REGULAMENTUL din 2 septembrie 2014

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 07/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL APARARII NATIONALE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 745 din 13 octombrie 2014
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 20 26/01/2022
ART. 16MODIFICAT DEORDIN 185 16/10/2018
ART. 32MODIFICAT DEORDIN 185 16/10/2018
ART. 56COMPLETAT DEORDIN 147 27/07/2020
ART. 56MODIFICAT DEORDIN 147 27/07/2020
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 92 22/08/2017
ActulACTUALIZEAZA PEREGULAMENT 02/09/2014
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 20 26/01/2022
ActulREFERIT DEORDIN 147 27/07/2020
ActulREFERIT DEORDIN 185 16/10/2018
ART. 16MODIFICAT DEORDIN 185 16/10/2018
ART. 32MODIFICAT DEORDIN 185 16/10/2018
ART. 56COMPLETAT DEORDIN 147 27/07/2020
ART. 56MODIFICAT DEORDIN 147 27/07/2020





Notă
*) Aprobat prin ORDINUL nr. M.97 din 2 septembrie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 745 din 13 octombrie 2014.
Notă
* Regulamentul serviciului interior, aprobat prin Ordinul ministrului apărării naționale nr. M.97/2014, a fost publicat, în extras, în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 745 din 13 octombrie 2014.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1(1)Regulamentul serviciului interior stabilește regulile generale, responsabilitățile și modul de organizare și executare a serviciului interior în obiectivele militare.(2)Serviciul interior în obiectivele militare asigură coordonarea activităților desfășurate, respectarea ordinii interioare, menținerea capacității de acțiune și asigurarea pazei acestora.………………………………………………………………… + 
Articolul 3(1)În obiectivele militare puse la dispoziția forțelor altor state, serviciul interior se organizează și execută în condițiile stabilite prin acordurile încheiate între autoritățile române și cele ale statelor respective.(2)Păstrarea integrității imobilelor disponibilizate aflate în evidența Direcției domenii și infrastructuri se execută prin serviciul de planton, cu personal aparținând unui prestator selectat conform legislației achizițiilor publice sau cu personal propriu din compunerea formațiunilor de administrare cazărmi și/sau al subunităților de pază.(3)Documentele serviciului de planton prevăzut la alin. (2), atribuțiile, durata și mijloacele de comunicare se stabilesc de șefii centrelor de domenii și infrastructuri.………………………………………………………………..
 + 
Articolul 5Executarea serviciului interior este o atribuție de serviciu a personalului unității militare, afară de militarii pentru care actele normative specifice prevăd excepții de la executarea serviciului interior; atribuția executării serviciului interior se consemnează în fișele posturilor funcțiilor în care sunt încadrați cei selecționați.(la 28-08-2017,
Art. 5, care nu figura în Regulamentul de bază a fost introdus de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. M.92 din 22 august 2017, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 695 din 28 august 2017
)
 + 
Articolul 6Sensul unor termeni și expresii utilizate în prezentul regulament este precizat în anexa nr. 1.
 + 
Capitolul IIOrganizarea serviciului interior + 
Secţiunea 1Categorii și tipuri de servicii + 
Articolul 7Serviciul interior cuprinde următoarele categorii de servicii: serviciul de permanență, serviciul de continuitatea conducerii, serviciul operativ, serviciul de pază și serviciul de intervenție.(la 28-08-2017,
Articolul 7 din Sectiunea 1 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. M.92 din 22 august 2017, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 695 din 28 august 2017
)
 + 
Articolul 8(1)Serviciul de permanență se organizează și se execută pentru asigurarea continuității conducerii, coordonarea și monitorizarea desfășurării activităților, menținerea capacității de acțiune a structurilor militare în orice situație, pe timp de zi și de noapte, precum și pentru respectarea regulilor de disciplină militară.…………………………………………………………………
 + 
Articolul 10(1)Serviciul de pază se organizează și se execută pentru asigurarea securității obiectivului militar, a informațiilor clasificate, bunurilor și valorilor materiale deținute cu orice titlu, existente în interiorul acestuia.(2)Serviciul de pază se execută de către subunitatea de pază.………………………………………………………………… + 
Articolul 12(1)Serviciul de intervenție se organizează pentru obiectivul propriu sau, potrivit ordinelor eșalonului superior, și pentru alte obiective militare, cu scopul de a sprijini serviciul de pază, de a interveni în timp scurt pentru blocarea, capturarea sau respingerea forțelor/elementelor care pun în pericol securitatea obiectivului militar, precum și pentru limitarea sau înlăturarea efectelor dezastrelor, incendiilor și altor situații critice.…………………………………………………………………
 + 
