al Uniunii Postale Universale*)
––––-Notă …
*) TraducereSubsemnatii, plenipotentiari ai guvernelor tarilor membre ale Uniunii Postale Universale, în baza prevederilor art. 22 paragraful 2 din Constitutia Uniunii Postale Universale, adoptata la Viena la 10 iulie 1964, au hotarat de comun acord şi sub rezerva prevederilor art. 25 paragraful 4 din sus-numita constitutie, în prezentul regulament general, urmatoarele dispozitii care asigura aplicarea constituţiei şi functionarea Uniunii Postale Universale. +
Capitolul 1Functionarea şi organele Uniunii +
Articolul 101Organizarea şi reuniunea congreselor şi congreselor extraordinare1. Reprezentantii tarilor membre se reunesc în congres cel mai tarziu la 5 ani de la data punerii în aplicare a actelor congresului precedent.2. Fiecare tara membra se face reprezentata la congres de către unul sau mai mulţi plenipotentiari împuterniciţi de către guvernul lor cu puterile necesare. Ea poate, la nevoie, să se faca reprezentata de către delegatia unei alte tari membre. Totusi se înţelege ca o delegatie nu poate reprezenta decat o singura tara membra, alta decat a sa.3. În deliberari fiecare tara membra dispune de un vot.4. În principiu, fiecare congres desemneaza tara în care va avea loc congresul următor. Dacă aceasta desemnare este inaplicabila, Consiliul de administratie este autorizat sa desemneze tara în care va avea loc congresul, după o înţelegere cu aceasta ultima tara.5. După o înţelegere cu Biroul international, guvernul care invita fixeaza data definitivă şi locul exact ale congresului. În principiu, cu un an inaintea acestei date, guvernul care invita trimite o invitatie guvernului fiecarei tari membre. Aceasta invitatie poate fi adresata fie direct, fie prin intermediul unui alt guvern, ori prin intermediul directorului general al Biroului international. Guvernul care invita este insarcinat cu notificarea către toate guvernele tarilor membre a deciziilor luate de către congres.6. Când un congres trebuie să fie reunit fără sa existe un guvern care să invite, Biroul international, cu acordul Consiliului de administratie şi după o înţelegere cu Guvernul Confederatiei Elvetiene, ia masurile necesare pentru a convoca şi a organiza congresul în tara în care îşi are sediul Uniunea. În acest caz, Biroul international exercita functiile guvernului care invita.7. Locul reuniunii unui congres extraordinar este fixat, după o înţelegere cu Biroul international, de către tarile membre care au luat iniţiativa acestui congres.8. Paragrafele 2 şi 6 sunt aplicabile prin analogie congreselor extraordinare. +
Articolul 102Compozitia, functionarea şi reuniunile Consiliului de administratie1. Consiliul de administratie se compune din 41 (patruzeci şi unu) de membri, care îşi exercită functiile în timpul perioadei care separa doua congrese succesive.2. Presedentia este acordată de drept tarii gazda a congresului. Dacă aceasta tara nu accepta, ea devine membru de drept şi, datorita acestui fapt, grupul geografic caruia îi aparţine dispune de un loc suplimentar, pentru care nu sunt aplicabile restrictiile din paragraful 3. În acest caz, Consiliul de administratie alege la presedintie pe unul dintre membrii grupului geografic din care face parte tara gazda.3. Cei 40 de membri ai Consiliului de administratie sunt aleşi de către congres pe baza unei repartitii geografice echitabile. Cel puţin jumătate din numărul membrilor este reinnoita cu ocazia fiecarui congres; nici o tara membra nu poate fi aleasa succesiv de către trei congrese.4. Fiecare membru al Consiliului de administratie îşi desemneaza reprezentantul, care trebuie să fie competent în domeniul postal.5. Functiile de membru al Consiliului de administratie sunt gratuite. Cheltuielile de functionare a acestui consiliu sunt în sarcina Uniunii.6. Consiliul de administratie are urmatoarele atribuţii:6.1. – sa supervizeze toate activităţile Uniunii în intervalul dintre congrese, ţinând seama de deciziile congresului, studiind problemele referitoare la politicile guvernamentale în materie postala şi ţinând seama de politicile reglementare internationale, cum ar fi cele referitoare la comertul serviciilor şi la concurenta;6.2. – sa examineze şi sa aprobe, în cadrul competentelor sale, orice actiune considerata ca necesară pentru salvarea şi intarirea calităţii serviciului postal international şi pentru modernizarea lui;6.3. – sa favorizeze, sa coordoneze şi sa supervizeze toate formele de asistenţa tehnica postala în cadrul cooperarii tehnice, internationale;6.4. – sa examineze şi sa aprobe bugetul şi conturile anuale ale Uniunii;6.5. – sa autorizeze, dacă imprejurarile o solicita, depăşirea plafonului de cheltuieli, conform art. 125 paragrafele 2 bis, 3, 4 şi 5;6.6. – sa stabileasca regulamentul financiar al Uniunii;6.7. – sa stabileasca regulile care guverneaza Fondul de rezerva;6.8. – sa stabileasca regulile care guverneaza Fondul special;6.9. – sa stabileasca regulile care guverneaza Fondul activităţilor speciale;6.10. – sa stabileasca regulile care guverneaza Fondul voluntar;6.11. – să asigure controlul activităţii Biroului international;6.12. – sa autorizeze, dacă se solicita, alegerea unei clase de contribuţie inferioare, conform condiţiilor prevăzute la art. 126 paragraful 6;6.13. – sa hotarasca statutul personalului şi condiţiile de desfăşurare a serviciului functionarilor aleşi;6.14. – sa creeze sau sa suprime posturi în cadrul Biroului international, ţinând seama de restrictiile legate de plafonul de cheltuieli fixate;6.15. – sa numeasca sau sa promoveze functionari la gradul de subdirector general (D2);6.16. – sa stabileasca regulamentul Fondului social;6.17. – sa aprobe raportul anual, stabilit de către Biroul international asupra activităţilor Uniunii, şi să prezinte, dacă este cazul, comentarii asupra acestui subiect;6.18. – sa hotarasca contractele de stabilit cu administraţiile postale pentru indeplinirea functiilor sale;6.19. – după consultarea cu Consiliul de exploatare postala, sa decida asupra contractelor ce trebuie realizate cu organismele care nu sunt observatori de drept, sa examineze şi sa aprobe rapoartele Biroului international asupra relatiilor Uniunii cu celelalte organisme internationale, sa ia deciziile pe care le considera oportune în conduita ce trebuie acordată faţă de aceste relatii şi de urmarile ce decurg din aceasta, sa desemneze, în timp util, organizaţiile internationale guvernamentale şi neguvernamentale care trebuie să fie invitate, pentru fi reprezentate la un congres, şi sa insarcineze pe directorul general al Biroului international sa trimita invitatiile necesare;6.20. – sa hotarasca, în