REGULAMENT nr. 6 din 12 octombrie 2001

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: COMISIA NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 172 din 12 martie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 89 23/08/2002
ActulABROGAT DEREGULAMENT 1 23/08/2002
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 1REFERIRE LALEGE 129 21/07/2000
ART. 1REFERIRE LAOG 69 28/08/1997
ART. 2REFERIRE INDIRECTA LAOUG 76 24/05/2001 ART. 17
ART. 2REFERIRE INDIRECTA LAOUG 76 24/05/2001 ART. 18
ART. 2REFERIRE LALEGE 129 21/07/2000
ART. 2REFERIRE INDIRECTA LALEGE 127 21/07/2000
ART. 2REFERIRE INDIRECTA LALEGE 99 26/05/1999 ART. 8
ART. 2REFERIRE LALEGE (R) 31 16/11/1990
ART. 5REFERIRE INDIRECTA LAOUG 76 24/05/2001 ART. 17
ART. 5REFERIRE INDIRECTA LAOUG 76 24/05/2001 ART. 18
ART. 5REFERIRE INDIRECTA LALEGE 127 21/07/2000
ART. 5REFERIRE INDIRECTA LALEGE 99 26/05/1999 ART. 8
ART. 5REFERIRE LALEGE (R) 31 16/11/1990
ART. 7REFERIRE INDIRECTA LAOUG 76 24/05/2001 ART. 17
ART. 7REFERIRE INDIRECTA LAOUG 76 24/05/2001 ART. 18
ART. 7REFERIRE LALEGE 129 21/07/2000
ART. 7REFERIRE INDIRECTA LALEGE 127 21/07/2000
ART. 7REFERIRE INDIRECTA LALEGE 99 26/05/1999 ART. 8
ART. 7REFERIRE LALEGE (R) 31 16/11/1990
ART. 9REFERIRE LALEGE 129 21/07/2000
ART. 13REFERIRE INDIRECTA LAORDIN 2 04/05/2001
ART. 13REFERIRE INDIRECTA LAREGULAMENT 1 04/05/2001
ART. 13REFERIRE LAREGULAMENT 3 24/02/1998
ART. 16REFERIRE LALEGE 129 21/07/2000
ART. 26REFERIRE LALEGE 129 21/07/2000
ART. 34REFERIRE INDIRECTA LAOG 61 30/08/2001
ART. 34REFERIRE LALEGE (R) 82 24/12/1991
ART. 41REFERIRE LALEGE 129 21/07/2000
ART. 55REFERIRE LALEGE 129 21/07/2000
ART. 61REFERIRE LALEGE 129 21/07/2000
ANEXA 1REFERIRE INDIRECTA LAOUG 76 24/05/2001 ART. 17
ANEXA 1REFERIRE INDIRECTA LAOUG 76 24/05/2001 ART. 18
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 129 21/07/2000
ANEXA 1REFERIRE INDIRECTA LALEGE 127 21/07/2000
ANEXA 1REFERIRE INDIRECTA LALEGE 99 26/05/1999 ART. 8
ANEXA 1REFERIRE LAOG 69 28/08/1997
ANEXA 1REFERIRE LALEGE (R) 31 16/11/1990
ANEXA 3REFERIRE LALEGE 129 21/07/2000
ANEXA 5REFERIRE INDIRECTA LAOUG 76 24/05/2001 ART. 17
ANEXA 5REFERIRE INDIRECTA LAOUG 76 24/05/2001 ART. 18
ANEXA 5REFERIRE LALEGE 129 21/07/2000
ANEXA 5REFERIRE INDIRECTA LALEGE 127 21/07/2000
ANEXA 5REFERIRE INDIRECTA LALEGE 99 26/05/1999 ART. 8
ANEXA 5REFERIRE LALEGE (R) 31 16/11/1990
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 89 23/08/2002
ActulABROGAT DEREGULAMENT 1 23/08/2002
ActulAPROBAT DEORDIN 13 12/10/2001

privind autorizarea şi exercitarea serviciilor de intermediere la bursele de mărfuri



