de organizare şi funcţionare al Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Urbanism şi Amenajarea Teritoriului – URBANPROIECT Bucureşti
+
Capitolul 1Dispozitii generale +
Articolul 1Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Urbanism şi Amenajarea Teritoriului – URBANPROIECT Bucureşti, denumit în continuare institut, este persoana juridica română aflata în coordonarea Ministerului Lucrărilor Publice şi Amenajarii Teritoriului, care funcţionează după modelul regiilor autonome, conform Legii nr. 51/1996, şi îşi desfăşoară activitatea pe baza prevederilor legale în vigoare şi a prezentului regulament. +
Articolul 2Institutul are structura organizatorica cuprinsa în anexa nr. 1 la hotărâre. +
Capitolul 2Scopul şi obiectul de activitate +
Articolul 3Institutul este înfiinţat în scopul desfăşurării activităţii de cercetare stiintifica şi dezvoltare tehnologica în domeniul urbanismului şi amenajarii teritoriului, prin participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului şi la realizarea, cu prioritate, a obiectivelor stiintifice şi tehnologice ale Programului naţional de cercetare stiintifica şi dezvoltare tehnologica. +
Articolul 4(1) Obiectul de activitate al institutului cuprinde: … A. Activităţi de cercetare-dezvoltare:a) În cadrul Programului naţional de cercetare stiintifica şi dezvoltare tehnologica, având ponderea majoră din totalul activităţii: … – cercetare fundamentala de baza şi orientata, realizata în scopul cresterii nivelului cunoştinţelor în domeniul urbanismului şi amenajarii teritoriului;– cercetare aplicativa pentru realizarea de studii-pilot, modele experimentale cu rol de suport pentru cercetarile aplicative viitoare din mai multe ramuri, sectoare sau activităţi;– elaborarea de studii şi cercetari aplicative pentru amenajarea teritoriului: modele de dezvoltare urbana alternative, dezvoltarea retelei de localităţi, protectia zonelor construite şi naturale de interes naţional, reabilitarea zonala şi reconstructia ecologica, zone rurale defavorizate;– elaborarea de studii şi cercetari aplicative în urbanism, pentru dezvoltarea durabila a asezarilor umane: restructurarea şi modernizarea oraşelor, politici de locuire, managementul strategic şi operational în oraşe, conservarea şi gestionarea terenului urban;– elaborarea de strategii, studii de diagnoza şi prognoza în domeniul urbanismului şi amenajarii teritoriului;– studii pentru fundamentarea legislaţiei şi a reglementarilor în domeniul urbanismului şi amenajarii teritoriului.b) În afara Programului naţional de cercetare stiintifica şi dezvoltare tehnologica: … – cercetare aplicativa pentru solutionarea unor probleme concrete din domeniul de activitate.B. Activităţi conexe activităţii de cercetare-dezvoltare:– asistenţa tehnica, furnizare de servicii stiintifice şi metodologice agentilor economici sau oricăror beneficiari interesati;– consultanţă şi certificarea calităţii studiilor şi planurilor de urbanism şi amenajare a teritoriului;– execuţie de documentaţii de urbanism şi amenajare a teritoriului cu caracter de unicat şi importanţa deosebită.C. Formare şi specializare de cercetatori în domeniul urbanismului şi amenajarii teritoriuluiD. Activităţi de editare şi tiparire a publicatiilor de specialitate:– Colectia "Ghidul primarului şi al consilierilor locali" (Seria "Urbanism şi amenajarea teritoriului");– Colectia "Metodologii de elaborare a documentatiilor de urbanism şi amenajarea teritoriului";– studii, rapoarte, sinteze şi alte publicatii în domeniul urbanismului şi amenajarii teritoriului.(2) Activităţile menţionate pot fi efectuate şi în cadrul unor contracte internationale. … +
Capitolul 3Patrimoniul +
Articolul 5Conform bilantului contabil de la data de 30 iunie 1996, institutul are un patrimoniu propriu în valoare de 942.245 mii lei, din care: imobilizari corporale şi necorporale 559.486 mii lei şi active circulante 382.759 mii lei. +
Articolul 6(1) Institutul administreaza, cu diligenta unui bun proprietar, bunurile proprietate publică, precum şi alte bunuri dobindite în condiţiile legii. … Bunurile proprietate publică, precum şi cele dobindite se afla în administrarea institutului şi se evidentiaza distinct în patrimoniul acestuia.(2) Rezultatele cercetarilor concretizate în active corporale şi necorporale, efectuate şi finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri, sunt bunuri dobindite, dacă prin contract nu se prevede altfel, şi se înregistrează în evidenţa contabilă a institutului. … (3) În exercitarea drepturilor sale, institutul poseda şi foloseşte bunurile aflate în patrimoniul sau şi, după caz, dispune de acestea în condiţiile legii, în scopul realizării obiectului sau de activitate, beneficiind de rezultatele utilizarii acestora. … (4) Concesionarea sau inchirierea unor subunitati, servicii sau activităţi se poate face numai în scopul stimularii transferului rezultatelor activităţii de cercetare-dezvoltare, în condiţiile prevederilor legale corespunzătoare şi cu aprobarea Ministerului Lucrărilor Publice şi Amenajarii Teritoriului şi a Ministerului Cercetarii şi Tehnologiei. … (5) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale. … +
