REGULI din 5 octombrie 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1014 din 19 octombrie 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 9 22/04/2024
ActulACTUALIZEAZA PEREGULI 05/10/2022
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
Aprobate prin ORDINUL nr. 124 din 5 octombrie 2022, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1014 din 19 octombrie 2022.
 + 
Capitolul IScop și domeniu de aplicare + 
Articolul 1Scopul prezentelor reguli este de a oferi un cadru de reglementare uniform și eficient, atât pentru operatorul de transport și de sistem, cât și pentru operatorii de distribuție concesionari, în scopul gestionării de către aceștia a congestiilor de rețea din sistemele proprii necesare în vederea exploatării eficiente, fiabile și sigure a rețelei electrice pe care o operează, în condiții obiective, transparente și nediscriminatorii pentru toți participanții la piață, indiferent de tehnologie. + 
Articolul 2Prezentele reguli se aplică operatorului de transport și de sistem și operatorilor de distribuție concesionari, precum și participanților la piață, inclusiv participanților implicați în agregare.
 + 
Capitolul IIPrincipii generale + 
Articolul 3Gestionarea congestiilor din rețelele pe care le operează se realizează de către operatorii de rețea prin tranzacționarea de energie electrică și, dacă este necesar, de capacitate, în mod concurențial, conform unor proceduri transparente și nediscriminatorii, în cazul în care utilizarea acestor mecanisme reduce în mod eficient din punctul de vedere al costurilor necesitatea de modernizare sau de înlocuire a capacităților de energie electrică din sistemul pe care îl gestionează și susține funcționarea eficientă și sigură a acestuia. + 
Articolul 4Operatorii de rețea au în vedere, în cadrul planurilor de dezvoltare a rețelei pe următorii 5, respectiv 10 ani pe care le realizează și le actualizează la fiecare 2 ani, nevoile de întărire/extindere, modernizare și/sau înlocuire a componentelor de rețea, precum și înlocuirea unora dintre aceste măsuri, definitiv sau până la realizarea investițiilor corespunzătoare, cu achiziția de servicii de flexibilitate de la orice tip de resurse cu ajutorul cărora pot fi rezolvate, total sau parțial, problemele prognozate, pe baza unei analize cost-beneficiu realizate pe baza prognozei cu cea mai mare probabilitate.
 + 
Capitolul IIIAbrevieri și definiții + 
Articolul 5Abrevierile utilizate în cadrul prezentelor reguli au următoarele semnificații:a)ANRE – Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei;b)CACM – Regulamentul (UE) 2015/1.222 al Comisiei din 24 iulie 2015 de stabilire a unor linii directoare privind alocarea capacităților și gestionarea congestiilor;c)Core – regiunea de calcul al capacităților formată din Austria, Belgia, Cehia, Croația, Franța, Germania, Ungaria, Luxemburg, Olanda, Polonia, România, Slovacia și Slovenia;d)CPT – consum propriu tehnologic al rețelei de transport sau al celei de distribuție;e)CSAM – metodologia pentru coordonarea analizei operaționale de siguranță;f)CV – certificat verde;g)E-SRE – energie electrică produsă din surse regenerabile de energie;h)GFR – grup de furnizare a rezervelor;i)ID – interval de decontare a dezechilibrelor;j)OD – operator de distribuție concesionar;k)OR – operator de rețea, și anume OD sau OTS;l)OTS – operatorul de transport și sistem;m)PE – piața de echilibrare;n)PI – piața intrazilnică;o)PRE – parte responsabilă cu echilibrarea;p)PZU – piața pentru ziua următoare;q)ROSC – metodologiile pentru coordonarea regională a siguranței în funcționare;r)SB – schimb bloc;s)SEE – regiunea de calcul al capacităților formată din Bulgaria, Grecia și România;t)SEN – sistemul electroenergetic național;u)SOGL – Regulamentul (UE) 2017/1.485 al Comisiei din 2 august 2017 de stabilire a unei linii directoare privind operarea sistemului de transport al energiei electrice;v)UFR – unitate de furnizare a rezervelor. + 