 + 
Capitolul 1Dispoziţii generale + 
Articolul 1Prezentul regulament stabileşte, în conformitate cu Legea nr. 129/2000 de aprobare a Ordonanţei Guvernului nr. 69/1997 privind bursele de mărfuri, norme cu privire la autorizarea intermedierii şi a operarii pe pieţele burselor de mărfuri reglementate, autorizate, supravegheate şi controlate de Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare, denumita în continuare C.N.V.M.
 + 
Articolul 2În sensul prezentului regulament, expresiile de mai jos au următoarele semnificatii:1. broker este persoana fizica autorizata de C.N.V.M. şi atestata de asociaţia bursei de mărfuri unde îşi desfăşoară activitatea, care are ca atribuţie exclusiva executarea, negocierea ofertelor de vânzare şi de cumpărare, a ordinelor clienţilor unei societăţi de intermediere membre a asociaţiei bursei şi autorizate de C.N.V.M.; brokerii negociaza ofertele de vânzare şi cumpărare şi încheie tranzacţii în contul societăţii de intermediere;2. client este persoana fizica sau juridică în contul căreia societatea de intermediere realizează operaţiuni specifice burselor de mărfuri în baza unui contract de intermediere;3. bursa de mărfuri este piaţa organizată de o societate de bursa de interes general, reglementată, autorizata, supravegheată şi controlată de C.N.V.M., care asigura membrilor şi clienţilor condiţii centralizate de negociere, precum şi de gestionare a riscurilor prin sisteme de tranzactionare, pentru operaţiuni de:a) vânzări şi achiziţii la vedere ori la termen, prin contracte spot sau forward, având ca obiect mărfuri cum sunt produsele agricole sau materiile prime destinate procesarii, din categoria celor care, prin natura lor, sunt bunuri fungibile sau bunuri mobile prin anticipatie;b) vânzări şi achiziţii la vedere ori la termen, prin contracte spot sau forward, având ca obiect titluri reprezentative pe mărfuri, de tipul recipisei de depozit şi al warantului, al conosamentului, al poliţei de asigurare şi al altora asemenea, agreate şi clasificate de C.N.V.M., precum şi achiziţii sau vânzări la termen prin contracte futures ori cu optiuni;c) vânzări şi achiziţii la termen de active monetare şi financiare sau titluri pe active monetare ori financiare, precum şi alte active agreate şi clasificate de C.N.V.M.;d) navlosiri, asigurări maritime şi fluviale de nave şi incarcatura;e) vânzări şi achiziţii utilizând şi alte instrumente financiare calificate de C.N.V.M.;4. contract de compensare este acel contract încheiat între o societate de intermediere care nu are calitatea de membru compensator şi o societate de intermediere care deţine calitatea de membru compensator, care da posibilitatea celei dintâi ca prin intermediul celei de-a doua să efectueze înregistrarea, garantarea şi compensarea/decontarea pentru contractele futures şi cu optiuni la o casa de compensaţie;5. societate de brokeraj este societatea comercială constituită în baza Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările ulterioare, autorizata de C.N.V.M. ca intermediar în bursa de mărfuri, având calitatea de membru al unei societăţi de bursa, de membru afiliat la o societate de bursa sau de membru compensator; obiectul exclusiv de activitate al societăţii de brokeraj consta în negocierea şi perfectarea contractelor pe bursele de mărfuri, în cont propriu sau în contul clienţilor ei;6. societate de intermediere reprezintă societatea de brokeraj sau societatea de valori mobiliare autorizata sa presteze servicii de brokeraj pe bursele de mărfuri;7. oferta de vânzare/cumpărare reprezintă manifestarea de voinţa a unui client în vederea executării unui ordin de bursa de către societatea de intermediere, în conformitate cu Regulamentul de funcţionare al bursei de mărfuri, reglementările C.N.V.M. aplicabile în materie şi cu prevederile Legii nr. 129/2000;8. piaţa lichidă se referă la o piaţa autorizata de C.N.V.M., în care preţul de cotare (de referinţa) al unor mărfuri, servicii sau instrumente financiare derivate poate fi determinat, iar plata pentru mărfurile, serviciile sau instrumentele derivate vândute poate fi încasată prompt şi în condiţii de siguranţă;9. valoarea de piaţa a activelor pieţei de mărfuri, servicii şi instrumente financiare derivate, tranzacţionate pe o piaţa recunoscută de C.N.V.M., se calculează de către casa de compensaţie conform unor proceduri autorizate/avizate de C.N.V.M.;10. trader este persoana fizica autorizata în aceasta calitate de C.N.V.M. şi atestata de o societate de bursa, care are dreptul de a negocia în bursa de mărfuri ofertele de vânzare-cumpărare, numai în numele şi în contul sau, în baza unei permis eliberat de societatea de bursa şi a unui contract încheiat cu casa de compensaţie;11. bunuri fungibile sunt bunuri determinate generic, care pot fi înlocuite unele cu altele în executarea unei obligaţii contractuale;12. bunuri mobile prin anticipatie sunt bunuri care prin natura lor sunt imobile, dar părţile contractante le considera ca fiind mobile, cum sunt de exemplu recoltele viitoare;13. activele de baza ce fac obiectul tranzacţiilor la termen pot fi bunuri fungibile sau bunuri imobile prin anticipatie, servicii, active monetare sau financiare, titluri pe active monetare sau financiare ori contracte futures pe aceste produse;14. contract de intermediere este acordul de voinţa ce reprezintă ansamblul drepturilor şi obligaţiilor ce revin societăţii de intermediere şi unui client al acesteia pentru realizarea de operaţiuni bursiere;15. contract de bursa este contractul de vânzare-cumpărare cu clauze standardizate în ceea ce priveşte cantitatea şi calitatea activului de baza, metoda de tranzactionare şi clauzele de tranzactionare stipulate în regulamentele bursei;16. contract spot este un contract de vânzare-cumpărare, cu executare imediata sau cu executare în cel mult 10 zile de la data la care a fost înscris în registrul-jurnal al bursei;17. contract forward este un contract de vânzare-cumpărare, cu termen suspensiv, cu clauze negociabile, care se executa la o scandenta convenită de părţi. Termenul unui contract forward poate fi stabilit până la 18 luni, dar nu mai puţin de 10 zile;18. contract futures este un contract de vânzare-cumpărare, cu termen suspensiv, cu clauze uniforme, a cărui scadenta nu poate depăşi 18 luni, dar nu mai puţin de 10 zile de la data lansării spre tranzactionare de către societatea de bursa; contractul conferă fiecărei părţi:a) posibilitatea de a-l compensa oricând până la scadenta;b) posibilitatea de a-şi executa obligaţiile contractuale la scadenta, în baza unei notificări; o dată cu transmiterea notificării obligaţiile contractuale se executa într-un interval ce nu poate fi mai mare de 10 zile.Contractul futures este evidenţiat în cont la casa de compensaţie, în registrele bursei şi ale societăţii de intermediere în contul căreia s-a făcut negocierea, în sistemul lor electronic, precum şi în carnetul cu note de închidere al brokerului în situaţia tranzactionarii prin strigare;19. contract cu optiuni este convenţia ce conferă cumpărătorului din contractul cu optiuni, denumit şi beneficiar/deţinător al opţiunii, dreptul, dar nu şi obligaţia, de a vinde ori de a cumpara o cantitate determinata dintr-o marfa, un activ monetar, financiar sau un contract futures la un preţ convenit, denumit preţ de exerciţiu, într-un termen definit (oricând până la scadenta) sau la expirarea acestuia, în schimbul plăţii unei prime către vânzător, denumit şi garant al opţiunii; cumpărătorul într-un contract cu optiuni poate să îşi exercite dreptul până la scadenta contractului, sa abandoneze opţiunea până la scadenta acestuia sau să îşi compenseze contractul; scadenta nu poate depăşi 18 luni, dar nu mai puţin de 10 zile de la data lansării spre tranzactionare de către societatea de bursa.Scadenta contractului cu optiuni este data de momentul expirării dreptului de a opta, respectiv data la care încetează posibilitatea exercitării dreptului de a opta;20. ordin de bursa este o instrucţiune ferma, standardizata, transmisă în scris sau în orice alta forma admisă ca proba în justiţie, de un client către societatea sa de intermediere ori de o societate de intermediere către brokerul sau, care consemnează modalitatea şi condiţiile de negociere a unei oferte de vânzare ori de cumpărare pe piaţa la disponibil, futures sau cu optiuni;21. tranzacţie bursiera reprezintă confirmarea acceptării termenilor din ordinul de bursa şi din contractul de bursa încheiat de către societatea de intermediere, lucrand pe cont propriu sau în comision;22. negocierea reprezintă introducerea unei oferte de vânzare-cumpărare şi ansamblul tehnicilor care au ca scop perfectarea contractului de bursa în conformitate cu ordinul de bursa;23. perfectare reprezintă încheierea unei tranzacţii bursiere ca urmare a intalnirii cererii cu oferta, formulate de doua părţi care se obliga să respecte şi să execute clauzele contractului bursier;24. operaţiuni de bursa sunt tehnici bursiere privind negocierea ofertelor, perfectarea şi conexarea contractelor cu optiuni, futures, forward şi spot, în scopul acoperirii riscurilor financiare determinate de volatilitatea preţurilor sau al obţinerii unui profit;25. poziţii deschise reprezintă totalitatea contractelor încheiate pe piaţa instrumentelor financiare derivate, care nu au ajuns încă la scadenta sau ale căror drepturi aferente nu au fost încă exercitate ori ale căror obligaţii nu au fost stinse printr-o tranzacţie de sens contrar în bursa;26. marja este depozitul constituit de client în bani şi/sau în titluri la societatea de intermediere sau de către aceasta la casa de compensaţie, pentru garantarea tranzacţiilor executate în piaţa futures şi/sau cu optiuni;27. cont de marja este un cont deschis de client la societatea de intermediere sau deschis de către aceasta la casa de compensaţie, cont în/din care se debiteaza/crediteaza următoarele sume: marje, comisioane, profit sau pierdere din tranzacţii, prime încasate/plătite pentru contractele cu optiuni;28. apel în marja este o cerere cu titlu de obligativitate pentru suplimentarea de fonduri, astfel încât depozitul din contul de marja să se ridice la nivelul sumei necesare pentru acoperirea (garantarea) tranzacţiilor executate pe pieţele futures şi/sau cu optiuni, conform regulamentelor bursei de mărfuri unde au fost negociate şi perfectate contractele;29. fond de garantare este acel fond la care orice depozite se vor constitui în conformitate cu obligaţiile contractuale ale membrului compensator/societăţii de intermediere şi acestea vor constitui baza valorică pentru acoperirea de către membrul compensator/societatea de intermediere, în orice moment, a obligaţiilor sale; debitarea fondului de garantare va fi limitată la recuperarea pierderilor şi/sau a prejudiciilor aduse casei de compensaţie şi/sau participanţilor la piaţa;30. clasa de optiuni cuprinde toate contractele cu optiuni ce conferă acelaşi drept (vânzare sau cumpărare), au acelaşi activ de baza şi aceeaşi scadenta;31. seria de optiuni cuprinde toate contractele cu optiuni care conferă acelaşi drept (vânzare sau cumpărare), care au acelaşi activ de baza, preţ de exercitare şi aceeaşi scadenta;32. preţ de cotare este preţul la care se calculează zilnic/în timp real profitul sau pierderea în conturile de marja, conform procedurilor casei de compensaţie, aprobate de C.N.V.M.
 + 
Capitolul 2Condiţiile şi procedurile de autorizare a societăţilor de intermediere + 
Articolul 3Prestarea serviciilor de brokeraj se realizează numai la bursele de mărfuri care au fost înfiinţate de societăţile de bursa şi funcţionează în baza autorizării C.N.V.M. Prestarea serviciilor de brokeraj se va efectua numai de către societăţile de intermediere care au calitatea de membru, membru afiliat sau de membru compensator al unei burse de mărfuri.
 + 
Articolul 4Serviciile de brokeraj pentru care C.N.V.M. poate acorda autorizaţie unei societăţi de intermediere includ, fără a se limita la acestea:a) negocierea ofertelor şi perfectarea contractelor pe piaţa la disponibiL, futures sau cu optiuni în contul unor terţi sau în cont propriu;b) navlosiri, asigurări maritime şi fluviale în contul unor terţi;c) gestiune pe bază de mandat pentru constituirea garanţiilor la contractele futures şi cu optiuni, precum şi pentru plata primei la contractele cu optiuni perfectate în contul unor terţi;d) negocierea, în baza unui mandat, în scopul obţinerii de credite de la bănci pentru acoperirea parţială a tranzacţiilor futures;e) servicii subsidiare, adiacente sau complementare operaţiunilor prevăzute la lit. a)-d), cum ar fi:– desfăşurarea activităţii de formator de piaţa;– vânzări şi achiziţii având ca obiect mărfuri, cum sunt produsele agricole sau materiile prime destinate procesarii, din categoria celor care, prin natura lor, sunt bunuri fungibile sau bunuri mobile prin anticipatie;– vânzări şi achiziţii la vedere, având ca obiect titluri reprezentative pe mărfuri, de tipul recipisei de depozit şi al warantului, al conosamentului, al poliţei de asigurare şi al altora asemenea, agreate şi clasificate de C.N.V.M., precum şi achiziţii ori vânzări la termen prin contracte futures sau cu optiuni;– activităţi conexe prestării serviciilor de brokeraj, printre care asistenţa şi evaluarea condiţiilor de piaţa în vederea stabilirii politicii de preţ.
 + 