cazul în care considera util, principiile de care Consiliul de exploatare postala trebuie să tina seama când va studia problemele care au repercusiuni financiare importante (taxe, cheltuieli terminale, cheltuieli de tranzit, taxa de baza pentru transportul aerian al curierului şi pentru prezentarea în strainatate a trimiterilor de corespondenta), sa urmareasca indeaproape studiul acestor probleme, să le examineze şi să le aprobe, pentru a le asigura conformitatea cu principiile sus-citate, cu propunerile Consiliului de exploatare postala referitoare la aceste subiecte;6.21. – sa studieze, la cererea congresului, a Consiliului de exploatare postala sau a administratiilor postale, problemele de ordin administrativ, legislativ şi juridic, care intereseaza Uniunea sau serviciul postal international. Consiliul de administratie îi aparţine decizia în domeniile sus-menţionate privind oportunitatea intreprinderii de studii solicitate de către administraţiile postale în intervalul dintre congrese;6.22 – sa aprobe recomandarile Consiliului de exploatare postala privind modificarea, în intervalul dintre doua congrese şi conform procedurii prescrise în Convenţia postala universala, a taxelor de francare a trimiterilor postei de scrisori;6.23. – sa formuleze propuneri care să fie supuse aprobării fie congresului, fie administratiilor postale, conform art. 122;6.24. – sa aprobe, în cadrul competentelor sale, recomandarile Consiliului de exploatare postala privind adoptarea, dacă este necesar, a unei reglementari sau a unei practici asteptand ca în aceasta materie sa decida congresul;6.25. – sa examineze raportul anual stabilit de către Consiliul de exploatare postala şi, eventual, propunerile supuse de către acesta din urma;6.26. – sa supuna examinarii, Consiliului de exploatare postala, subiecte de studiu, conform art. 104 paragraful 9.17.;6.27. – sa desemneze tara gazda a viitorului congres, în cazul prevăzut de art. 101 paragraful 4;6.28. – sa determine, în timp util şi după consultarea Consiliului de exploatare postala, numărul de comisii necesare pentru buna conducere a lucrărilor congresului şi să le fixeze atribuţiile;6.29. – sa desemneze, după consultarea Consiliului de exploatare postala şi sub rezerva aprobării congresului, tarile membre susceptibile:– să îşi asume vicepresedintia congresului, precum şi presedintiile şi vicepresedintiile comisiilor, ţinând seama, pe cat este posibil, de repartitia geografica echitabila a tarilor membre;– sa faca parte din comisiile restranse ale congresului;6.30. – sa decida dacă este cazul sau nu să se inlocuiasca procesele-verbale ale sedintelor unei comisii a congresului cu rapoarte;6.31. – sa examineze şi sa aprobe proiectul planului strategic ce urmeaza să fie prezentat în congres şi elaborat de către Consiliul de exploatare postala cu ajutorul Biroului international, sa examineze şi sa aprobe revizuirile anuale ale planului hotarat de către congres pe baza recomandarilor Consiliului de exploatare postala şi sa lucreze împreună cu Consiliul de exploatare postala la elaborarea şi actualizarea anuală a planului.7. Pentru numirea functionarilor de gradul SD, Consiliul de administratie examineaza titlurile de competenţa profesionala ale candidaţilor recomandati de către administraţiile postale ale tarilor membre ai caror naţionali sunt, având grija ca posturile de subdirector general să fie, în măsura posibilului, ocupate de către candidati provenind din regiuni diferite şi, respectiv, din alte regiuni decat cele din care sunt originari directorul general şi vicedirectorul general, având în vedere considerentul dominant al eficacitatii Biroului international şi respectand regimul interior de promovare din cadrul biroului.8. La prima sa reuniune, care este convocata de către preşedintele congresului, Consiliul de administratie alege, dintre membrii săi, patru vicepresedinti şi îşi hotaraste regulamentul interior.9. La convocarea presedintelui sau, Consiliul de administratie se reuneste, în principiu, o dată pe an, la sediul Uniunii.10. Preşedintele, vicepresedintii, presedintii comisiilor şi preşedintele Grupului de planificare al Consiliului de administratie formeaza comitetul de gestiune. Acest comitet pregăteşte şi conduce lucrarile fiecarei sesiuni a Consiliului de administratie şi îşi asuma toate sarcinile pe care acesta din urma hotaraste sa i le incredinteze sau a caror necesitate apare în timpul procesului de planificare strategica.11. Reprezentantul fiecaruia dintre membrii Consiliului de administratie, care participa la sesiunile acestui organ, cu excepţia reuniunilor care au loc în timpul congresului, are dreptul la rambursarea fie a pretului unui bilet de avion dus-intors, clasa economica, ori a unui bilet de cale ferata, clasa I, fie a costului calatoriei prin orice alt mijloc de transport, cu condiţia ca aceasta valoare sa nu depăşească preţul biletului de avion dus-intors, clasa economica. Acelasi drept este acordat reprezentantului fiecarui membru al comisiilor sale, al grupelor sale de lucru sau al altor organe ale sale, atunci când acestea se reunesc în afara congresului şi sesiunilor consiliului.12. Preşedintele Consiliului de exploatare postala reprezinta acest consiliu la sedintele Consiliului de administratie, pe a caror ordine de zi figurează probleme legate de organul pe care îl conduce.13. Pentru a asigura o legătură eficace între lucrarile celor două organe, Consiliul de exploatare postala poate desemna reprezentanti pentru a asista, la reuniunile Consiliului de administratie, în calitate de observatori.14. Administratia postala a tarii în care se reuneste consiliul de administratie este invitata sa participe la reuniuni, în calitate observator, dacă aceasta tara nu este membra a consiliului de administratie.15. Consiliul de administratie poate să invite la reuniunile sale, fără drept de vot, orice organism international, orice reprezentant de asociaţie ori de intreprindere sau orice persoană calificata care doreste să se asocieze lucrărilor sale. De asemenea, el poate să invite în aceleasi condiţii una sau mai multe administratii postale ale tarilor interesate în problemele prevăzute pe ordinea sa de zi.16. Membrii Consiliului de administratie participa efectiv la activităţile sale. Tarile membre care nu apartin Consiliului de administratie pot, la cererea lor, sa colaboreze la studiile intreprinse, respectand condiţiile pe care consiliul poate să le stabileasca pentru a asigura randamentul şi eficacitatea muncii sale. De asemenea, ele pot fi solicitate pentru a prezida grupe de lucru, atunci când cunoştinţele sau experienta lor justifica acest lucru. Participarea tarilor membre care nu apartin Consiliului de administratie se efectueaza fără cheltuieli suplimentare pentru Uniune. +