Articolul 6În înțelesul prezentului document, termenii și expresiile folosite au semnificațiile definite în:a)art. 2 al Directivei (UE) 2019/944 a Parlamentului European și a Consiliului din 5 iunie 2019 privind normele comune pentru piața internă de energie electrică și de modificare a Directivei 2012/27/UE;b)art. 2 al Regulamentului (UE) 2019/943 al Parlamentului European și al Consiliului din 5 iunie 2019 privind piața internă de energie electrică;c)art. 3 al Regulamentului (UE) 2017/1.485 al Comisiei din 2 august 2017 de stabilire a unei linii directoare privind operarea sistemului de transport al energiei electrice;d)art. 2 al Regulamentului (UE) 2017/2.195 al Comisiei din 23 noiembrie 2017 de stabilire a unei linii directoare privind echilibrarea sistemului de energie electrică;e)art. 2 al Regulamentul (UE) 2016/631 al Comisiei din 14 aprilie 2016 de instituire a unui cod de rețea privind cerințele pentru racordarea la rețea a instalațiilor de generare;f)art. 3 al Legii energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare;g)art. 3 al Regulamentului privind clauzele și condițiile pentru furnizorii de servicii de echilibrare și pentru furnizorii de rezervă de stabilizare a frecvenței, aprobat prin Ordinul președintelui ANRE nr. 127/2021, cu modificările și completările ulterioare;h)art. 3 al Regulamentului privind clauzele și condițiile pentru părțile responsabile cu echilibrarea, aprobat prin Ordinul președintelui ANRE nr. 127/2021, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Capitolul IVReguli generale aplicabile managementului congestiilor de rețea + 
Articolul 7OR prezintă în planul de dezvoltare a rețelei pe 5 ani, respectiv 10 ani zonele în care prognozează apariția de congestii de rețea, precum și planurile de investiții pentru întărirea rețelei, inclusiv cu orizontul de timp prognozat pentru realizarea acestora. + 
Articolul 8OR gestionează congestiile de rețea prin tranzacții de vânzare și/sau de cumpărare de energie electrică pentru ID în care previzionează apariția acestora, în urma desfășurării de proceduri transparente și nediscriminatorii, de tip licitație. + 
Articolul 9În situațiile în care previzionează un astfel de necesar pe termen mai mare de 1 lună, pentru securizarea participării la furnizarea energiei necesare managementului congestiei, OR poate achiziționa rezervarea capacității necesare, la creștere și/sau la reducere.  + 
Articolul 10OR permite participarea nediscriminatorie la sesiunile de tranzacționare tip licitație pe piața dedicată gestionării congestiilor a tuturor instalațiilor de producere, de stocare, precum și a consumului dispecerizabil, dacă acestea au trecut cu succes procedura de precalificare tehnică, individual sau la nivel agregat. + 
Articolul 11Procesul de precalificare tehnică presupune verificarea îndeplinirii de către instalația sau grupul de instalații a unor caracteristici tehnice clar definite în avans și făcute publice, precum și verificarea și cunoașterea comportamentului rețelei la activarea fiecărei instalații, proces denumit în continuare precalificare din punct de vedere al rețelei. + 
Articolul 12Fiecare OR colaborează cu ceilalți OR și propune ANRE condițiile considerate necesar a fi îndeplinite de către o instalație sau un grup de instalații ce acționează coordonat, pentru a fi precalificate din punctul de vedere al capabilităților tehnice pentru a furniza energie electrică activă în scopul gestionării congestiilor de rețea, iar ANRE elaborează pe baza acestor propuneri condițiile tehnice obligatorii pe baza cărora se realizează precalificarea tehnică a instalațiilor. + 
Articolul 13Toate instalațiile de producere, stocare sau consum sau combinații ale acestora cuprinse într-o entitate care este gestionată unitar, care au fost precalificate din punctul de vedere al capabilităților tehnice, sunt introduse, de către OR la care acestea sunt racordate sau OR care le-a precalificat, într-un fișier denumit în continuare Registru pentru resursele de flexibilitate, la care au acces toți ceilalți OR conform drepturilor de acces, împreună cu toate caracteristicile lor tehnice relevante și locația fiecărei componente în raport cu nodurile relevante din rețea. + 
Articolul 14Fiecare OR elaborează un model al rețelei pe care o exploatează, cu ajutorul căruia să poată determina rapid efectul creșterii sau reducerii puterii injectate sau extrase într-un punct al rețelei asupra distribuției fluxurilor de energie în rețea. + 
Articolul 15Cu ajutorul acestui model, fiecare OR determină lista instalațiilor de producere, stocare și consum calificate din punctul de vedere al capabilităților tehnice pentru participarea la gestionarea congestiilor de rețea, care prin activare ar putea diminua sau elimina o congestie de rețea apărută în fiecare zonă, fără a crea alte congestii în propria rețea, precum și lista celor care prin activare într-un sens sau în altul ar putea crea sau agrava o congestie în rețeaua respectivului OR sau în rețelele OR vecini. + 
