Notă …
*) Aprobate prin ORDINUL nr. 1.309 din 14 august 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 603 din 22 august 2012.(la 20-11-2018,
Titlul actului normativ a fost modificat de Punctul 6, Articolul I din ORDINUL nr. 1.340 din 7 septembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 810 din 21 septembrie 2018
)
Notă …
Conform art. II din ORDINUL nr. 1.340 din 7 septembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 810 din 21 septembrie 2018, până la data de 20 noiembrie 2018, operatorii economici care dețin linii ferate industriale (LFI) și utilizează utilaje de manevră vor actualiza reglementările specifice proprii existente sau vor elabora noi reglementări specifice proprii conform prevederilor art. 2 alin. (1) din Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 1.309/2012 pentru aprobarea Regulilor generale pentru efectuarea manevrei vehiculelor cu locomotiva telecomandată pe liniile ferate industriale, vor asigura instruirea și verificarea personalului propriu, vor efectua demersurile necesare către Centrul Național de Calificare și Instruire Feroviară – CENAFER pentru a se constata dacă este necesară sau nu suplimentarea competențelor profesionale pentru personalul implicat în conducerea utilajelor de manevră, astfel încât să facă dovada deținerii cumulative a competențelor profesionale necesare exercitării atribuțiilor pentru efectuarea operațiunilor de manevră și pentru conducerea/deservirea utilajului de manevră, și vor solicita Autorității de Siguranță Feroviară Română – ASFR completarea dosarului aferent obținerii autorizației de exploatare a LFI, în vederea aplicării noului mod de lucru reglementat. +
PARTEA IReguli generale pentru efectuarea manevrei vehiculelor cu o locomotivă telecomandată pe liniile ferate industriale(la 20-11-2018,
Actul a fost completat de Punctul 7, Articolul I din ORDINUL nr. 1.340 din 7 septembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 810 din 21 septembrie 2018
)
+
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 1Prezentele reguli generale pentru efectuarea manevrei vehiculelor cu locomotiva telecomandată pe liniile ferate industriale, denumite în continuare reguli generale, stabilesc principiile valabile pentru efectuarea manevrei vehiculelor cu locomotiva telecomandată, în condiții de siguranță feroviară, pe liniile ferate industriale ale operatorului economic. +
Articolul 2În înțelesul prezentului ordin, termenii și expresiile de mai jos au următoarea semnificație:a)locomotivă telecomandată – locomotivă pentru care Organismul Notificat Feroviar Român – ONFR a eliberat un certificat de omologare tehnic feroviar și care poate fi acționată de la distanță de către personalul de locomotivă telecomandată, cu ajutorul unui echipament de comandă de la distanță, prin intermediul unei legături radio predefinite. Locomotiva dotată cu cabină de conducere poate fi condusă atât de la postul de conducere din cabină, cât și acționată din afara cabinei, în sistem telecomandat. Atunci când locomotiva este utilizată pentru remorcarea trenurilor, conducerea acesteia se face din cabina de conducere, fiind interzisă conducerea locomotivei în sistem telecomandat;(la 20-11-2018,
Litera a) din Articolul 2 , Capitolul I , PARTEA I a fost modificată de Punctul 8, Articolul I din ORDINUL nr. 1.340 din 7 septembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 810 din 21 septembrie 2018
)
… b)conducere locomotivă telecomandată – acționare efectivă a comenzilor locomotivei în vederea pornirii, deplasării și opririi locomotivei telecomandate, a manevrării vehiculelor și, după caz, a remorcării convoiului de manevră/trenului la care aceasta este legată; … c)deservire locomotivă telecomandată – efectuare a tuturor operațiunilor de exploatare și supraveghere a funcționării locomotivei telecomandate în timpul manevrării vehiculelor, remorcării convoaielor de manevră/trenurilor și deplasării izolate a locomotivei; … d)acționare de la distanță a locomotivei telecomandate – acționarea efectivă a comenzilor locomotivei prin intermediul instalației de telecomandă, în vederea pornirii, deplasării și opririi locomotivei, a manevrării vehiculelor și, după caz, a remorcării convoiului de manevră la care aceasta este legată; … e)personal de locomotivă telecomandată – mecanicul de locomotivă-automotor care deține permis de conducere pentru tipul de locomotivă pe care o conduce/deservește sau o acționează de la distanță și este autorizat pentru activitățile pe care le efectuează în cadrul manevrei cu locomotiva telecomandată, conform reglementărilor specifice în vigoare; … f)vehicul – un vehicul feroviar care circulă pe propriile roți pe liniile de cale ferată, cu sau fără tracțiune; … g)manevra vehiculelor – operația de mișcare a vehiculelor pe aceeași linie sau de pe o linie pe alta; … h)linie ferată industrială – linie pe care se desfășoară operațiuni de transport feroviar, precum și servicii conexe sau adiacente acestora și care nu sunt administrate de Compania Națională de Căi Ferate "C.F.R." – S.A., conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 60/2004 privind reglementările referitoare la construirea, întreținerea, repararea și exploatarea căilor ferate, altele decât cele administrate de Compania Națională de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A., aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 402/2004. … +
