privind autorizarea şi funcţionarea organismelor de autoreglementare
+
Capitolul 1Dispoziţii generale +
Articolul 1Prezentul regulament stabileşte reguli privind autorizarea şi funcţionarea organismelor de autoreglementare, supravegheate de Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare (C.N.V.M.), în conformitate cu Legea nr. 52/1994. +
Articolul 2Organismul de autoreglementare (OAR) este acea organizaţie autorizata de C.N.V.M. sa reglementeze activitatea membrilor săi şi să asigure respectarea de către aceştia a regulilor C.N.V.M. şi a regulilor proprii. OAR include, fără a se limita la, orice bursa de valori, asociaţie profesională a societăţilor de valori mobiliare, societate de compensare şi/sau de depozitare colectivă, asociaţie a organismelor colective de plasament sau asociaţie a registrelor independente autorizate. +
Capitolul 2Condiţii de autorizare şi funcţionare a organismelor de autoreglementare +
Articolul 1Pentru a fi autorizat ca organism de autoreglementare, solicitantul va depune o cerere de autorizare, însoţită de anexele corespunzătoare (Formularul OAR).Formularul OAR va conţine informaţii care să demonstreze următoarele: a) solicitantul dispune de mijloacele necesare pentru a asigura respectarea de către membrii săi şi de persoanele asociate a regulilor şi procedurilor proprii, precum şi a regulilor C.N.V.M.; … b) regulile interne ale solicitantului asigura o reprezentare corecta a membrilor săi în organismul de conducere şi elimina posibilitatea ca doi membri ai acestuia să fie angajaţi sau să se afle sub controlul aceleiaşi persoane/organizaţii, sau ca nominalizarea pentru alegerea lor sa fi fost facuta de aceeaşi instituţie. În plus, regulile interne ale solicitantului vor prevedea ca unul sau 10% dintre membrii organismului de conducere, oricare cifra este mai mare, sa nu fie asociat cu un membru sau cu o alta entitate autorizata de C.N.V.M.; … c) regulile interne ale solicitantului sunt concepute astfel încât sa prevină practicile frauduloase şi de manipulare, sa promoveze principii juste de tranzactionare şi de echitate în relaţiile dintre participanţii pe piaţa; … d) regulile interne ale solicitantului prevăd măsuri disciplinare corespunzătoare aplicabile membrilor săi şi persoanelor asociate acestora, pentru încălcări ale reglementărilor proprii şi/sau ale C.N.V.M., precum şi sancţiuni pentru încălcarea regulamentelor OAR sau ale C.N.V.M.; … e) regulile solicitantului prevăd proceduri echitabile în ceea ce priveşte: … (1) examinarea cererilor de acceptare ca membru; … (2) aplicarea măsurilor disciplinare faţă de membri şi persoanele asociate; şi … (3) contestaţiile privind măsurile disciplinare sau eventualele refuzuri ale acordării calităţii de membru; … f) regulile interne ale solicitantului asigura o repartizare echitabila a taxelor, comisioanelor şi a altor sume percepute membrilor săi, emitenţilor sau altor persoane care beneficiază de facilităţile puse la dispoziţie de solicitant. … Organismelor autorizate ca OAR în baza acestui regulament le sunt acordate prerogative de adoptare a unor reguli privind activitatea membrilor, supravegherea, anchetarea şi sancţionarea acestora în cazul în care aceştia încalcă regulile OAR, ale C.N.V.M. sau alte dispoziţii legale aplicabile.C.N.V.M. va lua decizia de aprobare sau de respingere a cererii de autorizare în cel mult 30 de zile de la înregistrarea acesteia sau într-o alta perioada de timp stabilită prin decizie a C.N.V.M. +
Articolul 2C.N.V.M. poate retrage autorizaţia de autoreglementare unui OAR care încetează sa mai desfăşoare activităţi în calitatea specificată în cererea sa de autorizare. +
Articolul 3Dacă C.N.V.M. constata ca, fără o justificare rezonabila, un OAR nu a respectat regulile C.N.V.M. sau pe cele proprii, C.N.V.M. va trimite o nota scrisă acelei OAR, menţionând deficientele constatate şi cerând respectivului organism sa ia măsuri corective până la o anumită data.Dacă respectivul OAR nu remediaza deficientele conform solicitării C.N.V.M., aceasta poate lua măsuri de schimbare din funcţie a persoanelor responsabile, în cazul în care nu este prevăzut altfel prin lege. Înainte ca schimbarea din funcţie sa devină efectivă, respectivele persoane au dreptul la o audiere de către C.N.V.M. +