Articolul 16În cazul în care o instalație sau un grup de instalații a parcurs cu succes procesul de precalificare pentru participarea la asigurarea unei rezerve de echilibrare, aceasta nu mai trebuie să se supună unor verificări ale acelorași capabilități în procesul de precalificare gestionat de OR la care este racordată. + 
Articolul 17Fiecare OR colaborează cu ceilalți OR și propune ANRE specificații comune pentru produsele de energie electrică și, dacă este cazul, de capacitate care să se tranzacționeze în scopul gestionării congestiilor în rețele, astfel încât să permită accesul la aceste piețe al cât mai multor resurse indiferent de tehnologie, cu păstrarea eficacității în procesul de exploatare a sistemelor. + 
Articolul 18În cazul în care un OR poate utiliza resurse racordate la sistemul său care nu îndeplinesc specificațiile comune pentru produsele prevăzute la art. 17, acesta le poate precalifica pe baza procedurilor de precalificare tehnică și apoi înscrie în registrul de flexibilitate drept resurse de utilizare restrânsă.
 + 
Capitolul VRezolvarea congestiilor de rețea identificate pe termen scurt, inclusiv prin redispecerizare + 
Articolul 19După publicarea rezultatelor PZU, fiecare OR primește de la fiecare instalație de producere, consum sau stocare racordată la sistemul său, identificate în prealabil drept relevante pentru exploatarea acestuia, informațiile privind producția, respectiv consumul planificate în fiecare ID din ziua următoare și prognozează, pe baza celor mai bune informații avute la dispoziție, valorile acestor mărimi pentru celelalte instalații, realizând pe baza acestora calcule privind funcționarea rețelei în ziua următoare și identificând apariția unor congestii de rețea și zonele de apariție a acestora. + 
Articolul 20În cazul în care a identificat riscul apariției unei congestii într-o zonă a rețelei sale, care nu este de așteptat să se rezolve în urma tranzacțiilor pe PI realizate independent de către operatorii din zonă, OR publică pe pagina proprie de internet deschiderea unei sesiuni de licitație de energie electrică pentru managementul congestiilor de rețea din ziua următoare, indicând zona în care poate să apară congestia de rețea, sensul în care este de așteptat să activeze oferte și ID corespunzătoare. + 
Articolul 21(1)În cadrul analizei privind funcționarea rețelei, OR are în vedere respectarea următoarelor restricții:a)OR trebuie să asigure preluarea energiei electrice livrate în rețele de către producătorii E-SRE beneficiari ai schemei cu CV racordați la rețelele sale, cărora li s-a acordat acces garantat pentru energia electrică contractată, notificată ca SB;b)OR trebuie să asigure preluarea energiei electrice livrate în rețele de prosumatorii E-SRE beneficiari ai scutirii de responsabilitatea dezechilibrelor prin preluarea acesteia de către furnizorii cu care au contract pentru vânzarea întregii cantități de energie electrică produsă din instalațiile E-SRE și livrată în rețele;c)OR trebuie să garanteze capacitatea rețelelor de transport și a rețelelor de distribuție de a transporta energie electrică produsă din celelalte surse regenerabile sau prin cogenerare de înaltă eficiență racordate la rețeaua lor, cu un grad minim posibil de redispecerizare, fără ca acest lucru să îi împiedice să ia în calcul la planificarea rețelei un grad limitat de redispecerizare, atunci când OR poate demonstra în mod transparent că acesta este mai eficient din punct de vedere economic și nu depășește 5% din energia electrică produsă anual în instalații care utilizează surse regenerabile de energie și care sunt direct conectate la rețeaua sa.(2)Restricțiile prevăzute la alin. (1) nu se aplică pentru energia electrică care este ofertată de participanții respectivi pe piața dedicată gestionării congestiilor. + 
Articolul 22Ora de deschidere a pieței pentru gestionarea congestiilor pe termen scurt este ora de deschidere a PI interzonale. + 
Articolul 23OR propune ANRE modul de definire a produselor care pot face obiectul licitațiilor pentru gestionarea congestiilor pe termen scurt, având în vedere ca acesta să asigure o participare cât mai largă a utilizatorilor de rețea calificați și asigurarea necesarului în cele mai eficiente condiții, iar ANRE analizează, revizuiește și aprobă specificațiile produselor pieței pe termen scurt pentru gestionarea congestiilor. + 
