REGULAMENT nr. 6 din 23 decembrie 2021

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: BANCA NATIONALA A ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 60 din 19 ianuarie 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulCONTINE PECERINTE 23/12/2021
ActulREFERIRE LALEGE 209 08/11/2019 ART. 218
ActulREFERIRE LALEGE 209 08/11/2019 ART. 223
ActulREFERIRE LALEGE 209 08/11/2019 ART. 224
ActulREFERIRE LALEGE 209 08/11/2019 ART. 243
ActulREFERIRE LALEGE 209 08/11/2019 ART. 244
ActulREFERIRE LALEGE 312 28/06/2004 ART. 48
ART. 1REFERIRE LALEGE 209 08/11/2019 ART. 223
ART. 2REFERIRE LAREGULAMENT 2 30/01/2020
ART. 2REFERIRE LALEGE 209 08/11/2019
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DECERINTE 23/12/2021





Având în vedere:– prevederile art. 218, 219,223 și art. 244 alin. (1) și (2) din Legea nr. 209/2019 privind serviciile de plată și pentru modificarea unor acte normative;– prevederile art. 31 și art. 33 alin. (6) și (7) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389 al Comisiei din 27 noiembrie 2017 de completare a Directivei (UE) 2015/2.366 a Parlamentului European și a Consiliului cu privire la standardele tehnice de reglementare pentru autentificarea strictă a clienților și standardele deschise, comune și sigure de comunicare;– Ghidul EBA/GL/2018/07 referitor la condițiile necesare pentru a beneficia de o exceptare de la mecanismul de urgență prevăzut la art. 33 alin. (6) din Regulamentul (UE) 2018/389 [cu privire la standardele tehnice de reglementare (STR) pentru autentificarea strictă a clienților (ASC) și standardele deschise, comune și sigure de comunicare (CCS)],în temeiul dispozițiilor art. 243 alin. (1) și al art. 244 alin. (1) din Legea nr. 209/2019 privind serviciile de plată și pentru modificarea unor acte normative și ale art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naționale a României,Banca Națională a României emite prezentul regulament. + 
Capitolul IDomeniul de aplicare, obiectul și definiții + 
Articolul 1(1)Prezentul regulament se aplică prestatorilor de servicii de plată prevăzuți la art. 223 alin. (1) lit. a) și, după caz, lit. e) din Legea nr. 209/2019 privind serviciile de plată și pentru modificarea unor acte normative, care oferă servicii de administrare cont de plăți accesibil on-line și care au optat pentru furnizarea unei interfețe specifice care permite furnizorilor terți accesul la conturile de plăți.(2)Prezentul regulament stabilește cerințele care trebuie îndeplinite de către prestatorii de servicii de plată prevăzuți la alin. (1) pentru a beneficia de exceptarea de la instituirea mecanismului de urgență, în condițiile art. 33 alin. (6) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389 al Comisiei din 27 noiembrie 2017 de completare a Directivei (UE) 2015/2.366 a Parlamentului European și a Consiliului cu privire la standardele tehnice de reglementare pentru autentificarea strictă a clienților și standardele deschise, comune și sigure de comunicare.
 + 
Articolul 2(1)Termenii și expresiile utilizate în prezentul regulament au semnificațiile prevăzute de Legea nr. 209/2019 privind serviciile de plată și pentru modificarea unor acte normative și Regulamentul Băncii Naționale a României nr. 2/2020 privind măsurile de securitate referitoare la riscurile operaționale și de securitate și cerințele de raportare aferente serviciilor de plată, cu modificările ulterioare.(2)În sensul prezentului regulament, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a)exceptare – mecanism prin care Banca Națională a României permite ca prestatorii de servicii de plată prevăzuți la art. 1 alin. (1) să fie exceptați de la îndeplinirea obligației de instituire a unui mecanism de urgență prevăzut la art. 33 alin. (4) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389;b)inițiativă de piață – grup de părți interesate care au elaborat specificații funcționale și tehnice pentru interfețe specifice și, în acest sens, au obținut contribuții din partea prestatorilor de servicii de inițiere a plății, prestatorilor de servicii de informare cu privire la conturi și prestatorilor de servicii de plată care emit instrumente de plată bazate pe card;c)rata zilnică a răspunsurilor eronate – rata calculată de prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont de plăți accesibil on-line privind numărul de mesaje de eroare pe zi care vizează erori ce pot fi atribuite prestatorului de servicii de plată, care oferă servicii de administrare cont de plăți accesibil on-line, trimise de acesta într-o zi către prestatorii de servicii de inițiere a plății, prestatorii de servicii de informare cu privire la conturi și prestatorii de servicii de plată care emit instrumente de plată bazate pe card, în conformitate cu art. 36 alin. (2) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389, împărțit la numărul de cereri primite în aceeași zi de prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont de plăți accesibil on-line de la prestatorii de servicii de inițiere a plății, prestatorii de servicii de informare cu privire la conturi și prestatorii de servicii de plată care emit instrumente de plată bazate pe card.
