REGULAMENTUL – CADRU din 20 martie 2003

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 228 din 4 aprilie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 867 14/10/2015
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 867 14/10/2015
ActulAPROBAT DEHG 329 20/03/2003
ActulCONTINUT DEHG 329 20/03/2003

de organizare şi funcţionare a centrelor de îngrijire şi asistenţa



 + 
Articolul 1Centrele de îngrijire şi asistenţa sunt instituţii de interes public cu personalitate juridică, care au rolul de a asigura la nivel judeţean sau local aplicarea politicilor şi strategiilor de asistenţa specială a persoanelor cu handicap, prin creşterea sanselor recuperării şi integrării acestora în familie ori în comunitate, şi de a acorda sprijin şi asistenţa pentru prevenirea situaţiilor ce pun în pericol securitatea persoanelor cu handicap.
 + 
Articolul 2(1) Centrele de îngrijire şi asistenţa pot fi înfiinţate prin:a) hotărâre a Guvernului;b) hotărâre a consiliului judeţean sau a consiliului local, după caz;c) hotărâre a unor organizaţii neguvernamentale sau a celor care au ca obiect de activitate şi protecţia specială a persoanelor cu handicap;d) hotărâre a cultelor recunoscute, potrivit legii, în România.(2) Centrele de îngrijire şi asistenţa pot fi înfiinţate şi în comun de mai multe instituţii şi persoane juridice dintre cele prevăzute la alin. (1).
 + 
Articolul 3În vederea realizării atribuţiilor ce le revin, centrele de îngrijire şi asistenţa îndeplinesc exclusiv funcţia de execuţie, prin asigurarea mijloacelor umane, materiale şi financiare necesare implementarii politicilor şi strategiilor privind protecţia specială a persoanelor cu handicap, precum şi prevenirea şi combaterea marginalizarii sociale a acestora.
 + 
Articolul 4Principiile care stau la baza activităţii centrelor de îngrijire şi asistenţa sunt:a) principiul respectării drepturilor omului;b) principiul respectării demnităţii;c) principiul asigurării autonomiei;d) principiul asigurării intimitatii;e) principiul asigurării dreptului de a alege;f) principiul abordarii individualizate a persoanelor cu handicap;g) principiul implicarii active şi depline a beneficiarilor;h) principiul cooperării şi parteneriatului;i) principiul recunoaşterii valorii fiecărei fiinţe umane şi valorizarii ei, indiferent de tipul de handicap.
 + 
Articolul 5(1) Structura organizatorică a centrelor de îngrijire şi asistenţa, numărul de personal, precum şi bugetul se aproba, după caz, prin hotărâre a Guvernului, hotărâre a consiliului judeţean sau local, după caz, hotărâre a organelor de conducere ale organizaţiilor neguvernamentale sau ale celor care au ca obiect de activitate şi protecţia specială a persoanelor cu handicap, precum şi ale cultelor recunoscute, potrivit legii, în România, pe baza fundamentarii realizate de comitetul director.(2) Ponderea diferitelor categorii de personal, respectiv personal de conducere, de specialitate, administrativ şi de îngrijire, se stabileşte prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap.
 + 
Articolul 6(1) Salarizarea personalului centrelor de îngrijire şi asistenţa se stabileşte potrivit legislaţiei aplicabile salariaţilor din sistemul bugetar, pe baza statului de funcţii aprobat de comitetul director în funcţie de numărul de personal aprobat şi de resursele financiare alocate.(2) Salarizarea personalului centrelor de îngrijire şi asistenţa care sunt înfiinţate de instituţiile prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. c) şi d) se face în condiţiile legii.
 + 
Articolul 7Finanţarea cheltuielilor centrelor de îngrijire şi asistenţa se asigura din:a) contribuţiile proprii ale beneficiarilor sau ale intretinatorilor acestora, care vor fi vărsate în contul centrelor de îngrijire şi asistenţa;b) bugetele locale ale autorităţilor administraţiei publice locale care au aprobat înfiinţarea centrelor de îngrijire şi asistenţa;c) alte venituri realizate în condiţiile legii.
 + 
Articolul 8Conducerea centrelor de îngrijire şi asistenţa este asigurata de un director şi de comitetul director, în condiţiile prezentului regulament-cadru.
