Notă …
Aprobat prin Ordinul nr. 586 din 18 iunie 2018, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 619 din 18 iulie 2018. +
Articolul 1Situl de importanță comunitară ROSCI0187 Pajiștile lui Suciu, denumit în continuare sit, a fost desemnat, conform Ordinului ministrului mediului și dezvoltării durabile nr. 1.964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanță comunitară, ca parte integrantă a rețelei ecologice europene Natura 2000 în România, cu modificările ulterioare, cu scopul de a menține o stare favorabilă de conservare pentru specia Vipera ursinii rakosiensis, specie prioritară la nivel european. +
Articolul 2Aria naturală protejată face parte din categoria siturilor de importanță comunitară, scopul sitului fiind conservarea, menținerea și, acolo unde este cazul, readucerea într-o stare de conservare favorabilă a speciilor de animale, plante și habitate de interes conservativ prevăzute în anexele nr. 2,3,4A și 4B ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 3Limitele sitului de importanță comunitară ROSCI0187 Pajiștile lui Suciu sunt puse la dispoziția factorilor interesați pe pagina web a Ministerului Mediului (www.mmediu.ro), în format shapefile, având sistem de referință geografică în sistemul național de proiecție Stereografic 1970. +
Articolul 4Situl este situat în județul Alba, pe teritoriul următoarelor unități administrativ-teritoriale: Blaj, Bucerdea Grânoasă, Fărău, Hopârta, Jidvei, Lopadea Nouă, Rădești, Sâncel, Teiuș, Șona, în regiunea biogeografică continentală. +
Articolul 5Responsabilitatea administrării sitului de importanță comunitară ROSCI0187 Pajiștile lui Suciu revine custodelui desemnat de către Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate, pe baza actului adițional la convenția de custodie. +
Articolul 6Riveranii sunt obligați să acorde drept de servitute, având în vedere zone anume stabilite, de comun acord cu Administrația Națională „Apele Române“, fără a percepe taxe pentru:a)trecerea sau circulația personalului cu atribuții de serviciu în gospodărirea apelor, în scopul îndeplinirii acestora; … b)amplasarea, în albie și pe maluri, de borne, repere, aparate de măsură și control sau alte aparate ori instalații necesare executării de studii privind regimul apelor, precum și accesul pentru întreținerea instalațiilor destinate acestor activități; … c)transportul și depozitarea temporară a materialelor și utilajelor pentru intervenții operative privind apărarea împotriva inundațiilor; … d)transportul și depozitarea temporară de materiale, utilaje, precum și circulația acestora și a personalului, în cazul executării de lucrări de întreținere și de reparații. … +
Articolul 7Accesul/Vizitarea sitului se poate face solitar sau în grupuri organizate. Pe parcursul vizitării sitului sunt interzise acțiuni care ar putea pune în pericol elementele de biodiversitate protejate, respectiv:a)distrugerea sau degradarea panourilor informative, a indicatoarelor, precum și a plăcilor, stâlpilor sau a semnelor de marcaj de pe traseele turistice; … b)intrarea în incinta oricărui stabiliment atribuit conservării biodiversității, loc îngrădit, piețe de monitoring, semnalizate prin orice mijloace; … c)aprinderea focului sau orice alte activități care pot provoca incendii; … d)modificarea ecosistemelor de care depind speciile și habitatele de interes conservativ; … e)poluarea sub orice formă a apelor de suprafață și subterane. … +
Articolul 8Circulația autovehiculelor, motocicletelor și a altor mijloace motorizate este permisă numai pe drumurile publice și cele forestiere până în dreptul indicatoarelor, semnelor sau barierelor care limitează accesul. Restricțiile de acces nu se aplică vehiculelor care deservesc interesele de management ale sitului ale administratorilor/proprietarilor de terenuri din zonă și vehiculelor destinate activităților specifice de gospodărire a apelor. +
Articolul 9Pentru diminuarea deranjului asupra biodiversității și evitarea accidentelor în sit, viteza maximă de deplasare pe drumurile de exploatare agricolă și forestieră este de 5 km/h. +
Articolul 10Circulația cu biciclete în scop de agrement pe alte drumuri din sit decât cele amenajate acestui scop, cât și circulația acestora într-o manieră ce deranjează publicul sunt interzise. +
Articolul 11Personalul custodelui, împuternicit cu legitimație de custode, are dreptul de acces și control pe terenurile din cuprinsul sitului. +
