privind autorizarea, organizarea şi funcţionarea Fondului de compensare a investitorilor(actualizat până la data de 28 noiembrie 2016*)
–––-Notă …
──────────
*) Aprobat de Ordinul nr. 12/2006, publicat în Monitorul Oficial nr. 124 din 9 februarie 2006.
────────── +
Capitolul IDispoziţii generale +
Articolul 1Prezentul regulament stabileşte condiţiile şi principiile privind înfiinţarea, autorizarea, organizarea şi funcţionarea S.C. Fondul de compensare a investitorilor S.A., denumit în continuare Fond, în conformitate cu prevederile Titlului II, Capitolului IX din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificările şi completările ulterioare şi ale Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale republicată, cu modificările şi completările ulterioare. +
Articolul 2(1) Termenii şi expresiile utilizate în prezentul regulament au semnificaţia prevăzută în Legea nr. 297/2004 … privind piaţa de capital, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 297/2004.(2) În înţelesul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii: … a) A.S.F. – Autoritatea de Supraveghere Financiară, succesoare în drepturi a Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare; … b) cerere de compensare – solicitare adresată organului competent de către un investitor care a încredinţat fonduri băneşti şi/sau instrumente financiare unui intermediar/unei societăţi de administrare a investiţiilor (SAI) aflate în una dintre situaţiile prevăzute la art. 47 alin. (1) din Legea nr. 297/2004 … ;–––-Lit. b) a alin. (2) al art. 2 a fost modificată de pct. 1 al art. I din REGULAMENTUL nr. 6 din 25 mai 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 378 din 29 mai 2015.c) compensaţie – suma de bani care se plăteşte de către Fond fiecărui investitor de compensat, conform art. 47 din Legea nr. 297/2004 … , până la concurenţa obligaţiei totale a membrului faţă de investitorul său, calculată potrivit legii şi prezentului regulament, în limita plafonului de compensare aplicabil la data de referinţă;d) contribuţie – suma nerambursabilă datorată Fondului, conform art. 51 din Legea nr. 297/2004 … , de către membrii acestuia;e) dată de referinţă – data emiterii de către A.S.F. a actului de constatare a situaţiei prevăzute la art. 47 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 297/2004 … sau data pronunţării hotărârii judecătoreşti definitive de deschidere a procedurii de insolvenţă potrivit art. 47 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 297/2004;f) deţinerea netă – valoarea fondurilor băneşti şi/sau a instrumentelor financiare pe care un intermediar/o SAI care administrează portofolii individuale de investiţii le datorează investitorilor compensabili, rezultată ca urmare a deducerii din valoarea fondurilor băneşti şi instrumentelor financiare prevăzute la art. 46 alin. (1) din Legea nr. 297/2004 … a valorii fondurilor băneşti şi instrumentelor financiare pe care investitorii le datorează respectivelor entităţi la data de referinţă;–––-Lit. f) a alin. (2) al art. 2 a fost modificată de pct. 1 al art. I din REGULAMENTUL nr. 6 din 25 mai 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 378 din 29 mai 2015.g) Fondul – Fondul de Compensare a Investitorilor S.A.; … h) investitor – persoana prevăzută la art. 46 alin. (2) din Legea nr. 297/2004 … ;–––-Lit. h) a alin. (2) al art. 2 a fost modificată de pct. 1 al art. I din REGULAMENTUL nr. 6 din 25 mai 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 378 din 29 mai 2015.i) investiţie compensată – investiţia a cărei restituire este asigurată până la concurenţa plafonului de compensare; … j) investitor compensabil – persoana prevăzută la lit. h), excluzând persoanele exceptate de la compensare conform art. 46 alin. (5) din Legea nr. 297/2004 … şi art. 30^1 din prezentul regulament;k) investitor de compensat – persoana prevăzută la lit. h) înscrisă de către Fond, în condiţiile legii, pe Lista de plată; … k^1) încredinţare de fonduri băneşti şi/sau instrumente financiare – operaţiunea prin care un