Articolul 15(1)În obiectivele militare/zonele militare restricționate se pot institui măsuri de siguranță opozabile terților, în conformitate cu legislația în vigoare.(2)Măsurile de siguranță opozabile terților se stabilesc după consultarea autorităților publice centrale sau locale, după caz, și se pun în aplicare împreună cu organele și instituțiile în drept, potrivit legii.(3)În funcție de durata pentru care sunt instituite, măsurile de siguranță opozabile terților pot fi:a)permanente;b)temporare – pentru desfășurarea unor activități pe domeniul public și/sau privat, activități pentru care Ministerul Apărării Naționale, prin reprezentanții săi, poartă responsabilitatea organizării și desfășurării acestora.(4)În obiectivele militare/zonele militare restricționate se pot institui următoarele categorii de măsuri de siguranță opozabile terților:a)de avertizare, informare ori notificare, potrivit modelelor orientative prevăzute în anexa nr. 16;b)de control, detecție și supraveghere;c)de interzicere/limitare a accesului sau a deplasării persoanelor și vehiculelor;d)de interzicere/limitare a utilizării anumitor dispozitive electronice.(5)Comandanții/șefii ori persoanele desemnate să conducă și să organizeze diferite activități pot institui, cu consultarea autorităților publice centrale sau locale, fără a fi limitative, următoarele tipuri de măsuri de siguranță opozabile terților:a)utilizarea de mijloace pentru avertizare/informare, amplasate prin grija structurii de poliție militară proprie sau prin organele în drept;b)interzicerea/bruierea temporară a emisiilor electromagnetice în zonele militare restricționate, cu respectarea legislației referitoare la compatibilitatea electromagnetică;c)redirecționarea traficului pietonal și/sau rutier;d)scanarea bagajelor de mână la intrarea în obiectivul militar;e)controlarea cu detectoare mobile a persoanelor care pătrund în zona de siguranță/zona de protecție din zonele militare restricționate pentru descoperirea armelor sau dispozitivelor explozive improvizate;f)supravegherea cu mijloace video a persoanelor participante la activitățile organizate de Ministerul Apărării Naționale sau care pătrund în zonele militare restricționate ori desfășoară activități în imediata apropiere a obiectivelor militare;g)interzicerea stocării de bunuri și mijloace inflamabile la o anumită distanță de zidul sau gardul obiectivului militar;h)interzicerea temporară a desfășurării tuturor activităților aeronautice și de aeromodelism în zonele militare restricționate, cu respectarea procedurilor prevăzute de legislația națională în domeniu;i)interzicerea staționării autovehiculelor lângă zidul sau gardul obiectivului militar;j)interzicerea desfășurării de mitinguri, demonstrații și alte asemenea activități la o anumită distanță de obiectivul militar;k)interzicerea amplasării de obstacole vizuale, precum panouri publicitare, în imediata apropiere a obiectivului militar;l)utilizarea unor semnale sonore pentru alarmarea unității militare sau pentru conducerea acțiunilor subunităților de pază și de intervenție pe timpul unor situații reale sau pe durata exercițiilor.(6)Stabilirea în concret a altor măsuri de siguranță opozabile terților în afară de cele prevăzute la alin. (5) se face cu consultarea autorităților publice centrale sau locale și informarea prealabilă a populației, în funcție de misiunea forțelor armate naționale ori aliate și a structurilor acestora destinate pazei/intervenției.
 + 
Secţiunea a 2-aSelecționarea și numirea personalului din serviciul interior + 
Articolul 16(1)Selecționarea personalului pentru executarea serviciului interior se face anual, în luna noiembrie sau ori de câte ori este nevoie, din rândul întregului personal al unității și al studenților/elevilor/cursanților din cadrul instituțiilor militare de învățământ, de către o comisie de selecționare a personalului pentru executarea serviciului interior condusă de șeful de stat major, din care fac parte șeful structurii de securitate/ responsabilul cu protecția personalului din cadrul structurii de securitate și șefii de compartimente/comandanții de subunități, medicul și psihologul unității sau psihologul care are arondată unitatea pentru asigurarea asistenței psihologice; selecționarea personalului de serviciu pe subunitate se face de către comandantul subunității.…………………………………………………………………
 + 
Articolul 21Se interzice numirea/introducerea în serviciul interior a persoanelor care:a)nu sunt pregătite la specificul obiectivului militar;b)nu au avut asigurat timp de odihnă de cel puțin 8 ore în noaptea precedentă intrării în serviciu;c)nu sunt apte din punct de vedere psihologic și medical;d)au probleme personale, cunoscute de comandantul unității și care pot influența negativ executarea serviciului;e)sunt cercetate pentru abateri grave ori împotriva lor s-a început urmărirea penală;f)în baza unei hotărâri judecătorești sau a unei sancțiuni contravenționale li s-a revocat dreptul de procurare, deținere sau, după caz, port și folosire a armelor;g)sunt sub influența băuturilor alcoolice, produselor sau substanțelor stupefiante, a medicamentelor cu efecte similare acestora ori în stare avansată de oboseală;h)nu dețin documente de acces la informații clasificate de nivelul celor la care se impune accesul pentru îndeplinirea atribuțiilor pe timpul serviciului;i)nu au efectuat cel puțin două ședințe de tragere de instrucție cu armamentul folosit pe timpul executării serviciului, din care una pe timp de noapte.