Articolul 3(1)Prezentele reguli generale se aplică pentru manevra vehiculelor pe liniile ferate industriale ale operatorului economic, denumite în continuare LFI, realizată cu locomotive telecomandate și stabilesc principii pentru:a)activitatea personalului de locomotivă care conduce/deservește și efectuează manevra vehiculelor cu locomotiva telecomandată; … b)modul de efectuare a manevrei vehiculelor pe LFI cu locomotiva telecomandată; … c)modul în care se face legarea/dezlegarea vehiculelor cu care se manevrează; … d)modul de procedare când se manevrează peste trecerile la nivel din incinta LFI; … e)modul de menținere a competențelor profesionale și de verificare periodică a acestora pentru personalul care conduce/deservește și efectuează manevra vehiculelor cu locomotiva telecomandată; … f)condiții tehnice generale pentru echipamentul de comandă la distanță ce echipează locomotiva telecomandată. … (2)Prezentele reguli generale, așa cum au fost enunțate, se completează cu prevederile regulamentelor și instrucțiunilor care, conform prevederilor Legii nr. 55/2006 privind siguranța feroviară, cu modificările și completările ulterioare, constituie norme naționale de siguranță, precum și cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 60/2004, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 402/2004, și ale Hotărârii Guvernului nr. 2.299/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 60/2004 privind reglementările referitoare la construirea, întreținerea, repararea și exploatarea căilor ferate, altele decât cele administrate de Compania Națională de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A. +
Articolul 4(1)Reglementările specifice proprii pentru efectuarea manevrei vehiculelor cu locomotiva telecomandată pe LFI, denumite în continuare reglementări specifice proprii, întocmite conform prevederilor art. 2 alin. (1) din ordin, de către operatorul economic care exploatează locomotive telecomandate, vor detalia modul de lucru, în funcție de tipul locomotivei telecomandate, al instalației de telecomandă, al dispozitivului de linii pe care se efectuează manevra vehiculelor, precum și alte particularități menționate în instrucțiunile pentru funcționarea și exploatarea locomotivei telecomandate, întocmite de către fabricant/furnizor.(2)Reglementările specifice proprii trebuie să includă precizări cu privire la:a)obligațiile și responsabilitățile pentru personalul de locomotivă telecomandată; … b)prezentarea activităților de manevră ce se realizează cu locomotiva telecomandată; … c)prezentarea amănunțită a tehnologiei de lucru și a operațiunilor de manevră efectuate privind:– solicitările de efectuare a manevrei vehiculelor cu locomotiva telecomandată, întocmirea și transmiterea planului de manevră; … – transmiterea comunicărilor referitoare la executarea manevrei prin radiotelefon sau prin alte instalații de telecomunicații; … – efectuarea și verificarea parcursului de manevră; … – executarea manevrei peste trecerile la nivel; … – legarea/dezlegarea vehiculelor cu care se manevrează; … – asigurarea procentului de masă frânată minim necesar la manevră și a procentului de masă frânată minim necesar pentru menținere pe loc; … – manevra vehiculelor încărcate cu mărfuri periculoase; … – rechizitele și stația radio necesare pentru îndeplinirea tuturor atribuțiilor; … – asigurarea vehiculelor contra fugirii; … … d)definirea zonelor de lucru cu locomotiva telecomandată, în cadrul dispozitivului LFI; … e)sarcinile privind urmărirea în exploatare a locomotivei telecomandate; … f)modul de asigurare a menținerii competențelor profesionale și a verificării periodice pentru personalul care conduce/deservește și efectuează manevra vehiculelor cu locomotiva telecomandată. … (3)Reglementările specifice proprii trebuie să conțină date tehnice ale LFI referitoare la: tonajul maxim admis la manevră pe LFI, viteza maxim admisă, procentul de masă frânată minim necesar la manevră și procentul de masă frânată minim necesar pentru menținere pe loc și modul de asigurare a vehiculelor contra fugirii. Aceste date tehnice sunt specificate în regulamentul tehnic de exploatare a LFI.(4)Personalul de locomotivă telecomandată este obligat să cunoască și să respecte reglementările specifice proprii. +
Articolul 5Reglementările specifice proprii, aprobate de conducerea operatorului economic, vor fi transmise Autorității de Siguranță Feroviară Română – ASFR, ca parte integrantă a dosarului cu documentația pentru obținerea/modificarea autorizației de exploatare a LFI.(la 20-11-2018,