Articolul 5În vederea obţinerii autorizaţiei de la C.N.V.M. societăţile de intermediere trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:1. să fie persoana juridică română, legal înfiinţată ca societate comercială pe acţiuni, în comandită pe acţiuni, în comandită simpla sau cu răspundere limitată, în conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările ulterioare;2. capitalul social să fie constituit din acţiuni nominative/părţi sociale cu drept de vot, fiecare acţiune/parte socială conferind deţinătorilor drepturi egale; pot fi emise şi categorii de acţiuni/părţi sociale care conferă titularilor lor drepturi diferite, numai în condiţiile actului constitutiv;3. în momentul înregistrării cererii de autorizare să facă dovada unui minim de capital subscris şi integral vărsat, care trebuie să fie în proporţie de cel puţin 75% în numerar; restul de 25% poate fi aport în natura, constând în active corporale destinate exclusiv activităţii societăţii;4. obiectul de activitate al societăţii să fie exclusiv prestarea serviciilor de brokeraj, în cazul societăţilor de brokeraj;5. sa dispună de un spaţiu amenajat corespunzător prestării serviciilor de brokeraj, în suprafaţa de minimum 70 mp;6. societatea, actionarii ei semnificativi sau asociaţii sa nu detina nici o participare, de orice fel ar fi aceasta, într-o alta societate de intermediere. Membrii consiliului de administraţie sau ai comitetului de direcţie, administratorii, precum şi brokerii societăţii pot deţine acţiuni într-o alta societate de intermediere numai dacă aceasta este deschisă şi are acţiunile înscrise la cota într-o bursa de valori şi numai cu condiţia ca detinerile lor individuale şi cumulate sa nu depăşească 5% din capitalul subscris al unei astfel de societăţi de intermediere, precum şi cu condiţia sa nu fie aleşi în conducerea altei societăţi de intermediere. Soţul, rudele până la gradul al doilea inclusiv, precum şi afinii de gradul întâi ai acţionarilor cu poziţie de control, ai membrilor consiliului de administraţie sau ai comitetului de direcţie, precum şi ai brokerilor societăţii nu pot deţine funcţii de conducere şi nu pot fi acţionari semnificativi într-o alta societate de intermediere. De asemenea, societatea, membrii consiliului de administraţie şi ai conducerii executive, precum şi brokerii nu pot deţine mai mult de 5% din capitalul unei societăţi de administrare a unui fond de investiţii;7. consiliul de administraţie să fie format din cel puţin 3 membri, cu o vechime de minimum 3 ani în unul dintre domeniile: financiar, juridic, bancar, economic sau al afacerilor.
 + 
Articolul 6(1) Capitalul minim subscris şi integral vărsat va fi de:a) 300 milioane lei pentru societăţile de intermediere care desfăşoară activităţile prevăzute la art. 4 lit. a), c) şi e) şi care nu deţin calitatea de membru compensator;b) 500 milioane lei pentru societăţile de intermediere care desfăşoară activităţile prevăzute la art. 4 lit. a), c), d) şi e) şi care nu deţin calitatea de membru compensator;c) 1 miliard lei pentru societăţile de intermediere care desfăşoară activităţile prevăzute la art. 4 lit. a), b), c), d) şi e) şi care nu deţin calitatea de membru compensator.(2) Societăţile de intermediere care deţin calitatea de membru compensator sunt obligate să deţină un capital social minim majorat cu 250 milioane lei, pe lângă sumele menţionate la alin. (1).(3) În situaţia în care C.N.V.M. va autoriza prestarea altor servicii de brokeraj decât cele prevăzute la art. 4 lit. a)-e), va stabili nivelul minim necesar al capitalului social.
 + 
Articolul 7Autorizarea unei societăţi comerciale ca societate de intermediere se va face parcurgandu-se următoarele etape:1. Autorizarea prealabilă, eliberata în scopul înmatriculării la oficiul registrului comerţului (O.R.C.). Pentru obţinerea acesteia se va inainta la C.N.V.M. o cerere de autorizare conform anexei nr. 1 la prezentul regulament, care va fi însoţită de următoarele documente:a) actul constitutiv autentificat, în copie legalizată;b) copia de pe extrasul de cont care dovedeşte vărsarea capitalului în numerar;c) raportul de evaluare pentru aportul în natura, în copie legalizată, dacă este cazul;2. Autorizarea definitivă, eliberata în scopul prestării serviciilor de brokeraj. Pentru obţinerea autorizaţiei societatea de intermediere va depune la C.N.V.M. o cerere care va fi însoţită de următoarele documente:a) copie de pe avizul prealabil eliberat de C.N.V.M.;b) încheierea judecătorului delegat pe lângă oficiul registrului comerţului de autorizare a constituirii societăţii de intermediere şi de înscriere în registru;c) copie de pe certificatul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului;d) documente care să probeze ca sediul societăţii de intermediere se afla în folosinţă exclusiva a acesteia;e) dovada ca dispune de o dotare tehnica minima necesară prestării serviciilor de brokeraj: minimum 4 PC cu sistem de operare adecvat, evidenţa contabilă pe PC, software de "front office", software de "back office", conectare la Internet – minimum dial-up, fax sau echivalent, minimum doua linii telefonice;f) dovada ca cel puţin două persoane angajate au atestat de brokeri şi sunt autorizate de C.N.V.M. conform prevederilor prezentului regulament;g) pentru fiecare dintre membrii consiliului de administraţie, ai comitetului de direcţie şi pentru fiecare cenzor, următoarele documente:– curriculum vitae;– certificat de cazier judiciar eliberat cu cel mult 3 luni anterioare depunerii cererii de autorizare provizorie;– declaraţie pe propria răspundere, autentificată, în care să specifice că nu încalcă prevederile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările ulterioare, prevederile Legii nr. 129/2000 şi ale reglementărilor legale în vigoare în legătură cu pieţele reglementate de mărfuri, servicii şi instrumente derivate;h) structura organizatorică şi regulamentul de organizare şi funcţionare a societăţii de intermediere;i) declaraţie din partea reprezentantului legal al societăţii de intermediere ca aceasta îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 5, conform modelului prezentat în anexa nr. 3 la prezentul regulament;j) avizul societăţii de bursa pentru cel puţin o bursa de mărfuri unde doreşte sa presteze servicii de brokeraj, prin care să se arate ca îndeplineşte condiţiile tehnice pentru a opera pe pieţele respective;k) decizia privind obţinerea calităţii de membru compensator sau copie autentică de pe contractul de compensare încheiat cu o alta societate de intermediere care deţine calitatea de membru compensator la acea bursa de mărfuri, dacă cere autorizare şi pentru derulare de operaţiuni pe pieţele futures şi/sau cu optiuni;l) dovada depunerii fondului de risc, astfel:– dacă este depus la casa de compensaţie sau la o societate de intermediere care are calitatea de membru compensator – prin adresa care certifica existenta -, precum şi cuantumul fondului de risc depus;– dacă este depus la o banca agreată de casa de compensaţie – prin extras de cont pentru un depozit pe o perioadă de minimum 6 luni;m) organigrama societăţii, din care să rezulte existenta cel puţin a următoarelor compartimente sau echivalentele lor: Conducere, "Front Office", "Back Office", Financiar-contabilitate, Decontări, Tranzacţii, Oficiul pentru Încadrarea în Prevederile Legale (OPL);n) dovada achitării în contul C.N.V.M. a taxelor de autorizare.
 + 
Articolul 8(1) C.N.V.M. va emite autorizarea prealabilă în termen de 30 de zile de la data depunerii documentelor prevăzute la art. 7 pct. 1.(2) C.N.V.M. va decide cu privire la autorizarea societăţii de intermediere, în termen de cel mult 30 de zile de la data depunerii documentelor prevăzute la art. 7 pct. 2.(3) Eliberarea autorizaţiei definitive a societăţii de intermediere se va face sub condiţia achitării în contul C.N.V.M. a taxei de autorizare, ce va putea fi actualizată anual; taxa de autorizare este de:a) 3 milioane lei pentru societăţile de intermediere prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. a);b) 5 milioane lei pentru societăţile de intermediere prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. b);c) 10 milioane lei pentru societăţile de intermediere prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. c).(4) Orice modificări ale documentelor şi condiţiilor ce au dus la autorizarea societăţii vor fi aduse la cunoştinţa C.N.V.M. în termen de 48 de ore, împreună cu înaintarea documentelor justificative, după caz.
 + 
Articolul 9(1) În vederea retragerii autorizaţiei de a presta servicii de brokeraj, la cererea societăţii de intermediere, aceasta va depune o cerere standard de renunţare la autorizaţie (conform anexei nr. 2 la prezentul regulament).(2) Cererea va trebui să fie însoţită de avizul asociaţiei bursei (la care societatea de intermediere este membra şi din care doreşte să se retragă), al casei de compensaţie, precum şi al celorlalte instituţii din care societatea de intermediere face parte, din care să rezulte faptul ca aceasta nu mai are obligaţii contractuale nelichidate.(3) C.N.V.M. va decide cu privire la retragerea autorizaţiei, în cel mult 30 de zile de la data înregistrării cererii. Dacă înainte de a emite decizia de retragere a autorizaţiei C.N.V.M. a impus sancţiuni ca urmare a încălcării unor prevederi ale Legii nr. 129/2000 sau ale regulamentelor C.N.V.M., termenul de 30 de zile se prelungeşte până când C.N.V.M. considera ca este necesar, fără a se încalcă cerinţele de protecţie a clienţilor.(4) C.N.V.M. va trimite asociaţiei bursei respective un exemplar al deciziei de retragere a autorizaţiei societăţii de intermediere.
 + 
Articolul 10Documentele menţionate la art. 7 şi 9 vor fi prezentate la registratura C.N.V.M. în doua exemplare, în forma dactilografiata. În situaţia în care documentele sunt incomplete, ilizibile sau incorecte, termenele specificate la art. 8 şi 9 vor curge de la data depunerii ultimului document în forma solicitată.
 + 
Articolul 11Dacă, după autorizarea definitivă de către C.N.V.M., societatea de intermediere nu mai îndeplineşte vreuna dintre condiţiile prevăzute la art. 5 şi 12, reprezentantul legal al societăţii de intermediere trebuie să raporteze despre aceasta situaţie C.N.V.M. în termen de 48 de ore.
 + 
Articolul 12În cursul desfăşurării activităţii societăţile de intermediere trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:1. sa menţină un nivel minim al capitalului net, conform anexei nr. 4.3 la prezentul regulament, după cum urmează:a) pentru societăţile de intermediere prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. a) – 75.000.000 lei;b) pentru societăţile de intermediere prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. b) – 125.000.000 lei;c) pentru societăţile de intermediere prevăzute la art. 6 alin. (1) alin. c) – 250.000.000 lei;2. sa menţină un grad de îndatorare de maximum 15 la 1, conform anexei nr. 4.3 la prezentul regulament.
 + 
Articolul 13Societăţile de valori mobiliare trebuie să îndeplinească cumulativ condiţiile nivelului minim al capitalului net, impuse de Regulamentul C.N.V.M. nr. 3/1998 privind autorizarea şi exercitarea intermedierii de valori mobiliare, cu modificările ulterioare, precum şi cele enunţate în prezentul regulament.
 + 
Capitolul 3Condiţiile şi procedurile de autorizare a brokerilor + 
Articolul 14Nici o persoană fizica nu se va putea angaja în negocierea ofertelor de vânzare sau de cumpărare la o bursa de mărfuri fără a deţine o autorizaţie din partea C.N.V.M.
 + 
Articolul 15Brokerului nu îi este permis sa negocieze oferte şi sa perfecteze contracte bursiere în numele şi în contul sau, direct sau prin prepuşi, fiindu-i interzisă tranzacţionarea pentru sine.
 + 
Articolul 16Pentru a fi autorizat brokerul trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:a) să fie angajat exclusiv al unei societăţi de intermediere;b) să aibă cel puţin 21 de ani şi exerciţiul drepturilor civile;c) să fie atestat de asociaţia bursei de mărfuri unde urmează sa negocieze oferte şi sa perfecteze contracte bursiere;d) sa nu detina acţiuni într-o alta societate de intermediere, cu excepţia situaţiei prevăzute la art. 5 pct. 6;e) sa nu fi fost sancţionat de C.N.V.M. cu interzicerea exercitării oricărei activităţi profesionale reglementate de Legea nr. 129/2000;f) sa nu aibă antecedente penale.
 + 
Articolul 17În vederea autorizării unei persoane fizice ca broker societatea de intermediere, prin reprezentantul sau legal, va depune o cerere la C.N.V.M., care va cuprinde: numele, prenumele şi calitatea de angajat ale solicitantului, denumirea societăţii de intermediere unde solicitantul este sau urmează să fie angajat, denumirea societăţii de bursa şi a bursei de mărfuri unde doreşte sa negocieze oferte.
 + 
Articolul 18Cererea, în forma prezentată la art. 17, va fi însoţită de următoarele documente:a) acte de studii;b) copie de pe actul de identitate;c) declaraţie pe propria răspundere privind îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 5 pct. 6 şi la art. 16;d) certificat de cazier judiciar eliberat cu cel mult 3 luni anterioare depunerii cererii;e) atestatul eliberat de asociaţia bursei de mărfuri unde va fi abilitat sa negocieze şi sa contracteze.
 + 
Articolul 19(1) C.N.V.M. va decide cu privire la autorizarea solicitantului, în termen de cel mult 15 zile de la data primirii cererii, însoţită de documentele menţionate la art. 17 şi 18.(2) Eliberarea autorizaţiei de broker se va face cu condiţia prezentării dovezii achitării în contul C.N.V.M. a taxei de autorizare.(3) Taxa de autorizare este de 500 mii lei.(4) Autorizaţia unui broker este valabilă pe toată perioada în care este angajat la societatea de intermediere care a solicitat autorizarea.
 + 
Articolul 20(1) După autorizarea de către C.N.V.M. brokerii vor participa la pregătirea continua, în forma şi structurile de pregătire şi testare recunoscute şi avizate de C.N.V.M., asociaţia bursei şi societatea de bursa având obligaţia reevaluarii anuale a acestora.(2) Dacă, după autorizarea de către C.N.V.M., brokerul a încălcat vreuna dintre prevederile art. 16, asociaţia bursei, preşedintele consiliului bursei şi societatea de intermediere trebuie să raporteze despre aceasta situaţie C.N.V.M. în termen de 48 de ore.
 + 
Capitolul 4Obligaţiile societăţilor de intermediere faţă de clienţi + 
Articolul 21Clientul va avea acces la informaţiile generale despre societatea de intermediere, referitoare la: activităţile pe care societatea de intermediere este autorizata să le desfăşoare, comisioanele şi alte cheltuieli legate de serviciile pe care aceasta le pune la dispoziţie clientului, sediul central şi toate filialele, precum şi persoana de legătură din cadrul societăţii de intermediere, de la care clientul poate obţine informaţii în legătură cu conturile sale sau cu societatea de intermediere. Societatea de intermediere are obligaţia de a pune la dispoziţie aceste informaţii la sediul sau. Modificările intervenite în legătură cu comisioanele şi cu celelalte cheltuieli trebuie să fie aduse la cunoştinţa clientului în cel mult 5 zile înaintea aplicării lor.
 + 
