Notă …
*) Aprobate prin ORDINUL nr. 115 din 6 noiembrie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 821 din 11 noiembrie 2014. +
Articolul 1În înțelesul prezentelor reguli, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:PPE – participant la piața de echilibrarePRE – parte responsabilă cu echilibrareaOTS – operatorul de transport și de sistemPE – piața de echilibrareUD – unitate dispecerizabilăOR – operator de rețeaOM – operator de măsurareOMEPA – entitate din cadrul Companiei Naționale de Transport al Energiei Electrice "Transelectrica" – S.A. care îndeplinește funcția de operator de măsurare pentru punctele de măsurare din sistemul propriu de măsurare și de agregare a valorilor măsurate pentru piața angro de energie electricăSEN – Sistemul electroenergetic naționalOPE – operatorul pieței de echilibrareODPE – operatorul de decontare al pieței de echilibrareSB – schimb bloc – schimb de energie electrică între două PRECod comercial – Codul comercial al pieței angro de energie electrică +
Articolul 2OPE transmite ODPE notificările fizice aprobate în ziua imediat următoare zilei de livrare. +
Articolul 2^1În cazul în care sunt aprobate contestații la confirmările de tranzacții încheiate în piața de echilibrare, OPE transmite ODPE notificările fizice aprobate corectate conform contestațiilor aprobate, nu mai târziu de 5 zile după luna de livrare.(la 01-01-2017,
Actul a fost completat de Articolul I din ORDINUL nr. 51 din 21 septembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 04 octombrie 2016
)
+
Articolul 3(1)PPE, PRE și OTS, după caz, au obligații de plată, respectiv drepturi de încasare pentru tranzacțiile cu energie electrică în care sunt angajați, conform prevederilor prezentelor reguli.(2)Obligațiile de plată/Drepturile de încasare menționate la alin. (1) sunt aferente:a)cantităților de energie electrică tranzacționate pe PE; … b)dezechilibrelor PRE; … c)dezechilibrelor de la notificare ale UD; … d)redistribuirii costurilor sau veniturilor suplimentare pe PE. … +
Articolul 4(1)În vederea stabilirii obligațiilor de plată/drepturilor de încasare menționate la art. 3 alin. (2), OM, OR, OMEPA, OPE, ODPE, OTS, PPE și PRE desfășoară activitățile rezultate din atribuțiile ce le revin, în următoarea succesiune:a)în termen de 4 zile lucrătoare de la începutul lunii următoare lunii de livrare OM transmit OR și OMEPA, pe măsură ce datele sunt disponibile, valorile măsurate aferente UD; … b)în termen de 8 zile lucrătoare de la începutul lunii următoare lunii de livrare OM transmit OR și OMEPA, pe măsură ce datele sunt disponibile, valorile măsurate aferente consumului, producției nedispecerizabile și schimburilor între rețele; … c)în termen de 9 zile lucrătoare de la începutul lunii următoare lunii de livrare, pe baza valorilor orare măsurate aferente producției, consumului, energiei electrice livrate către alte rețele și energiei electrice primite din alte rețele, OR:(i)determină, conform reglementărilor, următoarele mărimi aferente zonei proprii de licență:1.consumul orar aferent fiecărui furnizor; … 2.producția orară aferentă fiecărei unități dispecerizabile; … 3.valorile orare agregate ale consumului, respectiv producției aferente fiecărei PRE; … 4.consumul propriu tehnologic orar al rețelei; … … (ii)transmit OMEPA datele și mărimile determinate conform pct. (i), pe măsură ce acestea sunt disponibile; … (iii)verifică închiderea bilanțului fizic pe propria zonă de licență; … … d)în termen de 12 zile lucrătoare de la începutul lunii următoare lunii de livrare, pe baza valorilor orare măsurate și a celor agregate pe zonă de licență de rețea, OMEPA:(i)determină următoarele mărimi la nivel național:1.valorile orare agregate ale producției, aferente fiecărei PRE; … 2.valorile orare agregate ale consumului, aferente fiecărei PRE; … … (ii)asigură accesul părților în drept la datele primite sau determinate conform pct. (i), de îndată ce acestea sunt disponibile, prin publicarea lor pe site-ul propriu; … (iii)transmite OPE valorile măsurate aferente UD, în termen de 6 zile lucrătoare de la începutul lunii următoare lunii de livrare; … (iv)rezolvă eventualele contestații primite; … (v)verifică închiderea bilanțului fizic la nivelul fiecărei zone de licență de distribuție, precum și la nivel de SEN și, atunci când constată o neînchidere, comunică OR, OPE și ODPE existența și valoarea acesteia, în scopul efectuării de verificări suplimentare și remedierii eventualelor erori; comunicarea neînchiderii se face în maximum 2 zile lucrătoare de la primirea datelor de către OMEPA; … (vi)pe baza corecțiilor primite de la OR, OMEPA reverifică bilanțul fizic, aplicând prevederile procedurilor specifice; … (vii)transmite valorile măsurate/agregate ODPE; în cazul în care OMEPA constată modificări ale valorilor măsurate aferente UD, în urma activității desfășurate conform pct. (v), acestea se transmit și OPE; … … e)OR identifică motivul neînchiderii precizate la lit. d) pct. (v), corectează datele identificate ca fiind eronate, după caz, și retransmit OMEPA datele corectate în termen de 1 zi lucrătoare, în interiorul intervalului de timp precizat la lit. d); … f)OPE transmite PPE notele lunare de regularizare pe PE, întocmite conform prevederilor Codului comercial, în termen de 2 zile lucrătoare de la primirea datelor; … g)PPE verifică corectitudinea informațiilor