de organizare şi funcţionare a centrelor şi cabinetelor logopedice interşcolare
+
Capitolul IDispoziţii generale +
Articolul 1(1) Centrele şi cabinetele logopedice interşcolare (CLI) sunt structuri de învăţământ special integrat pentru copiii/elevii cu cerinţe educative speciale, care prezintă tulburări de limbaj şi de comunicare, precum şi dificultăţi de învăţare. … (2) Centrele şi cabinetele logopedice interşcolare sunt unităţi conexe de învăţământ preuniversitar, coordonate de centrul judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională. … +
Articolul 2Activitatea specială desfăşurată în centrele şi cabinetele logopedice interşcolare constă în terapia tulburărilor de limbaj şi de comunicare, precum şi în elaborarea şi realizarea unor programe/proiecte specifice, corespunzătoare principalelor disfuncţionalităţi ale limbajului şi comunicării. +
Articolul 3Activitatea desfăşurată în centrele şi cabinetele logopedice interşcolare constă în terapia tulburărilor de limbaj şi de comunicare. Tulburările de limbaj şi de comunicare care intră în competenţa profesorilor logopezi din centrele şi cabinetele logopedice interşcolare sunt:– tulburările de pronunţie/articulare;– tulburările de ritm şi fluenţă a vorbirii;– tulburările limbajului scris-citit;– tulburările de dezvoltare a limbajului;– tulburările de voce;– alte tulburări de limbaj care influenţează negativ adaptarea şcolară şi socială a copiilor. +
Articolul 4Activitatea de intervenţie logopedică îşi propune obiective specifice care vizează:a) depistarea, evaluarea complexă şi identificarea tulburărilor de limbaj şi de comunicare la copiii preşcolari cuprinşi sau nu în grădiniţe şi la şcolarii mici; … b) asigurarea caracterului preventiv al activităţii de terapie logopedică, prin acordarea unei atenţii prioritare copiilor preşcolari cu tulburări de limbaj, în scopul prevenirii instalării dificultăţilor de învăţare a scrisului/cititului la vârsta şcolară; … c) orientarea terapiei logopedice spre corectare, recuperare, compensare, adaptare şi integrare şcolară şi socială; … d) corectarea tulburărilor de limbaj şi de comunicare în vederea diminuării riscului de eşec şcolar. … +
Articolul 5Activitatea de îndrumare logopedică a educatoarelor, învăţătorilor şi instructorilor de educaţie cu privire la activitatea de intervenţie logopedică se realizează de către profesorii logopezi din centrele şi cabinetele logopedice interşcolare prin:a) participarea/organizarea unor acţiuni de informare şi consiliere logopedică în unităţile şcolare şi preşcolare arondate fiecărui profesor logoped; … b) acţiuni metodice de îndrumare/consiliere logopedică a cadrelor didactice din şcoli şi grădiniţe, în vederea corectării tulburărilor uşoare de limbaj; … c) dezbateri tematice privind importanţa consolidării limbajului în procesul dezvoltării generale a copilului, condiţie esenţială unei integrări şcolare şi sociale optime. … +
Articolul 6Înfiinţarea centrelor şi a cabinetelor logopedice interşcolare, stabilirea sediilor, încadrarea acestora cu personal didactic calificat şi dotarea cabinetelor logopedice cu aparatură şi material didactic necesar se fac de către inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, la propunerea centrelor judeţene/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională, cu avizul inspectorului şcolar pentru învăţământ special şi special integrat. +
Articolul 7(1) Intervenţiile logopedice se desfăşoară în centre logopedice, cabinete logopedice şi cabinete de resurse, organizate de regulă în şcolile sau în grădiniţele de masă. … (2) Unităţile de învăţământ precizate mai sus vor asigura spaţiul şi dotarea minimă necesară bunei desfăşurări a activităţii logopedice şi vor permite accesul părinţilor şi al copiilor în cabinet. … (3) Într-un centru logopedic interşcolar pot funcţiona unul sau mai multe cabinete logopedice, în funcţie de numărul elevilor cu tulburări de limbaj care au nevoie de terapie logopedică, precum şi de numărul profesorilor logopezi normaţi şi încadraţi. … (4) Activitatea logopedică se desfăşoară în cabinetele logopedice sau în cabinetele de resurse dotate corespunzător normelor metodologice cu cel mult 2 profesori logopezi care îşi planifică activităţile în ture diferite. … +
Articolul 8(1) Finanţarea centrelor/cabinetelor logopedice interşcolare se asigură din bugetul de stat prin bugetele judeţelor/bugetele consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, prin centrul judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă psihopedagogică. … (2) Conform prevederilor legale, centrele/cabinetele logopedice interşcolare pot beneficia de sponsorizări din partea unor persoane fizice şi juridice, a unor organizaţii guvernamentale şi nonguvernamentale naţionale şi internaţionale. … +
Capitolul IINormarea, încadrarea şi organizarea activităţii profesorilor logopezi +