Articolul 24Participanții la piață care au depășit cu succes procesul de precalificare introduc voluntar oferte angajante de tip cantitate-preț în platforma informatică dedicată gestionării congestiilor implementată de OR, distincte pe sensul de creștere a puterii injectate/reducere a puterii extrase, respectiv pe sensul de reducere a puterii injectate/creștere a puterii extrase și cu indicarea nodurilor de rețea în care sunt racordate resursele ofertate individual sau la nivel agregat. + 
Articolul 25Ora de închidere a pieței pentru gestionarea congestiilor este cu o oră înainte de ora de închidere a PI pentru fiecare ID, iar selectarea ofertelor acceptate se poate face cel târziu până la ora de închidere a PI în cazul OD, respectiv cel târziu până la începerea ID în cazul OTS. + 
Articolul 26În cazul în care ofertele deja introduse în platforma informatică dedicată gestionării congestiilor până la ora de închidere a PE nu sunt suficiente pentru rezolvarea congestiilor anticipate, OTS include ofertele din PE a căror activare ar reduce/elimina o congestie internă, dintre cele marcate ca indisponibile conform art. 52 din Regulamentul privind clauzele și condițiile pentru furnizorii de servicii de echilibrare și pentru furnizorii de rezervă de stabilizare a frecvenței, aprobat prin Ordinul președintelui ANRE nr. 127/2021, cu modificările și completările ulterioare, în lista ofertelor introduse în piața dedicată gestionării congestiilor pe termen scurt, alături de celelalte oferte existente în acea listă, în ordinea de merit realizată pe baza prețului ofertat, corespunzătoare fiecărui sens de activare. + 
Articolul 27Prețul ofertat poate avea valoare negativă, pozitivă sau zero și poate fi limitat superior de către OR la o valoare determinată de limita maximă în vigoare permisă de reglementările europene pentru ofertele pe PE și/sau de numărul de cifre permise de platforma informatică. + 
Articolul 28OR determină care dintre ofertele primite sunt de natură să rezolve sau să diminueze congestia din rețeaua proprie, ținând seama de analiza efectului activării acestora asupra rețelei, iar în cazul în care identifică mai multe, le selectează în ordinea crescătoare a prețului ofertat în cazul celor la creștere, respectiv în ordinea descrescătoare a prețului în cazul celor la reducere, selectarea reprezentând acceptarea prețului de ofertă pentru cantitatea respectivă sau o cantitate mai mică decât aceasta, clar specificată. + 
Articolul 29Participantul la piață a cărui ofertă a fost selectată are obligația activării resurselor pe baza cărora a introdus oferta în ID respectiv, astfel încât să livreze cantitatea selectată de OR corespunzător specificațiilor produsului ofertat. + 
Articolul 30Activarea unei oferte reprezintă încheierea unui contract între OR care a activat-o/OR în numele căruia OTS a activat-o și participantul la piață, al cărui format-cadru este public, prezentat de OR pe pagina proprie de internet, iar energia electrică se consideră livrată prin notificarea unui SB pentru cantitatea selectată, între PRE în care este înregistrat participantul la piață și PRE în care este înregistrat CPT al OR care a activat/în numele căruia a fost activată oferta necesară gestionării congestiei din rețeaua sa. + 
Articolul 31Stabilirea obligațiilor de plată/drepturilor de încasare pentru managementul congestiilor se face în baza volumului contractat aferent ofertelor acceptate în ordinea de merit și a prețurilor din fiecare din acestea pentru produsele activate. + 
Articolul 32În cazul în care între resursele pe baza cărora a fost făcută oferta sunt cuprinse unul sau mai multe consumuri dispecerizabile, iar PRE din care face parte furnizorul acestora nu este același cu PRE din care face parte participantul care a introdus oferta, sunt aplicabile prevederile art. 113, 115, 134 și 148 din Regulamentul privind clauzele și condițiile pentru părțile responsabile cu echilibrarea, aprobat prin Ordinul președintelui ANRE nr. 127/2021, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 33În situațiile în care ofertele pe piață nu sunt suficiente pentru asigurarea siguranței în funcționarea rețelei în zonele afectate de congestie, OR utilizează capacitățile disponibile ale UFR/GFR sau unităților de producție de clasă C și D care nu fac parte din UFR/GFR, precum și ale oricăror altor unități racordate la SEN și precalificate pentru gestionarea congestiilor sau capabile să răspundă dispozițiilor sale, aflate necondiționat la dispoziția sa în baza legislației europene și/sau naționale, dar pentru care nu a primit oferte în platforma dedicată gestionării congestiilor pe termen scurt. + 
