REGULAMENT nr. 9 din 13 august 2019

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 10/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 697 din 23 august 2019
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 1ABROGA PEREGULAMENT 2 15/03/2016 ART. 2
ART. 1COMPLETEAZA PEREGULAMENT 2 15/03/2016 ART. 50
ART. 1COMPLETEAZA PEREGULAMENT 2 15/03/2016 CAP. 5
ART. 1MODIFICA PEREGULAMENT 2 15/03/2016 ART. 1
ART. 1MODIFICA PEREGULAMENT 2 15/03/2016 ART. 3
ART. 1MODIFICA PEREGULAMENT 2 15/03/2016 ART. 5
ART. 1MODIFICA PEREGULAMENT 2 15/03/2016 ART. 6
ART. 1MODIFICA PEREGULAMENT 2 15/03/2016 ART. 9
ART. 1MODIFICA PEREGULAMENT 2 15/03/2016 ART. 19
ART. 1MODIFICA PEREGULAMENT 2 15/03/2016 ART. 35
ART. 1MODIFICA PEREGULAMENT 2 15/03/2016 ART. 37
ART. 1MODIFICA PEREGULAMENT 2 15/03/2016 ART. 49
ART. 1MODIFICA PEREGULAMENT 2 15/03/2016 CAP. 5
ART. 1MODIFICA PEREGULAMENT 2 15/03/2016 ANEXA 1
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAREGULAMENT 2 15/03/2016
ActulREFERIRE LALEGE 237 19/10/2015 ART. 26
ActulREFERIRE LALEGE 237 19/10/2015 ART. 179
ActulREFERIRE LALEGE 74 14/04/2015 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE 74 14/04/2015 ART. 12
ActulREFERIRE LALEGE 10 08/01/2015
ActulREFERIRE LALEGE 113 23/04/2013
ActulREFERIRE LAOUG 93 18/12/2012 ART. 1
ActulREFERIRE LAOUG 93 18/12/2012 ART. 2
ActulREFERIRE LAOUG 32 27/06/2012 ART. 17
ActulREFERIRE LALEGE 313 10/11/2005
ActulREFERIRE LAOUG 50 09/06/2005 ART. 24
ActulREFERIRE LALEGE 297 28/06/2004
ART. 1ABROGA PEREGULAMENT 2 15/03/2016 ART. 2
ART. 1COMPLETEAZA PEREGULAMENT 2 15/03/2016 ART. 50
ART. 1COMPLETEAZA PEREGULAMENT 2 15/03/2016 CAP. 5
ART. 1MODIFICA PEREGULAMENT 2 15/03/2016 ART. 1
ART. 1MODIFICA PEREGULAMENT 2 15/03/2016 ART. 3
ART. 1MODIFICA PEREGULAMENT 2 15/03/2016 ART. 5
ART. 1MODIFICA PEREGULAMENT 2 15/03/2016 ART. 6
ART. 1MODIFICA PEREGULAMENT 2 15/03/2016 ART. 9
ART. 1MODIFICA PEREGULAMENT 2 15/03/2016 ART. 19
ART. 1MODIFICA PEREGULAMENT 2 15/03/2016 ART. 35
ART. 1MODIFICA PEREGULAMENT 2 15/03/2016 ART. 37
ART. 1MODIFICA PEREGULAMENT 2 15/03/2016 ART. 49
ART. 1MODIFICA PEREGULAMENT 2 15/03/2016 CAP. 5
ART. 1MODIFICA PEREGULAMENT 2 15/03/2016 ANEXA 1
ART. 1REFERIRE LAREGULAMENT 2 15/03/2016
ART. 1REFERIRE LANORMĂ 35 23/12/2015
ART. 2REFERIRE LAREGULAMENT 2 15/03/2016
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În conformitate cu prevederile art. 1 alin. (2), art. 2 alin. (1), art. 5, art. 6 alin. (2), precum și ale art. 7 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul prevederilor:– art. 17-25 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare și societățile de administrare a investițiilor, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 297/2004 privind piața de capital, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 10/2015, cu modificările și completările ulterioare;– art. 1 alin. (6) și art. 12-20 din Legea nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri de investiții alternative, cu modificările și completările ulterioare;– art. 24 lit. o) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 50/2005 privind înființarea, organizarea și funcționarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 313/2005, cu modificările și completările ulterioare;– art. 26 și art. 179 alin. (4) din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea și supravegherea activității de asigurare și reasigurare, cu modificările și completările ulterioare,în urma deliberărilor Consiliului Autorității de Supraveghere Financiară din cadrul ședinței din data de 13 august 2019,Autoritatea de Supraveghere Financiară emite prezentul regulament. + 
