REGULAMENTUL-CADRU din 8 noiembrie 2005

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 20/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1.158 din 21 decembrie 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 5555 07/10/2011
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 1REFERIRE LALEGE (R) 84 24/07/1995 ART. 10
ART. 1REFERIRE LALEGE (R) 84 24/07/1995 ART. 141
ART. 7REFERIRE LAHG 1437 02/09/2004 ART. 24
ART. 10REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 7
ART. 10REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 8
ART. 13REFERIRE LAORDIN 4925 08/09/2005
ART. 13REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997
ART. 13REFERIRE LALEGE (R) 84 24/07/1995
ART. 18REFERIRE LAORDIN 5379 25/11/2004
ART. 18REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 43
ART. 20REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 5555 07/10/2011
ActulREFERIT DEORDIN 1539 19/07/2007
ActulREFERIT DENORMA 19/07/2007
ActulAPROBAT DEORDIN 5418 08/11/2005
ActulCONTINUT DEORDIN 5418 08/11/2005

de înfiinţare, organizare şi funcţionare a centrelor şcolare pentru educaţie incluzivă



 + 
Capitolul IDispoziţii generale + 
Articolul 1(1) Centrul şcolar pentru educaţie incluzivă reprezintă cadrul instituţional de acţiune care asigură accesul la educaţie tuturor copiilor prin educaţie formală şi servicii educaţionale acordate copiilor cu cerinţe educative speciale şcolarizaţi atât în învăţământul special, cât şi în învăţământul de masă, precum şi personalului care este implicat în educaţia acestora.(2) Centrul şcolar pentru educaţie incluzivă este o unitate de învăţământ cu personalitate juridică, din reţeaua şcolară, aflată sub coordonarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, în conformitate cu prevederile art. 141, coroborate cu prevederile alin. (2) al art. 10 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.(3) Activităţile specifice procesului de învăţământ din centrul şcolar pentru educaţie incluzivă se află sub îndrumarea şi coordonarea inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, iar documentele emise vor fi echivalente celor emise de orice unitate şcolară din ţară.(4) Serviciile educaţionale organizate şi desfăşurate de centrul şcolar pentru educaţie incluzivă sunt coordonate, monitorizate şi evaluate de centrul judeţean de resurse şi de asistenţă educaţională, conform prevederilor anexei nr. 1.
 + 
Articolul 2Centrul şcolar pentru educaţie incluzivă utilizează sediul, patrimoniul, logistica, însemnele, regimul juridic şi ştampila unităţii/instituţiei de învăţământ fondatoare. După transformarea unităţii/instituţiei de învăţământ în centru şcolar pentru educaţie incluzivă, însemnele şi ştampila vor purta antetul acestuia (CSEI).
 + 
Articolul 3Centrul şcolar pentru educaţie incluzivă desfăşoară activităţi de predare-învăţare-evaluare, normate în baza legislaţiei în vigoare, şi dezvoltă servicii educaţionale în domeniul educaţiei incluzive, de tipul: formare, informare, documentare, consiliere, proiecte şi programe etc.
 + 
Articolul 4Centrul şcolar pentru educaţie incluzivă colaborează cu: instituţii de învăţământ, instituţii conexe ale învăţământului preuniversitar, cu direcţiile judeţene de asistenţă socială şi protecţia copilului, cu autorităţile locale, cu agenţi economici, cu organizaţii neguvernamentale, cu reprezentanţi ai comunităţii locale, cu persoane fizice din ţară şi din străinătate care au preocupări în domeniul educaţiei.
 + 
Articolul 5În centrul şcolar pentru educaţie incluzivă se interzic activităţi de organizare şi propagandă politică, prozelitismul religios sau activităţi care încalcă normele generale de moralitate.
 + 
Capitolul IIFuncţiile, atribuţiile şi serviciile centrului şcolar pentru educaţie incluzivă + 
Articolul 6Centrul şcolar pentru educaţie incluzivă îndeplineşte următoarele funcţii:– de intervenţie directă prin oferire de servicii psihopedagogice, psihologice şi de consiliere în domeniul educaţiei incluzive beneficiarilor direcţi: copii/elevi/tineri cu cerinţe educative speciale, părinţi, cadre didactice din şcolile de masă, membri ai comunităţii locale;– de informare, formare continuă/perfecţionare şi consiliere a personalului didactic în domeniul educaţiei incluzive;– de suport metodico-ştiinţific în domeniul educaţiei incluzive pentru cadrele didactice din şcolile de masă;– de învăţare, de pregătire pentru viaţa de adult.