Articolul 22(1) Societatea de intermediere are datoria de a executa ordinele clienţilor la cel mai bun preţ în condiţiile date ale pieţei.(2) Înainte de a negocia o ofertă în cont propriu sau în contul unui acţionar semnificativ al societăţii de intermediere, al unui membru al consiliului de administraţie sau al unui angajat al său, societatea de intermediere trebuie să execute ordinele primite de la clienţi, la preţul indicat sau la un preţ mai bun, în cazul unui ordin limita.(3) În situaţia în care clientul nu depune marjele necesare înaintea efectuării tranzacţiei, societatea de intermediere are dreptul sa refuze executarea ordinului.(4) În situaţia în care clientul/societatea de intermediere nu răspunde la apelul în marja în termen de 24 de ore de la data tranzacţiei, societatea de intermediere/casa de compensaţie poate lichidă contractele înregistrate în contul clientului/societăţii de intermediere până la acoperirea valorii apelului în marja, prin perfectarea, la bursa de mărfuri corespunzătoare, de contracte de sens opus celor înregistrate.
 + 
Articolul 23(1) Societatea de intermediere, prin brokerul sau, poate face recomandări legate de tranzactionare clienţilor actuali sau potenţiali numai dacă dispune de informaţii financiare şi de alte documente accesibile publicului cu privire la marfa, serviciul sau instrumentul derivat care face obiectul recomandarii.(2) Societăţile de intermediere nu pot dobândi autoritate discretionara asupra contului unui client fără acordul expres în scris al acestuia.
 + 
Articolul 24(1) După efectuarea unei tranzacţii societatea de intermediere va confirma în scris clientului executarea ordinului, nu mai târziu de 24 de ore după ce a avut loc înregistrarea tranzacţiei la casa de compensaţie. Confirmarea trebuie să indice cel puţin:a) dacă acţionează în calitate de membru compensator sau de societate de intermediere care nu deţine calitatea de membru compensator;b) comisionul aferent tranzacţiilor executate, sumele pe care societatea de intermediere le-a primit cu titlu de marja şi cele pe care urmează, în mod obligatoriu, să le primească de la respectivul client pentru tranzacţiile efectuate, precum şi sumele disponibile în contul de marja;c) data, ora şi minutul la care s-a efectuat tranzacţia, denumirea, preţul şi cantitatea de mărfuri sau de instrumente derivate cumpărate ori vândute de client;d) poziţiile deschise pentru fiecare marfa sau tip de instrument derivat şi scadenta, calculate ca diferenţa dintre numărul de contracte vândute şi cele cumpărate;e) profitul/pierderea rezultată din tranzacţiile efectuate şi din evaluarea la piaţa a poziţiilor deschise.(2) Înregistrarea tranzacţiilor în contul de marja al clientului se va realiza în ziua primirii situaţiei cumulate de la casa de compensaţie.(3) Fiecare tranzacţie se înregistrează în mod cronologic, separat, şi se adauga în contul clientului la contractele executate anterior.
 + 
Articolul 25(1) O societate de intermediere va depozita şi va evidenţia contabil fondurile primite de la clienţi, separat de fondurile proprii şi segregate între ele.(2) Datele privind orice tranzacţie sunt accesibile numai brokerului, superiorului sau, serviciului de evidenta şi serviciului de contabilitate din societatea de intermediere, precum şi funcţionarilor C.N.V.M.
 + 
Capitolul 5Reguli minimale de conduita pentru societăţile de intermediere şi brokeri + 
Articolul 26Societatea de intermediere, precum şi brokerii săi sunt ţinuţi la respectarea prevederilor Legii nr. 129/2000 şi ale reglementărilor emise şi/sau avizate de C.N.V.M., aplicabile în materie.
 + 
Articolul 27(1) Societăţii de intermediere îi este interzis:a) să facă declaraţii care să induca în eroare, în circumstanţele în care au fost făcute, prin comisiune sau omisiune, în legătură cu fapte importante;b) să facă înregistrări false sau incorecte în legătură cu acceptarea sau cu folosirea fondurilor clienţilor ori în legătură cu procedurile casei de compensaţie;c) să efectueze tranzacţii în scopul de a influenţa în mod artificial preţul mărfurilor, serviciilor sau al instrumentelor derivate ori de a crea impresia unui volum ridicat;d) sa afiseze cotaţii sau sa introducă oferte de natura sa creeze o impresie falsa asupra preţului real de piaţa al unor mărfuri, servicii sau instrumente derivate;e) să efectueze tranzacţii cu mărfuri, servicii sau instrumente derivate, care ar avea ca scop ascunderea identităţii proprietarului acesteia.(2) Societăţii de intermediere sau angajaţilor acesteia le este interzis să efectueze tranzacţii cu o anumită marfa, serviciu sau instrument derivat, bazate pe informaţii confidenţiale sau privilegiate în legătură cu acea marfa, serviciu sau instrument derivat, ori sa dezvaluie asemenea informaţii unei persoane care ar putea obţine beneficii prin tranzacţionarea pe baza acestor informaţii.
 + 
Articolul 28Brokerilor le este interzis:a) să fie acţionari, asociaţi ori administratori sau cenzori la o societate de bursa de mărfuri, casa de compensaţie, societate de intermediere concurenta sau la o societate de consultanţa ori de expertiza contabila, autorizata de C.N.V.M.;b) sa negocieze şi/sau sa perfecteze contracte la bursa sau în afară bursei, în numele şi contul lor, în mod direct sau prin persoane interpuse;c) sa negocieze ofertele şi/sau sa perfecteze contracte futures ori cu optiuni în afară bursei;d) să execute un ordin şi sa negocieze ofertele în baza unei informaţii privilegiate sau confidenţiale;e) să execute ordine pentru cei aflaţi în procedura de redresare sau lichidare judiciară;f) să execute ordine în mod discretionar, dacă nu s-a obţinut acordul expres al clientului conform art. 23 alin. (2).
 + 
Articolul 29Angajaţii şi brokerii societăţii de intermediere sunt obligaţi sa informeze conducerea acesteia cu privire la orice reclamaţii ale clienţilor săi în legătură cu activitatea sa. Societatea de intermediere trebuie să ţină evidenta tuturor acestor reclamaţii, care să poată fi pusă la dispoziţie C.N.V.M. în orice moment, la cerere.
 + 
Articolul 30Publicitatea facuta de societatea de intermediere va conţine: denumirea completa a acesteia, adresa sediului social, numerele de telefon şi de fax, precum şi calităţile pe care le deţine (membru, membru afiliat, membru compensator).
 + 
Articolul 31Publicitatea societăţii de intermediere nu va conţine informaţii false sau care pot induce în eroare şi nici nu va oferi garanţii clienţilor cu privire la performanţele unei tranzacţii.
 + 
Articolul 32Publicitatea societăţii de intermediere trebuie să fie avizată de către OPL. C.N.V.M. şi societatea de bursa pot sista difuzarea unui material publicitar, dacă acesta contravine legii, regulilor C.N.V.M. sau ale societăţii de bursa.
 + 
Articolul 33Societatea de intermediere trebuie să păstreze la sediul sau copii de pe toate materialele publicitare pentru o perioadă de 2 ani de la aparitie şi să le pună la dispoziţie C.N.V.M. sau societăţii de bursa, la cerere.
 + 
Capitolul 6Documentele specifice prestării serviciilor de intermediere.Raportarile financiare şi notificările către C.N.V.M. + 
Articolul 34(1) Societăţile de intermediere sunt obligate sa ţină evidenta stricta a operaţiunilor pe care le executa şi să îşi organizeze evidenţa contabilă în conformitate cu prevederile Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările ulterioare, ale normelor şi instrucţiunilor elaborate în scopul aplicării acesteia, precum şi cu reglementările specifice ale C.N.V.M.(2) Societăţile de intermediere sunt obligate să deţină fişele angajaţilor şi colaboratorilor societăţii de intermediere, cu menţionarea sancţiunilor şi a situaţiilor de punere sub acuzare în legătură cu prestarea serviciilor de brokeraj, pentru perioada în care exista relaţii contractuale între părţi.
 + 
Articolul 35Societatea de intermediere trebuie să întocmească şi sa ţină la zi cel puţin următoarele:a) evidente ale operaţiunilor referitoare la tranzacţiile cu mărfuri, servicii sau instrumente derivate, ale intrărilor/iesirilor de numerar şi ale altor avansuri sau debite ale clienţilor, precum şi documentele primare care au stat la baza lor. Evidentele vor reflecta contul în care tranzacţia a fost efectuată, denumirea, cantitatea, preţul unitar şi cel total de vânzare sau de cumpărare şi data tranzacţiei pentru marfa, serviciul sau instrumentul derivat tranzactionat;b) evidente pe clienţi, care să reflecte zilnic, în contul de marja al fiecărui client, toate vânzările/cumpărările, primirile/livrările de marfa, servicii sau instrumente derivate, precum şi evaluarile zilnice ale acestora, efectuate conform procedurilor casei de compensaţie;c) situaţii privind activele şi pasivele, conturile de venituri, de cheltuieli şi de capital, actualizate cel puţin lunar;d) documente care să reflecte, separat pentru fiecare marfa, serviciu sau instrument derivat, toate poziţiile pe care societatea de intermediere le deţine în contul propriu şi în conturile clienţilor săi;e) un formular pentru fiecare ordin de tranzactionare, care va cuprinde cel puţin:(i) numărul contului clientului;(îi) tipul ordinului;(iii) momentul intrării ordinului;(iv) momentul executării ordinului;(v) momentul anulării ordinului, dacă este cazul;(vi) calitatea în care societatea de intermediere acţionează(dacă este sau nu membru compensator);(vii) preţul la care a fost executat ordinul;f) copii de pe confirmările tuturor cumpărărilor sau vânzărilor de mărfuri, servicii ori instrumente derivate, conform art. 24, precum şi de pe apelurile de marja şi notele privind alte debite şi credite ale clienţilor societăţii de intermediere;g) fişele conturilor, pe clienţi.
 + 
Articolul 36Societatea de intermediere trebuie să întocmească şi sa păstreze la zi toate documentele prevăzute la art. 35, în scopul reflectării cu exactitate a situaţiei financiare şi de a permite verificarea şi copierea acestor evidente în orice moment de către funcţionarii sau alţi reprezentanţi ai C.N.V.M. De asemenea, funcţionarii sau alţi reprezentanţi ai C.N.V.M. au dreptul de a solicita, verifica, ridica şi/sau de a copia în orice moment şi orice evidente pe care societatea de intermediere le întocmeşte în baza regulamentelor burselor de mărfuri la care tranzactioneaza.
 + 
Articolul 37Toate documentele prevăzute la art. 35 trebuie să fie păstrate o perioadă de minimum 5 ani, într-un loc accesibil, şi să poată fi puse la dispoziţie C.N.V.M., la cerere, în cel mult 4 zile lucrătoare.
 + 
Articolul 38În scopul supravegherii de către C.N.V.M. a activităţii desfăşurate de societăţile de intermediere, acestea vor depune la C.N.V.M. următoarele situaţii şi documente (anexa nr. 4 la prezentul regulament):1. lunar, "Situaţia privind capitalul net şi gradul de îndatorare". Aceasta situaţie va fi depusa la C.N.V.M. în termen de 10 zile lucrătoare de la sfârşitul lunii, în formularul anexat, împreună cu balanţa analitica de verificare aferentă lunii respective;2. raportul semestrial: "Bilanţul contabil semestrial" în termen de 5 zile lucrătoare de la data declarata de direcţia generală a finanţelor publice "data ultima de depunere a bilanţului", "Contul de profit şi pierdere" şi "Situaţia privind capitalul net şi gradul de îndatorare", în termen de 6 zile lucrătoare de la sfârşitul semestrului;3. raportul anual certificat de către un cenzor extern independent sau de către o societate de expertiza contabila, care trebuie să cuprindă: "Bilanţul contabil anual", cu toate anexele corespunzătoare, "Raportul de gestiune al administratorilor" şi "Situaţia modificărilor în Registrul acţionarilor". Termenul de raportare – 5 zile lucrătoare de la data declarata de direcţia generală a finanţelor publice "data ultima de depunere a bilanţului";4. raportul privind situaţia capitalului minim net şi gradul de îndatorare a societăţii de intermediere poate fi solicitat oricând de C.N.V.M. Documentul trebuie depus în termen de 24 de ore de la notificarea C.N.V.M.;5. alte raportări pe care C.N.V.M. le poate solicita.
 + 
Articolul 39Societatea de intermediere trebuie să expedieze zilnic clienţilor situaţia conturilor acestora, atâta timp cat în contul clienţilor sunt înregistrate poziţii deschise în contractele futures sau cu optiuni. Clientului care deţine un cont activ i se va transmite, de asemenea, un raport anual.
 + 
Articolul 40(1) Societatea de audit care descoperă o neregula în documentele financiar-contabile ale societăţii de intermediere trebuie să raporteze C.N.V.M. în cel mult două zile lucrătoare de la data constatării acesteia.(2) Societatea de intermediere trebuie să raporteze C.N.V.M., asociaţiei bursei sau, după caz, consiliului bursei măsurile luate pentru a corecta situaţia.(3) Dacă o societate de intermediere a încălcat vreuna dintre prevederile art. 15, 24, 25, 27, 28, 32, 33 şi 35, atunci C.N.V.M. şi/sau societatea de bursa pot lua măsuri disciplinare împotriva acestei societăţi, inclusiv suspendarea temporară a societăţii de intermediere, în scopul protejării clienţilor.
 + 
Capitolul 7Sancţiuni + 
Articolul 41(1) Pentru încălcarea prevederilor prezentului regulament C.N.V.M. stabileşte raspunderi şi sancţiuni în conformitate cu prevederile Legii nr. 129/2000.(2) C.N.V.M., pentru încălcarea cu intenţie sau din culpa, prin comisiune sau omisiune, a dispoziţiilor prezentului regulament, poate aplica următoarele sancţiuni:a) avertisment public;b) amenzi cuprinse între 10.000.000 lei şi 200.000.000 lei sau calculate ca procent cuprins între 0,1 şi 3, aplicat la valoarea capitalului social al societăţii de bursa;c) interzicerea temporară, între 30 şi 90 de zile, sau definitivă, pentru persoanele fizice ori juridice, de a desfăşura operaţiuni prevăzute în prezentul regulament, în conformitate cu Legea nr. 129/2000;d) suspendarea autorizaţiei de funcţionare pentru o perioadă cuprinsă între o luna şi 6 luni, cu posibilitatea prelungirii până la 9 luni;e) retragerea autorizaţiei pe o perioadă cuprinsă între 1 şi 3 ani;f) anularea autorizaţiei.(3) Oricare dintre sancţiunile prevăzute la alin. (2) lit. c)-f) poate fi aplicată cumulativ cu sancţiunea prevăzută la lit. b).(4) Sancţiunea retragerii autorizaţiei implica aplicarea cumulativa a sancţiunii privind interzicerea temporară sau definitivă a desfăşurării operaţiunilor prevăzute în prezentul regulament.(5) Anularea autorizaţiei implica şi interzicerea desfăşurării oricărei operaţiuni prevăzute în prezentul regulament pentru o perioadă cuprinsă între 2 şi 5 ani.(6) C.N.V.M. poate, în cazuri justificate, la cerere, sa reducă cu cel mult jumătate durata sancţiunii stabilite în baza art. 41 alin. (2) lit. c), d) şi e).