Articolul 103Documentaţia asupra activităţilor Consiliului de administratie1. După fiecare sesiune, Consiliul de administratie informeaza tarile membre ale Uniunii şi uniunile restranse asupra activităţilor sale, adresandu-le în special o dare de seama analitica, precum şi rezolutiile şi deciziile sale.2. Consiliul de administratie întocmeşte un raport congresului asupra ansamblului activităţii sale şi îl transmite administratiilor postale cu cel puţin două luni înainte de deschiderea congresului. +
Articolul 104Compozitia, functionarea şi reuniunile Consiliului de exploatare postala1. Consiliul de exploatare postala se compune din patruzeci de membri, care îşi exercită functiile pe timpul perioadei care separa doua congrese succesive.2. Membrii Consiliului de exploatare postala sunt aleşi de către congres, în functie de o repartitie geografica specifică. Douazeci şi patru de locuri sunt rezervate tarilor în curs de dezvoltare şi saisprezece, tarilor dezvoltate. Cel puţin jumătate din numărul membrilor este reinnoita cu ocazia fiecarui congres.3. Reprezentantul fiecaruia dintre membrii Consiliului de exploatare postala este desemnat de către administratia postala a tarii sale. Acest reprezentant trebuie să fie un functionar calificat al administraţiei postale.4. Cheltuielile de functionare ale Consiliului de exploatare sunt în sarcina Uniunii. Membrii săi nu primesc nici o remuneratie. Cheltuielile de voiaj şi de sejur ale reprezentantilor administratiilor care participa la Consiliul de exploatare postala sunt în sarcina acestora. Totusi reprezentantul fiecaruia dintre tarile considerate ca defavorizate, conform listelor stabilite de Organizaţia Natiunilor Unite, are dreptul, în afara reuniunilor care au loc în timpul congresului, la rambursarea fie a pretului unui bilet de avion dus-intors, clasa economica, sau al unui bilet de cale ferata, clasa I, fie a costului calatoriei prin orice mijloc de transport, cu condiţia ca aceasta valoare sa nu depăşească preţul unui bilet de avion dus-intors, clasa economica.5. În prima sa reuniune, care este convocata şi deschisa de către preşedintele congresului, Consiliul de exploatare postala alege, dintre membrii săi, un presedinte, un vicepresedinte, presedintii comisiilor şi pe preşedintele Grupului de planificare strategica.6. Consiliul de exploatare postala îşi stabileste regulamentul sau interior.7. În principiu, Consiliul de exploatare postala se reuneste în toţi anii la sediul Uniunii. Data şi locul reuniunii sunt fixate de către preşedintele sau după un acord cu preşedintele Consiliului de administratie şi directorul general al Biroului international.8. Preşedintele, vicepresedintele, presedintii comisiilor şi preşedintele Grupului de planificare strategica al Consiliului de exploatare postala formeaza Comitetul de gestiune. Acest comitet pregăteşte şi conduce lucrarile fiecarei sesiuni a Consiliului de exploatare postala şi îşi asuma toate sarcinile pe care acesta din urma hotaraste sa i le incredinteze sau a caror necesitate apare în timpul procesului de planificare strategica.9. Atribuţiile Consiliului de exploatare postala sunt urmatoarele:9.1. – sa conduca studiul celor mai importante probleme de exploatare, comerciale, tehnice, economice şi de cooperare tehnica, care reprezinta interes pentru administraţiile postale ale tuturor tarilor membre ale Uniunii, în special al problemelor care au repercusiuni financiare importante (taxe, cheltuieli terminale, cheltuieli de tranzit, taxa de baza pentru transportul aerian al curierului, cote-părţi ale coletelor postale şi prezentarea în strainatate a trimiterilor de corespondenta), sa elaboreze informaţii şi avize asupra lor şi sa recomande masurile de luat în privinta lor;9.2. – sa procedeze la revizuirea regulamentelor de aplicare ale Uniunii în urmatoarele 6 luni după închiderea congresului, cel puţin dacă acesta nu hotaraste altfel. În caz de urgenta necesitate, Consiliul de exploatare postala poate să modifice respectivele regulamente şi în alte sesiuni. În ambele cazuri, Consiliul de exploatare rămâne subordonat directivelor Consiliului de administratie în ceea ce priveste politicile şi principiile fundamentale;9.3. – sa coordoneze masurile practice pentru dezvoltarea şi ameliorarea serviciilor postale internationale;9.4. – sa intreprinda, sub rezerva aprobării Consiliului de administratie, în cadrul competentelor acestuia din urma, orice actiune considerata necesară pentru salvarea şi intarirea calităţii serviciului postal international şi pentru modernizarea lui;9.5. – sa revizuiasca şi sa modifice, în intervalul dintre doua congrese şi conform procedurii prescrise în Convenţia postala universala, sub rezerva aprobării Consiliului de administratie, taxele de francare a trimiterilor postei de scrisori;9.6. – sa formuleze propuneri, care vor fi supuse spre aprobare fie congresului, fie administratiilor postale, conform art. 122; aprobarea Consiliului de administratie este solicitata atunci când propunerile se referă la probleme aflate în competenţa acestuia din urma;9.7. – sa examineze, la cererea administraţiei postale a unei tari membre, orice propunere pe care aceasta administratie o transmite Biroului international, conform art. 121, sa pregateasca comentariile aferente şi sa insarcineze Biroul international să le anexeze la respectiva propunere, înainte de a o supune aprobării administratiilor postale ale tarilor membre;9.8. – sa recomande, dacă este necesar, şi, eventual, după aprobarea de către Consiliul de administratie şi după consultarea ansamblului administratiilor postale, adoptarea unei reglementari sau a unei noi practici, asteptand ca în aceasta materie sa decida congresul;9.9. – sa elaboreze şi să prezinte, sub forma de recomandari, administratiilor postale, norme în materie tehnica, de exploatare şi în alte domenii de competenţa sa, în care o practica uniforma este indispensabila. La fel procedeaza, în caz de nevoie, şi pentru normele pe care deja le-a stabilit;9.10. – sa elaboreze, cu ajutorul Biroului international, precum şi în consultare cu Consiliul de administratie şi cu aprobarea acestuia, proiectul de plan strategic, care urmeaza să fie supus congresului; sa revizuiasca planul aprobat de către congres, în fiecare an, de asemenea cu ajutorul Biroului international şi cu aprobarea Consiliului de administratie;9.11. – sa aprobe raportul anual, stabilit de Biroul international asupra activităţilor Uniunii, în părţile sale care au tratat