Articolul 9(1) Numărul posturilor de profesori logopezi se stabileşte de inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, la propunerea inspectorului şcolar de specialitate, în funcţie de: … a) numărul copiilor din grădiniţe; … b) numărul elevilor din clasele I-IV. … (2) Un profesor logoped acoperă o zonă de intervenţie (circumscripţie logopedică) de cel puţin 500 de copii/elevi din grădiniţe şi din clasele I-IV. … (3) Repartizarea zonelor de intervenţie din teritoriul alocat centrelor şi cabinetelor logopedice interşcolare se realizează de către comisia metodică a centrelor logopedice interşcolare, în funcţie de numărul copiilor/elevilor şi de numărul de profesori logopezi încadraţi. … (4) Depistarea copiilor/elevilor cu tulburări de limbaj din zona de intervenţie logopedică arondată, examinarea complexă şi planificarea activităţii (programarea copiilor la cabinet) se vor realiza în decurs de o lună de la începutul fiecărui an şcolar. … (5) Activităţile de reevaluare/reexaminare se realizează la începutul semestrului al II-lea, timp de o săptămână. … +
Articolul 10(1) Pe parcursul unui an şcolar un profesor logoped lucrează cu un efectiv de 15-40 copii/elevi cu tulburări de limbaj. … (2) Norma didactică a unui profesor logoped este de 16 ore pe săptămână. … (3) Activitatea logopedică se poate desfăşura zilnic între orele 8,00-19,00, în cabinetele logopedice din sediu, în cabinetele logopedice interşcolare sau în cabinetele de resurse, în funcţie de orarul unităţilor de învăţământ (şcoli şi grădiniţe) de la care provin copiii. … (4) Durata unei activităţi de terapie logopedică este de regulă de 45 de minute. … (5) Activitatea de intervenţie logopedică se realizează de regulă în afara orelor de curs. Forma de organizare este activitatea cu grupe mici de 2-4 copii sau individual, în funcţie de următoarele criterii: … – tipul tulburării de limbaj;– gravitatea tulburării de limbaj;– vârsta copilului/elevului;– colaborarea cu familia (receptivitatea, implicarea activă în procesul terapeutic, posibilitatea de răspuns la programarea propusă etc.). +
Articolul 11(1) Activitatea profesorilor logopezi din centrul logopedic interşcolar se desfăşoară în conformitate cu atribuţiile şi responsabilităţile prevăzute în fişa postului, precum şi cu normele deontologice ale profesiei. … (2) Activitatea este eşalonată în etape şi vizează următoarele obiective specifice: … a) identificarea, depistarea şi înregistrarea copiilor sesizaţi din zona de intervenţie logopedică, examinarea de către fiecare profesor logoped, la începutul fiecărui an şcolar, a tuturor copiilor preşcolari din grupele mari şi pregătitoare din grădiniţe şi a copiilor din clasa I din toate unităţile care aparţin circumscripţiei sale logopedice; … b) înregistrarea copiilor cu tulburări de limbaj în fişele de depistare avizate de directorul unităţii în care s-a făcut depistarea; … c) convocarea copiilor cu tulburări medii şi grave la centrul logopedic interşcolar, pe bază de invitaţii scrise adresate părinţilor; … d) examinarea complexă logopedică şi psihopedagogică a copiilor luaţi în corectare, în colaborare cu familia şi cu cadrele didactice, în scopul identificării tuturor factorilor care au influenţat negativ evoluţia limbajului şi a comunicării copilului; … e) formularea diagnosticului şi prognosticului pentru fiecare copil/elev evaluat; … f) proiectarea activităţii de terapie a tulburărilor de limbaj şi de comunicare identificate; … g) intervenţie terapeutic-recuperatorie în concordanţă cu diagnosticul logopedic al copiilor/elevilor evaluaţi; … h) evaluarea periodică a progreselor realizate de elevi şi reproiectarea activităţii de intervenţie. … +
Articolul 12Evidenţa copiilor/elevilor cu tulburări de limbaj se realizează prin următoarele documente:– fişe de depistare pe unităţi şcolare şi preşcolare – anuale;– registre de evidenţă a copiilor cu tulburări de limbaj care sunt cuprinşi în corectare în centrul logopedic interşcolar, realizate pe an şcolar;– registre de evidenţă a prezenţei la corectare;– fişa logopedică, ca instrument de consemnare a datelor anamnezice, a demersului terapeutic şi a dinamicii corectării;– programe de terapie logopedică pe tip de tulburare. +
Articolul 13(1) Numirea, transferul, stabilirea normei didactice şi salarizarea profesorilor logopezi se fac în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare şi de precizările Ministerului Educaţiei şi Cercetării. … (2) Administrarea, dotarea şi gospodărirea directă a centrelor/cabinetelor logopedice interşcolare revin unităţii şcolare în care îşi are sediul centrul/cabinetul logopedic interşcolar. … (3) Plata salariilor profesorilor logopezi se realizează de centrele judeţene/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă psihopedagogică. … +
Articolul 14Coordonarea metodologică a profesorilor logopezi este asigurată la fiecare centru logopedic interşcolar de către un profesor logoped coordonator, care conduce şi comisia metodică a centrului logopedic interşcolar respectiv. El este propus de profesorii logopezi din judeţ/municipiul Bucureşti şi este numit de către directorul centrului judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă psihopedagogică. +