 + 
Articolul 42C.N.V.M. va anula orice autorizaţie obţinută pe baza unor informaţii false sau voit eronate şi poate aplica persoanelor, fizice sau juridice, răspunzătoare, sancţiunea prevăzută la art. 41 alin. (2) lit. c).
 + 
Articolul 43Pentru nerespectarea prevederilor art. 11 şi ale art. 20 alin. (2) C.N.V.M. poate aplica sancţiuni în conformitate cu prevederile art. 41 alin. (2) lit. d)-f), după caz.
 + 
Articolul 44(1) Societatea de intermediere care efectuează tranzacţii pe baza unor informaţii confidenţiale sau privilegiate şi transmite informaţii confidenţiale sau privilegiate unei persoane care foloseşte asemenea informaţii pentru tranzacţionarea de mărfuri, servicii şi instrumente derivate poate fi sancţionată de C.N.V.M. conform art. 41 alin. (2) lit. b) şi e).(2) Brokerii care utilizează sau furnizează informaţii confidenţiale ori privilegiate pot fi sancţionaţi în conformitate cu art. 41 alin. (2) lit. c) şi e).(3) C.N.V.M. va înştiinţa organele de urmărire penală şi va confisca profitul obţinut în condiţiile prevăzute la alin. (1).
 + 
Articolul 45Societăţile de intermediere şi/sau brokerii care nu îşi îndeplinesc îndatoririle faţă de clienţi prevăzute în prezentul regulament sunt sancţionaţi potrivit art. 41 alin. (2) lit. a), d) sau e), după caz. În plus, societatea de intermediere va despăgubi clienţii la nivelul pierderilor cauzate, constatate de C.N.V.M.
 + 
Articolul 46Societăţile de intermediere care nu respecta prevederile prezentului regulament referitoare la publicitate pot fi sancţionate de C.N.V.M. potrivit art. 41 alin. (2) lit. b).
 + 
Articolul 47Pentru încălcarea prevederilor art. 22 C.N.V.M. poate sanctiona societăţile de intermediere şi/sau brokerii responsabili, în conformitate cu art. 41 alin. (2) lit. a), d) sau e).
 + 
Articolul 48Societăţile de intermediere care nu se conformează cerinţelor referitoare la evidenţa contabilă, cuprinse în prezentul regulament, pot fi sancţionate de C.N.V.M. conform art. 41 alin. (2) lit. b) sau d). Totodată societăţile de intermediere sunt obligate sa corecteze abaterile respective în termen de doua zile lucrătoare de la data constatării. În caz contrar C.N.V.M. poate:1. sa sanctioneze societatea de intermediere conform art. 41 alin. (2) lit. a), în cazul în care aceasta se afla la prima abatere în ultimii 2 ani;2. să aplice sancţiunea prevăzută la art. 41 alin. (2) lit. d) şi e), în cazul în care societatea de intermediere nu se afla la prima abatere sau dacă abaterea nu poate fi corectată.
 + 
Articolul 49(1) Societăţii de intermediere care întocmeşte şi prezintă la C.N.V.M. documente financiar-contabile sau alte rapoarte incomplete ori inexacte i se va aplica, după caz, una dintre sancţiunile prevăzute la art. 41 alin. (2) lit. a), b), d) sau e).(2) Societăţii de intermediere care întocmeşte şi prezintă la C.N.V.M. documente financiar-contabile sau alte rapoarte false i se va aplica una dintre sancţiunile prevăzute la art. 41 alin. (2) lit. e) sau f), iar cazul va fi sesizat organelor de urmărire penală.
 + 
Articolul 50Pentru nerespectarea termenelor prevăzute la art. 38 C.N.V.M. va aplica societăţii de intermediere, după caz, una dintre sancţiunile prevăzute la art. 41 alin. (2) lit. a), d), e) sau b) pentru fiecare zi de întârziere.
 + 
Articolul 51Dacă raportarile prevăzute la art. 38 pct. 2 nu sunt însoţite de raportul cenzorului extern independent sau al societăţii de expertiza contabila, societăţii de intermediere i se va aplica sancţiunea prevăzută la art. 41 alin. (2) lit. b), iar cenzorul extern independent va fi radiat din Registrul cenzorilor externi independenţi, aflat la C.N.V.M., iar societăţii de expertiza contabila i se va retrage autorizaţia de funcţionare pe pieţele reglementate de C.N.V.M.
 + 
Articolul 52(1) Persoana juridică sau fizica ce prestează servicii de brokeraj fără autorizaţie definitivă obţinută conform prevederilor prezentului regulament poate fi sancţionată conform art. 41 alin. (2) lit. b).(2) Cazurile constatate de C.N.V.M. privind prestarea serviciilor de brokeraj fără autorizaţie vor fi înaintate spre soluţionare organelor de urmărire penală.
 + 
Articolul 53Societăţile de intermediere care încalcă prevederile art. 27 alin. (1) lit. b)-e) pot fi sancţionate, după caz, cu una dintre sancţiunile prevăzute la art. 41 alin. (2) lit. a), b), d) sau e).
 + 
Articolul 54Brokerii care încalcă prevederile art. 28 pot fi sancţionaţi, după caz, cu una dintre sancţiunile prevăzute la art. 41 alin. (2) lit. a), b), c), d) sau e).
 + 
Articolul 55Societatea de intermediere şi/sau brokerii care se implica în activităţi prin care încalcă reglementările C.N.V.M. sau Legea nr. 129/2000 şi pentru care nu au fost prevăzute în mod expres sancţiuni în prezentul regulament sau în Legea nr. 129/2000 vor fi obligaţi sa despăgubească clienţii pentru pierderile cauzate şi pot fi sancţionaţi de C.N.V.M. cu una dintre sancţiunile prevăzute la art. 41 alin. (2) lit. a), b), d) sau e).
 + 
Articolul 56Nivelurile minime şi maxime ale amenzilor din prezentul capitol se actualizează anual în funcţie de rata inflaţiei.
 + 
Articolul 57Sancţiunile aplicate de C.N.V.M. vor fi făcute publice.
 + 
Capitolul 8Dispoziţii finale şi tranzitorii + 
Articolul 58(1) Societatea de intermediere va supune autorizării prealabile a C.N.V.M. orice modificare în modul de organizare şi funcţionare, orice reducere sau majorare a capitalului social, precum şi emisiunea de valori mobiliare, notificând C.N.V.M. schimbările în conducerea societăţii de intermediere şi în deţinerea capitalului social (conform anexei nr. 5 la prezentul regulament).(2) Pentru orice notificare către C.N.V.M. a modificărilor, menţionată la alin. (1), societatea de intermediere va achită o taxa de 50.000 lei, actualizată anual în funcţie de rata inflaţiei.
 + 
Articolul 59(1) Societăţile comerciale care au organizate agenţii bursiere, precum şi alte societăţi comerciale care derulează activităţi de brokeraj la bursele de mărfuri au termen până la data de 3 august 2002 pentru a se încadra în prevederile prezentului regulament.(2) Pentru a putea funcţiona legal societăţile comerciale care au organizate agenţii bursiere, societăţile comerciale care derulează activităţi de brokeraj la bursele de mărfuri şi societăţile de valori mobiliare care doresc derularea unor activităţi specifice societăţilor de brokeraj care sunt înfiinţate până la data intrării în vigoare a prezentului regulament vor solicita C.N.V.M. în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului regulament emiterea unei autorizaţii provizorii de funcţionare, pe baza unei cereri (anexa nr. 1 la prezentul regulament) ce va fi însoţită de următoarele documente:a) copie de pe actul constitutiv al societăţii comerciale;b) încheierea judecătorului delegat pe lângă oficiul – registrului comerţului de autorizare a constituirii societăţii comerciale şi de înscriere în registru;c) copie de pe certificatul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului;d) pentru fiecare dintre membrii consiliului de administraţie, ai comitetului de direcţie şi ai comisiei de cenzori, dacă este cazul, următoarele documente:– curriculum vitae;– certificat de cazier judiciar, eliberat cu cel mult 3 luni anterioare depunerii cererii de autorizare provizorie;– declaraţie pe propria răspundere autentificată, în care să specifice ca va respecta prevederile Legii nr. 129/2000 şi ale reglementărilor C.N.V.M. aplicabile în materie;e) structura organizatorică şi regulamentul de organizare şi funcţionare a societăţii comerciale;f) dovada ca dispune de o dotare tehnica minima necesară prestării serviciilor de brokeraj: minimum 4 PC cu sistem de evidenta, compensare şi evaluare a riscului agreat de casa de compensaţie şi/sau de societatea de bursa unde îşi desfăşoară activitatea, evidenţa contabilă pe PC, software de "front office", software de "back office", conectare la Internet, fax sau echivalent, minimum doua linii telefonice;g) dovada ca cel puţin două persoane angajate au atestat de broker şi sunt autorizate de C.N.V.M. conform prevederilor prezentului regulament;h) avizul societăţii de bursa pentru bursa de mărfuri unde doreşte sa presteze servicii de brokeraj, prin care să se arate ca este înscris în asociaţia bursei şi ca îndeplineşte condiţiile tehnice pentru a opera pe pieţele respective;i) decizia privind obţinerea calităţii de membru compensator sau copie autentică de pe contractul de compensare încheiat cu o alta societate de intermediere care deţine calitatea de membru compensator la acea bursa de mărfuri, dacă cere autorizare şi pentru derulare de operaţiuni pe pieţele futures sau cu optiuni;j) dovada depunerii fondului de risc, astfel:– dacă este depus la casa de compensaţie sau la o societate de intermediere care are calitatea de membru compensator – prin adresa care certifica existenta -, precum şi cuantumul fondului de risc;– dacă este depus la o banca agreată de casa de compensaţie – prin extras de cont pentru un depozit pe o perioadă de minimum 6 luni;k) dovada achitării în contul C.N.V.M. a taxelor de autorizare conform art. 8 alin. (3).(3) C.N.V.M. va decide cu privire la autorizarea în termen de 30 de zile, în condiţiile art. 7-11.(4) Cu cel puţin 30 de zile înainte de expirarea autorizării provizorii (a carei valabilitate este limitată la data de 3 august 2002), societăţile prevăzute la alin. (1) şi (2) sunt obligate să solicite C.N.V.M. autorizarea în aceasta calitate în condiţiile prevăzute la art. 7-11.(5) Desfăşurarea activităţilor de brokeraj fără autorizaţie constituie contravenţie, dacă nu au fost săvârşite astfel încât sa întrunească condiţiile unei infracţiuni, şi se pedepseşte conform legii.
 + 
Articolul 60Activităţile traderului vor fi reglementate de societatea de bursa şi de casa de compensaţie, cu avizul C.N.V.M.
 + 
Articolul 61Utilizarea în legătură cu activităţile de tipul celor reglementate prin Legea nr. 129/2000 şi prin regulamentele C.N.V.M. aplicabile în materie a sintagmelor: „societate de bursa”, „societate de brokeraj”, „broker” sau a oricăreia similare ori a combinatiilor dintre acestea, fără autorizarea C.N.V.M., reprezintă încălcări ale legii şi atrage răspunderea penală şi/sau civilă, după caz.
 + 
Articolul 62Prezentul regulament intră în vigoare la data publicării lui în Monitorul Oficial al României, Partea I.
 + 
Anexa 1––-la regulament––––-FORMULARSocietate de intermediereFormular nou ………….. Modificări ………………….CEREREpentru autorizarea serviciilor de intermediere la bursele de mărfuriOpis1. Cererea de autorizare prealabilă sau cererea de autorizare definitivă a societăţii de intermediere2. Copie de pe autorizaţia prealabilă/provizorie eliberata de C.N.V.M.3. Actul constitutiv autentificat, în copie legalizată4. Încheierea judecătorului delegat pe lângă oficiul registrului comerţului de autorizare a constituirii societăţii de intermediere şi de înscriere în registru5. Copie de pe certificatul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului6. Copie de pe extrasul de cont, care dovedeşte vărsarea capitalului în numerar7. Raportul de evaluare pentru aportul în natura (dacă este cazul), în copie legalizată8. Documente care să probeze ca sediul societăţii de intermediere se afla în folosinţă exclusiva a acesteia.9. Pentru membrii consiliului de administraţie, ai comitetului de direcţie şi pentru cenzorii numiţi, următoarele documente:– curriculum vitae;– certificat de cazier judiciar, eliberat cu cel mult 3 luni anterioare depunerii cererii;– declaraţie sub semnatura olografă în care să specifice că nu încalcă prevederile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările ulterioare, ale Legii nr. 129/2000 şi ale reglementărilor legale în vigoare în legătură cu intermedierea de valori mobiliare10. Structura organizatorică şi regulamentul de organizare şi funcţionare, regulamentul de ordine interioară ale societăţii de intermediere11. Dovada ca cel puţin două persoane angajate au atestat de broker şi sunt autorizate de C.N.V.M.12. Avizul de agreare al societăţii de bursa13. Decizie de obţinere a calităţii de membru compensator sau copie autentică de pe contractul de compensare14. Dovada depunerii fondului de risc15. Dovada achitării în contul C.N.V.M. a taxelor de autorizare16. Declaraţie din partea reprezentantului legal al societăţii de intermediere ca aceasta îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 5 şi 7 din regulament.Pagina de identificare a prezentului formular trebuie să poarte semnatura reprezentantului legal şi ştampila societăţii comerciale care solicită autorizarea.Cererile vor fi completate cu informaţiile necesare etapei de autorizare corespunzătoare, respectiv:– avizul prealabil, eliberat în scopul înmatriculării la oficiul registrului comerţului;– autorizarea provizorie ca societate de intermediere;– autorizarea definitivă, eliberata în scopul desfăşurării activităţii de intermediere.ANGAJAMENTSOCIETATEA DE INTERMEDIERE……………………………………………………………….(denumirea societăţii)certifica prin prezenta ca informaţiile furnizate de către societate cu ocazia autorizării sau în cursul desfăşurării activităţii sunt reale, corecte şi complete şi se obliga sa comunice în scris C.N.V.M. orice modificări intervenite în informaţiile furnizate, la termenele prevăzute în Regulamentul nr. 6/2001 privind autorizarea şi exercitarea serviciilor de intermediere la bursele de mărfuri.SOCIETATEA DE INTERMEDIERE…………………………………………………………..(denumirea societăţii)se angajează sa cunoască şi să respecte Legea nr. 31/1991 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările ulterioare, Legea nr. 129/2000 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 69/1997 privind pieţele reglementate de mărfuri, servicii şi instrumente derivate, reglementările C.N.V.M. şi ale Organismului de autoreglementare (OAR) la care este membra.Nerespectarea obligaţiilor menţionate mai sus atrage răspunderea societăţii de intermediere, conform Legii nr. 129/2000 şi reglementărilor C.N.V.M. şi ale OAR.Data: ……………….Preşedintele consiliuluide administraţie, Director general,…………………… …………………..(numele, prenumele şi semnatura) (numele, prenumele şi semnatura)