Articolul 4Difuzarea continua şi transparenta a cotatiilor de vânzare şi cumpărare a valorilor mobiliare, asigurarea facilităţilor pentru executarea tranzacţiilor, precum şi pentru executarea operaţiunilor care urmează realizării tranzacţiilor pot fi asigurate numai de către OAR autorizate de C.N.V.M. sau de către alte organizaţii autorizate de C.N.V.M. în acest scop, după data intrării în vigoare a prezentului regulament. +
Articolul 5Asociaţiile societăţilor de valori mobiliare şi bursele de valori autorizate de C.N.V.M. trebuie să înainteze la C.N.V.M. un plan de raportare a tranzacţiilor, care să specifice modalitatea în care solicitantul pune la dispoziţia publicului sau difuzează rapoartele de tranzactionare şi cotatiile pentru valorile mobiliare care fac obiectul tranzacţiilor prin intermediul sistemului de tranzactionare propriu şi care să cuprindă cel puţin următoarele:(1) datele care fac obiectul raportarii; … (2) modul de colectare, prelucrare şi difuzare a informaţiilor privind tranzacţiile şi cotatiile; … (3) metodele folosite pentru a asigura ca datele sunt exacte şi complete. … Acest plan trebuie aprobat de către C.N.V.M. anterior începerii tranzactionarii în sistemul solicitantului sau în cel mult 90 de zile de la intrarea în vigoare a acestui regulament. +
Articolul 6Asociaţiile societăţilor de valori mobiliare sau bursele de valori trebuie să obţină acordul C.N.V.M. pentru tranzacţionarea în sistemul lor a unei valori mobiliare. Prevederile acestui articol nu se vor aplica valorilor mobiliare rezultate din Programul de privatizare în masa. +
Articolul 7C.N.V.M. poate suspenda temporar toate tranzacţiile pe orice piaţa reglementată, în conformitate cu prevederile Legii nr. 52/1994, dacă considera ca este necesar pentru protecţia investitorilor sau din motive de securitate naţionala. Anterior unei asemenea suspendări, C.N.V.M. va notifica Parlamentului României aceasta decizie. Părţile interesate au posibilitatea de a obţine, la cerere, o audiere în faţa C.N.V.M., pentru a contesta decizia de suspendare a tranzactionarii, în termen de 10 zile de la respectiva suspendare. În urma audierii, C.N.V.M. poate decide perioada şi condiţiile suspendării şi/sau ale ridicării suspendării. +
Articolul 8OAR vor depune la C.N.V.M. un dosar care să cuprindă copii de pe orice propunere de modificare a regulilor OAR. Acest dosar trebuie să conţină, de asemenea, o declaraţie cu privire la motivele care au stat la baza modificărilor propuse. C.N.V.M. poate publică textul modificărilor propuse şi motivele care le-au determinat, însoţite de o nota.Modificările propuse la regulile OAR vor intra în vigoare la 30 de zile de la depunere sau într-un alt termen stabilit de C.N.V.M. prin ordin. În cazul în care considera ca este în interesul public, C.N.V.M. poate să nu aprobe aceste propuneri sau poate să sugereze OAR sa modifice textul propunerii.Pe durata celor 30 de zile, părţile interesate pot adresa comentarii scrise la C.N.V.M. C.N.V.M. va pune la dispoziţia publicului aceste comentarii, pentru a da părţilor interesate posibilitatea de a le analiza. Modificarea propusă poate intră în vigoare înainte de expirarea celor 30 de zile, dacă C.N.V.M. considera ca este în interesul public.C.N.V.M. poate, de asemenea, sa ceara OAR sa modifice, sa adauge sau sa stearga reguli ale OAR, dacă hotărăşte ca este corespunzător sau în interesul public, exceptând cazul în care Legea nr. 52/1994 nu prevede altfel. +
Articolul 9OAR vor întocmi şi vor păstra pentru o perioadă de 2 ani toate documentele trimise sau primite de acestea în cursul desfăşurării activităţii lor, inclusiv corespondenta, rapoartele, registrele, notificările, situaţiile conturilor şi alte asemenea înregistrări, şi, la cererea C.N.V.M., i le vor pune la dispoziţie în cel mult 4 zile lucrătoare. +
Capitolul 3Acţiuni disciplinare +