 + 
Capitolul IICerințe privind modalitatea de solicitare a exceptării de la instituirea mecanismului de urgență + 
Articolul 3(1)Prestatorul de servicii de plată transmite către Banca Națională a României – Direcția monitorizare a infrastructurilor pieței financiare și a plăților o cerere privind exceptarea de la instituirea mecanismului de urgență, în temeiul art. 33 alin. (6) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389, potrivit formularului prevăzut în anexa nr. 1.(2)În aplicarea alin. (1), prestatorul de servicii de plată trebuie să furnizeze informații clare, precise și detaliate, precum și toate documentele care dovedesc îndeplinirea cerințelor prevăzute în anexa nr. 2 și dovada aprobării cererii de către organul de conducere sau de către conducerea superioară a prestatorului de servicii de plată, după caz.(3)Prestatorul de servicii de plată transmite o cerere, potrivit alin. (1), pentru fiecare interfață specifică furnizată pentru care se intenționează exceptarea.(4)În cazul în care un prestator de servicii de plată consideră că una dintre cerințele prevăzute în anexa nr. 2 nu i se aplică, acesta trebuie să precizeze în documentația transmisă Băncii Naționale a României motivarea pentru care respectiva cerință nu i se aplică.(5)Documentele sunt prezentate Băncii Naționale a României în limba română, cu excepția actelor oficiale redactate într-o limbă străină, care se prezintă însoțite de traducerea legalizată a acestora. Pentru documentele redactate într-o limbă de circulație internațională, Banca Națională a României poate excepta, de la caz la caz, aplicarea cerinței privind traducerea legalizată.(6)În orice situație, dacă solicitările sau transmiterea de documente se efectuează prin reprezentant, acestea vor fi însoțite de procură autentică ori, după caz, de delegație avocațială, din care să rezulte că persoana este mandatată să reprezinte solicitantul în relația cu Banca Națională a României.
 + 
Articolul 4(1)Banca Națională a României evaluează și comunică solicitantului rezultatul evaluării cererii de exceptare transmise potrivit prevederilor art. 3, în termen de 60 de zile lucrătoare de la data la care documentația este considerată completă potrivit alin. (5).(2)În situația în care documentația transmisă nu îndeplinește cerința menționată la art. 3 alin. (2), Banca Națională a României comunică solicitantului, în termen de 30 de zile lucrătoare de la primirea cererii, documentele și informațiile necesare pentru completarea cererii.(3)Solicitantul transmite Băncii Naționale a României informațiile, datele și documentele solicitate potrivit alin. (2) în termen de maximum 30 de zile lucrătoare de la data comunicării solicitării.(4)Pentru situații bine fundamentate de solicitant, la cererea acestuia, Banca Națională a României poate prelungi termenul de transmitere a documentelor și informațiilor prevăzut la alin. (3) cu cel mult 90 de zile lucrătoare.(5)Documentația este considerată completă numai după ce solicitantul a transmis toate informațiile, datele și documentele potrivit alin. (2)-(4).(6)Termenul de evaluare precizat la alin. (1) curge de la data primirii tuturor documentelor și informațiilor potrivit alin. (5) sau a împlinirii termenului prevăzut la alin. (3) sau, după caz, la alin. (4).(7)Banca Națională a României poate solicita, în termen de 20 de zile lucrătoare de la data la care începe să curgă termenul de evaluare, și alte informații relevante pentru evaluare, inclusiv, dar fără a se limita la, avize, certificări, declarații și orice alte documente relevante, în scopul evaluării îndeplinirii cerințelor menționate în anexa nr. 2. Solicitantul trebuie să transmită informațiile solicitate în termen de 30 de zile lucrătoare de la data primirii solicitării, perioadă în care termenul de evaluare prevăzut la alin. (1) se suspendă.(8)Solicitantul poate furniza din proprie inițiativă orice alte informații și/sau documente considerate relevante, până cel târziu cu 15 zile lucrătoare anterior datei expirării termenului în care Banca Națională a României trebuie să se pronunțe asupra cererii.(9)Decizia Băncii Naționale a României cu privire la aprobarea sau respingerea unei cereri de exceptare de la instituirea mecanismului de urgență este comunicată în scris solicitantului, iar în cazul respingerii cererii se vor comunica și motivele care au stat la baza acesteia. + 
Articolul 5Toate informațiile, datele și documentele aferente cererii prevăzute la art. 3 alin. (1) se transmit Băncii Naționale a României prin intermediul rețelei de comunicații interbancare în format electronic. + 
Articolul 6După aprobarea exceptării de la instituirea mecanismului de urgență potrivit art. 33 alin. (6) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389, Banca Națională a României poate solicita oricând prestatorului de servicii de plată orice alte informații, date și documente, relevante pentru evaluarea respectării pe bază continuă a cerințelor legale, cu luarea în considerare a celor mai bune practici la nivel european. + 
Articolul 7Banca Națională a României poate revoca actul prin care a fost aprobată exceptarea de la mecanismul de urgență, în conformitate cu prevederile art. 33 alin. (7) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389.