 + 
Articolul 7(1) Centrul şcolar pentru educaţie incluzivă are următoarele atribuţii:– realizează depistarea precoce şi asigură intervenţia timpurie în cazul copiilor cu cerinţe educative speciale;– şcolarizează copii cu diverse grade şi tipuri de dizabilităţi;– realizează terapii specifice pentru copiii cu cerinţe educative speciale din învăţământul special şi din învăţământul de masă;– evaluează, diagnostichează şi urmăreşte evoluţia şcolară a copiilor cu cerinţe educative, prin intermediul comisiei interne de evaluare continuă, conform art. 24 din Hotărârea Guvernului nr. 1.437/2004 privind organizarea şi metodologia de funcţionare a comisiei pentru protecţia copilului. Examinarea şi testarea psihologică sunt efectuate doar de către profesorul psiholog, conform atestării din partea Colegiului Psihologilor din România, pe baza metodologiei unitare elaborate de Colegiul Psihologilor şi avizate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării;– realizează şi aplică planuri de servicii personalizate pentru fiecare copil evaluat;– realizează adaptări curriculare pentru copiii cu cerinţe educative speciale integraţi în învăţământul obişnuit;– propune servicii de sprijin şi/sau terapii specifice, după caz;– asigură asistenţă psihoeducaţională copiilor cu cerinţe educative speciale, prin cadre didactice de sprijin/itinerante, terapeuţi, consilieri etc.;– de consiliere şi asistenţă psihopedagogică a cadrelor didactice care furnizează programe de educaţie remedială;– promovează învăţământul incluziv;– asigură asistenţă educaţională copiilor/elevilor nedeplasabili, prin formele de şcolarizare: la domiciliul elevului, cu frecvenţă redusă, cu scutire de frecvenţă, comasat etc.;– monitorizează evoluţia copiilor cu cerinţe educative speciale;– oferă asistenţă socială şi servicii în regim de semiinternat/centru de zi pentru copiii/elevii cu cerinţe speciale care solicită acest lucru;– informează şi consiliază familiile copiilor cu cerinţe educative speciale cu privire la problematica educaţiei copiilor lor;– participă, împreună cu centrul judeţean de resurse şi de asistenţă educaţională, la activităţi de informare, formare, perfecţionare şi documentare a cadrelor didactice din învăţământul obişnuit şi special, care se ocupă de educaţia copiilor cu cerinţe educative speciale;– valorifică experienţa psihopedagogică pozitivă şi promovează ideile moderne privind educaţia specială prin publicaţii de specialitate periodice, prin cercetare aplicativă şi prin crearea de mijloace didactice;– asigură resursele umane şi materiale necesare realizării practicii pedagogice în domeniul educaţiei speciale;– desfăşoară activităţi de cercetare şi consultanţă metodico-ştiinţifică, sub coordonarea centrului judeţean de resurse şi de asistenţă educaţională;– asigură propria dezvoltare instituţională, precum şi cea a centrului judeţean de resurse şi de asistenţă educaţională, prin mijloacele legale disponibile (granturi, proiecte de finanţare, sponsorizări, donaţii, parteneriate etc.);– colaborează cu instituţiile care promovează alternativele educaţionale aprobate;– colaborează cu toate instituţiile din comunitatea locală implicate în problematica copiilor.(2) Atribuţiile personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic sunt derivate din atribuţiile prevăzute la alin. (1) şi sunt stipulate în fişa postului.
 + 
Articolul 8Centrul şcolar pentru educaţie incluzivă asigură servicii specializate în următoarele domenii:– educaţie specială şi specializată a copiilor cu deficienţe;– compensare prin terapii specifice pentru copii/elevi cu dificultăţi de învăţare, dificultăţi de dezvoltare, dificultăţi de adaptare, tulburări de limbaj, tulburări de comportament, deficienţe fizice şi neuromotorii, deficienţe senzoriale etc.;– evaluare psihopedagogică, diagnosticare, orientare şcolară şi profesională;– asistenţă educaţională şi terapeutic-recuperatorie pentru copiii/elevii cu cerinţe educative speciale integraţi în unităţile de învăţământ de masă;– informare şi consiliere pentru părinţi;– informare şi consiliere a cadrelor didactice;– cercetare psihopedagogică şi elaborare de studii de specialitate;– testare şi consiliere psihologică (realizate numai de către profesorii psihologi atestaţi de Colegiul Psihologilor din România).