Articolul 34(1)OR acordă o compensație financiară participanților la piață responsabili de UFR/GFR, respectiv unități de producție de clasă C și D care nu fac parte din UFR/GFR, precum și oricăror operatori care administrează unități calificate pentru gestionarea congestiilor, care primesc și duc la îndeplinire dispoziții de creștere sau de reducere a puterii active în afara pieței în scopul managementului congestiilor, conform prevederilor art. 12 și art. 13 din Regulamentul (UE) 2019/943 al Parlamentului European și al Consiliului din 5 iunie 2019 privind piața internă de energie electrică.(2)Valoarea unitară a compensației financiare prevăzute la alin. (1) se aplică pentru energia electrică activată, este exprimată în lei/MWh și se calculează după cum urmează:a)în cazul tranzacțiilor de vânzare către OR, exprimate prin dispoziții de creștere a puterii produse sau de reducere a consumului, compensația unitară este egală cu:(i)cea mai mare dintre valoarea prețului de închidere a PZU din ID respectiv și valoarea costului unitar mediu cu consumul de combustibil la care se adaugă costul unitar mediu cu certificatele de emisii, dacă este aplicabil, al UFR/GFR, respectiv unităților de producție de clasă C și D sau altor unități de producție calificate pentru gestionarea congestiilor, care nu fac parte din UFR/GFR;(ii)prețul de închidere a PZU din ID respectiv, pentru instalațiile de stocare care fac parte din UFR/GFR sau pentru alte instalații de stocare calificate pentru gestionarea congestiilor;(iii)prețul de închidere a PZU, pentru consumatorii care fac parte din UFR/GFR sau pentru alți consumatori cu consumuri calificate pentru gestionarea congestiilor, plătit consumatorului, dacă acesta și-a asumat responsabilitatea echilibrării în nume propriu și/sau a transferat-o explicit altei PRE, furnizorului acestuia, dacă acesta și-a asumat implicit responsabilitatea echilibrării pentru consumator, respectiv agregatorului independent, dacă UFR/GFR sau consumul calificat pentru gestionarea congestiilor este gestionat de acesta;b)în cazul tranzacțiilor de cumpărare de la OR, exprimate prin dispoziții de reducere a puterii produse sau de creștere a consumului, compensația unitară este egală cu:(i)contravaloarea certificatelor verzi la care ar fi avut dreptul pentru fiecare MWh livrat în rețele conform deciziei de acreditare, evaluate la nivelul prețului certificatelor verzi pe piața spot din ultima ședință de tranzacționare, pentru UFR/GFR, respectiv pentru unitățile de producție de clasă C și D sau pentru alte unități de producție calificate pentru gestionarea congestiilor care nu fac parte din UFR/GFR, ale producătorilor de energie electrică din surse regenerabile de energie beneficiari ai schemei de sprijin cu certificate verzi;(ii)costul unitar rezultat din împărțirea valorii costurilor suplimentare cu producerea energiei termice din instalațiile proprii de producere separată față de producerea în instalațiile de cogenerare de înaltă eficiență la energia electrică corespunzătoare funcționării la puterea maximă a instalațiilor de cogenerare de înaltă eficiență, pentru UFR/GFR, respectiv unitățile de producție de clasă C și D sau pentru alte unități de producție calificate pentru gestionarea congestiilor care nu fac parte din UFR/GFR formate din instalații de cogenerare de înaltă eficiență;(iii)prețul de închidere al PZU din ID respectiv pentru consumatorii care fac parte din UFR/GFR sau pentru alte consumuri calificate pentru gestionarea congestiilor;(iv)zero, pentru instalațiile de stocare care fac parte din UFR/GFR sau pentru alte instalații de stocare calificate pentru gestionarea congestiilor, pentru UFR/GFR de producție și pentru unitățile de producție de clasă C sau D sau pentru alte unități de producție calificate pentru gestionarea congestiilor care nu fac parte din UFR/GFR care nu se încadrează în categoriile de la pct. (i) și (ii). + 
Articolul 35OR activează resursele disponibile în afara pieței ținând seama de ordinea de prioritate pe categorii de resurse prevăzută la art. 13 alin. (6) al Regulamentului (UE) 2019/943 al Parlamentului European și al Consiliului din 5 iunie 2019 privind piața internă de energie electrică, iar în cazul mai multor resurse disponibile cu același nivel de prioritate, prin asimilarea compensațiilor unitare cu prețuri de ofertă, considerate cu semn pozitiv în cazul creșterii de putere și cu semn negativ în cazul reducerii de putere. + 