Articolul 5 din Capitolul I , PARTEA I a fost modificat de Punctul 9, Articolul I din ORDINUL nr. 1.340 din 7 septembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 810 din 21 septembrie 2018
)
+
Articolul 6Manevra vehiculelor atunci când locomotiva telecomandată este acționată de la distanță se efectuează numai pe dispozitivul de LFI, fără a depăși limita de proprietate a acestora. +
Articolul 7În cazul în care locomotiva telecomandată este condusă/deservită din postul de conducere, manevra vehiculelor se efectuează în conformitate cu prevederile prevăzute în normele naționale de siguranță. +
Capitolul IICondiții pentru personalul de locomotivă telecomandată +
Articolul 8Pentru a putea conduce/deservi sau acționa de la distanță o locomotivă telecomandată, personalul de locomotivă telecomandată trebuie să îndeplinească următoarele condiții:a)să dețină, în mod obligatoriu, următoarele documente specifice:– permis de conducere pentru tipul de locomotivă pe care o conduce/deservește sau o acționează de la distanță și autorizație pentru activitatea de manevră în sistem simplificat; … – autorizație pentru exercitarea funcției de manevrant vagoane sau autorizație pentru efectuarea operațiunilor la manevra vehiculelor cu locomotiva telecomandată; … … b)să dețină, după caz, și alte autorizații necesare efectuării activităților pe care le desfășoară și/sau pentru manipularea instalațiilor de siguranță circulației pe care le utilizează în timpul serviciului, cuprinse în reglementările specifice proprii; … c)să obțină certificarea periodică a competențelor profesionale; … d)să dețină aviz de aptitudine medicală cu mențiunea "APT MEDICAL" și aviz de aptitudine psihologică cu mențiunea "APT PSIHOLOGIC" – în perioada de valabilitate, corespunzătoare exercitării funcțiilor de mecanic de locomotivă-automotor și de manevrant vagoane. … +
Articolul 9În vederea autorizării pentru efectuarea operațiunilor de manevra vehiculelor cu locomotiva telecomandată, personalul desemnat trebuie să urmeze un curs de perfecționare pentru dobândirea competențelor profesionale necesare exercitării atribuțiilor privind efectuarea operațiunilor de manevră care nu sunt specifice funcției mecanic de locomotivă-automotor la Centrul Național de Calificare și Instruire Feroviară – CENAFER. +
Articolul 10Personalul de locomotivă telecomandată trebuie să cunoască LFI pe care execută manevrarea vehiculelor. Prin cunoașterea LFI se înțelege observarea și memorarea particularităților LFI unde își desfășoară activitatea și a instalațiilor aferente acestora, precum și fixarea reperelor necesare efectuării manevrei în condiții de siguranță circulației. +
Articolul 11(1)Pentru personalul de locomotivă telecomandată, modul de efectuare a verificării competențelor profesionale și a examinării medicale și psihologice, precum și periodicitatea acestora sunt cele stabilite în reglementările specifice în vigoare.(2)Pentru personalul de locomotivă telecomandată, competențele profesionale specifice funcției mecanic de locomotivă-automotor se completează cu competențele profesionale dobândite conform art. 9.(3)Autorizarea personalului de locomotivă telecomandată se efectuează conform prevederilor reglementărilor specifice în vigoare. +
Articolul 12Pe perioada exercitării atribuțiilor de serviciu, personalul de locomotivă telecomandată trebuie să poarte obligatoriu echipament de protecție și să aibă asupra sa rechizitele și stația radio necesare pentru îndeplinirea tuturor atribuțiilor conform reglementărilor specifice proprii. +
Capitolul IIIEfectuarea manevrei vehiculelor cu locomotiva telecomandată +
Articolul 13La efectuarea manevrei vehiculelor cu locomotiva telecomandată, un mecanic de locomotivă-automotor va conduce/deservi sau acționa de la distanță numai o singură locomotivă telecomandată. +
Articolul 14Manevra vehiculelor cu locomotiva telecomandată trebuie să se execute conform procesului tehnologic stabilit și să asigure securitatea personalului, siguranța circulației, integritatea vehiculelor, instalațiilor, liniilor și construcțiilor feroviare, precum și a bunurilor încredințate la transport. +
Articolul 15(1)Operațiunile de manevra vehiculelor cu locomotiva telecomandată sunt executate de către personalul de locomotivă telecomandată, fără participarea unei partide de manevră.(2)Operațiunile de manevra vehiculelor cu locomotiva telecomandată sunt conduse de către personalul de locomotivă telecomandată, care preia și atribuțiile agenților din partida de manevră prevăzute în Regulamentul pentru circulația trenurilor și manevra vehiculelor feroviare – nr. 005, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 1.816/2005, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 16Manevra vehiculelor cu locomotiva telecomandată se execută după un plan de manevră care trebuie să cuprindă pe lângă operațiile de manevră și eventualele condiții speciale pentru executarea lor. +
