REGULAMENTUL nr. 11/1997

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 12/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: COMISIA NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 327 din 25 noiembrie 1997
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LACODUL PENAL (R) 16/04/1997 ART. 214
ActulREFERIRE LALEGE 52 07/07/1994
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 21 28/10/1997

cu privire la controlul respectării dispoziţiilor legale în domeniul valorilor mobiliare



 + 
Capitolul 1Prevederi generale; definiţii + 
Articolul 1Prin prezentul regulament, Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare stabileşte normele şi procedurile pentru asigurarea respectării dispoziţiilor legale şi a regulamentelor C.N.V.M., precum şi punerea în aplicare a măsurilor preventive şi sanctionatorii în domeniul valorilor mobiliare.
 + 
Articolul 2Prin decizie, C.N.V.M. deleagă şi revoca atribuţii ale sale privind controlul şi ancheta participanţilor de pe piaţa de capital către Departamentul de control şi ancheta, care funcţionează în cadrul acesteia.
 + 
Articolul 3În înţelesul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificatii:a) C.N.V.M. – Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare, autoritatea administrativă competenţa în domeniul pieţei de valori mobiliare, care îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu dispoziţiile cap. II din Legea nr. 52/1994, precum şi cu celelalte acte normative elaborate în domeniu;b) D.C.A. – Departamentul de control şi ancheta din cadrul C.N.V.M.;c) director – persoana desemnată de către C.N.V.M. ca fiind conducătorul D.C.A.;d) personal – angajaţii C.N.V.M., fără membrii acesteia;e) agent de control-ancheta (denumit agent) – persoana fizica din cadrul personalului C.N.V.M./D.C.A. (controlori de valori mobiliare, anchetatori) care exercită atribuţiile ce revin, conform art. 4 din prezentul regulament, acestui departament;f) persoana vizata – persoana fizica, juridică, precum şi oricare alta entitate care se supune autorităţii C.N.V.M.;g) acţiune – una, mai multe sau următoarele acte şi/sau operaţiuni efectuate de D.C.A.: investigaţii, anchete, inspecţii, verificări, prezentarea de documente, situaţii şi informaţii, audieri, interdicţii, măsuri conservatorii şi alte măsuri dispuse în temeiul dispoziţiilor actelor normative incidente în domeniul valorilor mobiliare.
 + 
Capitolul 2Atribuţiile D.C.A. + 
Articolul 4D.C.A. are, prin prezentul regulament, următoarele atribuţii:a) exercita controlul respectării prevederilor legale privind valorile mobiliare, ca activitate continua;b) efectuează anchete şi investigaţii în cazurile în care sunt semnalate situaţii de încălcare a legii de către persoane vizate;c) verifica registre, corespondenta şi orice fel de acte şi evidente ale persoanelor vizate;d) exercita inspecţii programate, anunţate şi inopinate la persoanele vizate;e) desfăşoară activităţi conform competentei sale, în scopul prevenirii unor eventuale fraude sau nereguli pe piaţa de capital;f) întocmeşte, direct sau prin agenţi de control-ancheta, în cursul desfăşurării acţiunilor, acte administrative prin care se dispun sau se propun diferite măsuri;g) realizează supravegherea şi controlul ierarhic asupra activităţii agenţilor de control-ancheta;h) sesizează alte organe şi instituţii ale statului cu atribuţii asemănătoare (Ministerul Public, Poliţia, Garda financiară), în cazul în care apreciază incidenţa competentei acestora, şi colaborează cu ele în vederea soluţionării eficiente a acestor cazuri;i) primeşte sesizările organelor şi entitatilor mai sus menţionate, când acestea sunt de competenţa C.N.V.M.;j) verifica sesizările, informaţiile şi reclamaţiile primite spre soluţionare, potrivit competentei sale, luând sau propunand măsurile de rigoare;k) cercetează cauzele, mijlocele şi metodele de utilizat în încălcările cele mai frecvente, centralizează şi corelează datele astfel obţinute, în vederea stabilirii de măsuri cu caracter general şi normativ, precum şi a politicii generale a C.N.V.M. în domeniu;l) desfăşoară orice alte activităţi prevăzute de lege şi de actele C.N.V.M., cu caracter normativ, care intră în competenţa sa.