Capitolul 4Structura organizatorica şi functionala +
Articolul 7(1) Institutul poate avea în structura subunitati, sectoare, cuprinzind compartimente, sectii, laboratoare, precum şi alte structuri organizatorice necesare realizării obiectului sau de activitate. … (2) În functie de specificul activităţii, se pot organiza colective specializate sau colective interdisciplinare. … +
Articolul 8Directorul general stabileste relatiile dintre subunitatile aflate în structura institutului, precum şi relatiile acestora cu tertii şi le poate acorda conducătorilor acestor subunitati imputerniciri de reprezentare în numele institutului, cu avizul consiliului de administratie. +
Articolul 9Conducătorii subunitatilor din structura institutului raspund în faţa consiliului de administratie şi a directorului general de indeplinirea tuturor atribuţiilor, responsabilitatilor şi competentelor încredinţate. +
Capitolul 5Organele de conducere +
Articolul 10(1) Conducerea institutului este asigurata de: … – consiliul de administratie;– comitetul de direcţie;– directorul general.(2) Orientarea şi coordonarea activităţii tehnico-stiintifice din institut sunt asigurate de către consiliul ştiinţific. … +
Articolul 11(1) Consiliul de administratie este format din 7 membri, numiti pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reinnoit. … (2) Structura consiliului de administratie este alcatuita din: … – 1 presedinte;– 1 vicepresedinte;– 5 membri. +
Articolul 12(1) Din consiliul de administratie fac parte, în mod obligatoriu: … – directorul general al institutului – presedinte;– un reprezentant al Ministerului Cercetarii şi Tehnologiei;– un reprezentant al Ministerului Lucrărilor Publice şi Amenajarii Teritoriului;– un reprezentant al Ministerului Muncii şi Protectiei Sociale;– un reprezentant al Ministerului Finanţelor;– un reprezentant al unei asociaţii profesionale în domeniu;– preşedintele consiliului ştiinţific.(2) Consiliul de administratie îşi desemneaza vicepresedintele. … (3) Numirea membrilor consiliului de administratie se face prin ordin al ministrului lucrărilor publice şi amenajarii teritoriului, cu avizul ministrului cercetării şi tehnologiei, la propunerea directorului general. … (4) Revocarea membrilor consiliului de administratie pentru abateri grave sau pentru lipsa de activitate în executarea mandatului se face de către acelasi organ care a facut numirea. … +
Articolul 13Membrii consiliului de administratie sunt cetăţeni români şi:a) îşi păstrează calitatea de angajaţi la institutia sau la unitatea de la care provin şi toate drepturile şi oblibaţiile derivind din aceasta calitate; … b) sunt platiti pentru activitatea desfăşurată în aceasta calitate cu o indemnizatie lunara stabilita de către consiliul de administratie; … c) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie sau participa, în aceeasi calitate, la societăţile comerciale cu care institutul are relatii contractuale sau interese contrare; … d) sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administratie cei care, personal ori sotul, sotia, copiii sau rudele până la gradul al doilea inclusiv, sunt în acelasi timp patroni sau asociaţi la societăţi comerciale cu capital privat cu acelasi profil sau cu care institutul se afla în relatii comerciale directe. … +
Articolul 14Consiliul de administratie îşi desfăşoară activitatea în baza regulamentului propriu de functionare şi cu respectarea legislaţiei în vigoare. El hotaraste în problemele privind activitatea institutului, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt date în competenţa altor organe. +
Articolul 15(1) Consiliul de administratie se intruneste o dată pe luna sau ori de cite ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia facindu-se de către presedinte sau la solicitarea a cel puţin unei treimi din numărul membrilor consiliului de administratie. … (2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de preşedintele consiliului, iar în lipsa acestuia, de către vicepresedinte. … +
Articolul 16(1) Consiliul de administratie îşi poate desfăşura activitatea în prezenta a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi. Dacă nu este indeplinita aceasta condiţie pentru adoptarea hotărârilor, sedinta consiliului de administratie se poate reprograma într-un interval de cel mult 15 zile, având aceeasi ordine de zi. … (2) Hotărârile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi, dar nu mai puţin de jumătate plus unul din numărul total al membrilor. … +