Articolul 12Pe terenurile care fac parte din fondul forestier inclus în sit se vor executa numai lucrările prevăzute de amenajamentele silvice aprobate, cu respectarea zonelor de protecție stabilite de-a lungul cursurilor de apă prin Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 13Se interzice înlocuirea speciilor native cu specii alogene de arbori atât pe terenurile care fac parte din fondul forestier, cât și pe terenurile din afara fondului forestier, fiind încurajată înființarea unor arborete formate din specii native specifice zonei. +
Articolul 14Activitățile de gospodărire a vânatului se vor organiza și desfășura în conformitate cu Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare, și cu prevederile Legii vânătorii și a protecției fondului cinegetic nr. 407/2006, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 15Introducerea speciilor alohtone de interes cinegetic se poate face numai în conformitate cu prevederile legale din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare, și cu avizul custodelui. +
Articolul 16Planurile de management cinegetic vor fi corelate cu măsurile de management ale sitului. +
Articolul 17Gestionarul fondului cinegetic are obligația de a anunța cu o săptămână înainte custodele ariei naturale protejate despre intenția de organizare a evaluării faunei de interes cinegetic, respectiv cu privire la perioada acesteia. +
Articolul 18Activitățile privind protecția fondului piscicol, pescuitul și acvacultura se supun prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare, și Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 23/2008 privind pescuitul și acvacultura, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 317/2009, cu modificările și completările ulterioare, și a celorlalte prevederi legale privind pescuitul și acvacultura. +
Articolul 19Se interzice popularea habitatelor naturale din cuprinsul sitului cu specii exotice de pești. Orice activitate de populare cu specii de faună piscicolă se va face cu acordul custodelui, asigurându-se că speciile exotice nu vor ajunge în habitate acvatice naturale. +
Articolul 20Orice activitate de capturare a resurselor acvatice vii se va face numai cu avizul custodelui, în conformitate cu prevederile legale. +
Articolul 21(1)Pășunatul pe teritoriul sitului de importanță comunitară ROSCI0187 Pajiștile lui Suciu se desfășoară cu respectarea prevederilor legislației în vigoare și cu avizul anual al custodelui.(2)Utilizarea rațională a pajiștilor și pășunilor pentru cosit și/sau pășunat se face numai cu animalele domestice proprietate a membrilor comunităților ce dețin aceste pășuni sau care dețin dreptul de utilizare a acestora în orice formă recunoscută prin legislația națională în vigoare, astfel încât să nu fie afectate habitatele naturale și speciile de floră și faună sălbatică.(3)În cazul în care proprietarul sau administratorul pășunilor este altul decât utilizatorul acestora, este obligatorie încheierea de contracte de pășunat între aceștia.(4)În contracte se specifică în mod obligatoriu: numărul de animale pe specii, perioadele de pășunat, suprafețele și limitele acestora, precum și obligațiile utilizatorului privind locul de târlire, modul de gospodărire a surselor de apă, drumuri de acces, toate aceste informații trebuie să fie prezentate custodelui în vederea avizării. +
Articolul 22Pășunatul se supune următoarelor reglementări:a)pășunatul animalelor domestice este reglementat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea și exploatarea pajiștilor permanente și pentru modificarea și completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 86/2014, cu modificările și completările ulterioare. Custodele are dreptul de a verifica în teren respectarea gradului de încărcare cu animale a acestor pășuni pentru stabilirea impactului acestei activități asupra biodiversității și pentru stabilirea unor eventuale restricții în zonele afectate; … b)amplasarea de stâne și locuri de târlire se va face la o distanță de minimum 300 m de malul apelor sau a habitatelor umede și numai cu avizul custodelui; … c)sunt interzise pășunatul în zonele forestiere, precum și tranzitarea pădurilor cu animale domestice; … d)este interzisă schimbarea categoriei de folosință a terenurilor naturale în zonele cu specii de interes comunitar; … e)este interzisă incendierea pajiștilor, fânețelor și stufărișurilor. De asemenea sunt interzise aprinderea și eliberarea lampioanelor pe teritoriul ariei naturale protejate și în proximitate, la mai puțin de 1 km. … +