 + 
Articolul 5În vederea exercitării atribuţiilor cu care este însărcinat, D.C.A. poate dispune, asupra persoanelor vizate, următoarele:a) efectuarea de anchete, inspecţii, verificări şi alte investigaţii preliminare;b) prezentarea de documente, situaţii şi informaţii stocate pe suport fizic, magnetic şi de orice alta natura;c) audieri;d) luarea de măsuri conservatoriie) alte măsuri care intră în competenţa sa, conform atribuţiilor enumerate la art. 4.
 + 
Articolul 6D.C.A., în baza delegării de putere, este competent sa emita, în numele C.N.V.M., acte individuale de sancţionare cu amendă, avertisment verbal şi scris a persoanelor vizate.Actele vor fi semnate de director, semnatura sa fiind opozabilă terţilor.
 + 
Capitolul 3Acţiunile privind descoperirea şi investigarea încălcării legii + 
Articolul 7Activitatea de descoperire şi de investigare a încălcării legii revine C.N.V.M., care acţionează prin personalul de control de specialitate, împuternicit în acest scop potrivit Legii nr. 52/1994 privind valorile mobiliare şi bursele de valori, Ordonanţei Guvernului nr. 24/1993 privind reglementarea constituirii şi funcţionarii fondurilor deschise de investiţii şi a societăţilor de investiţii financiare ca instituţii de intermediere financiară, coroborate cu prevederile şi dispoziţiile incidente.
 + 
Articolul 8C.N.V.M./D.C.A. dispune, prin ordonanţa, efectuarea de investigaţii, din oficiu sau la sesizare prin orice mijloace, privind o posibila încălcare a legii şi a reglementărilor în domeniul valorilor mobiliare.
 + 
Articolul 9C.N.V.M. poate delega ca anumite investigaţii să fie efectuate de un organism de autoreglementare (O.A.R.), acesta fiind obligat să le aducă la îndeplinire în condiţiile legii şi ale prezentului regulament. În acest caz, O.A.R. preia atribuţiile D.C.A. pentru investigatia respectiva.
 + 
Articolul 10Acţiunea este confidenţială pe tot parcursul sau de la declansare până la rămânerea definitivă a ordonanţelor prin care s-au dispus măsuri, inclusiv de sancţionare.Dosarele acţiunilor sunt confidenţiale şi se supun regimului legal al secretului de serviciu. Accesul la documentele conţinute, la analizele şi la constatările C.N.V.M. se face în regimul stabilit de către aceasta.
 + 
Articolul 11Acţiunea se desfăşoară pe mai multe etape, astfel:1. Emiterea ordonanţei prin care se desfăşoară acţiunea.2. Delegarea agentului care efectuează acţiunea.3. Emiterea ordonanţei pentru audierea persoanei vizate, în cazul acţiunilor desfăşurate la sediul C.N.V.M.4. Notificarea, în cazul acţiunilor programate sau anunţate, desfăşurate la domiciliul/sediul persoanei vizate.5. Studierea, cercetarea şi verificarea actelor, dosarelor şi oricărui alt document care are legătură cu obiectul acţiunii.6. În cazul luării de măsuri conservatorii, precum ridicarea de documente sau titluri, agenţii vor întocmi un proces-verbal care să consemneze acest fapt.7. În cazul săvârşirii unei infracţiuni în legătură cu valorile mobiliare, agenţii vor lua declaraţii de la făptuitor şi de la martori, vor retine corpurile delicte, vor evalua pagubele, vor lua şi alte măsuri considerate necesare, pe care le vor consemna într-un proces-verbal (art. 214 din Codul de procedură penală, republicat), şi vor inainta dosarul organelor de cercetare penală.8. În timpul desfăşurării acţiunii, agenţii pot întocmi note declarative, chestionare, note de audiere constând în răspunsurile persoanelor vizate la întrebările formulate de agent. În cazul în care persoanele vizate nu pot sau nu vor sa răspundă la întrebările formulate, se va consemna acest lucru în actul de finalizare a acţiunii.9. În cazul în care se constata săvârşirea unor fapte contravenţionale prevăzute de lege, se întocmeşte un proces-verbal de constatare, cu consemnarea faptelor săvârşite, a normei legale incalcate, precum şi a încadrării juridice a faptei. Procesul-verbal de constatare se trimite de îndată organului competent, după caz, directorului D.C.A., C.N.V.M. sau judecătoriei, care aplica sancţiunea potrivit legii.10. Acţiunea se finalizează prin întocmirea unui raport de investigatie, control-ancheta, care cuprinde:a) consemnarea constatărilor rezultate pe parcursul desfăşurării acţiunii;b) propuneri privind luarea de măsuri, inclusiv de sancţionare.11. Pe baza propunerii de sancţionare cuprinsă în raportul asupra investigatiei şi/sau în procesul-verbal de constatare şi în dosarul cauzei, D.C.A. emite, în temeiul delegării de competenţa, o ordonanţa prin care dispune sancţionarea cu amendă, avertisment verbal sau scris.