FORMULAR
Pagina 1

(Pagina de
identificare)

CERERE PENTRU AUTORIZAREA
CA SOCIETATE DE INTERMEDIERE

Data: ………………

Pentru uz
oficial

Numai pentru
uz oficial

False declaraţii sau omisiuni intenţionate ale unor fapte pot
constitui încălcări ale legii penale.
1. Denumirea completa a solicitantului:
…………………………………………………….
2. Numărul de înmatriculare în registrul comerţului:
…………………………………………………….
3. Cod fiscal nr.:
…………………………………………………….
4. Dacă actuala înregistrare determina schimbarea numelui
solicitantului, menţionaţi numele anterior:
…………………………………………………….
5. Adresa sediului principal: ………….. ……………
(strada şi nr.) (localitatea)
………….. ……………
(judeţul) (codul poştal)

6. Adresa poştală, dacă este diferita: ………………….
7. Numărul de telefon al
solicitantului: …………. …………………
(prefix) (numărul de telefon)

8. Numărul de fax al
solicitantului: …………. ………………..
(prefix) (numărul de fax)

9. Persoana de contact:
………………………… …….. ………………
(numele, prenumele şi funcţia) (prefix) (numărul de telefon)
10. Reprezentantul legal: ……………………………..

Semnatura: ………………….

Ştampila societăţii
de intermediere:

Nu completati sub aceasta linie. Numai pentru uz oficial.
FORMULAR CERERE PENTRU AUTORIZAREA
Pagina 2 SOCIETĂŢII DE INTERMEDIERE

Denumirea solicitantului:
…………………….
Data: ……………….

Pentru uz
oficial

Numai pentru
uz oficial

● În ultimii 10 ani unul dintre actionarii
semnificativi sau membrii consiliului de
administraţie ori directorii solicitantului
au fost sancţionaţi de C.N.V.M., de către
un organism de autoreglementare sau de
către o instanţa străină?
[] [] DA NU
● Societatea comercială se afla în una dintre
fazele procedurii de faliment sau în una
dintre cele premergătoare acesteia, potrivit
legii?
[] [] DA NU
● Bifati tipurile de activităţi pentru care
solicitantul doreşte să obţină autorizaţie:
a) negocierea ofertelor şi perfectarea
contractelor pe piaţa la disponibil, futures
sau cu optiuni în contul unor terţi sau în
cont propriu;
b) navlosiri, asigurări maritime şi fluviale
în contul unor terţi;
c) gestiune pe bază de mandat pentru
constituirea garanţiilor la contractele
futures şi cu optiuni, precum şi pentru plata
primei la contractele cu optiuni perfectate
în contul unor terţi;
d) negocierea, în baza unui mandat, în scopul
obţinerii de credite de la bănci pentru
acoperirea parţială a tranzacţiilor futures;
e) servicii subsidiare, adiacente sau
complementare operaţiunilor prevăzute la
lit. a)-d), cum ar fi:
– desfăşurarea activităţii de formator de
piaţa;
– vânzări şi achiziţii având ca obiect
mărfuri cum sunt produsele agricole sau
materiile prime destinate procesarii, din
categoria celor care, prin natura lor, sunt
bunuri fungibile sau bunuri mobile prin
anticipatie;
– vânzări şi achiziţii la vedere, având ca
obiect titluri reprezentative pe mărfuri,
de tipul recipisei de depozit şi al
warantului, al conosamentului, al poliţei
de asigurare şi al altora asemenea, agreate
şi clasificate de C.N.V.M., precum şi
achiziţii sau vânzări la termen prin
contracte futures sau cu optiuni;
– activităţi conexe prestării serviciilor
de brokeraj, printre care asistenţa şi
evaluarea condiţiilor de piaţa în vederea
stabilirii politicii de preţ.
[]

[]

[]

[]

[]

[]

[]

[]

FORMULAR
Pagina 3

CERERE PENTRU AUTORIZAREA
SOCIETĂŢII DE INTERMEDIERE

Denumirea solicitantului:
……………………………
Data: ………………………

Pentru uz
oficial

Numai pentru
uz oficial

1. Menţionaţi organismul de autoreglementare în
care solicitantul doreşte sa devină membru.

Specificati:
…………………………………………………..

2. Solicitantul a obţinut avizul organismului de
autoreglementare la care doreşte sa devină
membru (dacă este cazul):
DA [] NU [] (Pentru explicaţii suplimentare folosiţi
pagina de completare.)

Ştampila Organismului de autoreglementare (OAR)