Articolul 1OAR trebuie să notifice C.N.V.M.:a) deciziile disciplinare rămase definitive, pentru care membrul sau persoana asociata sancţionată a epuizat toate căile de atac la nivelul OAR; … b) deciziile adoptate în procedura de urgenta, care au ca rezultat fie suspendarea unui membru sau a unei persoane asociate, fie limitarea sau interzicerea accesului unui membru, a unei persoane asociate sau a altui participant la serviciile oferite de OAR. … Cerinţele de notificare prevăzute în acest articol vor fi satisfacute, în cazul prevederilor lit. a), prin înaintarea unui raport lunar la C.N.V.M., care să conţină:(1) numele membrului sau al persoanei asociate acestuia care a fost sancţionată disciplinar, adresa ultimului domiciliu sau a ultimului loc de muncă cunoscut al acestora, asa cum reies din registrele OAR; … (2) actul sau faptul comis de membrul sau de persoana asociata, sau omisiunea de a acţiona; … (3) dispoziţiile specifice ale legii sau ale regulamentelor OAR care au fost incalcate prin actul sau faptul respectiv, sau prin omisiunea de a acţiona; … (4) o nota prezentând sancţiunea aplicată, motivele pe care s-a întemeiat şi data de la care sancţiunea a intrat sau va intra în vigoare; … (5) orice alte informaţii pe care OAR le considera relevante. … Cerinţele de notificare prevăzute în acest articol pot fi satisfacute, în cazul prevederilor lit. b), prin înaintarea unei note scrise la C.N.V.M. în 24 de ore de la intrarea în vigoare a unei asemenea decizii de suspendare, de limitare sau de interdicţie. Nota va conţine motivele care au determinat sancţiunea. +
Articolul 2După o analiza completa a documentelor prezentate de OAR în legătură cu o măsura disciplinară definitivă adoptată de acesta, C.N.V.M. poate să o modifice, sa o revoce sau sa o confirme. +
Articolul 3Toate acţiunile disciplinare prevăzute la art. 1 lit. a) din acest capitol vor deveni parte a dosarului disciplinar al membrului sau al persoanei asociate, care poate fi făcut public de către C.N.V.M. sau OAR. +
Articolul 4Dacă un OAR impune o sancţiune disciplinară menţionată la art. 1 lit. a) şi b) din acest capitol, partea vătămată poate inainta la C.N.V.M. o contestaţie în forma scrisă, în scopul amânării şi/sau revizuirii ulterioare a unor asemenea sancţiuni. Contestaţia trebuie să prezinte motivele pentru care se solicita amânarea aplicării sau revizuirea sancţiunii. +
Articolul 5Examinarea contestaţiilor menţionate la art. 4 al acestui capitol implica următoarea procedura:a) contestaţia se înaintează la C.N.V.M. în termen de 30 de zile de la primirea notificării asupra deciziei finale adoptate de OAR. C.N.V.M. trimite o copie de pe contestaţie la OAR. În termen de 10 zile de la primirea copiei de pe contestaţie, OAR va inainta la C.N.V.M. doua copii de pe dosarul care a stat la baza deciziei respective; … b) OAR poate depune la C.N.V.M. un răspuns justificativ în termen de 10 zile de la primirea copiei de pe contestaţia solicitantului. … Documentele care au fost depuse după termenul prevăzut nu vor mai fi luate în considerare decât cu permisiunea specială a C.N.V.M.;c) C.N.V.M. poate solicita completarea dosarului înaintat spre analiza cu probe suplimentare pe care le considera relevante; … d) oricare dintre părţi poate cere audierea la C.N.V.M., care are libertatea de a accepta sau de a respinge orice solicitare de acest fel. … +
Capitolul 4Reguli de supraveghere +
Articolul 1OAR vor cere societăţilor membre următoarele:(1) sa numească o persoană responsabilă de asigurarea aplicării şi respectării legilor, a regulamentelor C.N.V.M. şi a regulilor proprii. Potentialele încălcări ale regulilor de către angajaţii societăţii de valori mobiliare trebuie aduse la cunoştinţa persoanei responsabile de aplicarea şi respectarea regulilor, imediat ce au fost descoperite. Aceasta notifica la C.N.V.M. sau la OAR, în cazul în care constata încălcarea unei reguli; … (2) sa stabilească, în scris, proceduri de prevenire şi de descoperire a eventualelor încălcări ale legii, ale regulamentelor C.N.V.M. sau ale regulilor proprii, prin care: … a) vor identifica persoanele care au responsabilităţi de supraveghere; … b) vor detalia metodele de supraveghere, pentru domeniile în care un angajat îşi exercită responsabilităţile de supraveghere. … Responsabilităţile de supraveghere includ obligaţia de a analiza:– operaţiunile înregistrate în conturile clienţilor;– primirea şi plata sumelor în numerar;– vânzările şi cumpărările de valori mobiliare;– activitatea agenţilor de valori mobiliare şi a altor angajaţi;– situaţia financiară, în corelatie cu prevederile regulamentelor corespunzătoare. +
Capitolul 5Sancţiuni +
Articolul 1Dacă o societate de valori mobiliare sau un salariat al său nu exercita supravegherea asa cum este prevăzut în cap. IV al acestui regulament, C.N.V.M. poate sanctiona cu avertisment, cu suspendarea sau retragerea autorizaţiei societăţii şi/sau a salariatului responsabil sau poate aplica o amenda de maximum 30.000.000 lei. +