primite în nota lunară de regularizare, iar în cazul în care identifică o eroare, le contestă la OPE în termen de 1 zi lucrătoare de la primire; … h)OPE analizează contestațiile în termen de 1 zi lucrătoare de la primire, reface calculele, corectează notele lunare de regularizare eronate, le transmite contestatarilor respectivi și transmite toate notele lunare de regularizare ODPE; … i)în termen de 3 zile lucrătoare de la primirea datelor precizate la lit. d) pct. (vii) și lit. h), precum și la art. 2, ODPE realizează calculele de decontare pe PE și verifică corectitudinea decontării prin verificarea închiderii bilanțului energiei electrice angajate pe piața de echilibrare cu dezechilibrele PRE; în situația în care ODPE constată o neînchidere a bilanțului mai mare de o valoare-limită, publică pe site-ul propriu existența acesteia și solicită tuturor părților implicate verificarea datelor astfel încât eroarea să fie eliminată în cadrul procesului de decontare ce utilizează valorile măsurate aprobate, potrivit prevederilor Codului comercial. Valoarea-limită va fi stabilită prin procedură elaborată de ODPE și supusă consultării participanților la piață și operatorilor implicați; … j)în termenul prevăzut la lit. i), ODPE întocmește notele lunare de informare pentru decontarea obligațiilor de plată/drepturilor de încasare menționate la art. 3 alin. (2) și le transmite PPE, PRE sau OTS; … k)începând cu următoarea zi lucrătoare PPE, PRE și OTS emit facturile aferente decontării. … (2)Obligațiile de plată/Drepturile de încasare prevăzute la art. 3 alin. (2) sunt egale cu valorile obligațiilor de plată/drepturilor de încasare rezultate în urma calculelor de decontare efectuate conform alin. (1).(3)În cazul în care valorile măsurate aprobate, stabilite conform prevederilor Codului comercial, diferă de valorile măsurate, determinate conform prevederilor prezentelor reguli, procesul de determinare și verificare a obligațiilor de plată/drepturilor de încasare aferente tranzacțiilor pe PE, dezechilibrelor PRE, dezechilibrelor de la notificare ale UD și redistribuirea costurilor sau veniturilor suplimentare pe PE se reia pe baza valorilor măsurate aprobate.(4)Diferențele dintre obligațiile de plată/drepturile de încasare care rezultă din aplicarea prevederilor prezentelor reguli și cele determinate pe baza valorilor măsurate aprobate, conform prevederilor Codului comercial, se evidențiază în facturi de regularizare sub formă de sume de plată/încasat. +
Articolul 5Achitarea facturilor se realizează în termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii lor de către PRE, PPE și OTS, după caz. +
Articolul 6În cazul neachitării la termen a facturilor prevăzute la art. 5, pentru fiecare zi de întârziere începând cu prima zi lucrătoare după termenul-limită de plată se plătește o sumă egală cu nivelul penalității de întârziere percepute pentru neplata la termen a obligațiilor către bugetul de stat, cu condiția ca valoarea totală a penalităților să nu depășească valoarea sumei datorate. +
Articolul 7În cazul constatării de către un participant a unor erori în procesul de decontare, determinate de greșeli de agregare a datelor, întreruperi în funcționarea sistemelor informatice ale operatorilor implicați, erori de măsurare a schimburilor între rețele sau a notificării unor SB neconforme cu tranzacțiile încheiate anterior orei de închidere a porților pe PE, acesta poate solicita corectarea decontării în termen de 6 luni de la primirea notei lunare de informare pentru decontare. În acest scop, participantul respectiv trebuie să solicite în scris OTS corectarea, prezentând argumentele și dovezile necesare. +
Articolul 8(1)În termen de 3 zile lucrătoare, OTS informează ODPE și părțile implicate în mod direct în procesarea informației eronate (OR, OM, OMEPA, PRE, OPE, după caz), solicitând transmiterea unui punct de vedere în termen de 10 zile lucrătoare părților implicate, și publică pe site solicitarea, împreună cu argumentația aferentă.(2)În termen de 5 zile lucrătoare de la primirea punctelor de vedere ale părților implicate, OTS împreună cu ODPE analizează documentele primite și decid asupra acceptării sau respingerii solicitării de corectare, publicând pe site-ul OTS decizia, argumentele și documentele primite.(3)În termen de 5 zile lucrătoare de la publicarea deciziei pe site, orice participant sau operator din piață poate transmite OTS o contestație argumentată, care va fi publicată pe site-ul OTS în maximum 1 zi de la primire.(4)În termen de 3 zile lucrătoare OTS și ODPE analizează contestațiile primite și publică pe site-ul OTS decizia finală, împreună cu motivarea acesteia.(5)În cazul apariției unor situații atipice, OTS poate solicita punctul de vedere al Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), care va fi publicat pe site-ul OTS.(6)Corectarea decontărilor se realizează în lunile ianuarie, mai și septembrie ale unui an calendaristic, luând în considerare toate deciziile favorabile luate anterior lunilor respective. +
Articolul 9OTS și ODPE au obligația de a actualiza și publica pe site-urile proprii o evaluare privind valoarea costurilor proprii determinate de corectarea decontării. +
Articolul 10În cazul nerespectării termenelor prevăzute la art. 4 operatorii sunt obligați să sesizeze în scris ANRE în termen de 3 zile de la data constatării acesteia.–––