 + 
Articolul 22(1)Persoanele care în ziua intrării în serviciu nu sunt apte pentru executarea serviciului interior, din diferite motive, sunt înlocuite cu altele din cadrul subunității/unității, care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 16-20, cu aprobarea comandantului obiectivului militar/unității militare din care fac parte.(2)Înlocuirea definitivă a unor persoane din serviciul de pază sau de intervenție, în afara orelor de program, se execută de către ofițerul de serviciu, pe baza tabelului cu personalul stabilit de comandantul subunității/formațiunii care asigură serviciul respectiv și aprobat de comandantul obiectivului militar.
 + 
Articolul 23Personalului din serviciul interior îi este interzis să se sustragă de la îndeplinirea atribuțiilor serviciului, chiar dacă îi este pusă în pericol viața, integritatea corporală sau sănătatea.
 + 
Secţiunea a 3-aPlanificarea și evidența personalului din serviciul interior………………………………………………………………… + 
Articolul 25Numărul zilelor de serviciu interior pentru personalul din unitate se stabilește în mod egal într-un an calendaristic în funcție de prezența la program, pe tipuri de serviciu executate. + 
Articolul 26Evidența personalului din serviciul interior pe obiectivul militar/unitatea militară se ține de către persoana responsabilă cu planificarea serviciilor, iar pe subunitate, de către administratorul acesteia.…………………………………………………………………
 + 
Secţiunea a 5-aExaminarea medicală și asistența psihologică(la 28-08-2017,
Titlul Sectiunii a 5-a din Capitolul II a fost modificat de Punctul 5, Articolul I din ORDINUL nr. M.92 din 22 august 2017, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 695 din 28 august 2017
)
 + 
Articolul 32(1)Examinarea medicală a personalului care urmează să execute serviciul interior se face de către medicul generalist/specialist sau, în absența acestuia, de către asistentul medical generalist, care sunt încadrați în formațiunea medicală a obiectivului militar ori la care este arondat obiectivul militar respectiv, după caz, cu respectarea normelor legale în vigoare.(2)Examinarea medicală se efectuează lunar, conform unei programări a medicului șef al formațiunii medicale, sau ori de câte ori apar modificări ale stării de sănătate a personalului desemnat să execute serviciul interior, prezentarea acestuia pentru consultul medical fiind obligația ofițerului de serviciu/șefului de tură.(3)Rezultatele examinării medicale se consemnează atât în documentele medicale ale formațiunii medicale, cât și în cele specifice serviciilor respective, utilizând sintagma «se admit(e) în serviciul…», care semnifică faptul că persoana respectivă este «aptă» sau «nu se admit(e) în serviciul…», care semnifică faptul că persoana respectivă este «inaptă», după caz.(4)Examinarea medicală a personalului destinat pentru paza transporturilor militare se execută cu cel mult o zi înainte de începerea misiunii.(la 28-08-2017,
Articolul 32 din Sectiunea a 5-a , Capitolul II a fost modificat de Punctul 6, Articolul I din ORDINUL nr. M.92 din 22 august 2017, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 695 din 28 august 2017
)
 + 
Articolul 32^1(1)La intrarea în serviciu, persoanele declarate apte pentru executarea serviciului interior în urma examinării medicale, efectuată conform reglementărilor în vigoare, sunt obligate să raporteze orice modificare a stării de sănătate către medicul/persoana calificată numită prin ordin de zi pe unitate sau, în lipsa acestora către șeful direct, care o declară «inapt temporar» și consemnează acest lucru în fișa pazei/intervenției.(2)Personalul aflat în imediata vecinătate a persoanei a cărei stare de sănătate a condus la declararea acesteia «inapt temporar», în condițiile menționate la alin. (1), ia măsuri de prim ajutor și de evacuare către o formațiune medicală, corespunzătoare tipului de afecțiune cu respectarea procedurilor existente la nivelul unității militare respective.(3)După terminarea tratamentului persoana respectivă poate fi declarată «aptă pentru serviciul interior» de către medicul obiectivului militar sau de către comisia de expertiză medico-militară a spitalului militar pe raza căruia își desfășoară activitatea unitatea militară respectivă.(la 28-08-2017,