┌─────────────────┬───────────────────────────────────────────────┬────────────┐│ FORMULAR │ CERERE PENTRU AUTORIZAREA │ Pentru ││ ANEXA A │ SOCIETĂŢII DE INTERMEDIERE │uz oficial ││ Acţionari şi │ Denumirea solicitantului: ………….. │ ││ personal de │ │ ││ conducere │ Data: ……………………………. │ │├─────────────────┴───────────────────────────────────────────────┴────────────┤│ ● Menţionaţi mai jos: ││ ● numele membrilor consiliului de administraţie şi al ││ personalului de conducere; ││ ● numele persoanei/persoanelor din Oficiul pentru ││ încadrarea în prevederile legale; ││ ● numele fiecărui acţionar care deţine 5% sau mai mult ││ dintr-o clasa de valori mobiliare cu drept de vot ale ││ solicitantului, mai puţin în cazul în care solicitantul ││ este o societate deschisă. │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ ● Completati coloana "Statut" prin menţionarea calităţii ││ de acţionar, membru în consiliul de administraţie, ││ comitetul de direcţie sau în Oficiul pentru încadrarea în ││ prevederile legale. Dacă este vorba de acţionar, menţionaţi ││ clasa de valori mobiliare deţinute (dacă au fost emise mai ││ multe clase de valori mobiliare). │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ ● Codurile ││ pentru ││ proprietate ││ sunt: NA – până la 5% B – între 10% şi 33% D – între 50% şi 75% ││ A – între 5% şi 10% C – între 33% şi 50% E – peste 75% │├───────────────────┬──────────────┬──────────────┬──────────────┬─────────────┤│ Numele/denumirea│ Funcţia │ Codul pentru │ Codul fiscal │ Pentru ││ completa │ sau statutul │ proprietate │ (pentru │ uz oficial ││ │ │ │ persoane │ ││ │ │ │ juridice) │ │├───────────────────┼──────────────┼──────────────┼──────────────┼─────────────┤├───────────────────┼──────────────┼──────────────┼──────────────┼─────────────┤├───────────────────┼──────────────┼──────────────┼──────────────┼─────────────┤└───────────────────┴──────────────┴──────────────┴──────────────┴─────────────┘┌─────────────────┬────────────────────────────────────────────┬───────────────┐│ FORMULAR │ CERERE PENTRU AUTORIZAREA │ Pentru ││ ANEXA B │ SOCIETĂŢII DE INTERMEDIERE │ uz oficial ││ │ │ ││ Acţionari │ Denumirea solicitantului: …………… │ ││persoane juridice│ Data: …………………………….. │ │├─────────────────┴────────────────────────────────────────────┴───────────────┤│ ● Pentru fiecare dintre actionarii persoane juridice menţionaţi în anexa A, ││ specificati mai jos: actionarii săi care au în proprietate, au drept de ││ vot sau au puterea de a vinde ori de a influenţa vânzarea a 33% sau mai ││ mult dintr-o clasa de valori mobiliare cu drept de vot ale acelei ││ societăţi. Dacă este vorba despre o societate deschisă, nu mai este ││ necesară nici o informaţie suplimentară. │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ ● Completati coloana "Statut" prin menţionarea calităţii de asociat, ││ acţionar etc., iar dacă este vorba de acţionar, menţionaţi clasa de valori ││ mobiliare deţinute (dacă au fost emise mai multe clase de valori ││ mobiliare). │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ ● Codurile pentru ││ proprietate sunt: C – între 33% şi 50% E – peste 75% ││ D – între 50% şi 75% │├────────────┬─────────────────┬──────┬────────────┬────────────────┬──────────┤│ Societatea │ Numele/denumirea│Statut│Codul pentru│ Codul fiscal │ Pentru ││în care sunt│ completa │ │ proprietate│(pentru persoane│uz oficial││ deţinute │ │ │ │ juridice) │ ││ acţiuni │ │ │ │ │ │├────────────┼─────────────────┼──────┼────────────┼────────────────┼──────────┤├────────────┼─────────────────┼──────┼────────────┼────────────────┼──────────┤├────────────┼─────────────────┼──────┼────────────┼────────────────┼──────────┤├────────────┼─────────────────┼──────┼────────────┼────────────────┼──────────┤├────────────┼─────────────────┼──────┼────────────┼────────────────┼──────────┤└────────────┴─────────────────┴──────┴────────────┴────────────────┴──────────┘┌────────────────┬─────────────────────────────────────────────────┬───────────┐│ FORMULAR │ CERERE PENTRU AUTORIZAREA │ Pentru ││ ANEXA C │ SOCIETĂŢII DE INTERMEDIERE │ uz oficial││ │ │ ││ Detalii │ Denumirea solicitantului: ……………. │ ││persoane fizice │ Data: ……………………………… │ │├────────────────┴─────────────────────────────────────────────────┴───────────┤│ ● Pentru fiecare dintre actionarii cu poziţie de control, membrii ││ consiliului de administraţie, ai comitetului de direcţie, precum şi pentru ││ brokerii societăţii completati mai jos: numele soţului, al rudelor până ││ la gradul al II-lea inclusiv, precum şi al afinilor de gradul I. │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ ● Completati coloana "Calitatea" prin următoarele coduri: ││ AT: acţionar cu poziţie de control; CD: membru în comitetul de ││ direcţie; ││ CA: membru în consiliul de administraţie; BK: broker al ││ societăţii de intermediere │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ ● Completati coloana "Statut" prin menţionarea calităţii de ruda, afin ││ etc. şi a gradului de rudenie ori de afinitate. │├─────────┬─────────┬────────────────────┬───────┬──────────────┬──────────────┤│Numele şi│Calitatea│ Numele şi prenumele│ Statut│ Codul numeric│ Pentru ││prenumele│ │ rudei, afinului │ │ personal │ uz oficial │├─────────┼─────────┼────────────────────┼───────┼──────────────┼──────────────┤├─────────┼─────────┼────────────────────┼───────┼──────────────┼──────────────┤├─────────┼─────────┼────────────────────┼───────┼──────────────┼──────────────┤├─────────┼─────────┼────────────────────┼───────┼──────────────┼──────────────┤└─────────┴─────────┴────────────────────┴───────┴──────────────┴──────────────┘┌─────────────────────┬──────────────────────────────────────────┬─────────────┐│ FORMULAR │ CERERE PENTRU AUTORIZAREA │ Pentru ││ ANEXA D │ SOCIETĂŢII DE INTERMEDIERE │ uz oficial ││ │ │ ││ Sedii secundare ale │ Denumirea solicitantului: …………..│ ││ societăţii de │ │ ││ intermediere │ Data: …………………………….│ │├─────────────────────┴──────────────────────────────────────────┴─────────────┤│ ● Pentru fiecare dintre filialele, sucursalele, agenţiile societăţii ││ menţionaţi mai jos: adresa completa, numărul de telefon/fax, numele ││ persoanelor din conducerea respectivului sediu secundar, precum şi ││ numele brokerilor autorizaţi care îşi desfăşoară activitatea la sediul ││ respectiv. │├────────────────────┬──────────┬───────────┬──────┬────────────┬──────────────┤│ Sediul secundar │ Adresa │ Telefon │ Fax │ Conducere │ Brokeri │├────────────────────┼──────────┼───────────┼──────┼────────────┼──────────────┤│ Filiale │ │ │ │ │ │├────────────────────┼──────────┼───────────┼──────┼────────────┼──────────────┤│ Sucursale │ │ │ │ │ │├────────────────────┼──────────┼───────────┼──────┼────────────┼──────────────┤│ Agenţii │ │ │ │ │ │├────────────────────┼──────────┼───────────┼──────┼────────────┼──────────────┤├────────────────────┼──────────┼───────────┼──────┼────────────┼──────────────┤├────────────────────┼──────────┼───────────┼──────┼────────────┼──────────────┤├────────────────────┼──────────┼───────────┼──────┼────────────┼──────────────┤└────────────────────┴──────────┴───────────┴──────┴────────────┴──────────────┘

FORMULAR
ANEXA E

Foaie de completare

CERERE PENTRU AUTORIZAREA
SOCIETĂŢII DE INTERMEDIERE

Denumirea solicitantului: …………..
Data: …………………………….

Pentru
uz oficial

● Folosiţi aceasta anexa pentru a detalia sau a explica
răspunsurile la întrebările formularului "Societate
de intermediere", dacă este necesar.
● Menţionaţi pagina, punctul şi litera la care se referă
explicaţiile.
● Furnizati informaţii complete şi concise.
Puncte din
formular
Completare

    ANEXA 2    ––-la regulament––––-                                 FORMULAR ŞI-R                                     CERERE           de retragere a autorizaţiei unei societăţi de intermediere

FORMULAR ŞI-R
Pagina 1

CERERE DE RETRAGERE A
AUTORIZAŢIEI DE SOCIETATE DE
INTERMEDIERE
Data: ……………………
Autorizaţie C.N.V.M. nr.: ……..
Pentru uz
oficial

Numai pentru
uz oficial

False declaraţii sau omisiuni intenţionate ale unor fapte
pot constitui încălcări ale legii penale.
1. Denumirea completa a solicitantului:
……………………………………………………
2. Codul fiscal nr.
……………………………………………………
3. Adresa sediului principal: …………… ………….
(strada şi nr.) (localitatea)
………. …………….
(judeţul) (codul poştal)
4. Adresa poştală, dacă este diferita: ………………….
5. Numărul de telefon al
solicitantului: ………. ………………..
(prefix) (numărul de telefon)

6. Numărul de fax al
solicitantului: ……… ………………..
(prefix) (numărul de fax)

7. Persoana de contact:
………………………. …….. ………………..
(numele, prenumele şi funcţia) (prefix) (numărul de telefon)

8. Menţionaţi organismul de autoreglementare în care solicitantul este
membru şi din care doreşte să se retragă.
Specificati:
………………………………………………………………
9. Solicitantul a obţinut avizul organismului de autoreglementare:
[] [] DA NU Ştampila Organismului de autoreglementare (OAR)
Nu completati sub aceasta linie. Numai pentru uz oficial.
FORMULAR ŞI-R
Pagina 2

CERERE DE RETRAGERE A AUTORIZAŢIEI
SOCIETĂŢII DE INTERMEDIERE

Denumirea solicitantului: …………..
Data: …………………………….
Autorizaţie C.N.V.M. nr.: …………..

Pentru
uz oficial

1. Data la care societatea de valori mobiliare a încetat
operaţiunile: ………………………………………
2. Societatea de intermediere datorează bani unui client, unei
alte societăţi de intermediere sau case de compensaţie?
……………………………………………………….
Dacă DA:
a) Numărul clienţilor cărora le sunt datorati bani: …………
b) Sumele de bani datorate (lei):
– clienţilor …………………………………………
– societăţilor de intermediere …………………………
– caselor de compensaţie ………………………………
c) Numărul de poziţii deschise aferente:
– clienţilor …………………………………………
– societăţilor de intermediere …………………………
d) Convenţii privind plăţile.
Atasati o copie de pe ultimele raportări financiare, care să
cuprindă balanţa de verificare lunară şi calculul capitalului
net.
[] [] DA NU

3. Exista împotriva societăţii de intermediere proceduri,
plângeri sau anchete în curs?
……………………………………………………..
4. Exista împotriva societăţii de intermediere hotărâri
judecătoreşti sau garanţii reale care nu au fost
puse în executare?
……………………………………………………..
Menţionaţi toate detaliile în cazul raspunsurilor DA în pagina
de continuare a acestui formular.
[] [] DA NU

[] [] DA NU

FORMULAR ŞI-R
Pagina
de completare

CERERE DE RETRAGERE A AUTORIZAŢIEI
SOCIETĂŢII DE INTERMEDIERE

Denumirea solicitantului: ………….
Data: ……………………………
Autorizaţie C.N.V.M. nr.: ………….

Pentru
uz oficial

● Folosiţi aceasta anexa pentru a detalia sau a explica răspunsurile la
întrebările formularului ŞI-R, dacă este necesar.
● Menţionaţi pagina, punctul şi litera la care se referă explicaţiile.
● Furnizati explicaţii complete şi concise.
Puncte din
formular
Completare