Articolul 17(1)Liniile care compun dispozitivul LFI se împart în zone de manevră, în funcție de situația locală.(2)Într-o zonă de manevră se utilizează o singură locomotivă telecomandată.(3)Trecerea locomotivei telecomandate dintr-o zonă de manevră în alta se stabilește prin reglementările specifice proprii. +
Articolul 18Legarea-dezlegarea vehiculelor din compunerea convoiului de manevră se face de către personalul de locomotivă telecomandată numai în cazul în care echipamentul de telecomandă aflat asupra sa permite atât încadrarea acestuia în spațiul dintre vehicule definit de fișa UIC 521, cât și efectuarea operațiunilor de legare-dezlegare în condiții de siguranță. În caz contrar se interzice intrarea între vehicule a personalului de locomotivă telecomandată, iar operatorul economic trebuie să asigure un agent autorizat la legare-dezlegare. +
Articolul 19(1)Atunci când acționează de la distanță locomotiva telecomandată, personalul de locomotivă telecomandată trebuie să fie postat pe convoiul de manevră sau la sol.(2)În cazul acționării de pe convoiul de manevră, personalul de locomotivă telecomandată se postează numai astfel:a)pe platforma primului vagon din convoi, în cazul în care manevra se efectuează prin împingere; … b)pe platforma din față a locomotivei telecomandate, în cazul în care manevra se efectuează prin tragere. … (3)În cazul acționării de la sol a locomotivei, personalul de locomotivă telecomandată se va deplasa în afara gabaritului, respectiv înaintea, pe lângă sau în urma convoiului de manevră. Pe perioada în care convoiul de manevră este în mișcare, personalul de locomotivă telecomandată se va posta într-un loc fix cu vizibilitate suficientă pentru a supraveghea întreaga zonă de manevră și se va deplasa cu deosebită atenție, numai după ce convoiul de manevră este oprit.(4)Acționarea locomotivei telecomandate de la distanță se face numai atunci când deplasarea în siguranță a personalului de locomotivă telecomandată nu este afectată de condiții meteorologice nefavorabile (frig extrem, precipitații deosebit de intense, ploi cu fulgere, grindină, furtună puternică, căderi de zăpadă cu viscol puternic, ceață). +
Articolul 20(1)Manevra vehiculelor cu locomotiva telecomandată se face prin tragere, împingere ori triere pe plan înclinat sau pe cocoașă de triere.(2)La efectuarea manevrei vehiculelor cu locomotiva telecomandată prin triere pe plan înclinat sau cocoașă de triere personalul de locomotivă telecomandată acționează numai comenzile locomotivei, celelalte operații se efectuează de alt personal autorizat, conform prevederilor reglementărilor specifice în vigoare.(3)Se interzice efectuarea manevrei prin îmbrâncire cu locomotiva telecomandată. +
Articolul 21(1)Viteza maxim admisă la manevra vehiculelor cu locomotiva telecomandată este de:a)maximum 25 km/h, atunci când locomotiva este acționată din postul de comandă locală din cabina acesteia; … b)maximum 10 km/h, atunci când locomotiva este acționată de la distanță. … (2)Viteza maximă cu care se efectuează manevra vehiculelor cu locomotiva telecomandată poate fi limitată din cauza condițiilor impuse de aparatele de cale, linie, pantă, intemperii, vizibilitatea semnalelor, spațiul rezervat manevrei, precum și alte cauze locale, prevăzute în reglementările specifice în vigoare sau dispuse prin ordin de circulație.(3)Viteza reală cu care se efectuează manevra vehiculelor cu locomotiva telecomandată trebuie reglată de către personalul de locomotivă telecomandată astfel încât să se poată asigura oprirea vehiculelor la locul stabilit, fără a se produce deteriorarea acestora sau degradarea și deplasarea încărcăturii.(4)Vitezele de triere a vagoanelor cu locomotiva telecomandată, modul de executare a manevrelor cu locomotiva acționată de la distanță peste planul înclinat sau cocoașa de triere, precum și condițiile de trecere și vitezele de circulație peste basculele pod ori cântarele automate se prevăd în reglementările specifice proprii. +
Articolul 22(1)Oprirea convoiului de manevră la locul stabilit se efectuează, de regulă, cu frâna locomotivei telecomandate și, atunci când este necesar, cu frâna automată a convoiului de manevră.(2)În cazul în care se folosește frânarea automată, înainte de începerea operațiunilor de manevră, personalul de locomotivă telecomandată trebuie să verifice funcționarea frânelor automate ale vagoanelor cu care se realizează procentul de masă frânată. +
Articolul 23La executarea manevrei vehiculelor cu locomotiva telecomandată peste trecerile la nivel semnalizate numai cu indicatoare rutiere – tip IR, personalul de locomotivă telecomandată este obligat să oprească convoiul de manevră înaintea fiecărei treceri la nivel, să ia măsuri de oprire a circulației rutiere și numai după ce s-a convins că circulația rutieră este oprită poate pune în mișcare convoiul de manevră. +