 + 
Articolul 9De serviciile centrului şcolar pentru educaţie incluzivă beneficiază:– copii cu vârste cuprinse între 0-3 ani;– preşcolari şi şcolari din învăţământul special şi din cel de masă;– părinţi sau aparţinători legali ai copiilor;– personalul angajat în unităţile de învăţământ sau în alte instituţii care acţionează în domeniul educaţiei speciale a copiilor;– elevi/studenţi care efectuează module de practică pedagogică;– membri ai comunităţii locale.
 + 
Capitolul IIIResurse umane şi materiale + 
Articolul 10(1) Statul de funcţii al centrului şcolar pentru educaţie incluzivă va cuprinde:– posturi/catedre didactice, didactic auxiliare şi nedidactice, în conformitate cu planul de şcolarizare aprobat anual prin hotărâre a Guvernului;– posturi/catedre didactice, personal nedidactic şi auxiliar, în funcţie de necesarul de resurse umane cerut de asistenţa educaţională.(2) Numărul total de posturi/catedre nu poate să depăşească pe cel aprobat de inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti.(3) În cadrul centrului şcolar pentru educaţie incluzivă există posibilitatea redistribuirii posturilor/catedrelor în funcţie de conţinutul activităţii proiectate.(4) Personalul didactic şi didactic auxiliar al centrului şcolar pentru educaţie incluzivă va fi încadrat de inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, cu respectarea prevederilor art. 7 şi 8 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare.
 + 
Articolul 11(1) Activitatea de predare-învăţare-evaluare din centrul şcolar pentru educaţie incluzivă se poate desfăşura în următoarele formaţiuni de studiu:– grupe de copii pentru intervenţie timpurie;– grupe de preşcolari cu cerinţe educative speciale;– clase I-IV pentru elevi cu grade/tipuri diferite de deficienţe;– clase V-X pentru elevi cu grade/tipuri diferite de deficienţe;– grupe/clase I-X pentru elevi cu deficienţe asociate, severe, profunde;– clase de arte şi meserii pentru elevi/tineri cu deficienţe asociate, severe, profunde;– copii/elevi cu cerinţe educative speciale integraţi în unităţile de învăţământ de masă în grupe/clase sau care beneficiază de servicii de sprijin şi/sau de terapii specifice.(2) Prevederile alin. 1 ale prezentului articol nu se referă la situaţia în care centrul şcolar pentru educaţie incluzivă funcţionează într-o şcoală de masă. În această situaţie centrul şcolar pentru educaţie incluzivă îşi va axa cu prioritate activitatea pe serviciile de asistenţă educaţională, terapii specifice şi consiliere psihopedagogică.
 + 
Articolul 12Centrul şcolar pentru educaţie incluzivă va beneficia de baza didactico-materială a unităţii de învăţământ în care s-a înfiinţat şi va cuprinde în mod obligatoriu cel puţin zece dintre următoarele spaţii/utilităţi, cu obligaţia de a le realiza în totalitate în decurs de trei ani de la înfiinţarea centrului:– săli de clasă;– cabinete pentru terapii specifice şi consiliere;– cabinet pentru comisia internă de evaluare continuă;– sală de sport şi cabinet de cultură fizică medicală/kinetoterapie;– laboratoare şi cabinete pentru învăţarea limbilor străine şi de informatică;– ateliere pentru activităţi practice sau de profesionalizare;– sală de festivităţi;– ludotecă;– bibliotecă/centru de documentare metodico-ştiinţifică şi în domeniul legislaţiei şcolare, care beneficiază şi de o sală de lectură;– baza logistică necesară desfăşurării activităţilor de formare şi de editare de materiale didactice;– sală de mese şi bloc alimentar;– spaţii de joacă special amenajate pentru copii.
 + 
Capitolul IVStructura organizatorică + 
Articolul 13Centrul şcolar pentru educaţie incluzivă se organizează şi funcţionează ca unitate de tip şcolar, în conformitate cu legislaţia actuală, respectiv Legea nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare, Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.925/2005 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, Regulamentul de organizare şi funcţionare a învăţământului special în vigoare etc.
 + 
Articolul 14Centrul şcolar pentru educaţie incluzivă are următoarea structură organizatorică:– personal de conducere;– personal didactic;– personal didactic auxiliar;– personal nedidactic.
