În temeiul prevederilor art. 1 alin. (2), art. 2 alin. (1) lit. a) și d), art. 3 alin. (1) lit. b), art. 5 lit. a), art. 6 alin. (1) și (2), precum și ale art. 14 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare,având în vedere prevederile art. 280 din Legea nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare,în conformitate cu prevederile art. 63 alin. (6) din Legea nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri de investiții alternative, cu modificările și completările ulterioare,în aplicarea dispozițiilor art. 81 alin. (2) din Legea nr. 243/2019 privind reglementarea fondurilor de investiții alternative și pentru modificarea și completarea unor acte normative,având în vedere prevederile art. 1 alin. (2), art. 69 alin. (3) și art. 78 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare și societățile de administrare a investițiilor, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 297/2004 privind piața de capital, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 10/2015, cu modificările și completările ulterioare,având în vedere prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 453/2004, cu modificările și completările ulterioare,având în vedere Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României și Decretul nr. 240/2020 privind prelungirea stării de urgență pe teritoriul României,în urma deliberărilor din ședința Consiliului Autorității de Supraveghere Financiară din data de 22 aprilie 2020, Autoritatea de Supraveghere Financiară emite prezentul regulament. +
Articolul 1(1)Prevederile prezentului regulament au caracter excepțional și stabilesc măsuri aplicabile pe perioada instituirii pe teritoriul României a stării de urgență generate de criza COVID-19, respectiv:a)dispoziții speciale aplicabile S.A.I., A.F.I.A. atât pentru sine, cât și pentru O.P.C. administrate, precum și depozitarilor O.P.C.; … b)termenele de transmitere a raportărilor, informațiilor sau a altor documente prevăzute de legislația pieței de capital de către categoriile de entități autorizate, reglementate și supravegheate de către A.S.F. – Sectorul instrumentelor și investițiilor financiare, denumit în continuare ASF-SIIF; … c)termenele de transmitere a unui răspuns la solicitările adresate ASF-SIIF. … (2)Termenii, abrevierile și expresiile utilizate în prezentul regulament au semnificațiile prevăzute în Legea nr. 243/2019 privind reglementarea fondurilor de investiții alternative și pentru modificarea și completarea unor acte normative, în Legea nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare, în Legea nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri de investiții alternative, cu modificările și completările ulterioare, în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare și societățile de administrare a investițiilor, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 297/2004 privind piața de capital, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 10/2015, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare O.U.G. nr. 32/2012, precum și în reglementările A.S.F. emise în aplicarea acestora. +
Articolul 2(1)S.A.I. și A.F.I.A. pot proceda la primirea de cereri de răscumpărare de titluri de participare ale O.P.C. prin telefon sau internet în cazul în care documentele O.P.C. administrate nu prevăd posibilitatea efectuării de răscumpărări prin utilizarea acestor mijloace de comunicare la distanță, cu condiția respectării ulterioare a următoarelor cerințe cumulative:a)S.A.I./A.F.I.A. demarează în regim de urgență demersurile de modificare a documentelor de constituire și funcționare ale O.P.C. pentru includerea de prevederi de primire a cererilor de răscumpărare de la investitori prin mijloace de comunicare la distanță; … b)S.A.I./A.F.I.A. păstrează pe un suport durabil documentele justificative transmise de investitor. … (2)S.A.I./A.F.I.A. ale căror documente de constituire și funcționare nu prevăd posibilitatea răscumpărării prin internet a titlurilor de participare emise de O.P.C. administrate permit investitorilor transmiterea cererilor de răscumpărare prin utilizarea mijloacelor de comunicare la distanță, cu respectarea ulterioară a prevederilor alin. (1) lit. a), și aplică în mod corespunzător prevederile art. 6, art. 7 alin. (1)-(3) și (5), art. 8 alin. (1) și (3), art. 9 lit. a) și c), art. 10 alin. (1)-(3), alin. (4) lit. a) și c),alin. (5), (6) și (8)-(18), art. 11 alin. (1)-(3), art. 12 alin. (1), art. 13, 14, art. 16 alin. (1) și art. 17 din Regulamentul A.S.F. nr. 