Articolul IRegulamentul Autorității de Supraveghere Financiară nr. 2/2016 privind aplicarea principiilor de guvernanță corporativă de către entitățile autorizate, reglementate și supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 216 din 23 martie 2016, se modifică și se completează după cum urmează:1.La articolul 1, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2)Prezentul regulament stabilește un set de cerințe care stau la baza aplicării principiilor guvernanței corporative de către entitățile autorizate, reglementate și supravegheate de A.S.F., prevăzute la art. 3, denumite în continuare entități reglementate.2.La articolul 2 alineatul (2), litera e) se abrogă.3.La articolul 3, partea introductivă și literele c), f) și g) se modifică și vor avea următorul cuprins: + 
Articolul 3Prezentul regulament se aplică de către următoarele categorii de entități reglementate:……………………………………………………………………………..c)organisme de plasament colectiv/fonduri de investiții alternative (FIA), constituite prin act constitutiv, administrate intern;…………………………………………………………………………………f)contrapărți centrale;g)administratori de locuri de tranzacționare;
4.Articolul 5 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 5Membrii structurii de conducere, precum și persoanele care dețin funcții-cheie în cadrul entității reglementate trebuie să dețină cunoștințe, competențe și experiență profesională, precum și să îndeplinească cerințele de reputație, onestitate și integritate.
5.Articolul 6 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 6Entitățile reglementate au obligația să aplice și să mențină politici și proceduri corespunzătoare pentru a se asigura că membrii structurii de conducere și persoanele care dețin funcții-cheie îndeplinesc în permanență cerințele de bună reputație, onestitate și integritate, conform reglementărilor în materie.
6.Articolul 9 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 9(1)Consiliul este responsabil cu constituirea unui comitet de remunerare în condițiile reglementărilor specifice aplicabile entităților prevăzute la art. 3.(2)Comitetul de remunerare prevăzut la alin. (1) are obligația de a înainta anual consiliului sau ori de câte ori este cazul rapoarte privind activitatea desfășurată.(3)Consiliul poate constitui, în funcție de natura, amploarea și complexitatea riscurilor inerente activității entității reglementate, și alte comitete consultative care emit recomandări fundamentate pentru consiliu.(4)În cazul entităților prevăzute la art. 3 care nu înființează un comitet de remunerare, responsabilitățile și atribuțiile aferente Comitetului de remunerare revin Consiliului.
7.Articolul 19 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 19(1)Consiliul/Comitetul de remunerare analizează și stabilește politica de remunerație fixă de bază și politica de remunerație variabilă a entității reglementate astfel încât aceasta să corespundă strategiei de afaceri, obiectivelor și intereselor pe termen lung și să cuprindă măsuri pentru prevenirea apariției conflictelor de interese.(2)Consiliul se asigură că toate angajamentele referitoare la remunerație sunt structurate corect și responsabil și că politicile de remunerare permit și promovează o administrare eficientă a riscurilor fără a conduce la o asumare de riscuri care să depășească nivelul toleranței la risc al entității reglementate. (3)Politica de remunerație fixă de bază și politica de remunerație variabilă a entității reglementate se stabilesc în baza unei analize fundamentate și a unor indicatori bine definiți ai performanței individuale a celui remunerat, corelate cu performanța colectivă și în baza unei repartizări judicioase a cheltuielilor entității reglementate, acolo unde este posibil, precum și având în vedere evitarea stabilirii unor stimulente care să încurajeze asumarea excesivă de riscuri sau în conformitate cu principiile enunțate în reglementările specifice entității reglementate, după caz.(4)Fiecare entitate reglementată își stabilește indicatorii prevăzuți la alin. (3) în funcție de specificul activității desfășurate.