Sectiunea a 5-a din Capitolul II a fost completata de Punctul 7, Articolul I din ORDINUL nr. M.92 din 22 august 2017, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 695 din 28 august 2017
)
 + 
Articolul 33Asistența psihologică a personalului din serviciul interior se asigură permanent de către psihologul unității sau psihologul care are arondată unitatea, conform metodologiilor de specialitate în vigoare. + 
Articolul 34Personalul nominalizat pentru executarea serviciului interior este evaluat psihologic o dată în cursul unui an de instrucție și, după caz, în următoarele situații:a)la sfârșitul perioadei de pregătire, pentru personalul nou-angajat care urmează să fie numit în serviciul interior;b)înaintea efectuării primului serviciu, dacă personalul a lipsit din unitate pe o perioadă mai mare de 60 de zile calendaristice;c)la sfârșitul perioadei de valabilitate a avizului nefavorabil, pentru personalul astfel evaluat;d)la terminarea concediului medical de refacere, pentru personalul care a fost internat pentru tulburări psihice sau psihosomatice, în vederea numirii în serviciul interior;e)la recomandarea/solicitarea comandantului obiectivului militar, pentru situațiile particulare individuale/specifice;f)în situația în care o persoană numită în serviciul interior se confruntă cu evenimente traumatice în viața profesională sau în familie;g)la solicitarea expresă a personalului care execută serviciul interior.
 + 
Articolul 35Rezultatele obținute în urma evaluării/reevaluării se consemnează în ordinul de zi pe unitate. + 
Articolul 36(1)În situația în care o persoană aflată în serviciul interior se confruntă cu stări emoționale ce afectează modul de îndeplinire a atribuțiilor de serviciu, aceasta se înlocuiește temporar din serviciu, la propunerea ofițerului de serviciu, cu aprobarea comandantului unității militare/obiectivului militar.(2)Reintroducerea persoanei prevăzute la alin. (1) în serviciul interior se execută numai după primirea asistenței psihologice și obținerea avizului psihologic favorabil din partea personalului specializat.………………………………………………………………..
 + 
Secţiunea a 8-aArmamentul și muniția personalului din serviciul interior + 
Articolul 43(1)Personalul din serviciul interior are asupra sa mijloace letale și/sau neletale, în raport cu nivelul de securizare atribuit obiectivului militar, cu bunurile și valorile păzite și cu locul de dispunere.(2)Personalul înarmat din serviciul interior execută, de regulă, serviciul cu arma pe care o are în dotare.(3)Armamentul se poartă în poziția specifică fiecărui tip de armă, cu încărcătorul introdus în aceasta, asigurat, fără cartuș pe țeavă.(4)Încărcarea/descărcarea armamentului se execută la rastelul special amenajat, dispus într-o zonă stabilită conform documentelor personalului din serviciul interior.(5)Cadrele militare, soldații și gradații profesioniști pentru executarea serviciului de pază și serviciului de intervenție pot fi dotați și cu alte categorii de armament decât cele pe care le au în primire conform statului de organizare.……………………………………………………………….
 + 
Articolul 49(1)Personalul din serviciul interior face uz de armă numai în conformitate cu prevederile legale; atribuțiile personalului din serviciul interior cuprind în mod expres în misiune sau consemn expresia "Face uz de armamentul din dotare în condițiile legii!".(2)Personalul din serviciul interior dotat cu mijloace de apărare neletale poate face uz de acestea, utilizând forța minimă, cu respectarea principiilor legalității, proporționalității, gradualității, limitării utilizării și nonsurprinderii, așa cum acestea sunt implementate prin consemn sau ordinul de misiune.……………………………………………………………….
 + 
Secţiunea a 9-aTimpul pentru odihnă și pentru recuperare după executarea serviciului interior + 
Articolul 51Se interzice implicarea personalului numit în serviciul interior în misiuni/activități militare în noaptea care precedă intrarea în serviciu. + 
Articolul 52(1)Personalul din serviciul interior are dreptul la odihnă pe timpul nopții.(2)Personalul din serviciul de permanență se odihnește astfel:a)ofițerul de serviciu/șeful turei operative, cel mult 4 ore, prin alternanță cu ajutorul său;b)celelalte persoane din serviciul de permanență, cel mult 6 ore, conform precizărilor din atribuțiile serviciului respectiv.