Capitolul IVCondiții tehnice generale pentru echipamentul de comandă la distanță ce echipează locomotivele telecomandate +
Articolul 24(1)Echipamentul de comandă la distanță care echipează locomotivele telecomandate trebuie să îndeplinească următoarele condiții tehnice generale:a)să fie prevăzut cu protecție corespunzătoare pentru a împiedica utilizarea neautorizată; … b)să nu permită producerea interferenței între două sau mai multe transmițătoare care funcționează simultan; … c)să comande frânarea vehiculelor în cazul în care personalul de locomotivă telecomandată intră în incapacitate de a acționa locomotiva prin telecomandă; … d)nivelul emisiei radiației electromagnetice de la transmițătoarele de telecomandă trebuie să corespundă standardelor și normativelor tehnice în vigoare; … e)să fie conceput ergonomic, astfel încât să nu creeze disconfort după o utilizare îndelungată. … (2)Echipamentul de comandă la distanță trebuie inspectat/testat/verificat la intervalele menționate în instrucțiunile de exploatare elaborate de către fabricant/furnizor, pentru a se asigura menținerea siguranței în funcționare a acestuia. +
Capitolul VDispoziții finale +
Articolul 25Exploatarea și întreținerea echipamentului de telecomandă a locomotivei trebuie efectuate în conformitate cu prevederile specificațiilor tehnice ale fabricantului/furnizorului. +
Articolul 26Operatorul economic va întocmi proceduri specifice privind verificarea funcționării, întreținerea, reviziile și reparațiile locomotivei telecomandate, periodicitatea acestora și personalul care le execută, urmărirea problemelor apărute în funcționare și documentele care se întocmesc, în conformitate cu instrucțiunile de exploatare elaborate de către fabricant/furnizor. +
Articolul 27Operatorul economic va întocmi instrucțiuni specifice privind securitatea și sănătatea în muncă, primul ajutor și apărarea împotriva incendiilor, pentru personalul de locomotivă telecomandată, în conformitate cu prevederile legislației specifice în vigoare. +
PARTEA a II-aReguli generale pentru efectuarea manevrei vehiculelor cu un utilaj de manevră, cu sau fără telecomandă, pe liniile ferate industriale(la 20-11-2018,
Actul a fost completat de Punctul 10, Articolul I din ORDINUL nr. 1.340 din 7 septembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 810 din 21 septembrie 2018
)
+
Capitolul IDispoziții generale(la 20-11-2018,
Actul a fost completat de Punctul 10, Articolul I din ORDINUL nr. 1.340 din 7 septembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 810 din 21 septembrie 2018
)
+
Articolul 28(1)Prezentele reguli generale stabilesc cerințe de natură tehnico-organizatorică, de personal și de exploatare pentru efectuarea manevrei vehiculelor cu utilaje de manevră, cu sau fără telecomandă, pe LFI, în vederea asigurării condițiilor de siguranță feroviară.(2)În cazul dotării utilajului de manevră cu telecomandă, acesta poate fi acționat de la distanță de către personalul care îl conduce/deservește, prin intermediul unei legături radio predefinite. (la 20-11-2018,
Actul a fost completat de Punctul 10, Articolul I din ORDINUL nr. 1.340 din 7 septembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 810 din 21 septembrie 2018
)
+
Articolul 29(1)În înțelesul prezentelor reguli generale, prin utilaj de manevră, cu sau fără telecomandă, denumit în continuare utilaj de manevră, se înțelege un vehicul motor care din punct de vedere constructiv este destinat efectuării manevrei feroviare pe LFI și este certificat/omologat din punct de vedere tehnic în acest sens.(2)Utilajele de manevră prevăzute la alin. (1) pot fi vehicule motoare autopropulsate:a)cu posibilitate de deplasare mixtă, pe infrastructura rutieră și pe infrastructura feroviară. Deplasarea pe infrastructura feroviară este realizată prin ghidarea pe șinele de cale ferată cu roți de ghidaj, antrenarea în vederea remorcării și frânării fiind asigurată prin roți tip auto, iar conducerea/deservirea utilajului de manevră se efectuează direct din postul de conducere sau prin telecomandă, conform specificațiilor/manualului de utilizare și întreținere elaborate de producător; exemple: utilaj de cale ferată – șosea pentru serviciul de manevră, locotractor pentru serviciul de manevră sau alte asemenea vehicule; … b)care se deplasează exclusiv pe roțile proprii pe șinele de cale ferată, tracțiunea, frânarea și menținerea pe loc fiind asigurate prin intermediul roților vehiculului. … (la 20-11-2018,
Actul a fost completat de Punctul 10, Articolul I din ORDINUL nr. 1.340 din 7 septembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 810 din 21 septembrie 2018
)
+
Capitolul IICerințe tehnico-organizatorice și de personal pentru efectuarea manevrei cu utilaje de manevră(la 20-11-2018,
Actul a fost completat de Punctul 10, Articolul I din ORDINUL nr. 1.340 din 7 septembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 810 din 21 septembrie 2018
)
+