8.La articolul 35, partea introductivă a alineatului (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 35(1)În procesul de identificare a conflictelor de interese potențiale sau consumate se au în vedere următoarele aspecte, fără ca enumerarea să fie limitativă:
9.La articolul 35 alineatul (1) litera a), punctul (i) se modifică și va avea următorul cuprins:(i)acea persoană, rudele apropiate ale acesteia sau persoanele cu care se află în legături strânse ar putea obține un câștig financiar ori ar putea evita o pierdere financiară, pe seama entității reglementate, inclusiv prin utilizarea resurselor juridice ale entității în scopuri personale;10.Titlul capitolului V se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Capitolul VAdministrarea/Managementul riscurilor și funcția de administrare/management a/al riscurilor
11.Articolul 37 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 37(1)Conflictele de interese potențiale sau consumate sunt comunicate conducerii executive/conducerii superioare în conformitate cu legislația specifică aplicabilă și sunt gestionate și soluționate potrivit procedurii prevăzute la art. 36.(2)Conflictele de interese potențiale sau consumate în care s-ar afla conducerea executivă/conducerea superioară și funcțiile-cheie sunt comunicate și consiliului, în conformitate cu legislația specifică aplicabilă, și sunt gestionate și soluționate potrivit procedurii prevăzute la art. 36.
12.După articolul 48 se introduce un nou capitol, capitolul V^1, cuprinzând articolele 48^1-48^3, cu următorul cuprins: + 
Capitolul V^1Dispoziții privind transparența + 
Articolul 48^1Entitatea reglementată are obligația să asigure respectarea cerințelor de transparență prin publicarea următoarelor informații, fără a se limita la acestea: a)documentele și informațiile pentru care există obligații de publicare conform legislației specifice aplicabile entității reglementate;b)structura organizatorică prevăzută la art. 4 alin. (2) lit. a), inclusiv componența structurii de conducere;c)principalele caracteristici ale sistemului de guvernanță prevăzut la art. 4 și, după caz, la art. 22;d)concluziile evaluării poziției financiare în baza dispozițiilor formale prevăzute la art. 11 alin. (1);e)principalele caracteristici ale cadrului formal privind aplicarea principiilor și practicilor de raportare financiară, inclusiv cele de raportare prudențială;f)principalele caracteristici ale sistemului privind administrarea/managementul a/al riscurilor în baza procedurilor și strategiilor prevăzute la art. 41;g)extras privind concluziile evaluării eficienței sistemului de administrare/management a/al riscurilor prevăzute la art. 45.
 + 
Articolul 48^2Entitățile reglementate care sunt filiale au obligația să se asigure că sunt respectate atât prevederile art. 48^1, cât și cerințele de transparență prin oferirea accesului, într-un loc ușor accesibil, la informațiile relevante puse la dispoziția acestora de către societatea-mamă și care respectă prevederile art. 48^1 lit. b), c), e) și f). + 
Articolul 48^3Entitatea reglementată are obligația să publice pe site-ul său, într-un loc ușor accesibil, informațiile prevăzute la art. 48^1 și să asigure actualizarea acestora ori de câte ori este necesar.
13.Articolul 49 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 49(1)Entitățile reglementate au obligația să depună la A.S.F. declarația privind aplicarea principiilor de guvernanță corporativă, întocmită conform anexei care face parte integrantă din prezentul regulament, în termen de maximum 30 de zile de la data obținerii avizului/autorizației de funcționare.(2)Situațiile financiare anuale ale entităților reglementate întocmite în conformitate cu reglementările contabile aplicabile sunt însoțite de raportul anual al comitetului de remunerare, după caz, și de o notă explicativă în care sunt descrise evenimentele relevante înregistrate în cursul exercițiului financiar în legătură cu aplicarea prevederilor prezentului regulament.
14.La articolul 50 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:(2)Pentru entitățile menționate la art. 3 lit. h) prevalează dispozițiile referitoare la guvernanța corporativă prevăzute în Norma A.S.F. nr. 35/2015 privind cerințele calitative stabilite de către Autoritatea Europeană de Supraveghere pentru Asigurări și Pensii Ocupaționale.15.Anexa se modifică și se înlocuiește cu anexa care face parte integrantă din prezentul regulament.
 + 
Articolul IIPrezentul regulament se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data publicării acestuia, cu excepția art. I pct. 6 cu referire la art. 9 alin. (2) din Regulamentul Autorității de Supraveghere Financiară nr. 2/2016 privind aplicarea principiilor de guvernanță corporativă de către entitățile autorizate, reglementate și supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, care intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2020.