Articolul 36(1)Toți participanții la piață care au în exploatare UFR/GFR, respectiv unități de producție de clasă C sau D sau alte unități de producție calificate pentru gestionarea congestiilor care nu fac parte din UFR/GFR, transmit la OR toate informațiile necesare determinării compensațiilor financiare unitare conform prevederilor art. 34, până în a cincea zi a fiecărei luni calendaristice, pentru a fi aplicate în luna calendaristică următoare.(2)În cazul UFR/GFR, respectiv al unităților de producție de clasă C sau D sau al altor unități de producție calificate pentru gestionarea congestiilor care nu fac parte din UFR/GFR, în care sunt agregate unități generatoare beneficiare ale schemei de sprijin cu certificate verzi acreditate să primească numere diferite de certificate verzi pentru fiecare MWh, valoarea compensației financiare unitare luată în considerare pentru activarea în afara pieței se determină ca medie ponderată a numărului de certificate verzi cu cantitățile realizate de grupurile generatoare componente în luna corespunzătoare celei de aplicare din anul anterior, iar compensația financiară unitară acordată efectiv se determină pe baza mediei ponderate cu cantitățile defalcate conform măsurătorilor pe fiecare grup component, care compun energia activată din tranzacții în afara pieței, în luna de aplicare.
 + 
Articolul 37Pentru fiecare participant la piață care a primit activări ale unităților calificate pentru managementul congestiilor, OR întocmește o notă lunară de regularizare care cuprinde, defalcat, volumele de energie contractate pentru managementul congestiilor și prețul de ofertă pentru fiecare tranzacție, respectiv volumele contractate pentru managementul congestiilor în afara pieței și valoarea compensației stabilite conform art. 34 și art. 36 pentru fiecare tranzacție, în luna de livrare, pentru fiecare ID al lunii de livrare, pe fiecare tip de produs, separat pentru creștere de putere și pentru reducere de putere.  + 
Articolul 38După sfârșitul lunii de livrare, OR transmite notele lunare de regularizare participantului la piață care a primit activări pe piață și în afara pieței ale unităților calificate pentru managementul congestiilor. + 
Articolul 39Fiecare participant la piață care a primit activări ale unităților calificate pentru managementul congestiilor verifică notele lunare de regularizare, iar în cazul în care constată neconformități cu prevederile aplicabile, transmite la OR contestații motivate. + 
Articolul 40OR analizează contestația participantului la piață care a primit activări ale unităților de producție pentru managementul congestiilor și răspunde la aceasta motivat, refăcând calculele și corectând notele lunare de regularizare constatate ca fiind eronate. + 
Articolul 41OR transmite către participantul la piață care a primit activări ale unităților calificate pentru managementul congestiilor nota lunară de regularizare care cuprinde corecțiile rezultate în urma analizării contestațiilor primite; pentru participantul la piață care a primit activări ale unităților calificate pentru managementul congestiilor care n-a trimis contestații, se consideră valabile notele lunare de regularizare transmise la termenul inițial. + 
Articolul 42În fiecare lună calendaristică, OR efectuează calculele în vederea decontării pentru managementul congestiilor, după transmiterea notelor lunare de regularizare conform prevederilor art. 41. + 
Articolul 43Pentru fiecare participant la piață care a primit activări pentru managementul congestiilor ale instalațiilor în responsabilitatea sa, OR determină valoarea drepturilor sale lunare de încasare și separat valoarea obligațiilor lunare de plată. + 
Articolul 44Pentru fiecare participant la piață care a primit activări pentru managementul congestiilor, OR întocmește o notă de informare pentru decontarea lunară, care conține cel puțin următoarele informații:a)situația lunară privind volumul de energie pentru managementul congestiilor contractat cu OR, separat pentru putere injectată, exprimată ca vânzare de energie către OR, și pentru putere extrasă, exprimată drept cumpărare de energie de la OR, precum și prețurile corespunzătoare;b)situația lunară privind volumul de energie pentru managementul congestiilor activat de OR în afara pieței și valoarea compensației, separat pentru injecție de putere și pentru extracție de putere;c)valoarea drepturilor lunare de încasare și a obligațiilor lunare de plată pentru managementul congestiilor, determinate conform prevederilor art. 43.