Articolul 17La sedintele consiliului de administratie este invitat şi reprezentantul sindicatului. +
Articolul 18Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administratie poate atrage în activitatea de analiza consilieri şi consultanti din diferite sectoare. Activitatea acestora va fi compensata material conform prevederilor legale. +
Articolul 19(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, în condiţiile legii, pentru indeplinirea atribuţiilor ce le revin. … (2) Membrii consiliului de administratie care s-au impotrivit luării unei decizii ce s-a dovedit pagubitoare pentru institut nu raspund, dacă au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de şedinţe al consiliului de administratie şi au anuntat în scris, despre aceasta, Ministerul Lucrărilor Publice şi Amenajarii Teritoriului. … (3) Membrii consiliului de administratie care nu au respectat prevederile art. 13 lit. c) raspund pentru daunele cauzate institutului ca urmare a acestui fapt. … +
Articolul 20Consiliul de administratie are, în principal, urmatoarele atribuţii:a) avizeaza organizarea de subunitati, sectii, laboratoare şi alte structuri organizatorice necesare realizării obiectului de activitate al institutului, în cadrul structurii organizatorice aprobate; … b) aproba, la propunerea consiliului ştiinţific, strategia şi programele concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor metodologii moderne şi de modernizare a celor existente în concordanta cu strategia generală a domeniului propriu; … c) propune Programul anual de cercetare-dezvoltare pe care îl inainteaza Colegiului consultativ pentru cercetare stiintifica şi dezvoltare tehnologica; … d) propune Programul anual de elaborare a reglementarilor tehnice pe care îl inainteaza Comitetului tehnic de coordonare generală al Ministerului Lucrărilor Publice şi Amenajarii Teritoriului; … e) analizeaza şi avizeaza proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli şi îl depune la Ministerul Lucrărilor Publice şi Amenajarii Teritoriului, în vederea aprobării prin hotărâre a Guvernului; … f) analizeaza şi avizeaza bilantul contabil şi contul de profit şi pierderi şi le supune aprobării Ministerului Finanţelor şi aproba raportul de gestiune asupra activităţii desfăşurate de institut în anul precedent; … g) analizeaza raportarea trimestriala privind activitatea realizata de institut, aproba măsuri pentru desfăşurarea acesteia în condiţii de echilibru al bugetului de venituri şi cheltuieli; … h) analizeaza, aproba sau, după caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor legale, investiţiile care urmeaza a fi realizate de institut; … i) propune spre aprobare, în condiţiile legii, majorarea sau diminuarea patrimoniului, concesionarea, inchirierea sau locatia de gestiune a unor bunuri, servicii şi subunitati de productie din patrimoniul institutului; … j) aproba valorificarea bunurilor dobindite cu respectarea prevederilor legale; … k) fundamentează şi prezinta Ministerului Lucrărilor Publice şi Amenajarii Teritoriului propuneri pentru asigurarea de fonduri prin bugetul de venituri şi cheltuieli al acestuia pentru finantarea obiectivelor de interes public specifice activităţii institutului; … l) aproba volumul creditelor bancare, în limitele prevederilor legale, şi stabileste modul de rambursare; … m) aproba utilizarea disponibilitatilor în valută; … n) adopta măsuri şi urmareste realizarea cooperarilor externe în domeniul urbanismului şi amenajarii teritoriului; … o) aproba contractul colectiv de muncă; … p) executa orice alte atribuţii stabilite potrivit prevederilor legale. … +
Articolul 21În primul trimestru al fiecarui an, consiliul de administratie prezinta Ministerului Lucrărilor Publice şi Amenajarii Teritoriului un raport asupra activităţii desfăşurate în anul precedent şi asupra programului de activitate pentru anul în curs. +
Articolul 22Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institut. Atribuţiile secretariatului sunt prevăzute în regulamentul de functionare a consiliului de administratie. +
Articolul 23Conducerea operativa a institutului este asigurata de un comitet de direcţie, compus din directorul general, directorii din structura organizatorica a institutului, sefii de secţie şi seful compartimentului personal-contractare-administrativ. +
Articolul 24Comitetul de direcţie stabileste actiunile concrete necesare pentru realizarea obiectivelor rezultate din:– strategia şi programele de dezvoltare a institutului;– programul anual de cercetare-dezvoltare;– programul anual de elaborare a reglementarilor tehnice;– bugetul de venituri şi cheltuieli;– programul de investitii;– sistemul de asigurare a calităţii;– alte obligaţii. +