 + 
Articolul 53Atunci când serviciul de pază este organizat pe schimburi și are durata de 24 de ore și mai mare, personalul din serviciul de pază se odihnește pe etape de cel puțin două ore, după graficul întocmit de comandantul pazei și aprobat de ofițerul de serviciu pe obiectivul militar, astfel încât timpul total de odihnă într-o zi de serviciu să fie de cel mult 6 ore pentru fiecare persoană din pază. + 
Articolul 54Personalul din serviciul de intervenție, care execută serviciul cu durata de 24 de ore și se află în unitate pe toată durata executării serviciului, se odihnește pe timpul nopții în limita a cel mult 8 ore, conform precizărilor din documentele intervenției. + 
Articolul 55(1)Personalul din serviciul de permanență, cel din serviciul de pază și, după caz, cel din serviciul de intervenție își poate scoate încălțămintea și vestonul pe timpul odihnei.(2)În mod obligatoriu, lenjeria de pat din camera pentru odihna personalului din serviciul de permanență, serviciul de intervenție și serviciul de pază organizat pe schimburi se înlocuiește zilnic.
 + 
Articolul 56(1)Personalul care intră în serviciul interior și iese din serviciu în zile lucrătoare beneficiază de două zile recuperare, astfel:a)prima zi, în ziua în care iese din serviciu;b)a doua zi, în termen de 30 de zile de la efectuarea serviciului interior.(2)Personalul care intră în serviciul interior într-o zi lucrătoare și iese din serviciu într-o zi nelucrătoare beneficiază de două zile recuperare, astfel:a)prima zi, în următoarea zi lucrătoare;b)a doua zi, în termen de 30 de zile de la efectuarea serviciului interior.(3)Personalul care intră în serviciul interior și iese din serviciu în zile nelucrătoare beneficiază de 3 zile recuperare, astfel:a)două zile, în primele zile lucrătoare după ieșirea din serviciu;b)a treia zi, în termen de 30 de zile de la efectuarea serviciului interior.(4)Personalul care intră în serviciul interior într-o zi nelucrătoare și iese din serviciu într-o zi lucrătoare beneficiază de 3 zile recuperare, astfel:a)două zile, în primele zile lucrătoare după ieșirea din serviciu;b)a treia zi, în termen de 30 de zile de la efectuarea serviciului interior.(5)În cazuri excepționale, la ordinul sau cu aprobarea comandantului obiectivului, personalul care iese din serviciu poate executa diverse atribuții specifice funcției în timpul programului de lucru/misiunii, situație în care se înscrie în ordinul de zi pe unitate data recuperării.(6)Personalul care execută serviciul de permanență și serviciul de intervenție la domiciliu conform prevederilor prezentului regulament beneficiază de recuperare în cuantumul orelor lucrate peste program, doar dacă este solicitat în acest scop.(7)Personalul unității nominalizat pentru executarea intervenției în timpul programului nu poate fi învoit și nu beneficiază de recuperare.(8)Militarii care execută serviciul de pază și serviciul de intervenție în ture, precum și personalul ce încadrează dispeceratul tehnic beneficiază de recuperare conform graficului de executare a serviciului.(9)Militarii care execută serviciul de pază permanent, prevăzut la art. 11 alin. (8), beneficiază de recuperare conform prevederilor actelor normative în vigoare, corespunzător numărului de ore lucrate suplimentar.(10)Durata de muncă stabilită pentru militarii care execută serviciul de pază și serviciul de intervenție în ture, precum și pentru personalul ce încadrează dispeceratul tehnic poate fi prelungită peste 48 de ore pe săptămână, inclusiv orele suplimentare, cu condiția ca media orelor de muncă, calculată pe o perioadă de referință de 4 luni calendaristice, să nu depășească 48 de ore pe săptămână.