 + 
Articolul 15Centrul şcolar pentru educaţie incluzivă poate beneficia de sprijin material şi financiar din partea unor persoane fizice sau juridice din ţară şi din străinătate, în condiţiile legii.
 + 
Articolul 16Centrul şcolar pentru educaţie incluzivă poate organiza prestări de servicii de tipul celor precizate la art. 15 către terţi, pentru activităţile care se subscriu prezentului regulament, în baza unui contract de prestări de servicii.
 + 
Capitolul VÎncadrarea, normarea şi salarizarea personalului + 
Articolul 17Statul de funcţiuni al centrului şcolar pentru educaţie incluzivă va cuprinde:– personal de conducere (director, director-adjunct);– membrii comisiei interne de evaluare continuă;– posturi/catedre didactice de specialitate pentru activitatea de predare-învăţare-evaluare, care vor fi ocupate de: cadru didactic de sprijin/itinerant, profesor de psihopedagogie specială, profesor, institutor, învăţător, educatoare, învăţător/profesor-educator, profesor psihopedagog, profesor consilier, profesor psiholog şcolar, kinetoterapeut, maistru-instructor etc.;– asistent social;– bibliotecar – gestionar al centrului şcolar de resurse şi de asistenţă educaţională şi al bazei didactico-materiale din unitate.
 + 
Articolul 18(1) În cadrul centrului şcolar pentru educaţie incluzivă norma didactică de predare-învăţare-evaluare şi pentru activităţi specifice se poate constitui din mai multe componente:– post de educatoare, învăţător, institutor, în conformitate cu prevederile art. 43 lit. a) şi b) din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare;– catedră de profesor, în conformitate cu prevederile art. 43 lit. c) din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare;– post de învăţător, institutor în învăţământul special, conform prevederilor art. 43 lit. f) din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare;– catedră de profesor, profesor psihopedagog, profesor psihopedagogie specială, conform prevederilor art. 43 lit. f) din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare;– catedră de cadru didactic de sprijin/itinerant – 16 ore/săptămână, conform prevederilor art. 7 din Metodologia de organizare şi funcţionare a serviciilor educaţionale prin cadre didactice de sprijin/itinerante pentru copiii cu cerinţe educative speciale, şcolarizaţi în învăţământul de masă, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 5.379/2004;– catedră de profesor psihopedagog pentru reabilitarea audio-verbală cu aparatură surdologică, la fiecare grupă de preşcolari cu deficienţe de auz, precum şi pentru elevii şi studenţii cu deficienţe de auz integraţi în învăţământul de masă preuniversitar şi universitar, cu norma didactică de 16 ore/săptămână;– câte două catedre de profesori psihopedagogi pentru fiecare grupă de intervenţie timpurie, cu norma didactică de 16 ore/săptămână;– catedră de psihopedagogie specială constituită din 8 ore/săptămână la clasă/grupă şi 8 ore/săptămână constând în activităţi de expertiză, diagnostic şi evaluare, terapii specifice, sprijin şi asistenţă educaţională pentru membrii comisiei interne de evaluare continuă;– activităţi complementare realizate prin alte tipuri de activităţi educaţionale specifice centrului (informare, formare, consiliere, coordonare de proiecte şi programe, expertiză, diagnostic şi evaluare educaţională etc.), în cadrul normei didactice.(2) Învăţătorul/profesorul-educator are norma didactică de 20 de ore/săptămână, iar maistrul-instructor are norma didactică de 20 de ore/săptămână, în conformitate cu prevederile art. 43 lit. f) din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare.
 + 
Articolul 19Finanţarea activităţii centrului şcolar pentru educaţie incluzivă este asigurată de la bugetele judeţelor/bugetele consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, precum şi din alte surse legal constituite.
 + 
Articolul 20(1) Personalul didactic şi didactic auxiliar din centrul şcolar pentru educaţie incluzivă beneficiază de toate drepturile prevăzute de Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare.(2) Cu excepţia activităţii de predare-învăţare-evaluare şi a celei de formare/perfecţionare din centrul şcolar pentru educaţie incluzivă organizat în şcoala de masă, toate celelalte acţiuni şi activităţi prevăzute la art. 7 şi 8 din ordin sunt considerate ca aparţinând educaţiei speciale şi, ca urmare, sunt remunerate în conformitate cu legislaţia în vigoare.