Articolul 25Comitetul de direcţie se intruneste decadal sau ori de cite ori interesele institutului o impun. +
Articolul 26La nivelul subunitatilor institutului se organizeaza şi funcţionează comitetul de conducere, care îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare şi functionare aprobat de consiliul de administratie al institutului şi este prezidat de directorul subunitatii respective.Comitetul de conducere exercita atribuţii şi are raspunderi în limita competentelor stabilite de directorul general şi aprobate de consiliul de administratie. +
Articolul 27Activitatea curenta a institutului este condusa de directorul general, numit prin ordin al ministrului lucrărilor publice şi amenajarii teritoriului, cu acordul ministrului cercetării şi tehnologiei, la propunerea Colegiului consultativ pentru cercetare-dezvoltare, dintre cercetatorii stiintifici care lucreaza în domeniu şi au pregatire manageriala. +
Articolul 28Directorul general are, în principal, urmatoarele atribuţii şi responsabilităţii:a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului în relatiile cu celelalte organe, organizaţii şi agenti economici, precum şi cu persoane fizice din tara şi din strainatate; … b) stabileste atribuţiile, competentele şi relatiile compartimentelor de la toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum şi relatiile acestora cu tertii; … c) propune modificarea structurii organizatorice şi functionale a institutului; … d) numeste şi revoca pe conducătorii compartimentelor de muncă din aparatul propriu, precum şi pe directorii din structura organizatorica a aparatului institutului, cu avizul consiliului de administratie; … e) asigura negocierea contractului colectiv de muncă la nivelul institutului şi a salariilor personalului din institut; aproba salariile rezultate prin negociere directa; … f) angajează şi concediaza personalul institutului; … g) are atribuţii şi raspunderi similare unui ordonator de credite pentru sumele alocate institutului de la bugetul de stat, în condiţiile art. 21 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 25/1995, aprobata şi modificata prin Legea nr. 51/1996; … h) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea prevederilor legale; … i) exercita atribuţiile şi are raspunderile care îi revin din prevederile legale, aproba şi ia măsuri privind activitatea institutului, cu excepţia celor date, potrivit reglementarilor legale, în competenţa altor organe; … j) exercita orice alte atribuţii ce-i sunt delegate de consiliul de administratie; … k) poate delega, în condiţiile legii, o parte dintre atribuţiile sale celorlalte persoane din conducerea institutului. … +
Articolul 29(1) Consiliul ştiinţific este alcătuit din cercetatori cu realizari deosebite, cu capacitate de sinteza şi de prospectare în domeniu, cadre didactice din invatamintul superior, salariati ai institutului şi din afara, aleşi prin vot secret de către cadrele cu studii superioare din institut. … (2) Consiliul ştiinţific are un numar de 9 membri care asigura reprezentarea sectiilor din cadrul institutului. … (3) Consiliul ştiinţific este condus de un presedinte şi de un vicepresedinte, aleşi pe timp de 2 ani, prin vot secret, dintre membrii consiliului. Din consiliul ştiinţific fac parte de drept, directorul general şi directorul ştiinţific al institutului. … (4) Consiliul ştiinţific se organizeaza şi funcţionează în conformitate cu regulamentul propriu. … +
Articolul 30Atribuţiile principale ale consiliului ştiinţific sunt urmatoarele:a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activităţii de cercetare-dezvoltare şi la elaborarea Programului naţional de cercetare stiintifica şi dezvoltare tehnologica, în domeniul urbanismului şi amenajarii teritoriului; … b) contribuie la realizarea obiectivelor stiintifice şi tehnologice ale Programului naţional de cercetare stiintifica şi dezvoltare tehnologica; … c) întocmeşte anual Programul de elaborare a reglementarilor tehnice în domeniul propriu de activitate; … d) examineaza şi avizeaza proiectele de cercetare stiintifica, precum şi realizarea acestora; … e) avizeaza hotărârile care implica politica de cercetare a institutului şi a ramurii de cercetare-dezvoltare; … f) propune măsuri pentru perfectionarea profesionala şi incadrarea personalului de cercetare în grade profesionale; … g) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de încadrare şi promovare a personalului de cercetare; … h) numeste comisiile de concurs pentru promovarea pe functiile atestabile şi confirma rezultatele concursului pentru functiile de cercetator ştiinţific, cercetator ştiinţific principal gradul I, II şi III; … i) organizeaza şi coordonează desfăşurarea acţiunilor cu caracter ştiinţific; … j) avizeaza actiunile de cooperare, interne şi internationale, cu scop ştiinţific; … k) avizeaza acordarea de burse de studii şi stagii de perfectionare în strainatate. … +