 + 
Capitolul IIIDispoziții finale + 
Articolul 8Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezentul regulament. + 
Articolul 9Prezentul regulament intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Președintele Consiliului de administrație al Băncii Naționale a României,
Florin Georgescu
București, 23 decembrie 2021.Nr. 6. + 
Anexa nr. 1
CERERE
pentru a beneficia de exceptarea de la instituirea mecanismului de urgență potrivit art. 33 alin. (6) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389
Subsemnatul, ………………….(numele și prenumele)…………………….., în calitate de …………………………………….,solicit exceptarea de la instituirea mecanismului de urgență, potrivit art. 33 alin. (6) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389 a ………………….(denumirea prestatorului de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont de plăți accesibil on-line)…………………, având sediul social/real în țara/județul …………………………., localitatea …………………….., str. ……………………… nr. ….., cod poștal ………., înregistrată la oficiul registrului comerțului cu nr. ………………….., cod unic de identificare …………………………….., pentru interfața specifică ………………………….(denumirea interfeței specifice utilizate de prestatorul de servicii de plată solicitant)…………………………….. .Interfața specifică este:[ ] dezvoltată intern;[ ] dezvoltată în cadrul grupului financiar-bancar din care face parte prestatorul de servicii de plată solicitant;[ ] dezvoltată în colaborare cu un terț bancar;[ ] dezvoltată în colaborare cu un terț nonbancar;[ ] achiziționată de la …………..(denumirea producătorului interfeței)……………, având social/real în țara/județul ……………………,localitatea …………………………., str. …………………… nr. ……, cod poștal …………., înregistrată la oficiul registrului comerțului cu nr. …………., cod unic de identificare ………………………….Programul informatic dedicat interfeței specifice rulează la adresa ………………………………………………………………………………Prestatorul de servicii de plată solicitant este/nu este afiliat sau membru al unui grup financiar/bancar.Interfața specifică este/va fi utilizată de următorii prestatori de servicii de plată:1.……………………………………….., având codul de identificare ………………, în țara ………………., sub marca ………………………;2.………………………………………., având codul de identificare ………………, în țara ………………., sub marca ……………………….;n.…………………………………………, având codul de identificare ………………., în țara ………………., sub marca ………………… .Prestatorii de servicii de plată din alte state membre, care sunt afiliați/membri ai grupului financiar-bancar european din care facem parte, intenționează să solicite pentru aceeași interfață specifică aplicarea excepției prevăzute la art. 33 alin. (6) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389 următoarelor autorități:1.………………………………………………n.……………………………………………….Anexat solicitării se află următoarele documente:1.………………………………………………2.……………………………………………….n.………………………………………………Persoanele de contact care pot oferi clarificări cu privire la această cerere sunt:1.Numele și prenumele: …………………………………………., telefon:………………., e-mail: ……………………………2.Numele și prenumele: …………………………………………., telefon: ………………., e-mail: ……………………………Datele și informațiile furnizate sunt adevărate, corecte și reflectă situația existentă (până) la data de …./…./…..Semnătura reprezentantului^1 prestatorului de servicii de plată solicitant,^1 Cererea se va completa de către organul de conducere sau de către conducerea superioară, după caz.S.S./L.S.
 + 
Anexa nr. 2CERINȚEprivind acordarea excepției de la instituirea mecanismului de urgență

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x