 + 
Articolul 9(1) Postul de director al centrului de îngrijire şi asistenţa se ocupa prin concurs sau, după caz, prin examen, în condiţiile legii.(2) Candidaţii pentru ocuparea postului de director trebuie să fie absolvenţi cu diploma de licenţă ai învăţământului superior de lungă durata în domeniul stiintelor socioumane, juridice, administrative sau economice.(3) Comisia de concurs sau, după caz, de examinare se stabileşte prin:a) ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap;b) dispoziţie a preşedintelui consiliului judeţean;c) dispoziţie a primarului;d) decizie a conducătorului cultului sau al organizaţiei neguvernamentale, după caz.(4) Concursul sau, după caz, examenul consta în mod obligatoriu şi în prezentarea şi susţinerea unui referat cuprinzând analiza sistemului de protecţie specială a persoanelor cu handicap din unitatea administrativ-teritorială respectiva, însoţită de propuneri de restructurare sau, după caz, de dezvoltare a acestui sistem.(5) Numirea directorului se face prin una dintre modalităţile prevăzute la alin. (3).(6) Prevederile prezentului articol se aplică în mod corespunzător şi pentru ocuparea celorlalte funcţii de conducere din cadrul centrului de îngrijire şi asistenţa.
 + 
Articolul 10(1) Directorul centrului de îngrijire şi asistenţa asigura conducerea executivă a acestuia şi răspunde de buna lui funcţionare în îndeplinirea atribuţiilor ce-i revin.(2) În exercitarea atribuţiilor ce-i revin directorul centrului de îngrijire şi asistenţa emite dispoziţii.
 + 
Articolul 11Directorul centrului de îngrijire şi asistenţa îndeplineşte, în condiţiile legii, următoarele atribuţii principale:a) reprezintă centrul de îngrijire şi asistenţa în relaţiile cu autorităţile şi instituţiile publice, cu persoanele fizice şi juridice din ţara şi din străinătate, precum şi în justiţie;b) exercita atribuţiile ce revin centrului de îngrijire şi asistenţa în calitate de persoana juridică;c) exercita funcţia de ordonator de credite;d) întocmeşte proiectul bugetului propriu al centrului de îngrijire şi asistenţa şi contul de încheiere a exerciţiului bugetar, pe care le supune avizării comitetului director;e) numeşte şi eliberează din funcţie personalul din cadrul centrului de îngrijire şi asistenţa, în condiţiile legii;f) controlează activitatea personalului şi aplica sancţiunile disciplinare sau recompensele corespunzătoare, în condiţiile legii;g) elaborează proiectele rapoartelor generale privind activitatea centrului de îngrijire şi asistenţa, stadiul implementarii strategiilor, pe care le prezintă spre avizare comitetului director;h) prezintă informări la cererea autorităţilor ori persoanelor juridice care au înfiinţat sau, după caz, care finanţează centrul de îngrijire şi asistenţa;i) realizează şi propune proiecte Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, care au ca scop îmbunătăţirea activităţii de protecţie specială a persoanelor cu handicap;j) asigura instruirea şi perfecţionarea personalului de specialitate;k) colaborează cu organizaţiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap, precum şi cu alte organizaţii neguvernamentale, în acţiuni comune care vizează protecţia specială a persoanelor cu handicap;l) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege.
 + 
Articolul 12(1) Comitetul director este alcătuit din 5 membri, după cum urmează:a) directorul centrului de îngrijire şi asistenţa, care este şi preşedintele comitetului;b) contabilul-şef sau, după caz, asistentul medical şef;c) un reprezentant al autorităţilor ori persoanelor juridice care au înfiinţat sau, după caz, care finanţează centrul de îngrijire şi asistenţa;d) un reprezentant al unei organizaţii neguvernamentale care are ca obiect de activitate protecţia specială a persoanelor cu handicap;e) un reprezentant al asistatilor.(2) Membrii comitetului director nu beneficiază de indemnizaţie.(3) Comitetul director se întruneşte în şedinţa ordinară trimestrial, la convocarea directorului, precum şi în şedinţa extraordinară ori de câte ori este necesar.
 + 
Articolul 13Comitetul director îndeplineşte următoarele atribuţii principale:a) avizează proiectul bugetului propriu şi contul de încheiere a exerciţiului bugetar;b) propune autorităţilor ori persoanelor juridice care au înfiinţat sau, după caz, care finanţează centrul de îngrijire şi asistenţa aprobarea structurii organizatorice şi a numărului de personal;c) analizează activitatea centrului de îngrijire şi asistenţa şi propune măsuri şi programe de imbunatatire a activităţii de protecţie specială a persoanelor cu handicap;d) hotărăşte asupra înstrăinării mijloacelor fixe din patrimoniul centrului de îngrijire şi asistenţa, altele decât bunurile imobile, în condiţiile legii;e) aproba statul de funcţii;f) aproba programele de activitate;g) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin lege sau prin hotărâre a autorităţilor ori persoanelor juridice care au înfiinţat sau, după caz, care finanţează centrul de îngrijire şi asistenţa.