investitor transferă fonduri băneşti şi/sau instrumente financiare unui membru al Fondului; se consideră încredinţare de instrumente financiare şi operaţiunea prin care un membru al Fondului, participant la sistemul de compensare-decontare al depozitarului central, transferă fără acordul unui investitor instrumentele financiare deţinute de respectivul investitor din contul individual deschis în numele acestuia la depozitarul central în contul global deschis de membrul Fondului la depozitarul central;–––-Lit. k^1) a alin. (2) al art. 2 a fost introdusă de pct. 2 al art. I din REGULAMENTUL nr. 6 din 25 mai 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 378 din 29 mai 2015.l) membrii Fondului – persoanele prevăzute la art. 45 alin. (1) din Legea nr. 297/2004 … , care au dobândit calitatea de membru al Fondului şi care plătesc contribuţiile la Fond conform prezentului regulament;m) Lista de plată – documentul întocmit de către Fond, prevăzut la art. 6 alin. (1) din anexa care face parte din integrantă din prezentul regulament, care conţine identitatea investitorilor de compensat, deţinerea netă a fiecăruia dintre aceştia şi compensaţia datorată fiecărui investitor de compensat de către Fond în limita plafonului de compensare aplicabil la data de referinţă; … n) organ competent: … (i) administratorul special sau lichidatorul desemnat/agreat de către A.S.F. potrivit art. 265, 269 sau art. 270 din Legea nr. 297/2004, în situaţia iniţierii procedurilor de administrare specială a unui/unei intermediar/SAI care administrează portofolii individuale de investiţii aflat(e) în imposibilitatea de a returna fondurile băneşti şi instrumentele financiare aparţinând investitorilor sau administratorul judiciar, respectiv lichidatorul numit în procedura de insolvenţă de către instanţa judecătorească, după caz, şi care gestionează cererile de compensare potrivit prezentului regulament;(ii) în cazul în care A.S.F. constată imposibilitatea unui/unei intermediar/SAI care administrează portofolii individuale de investiţii de a returna fondurile băneşti şi instrumentele financiare aparţinând investitorilor şi nu decide iniţierea procedurii de administrare specială, organul competent este Fondul;o) plafon de compensare – nivelul maxim al compensaţiei pentru fiecare investitor prevăzut la art. 30 alin. (2). … ––––-Art. 2 a fost modificat de pct. 2 al art. I din REGULAMENTUL nr. 7 din 23 aprilie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 305 din 24 aprilie 2014. +
Articolul 3(1) Intermediarii care sunt înscrişi în Registrul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, denumit în continuare Registrul C.N.V.M., pentru prestarea serviciilor de investiţii financiare în numele clienţilor, precum şi societăţile de administrare a investiţiilor înscrise în Registrul C.N.V.M., care au în obiectul de activitate administrarea portofoliilor individuale de investiţii şi care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României, sunt obligaţi să participe la constituirea resurselor financiare ale Fondului în conformitate cu prevederile art. 20. … ––––-Alin. (1) al art. 3 a fost modificat prin pct. 1 al art. unic din REGULAMENTUL nr. 10 din 21 iunie 2006 aprobat prin ORDINUL nr. 55 din 21 iunie 2006, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 604 din 12 iulie 2006.(2) O instituţie de credit care prestează servicii de investiţii financiare poate fi exonerată de obligaţia de a contribui la Fond, numai în situaţia în care aceasta a fost deja exceptată de la obligaţia de a participa la fondul de garantare a depozitelor, cu condiţia ca investitorii săi să beneficieze de o protecţie cel puţin echivalentă cu cea oferită de Fond. … (3) În aplicarea alin. (2), Fondul poate exonera o instituţie de credit de la obligaţia de plata a contribuţiilor în baza prezentării documentelor care atesta: … a) exceptarea de către BNR sau de către autoritatea competentă corespondentă din statul membru a respectivei instituţii de credit de la obligaţia de a participa la fondul sau schema