responsabilitatile şi functiile Consiliului de exploatare postala;9.12. – sa decida asupra contractelor ce urmeaza a fi luate cu administraţiile postale, în vederea indeplinirii functiilor sale;9.13. – sa procedeze la studierea problemelor de invatamant şi de formare profesionala, care intereseaza tarile noi şi tarile în curs de dezvoltare;9.14. – sa ia masurile necesare în vederea studierii şi difuzarii experientelor şi progreselor realizate de anumite tari în domeniul tehnicii, exploatarii, economiei şi formarii profesionale, care intereseaza serviciile postale;9.15. – sa studieze situaţia actuala şi necesitatile serviciilor în tarile noi şi în tarile în curs de dezvoltare şi sa elaboreze recomandarile convenabile asupra cailor şi mijloacelor de ameliorare a serviciilor postale în aceste tari;9.16. – sa ia, după înţelegerea cu Consiliul de administratie, masurile corespunzătoare în domeniul cooperarii tehnice cu toate tarile membre ale Uniunii, în special cu tarile noi şi cu tarile în curs de dezvoltare;9.17. – sa examineze toate celelalte probleme care îi sunt supuse de către un membru al Consiliului de exploatare postala, de către Consiliul de administratie sau de către oricare administratie a unei tari membre.10. Membrii Consiliului de exploatare postala participa efectiv la activităţile acestuia. Administraţiile postale ale tarilor membre, care nu apartin Consiliului de exploatare postala, pot, la cererea lor, sa colaboreze la studiile intreprinse, respectand condiţiile pe care acesta le poate stabili pentru a asigura randamentul şi eficacitatea muncii sale. Ele pot fi, de asemenea, solicitate pentru a prezida grupuri de lucru, atunci când cunoştinţele sau experienta lor justifica acest lucru.11. Consiliul de exploatare postala stabileste, în sesiunea sa, care precede congresul, proiectul de program de lucru de baza al viitorului consiliu, ce urmeaza a fi supus congresului, ţinând seama de proiectul planului strategic, precum şi de solicitarile tarilor membre ale Uniunii, ale Consiliului de administratie şi ale Biroului international. Acest program de baza, cuprinzand un numar limitat de studii asupra subiectelor de actualitate şi de interes comun, este revizuibil în fiecare an, în functie de noile realitati şi de prioritati.12. Pentru a asigura o legătură eficace între lucrarile celor două organe, Consiliul de administratie poate desemna reprezentanti pentru a asista în calitate de observatori la reuniunile Consiliului de exploatare postala.13. Consiliul de exploatare postala poate invita la reuniunile sale, fără drept de vot:13.1. – orice organism international sau orice persoană calificata, pe care el doreste sa o asocieze la lucrarile sale;13.2. – administraţiile postale ale tarilor membre care nu apartin Consiliului de exploatare postala;13.3. – orice asociaţie sau intreprindere, pe care el doreste sa o consulte asupra problemelor privind activităţile sale. +
Articolul 105Documentaţia asupra activităţilor Consiliului de exploatare postala1. După fiecare sesiune, Consiliul de exploatare postala informeaza administraţiile postale ale tarilor membre şi uniunile restranse asupra activităţilor sale, prezentandu-le o dare de seama analitica, precum şi rezolutiile şi hotărârile sale.2. Consiliul de exploatare postala întocmeşte, pentru Consiliul de administratie, un raport anual asupra activităţilor sale.3. Consiliul de exploatare întocmeşte, în atenţia congresului, un raport asupra ansamblului activităţii sale şi îl transmite administratiilor postale ale tarilor membre, cu cel puţin două luni înainte de deschiderea congresului. +
Articolul 106Regulamentul interior al congreselor1. Pentru organizarea lucrărilor sale şi a conducerii deliberarilor sale, congresul aplica regulamentul interior al congreselor, care este anexat prezentului regulament general.2. Fiecare congres poate modifica acest regulament în condiţiile fixate în regulamentul sau interior. +
Articolul 107Limbile de lucru ale Biroului internationalLimbile de lucru ale Biroului international sunt limbile franceza şi engleza. +
Articolul 108Limbile utilizate pentru documentaţia, deliberarile şi corespondenta de serviciu1. Pentru documentaţia Uniunii sunt utilizate limbile franceza, engleza, araba şi spaniola. Sunt, de asemenea, utilizate limbile germana, chineza, portugheza şi rusa, cu condiţia ca utilizarea acestor ultime limbi să se limiteze la documentaţia de baza cea mai importanţa.Sunt utilizate, de asemenea, şi alte limbi, cu condiţia ca tarile membre care solicită acest lucru sa suporte toate costurile aferente.2. Tara sau tarile membre care solicită utilizarea unei alte limbi decat limba oficiala constituie un grup lingvistic. Tarile membre care utilizeaza limba oficiala constituie grupul lingvistic francez.3. Documentaţia este publicata de către Biroul international în limba oficiala şi în limbile celorlalte grupuri lingvistice constituite, fie direct, fie prin intermediul birourilor regionale ale acestor grupuri, conform modalitatilor convenite cu Biroul international. Publicarea în diferite limbi este realizata conform aceluiasi model.4. Documentaţia publicata direct de către Biroul international este, în măsura posibilului, distribuita simultan în diferitele limbi solicitate.5. Corespondenta dintre administraţiile postale şi Biroul international şi dintre acesta din urma şi terti poate fi schimbata în oricare limba pentru care Biroul international dispune de un serviciu de traduceri.6. Cheltuielile de traducere intr-o limbă, indiferent care ar fi ea, inclusiv cele care rezultă din aplicarea paragrafului 5, sunt suportate de către grupul lingvistic care a solicitat această limbă. Sunt suportate de către grupul lingvistic francez cheltuielile de traducere în limba oficiala a documentelor şi corespondentei primite în limbile engleza, araba şi spaniola.Toate celelalte cheltuieli aferente furnizarii documentelor sunt suportate de către Uniune. Plafonul cheltuielilor de suportat de către Uniune pentru producerea documentelor în germana, chineza, portugheza şi rusa este fixat printr-o rezolutie a congresului.7. Cheltuielile de suportat de către un grup lingvistic sunt repartizate între membrii acestui grup în mod proportional cu contribuţia lor la cheltuielile Uniunii. Aceste cheltuieli pot fi realizate între membrii grupului lingvistic, conform unei chei de repartitie, cu condiţia ca cei interesati să se inteleaga asupra acestui subiect şi să îşi notifice hotărârea lor către Biroul international prin intermediul unui purtator de cuvant al grupului.8. Biroul international da curs oricarei schimbari în alegerea limbii solicitate de către