 + 
Articolul 14Sancţionarea disciplinară sau eliberarea din funcţie a directorului centrului de îngrijire şi asistenţa, precum şi a celorlalte persoane cu funcţii de conducere se face de către:a) preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap sau împuternicitul legal al acestuia;b) preşedintele consiliului judeţean;c) primar;d) conducătorul cultului sau al organizaţiei neguvernamentale, după caz.
 + 
Articolul 15Centrele de îngrijire şi asistenţa funcţionează în coordonarea Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap. Activitatea de coordonare şi de control se exercită în condiţiile legii.
 + 
Articolul 16Centrele de îngrijire şi asistenţa au următoarele atribuţii:a) asigura cazarea, hrana, cazarmamentul şi condiţiile igienico-sanitare corespunzătoare persoanelor cu handicap asistate, precum şi întreţinerea şi folosirea eficienta a bazei materiale şi a bunurilor din dotare;b) asigura asistenţa medicală curenta şi de specialitate, recuperare, îngrijire şi supraveghere permanenta persoanelor cu handicap asistate;c) întocmesc proiecte şi programe proprii care să asigure creşterea calităţii activităţii de protecţie specială a persoanelor cu handicap, în concordanta cu specificul centrului de îngrijire şi asistenţa, potrivit politicilor şi strategiilor naţionale, judeţene şi locale;d) organizează activităţi cultural-educative şi de socializare atât în interiorul centrelor de îngrijire şi asistenţa, cat şi în afară acestora;e) organizează activităţi de ergoterapie în raport cu restantul funcţional al persoanelor internate;f) acorda sprijin şi asistenţa de specialitate în vederea prevenirii situaţiilor care pun în pericol siguranţa persoanelor cu handicap;g) dezvolta parteneriate şi colaborează cu organizaţii neguvernamentale şi cu alţi reprezentanţi ai societăţii civile, în vederea diversificării serviciilor de asistenţa specială, în funcţie de realitati şi de specificul local;h) asigura consiliere şi informare atât familiilor, cat şi asistatilor, privind problematica socială (probleme familiale, psihologice etc.);i) intervin în combaterea şi prevenirea institutionalizarii ca posibilitate de abuz din partea familiei;j) intervin în sensibilizarea comunităţii la nevoile specifice ale persoanelor cu handicap;k) asigura respectarea standardelor şi indicatorilor stabiliţi de Autoritatea Naţionala pentru Persoanele cu Handicap;l) promovează dezinstitutionalizarea prin strategii specifice.
 + 
Articolul 17(1) În centrele de îngrijire şi asistenţa pot fi asistate persoane cu handicap grav, accentuat sau mediu, la cererea acestora ori a intretinatorilor legali, în limita locurilor disponibile şi a resurselor financiare alocate de ordonatorul principal de credite.(2) Condiţiile de internare şi asistare în centrele de îngrijire şi asistenţa se stabilesc prin regulamentele proprii de organizare şi funcţionare aprobate în condiţiile prevăzute de prezentul regulament-cadru.
 + 
Articolul 18Instituţiile publice, alte persoane juridice, precum şi persoanele fizice sunt obligate sa pună la dispoziţie centrelor de îngrijire şi asistenţa toate actele, datele şi informaţiile pe care le deţin şi care sunt necesare în vederea îndeplinirii de către acestea a atribuţiilor ce le revin şi să permită accesul personalului de specialitate în sediile sau domiciliile lor numai în vederea îndeplinirii atribuţiilor stabilite potrivit legii.
 + 
Articolul 19Serviciile de specialitate din cadrul aparatului propriu al consiliilor judeţene şi consiliilor locale sunt obligate să asigure centrelor de îngrijire şi asistenţa sprijinul necesar pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin.
 + 
Articolul 20Prezentul regulament-cadru sta la baza elaborării regulamentelor de organizare şi funcţionare pentru fiecare unitate care se încadrează în categoria centrelor de îngrijire şi asistenţa.––––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x