de garantare a depozitelor bancare; … b) asigurarea unei compensaţii pentru clienţii instituţiei de credit reprezentând cel puţin o protecţie echivalentă cu cea oferită de Fond. … (4) Sucursalele intermediarilor din statele nemembre care vor fi autorizate să presteze servicii de investiţii financiare în România nu vor fi obligate să devină membre ale Fondului dacă se poate demonstra că acestea participă la un sistem care poate asigura investitorilor din România o compensaţie cel puţin echivalentă cu cea oferită de Fond. … (5) În cazul în care nu pot fi aplicate prevederile alin. (4), sucursalele din statele nemembre înfiinţate în România au obligaţia să devină membre ale Fondului. … (6) În situaţia în care membrul Fondului este o sucursala a unui intermediar dintr-un stat nemembru, Fondul va acorda compensaţii numai investitorilor care au conturi deschise la sucursala autorizata în România. … (7) Sucursalele intermediarilor din statele nemembre, care vor fi autorizate să presteze servicii de investiţii financiare în România, vor pune la dispoziţia investitorilor actuali sau potenţiali informaţiile relevante referitoare la procedura de compensare a investiţiilor lor. … (8) Informaţiile prevăzute la alin. (7) vor fi prezentate în limba română, într-o formă clară şi inteligibilă, conform procedurii prevăzute la art. 41. … +
Articolul 4(1) Fondul are ca obiect principal de activitate colectarea contribuţiilor membrilor şi compensarea creanţelor investitorilor provenind din incapacitatea unui membru de a restitui fondurile băneşti şi/sau instrumentele financiare datorate sau aparţinând investitorilor, care sunt deţinute şi/sau administrate în numele acestora în cadrul prestării de servicii de investiţii financiare, în limita plafoanelor stabilite în conformitate cu art. 30. … (2) În cazul unei instituţii de credit membră a Fondului, compensaţia este asigurată de Fond numai pentru fondurile băneşti şi instrumentele financiare încredinţate în vederea prestării de servicii şi activităţi de investiţii. … –––-Alin. (2) al art. 4 a fost modificat de pct. 3 al art. I din REGULAMENTUL nr. 6 din 25 mai 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 378 din 29 mai 2015. +
Capitolul IICerinţe privind autorizarea Fondului +
Articolul 5(1) Fondul este persoana juridică constituită sub forma unei societăţi pe acţiuni, emitentă de acţiuni nominative, înfiinţată conform Legii nr. 31/1990 … privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi în conformitate cu prevederile titlului II, cap. IX din Legea nr. 297/2004privind piaţa de capital, cu modificările ulterioare, şi ale prezentului regulament.(2) Actul constitutiv, aprobat în prealabil de C.N.V.M., va fi întocmit cu respectarea prevederilor Legii nr. 297/2004 … , cu modificările ulterioare, şi ale prezentului regulament.––––-Art. 5 a fost modificat prin pct. 2 al art. unic din REGULAMENTUL nr. 10 din 21 iunie 2006 aprobat prin ORDINUL nr. 55 din 21 iunie 2006, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 604 din 12 iulie 2006. +
Articolul 6(1) Capitalul social al S.C. Fondul de compensare a investitorilor S.A. trebuie să fie de cel puţin echivalentul în lei a 20.000 Euro, calculat la cursul de referinţă comunicat de Banca Naţională a României la data semnării actului constitutiv. … (2) La constituire, capitalul social trebuie subscris în mod egal de persoanele juridice menţionate la art. 44 alin. (2) din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital. … (3) Persoanele menţionate la alin. (2) sunt acţionari fondatori ai Fondului. … ––––-Alin. (3) al art. 6 a fost modificat prin pct. 3 al art. unic din REGULAMENTUL nr. 10 din 21 iunie 2006 aprobat prin ORDINUL nr. 55 din 21 iunie 2006, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 604 din 12 iulie 2006. +