o tara membra, după o perioadă care nu trebuie să depăşească 2 ani.9. Pentru deliberarile reuniunilor organelor Uniunii, limbile franceza, engleza, spaniola şi rusa sunt admise prin intermediul unui sistem de interpretare – cu sau fără echipament electronic -, a caror alegere este lasata la aprecierea organizatorilor reuniunii, după consultarea directorului general al Biroului international şi a tarilor membre interesate.10. Celelalte limbi sunt în general autorizate pentru deliberarile şi reuniunile indicate la paragraful 9.11. Delegatiile care utilizeaza alte limbi îşi asigura interpretarea simultana intr-una din limbile menţionate la paragraful 9 fie prin sistemul indicat în acelasi paragraf, când modificari de ordin tehnic necesar pot fi aduse, fie prin interpreţi particulari.12. Cheltuielile pentru serviciile de interpretare sunt repartizate între tarile membre care utilizeaza aceeasi limba, proportional cu contribuţia lor la cheltuielile Uniunii. Totusi cheltuielile de instalare şi întreţinere a echipamentului tehnic sunt suportate de către Uniune.13. Administraţiile postale pot să se inteleaga asupra limbii care se utilizeaza în corespondenta de serviciu în relatiile lor reciproce. În lipsa unei asemenea înţelegeri, limba care se utilizeaza este limba franceza. +
Capitolul 2Biroul international +
Articolul 109Alegerea directorului general şi a vicedirectorului general al Biroului international1. Directorul general şi vicedirectorul general al Biroului international sunt aleşi de către congres pentru perioada care separa doua congrese succesive, durata minima a mandatului lor fiind de 5 ani. Mandatul lor poate fi reinnoit o singură dată. Cu excepţia unei decizii contrare a congresului, data intrarii lor în functii este fixata pentru 1 ianuarie a anului care urmeaza congresului.2. Cu cel puţin 7 luni înainte de deschiderea congresului, directorul general al Biroului international adreseaza o nota guvernelor tarilor membre, invitandu-le să prezinte eventuale candidaturi pentru posturile de director general şi vicedirector general şi sa indice, în acelasi timp, dacă directorul general sau vicedirectorul general în functii sunt interesati intr-o eventuala reinnoire a mandatului lor initial. Candidaturile, insotite de un curriculum vitae, trebuie să ajunga la Biroul international cu cel puţin două luni înainte de deschiderea congresului. Candidatii trebuie să apartina tarilor membre care îi reprezinta. Biroul international elaboreaza documentaţia necesară pentru congres. Alegerea directorului general şi aceea a vicedirectorului general au loc pe bază de scrutin secret, prima alegere fiind realizata pentru postul de director general.3. În caz de eliberare a postului de director general, vicedirectorul general îşi asuma functiile directorului general până la sfârşitul mandatului prevăzut pentru acesta; el este ales în acest post şi admis din oficiu drept candidat, sub rezerva ca mandatul sau initial ca vicedirector general sa nu fi fost deja reinnoit o dată de către congresul precedent şi ca el să îşi manifeste interesul de a fi considerat drept candidat la postul de director general.4. În caz de eliberare simultana a posturilor de director general şi de vicedirector general, Consiliul de administratie alege, dintre candidatii acceptati în urma unui concurs, un vicedirector general pentru perioada care urmeaza până la viitorul congres. Pentru prezentarea candidaturilor, se aplică, prin analogie, paragraful 2.5. În cazul eliberarii postului de vicedirector general, Consiliul de administratie insarcineaza, la propunerea directorului general, pe unul dintre subdirectorii generali ai Biroului international să îşi asume, până la viitorul congres, functiile vicedirectorului general. +
Articolul 110Functiile directorului general1. Directorul general organizeaza, administreaza şi conduce Biroul international, al cărui reprezentant legal este. El este competent pentru a clasa posturile de gradele G1 la D1 şi pentru a numi şi promova functionari în aceste grade. Pentru numirile în gradele P1 la D1, el trebuie să ia în considerare calificarile profesionale ale candidaţilor recomandati de către administraţiile postale din tarile membre, de a caror naţionalitate sunt sau în care, îşi exercită activitatea lor profesionala, ţinând seama de o echitabila repartitie geografica continentala, de limbile utilizate, precum şi de toate celelalte considerente aferente, respectand în intregime regimul interior de promovare al Biroului international.Totusi, în cazul posturilor care solicită calificari speciale, directorul general poate să se adreseze în exterior. El tine, de asemenea, seama, cu ocazia numirii unui nou functionar, de faptul ca, în principiu, persoanele care ocupa posturile gradelor D2, D1 şi P5 trebuie să provina din diferite tari membre ale Uniunii. Cu ocazia promovarii unui functionar al Biroului international în gradele D1 şi P5, nu este obligatoriu să se aplice acelasi principiu. În plus, exigentele unei repartitii geografice echitabile şi de limba trec, după merit, în procesul de recrutare. Directorul general informeaza Consiliul de administratie o dată pe an, în raportul asupra activităţilor Uniunii, despre numirile şi promovarile în gradele P4 la D1.2. Directorul general are urmatoarele atribuţii:2.1. – să asigure functiile de depozitar al actelor Uniunii Postale Universale şi de intermediar în procedura de adeziune de admitere în Uniune, precum şi de iesire din aceasta;2.2. – sa notifice ansamblului administratiilor regulamentele de aplicare hotarate sau revizuite de către Consiliul de exploatare postala;2.3. – sa pregateasca proiectul bugetului anual al Uniunii la un nivel cat mai scăzut posibil, compatibil cu nevoile Uniunii, şi sa îl supuna, în timp oportun, examinarii Consiliului de administratie; sa comunice bugetul tarilor membre ale Uniunii, după aprobarea acestuia de către Consiliul de administratie, şi sa îl execute;2.4. – să execute activităţile specifice solicitate de către organele Uniunii şi pe cele care îi sunt atribuite prin acte;2.5. – sa ia initiative care să vizeze realizarea obiectivelor fixate de către organele Uniunii, în cadrul politicii stabilite şi al fondurilor disponibile;2.6. – sa supuna sugestii şi propuneri Consiliului de administratie sau Consiliului de exploatare postala;2.7. – sa pregateasca, pentru Consiliul de exploatare postala şi pe baza directivelor date de către acesta din urma, proiectul planului strategic de supus congresului şi proiectul de revizuire anuală a planului;2.8. – să asigure reprezentarea Uniunii;2.9. – sa serveasca drept intermediar în relatiile dintre:– Uniunea Postala Universala şi uniunile restranse;– Uniunea Postala Universala şi Organizaţia Natiunilor Unite;– Uniunea Postala Universala şi organizaţiile internationale a caror activitate prezinta un interes pentru Uniune;– Uniunea Postala Universala şi organismele internationale, asociaţiile sau intreprinderile pe care organele Uniunii doresc să le consulte sau să le asocieze la lucrarile lor;2.10. – să îşi asume functia de secretar general al organelor Uniunii şi sa supravegheze, cu acest titlu, ţinând seama de dispozitiile speciale ale prezentului regulament, în special:– pregătirea şi organizarea lucrărilor organelor Uniunii;– elaborarea, producerea şi distribuirea documentelor, rapoartelor şi proceselor-verbale;– functionarea secretariatului în timpul reuniunilor organelor Uniunii;2.11. – sa asiste la sedintele organelor Uniunii şi sa ia parte la deliberari, fără drept de vot, cu posibilitatea de a se face reprezentat. +