Articolul 15(1) Prezenţa profesorilor logopezi este completată şi avizată de către directorul unităţii şcolare în care îşi desfăşoară activitatea profesorul logoped şi contrasemnată de către directorul centrului judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă psihopedagogică. … (2) Condica de consemnare a activităţii profesorilor logopezi este completată şi avizată de către coordonatorul centrului logopedic interşcolar şi contrasemnată de către directorul centrului judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă psihopedagogică. … +
Articolul 16Normele de încadrare, salarizare şi premiere a profesorilor logopezi din centrele/cabinetele logopedice interşcolare se stabilesc şi se acordă conform legislaţiei în vigoare. +
Articolul 17(1) La încadrarea/perfecţionarea cadrelor didactice din centrul logopedic interşcolar este obligatorie asigurarea calificării şi perfecţionării corespunzătoare domeniului specific de activitate – calificarea în psihologie/psihopedagogie specială/pedagogie. … (2) Ocuparea posturilor de profesor logoped se face cu îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 5 alin. (2) lit. c) coroborat cu art. 7 alin. (3) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu respectarea prevederilor din Metodologia de ocupare a posturilor/catedrelor declarate vacante în învăţământul preuniversitar, aprobată anual prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării. … (3) Formarea iniţială, încadrarea şi formarea continuă a cadrelor didactice din centrele logopedice interşcolare se reglementează prin legislaţia şcolară în vigoare. … +
Articolul 18(1) Perfecţionarea pregătirii cadrelor didactice din centrele/cabinetele logopedice interşcolare se realizează prin forme şi programe diversificate, în funcţie de necesităţile şi de interesele de perfecţionare. … (2) Această activitate este coordonată de Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi se realizează prin formele stipulate în legislaţia şcolară în vigoare. … (3) Formarea continuă a profesorilor logopezi se realizează şi prin participarea la cursuri, seminarii, simpozioane şi alte manifestări organizate în conformitate cu legislaţia în vigoare. … +
Articolul 19Consiliile judeţene/ale sectoarelor municipiului Bucureşti, prin centrele judeţene/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă psihopedagogică în a căror subordine se află centrele/cabinetele logopedice interşcolare, au obligaţia să asigure în cabinetele logopedice materialele, aparatura şi echipamentele specifice necesare (casetofoane, casete audio, calculatoare, imprimantă şi soft, copiator, reportofon, TV şi video, consumabile). +
Articolul 20Cabinetele logopedice vor fi dotate corespunzător cu:– material didactic: audio-video, oglindă logopedică, copiator, calculator, truse logopedice, atlase logopedice, jocuri pentru dezvoltarea limbajului, casete, dischete etc.;– materiale psihopedagogice speciale: teste pentru examinarea limbajului, probe pentru cunoaşterea vârstei psihologice;– teste de evaluare a proceselor psihice;– probe de evaluare a nivelului de cunoştinţe. +
Capitolul IIIDispoziţii finale +
Articolul 21La nivelul judeţului/sectoarelor municipiului Bucureşti funcţionează un singur centru logopedic interşcolar a cărui activitate este coordonată, monitorizată şi evaluată de centrul judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă psihopedagogică. +
Articolul 22Evaluarea activităţii din centrele logopedice interşcolare, ca structuri de învăţământ special integrate în sistemul de învăţământ public, se realizează de centrele judeţene/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională. +
Articolul 23Reţeaua care cuprinde centrul şi cabinetele logopedice interşcolare este propusă de centrul judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională şi aprobată de inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti. +
Articolul 24Cabinetele logopedice interşcolare sunt numerotate la nivelul judeţelor/municipiului Bucureşti. +
Articolul 25În vederea integrării şi reabilitării copiilor/elevilor cu deficienţe în şi prin comunitate, inspectoratele şcolare vor asigura un număr suficient de posturi de profesor logoped, corelat cu populaţia şcolară. +
Articolul 26Centrul logopedic interşcolar poate participa, sub coordonarea centrului judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă psihopedagogică, la acţiuni de formare continuă, oferind sprijin pentru practica studenţilor de la facultăţile de profil, în baza unui protocol. +
Articolul 27La data intrării în vigoare a prezentului regulament se abrogă prevederile referitoare la centrele logopedice interşcolare din Regulamentul de organizare şi funcţionare a învăţământului special.––––-