10/2019 privind procedura de subscriere și răscumpărare prin internet a titlurilor de participare emise de organismele de plasament colectiv, precum și pentru modificarea și completarea Regulamentului Autorității de Supraveghere Financiară nr. 9/2014 privind autorizarea și funcționarea societăților de administrare a investițiilor, a organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare și a depozitarilor organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare și pentru completarea art. 41 din Regulamentul Autorității de Supraveghere Financiară nr. 10/2015 privind administrarea fondurilor de investiții alternative, denumit în continuare Regulamentul A.S.F. nr. 10/2019.(3)S.A.I./A.F.I.A. poate transmite confirmarea de primire către investitor prevăzută la art. 10 alin. (6) din Regulamentul A.S.F. nr. 10/2019 și prin intermediul adresei de poștă electronică a acestuia, cu activarea opțiunii de confirmare a citirii corespondenței electronice de către acesta, dacă această opțiune este disponibilă. După primirea confirmării de citire de către investitor a mesajului de poștă electronică, fie prin opțiunea de confirmare de citire, fie prin mesajul direct al investitorului, S.A.I./A.F.I.A. procedează la activarea contului acestuia în aplicația mobilă sau pe site-ul care gestionează platforma electronică. +
Articolul 3(1)S.A.I. poate iniția operațiuni de piață monetară de tipul vânzărilor reversibile de active eligibile pentru tranzacționare (operațiuni repo) prevăzute la art. 121 alin. (14) lit. b) din Regulamentul A.S.F. nr. 9/2014 privind autorizarea și funcționarea societăților de administrare a investițiilor, a organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare și a depozitarilor organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare, cu modificările și completările ulterioare, în scopul onorării răscumpărărilor din activul O.P.C.V.M. în situații extreme de piață, cu condiția ca aceste operațiuni să nu depășească 20% din activul O.P.C.V.M. și scadența operațiunilor să nu depășească 12 luni.(2)În situația inițierii operațiunilor menționate la alin. (1) S.A.I. specifică, în mod distinct, în raportarea săptămânală privind situația detaliată a investițiilor, transmisă la A.S.F., titlurile care fac obiectul respectivelor operațiuni și care sunt evidențiate în cadrul poziției de activ dedicate: „Titluri-suport pentru contracte de report“ în categoria corespunzătoare instrumentelor respective. +
Articolul 4(1)Persoanele aflate în proces de autorizare sau care depun cereri de autorizare în funcții-cheie în cadrul entităților autorizate, reglementate și supravegheate de ASFSIIF, pe perioada instituirii pe teritoriul României a stării de urgență generate de criza COVID-19, nu au obligația depunerii la A.S.F. a dovezii participării la stagiile de pregătire și a promovării testului privind cunoașterea legislației în vigoare prevăzute de reglementările A.S.F. aplicabile acestora.(2)După încheierea perioadei aferente stării de urgență, persoanele menționate la alin. (1) inițiază de îndată demersurile necesare pentru participarea la stagiile de pregătire și promovare a testului privind cunoașterea legislației în vigoare, prevăzute de reglementările A.S.F. aplicabile acestora, precum și pentru depunerea la A.S.F. a dovezii corespunzătoare, termen care nu poate depăși 6 luni de la data încheierii perioadei stării de urgență. +
Articolul 5Termenele de răspuns la solicitările adresate ASFSIIF prevăzute în reglementările emise în baza legislației aplicabile entităților ce își desfășoară activitatea în domeniile reglementate de ASF- SIIF se prelungesc cu 60 de zile. +
Articolul 6În situația depășirii, din motive obiective, a termenelor de raportare prevăzute în reglementările emise în baza legislației aplicabile entităților ce își desfășoară activitatea în domeniile reglementate de ASF-SIIF, entitățile autorizate, reglementate și supravegheate de ASF-SIIF informează de îndată A.S.F. și investitorii (dacă este cazul) cu privire la cauza care a condus la această situație, precum și la noul termen la care informațiile vor fi disponibile, care nu poate depăși 30 de zile de la termenul de raportare. +
Articolul 7Prezentul regulament se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, intră în vigoare la data publicării și se aplică pe perioada instituirii pe teritoriul României a stării de urgență generate de COVID-19.
p. Președintele Autorității de Supraveghere Financiară,
Elena-Doina DascăluBucurești, 22 aprilie 2020.Nr. 8.