Articolul 30Cerințele de natură tehnico-organizatorică aplicabile pentru efectuarea manevrei pe LFI cu utilaje de manevră sunt următoarele:a)utilajul de manevră utilizat trebuie să fie destinat activității de manevră feroviară pe LFI și să fie certificat/omologat din punct de vedere tehnic; … b)definirea de către deținătorul LFI a zonelor de lucru/manevră în cadrul dispozitivului LFI și, dacă este cazul, a LFI de tranzit; … c)efectuarea manevrei cu un utilaj de manevră se face de către deținătorul LFI care are în dotare un utilaj de manevră sau de către un operator de transport feroviar, caz în care acesta trebuie să dețină utilajul și să utilizeze personal propriu încadrat într-o funcție cu responsabilități în siguranța circulației; … d)operațiunile pentru manevrarea vehiculelor cu un utilaj de manevră comandat de la distanță pot fi executate de către personalul cu responsabilități în siguranța circulației care exercită cumulativ atribuții specifice conducătorului manevrei și atribuții privind conducerea/deservirea utilajului de manevră, atât în remorcarea și frânarea convoiului de manevră, cât și în cazul circulației izolate, fără participarea partidei de manevră, dacă manualul de utilizare al producătorului specifică astfel; … e)elaborarea de reglementări specifice proprii de către deținătorul LFI cu prevederi specifice utilizării utilajului de manevră la manevra vehiculelor și aplicarea acestora cumulativ cu prevederile specifice prevăzute în regulamentul tehnic de exploatare a LFI și în autorizația de exploatare a acesteia; … f)elaborarea de reglementări specifice proprii de către un operator de transport feroviar ce deține un utilaj de manevră și urmează să efectueze manevra pe LFI cu prevederi specifice utilizării utilajului și modul de aplicare a acestora, cumulativ cu prevederile specifice prevăzute în regulamentul tehnic de exploatare a LFI și în autorizația de exploatare a acesteia; … g)după elaborarea reglementărilor specifice proprii prevăzute la lit. e) sau, după caz, la lit. f), deținătorul LFI/ operatorul de transport feroviar care va manevra pe LFI solicită Autorității de Siguranță Feroviară Română – ASFR, anterior începerii efectuării activității de manevră feroviară, analizarea acestora și anexarea acestora la dosarul pentru obținerea/modificarea autorizației de exploatare a LFI sau anexarea la documentația privind sistemul de management al siguranței al operatorului de transport feroviar; … h)reglementările specifice proprii prevăzute la lit. e) și f) trebuie să cuprindă, în detaliu:– modul de lucru, în funcție de tipul utilajului de manevră, al instalației de telecomandă atunci când aceasta există, al dispozitivului de linii pe care se efectuează manevra vehiculelor, precum și alte particularități menționate de instrucțiunile pentru funcționarea/utilizarea utilajului, întocmite de către producător; … – aplicarea principiilor și respectarea cerințelor prevăzute în normele naționale de siguranță și în regulamentul de exploatare tehnică a LFI referitoare la zonele de lucru/manevră, efectuarea manevrei feroviare, viteze maxime, tonaje, legarea – dezlegarea vehiculelor, frânarea de urgență în caz de pericol, menținerea pe loc/asigurarea convoiului de manevră, semnalizarea, inclusiv în caz de vreme nefavorabilă, cu excepția cazurilor în care, datorită specificității utilajului de manevră, trebuie introduse limitări sau restricții de natură tehnică și de exploatare cu caracter obligatoriu, care să asigure manevrarea în condiții de siguranță; … … i)introducerea de limitări sau restricții de natură tehnică și de exploatare astfel cum se prevede la lit. h) se admite în cazuri bine fundamentate și consemnate în reglementările specifice proprii; … j)componența partidei de manevră, precum și funcția în care este încadrat personalul care conduce/deservește utilajul de manevră pot fi cele prevăzute în normele naționale de siguranță sau, atunci când este cazul, în manualul de utilizare a utilajului de manevră furnizat de producător. Personalul care conduce/deservește utilajul de manevră coroborat cu efectuarea activității de manevră feroviară trebuie să fie încadrat într-o funcție cu responsabilități în siguranța circulației, respectiv mecanic de locomotivă sau șef de manevră; … k)responsabilitatea obținerii de competențe profesionale suplimentare pentru personalul propriu utilizat pentru efectuarea manevrei și conducerea/deservirea utilajului de manevră, a instruirii periodice, a verificării menținerii competențelor profesionale, a examinării medicale și psihologice, a autorizărilor necesare revine operatorului economic care deține utilajul și efectuează manevra pe LFI; … l)lista dotărilor necesare pentru utilajul de manevră și pentru personalul implicat în conducerea/deservirea utilajului și efectuarea manevrei, de exemplu: stație radio portabilă, dispozitiv de comandă la distanță a utilajului, rechizite de semnalizare, echipament de lucru, de protecție și altele asemenea. … (la 20-11-2018,