 + 
Articolul 21Coordonatorul centrului şcolar pentru educaţie incluzivă este directorul-adjunct al unităţii şcolare (care este cadru didactic cu specialitatea psihopedagogie specială, pedagogie, psihologie sau pedagogie socială), numit prin concurs organizat în baza Metodologiei de ocupare a posturilor de directori în învăţământul preuniversitar, aprobată anual prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
 + 
Articolul 22Ocuparea posturilor centrului şcolar pentru educaţie incluzivă se realizează conform metodologiei Ministerului Educaţiei şi Cercetării de ocupare a posturilor/catedrelor declarate vacante în învăţământul preuniversitar, aprobată anual.
 + 
Articolul 23Centrul şcolar pentru educaţie incluzivă poate să angajeze colaboratori în regim de cumul sau plată cu ora, fără a depăşi numărul de posturi/catedre aprobat anual.
 + 
Articolul 24Personalul didactic auxiliar îşi desfăşoară activitatea având norma de 8 ore pe zi.
 + 
Articolul 25Personalul nedidactic îşi desfăşoară activitatea în cadrul serviciilor: financiar-contabil, administrativ, informatizare, tehnic şi de întreţinere, medical, cu normă de 8 ore pe zi.
 + 
Articolul 26Numărul maxim al centrelor şcolare pentru educaţie incluzivă nu este limitat la nivelul judeţului/ municipiului Bucureşti.
 + 
Capitolul VIEvaluarea personalului + 
Articolul 27Domeniile de competenţă ale personalului didactic auxiliar şi nedidactic sunt cele stipulate în normativele aflate în vigoare, precum şi în regulamentul de ordine interioară al centrului şcolar pentru educaţie incluzivă. În funcţie de aceste documente se realizează evaluarea anuală a acestor categorii de personal.
 + 
Articolul 28(1) Evaluarea anuală a personalului didactic din centrul şcolar pentru educaţie incluzivă se face de conducerea centrului şi de consiliul de administraţie al acestuia, conform atribuţiilor menţionate în fişa postului.(2) Evaluarea vizând calitatea serviciilor educaţionale este realizată de centrul judeţean de resurse şi de asistenţă psihopedagogică.
 + 
Capitolul VIIDispoziţii finale + 
Articolul 29Unitatea de învăţământ sau centrul de zi care funcţionează în parteneriat cu inspectoratul şcolar pentru a deveni centru şcolar pentru educaţie incluzivă trebuie să răspundă cerinţelor prezentului regulament. În acest sens va alcătui un dosar care va cuprinde documentaţia justificativă, însoţit de acte doveditoare, pe care îl va depune la inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, conform art. 34.
 + 
Articolul 30În urma aprobării de către inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, instituţia solicitantă va dobândi statutul de centru şcolar pentru educaţie incluzivă (CSEI).
 + 
Articolul 31În termen de 90 de zile de la aprobarea funcţionării, fiecare centru şcolar pentru educaţie incluzivă îşi va elabora propriul regulament de ordine interioară.
 + 
Articolul 32Documentele necesare pentru înfiinţarea centrelor şcolare pentru educaţie incluzivă:– atestarea bazei materiale, prin prezentarea inventarului de mijloace fixe;– oferta de servicii educaţionale;– protocoale de colaborare (ONG-uri, unităţi de învăţământ, autorităţi locale);– schema de încadrare, cu menţionarea numărului total de posturi/catedre, precum şi descrierea lor pe specialităţi;– protocol cu unităţile şcolare pentru activităţile de voluntariat;– minimum 1/3 din numărul total al personalului didactic trebuie să fie absolvenţi ai învăţământului superior, cu una dintre specializările: psihopedagogie, pedagogie, psihologie, pedagogie socială sau limbă şi literatură română, incluzând şi metodiştii în domeniul educaţiei speciale, precum şi inspectorul şcolar de specialitate;– număr de elevi cu deficienţe din centrul şcolar de resurse şi de asistenţă educaţională;– număr de copii cu cerinţe educative speciale asistaţi în şcoala obişnuită;– strategie de dezvoltare instituţională cu componente de perfecţionare profesională, cercetare şi promovare a serviciilor;– oferta managerială a directorului privind dezvoltarea centrului şcolar pentru educaţie incluzivă;– avizul consiliului de administraţie;– alte documente: proiecte derulate, solicitări din comunitate, posibilităţi de sponsorizare etc.––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x