 + 
Secţiunea a 10-aEchipamentul și materialele personalului din serviciul interior + 
Articolul 57(1)Ținuta personalului din serviciul interior se stabilește de către comandantul obiectivului/unității militare, prin documentele ce reglementează fiecare categorie și tip de serviciu, în funcție de anotimp, starea vremii și condițiile specifice de îndeplinire a serviciului.(2)Personalul din serviciul de permanență și comandantul pazei poartă pe mâneca stângă, deasupra cotului, o banderolă de culoarea uniformei categoriilor de forțe ale armatei sau mozaic de culori, lungă de 30-40 de centimetri și lată de 10 centimetri, pe care sunt aplicate, din material alb, inițialele denumirii serviciului respectiv.(3)Prin documentele pazei și intervenției, personalului i se stabilește modul de ridicare și de purtare a căștilor, echipamentelor de protecție individuală și a vestelor antiglonț, acolo unde sunt asigurate.…………………………………………………………………
 + 
Secţiunea a 11-aÎncăperile destinate personalului din serviciul interior + 
Articolul 61Personalul din serviciul interior își desfășoară activitatea în încăperi/spații special destinate acestui scop. + 
Articolul 62Încăperile/Spațiile trebuie să fie dotate cu mobilier, instalații electrice, sanitare și echipamente de comunicații și informatică conform Normelor tehnice de domenii și infrastructură în vigoare, iar dotarea cu aparatură de recepție a emisiunilor radio și de televiziune, unde este cazul, se propune de către șeful de stat major și se aprobă de comandantul obiectivului militar. + 
Articolul 63– Orice dotare suplimentară care ajută la îndeplinirea misiunilor sau la îmbunătățirea condițiilor de viață este admisă cu aprobarea comandantului obiectivului militar.…………………………………………………………………
 + 
Secţiunea a 13-aSisteme tehnice de securitate + 
Articolul 67Sistemele tehnice de securitate fac parte integrantă din sistemul de securitate al obiectivului și trebuie să asigure:a)prevenirea, avertizarea și semnalizarea acustică și/sau vizuală a încălcării unor restricții în zonele unde există obiective militare;b)protecția zonelor și descurajarea accesului neautorizat;c)supravegherea perimetrală generală a obiectivului militar și a elementelor componente importante ale acestuia;d)controlul accesului și al circulației persoanelor și al vectorilor mobili;e)controlul accesului în zonele cu regim special;f)accesul selectiv al personalului pe obiective, zone și perioade de timp;g)detecția și alertarea pătrunderii în obiectivele militare sau spații ale acestora prin locuri neautorizate sau nerespectarea procedurilor ori drepturilor de acces;h)întârzierea/împiedicarea avansării agresorului pe calea de pătrundere vizată;i)date și informații din obiectiv pentru interceptarea/stoparea/ anihilarea agresorului cu forța de pază și intervenție înainte ca acesta să își atingă scopul propus;j)condițiile de integrare în sistem a sistemelor de securitate de la eșaloanele superioare și inferioare;k)detecția, alertarea și stingerea incendiilor;l)controlul în timp real al stării de securitate la nivelul obiectivelor militare;m)sprijin pentru mobilitatea forțelor de intervenție;n)date și informații din obiectiv pentru rezolvarea evenimentelor în timp operativ.……………………………………………………………….
 + 
Capitolul IIIServiciul de permanență1. Ofițerul de serviciu + 
Articolul 79(1)Ofițerul de serviciu se numește, de regulă, din rândul cadrelor militare.(2)Ofițerul de serviciu se subordonează comandantului/înlocuitorului legal al comandantului unității militare.(3)În obiectivele militare în care predomină personalul civil contractual, atribuțiile ofițerului de serviciu pe unitate pot fi îndeplinite de către aceștia, cu aprobarea comandantului eșalonului superior.……………………………………………………………….3. Subofițerul de serviciu pe punctul de control. Subofițerul de serviciu la biroul relații cu publicul + 
Articolul 84Subofițerul de serviciu pe punctul de control se numește din rândul maiștrilor militari, subofițerilor sau, după caz, din rândul soldaților și gradaților profesioniști – caz în care se numește gradat de serviciu pe punctul de control. + 
Articolul 85Subofițerul de serviciu la biroul relații cu publicul se numește numai în cazul în care nu se instituie serviciul de "subofițer de serviciu pe punctul de control", din rândul subofițerilor, maiștrilor militari sau al gradaților/soldaților profesioniști – caz în care se numește gradat de serviciu la biroul relații cu publicul; subofițerul de serviciu la biroul relații cu publicul execută serviciul numai în zilele lucrătoare, pe durata programului de lucru; în afara orelor de program controlul accesului/ieșirii persoanelor/autovehiculelor în/din obiectivul militar se execută de către personalul pazei numit în acest scop.………………………………………………………………
 + 
Capitolul IVServiciul de pază……………………………………………………………… + 
Secţiunea a 8-aSomații și identificări + 
Articolul 143Orice persoană, formație militară sau civilă care se îndreaptă/se apropie spre/de post, în conformitate cu precizările din consemnul particular, este somată, oprită și/sau identificată până la sosirea comandantului pazei sau a caporalului de schimb. + 