 + 
Articolul 12Acţiunile pot fi programate, anunţate sau inopinate.Acţiunile se declanseaza printr-o ordonanţa emisă de către C.N.V.M., pe care persoana vizata o va inregistra în evidentele sale.
 + 
Articolul 13Acţiunile se efectuează de către agenţii desemnaţi de către director şi împuterniciţi în acest scop de către C.N.V.M. printr-o decizie distinctă. Acţiunile se pot desfăşura individual sau în echipa.
 + 
Articolul 14Când se dispune declanşarea unei investigaţii, C.N.V.M., la propunerea directorului D.C.A., va stabili echipa de investigatie şi va desemna agentul responsabil pentru întocmirea raportului de investigatie control-ancheta, agent care instrumenteaza toate actele procedurii de investigatie şi propune C.N.V.M. sau directorului luarea măsurilor care sunt de competenţa acestora. Agentul este răspunzător, în continuare, de urmărirea executării măsurilor dispuse şi de arhivarea dosarului.
 + 
Articolul 15Acţiunea constând în efectuarea de investigaţii, anchete, verificări se desfăşoară după următoarea procedura:1. cercetarea preliminară a unei posibile încălcări;2. solicitarea de informaţii, documente, situaţii;3. investigatia propriu-zisa şi consultarea terţilor;4. raportul asupra investigatiei;5. audierea;6. luarea de măsuri.
 + 
Articolul 16Cercetarea preliminarăD.C.A., primind o plângere, o informaţie sau o sesizare, verifica dacă aceasta prezintă suficient temei de fapt şi de drept pentru a justifica declanşarea unei investigaţii.Dacă plângerea sau sesizarea nu prezintă date relevante pentru a justifica declanşarea unei acţiuni, D.C.A. îi comunică aceasta în scris autorului, cu precizarea motivelor, în termen de 30 de zile de la data înregistrării sesizării sau plângerii.Când sesizarea sau plângerea este intemeiata, D.C.A. va inainta un memorandum, solicitând C.N.V.M. declanşarea investigatiei.
 + 
Articolul 17Solicitarea de informaţii, documente, situaţiiPersoanele vizate au următoarele obligaţii:a) sa pună la dispoziţie D.C.A./C.N.V.M., în momentul cererii, documentele de contabilitate, documentele specifice activităţii de tranzactionare, procesele-verbale, situaţiile, corespondenta şi orice fel de acte sau informaţii cerute de cei îndreptăţiţi conform acestui regulament şi celorlalte acte normative incidente în domeniu;b) să permită verificarea valorilor mobiliare pe care le administrează sau pe care le au în custodie ori depozit;c) sa furnizeze informaţii şi explicaţii reale şi exacte, verbal sau în scris, în legătură cu acţiunea derulata de D.C.A.Explicaţiile verbale pot fi date la sediul persoanei vizate sau la sediul C.N.V.M., sub forma de audieri. În acest din urmă caz, persoanele vizate sunt obligate să se prezinte la locul şi la data indicate în ordonanţa emisă de D.C.A./C.N.V.M.În cazul în care, în ordonanţa emisă şi comunicată persoanei juridice sau altei entităţi, se indica şi o persoană fizica, angajata în cadrul acelei persoane juridice sau entităţi, trebuie să se prezinte exclusiv acea persoana fizica, solicitată prin ordonanţa, pentru desfăşurarea audierii, sub sancţiunea luării de măsuri administrative împotriva persoanei juridice sau entitatii;d) să permită agenţilor aflaţi în exerciţiul funcţiunii executarea în bune condiţii a acţiunilor declansate în conformitate cu legea şi cu actele cu caracter normativ ale C.N.V.M., neobstructionandu-le în nici un fel şi asigurând sprijinul şi condiţiile necesare desfăşurării optime a acestora;e) să permită accesul la documente, fără a se putea invoca caracterul de "secret" sau "confidenţial" al unor asemenea documente, date şi informaţii.Agenţii, primind acces la documentele, datele şi informaţiile menţionate, sunt obligaţi să respecte cu stricteţe caracterul secret al respectivelor documente.