Articolul 23(1)Sunt interzise aratul și discuitul terenurilor pe care s-a semnalat specia Vipera ursinii rakosiensis.(2)Este interzisă cosirea mecanică a terenurilor care sunt habitate pentru specia Vipera ursinii rakosiensis. Se permite doar cosirea manuală cu asigurarea unei înălțimi de 10 cm pentru vegetația de pajiște. Se interzice cosirea în lunile iulie-august.(3)Însămânțarea terenurilor se poate face doar cu specii locale. +
Articolul 24Culturile agricole nu sunt permise pe terenurile agricole care se suprapun peste habitatul speciei Vipera ursinii rakosiensis. +
Articolul 25Cultivarea terenurilor agricole pe care sunt aplicate substanțe chimice se va face cu menținerea unei zone tampon cu lățimea de minimum 10 metri față de malurile apelor din sit. +
Articolul 26Colectarea/Recoltarea de specii de floră și faună se poate face doar în scop științific și numai cu acordul scris al custodelui, cu excepția speciilor comune de plante folosite în scop medicinal și în limita capacității de suport a ecosistemelor. Acestea se pot colecta:a)de către membrii comunităților locale, în cantități mici necesare uzului familial; … b)în scop comercial pe baza unei documentații care să cuprindă speciile, cantitățile, perioadele și locațiile exacte de colectare în conformitate cu Ordinul ministrului mediului și dezvoltării rurale nr. 410/2008 pentru aprobarea Procedurii de autorizare a activităților de recoltare, capturare și/sau achiziție și/sau comercializare, pe teritoriul național sau la export, a florilor de mină, a fosilelor de plante și fosilelor de animale vertebrate și nevertebrate, precum și a plantelor și animalelor din flora și, respectiv, fauna sălbatice și a importului acestora, cu modificările și completările ulterioare. … +
Articolul 27Recoltarea humusului și a solului este interzisă pe întreaga suprafață a ariei naturale protejate. +
Articolul 28Regimul construcțiilor este stabilit prin planurile generale de urbanism ale localităților care au suprafețe din ariile naturale protejate incluse în teritoriile lor administrative. Pe teritoriul sitului realizarea de construcții permanente sau temporare se face cu respectarea legislației de mediu în vigoare, cu avizul custodelui și în baza actelor de reglementare emise de către autoritățile competente din domeniul gospodăririi apelor. +
Articolul 29Orice plan sau proiect care nu are o legătură directă ori nu este necesar pentru managementul ariei naturale protejate de interes comunitar, dar care ar putea afecta în mod semnificativ aria, singur sau în combinație cu alte planuri ori proiecte, este supus unei evaluări adecvate a efectelor potențiale asupra ariei naturale protejate de interes comunitar, avându-se în vedere obiectivele de conservare a acesteia, conform prevederilor art. 28 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 30Administratorii căilor de comunicații rutiere au obligația de a nu afecta habitatele naturale în cazul executării lucrărilor de întreținere care pot afecta zonele din afara amprizei drumului. +
Articolul 31Este interzisă degradarea refugiilor, adăposturilor, podețelor sau a oricărei alte construcții sau amenajări de pe teritoriul sitului. +
Articolul 32Cercetarea științifică în sit are ca scop cunoașterea și conservarea biodiversității și a celorlalte componente ale mediului fizico-geografic și sociocultural. +
Articolul 33Activitatea de cercetare științifică pe teritoriul sitului se va desfășura cu avizul custodelui, care sprijină logistic, la solicitare și în măsura posibilităților, activitatea de cercetare. +
Articolul 34Persoanele și instituțiile care derulează activități de cercetare pe teritoriul sitului vor transmite custodelui rezultatele cercetării, articolele științifice, rapoartele de cercetare sau orice rezultate ale cercetării. +
Articolul 35Recoltarea de probe și eșantioane pentru temele de cercetare științifică, analize sau ca material educativ se poate face numai cu acordul custodelui, solicitantul fiind obligat să pună la dispoziția custodelui informațiile privind calitatea, cantitatea și locul de prelevare al probelor. +
Articolul 36Acțiunile de repopulare cu specii de plante și animale dispărute se pot face numai pe baza unor studii avizate de unități de cercetare și cu avizul Comisiei pentru Ocrotirea Monumentelor Naturii din cadrul Academiei Române. +