Articolul 2Dacă un OAR, prin angajaţii sau membrii organismelor de conducere, nu respecta prevederile acestui regulament, C.N.V.M. poate sanctiona OAR sau pe directori cu avertisment, suspendare, cu retragerea autorizaţiei sau poate aplica o amenda de maximum 30.000.000 lei. +
Capitolul 6Dispoziţii finale +
Articolul 1Prezentul regulament va intra în vigoare la data publicării lui în Monitorul Oficial al României.Formular OARFORMULAR STANDARDpentru autorizarea ca organism de autoreglementareINSTRUCŢIUNIpentru completarea formularului OAR şi a documentelor insotitoare1. Solicitantul va inainta la C.N.V.M. formularul OAR, care cuprinde cererea de autorizare, declaraţia şi anexele, în doua exemplare, semnate de către reprezentantul legal.2. Dacă un punct din declaraţie sau din anexe nu este aplicabil, se va preciza acest lucru imediat după punctul respectiv.CEREREpentru autorizarea ca organism de autoreglementareÎn baza declaraţiei şi a documentelor anexate, solicitam prin prezenta autorizarea ca organism de autoreglementare, în conformitate cu Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea organismelor de autoreglementare, a:…………………………………………………………..(denumirea organizaţiei)Reprezentantul legal:…………….. ……………………. ……………… (numele) (funcţia) (semnatura)Data ………………….Ştampila OARDECLARAŢIEîn sprijinul cererii de autorizare ca organism de autoreglementare1. Denumirea completa a solicitantului: …………………………….. 2. Adresa …………………….. ………………………………(strada şi numărul) (localitatea)…………………….. …………………………… (judeţul) (codul poştal)3. Telefon: ……………….. 4. Fax: …………………….5. Forma de organizare: ………………………………………….. (societate pe acţiuni, asociaţie profesională etc.)6. Pentru fiecare sucursala sau filiala a OAR, prezentam următoarele informaţii:a) denumirea şi adresa: ………………………………………….. … b) forma de organizare: …………………………………………… … (societate pe acţiuni, asociaţie profesională etc.)c) scurta descriere a activităţii acesteia: …………………………. … ……………………………………………………………………7. Precizam categoriile de membri (membru deplin, asociat etc.) şi numărul de membri din fiecare categorie:…………………………………………………………………………………………………………………………………………LISTA ANEXELORcare însoţesc cererea de autorizare ca organism de autoreglementareAnexa A(1)Copia de pe contractul de societate şi de pe statut, cu toate amendamentele aduse la acestea.Anexa A(2)Un exemplar al regulilor şi regulamentelor interne privind activitatea, drepturile şi responsabilităţile membrilor solicitantului, care să conţină informaţii privind: practicile de tranzactionare, procedurile disciplinare, codul de conduita, procedurile de soluţionare a disputelor dintre membri, care nu au fost incluse în materialele cuprinse în anexa A(1).Anexa BCererea de acceptare ca membru deplin al organizaţiei solicitante.Anexa CSet de documente, cuprinzând rapoartele financiar-contabile sau formularele privind responsabilităţile financiare sau cerinţele de capital ale societăţilor membre.Anexa DSet de documente, care să cuprindă formularul de cerere pentru înscriere la cota şi un plan al comisioanelor percepute.Anexa ELista membrilor organismului de conducere sau a persoanelor care îndeplinesc funcţii similare, precizând, pentru fiecare:(1) numele; … (2) funcţia; … (3) data numirii în funcţie şi durata mandatului; … (4) perioada de timp în care persoana a deţinut aceeaşi funcţie; … (5) denumirea firmei la care persoana este angajata. … Anexa FPentru fiecare filiala sau sucursala menţionată în răspunsul la pct. 6 din declaraţie, se precizează numele şi funcţiile deţinute de membrii organismului de conducere sau de alte persoane cu funcţii similare.Anexa GLista, în ordine alfabetica, a tuturor societăţilor membre ale solicitantului, precizându-se pentru fiecare:(1) denumirea; … (2) tipul societăţii (societate de valori mobiliare, societate de administrare, banca etc.); … (3) forma de organizare (societate pe acţiuni, asociaţie profesională etc.); … (4) adresa sediului principal, numărul de telefon şi de fax. … Anexa H Lista valorilor mobiliare cotate de solicitant, precizându-se, pentru fiecare: (1) numele emitentului; … (2) descrierea valorii mobiliare. … Anexa I Descrierea sistemelor de tranzactionare utilizate de solicitant.Anexa J Descrierea procedurilor de supraveghere, anchetare şi sancţionare utilizate de solicitant pentru a asigura respectarea regulilor proprii şi ale C.N.V.M.––––––––