 + 
Articolul 18Investigatia propriu-zisaAgenţii abilitaţi în baza legii şi special împuterniciţi pot să efectueze anchete la sediul şi/sau la faţa locului, să solicite declaraţii, orice documente necesare îndeplinirii misiunii, sa sigileze, sa ridice registre şi orice documente, eliberand persoanei supuse investigatiei copii de pe originale, ori să obţină copii, lăsând originalele persoanei respective.Agentul este împuternicit să efectueze inspecţii inopinate, al căror rezultat va fi consemnat, după caz, într-un raport şi/sau proces-verbal de constatare, fiind autorizat sa primească la convocare sau la faţa locului informaţii şi justificări.
 + 
Articolul 19Raportul asupra investigatieiAgentul desemnat conform art. 14 întocmeşte sau coordonează întocmirea raportului asupra investigatiei control-ancheta, în care va consemna cel puţin datele menţionate la art. 25 pct. 7 sau, după caz, pct. 6 din prezentul regulament.Când în timpul investigatiilor se constată că s-au săvârşit contravenţii, agentul va întocmi de îndată proces-verbal de constatare şi va consemna acest fapt în raportul asupra investigatiei control-ancheta.În cazul în care, în urma investigatiei, s-au constatat numai contravenţii, raportul asupra investigatiei control-ancheta va fi şi proces-verbal de constatare.Raportul asupra investigatiei control-ancheta va fi comunicat părţilor în cauza, cu solicitarea ca, până la o anumită data, persoanele vizate sa comunice agenţilor observaţiile lor în scris.
 + 
Articolul 20Termenul pentru comunicarea observaţiilor de către persoanele vizate va fi stabilit de la caz la caz, avându-se în vedere complexitatea anchetelor, şi nu va fi mai scurt de 3 zile de la data primirii raportului asupra investigatiei control-ancheta. Acest termen poate fi prelungit cu acordul C.N.V.M./D.C.A., la cererea părţii care invoca motive întemeiate privind împrejurarea în care se afla.
 + 
Articolul 21Agentul responsabil va preda directorului D.C.A. raportul asupra investigatiei control-ancheta, cuprinzând observaţiile persoanelor vizate, răspunsul agenţilor la obiecţiile făcute, măsurile şi, după caz, sancţiunile propuse, împreună cu dosarul complet al cauzei. Dosarul cauzei consta în toate actele întocmite pe parcursul desfăşurării acţiunii.
 + 
Articolul 22Directorul D.C.A., primind raportul şi dosarul, verifica actele întocmite, faptele constatate şi măsurile propuse de agenţi, după care, dacă acestea sunt în deplina conformitate cu legea, va emite, în temeiul delegării de putere, o ordonanţa prin care va dispune sancţionarea cu amendă a persoanelor vizate respective sau, după caz, va inainta C.N.V.M. dosarul însoţit de un memorandum cuprinzând punctul de vedere al D.C.A.
 + 
Articolul 23Dacă persoana vizata face parte, în calitate de membru sau de persoana asociata, dintr-un organism de autoreglementare, un exemplar al ordonanţei prin care se dispun măsuri de sancţionare va fi trimis şi respectivului organism.
 + 
Articolul 24În cazul în care, datorită gravitatii situaţiei, măsurile acţiunilor se impun a fi aplicate în mod urgent, C.N.V.M. va emite, în nume propriu, ordonanţa prin care dispune sancţionarea cu amendă.Nefiind emisă în temeiul unei delegari de putere, o astfel de ordonanţa a C.N.V.M. va putea fi atacată, cu contestaţie, în 15 zile de la comunicare la judecătoria competenţa.