 + 
Articolul 45În platforma informatică dedicată, OR pune la dispoziția participanților la piață, care au primit activări pentru managementul congestiilor ale instalațiilor în responsabilitatea lor, notele de informare pentru decontarea lunară stabilite conform prevederilor art. 44, după transmiterea notei lunare de regularizare prevăzute la art. 41. + 
Articolul 46Platforma informatică dedicată consemnează și reține data la care orice notă elaborată de OTS conform prevederilor prezentelor reguli a fost făcută disponibilă părților implicate. + 
Articolul 47Data-limită pentru plata compensației financiare prevăzute la art. 34 este data-limită la care trebuie achitate facturile corespunzătoare obligațiilor de plată pe piața dedicată gestionării congestiilor. + 
Articolul 48Prevederile cuprinse în prezentul capitol sunt aplicabile doar ofertelor și/sau tranzacțiilor în urma activării, care nu se consideră drept măsuri de remediere cu relevanță transfrontalieră, conform înțelesului acestui termen prevăzut în Metodologiile comune pentru redispecerizarea și contractarea bilaterală coordonate, pentru regiunea Core, respectiv pentru regiunea SEE, conform art. 35 CACM, în CSAM conform art. 75 SOGL și în ROSC în regiunea SEE, respectiv în regiunea Core, conform art. 76 (1) SOGL.
 + 
Capitolul VIRezolvarea pe termen lung a congestiilor de rețea sistematice + 
Articolul 49În cazul în care OR identifică, în procesul desfășurat conform art. 4, o congestie sistematică într-o zonă de rețea, care ar putea fi gestionată pe termen lung prin achiziția de servicii de flexibilitate sau până la realizarea lucrărilor de investiții necesare pentru întărirea rețelei și eliminarea congestiei, aceștia pot declanșa procesul de rezervare a capacității care poate asigura energia electrică necesară eliminării/reducerii congestiei din zona respectivă de rețea. + 
Articolul 50În situația prevăzută la art. 49, OR publică pe pagina proprie de internet deschiderea unei sesiuni de licitație pentru gestiunea congestiilor în zona respectivă, indicând perioada de aplicare, sensul în care este nevoie să fie activată resursa (injecție de energie în rețea sau extragere de energie din rețea) și numărul indicativ de ID-uri și intervalele orare zilnice pe perioada de aplicare în care este de așteptat să fie activată resursa, capacitatea maximă necesară, iar la opțiunea sa poate stabili și publica prețul maxim acceptat al capacității rezervate și/sau prețul-limită al energiei electrice acceptat la ofertarea pe piața pe termen scurt pentru gestionarea congestiilor de către resursa rezervată, iar corelat cu acestea publică contractul-cadru de rezervare a capacității pentru gestionarea congestiilor pe termen lung. + 
Articolul 51OR analizează resursele calificate racordate în zonele respective și propune ANRE modul de definire a produselor care pot face obiectul licitației, având în vedere ca acesta să asigure o participare cât mai largă a utilizatorilor de rețea calificați și asigurarea necesarului în cele mai eficiente condiții, iar ANRE analizează, revizuiește și aprobă specificațiile produselor pieței pe termen lung pentru gestionarea congestiilor. + 
Articolul 52OR determină, la opțiunea sa, prețurile maxime prevăzute la art. 50 ținând seama orientativ de prețurile realizate pe piața pentru gestionarea congestiilor pe termen scurt, de prețurile de pe piețele la termen cu livrare în perioada de aplicare, pe PZU, pe PI și pe piața de echilibrare, respectiv de prețurile pentru rezervele de capacitate de echilibrare. + 
Articolul 53În contractul de rezervare a capacității pentru gestionarea congestiilor pe termen lung OR poate prevedea ca limită obligatorie de ofertă pe piața pe termen scurt pentru gestionarea congestiilor prețul ofertat de participant în cadrul ofertei de rezervare a capacității. + 