Pentru uz
oficial

    NOTĂ:    Cererile completate trebuie înaintate spre avizare organismului deautoreglementare la care societatea de intermediere este membra şi din caredoreşte să se retragă. În vederea retragerii autorizaţiei de funcţionare casocietate de valori mobiliare, organismul de autoreglementare va inainta laC.N.V.M. toate cererile avizate. + 
Anexa 3––-la regulament––––-DECLARAŢIESubsemnatul ……………………., născut la data de ……………., cu domiciliul în …………………, posesor al actului de identitate seria …………. nr. …., eliberat de circa de poliţie ……….. la data de …………………, în calitate de angajat (reprezentant) exclusiv al Societăţii de intermediere …………………, declar prin prezenta ca îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 5 pct. 6 şi la art. 16 din Regulamentul nr. 6/2001 privind autorizarea şi exercitarea serviciilor de intermediere la bursele de mărfuri şi ma angajez sa respect prevederile Legii nr. 129/2000, ale regulamentelor C.N.V.M. şi ale Organismului de autoreglementare (OAR) corespunzătoare.Data şi semnată astăzi pe propria răspundere, cunoscând ca falsul în declaraţii se pedepseşte conform legii.Data …………… Semnatura …………….Semnatura OPL …………
 + 
Anexa 4––-la regulament––––-SOCIETATEA DE INTERMEDIERE …………………….Nr. de înmatriculare la registrul comerţului …….Codul fiscal …………………….SITUAŢIE FINANCIARĂ LUNARĂla data de ……………………..Prin prezenta certific ca raportarile financiare reflecta corect situaţia activelor şi a datoriilor societăţii.Preşedinte, Director economic,    ANEXA 4.1    –––la regulament––––-Denumirea societăţii ……………………                           SITUAŢIE FINANCIARĂ LUNARĂ        Activele ponderate şi actualizate ale pieţei de valori mobiliare                                                                  – mii lei –────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Nr. Simbol Va- Va- Va- Coefi- Valoareard. Descrierea activului cont loa- loa- loa- cientul ponderată şi                                        rea rea rea de risc actualizată                                        de de ac-                                         în- piaţa tu-                                        tra- a-                                        re li-                                        (sol- zata                                         duri)──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 0 1 2 3 4 5 6 7=5-(5×6)────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────01 Disponibilul aflat în   contul curent şi în   casa 511+512-419***) X 0%                         +531+532+541+461.0102 Certificate de   depozit 267-296*) X 2%                         508-59003 Depozite la termen   constituite la   băncile comerciale,   alte instrumente   care evidenţiază   depuneri la bănci   comerciale 267-296*) 5%   Depozite constituite   la băncile comerciale   aflate sub   supravegherea   B.N.R. 508-590 X 95%04 Titluri de stat 506-590 2%   Titluri emise de   autorităţi ale   administraţiei   publice locale 267-296*) 10%05 a) Valori mobiliare   emise de societăţi   comerciale care au   făcut obiectul unei   oferte publice,   tranzacţionate pe   pieţe, recunoscute   de C.N.V.M. şi   pentru care există   o piaţa lichidă 503+506+508-590 30%b) Acţiuni şi   obligaţiuni ale   societăţilor   comerciale în care   societatea de valori   mobiliare este   formator de   piaţa-pentru acele   valori mobiliare   pentru care   desfăşoară   activitatea de   formator de piaţa 503+506+508-590 20%c) Acţiuni şi obligaţiuni   ale unei singure   societăţi comerciale,   reprezentând mai mult   de 20% din totalul   activelor pieţei de   valori mobiliare ale   societăţii de   intermediere 503+506+508-590 50%06 Valori mobiliare   pentru care oferta   publică este în   derulare (preţul de   oferta – marja de   intermediere în cazul   plasamentului   garantat) 503+506+508-590 X 40%07 Acţiuni la SNCDD şi   la registre   independente ale   acţionarilor, case   de compensaţie,   societăţi de bursa   (la preţul de   achiziţie) 261-296*) X 30%08 a) Titluri de   participare la   fondurile mutuale 261-296*) 25%b) Titluri de   participare, în cazul   în care valoarea   totală a titlurilor   de participare la   un singur fond mutual   reprezintă mai mult   de 20% din totalul   activelor pieţei de   valori mobiliare ale   societăţii de   intermediere 261-296*) 50%09 Sume datorate de   clienţi pentru   valorile mobiliare   cumpărate în numele   lor: 419**) 0%   – în termen de 3 zile   lucrătoare de la data   tranzactionarii;   – după cele 3 zile   valorile mobiliare   cumpărate în numele 30%   clientului pot trece   în contul societăţii,   aplicându-li-se 20%   coeficientul de risc   corespunzător 50%10 Depozite la o   societate depozitara   înregistrată la   C.N.V.M. 267-296*) 8%11 Fonduri de garantare   constituite conform   reglementărilor   specifice fiecărei   pieţe 267-296*) 8%12 Depozite la o alta   societate de   intermediere, în baza   unui contract de   compensare aprobat   de C.N.V.M. 267-296 2%13 Acţiuni şi   obligaţiuni ale   societăţilor   comerciale care nu   sunt tranzacţionate   pe nici una dintre   pieţele organizate   sau ale societăţilor   tranzacţionate, dar   care au fost   suspendate de la   tranzactionare pe o   perioada mai mare   de doua săptămâni 503+506+508-590 X 100%────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────14 TOTAL ACTIVE: X X X────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────    *) Conturi de repartizat după natura elementelor respective.    **) Solduri debitoare ale conturilor respective.    ***) Solduri creditoare ale conturilor respective.    ANEXA 4.2    –––la regulament––––-Denumirea societăţii ……………………….                           SITUAŢIE FIANCIARA LUNARĂ                 Situaţia pasivului societăţii de intermediere                                                                    – mii lei –────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────          Pasivul Nr. Sold la                                                               rd. sfârşitul                                                                         lunii────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────I. Capitaluri proprii – total 01[101+108***)-108**)+104+105+106+107***)-107**)+121***)-121**)-129+111+112+118-119+131+141]II. Provizioane pentru riscuri şi cheltuieli 02Provizioane pentru riscuri [ct. 1511+1512+1518*)]Provizioane pentru cheltuieli [ct. 1513+1514+1518*)] 03──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── TOTAL (rd. 02+03): 04────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────III. Datorii 05Împrumuturi şi datorii asimilate[ct. 161+162+166+167+168+512***)+5186+519]Furnizori şi conturi asimilate (ct. 401+403+404+405+408) 06Clienţi creditori (ct. 419) 07Creditori diversi – sume datorate băncii de decontare(ct. 462):    – în nume propriu (462.01.01) 08    – în contul clienţilor (462.01.02) 09Alţi creditori (ct. 462) 10Alte datorii [ct. 421+423+424+426+427+4281+431+437+4381+441***)-441**)+444***)-444**)+446***)-446**)+447***)-447**)+4483+451***)+446+455***)-455**)+457+4582-4581+481***)+482***)+509] 11────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────TOTAL DATORII (rd. 05 la 11): 12────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────IV. Conturi de regularizări şi asimilateVenituri înregistrate în avans (ct. 472) 13Decontări din operaţiuni în curs de calificare [ct. 473***)] 14Diferenţe de conversie (ct. 477) 15 X────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────TOTAL (rd. 13 la 15): 16────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────TOTAL PASIV (rd. 01+04+12+16): 17────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────    *) Conturi de repartizat după natura elementelor respective.    **) Solduri debitoare ale conturilor respective.    ***) Solduri creditoare ale conturilor respective.    NOTĂ:    Menţionaţi orice fel de obligaţii (datorii) care pot aparea în viitorulapropiat sau de care managementul are cunoştinţa, care nu sunt incluse înconturile din situaţia de mai sus şi care pot afecta situaţia pasivelorsocietăţii de intermediere în perioada imediat următoare.    ANEXA 4.3    –––la regulament––––-Denumirea societăţii …………………….                           SITUAŢIE FINANCIARĂ LUNARĂ             Calculul capitalului net şi al gradului de îndatorare                                                                   – mii lei –────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────    Descrierea indicatorilor Nr. Valoarea                                                              rd.────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Active ponderate şi actualizate ale pieţei de valorimobiliare – anexa nr. 4.1 la regulament 01Total datorii (anexa nr. 4.2: rd. 12-rd. 07-rd. 09) 02I. CAPITAL NET (rd. 01-rd. 02) 03CERINTA DE CAPITAL MINIM NET 04EXCEDENT/DEFICIT (rd. 3-4/rd. 4-3) 05II. GRADUL DE INDATORARE (rd. 02/rd. 03) 06────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 + 
Anexa 5––-la regulament––––-PROCEDURIprivind autorizarea, atestarea şi notificarea modificărilorîn modul de organizare şi funcţionare a societăţilor de intermediereSunt supuse autorizării următoarele modificări în organizarea şi funcţionarea societăţilor de intermediere:a) schimbarea sediului social al societăţii de intermediere;b) deschiderea de sedii secundare de către societatea de intermediere (sucursale sau agenţii);c) majorarea sau reducerea capitalului social;d) alte servicii prevăzute în prezentul regulament.Se supune atestării schimbarea denumirii societăţii de intermediere.Se notifica C.N.V.M. următoarele:a) înlocuirea membrilor consiliului de administraţie, ai comitetului de direcţie şi ai comisiei de cenzori;b) schimbarea structurii actionariatului;c) intermedierea la o alta bursa de mărfuri şi/sau la alta societate de bursa;d) schimbarea membrului compensator, a casei de compensaţie.În vederea obţinerii autorizării prealabile a schimbării sediului social societatea de intermediere va prezenta următoarele documente:● hotărârea adunării generale a acţionarilor;● actul adiţional la actele constitutive ale societăţii de intermediere;● actul de spaţiu. Nu se accepta contract de asociere.Societatea de intermediere va trebui sa dispună de un spaţiu şi o dotare tehnica corespunzătoare desfăşurării activităţii de intermediere.În vederea obţinerii autorizării prealabile pentru deschiderea de sedii secundare, societatea de intermediere va prezenta următoarele documente:● hotărârea adunării generale a acţionarilor;● actul adiţional la actele constitutive ale societăţii de intermediere;● actul de spaţiu, care să cuprindă următoarele prevederi:– precizarea cu claritate a obiectului asocierii – asocierea "pe spaţiu";– delimitarea cu claritate a obligaţiilor părţilor: una dintre părţi vine în asociere cu spaţiul în care cealaltă parte (societatea de intermediere) îşi va desfăşura obiectul specific de activitate;– existenta clauzei de confidenţialitate;– neimpartirea profitului;● declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului legal al societăţii de intermediere în ceea ce priveşte îndeplinirea condiţiilor de mai jos:a) societatea de intermediere deţine în folosinţă exclusiva minimum o camera cu un telefon şi un fax;b) este conectata printr-un computer la sediul central al societăţii de intermediere;c) este dotată cu sistem de evidenta şi prelucrare a ordinelor de tranzactionare;d) are cel puţin doi brokeri autorizaţi în sediile în care se desfăşoară efectiv activitate de tranzactionare.În vederea obţinerii autorizării prealabile a majorării capitalului social, societatea de intermediere va prezenta următoarele documente:● hotărârea adunării generale a acţionarilor;● actul adiţional la actele constitutive ale societăţii de intermediere;● dovada varsarii capitalului în numerar (foaie de varsamant, ordin de plată, adeverinta emisă de banca la care societatea de intermediere are cont deschis sau extras de cont);● raportul de evaluare efectuat conform legii pentru aportul în natură.Eliberarea autorizaţiei prealabile de majorare a capitalului social se va face cu condiţia prezentării dovezii achitării în contul C.N.V.M. a unei sume echivalente cu un procent din aportul suplimentar la capitalul social.În vederea obţinerii autorizării prealabile a schimbării denumirii societăţii de intermediere, aceasta va prezenta următoarele documente:● hotărârea adunării generale a acţionarilor;● actul adiţional la actele constitutive ale societăţii de intermediere.În vederea obţinerii autorizării/atestării definitive a modificărilor mai sus menţionate, societatea de intermediere va prezenta C.N.V.M. cererea de înscriere de menţiuni la oficiul registrului comerţului, respectiv noul certificat de înmatriculare.Notificarea schimbărilor intervenite în consiliul de administraţie, comitetul de direcţie şi în comisia de cenzori va fi însoţită de următoarele documente:a) hotărârea adunării generale a acţionarilor;b) actul adiţional la actele constitutive ale societăţii de intermediere;c) cererea de înscriere de menţiuni la oficiul registrului comerţului;d) curriculum vitae, certificat de cazier judiciar eliberat cu 3 luni anterioare notificării şi declaraţie sub semnatura olografă de încadrare în prevederile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările ulterioare, ale Legii nr. 129/2000 şi ale reglementărilor în vigoare în legătură cu intermedierea la bursele de mărfuri.În plus pentru modificările intervenite în structura actionariatului va fi depusa şi noua structura a acestuia.Pentru oricare dintre modificările menţionate în aceasta anexa societatea de intermediere va prezenta C.N.V.M. anexa nr. 1 la regulament reactualizata, cu respectarea prevederilor art. 11 din regulament.–––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x