Articolul 37Introducerea de specii alohtone în sit este interzisă. +
Articolul 38Deschiderea de trasee turistice, întreținerea marcajelor turistice și amplasarea panourilor indicatoare și informative se fac numai cu avizul custodelui și după omologarea acestora conform prevederilor legale. +
Articolul 39Vizitarea ariei naturale protejate este permisă numai pe potecile marcate. Accesul pe alte trasee nemarcate se face cu acordul prealabil al custodelui. +
Articolul 40Camparea este permisă în locurile special amenajate sau marcate în acest sens, excepție fac personalul custodelui, persoanelor sau administrațiilor care desfășoară activități de cercetare avizate de custode. +
Articolul 41Săparea de șanțuri în jurul corturilor sau utilizarea de materiale de origine vegetală sub corturi, precum ferigi, mușchi și altele asemenea, este interzisă. +
Articolul 42Organizarea de competiții și manifestări de grup de orice fel, cursuri sau tabere, care presupun accesul pe teren în sit, se face numai cu avizul custodelui. +
Articolul 43Pentru organizarea în terenurile extravilane de festivaluri, jocuri, concursuri sportive, tabere, cei interesați vor solicita în prealabil custodelui un punct de vedere/avizul din care să rezulte că nu vor fi afectate specii sau habitate de interes conservativ. +
Articolul 44Focurile de tabără sunt permise doar în vetre special amenajate în acest scop în perimetrele permise pentru campare, cu lemn de foc asigurat de administratorii locului de campare. Se vor respecta normele de prevenire și stingere a incendiilor. +
Articolul 45Este strict interzisă perturbarea liniștii în sit prin orice fel de mijloace: pocnitori, artificii, folosirea de echipamente audio și altele asemenea. +
Articolul 46Sunt interzise activitățile din perimetrul sitului care pot să genereze poluarea sau deteriorarea habitatelor, precum și perturbări ale speciilor pentru care a fost desemnată aria. +
Articolul 47Pentru speciile de plante și animale sălbatice terestre, acvatice și subterane, care se află sub regim strict de protecție al Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare, precum și speciile incluse în listele și cărțile roșii naționale și care trăiesc atât pe teritoriul sitului, cât și în afara lui, sunt interzise:a)orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic; … b)perturbarea intenționată în cursul perioadei de reproducere, de creștere, de hibernare și de migrație; … c)deteriorarea, distrugerea și/sau culegerea intenționată a cuiburilor și/sau ouălor din natură; … d)deteriorarea și/sau distrugerea locurilor de reproducere ori de odihnă; … e)recoltarea florilor și a fructelor, culegerea, tăierea, dezrădăcinarea sau distrugerea cu intenție a acestor plante în habitatele lor naturale, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic; … f)deținerea, transportul, vânzarea sau schimburile în orice scop, precum și oferirea spre schimb sau vânzare a exemplarelor luate din natură, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic. … +
Articolul 48Regimul deșeurilor se reglementează astfel:a)este interzisă abandonarea sau depozitarea deșeurilor de orice natură în perimetrul sitului; … b)este interzisă abandonarea sau depozitarea substanțelor toxice în perimetrul sitului sau în imediata apropiere a acestuia, fiind obligatorie menținerea unei distanțe de 500 m față de limita sitului; … c)depozitarea temporară a deșeurilor se va face cu respectarea condițiilor legale, astfel încât să nu existe posibilitate de acces a câinilor sau a animalelor sălbatice; … d)autoritățile administrației publice locale de pe raza sitului au responsabilitatea asigurării colectării și transportul deșeurilor menajere din localități la punctele de colectare a deșeurilor; … e)autoritățile administrației publice locale de pe raza sitului au responsabilitatea de a desființa depozitele ilegale de deșeuri aflate pe teritoriul lor administrativ; … f)deținătorii de terenuri cu orice titlu de proprietate din cuprinsul sitului au obligația de a asigura luarea măsurilor de curățare a terenurilor. … +
Articolul 49Se interzice tăierea vegetației sălbatice din habitatele naturale ale speciei Vipera ursinii rakosiensis. +
Articolul 50Perturbarea liniștii este strict interzisă. Pentru organizarea de festivaluri, jocuri, concursuri sportive, tabere, cei interesați vor cere avizul custodelui. +