Articolul 54La licitația pentru rezervarea de capacitate sunt admise toate resursele calificate de OR pentru furnizarea serviciilor de gestionare a congestiilor în zona respectivă.  + 
Articolul 55Prețul ofertat pentru rezervarea capacității are valoare pozitivă sau zero, iar prețul maxim de ofertă pentru energie poate avea valoare negativă, pozitivă sau zero. + 
Articolul 56Selecția ofertelor acceptate pentru rezervarea capacității se face în ordinea crescătoare a prețului ofertelor pentru capacitate, independent de prețul maxim de ofertare pe piața pe termen scurt, în situațiile în care acesta a trebuit să fie cuprins în ofertă. + 
Articolul 57Acceptarea unei oferte pentru rezervarea de capacitate pentru gestionarea congestiilor pe termen lung implică plata de către OR pe perioada supusă licitației a prețului acceptat pentru capacitatea acceptată în schimbul obligației participantului câștigător de a oferta energia electrică pe piața pe termen scurt pentru gestionarea congestiilor, la un preț pentru energie situat în limita cuprinsă în oferta sa pentru capacitate, dacă OR a ales această opțiune. + 
Articolul 58OR nu este obligat să achiziționeze energia electrică aferentă ofertei introduse pe piața pe termen scurt de gestionare a congestiilor de către participantul câștigător al unui contract de rezervare de capacitate. + 
Articolul 59În cazul în care la licitația pentru rezervare de capacitate nu se prezintă niciun participant la piață, OR transmite ANRE descrierea situației, iar dacă a optat pentru impunerea unor prețuri maxime, poate publica concomitent anunțul de reluare a licitației cu prețuri maxime majorate, la o dată ulterioară. + 
Articolul 60Dacă la reluarea licitației conform art. 59 nu se prezintă niciun participant, iar OR evaluează că majorarea prețurilor maxime, dacă acestea au fost impuse în cadrul licitației, ar conduce la ineficiență din punct de vedere economic comparativ cu sumele corespunzătoare gestionării congestiilor pe piața pe termen scurt sau, în cel mai rău caz, cu cele corespunzătoare compensării în afara pieței a resurselor redispecerizate, OR încetează procesul de achiziție pe termen lung a capacității rezervate pentru gestionarea congestiilor și alocă prioritate realizării lucrărilor de întărire a rețelelor în zona respectivă.
 + 
Capitolul VII Dispoziții tranzitorii + 
Articolul 61OR elaborează și transmite către ANRE o propunere privind:a)procedura de calificare tehnică aferentă participării la gestionarea congestiilor în rețelele proprii;b)specificațiile produselor introduse în licitațiile pe termen scurt de energie pentru gestionarea congestiilor;c)specificațiile produselor introduse în licitațiile pe termen lung de capacitate pentru gestionarea congestiilor;d)minimul de informații care să facă parte din registrul pentru resursele de flexibilitate și cele opționale, precum și regulile de acces al OR vecini la acestea;e)opțiunea argumentată față de organizarea unei platforme comune pentru toți OR pentru achiziția energiei electrice pentru gestionarea congestiilor sau a câte unei platforme distincte de către fiecare OR;f)opțiunea privind combinarea sau nu a eventualei platforme comune cu Registrul pentru resursele de flexibilitate. + 
Articolul 62OR elaborează împreună o metodologie prin care stabilesc modul de operare, de colaborare, de partajare a informațiilor, precum și drepturile și responsabilitățile fiecăruia pe perioada în care OTS continuă să identifice și să gestioneze congestiile de rețea apărute în rețelele de 110 kV concesionate de OD și aflate în responsabilitatea acestora.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x