 + 
Capitolul 4Conţinutul actelor de control-ancheta + 
Articolul 25Actele de control-ancheta vor cuprinde cel puţin următoarele:1. Ordonanţa de începere a acţiunii conţine:––––––––––––––a) denumirea instituţiei C.N.V.M.;b) temeiul legal al emiterii ordonanţei;c) tipul acţiunii;d) conţinutul acţiunii;e) numele/denumirea persoanei vizate, subiect al acţiunii;f) data emiterii actului;g) semnatura preşedintelui C.N.V.M. şi ştampila instituţiei.2. Ordonanţa de audiere conţine:––––––––––a) denumirea instituţiei C.N.V.M. şi a D.C.A.;b) actul individual în baza căruia este emisă ordonanţa de audiere;c) temeiul legal al emiterii citaţiei;d) numele şi adresa completa a persoanei vizate citate;e) calitatea în care este audiată persoana vizata;f) scopul în vederea căruia este audiată;g) ora, ziua, luna, anul şi locul de înfăţişare, precum şi invitarea celui audiat să se prezinte la data şi locul indicate în ordonanţa, cu menţionarea consecinţelor legale în caz de neprezentare;h) data emiterii ordonanţei de audiere;i) semnatura preşedintelui C.N.V.M., respectiv a directorului D.C.A., şi ştampila instituţiei.3. Notificarea conţine:–––––––a) denumirea instituţiei C.N.V.M., şi a D.C.A.;b) perioada în care se va desfăşura acţiunea;c) actul individual în baza căruia este emisă notificarea;d) numele şi adresa completa a persoanei vizate notificate;e) domeniul acţiunii;f) indicarea documentelor sau a titlurilor ori a categoriei de documente sau titluri ce urmează a fi pregătite spre a fi controlate de către agenţii delegaţi;g) data emiterii notificării;h) semnatura directorului D.C.A.4. Procesul-verbal de ridicare de documente, titluri sau obiecte conţine:–––––––––––––––––––––––-a) denumirea instituţiei C.N.V.M. şi a D.C.A;b) data şi locul încheierii;c) numele, prenumele şi calitatea celui care îl încheie;d) actul individual în baza căruia este întocmit procesul-verbal;e) numele, prenumele, domiciliul, seria şi numărul actului de identitate ale persoanei fizice vizate de la care s-au ridicat documentele sau titlurile;f) denumirea şi adresa persoanei juridice sau entitatii colective în cadrul căreia persoana fizica vizata îşi desfăşoară activitatea, funcţia deţinută în cadrul acesteia;g) descrierea documentelor, a titlurilor sau a obiectelor care fac obiectul ridicării, indisponibilizarii;h) semnăturile agenţilor şi semnatura persoanei fizice vizate, pe fiecare pagina a actului; în caz de refuz de semnare, agentul va consemna acest lucru, precum şi motivul refuzului.5. Notele declarative, chestionarele, procesele-verbale de audiere conţin:––––––––––––––––––––––––a) denumirea instituţiei C.N.V.M. şi a D.C.A.;b) data şi locul încheierii;c) actul individual în baza căruia se întocmeşte documentul şi temeiul legal al acestuia;d) formularea intrebarilor şi numărul lor;e) consemnarea raspunsurilor/refuzului de a răspunde al persoanei fizice vizate;f) semnatura agentului şi a persoanei fizice vizate, pe fiecare pagina a actului.6. Procesul-verbal de constatare conţine:–––––––––––––a) denumirea instituţiei C.N.V.M. şi a D.C.A;b) data şi locul încheierii;c) numele, prenumele şi calitatea celui care îl încheie;d) actul individual în baza căruia este încheiat procesul-verbal;e) temeiul legal al întocmirii procesului-verbal;f) descrierea faptei săvârşite, data când a fost săvârşită fapta, cu indicarea normei juridice incalcate şi a actului normativ care o stabileşte;g) numele, prenumele, domiciliul, seria şi numărul actului de identitate şi funcţia, în cadrul persoanei juridice sau entitatii colective vizate, ale persoanei fizice vizate care a săvârşit fapta, sau denumirea, sediul şi reprezentantul legal al entitatii colective, în cazul când fapta a fost săvârşită de către o astfel de