Articolul 111Functiile vicedirectorului general1. Vicedirectorul general asista pe directorul general şi este responsabil faţă de el.2. În caz de absenta sau indisponibilitate a directorului general, vicedirectorul general exercita puterile acestuia. Acelasi lucru se intampla şi în caz de eliberare a postului de director general prevăzut în art. 109 paragraful 3. +
Articolul 112Secretariatul organelor Uniunii Postale UniversaleSecretariatul organelor Uniunii este asigurat de către Biroul international, sub responsabilitatea directorului general. El adreseaza toate documentele publicate cu ocazia fiecarei sesiuni administratiilor postale membre ale organului, administratiilor postale ale tarilor care, fără să fie membre ale organului, colaboreaza la studiile intreprinse, uniunilor restranse, precum şi celorlalte administratii postale ale tarilor membre care le-au solicitat. +
Articolul 113Lista tarilor membreBiroul international stabileste şi tine la zi lista tarilor membre ale Uniunii, indicand în ea clasa lor de contribuţie, grupul lor geografic şi situaţia lor în raport cu actele Uniunii. +
Articolul 114Informaţii, avize, cereri de interpretare şi modificare a actelor. Anchete. Interventie în lichidarea conturilor1. Biroul international este tot timpul la dispoziţia Consiliului de administratie, a Consiliului de exploatare postala şi a administratiilor postale, pentru a le furniza toate informaţiile utile asupra problemelor referitoare la serviciu.2. El este insarcinat, în special, sa reuneasca, sa coordoneze, sa publice şi sa distribuie informaţii de orice natura, care intereseaza serviciul postalinternational; sa emita, la cererea părţilor în cauza, un aviz asupra problemelor litigioase; sa de urmare cererilor de interpretare şi de modificare a actelor Uniunii şi, în general, sa realizeze studii şi lucrari de redactare sau de documentare pe care respectivele acte i le atribuie sau care ar fi în interesul Uniunii.3. El realizează şi anchetele care sunt solicitate de către administraţiile postale, în vederea cunoasterii opiniei celorlalte administratii asupra unei probleme determinate. Rezultatul unei anchete nu reprezinta caracterul unui vot şi nu se leagă formal de aceasta.4. El intervine, cu titlu de oficiu de compensare, în lichidarea conturilor de orice natura, referitoare la serviciul postal international, între administraţiile postale care solicită aceasta interventie. +
Articolul 115Cooperare tehnicaBiroul international este insarcinat, în cadrul cooperarii tehnice internationale, sa dezvolte asistenţa tehnica postala sub toate formele ei. +
Articolul 116Formulare furnizate de către Biroul internationalBiroul international este insarcinat sa faca şi sa confectioneze cupoanele-răspuns internationale şi sa aprovizioneze cu ele, la preţul de revenire, administraţiile postale care solicită acest lucru. +
Articolul 117Actele uniunilor restranse şi aranjamentele speciale1. Doua exemplare din actele uniunilor restranse şi din aranjamentele speciale incheiate prin aplicarea art. 8 din Constitutia Uniunii Postei Universale trebuie să fie transmise Biroului international de către lucrarile acestor uniuni sau, în lipsa, de către una dintre părţile contractante.2. Biroul international are grija ca actele uniunilor restranse şi aranjamentele speciale sa nu prevada condiţii mai puţin favorabile pentru public decat cele care sunt prevăzute în actele Uniunii şi sa informeze administraţiile postale de existenta uniunilor şi a aranjamentelor sus-menţionate. El semnaleaza Consiliului de administratie orice neregula constatata în virtutea prezentei dispozitii. +
Articolul 118Revista Uniunii Postale UniversaleBiroul international redacteaza, cu ajutorul documentelor care îi sunt puse la dispoziţie, o revista în limbile germana, engleza, araba, chineza, spaniola, franceza şi rusa. +
Articolul 119Raportul anual asupra activităţilor Uniunii Postale UniversaleBiroul international întocmeşte, asupra activităţilor Uniunii, un raport anual, care este comunicat, după aprobarea lui de către Consiliul de administratie, administratiilor postale, uniunilor restranse şi Organizaţiei Natiunilor Unite. +
Capitolul 3Procedura de introducere şi examinare a propunerilor +
Articolul 120Procedura de prezentare a propunerilor în congres1. Sub rezerva excepţiilor prevăzute la paragrafele 2 şi 5, procedura urmatoare regleaza introducerea propunerilor, de orice natura, ce urmeaza a fi supuse congresului de către administraţiile postale ale tarilor membre:a) sunt admise propunerile care parvin Biroului international cu cel puţin 6 luni înainte de data fixata pentru congres; … b) nici o propunere de ordin redactional nu este admisa în timpul perioadei de 6 luni care precede data fixata pentru congres; … c) propunerile de fond, care parvin Biroului international în intervalul cuprins între 6 şi 4 luni înainte de data fixata pentru congres, nu sunt admise decat dacă ele sunt sprijinite de cel puţin două administratii; … d) propunerile de fond, care parvin Biroului international în intervalul cuprins între 4 şi 2 luni, care precede data fixata pentru congres, nu sunt admise decat dacă ele sunt sprijinite de cel puţin opt administratii. Propunerile care parvin ulterior nu sunt admise; … e) declaratiile de sprijin trebuie să parvina Biroului international în acelasi timp cu propunerile la care se referă. … 2. Propunerile privind Constitutia Uniunii Postale Universale sau regulamentul general trebuie să parvina Biroului international cu cel puţin 6 luni înainte de deschiderea congresului; acelea care parvin ulterior acestei date, dar înainte de deschiderea congresului, nu pot fi luate în considerare decat dacă congresul decide astfel cu majoritate de două treimi din numărul tarilor reprezentate în congres şi dacă sunt respectate condiţiile prevăzute la paragraful 1.3. Fiecare propunere nu trebuie să aibă, în principiu, decat un obiectiv şi sa nu conţină decat modificari referitoare la acest obiectiv.4. Propunerile de ordin redactional sunt prevăzute, în antet, de către administraţiile care le prezinta, cu menţiunea "Propunere de ordin redactional" şi publicate de către Biroul international sub un numar urmat de litera "R". Propunerile neprevazute cu aceasta menţiune, dar care, după parerea Biroului international, nu sunt decat redactionale, sunt publicate cu o menţiune corespunzătoare; Biroul international întocmeşte pentru congres o lista a acestor propuneri.5. Procedura descrisa la paragrafele 1 şi 4 nu se aplică nici propunerilor privind regulamentul interior al congreselor şi nici amendamentelor la propunerile deja facute. +