Articolul 51Comercializarea produselor alimentare, amplasarea tonetelor în sit, fără aprobare scrisă de la custode, sunt interzise. +
Articolul 52Este interzisă prelevarea de apă în scop industrial sau cu caracter industrial, din habitatele de pe suprafața sitului, fără avizul custodelui și al autorității competente din domeniul gospodăririi apelor. +
Articolul 53Planurile, programele, proiectele și activitățile ce se implementează sitului se supun avizării custodelui. Instituțiile publice pot desfășura activități sau lucrări de protecție civilă, fără a solicita punctul de vedere sau avizul custodelui, în situația în care aceste activități și lucrări nu se supun procedurii de evaluare a impactului asupra mediului. +
Articolul 54Fotografierea sau filmarea în scop comercial fără aprobarea custodelui este interzisă. +
Articolul 55Modalitatea de emitere a avizului custodelui se realizează conform Ordinului viceprim-ministrului, ministrul mediului, nr. 1.447/2017 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare și custodie a ariilor naturale protejate. +
Articolul 56Orice studii care planifică activități de exploatare a resurselor naturale de pe suprafața ariei naturale protejate, cum ar fi studii care planifică activități silvice (amenajamente și alte studii sumare), agricole, geotehnice, turistice, piscicole, cinegetice, geologice, orice proiect care planifică lucrări de construcții de orice tip, activități sportive, se supun în mod obligatoriu de către proiectanți, spre avizare custodelui. Avizarea este absolut necesară în vederea verificării de către custode a încadrării activităților planificate de studiile sau proiectele menționate mai sus în prevederile planului de management al ariei naturale protejate. +
Articolul 57Încălcarea dispozițiilor prezentului regulament atrage, după caz, răspunderea contravențională, penală, materială sau civilă conform legislației în vigoare. +
Articolul 58Încălcarea prevederilor din prezentul regulament constituie contravenție dacă faptele nu au fost săvârșite astfel încât, potrivit legii penale, să constituie infracțiuni. +
Articolul 59Indiferent de natura răspunderii, urmările prejudiciilor aduse mediului prin încălcarea prezentului regulament vor fi înlăturate de făptaș, indiferent de culpă, restabilind condițiile anterioare producerii prejudiciului. Costurile pentru repararea prejudiciului vor fi suportate de autorul prejudiciului, în conformitate cu principiul poluatorul/distrugătorul plătește. +
Articolul 60Cuantumul amenzilor este cel stabilit prin legislația specifică privind protecția mediului, respectiv privind regimul ariilor naturale protejate în vigoare. +
Articolul 61Sancțiunile stabilite pentru încălcarea prezentului regulament se pot aplica atât persoanelor fizice, cât și juridice. +
Articolul 62Aplicarea și verificarea respectării prezentului regulament se fac de către custode și de către personalul organelor statului cu competențe în zonă. +
Articolul 63Custodele are obligația de a sesiza instituțiile abilitate despre orice încălcare a prezentului regulament, a cărei soluționare nu ține de competența sa. +
Articolul 64Persoanele fizice sau juridice, care desfășoară activități/proiecte/planuri pe suprafața sitului, au obligația de a se legitima la solicitarea custodelui în situația în care sunt constatate încălcări ale prevederilor prezentului regulament sau a altor prevederi pentru care custodele are competențe să le aplice. +
Articolul 65Pentru asigurarea managementului eficient al sitului, orice persoană fizică sau juridică are obligația de a furniza informațiile și datele solicitate de custode, de a permite și facilita controlul activităților ai căror titulari sunt, de a permite prelevarea de probe și de a se legitima la solicitarea personalului custodelui. +
Articolul 66În cazul producerii de fenomene de forță majoră, precum inundații, incendii, calamități, epizootii, focare de infecții și altele asemenea, instituțiile abilitate intervin conform prevederilor legale, iar custodele va participa activ, în măsura posibilităților, la acțiunile de alertare și mobilizare în vederea prevenirii și eliminării efectelor unor asemenea evenimente. +
Articolul 67Prezentul regulament poate fi modificat la propunerea custodelui și aprobat de către autoritatea competentă pentru protecția mediului. +
Articolul 68Prezentul regulament poate fi consultat de către factorii interesați pe pagina proprie de internet a custodelui.