Capitolul 6Bugetul de venituri şi cheltuieli şi administrarea acestuia. Relatii financiare +
Articolul 31Institutul întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli, bilantul contabil şi contul de profit şi pierderi, potrivit normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor.Bilantul contabil anual se supune spre aprobare Ministerului Finanţelor şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. +
Articolul 32Veniturile şi cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru fiecare exercitiu financiar.Bugetul de venituri şi cheltuieli se aproba de către Guvern, la propunerea Ministerului Lucrărilor Publice şi Amenajarii Teritoriului, cu avizul Ministerului Finanţelor şi al Ministerului Muncii şi Protectiei Sociale. +
Articolul 33Corelat cu contractele incheiate pentru activitatea programata, institutul determina anual volumul de venituri de realizat şi cheltuielile totale de efectuat. +
Articolul 34Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform reglementarilor cuprinse în contractele colective de muncă, în limita fondului total destinat platii salariilor. +
Articolul 35Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situaţia în care, în cursul unui an, resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate contracta credite cu societăţile comerciale bancare, în valoare de cel mult 20% din veniturile brute, în termeni reali, realizate în anul precedent. Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea Ministerului Finanţelor. +
Articolul 36Institutul hotaraste cu privire la investiţiile ce urmeaza a fi realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuindu-se din surse proprii şi din credite bancare, cu excepţia investitiilor care intra sub incidenţa prevederilor art. 6 şi 11 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1993.În cazul investitiilor, altele decit cele prevăzute la art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1993, finantate integral sau parţial de la bugetul de stat, limita de finanţare se aproba o dată cu legile de adoptare a acestora, iar institutul are obligaţia ca, în execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli, să se incadreze în alocatiile bugetare aprobate.Execuţia investitiilor prevăzute la alin. 1 şi 2 se adjudeca pe bază de licitaţie publică, potrivit legislaţiei care reglementeaza achiziţiile publice.Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei, la nivelul anului anterior, în vederea realizării de investitii de natura celor prevăzute la alin. 1 şi 2, se efectueaza cu aprobarea Ministerului Lucrărilor Publice şi Amenajarii Teritoriului, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finanţelor. +
Articolul 37Operaţiunile de încasări şi plati ale institutului se efectueaza prin conturi deschise la bănci comerciale cu sediul în România.Institutul poate efectua operaţiuni de încasări şi plati, în lei şi în valută, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa şi a normativelor de disciplina financiar-valutara stabilite prin prevederile actelor normative în vigoare.Institutul poate efectua operaţiuni de comert exterior, potrivit legii. Operaţiunile de încasări şi plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi deschise la unitatile bancare cu sediul în România. +
Articolul 38Institutul îşi va organiza controlul financiar preventiv şi controlul financiar de gestiune, potrivit legii. +
Capitolul 7Reglementarea litigiilor +
Articolul 39Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instanţelor de judecată române, competente. +
Capitolul 8Dispozitii finale +
Articolul 40(1) Prezentul regulament de organizare şi functionare se completeaza cu celelalte reglementari legale care se referă la activitatea institutelor de cercetare-dezvoltare. … (2) Modificările şi completările regulamentului de organizare şi functionare se pot face la propunerea consiliului de administratie, cu respectarea actelor normative în vigoare, cu aprobarea Ministerului Lucrărilor Publice şi Amenajarii Teritoriului şi cu avizul Ministerului Cercetarii şi Tehnologiei. … +
Articolul 41Pentru toate aspectele nereglementate prin prezentul regulament se aplică prevederile care, potrivit dispoziţiilor legale, sunt aplicabile regiilor autonome. +
Articolul 42Statutul de institut naţional de cercetare-dezvoltare se reinnoieste prin reacreditare, care are loc într-un interval de maximum 5 ani.––––-