Articolul 121Procedura de prezentare a propunerilor între doua congrese1. Pentru a fi luate în considerare, fiecare propunere privind convenţia sau aranjamentele şi introduse de către o administratie postala între doua congrese trebuie să fie sprijinita de către cel puţin alte doua administratii. Aceste propuneri rămân fără urmare atunci când Biroul international nu primeste, în acelasi timp, declaratiile de sprijin necesare.2. Aceste propuneri sunt adresate celorlalte administratii postale prin intermediul Biroului international.3. Propunerile privind regulamentele de aplicare nu au nevoie de sprijin, dar nu sunt luate în considerare de către Consiliul de exploatare postala, decat dacă acesta le aproba în regim de urgenta necesitate. +
Articolul 122Examinarea propunerilor între doua congrese1. Orice propunere referitoare la convenţie, aranjamente şi protocoalele lor finale este supusă urmatoarei proceduri: un termen de doua luni este lasat administratiilor postale ale tarilor membre pentru examinarea propunerii notificate prin circulara de către Biroul international şi, eventual, pentru a face sa parvina Biroului international observatiile lor. Nu sunt admise amendamente. Raspunsurile sunt reunite prin grija Biroului international şi comunicate administratiilor postale, cu invitaţia de a se pronunţă "pro" sau "contra" propunerii. Acelea care nu au facut sa parvina votul lor în termen de doua luni sunt considerate ca absente. Termenul citat începe de la data circularelor Biroului international.2. Propunerile de modificare a regulamentelor de aplicare sunt tratate de către Consiliul de exploatare postala.3. Dacă propunerea priveste un aranjament sau protocolul sau final, numai administraţiile postale ale tarilor membre care sunt parte la acest aranjament pot lua parte la operaţiunile descrise în paragraful 1. +
Articolul 123Notificarea deciziilor adoptate între doua congrese1. Modificările aduse convenţiei, aranjamentelor şi protocoalelor finale la aceste acte sunt consacrate printr-o notificare a directorului general al Biroului international către guvernele tarilor membre.2. Modificările aduse de către Consiliul de exploatare postala regulamentelor de aplicare şi protocoalelor lor finale sunt notificate administratiilor postale de către Biroul international. Acelasi lucru este valabil pentru interpretarile vizate la art. 59.3.3.2. al convenţiei şi ale dispoziţiilor corespunzătoare din aranjamente. +
Articolul 124Punerea în vigoare a regulamentelor de aplicare şi a celorlalte decizii adoptate între doua congrese1. Regulamentele de aplicare intră în vigoare la aceeasi data şi au aceeasi durata ca şi actele provenite de la congres.2. Sub rezerva paragrafului 1, deciziile de modificare a actelor Uniunii, care sunt adoptate între doua congrese, nu sunt executorii decat la cel puţin 3 luni după notificarea lor. +
Capitolul 4Finante +
Articolul 125Fixarea şi reglarea cheltuielilor Uniunii Postale Universale1. Sub rezerva paragrafelor 2 şi 6, cheltuielile anuale aferente activităţilor organelor Uniunii nu trebuie să depăşească sumele de mai jos, pentru anii 1996 şi urmatorii:– 35.278.600 franci elvetieni, pentru anul 1996;– 35.126.900 franci elvetieni, pentru anul 1997;– 35.242.900 franci elvetieni, pentru anul 1998;– 35.451.300 franci elvetieni, pentru anul 1999;– 35.640.700 franci elvetieni, pentru anul 2000.Limita de baza pentru anul 2000 se aplică şi anilor ulteriori, în caz de amanare a congresului prevăzut pentru anul 1999.2. Cheltuielile aferente reuniunilor viitorului congres (deplasarea secretariatului, cheltuieli de transport, cheltuieli de instalare tehnica a interpretarii simultane, cheltuieli de reproducere a documentelor în timpul congresului etc.) nu trebuie să depăşească limita de 3.599.300 franci elvetieni.2 bis. Consiliul de administratie este autorizat să depăşească limitele fixate la paragraful 1 pentru a tine seama de reeditarea Nomenclaturii internationale a birourilor de posta. Valoarea totala a depasirii autorizate în acest scop nu trebuie să depăşească 900.000 franci elvetieni.3. Consiliul de administratie este autorizat să depăşească limitele fixate la paragrafele 1 şi 2 pentru a tine seama de majorarile treptelor de prelucrare, de contribuţii cu titlu de pensii sau indemnizatii, inclusiv de indemnizatii de post, admise de Organizaţia Natiunilor Unite pentru a fi aplicate personalului lor în functie la Geneva.4. Consiliul de administratie este, de asemenea, autorizat sa ajusteze, în fiecare an, valoarea cheltuielilor, altele decat cele referitoare la personal, în functie de indicele elvetian al pretului de consum.5. Prin derogare de la paragraful 1, consiliul de administratie sau, în caz de extrema urgenta, directorul general poate autoriza depăşirea limitelor fixate pentru a face faţa reparatiilor importante şi neprevazute ale cladirii Biroului international, fără ca valoarea acestora să depăşească 125.000 de franci elvetieni pe an.6. Dacă apar ca insuficiente creditele prevăzute la paragrafele 1 şi 2, pentru a asigura buna functionare a Uniunii, aceste limite nu pot fi depăşite decat cu aprobarea majorităţii tarilor membre ale acesteia. Orice consultatie trebuie să comporte o expunere completa a faptelor care justifica o asemenea cerere.7. Tarile care adera la Uniune sau care sunt admise în calitate de membre ale acesteia, precum şi cele care ies din Uniune trebuie să-şi achite cotizatia pentru intregul an în cursul caruia admiterea sau ieşirea lor trebuie efectuata.8. Tarile membre platesc în avans partea lor de contribuţie la cheltuielile anuale ale Uniunii, pe baza bugetului stabilit de către Consiliul de administratie. Aceste părţi de contribuţie trebuie să fie