Actul a fost completat de Punctul 10, Articolul I din ORDINUL nr. 1.340 din 7 septembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 810 din 21 septembrie 2018
)
+
Articolul 31Cerințele pentru personalul propriu al operatorului economic care efectuează manevra feroviară pe LFI cu utilaje de manevră sunt următoarele:a)aplicarea prevederilor din normele naționale de siguranță în cazul efectuării manevrei feroviare cu utilajul de manevră cu partida de manevră completă; … b)în cazurile în care producătorul utilajului de manevră prevede utilizarea unei singure persoane pentru conducerea/deservirea acestuia coroborat cu efectuarea activității de manevră feroviară, angajatorul trebuie să solicite pentru personalul propriu desemnat Centrului Național de Calificare și Instruire Feroviară – CENAFER analizarea oportunității suplimentării competențelor profesionale, astfel încât personalul să facă dovada deținerii cumulative atât a competențelor profesionale necesare exercitării atribuțiilor pentru efectuarea operațiunilor de manevră, cât și a competențelor profesionale necesare conducerii/deservirii utilajului de manevră; … c)dacă Centrul Național de Calificare și Instruire Feroviară – CENAFER, ca urmare a analizării documentelor specifice privind utilajul de manevră puse la dispoziție – manualul de utilizare eliberat de producător și reglementările specifice proprii, decide faptul că nu este necesară suplimentarea competențelor profesionale, angajatorul trebuie să asigure acestui personal instruirea corespunzătoare privind conducerea/deservirea utilajului de manevră coroborat cu efectuarea activității de manevră feroviară, respectiv verificarea periodică a cunoștințelor, fapt care trebuie consemnat într-un document specific; … d)autorizarea personalului care conduce/deservește utilaje de manevră, instruirea, verificarea competențelor profesionale, examinarea medicală și psihologică, precum și periodicitatea efectuării acestora sunt stabilite în reglementările specifice în vigoare, aplicabile sistemului feroviar; … e)în perioada exercitării atribuțiilor de serviciu, personalul care conduce/deservește utilajul de manevră trebuie să poarte obligatoriu echipament de lucru și de protecție și să aibă asupra sa dotările prevăzute în lista prevăzută la art. 30 lit. l), necesare pentru îndeplinirea tuturor atribuțiilor și responsabilităților conform reglementărilor specifice proprii. … (la 20-11-2018,
Actul a fost completat de Punctul 10, Articolul I din ORDINUL nr. 1.340 din 7 septembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 810 din 21 septembrie 2018
)
+
Capitolul IIIEfectuarea manevrei cu utilaje de manevră(la 20-11-2018,
Actul a fost completat de Punctul 10, Articolul I din ORDINUL nr. 1.340 din 7 septembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 810 din 21 septembrie 2018
)
+
Articolul 32Cerințe specifice la efectuarea manevrei cu utilaje de manevră:a)manevra vehiculelor cu utilajul de manevră trebuie să se execute conform procesului tehnologic stabilit și să asigure securitatea personalului, siguranța circulației, integritatea vehiculelor, instalațiilor, liniilor și construcțiilor feroviare, precum și a bunurilor încredințate la transport; … b)într-o zonă de lucru sau zonă de manevră a LFI este admisă acționarea unui singur utilaj de manevră telecomandat; … c)nu se admite utilizarea a două sau mai multe utilaje de manevră ca o singură unitate de tracțiune decât dacă producătorul prevede în mod expres acest caz în manualul de utilizare specific utilajului; … d)cunoașterea LFI de către personalul care execută manevrarea vehiculelor. Cunoașterea constă în observarea și memorarea particularităților LFI unde își desfășoară activitatea, a instalațiilor aferente acesteia, precum și fixarea reperelor necesare efectuării manevrei în condiții de siguranță a circulației; … e)manevra vehiculelor cu utilaje de manevră se execută după un plan de manevră care trebuie să cuprindă pe lângă operațiile de manevră ce urmează a fi executate și eventualele condiții speciale pentru executarea lor; planul de manevră este stabilit, după caz, de către impiegatul de mișcare sau responsabilul de siguranța feroviară al LFI; … f)în cazul acționării de la sol a utilajului de manevră, personalul care conduce/deservește utilajul de manevră se va deplasa în afara gabaritului de liberă trecere, respectiv înaintea, pe lângă sau în urma convoiului de manevră. Pe perioada în care convoiul de manevră este în mișcare, personalul care conduce/deservește utilajul de manevră se va posta, de regulă, într-un loc fix cu vizibilitate suficientă pentru a supraveghea întreaga zonă de manevră și se va deplasa cu deosebită atenție, numai după ce convoiul de manevră este oprit; … g)acționarea prin telecomandă a utilajului de manevră se face numai atunci când deplasarea în siguranță a personalului care conduce/deservește