Articolul 144(1)Somațiile, conform prevederilor art. 16 din Legea nr. 122/2011 privind regimul armelor, dispozitivelor militare și munițiilor deținute de Ministerul Apărării Naționale și de forțele armate străine pe teritoriul României, sunt:a)"Stai!";b)"Stai că trag!";c)tragerea unui foc de armă în plan vertical.(2)Somația legală se face astfel:a)din poziția pentru luptă, adecvată situației, luată în apropierea locașului de tragere sau a unei adăpostiri, prin cuvântul "Stai!";b)dacă persoana sau grupul de persoane se oprește, santinela, cu voce puternică, dă indicațiile potrivit consemnului: "Înaintați!" sau "Ocoliți spre dreapta/stânga!", iar la nevoie însoțește cuvintele cu gestul, indicând direcția de urmat;c)în caz de nesupunere, santinela înarmată somează, din nou, prin cuvintele "Stai că trag!"; militarul neînarmat din postul de control acționează conform consemnului particular și, în ambele cazuri, militarii înștiințează corpul de pază folosind semnalele și mijloacele de semnalizare/înștiințare/anunțare prevăzute pentru o asemenea situație;d)dacă cel/cei în cauză nu se supune/supun nici de această dată, santinela somează prin executarea unui foc de armă în sus, în plan vertical;e)dacă persoana/grupul de persoane nu se supune în urma somației legale, santinela poate face uz de armă;f)atunci când persoana/grupul de persoane se oprește după a doua somație ori la tragerea focului de armă în sus, santinela îi/le indică cu voce tare să arunce obiectele pe care le are/au în mâini, după care rostește: "Stânga-mprejur, mâinile sus", poziție în care persoana/grupul de persoane stă imobilizată/stau imobilizate, până la sosirea comandantului pazei sau a caporalului de schimb ori a șefului patrulei pentru identificare. + 
Articolul 145(1)Pentru identificare se procedează astfel:a)după ce persoana somată s-a oprit, santinela o întreabă: "Cine e?";b)dacă i se răspunde de către una dintre persoanele căreia i se subordonează, de către șeful patrulei sau comandantul subunității de intervenție, santinela comandă: "Comandantul pazei/caporalul de schimb/șeful patrulei/comandantul subunității de intervenție la mine, ceilalți pe loc!";c)pe timp de noapte, santinela cere persoanei să își lumineze fața, prin expresia: "Luminați-vă fața!";d)dacă nu a recunoscut niciuna dintre persoanele prevăzute la lit. b), santinela o oprește și îi cere parola, prin comanda: „Stai! Parola!”;e)dacă parola primită corespunde, santinela dă "răspunsul", mânuiește arma "la picior", "la umărul drept" sau în toc și, după caz, raportează: "Domnule… gradul, la postul meu nu s-a întâmplat nimic deosebit", iar dacă s-a întâmplat ceva, raportează ce anume;f)apoi, comandantul pazei/caporalul de schimb/șeful patrulei se adresează persoanelor care îl însoțesc prin comanda: "Înaintați!";g)persoanele care îl însoțesc pe comandantul pazei/caporalul de schimb/șeful patrulei se apropie la 4-5 pași de santinelă.(2)Când santinela constată că persoana care s-a prezentat drept comandantul pazei/caporalul de schimb sau șeful patrulei îi este necunoscută, somează legal, iar în caz de nesupunere poate face uz de armă.(3)La întrebările persoanelor sosite în control, santinela răspunde scurt, timp în care militarul însoțitor supraveghează postul respectiv.
 + 
Articolul 146(1)Când la unul dintre posturi este imobilizată o persoană necunoscută, santinela o ține sub observație și cheamă una dintre persoanele cărora le este subordonată.(2)La chemarea santinelei, comandantul pazei sau caporalul de schimb numește din schimbul aflat în repaus/patrulă 1-2 militari ca însoțitori, comandă încărcarea armelor, apoi se deplasează pe itinerar, cât mai repede, la postul respectiv.(3)Comandantul pazei/Caporalul de schimb preia persoana imobilizată/persoanele imobilizate, îl informează pe ofițerul de serviciu și la ordinul acestuia o/le predă de îndată organelor în drept.………………………………………………………………..
 + 
Capitolul VIDispoziții finale + 
Articolul 185Zonele militare restricționate se stabilesc conform precizărilor prevăzute în anexa nr. 15. + 
Articolul 186Comandanții obiectivelor militare, după caz, iau măsuri pentru limitarea utilizării terminalelor de telefonie mobilă de către personalul din serviciul interior. + 
Articolul 187Implementarea sistemelor tehnice de securitate precizate în prezentul regulament se realizează gradual, pe baza planurilor multianuale de securizare a obiectivelor militare, conform programelor majore stabilite de directorii de programe. + 
Articolul 188Comandanții de la toate eșaloanele fac demersurile necesare pentru asigurarea fondurilor financiare necesare punerii în aplicare a prezentului regulament. + 
Articolul 189Ori de câte ori în actele normative specifice ale Ministerului Apărării Naționale se face trimitere la Regulamentul serviciului interior aprobat prin Ordinul ministrului apărării naționale nr. M.87/2008, cu modificările și completările ulterioare, trimiterea se va considera făcută la dispozițiile corespunzătoare din prezentul regulament. + 
Articolul 190Anexele nr. 1-16 fac parte integrantă din prezentul regulament.