platite cel mai tarziu în prima zi a exercitiului financiar la care se raporteaza bugetul. Dacă acest termen este depasit, sumele datorate sunt producătoare de dobanzi în profitul Uniunii, respectiv 3% pe an, în timpul primelor şase luni, şi 6% pe an începând cu a saptea luna.9. În împrejurări excepţionale, Consiliul de administratie poate absolvi o tara membra de toate dobanzile datorate sau de o parte din ele, dacă aceasta s-a achitat, în capital, de toate datoriile restante.10. O tara membra poate, de asemenea, să fie absolvita, în cadrul unui plan de amortizare a conturilor sale intarziate, aprobat de către Consiliul de administratie, de toate dobanzile acumulate sau de o parte dintre ele ori invers; absolvirea este totusi condiţionată de executarea completa şi punctuala a planului de amortizare, într-un termen convenit la maximum 5 ani.11. Pentru a acoperi insuficientele de trezorerie ale Uniunii, s-a constituit un fond de rezerva, a cărui valoare este fixata de către Consiliul de administratie. Acest fond este alimentat în primul rand prin excedente bugetare. El poate servi şi pentru echilibrarea bugetului sau pentru reducerea valorii contribuţiilor tarilor membre.12. În ceea ce priveste insuficientele trecatoare ale trezoreriei, Guvernul Confederatiei Elvetiene face, pe termen scurt, avansurile necesare, conform condiţiilor care sunt fixate de comun acord. Acest guvern supraveghează fără remuneratie tinerea conturilor financiare, precum şi contabilitatea Biroului international, în limitele condiţiilor fixate de către congres. +
Articolul 126Clasele de contribuţie1. Tarile membre contribuie la acoperirea cheltuielilor Uniunii conform clasei de contribuţie la care apartin. Aceste clase sunt urmatoarele:– clasa de 50 de unităţi;– clasa de 40 de unităţi;– clasa de 35 de unităţi;– clasa de 25 de unităţi;– clasa de 20 de unităţi;– clasa de 15 unităţi;– clasa de 10 unităţi;– clasa de 5 unităţi;– clasa de 3 unităţi;– clasa de 1 unităţi.Clasa de 0,5 unităţi este rezervata tarilor mai puţin avansate, enumerate de către Organizaţia Natiunilor Unite, şi altor tari desemnate de către Consiliul de administratie.2. În afara claselor de contribuţie enumerate la paragraful 1, orice tara membra poate să aleaga plata unui numar de unităţi de contribuţie mai mari de 50 de unităţi.3. Tarile membre sunt inscrise intr-una dintre clasele de contribuţie de mai sus, în momentul admiterii lor sau al aderarii lor la Uniune, conform procedurii vizate la art. 21 paragraful 4 din Constitutia Uniunii Postale Universale.4. Tarile membre pot schimba ulterior clasa de contribuţie, cu condiţia ca aceasta schimbare să fie notificata Biroului international înainte de deschiderea congresului. Aceasta notificare, care este adusa la cunoştinţa congresului, are efect la data intrarii în vigoare a dispoziţiilor financiare, hotarata de către congres.5. Tarile membre nu pot să solicite a fi declasate mai mult cu o clasa în acelasi timp. Tarile membre care nu îşi fac cunoscuta dorinţa de a schimba clasa de contribuţie înainte de deschiderea congresului sunt mentinute în clasa la care au apartinut până atunci.6. Totusi, în împrejurări excepţionale, cum ar fi catastrofe naturale care necesita programe de ajutor international, Consiliul de administratie poate autoriza declasarea cu o clasa de contribuţie, la cererea unei tari membre, dacă aceasta dovedeste că nu îşi mai poate menţine contribuţia conform clasei alese initial.7. Prin derogarea de la paragrafele 4 şi 5, surclasarile nu sunt supuse nici unei restrictii. +
Articolul 127Plata furniturilor Biroului internationalFurniturile pe care Biroul international le ofera contra plata administratiilor postale trebuie să fie platite în cel mai scurt timp posibil şi cel mai tarziu în termen de 6 luni, începând din prima zi care urmeaza celei de transmitere a contului către acesta. Dacă acest termen este depasit, sumele datorate sunt producătoare de dobanzi în folosul Uniunii, respectiv 5% pe an, începând din ziua expirarii termenului sus-mentionat. +
Capitolul 5Arbitraje +
Articolul 128Procedura de arbitraj1. În caz de diferend de reglat prin arbitraj, fiecare dintre administraţiile postale în cauza alege o administratie postala a unei tari membre, care nu este direct interesata în litigiu. Când mai multe administratii fac cauza comuna, ele nu conteaza, pentru aplicarea acestor dispozitii, decat ca o singura administratie.2. În cazul în care una dintre administraţiile în cauza nu da urmare unei propuneri de arbitraj în termen de 6 luni, Biroul international, dacă cererea i-a fost adresata lui, provoaca la randul sau desemnarea unui arbitru prin administratia absenta sau îi desemneaza el insusi unul din oficiu.3. Părţile în cauza pot conveni, de comun acord, desemnarea unui arbitru unic, care poate fi Biroul international.4. Deciziile arbitrilor sunt luate cu majoritate de voturi.5. În cazul unor pareri impartite, arbitrii aleg, pentru a transa diferendul, o alta administratie postala, şi ea dezinteresata în litigiu. În lipsa unei înţelegeri asupra alegerii, aceasta administratie este desemnata de către Biroul international dintre administraţiile nepropuse de către arbitri.6. Dacă este vorba de un diferend privind unul dintre aranjamente, arbitrii nu pot fi desemnaţi în afara administratiilor care participa la acest aranjament. +
Capitolul 6Dispozitii finale +
Articolul 129Condiţii de aprobare a propunerilor privind regulamentul generalPentru a deveni executorii, propunerile supuse congresului şi referitoare la prezentul regulament general trebuie să fie aprobate de majoritatea tarilor membre reprezentate la congres. Cel puţin două treimi din numărul tarilor membre trebuie să fie prezente în momentul votului. +
Articolul 130Propuneri privind acordurile cu Organizaţia Natiunilor UniteCondiţiile de aprobare avizate la art. 129 se aplică şi propunerilor de modificare a acordurilor incheiate între Uniunea Postala Universala şi Organizaţia Natiunilor Unite, în măsura în care aceste acorduri nu prevad condiţiile de modificare a dispoziţiilor pe care le conţin. +
Articolul 131Punerea în aplicare şi durata regulamentului generalPrezentul regulament general va fi pus în aplicare la data de 1 ianuarie 1996 şi va rămâne în vigoare până la punerea în aplicare a actelor viitorului congres.Drept pentru care, plenipotentiarii guvernelor tarilor membre au semnat prezentul regulament general într-un exemplar, care este depus pe lângă directorul general al Biroului international. O copie de pe acesta va fi remisa fiecarei părţi de către guvernul tarii gazda a congresului.Întocmit la Seul la 13 septembrie 1994.––––