Președintele Autorității de Supraveghere Financiară,
Leonardo Badea
București, 13 august 2019.Nr. 9. + 
ANEXĂ
DECLARAȚIE
privind aplicarea principiilor de guvernanță corporativă

Nr. crt. Reguli de aplicare a principiilor guvernanței corporative Conformitate Dacă NUexplicații
DA NU
1. Entitatea reglementată a menționat în actul constitutiv responsabilitățile de bază ale consiliului cu privire la implementarea și respectarea principiilor guvernanței corporative.
2. În politicile interne și/sau regulamentele interne sunt definite structurile de guvernanță corporativă, funcțiile, competențele și responsabilitățile consiliului și conducerii executive/conducerii superioare.
3. Situațiile financiare anuale ale entității reglementate sunt însoțite de raportul anual al comitetului de remunerare și de o notă explicativă în care sunt descrise evenimentele relevante în legătură cu aplicarea principiilor guvernanței corporative, înregistrate în cursul exercițiului financiar.
4. Entitatea reglementată a elaborat o strategie de comunicare cu părțile interesate pentru a asigura o informare adecvată.
5. Structura consiliului asigură, după caz, un echilibru între membrii executivi și neexecutivi, astfel încât nicio persoană sau grup restrâns de persoane să nu influențeze procesul decizional.
6. Consiliul se întrunește cel puțin o dată la 3 luni pentru monitorizarea desfășurării activității entității reglementate.
7. Consiliul sau conducerea executivă/conducerea superioară, după caz, examinează în mod regulat politicile privind raportarea financiară, controlul intern și sistemul de administrare/management a/al riscurilor adoptat de entitatea reglementată.
8. În activitatea sa, consiliul are suportul unui comitet de remunerare care emite recomandări.
9. Comitetul de remunerare înaintează consiliului rapoarte anuale asupra activității sale.
10. În activitatea sa, consiliul are suportul și altor comitete consultative care emit recomandări cu privire la diverse tematici ce fac obiectul procesului decizional.
11. Comitetele consultative înaintează consiliului materiale/rapoarte privind tematicile încredințate de acesta.
12. În procedurile/politicile/reglementările interne ale entității reglementate sunt prevederi privind selectarea candidaturilor pentru persoanele din conducerea executivă/conducerea superioară, numirea persoanelor noi sau reînnoirea mandatului celor existente.
13. Entitatea reglementată se asigură că membrii conducerii executive/conducerii superioare beneficiază de pregătire profesională, pentru ca aceștia să își îndeplinească atribuțiile eficient.
14. Funcțiile-cheie sunt stabilite astfel încât să fie adecvate structurii organizatorice a entității reglementate și în conformitate cu reglementările aplicabile acesteia.
15. Consiliul analizează în mod regulat eficiența sistemului de control intern al entității reglementate și modul de actualizare pentru a asigura o gestionare riguroasă a riscurilor la care este expusă entitatea reglementată.
16. Comitetul de audit face recomandări consiliului privind selectarea, numirea și înlocuirea auditorului financiar, precum și termenii și condițiile remunerării acestuia.
17. Consiliul analizează cel puțin o dată pe an și se asigură că politicile de remunerare sunt consistente și au un management al riscurilor eficient.
18. Politica de remunerare a entității reglementate este prevăzută în reglementările interne care vizează implementarea și respectarea principiilor guvernanței corporative.
19. Consiliul a adoptat o procedură în scopul identificării și soluționării adecvate a situațiilor de conflict de interese.
20. Conducerea executivă/Conducerea superioară, după caz, informează consiliul asupra conflictelor de interese potențiale sau consumate în care ar putea fi/este implicată în condițiile apariției acestora și nu participă la procesul decizional care are legătură cu starea de conflict, dacă aceste structuri sau persoane sunt implicate în starea de conflict respectivă.
21. Consiliul analizează cel puțin o dată pe an eficiența sistemului de administrare/management al riscurilor entității reglementate.
22. Entitatea reglementată a elaborat proceduri privind identificarea, evaluarea și gestionarea riscurilor semnificative la care este sau poate fi expusă.
23. Entitatea reglementată deține planuri clare de acțiune pentru asigurarea continuității activității și pentru situațiile de urgență.
24. Consiliul filialei aplică principii și politici de guvernanță internă similare cu cele ale societății-mamă, cu excepția cazului în care există alte cerințe legale care conduc la stabilirea unor politici proprii.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x