entitate;h) măsurile care s-au dispus în timpul cercetărilor. Dacă prin săvârşirea unei contravenţii s-a produs o paguba patrimonială unei terţe persoane, contravenientul va fi obligat şi la repararea prejudiciilor patrimoniale cauzate prin fapta ce constituie contravenţie, potrivit art. 112 alin. 2 din Legea nr. 52/1994.Dacă fapta este imputabilă mai multor persoane sunt ţinute, solidar, la repararea prejudiciului cauzat;i) obiecţiile persoanei fizice vizate, considerată responsabilă, cu privire la faptele consemnate în procesul-verbal;j) semnăturile agentului şi ale persoanei fizice vizate sau ale reprezentantului persoanei juridice ori al altei entităţi colective vizate, subiect al constatării, pe fiecare pagina a actului. În caz de refuz de semnare, agentul va consemna acest lucru, precum şi motivul refuzului, confirmat prin semnatura de către un martor.7. Raportul asupra investigatiei control-ancheta conţine:––––––––––––––––––a) denumirea instituţiei C.N.V.M. şi a D.C.A;b) data încheierii;c) numele, prenumele şi calitatea celui/celor care îl întocmeşte (întocmesc);d) perioada în care s-a desfăşurat acţiunea;e) numele/denumirea persoanei vizate care a făcut obiectul desfăşurării acţiunii;f) actul individual prin care s-a declansat acţiunea;g) temeiul legal al întocmirii raportului;h) descrierea pe scurt a momentelor acţiunii;i) constatările făcute şi măsurile luate pe parcursul desfăşurării acţiunii;j) propunerile agentului/echipei de agenţi pentru luarea de măsuri privind persoana vizata.La raportul de constatare se anexează toate actele încheiate pe parcursul desfăşurării acţiunii, cu menţionarea lor.8. Ordonanţa prin care se aplică sau se dispun măsuri cuprinde:––––––––––––––––––––a) denumirea instituţiei C.N.V.M. şi a D.C.A;b) temeiul legal al emiterii ordonanţei;c) numele/denumirea persoanei vizate;d) numărul şi data procesului-verbal de constatare şi/sau ale raportului asupra investigatiei controlul-ancheta pe baza căruia s-a emis ordonanţa;e) indicarea incalcarilor şi a faptelor săvârşite ce constituie contravenţii;f) dispoziţiile legale incalcate prin faptele săvârşite;g) măsura aplicată, temeiul legal al aplicării acesteia şi termenul până la care se aduce la îndeplinire;h) termenul, prevăzut de lege, în interiorul căruia persoana vizata sau contravenientul poate ataca actul în faţa C.N.V.M.;i) data emiterii ordonanţei;j) semnatura preşedintelui C.N.V.M./directorului D.C.A şi ştampila instituţiei.
 + 
Capitolul 5Căile de atac împotriva actelor privind investigaţiile control-ancheta + 
Articolul 26Comunicarea actelor individuale ale C.N.V.M./D.C.A. persoanelor vizate se face în oricare dintre următoarele modalităţi:a) direct sau prin membrii personalului care au asemenea atribuţii;b) prin posta, cu păstrarea recipisei de trimitere;c) prin fax, cu păstrarea confirmării de primire a facsimilului.Ordonanţa prin care se aplică măsuri, precum şi o copie de pe procesul-verbal se comunică, prin grija D.C.A., persoanei vizate şi celorlalte persoane prevăzute de lege, în termen de 30 de zile de la data aplicării sancţiunii.
 + 
Articolul 27Ordonanţa de sancţionare, emisă de D.C.A. în exercitarea delegării de putere, poate fi atacată cu contestaţie la C.N.V.M., în termen de 15 zile de la data comunicării ei persoanei vizate.
 + 
Articolul 28C.N.V.M. va soluţiona contestaţia legal introdusă în termen de 30 de zile de la primirea acesteia.
 + 
Articolul 29Înainte de soluţionarea prin decizie a contestaţiei, C.N.V.M. poate dispune, la cerere sau din oficiu, suspendarea efectelor ordonanţei atacate.
 + 
Articolul 30În cursul soluţionării, C.N.V.M. va dispune audierea agentului sau a directorului D.C.A. şi va putea ordonă organizarea unei audieri a contestatarului.