 + 
Anexa nr. 1la regulamentGLOSARAdministrator de subunitate – militarul, de regulă din rândul subofițerilor, care este gestionarul subunitățiiComandant al obiectivului militar – șeful obiectivului militar sau al unității militare, după cazCazarmă – totalitatea construcțiilor și instalațiilor de orice fel, terenuri aferente, terenuri pentru cazarea și desfășurarea activităților militarilorFormațiune militară – structură militară neorganică, eterogenă, cu funcționalitate temporară: detașament, patrulă. Valoarea organizatorică se poate exprima convențional, de exemplu: detașament de valoare a două plutoaneForțe specializate – forțe militare aparținând unor structuri cu destinație specială, dotate și instruite pentru a desfășura operațiuni specifice în spațiul controlatFormațiunea proprie de intervenție/Grupa de stins incendii – microstructură compusă din personal atestat în ocupația "servant pompier", încadrată distinct în statul de organizare al unității, care funcționează și se constituie în conformitate cu prevederile cuprinse în "Normele de apărare împotriva incendiilor" specifice Ministerului Apărării NaționaleMedicamente psihotrope – medicamente cu efect asupra sistemului nervos central și care influențează gândirea, voința, reflexele și simțurile în sensul diminuării sau anulării lorOrdine interioară – starea de normalitate regulamentară, care se asigură și realizează prin desfășurarea activităților din cazarmă, potrivit principiilor și normelor statornicite prin reglementările în vigoarePost de pază/control – tot ceea ce i se încredințează unui militar de pază, precum și locul sau porțiunea de teren în care acesta își îndeplinește consemnulSantinelă – militarul din pază care execută o misiune în cadrul serviciului de pază, stabilită prin consemnServiciu de pază – totalitatea acțiunilor militare prin care se asigură securitatea unui obiectiv militarSistem de pază – totalitatea elementelor pentru supraveghere, apărare, intervenție, împreună cu relațiile dintre acesteaUnitate militară – structura militară cu denumire, stat de organizare și indicativ propriu.……………………………………………………………… + 
Anexa nr. 15la regulamentALGORITMULde stabilire a zonelor militare restricționate1.Comandantul obiectivului militar propune limitele zonei militare restricționate în jurul obiectivului militar și măsurile specifice în interiorul acesteia.2.Zona militară restricționată se poate stabili:a)permanent, în proximitatea obiectivului militar;b)temporar, pentru desfășurarea unor activități pe domeniul public și/sau privat, activități pentru care Ministerul Apărării Naționale, prin reprezentanții săi, poartă responsabilitatea organizării și desfășurării acestora.3.Impunerea unei zone militare restricționate vine în sprijinul asigurării securității fizice a obiectivului militar, a instalațiilor, tehnicii și personalului militar participant la activități specifice pe teritoriul acesteia.4.Limitele geografice ale zonei militare restricționate, restricțiile ce se aplică pe teritoriul acesteia, precum și durata de timp pentru aplicarea acestor restricții se stabilesc de către reprezentații Ministerului Apărării Naționale, de comun acord cu autoritățile publice locale, prin protocol de cooperare.5.Marcarea zonei militare restricționate prin utilizarea mijloacelor specifice de avertizare și semnalizare legale se realizează de către autoritățile publice locale.6.Comandantul obiectivului militar solicită prin raport scris pe cale ierarhică necesitatea instituirii zonei militare restricționate.7.Încheierea protocolului de cooperare cu autoritățile locale se face de către structura centrală a Ministerului Apărării Naționale în responsabilitatea căreia se află obiectivul militar sau care organizează activități care impun astfel de zone.8.Pentru negocierea, redactarea și semnarea protocolului de cooperare cu autoritățile locale sunt implicate structurile de specialitate ale Ministerului Apărării Naționale.9.În vederea informării populației asupra necesității respectării regulilor și măsurilor de securitate ce se adoptă pe teritoriul zonelor militare restricționate, Ministerul Apărării Naționale, prin structurile și autoritățile publice implicate, informează opinia publică în mod corespunzător. + 
Anexa nr. 16la regulamentINDICATOARE DE AVERTIZARE/SEMNALIZARE ORIENTATIVEcare se pot întâlni în proximitatea obiectivelor militare/zonelor militare restricționateDimensiunile, forma și culorile indicatoarelor de avertizare/semnalizare vor respecta standardele prevăzute de legislația în vigoare și legislația referitoare la publicitatea prin afișaj.Instalarea acestora se va efectua de comun acord cu autoritățile publice centrale/locale.Indicatoarele de avertizare/semnalizare pot fi însoțite de panouri adiționale care indică perioada/intervalul de timp în care acestea acționează.–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x