utilajul nu este afectată de condiții meteorologice nefavorabile – frig extrem, precipitații deosebit de intense, ploi cu fulgere, grindină, furtună puternică, căderi de zăpadă cu viscol puternic, ceață. Manevra vehiculelor cu utilajul de manevră se face prin tragere sau împingere, în funcție de dotările specifice – aparat de ciocnire și legare, sistem de frânare, declivitatea liniei, tonajul remorcat, conform manualului de utilizare elaborat de producător și reglementărilor specifice proprii; … h)se admite efectuarea manevrei vehiculelor cu utilaje de manevră telecomandate prin triere pe plan înclinat sau cocoașă de triere numai prin acționarea comenzilor directe din postul de conducere, fără a se utiliza telecomanda și cu partidă de manevră completă; … i)se interzice efectuarea manevrei prin îmbrâncire cu utilajul de manevră deoarece nu se poate asigura frânarea în caz de urgență a vehiculului/convoiului manevrat; … j)viteza maxim admisă la manevra vehiculelor cu utilaje de manevră telecomandate este cea stabilită de producător, dar nu mai mare decât cea stabilită prin regulamentul tehnic de exploatare a LFI și/sau eventualele restricții de viteză impuse de starea tehnică a căii de rulare; … k)oprirea utilajului de manevră și a vehiculelor remorcate la locul stabilit se efectuează, de regulă, cu frâna utilajului de manevră și, atunci când este necesar, cu frâna automată a vehiculelor din compunerea convoiului de manevră; … l)în cazul în care se folosește frânarea automată a convoiului de manevră, înainte de începerea operațiunilor de manevră, personalul care conduce/deservește utilajul de manevră trebuie să verifice funcționarea frânelor automate ale vagoanelor cu care se realizează procentul de masă frânată, aspecte ce trebuie stabilite în reglementările specifice proprii; … m)la executarea manevrei vehiculelor cu utilaje de manevră peste trecerile la nivel semnalizate numai cu indicatoare rutiere – tip IR, personalul care conduce/deservește utilajul de manevră este obligat să oprească convoiul de manevră înaintea fiecărei treceri la nivel, să ia măsuri de oprire a circulației rutiere și numai după ce s-a convins că circulația rutieră este oprită poate pune în mișcare convoiul de manevră; … n)responsabilul de siguranța circulației a LFI supraveghează activitatea de manevră feroviară efectuată cu utilajul de manevră atunci când aceasta se efectuează numai cu personalul care conduce/deservește utilajul, respectiv respectarea planului de manevră și a reglementărilor specifice proprii. În situații de pericol/incident/accident dispune oprirea manevrei și avizarea factorilor decizionali/organelor competente. … (la 20-11-2018,
Actul a fost completat de Punctul 10, Articolul I din ORDINUL nr. 1.340 din 7 septembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 810 din 21 septembrie 2018
)
+
Capitolul IVCondiții tehnice pentru echipamentul de comandă la distanță ce echipează utilajele de manevră(la 20-11-2018,
Actul a fost completat de Punctul 10, Articolul I din ORDINUL nr. 1.340 din 7 septembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 810 din 21 septembrie 2018
)
+
Articolul 33(1)Condițiile tehnice pentru echipamentul de comandă la distanță ce echipează utilajele de manevră – telecomandă radio sunt, în principal, următoarele:a)să fie prevăzut cu protecție corespunzătoare pentru a împiedica utilizarea neautorizată; … b)să nu permită producerea interferenței între două sau mai multe emițătoare radio care funcționează simultan; … c)să comande automat frânarea de urgență a utilajului de manevră/convoiului remorcat în cazul în care personalul de conducere/deservire intră în incapacitate de a acționa utilajul sau în situația întreruperii accidentale a comunicării radio; … d)să îndeplinească cerințele de compatibilitate electromagnetică, iar nivelul emisiei radiației electromagnetice de la emițătoarele de telecomandă radio să corespundă standardelor și normativelor tehnice în vigoare; … e)să fie conceput ergonomic, astfel încât să nu creeze disconfort după o utilizare îndelungată; … f)să monitorizeze starea de vigilență a operatorului; … g)să asigure oprirea manevrei în cazul defectării echipamentelor radio sau în cazul absenței semnalului radio. … (2)Condițiile tehnice în detaliu pentru echipamentul de comandă la distanță ce echipează utilajele de manevră cu telecomandă radio și modul de lucru sunt stabilite de producător în manualul de utilizare a sistemului de comandă radio de la distanță. (3)Echipamentul de comandă la distanță trebuie inspectat/testat/verificat la intervalele prevăzute în manualul de utilizare a sistemului de comandă radio de la distanță elaborat de către producător, pentru a asigura menținerea siguranței în funcționare a acestuia.(la 20-11-2018,
Actul a fost completat de Punctul 10, Articolul I din ORDINUL nr. 1.340 din 7 septembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 810 din 21 septembrie 2018
)
–-