 + 
Articolul 31După verificarea legalităţii, temeiniciei şi oportunităţii ordonanţei atacate, C.N.V.M. va putea confirma, modifica sau anula conţinutul acesteia. C.N.V.M. se pronunţa prin decizie motivată. Plângerea împotriva acestei decizii se depune la C.N.V.M., respectiv la D.C.A. în termen de 15 zile de la comunicare.Plângerile formulate împreună cu dosarul cauzei, se transmit de îndată instanţei competente să soluţioneze cauza.Împotriva ordonanţelor prin care se aplică amenzi cominatorii se poate face plângere, în termen de 15 zile de la luarea la cunoştinţa, la C.N.V.M., care se pronunţa prin decizie motivată.Deciziile pot fi atacate în termen de 30 de zile de la comunicare la Curtea de apel – Secţia de contencios administrativ.
 + 
Articolul 32În cazul în care contestatarului face parte, în calitate de membru sau de persoana asociata, dintr-un organism de autoreglementare, un exemplar al deciziei de confirmare, de modificare sau de anulare a ordonanţei prin care se aplică măsuri sanctionatorii va fi trimis şi respectivului organism.
 + 
Articolul 33Decizia prin care C.N.V.M. hotărăşte cu privire la contestaţia introdusă împotriva ordonanţei de sancţionare, dispusă în exercitarea delegării de putere, precum şi ordonanţa emisă direct de C.N.V.M. în condiţiile art. 24, pot fi atacate la instanţele judecătoreşti competente, cerandu-se anularea actului considerat nelegal şi netemeinic, în termen de 15 zile de la comunicare.Persoanele vizate se pot adresa instanţei numai după parcurgerea etapei administrative prevăzute în prezentul regulament, respectiv după comunicarea deciziei C.N.V.M. ori după nesoluţionarea de către C.N.V.M. a contestaţiei în termenul prevăzut la art. 28.
 + 
Capitolul 6Audierea contestatarului + 
Articolul 34În vederea desfăşurării audierii contestatarului, C.N.V.M. va delega pe directorul D.C.A. sa organizeze şi sa conducă aceasta activitate.
 + 
Articolul 35Audierea persoanei vizate contestatare va avea loc ori de câte ori cel puţin una dintre părţi, respectiv C.N.V.M. sau persoana vizata contestatara, solicita acest lucru.Primind contestaţia în care contestatarul solicita audiere, C.N.V.M. va înştiinţa, de îndată, pe directorul D.C.A. sa înceapă procedurile privind desfăşurarea acesteia.
 + 
Articolul 36La propunerea directorului D.C.A., C.N.V.M. va desemna persoanele care vor face parte din completul de audiere, precum şi pe conducătorul acestuia. Numărul membrilor completului trebuie să fie impar.Membrii completului de audiere vor fi desemnaţi din rândul personalului C.N.V.M.
 + 
Articolul 37După stabilirea completului şi a datei desfăşurării audierii, C.N.V.M. va dispune citarea prin ordonanţa a contestatarului.Audierea se va desfăşura la sediul C.N.V.M.
 + 
Articolul 38Audierea se face doar în prezenta membrilor completului de audiere, a agentului care a întocmit raportul asupra investigatiei control-ancheta, a contestatarului şi, eventual, a altor persoane vizate, citate de C.N.V.M. şi care au legătură sau cunoştinţa despre cazul supus rezolvarii, nefiind publică.Alături de persoanele prevăzute la alineatul precedent, la audiere va participa, fără a avea un rol activ, şi o persoană care va consemna dezbaterile în procesul-verbal al şedinţei, persoana care va fi secretarul respectivei şedinţe.Contestatarul are dreptul de a fi asistat sau reprezentat de un apărător.
 + 
Articolul 39Desfăşurarea audierii se face în scopul verificării legalităţii şi a temeiniciei ordonanţei prin care s-au aplicat măsuri, inclusiv de sancţionare, motiv pentru care pot fi puse în discuţie orice chestiuni care ar duce la stabilirea adevărului.Şedinţa de audiere este condusă de către persoana desemnată.Întrebările referitoare la cazul în discuţie pot fi formulate de către oricare dintre membrii completului de audiere şi sunt consemnate, împreună cu răspunsurile contestatarului, în procesul-verbal al şedinţei.
 + 
Articolul 40Şedinţa de audiere se considera încheiată în momentul citarii contestatarului, în vederea semnării la sediul C.N.V.M. a procesului-verbal al şedinţei de audiere. Semnăturile conducătorului audierii şi contestatarului se vor aplica pe fiecare pagina a înscrisului.Înainte de semnare, contestatarului i se va citi conţinutul procesului-verbal.
 + 
Articolul 41În baza procesului-verbal al audierii, conducătorul şedinţei va întocmi, în termen de 15 zile de la încheierea acestuia, un memorandum conţinând o sinteza a dezbaterilor, încheiată cu hotărârea formulată de membrii completului de audiere privind legalitatea şi temeinicia măsurilor dispuse.
 + 
Articolul 42Memorandumul şi procesul-verbal de audiere prevăzute la articolul precedent se vor inainta la C.N.V.M., împreună cu dosarul cauzei în vederea soluţionării contestaţiei.Hotărârea completului de audiere este consultativa pentru C.N.V.M.
 + 
Capitolul 7Modalităţi de plată a amenzilor şi urmărirea executării + 
Articolul 43Sumele reprezentând amenzi cu titlu de sancţiune sau amenzi cominatorii, stabilite prin ordonanţa de sancţionare, se achită de către contravenient prin ordin de plată printr-o societate bancară, ca venit la bugetul de stat, în contul administraţiei financiare, indicat în actul de sancţionare, în termen de 15 zile de la comunicarea actului.O copie de pe dovada achitării amenzii se transmite, în maximum 15 zile de la aplicarea amenzii, la C.N.V.M., respectiv la D.C.A.
 + 
Articolul 44În caz de neprezentare a documentului de plată prin care se face dovada achitării sumei, după trecerea termenului menţionat la art. 43 alin. 2, D.C.A. va transmite actul de constatare şi ordonanţa de aplicare a sancţiunii cu amendă, constituind titlu executoriu, la organele administraţiei financiare, în vederea executării silite.
 + 
Capitolul 8Raspunderi şi sancţiuni + 
Articolul 45Neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare, cu vinovăţie, a obligaţiilor stabilite în prezentul regulament, prin fapte prevăzute de lege ca fiind contravenţii, se va constata şi se va sanctiona conform Legii nr. 52/1994, Ordonanţei Guvernului nr. 24/1993, precum şi reglementărilor C.N.V.M., după cum urmează:a) nerespectarea oricarora dintre obligaţiile menţionate la art. 17 din prezentul regulament;b) ruperea sau îndepărtarea sigiliilor;c) întocmirea şi prezentarea unor documente în care sunt consemnate operaţiuni sau date false ori nelegale;d) refuzul de a semna, cu sau fără obiecţiuni, actele întocmite de D.C.A. sau de agenţi cu ocazia efectuării acţiunilor care intră în competenţa acestora;e) neîndeplinirea, la termenele stabilite, a măsurilor dispuse prin actele emise ca urmare a acţiunilor efectuate sau comunicarea unor date false ori eronate privind aducerea la îndeplinirea a acestor măsuri;f) refuzul de a se supune unei investigaţii control-ancheta la data stabilită prin ordonanţa.
 + 
Articolul 46Săvârşirea faptelor enumerate la articolul precedent se sancţionează administrativ de către C.N.V.M. cu una sau mai multe dintre următoarele măsuri:a) avertisment;b) avertisment publicat;c) amenda prin agenţi delegaţi;d) suspendarea pe o perioadă determinata a autorizaţiei;e) retragerea autorizaţiei;f) interdicţia temporară sau definitivă de a mai desfăşura activităţi pe piaţa de capital.
 + 
Articolul 47În cazul aplicării sancţiunii cu amendă, aceasta va fi stabilită între 100 mii lei şi 10 milioane lei, pentru persoane fizice, şi între 1 milion lei şi 100 milioane lei, pentru persoane juridice.
 + 
Articolul 48Pentru faptele prevăzute la art. 45 lit. a), e) şi f), C.N.V.M./directorul D.C.A. sau agenţii săi pot obliga persoana vizata la plata unor amenzi de 0,1 – 1% din capitalul vărsat pentru fiecare zi de depasire a termenului calculat de la data stabilită prin ordonanţa prin care s-au solicitat informaţii, documente, acte, situaţii sau pentru neîndeplinirea la termen a măsurilor dispuse.Dacă exista temeri ca nerespectarea datei stabilite privind investigatia respectiva urmăreşte ascunderea unor fapte prevăzute de legea penală, se vor sesiza de îndată organele în drept.–––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x