Articolul 7(1) Fondul va primi noi acţionari, care trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute la art. 44 alin. (2) din Legea nr. 297/2004 … , cu modificările şi completările ulterioare, fie prin cesiunea unor acţiuni din partea acţionarilor existenţi, fie prin emisiunea de noi acţiuni, în limita numărului de acţiuni aprobate prin actul constitutiv, realizată trimestrial, semestrial sau anual, dacă este cazul. Emisiunea de noi acţiuni se efectuează în baza hotărârii consiliului de administraţie, dacă acestuia i-a fost delegată respectiva atribuţie de către adunarea generală a acţionarilor Fondului, potrivit legii.(2) În situaţia excepţională în care Fondul constată că cesiunea indicată la alin. (1) s-a efectuat cu încălcarea prevederilor art. 44 alin. (2) din Legea nr. 297/2004 … , cu modificările şi completările ulterioare, respectiv către persoane care nu sunt îndreptăţite să deţină calitatea de acţionar al Fondului, Consiliul de administraţie operează de îndată transferul în Registrul acţionarilor, drepturile de vot aferente respectivelor acţiuni fiind suspendate în conformitate cu prevederile art. 283 alin. (1) din legea mai sus amintită.(3) În termen de două zile de la data operării transferului menţionat la alin. (2), Fondul comunică A.S.F. situaţia de fapt şi prezintă documentele în baza cărora s-a efectuat transferul respectiv. … (4) În termen de 15 zile de la data primirii comunicării indicate la alin. (3), A.S.F. va dispune măsurile necesare prevăzute la art. 283 alin. (2) din Legea nr. 297/2004 … , cu modificările şi completările ulterioare, în vederea înstrăinării acţiunilor Fondului de către acţionarul neeligibil sau a anulării acestora urmată de emiterea unor noi acţiuni purtând acelaşi număr şi vânzarea acestora către persoanele juridice indicate la art. 44 alin. (2) din Legea nr. 297/2004, cu modificările şi completările ulterioare.–––––Art. 7 a fost modificat de pct. 1 al art. I din REGULAMENTUL nr. 1 din 2013 aprobat prin ORDINUL nr. 3 din 11 iunie 2013, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 361 din 18 iunie 2013. +
Articolul 8(1) Fondul este administrat de un consiliu de administraţie format din cel puţin 3 membri, persoane juridice autorizate şi/sau înscrise în Registrul C.N.V.M. şi supravegheate de C.N.V.M., acţionari ai Fondului, în baza unui contract de administrare. Contractul de administrare va fi semnat din partea Fondului de către persoana desemnată de AGA şi din partea administratorilor de către reprezentanţii legali ai persoanelor juridice numite în consiliul de administraţie al Fondului. … ––––-Alin. (1) al art. 8 a fost modificat prin pct. 4 al art. unic din REGULAMENTUL nr. 10 din 21 iunie 2006 aprobat prin ORDINUL nr. 55 din 21 iunie 2006, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 604 din 12 iulie 2006.(2) Administratorii Fondului menţionaţi la alin. (1) vor încheia cu persoanele fizice desemnate un contract de mandat. Prin contract se precizează expres întinderea mandatului. … (3) Abrogat; … –––-Alin. (3) al art. 8 a fost abrogat de lit. c) a alin. (1) al art. 18 din REGULAMENTUL nr. 14 din 17 decembrie 2015 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 975 din 29 decembrie 2015.(4) Abrogat; … –––-Alin. (4) al art. 8 a fost abrogat de lit. c) a alin. (1) al art. 18 din REGULAMENTUL nr. 14 din 17 decembrie 2015 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 975 din 29 decembrie 2015.(5) Reprezentanţii persoanelor juridice alese administratori ai Fondului nu pot participa la luarea deciziilor privind un membru al Fondului la care aceştia sau persoanele implicate cu aceştia sunt acţionari semnificativi, administratori, auditori sau salariaţi. … +
Articolul 9Abrogat.–––-Art. 9 a fost abrogat de pct. 4 al art. I din REGULAMENTUL nr. 6 din 25 mai 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 378 din 29 mai 2015. +
Articolul 10(1) Fondul va adopta o structura de conducere executivă care să asigure independenţa operaţională faţă de acţionarii acestuia. … (2) Membrii conducerii executive şi ceilalţi salariaţi ai Fondului nu pot fi administratori, auditori sau salariaţi ai membrilor Fondului. … +
Articolul 11(1) După înregistrarea la Oficiul Registrului Comerţului a S.C. Fondul de compensare a investitorilor S.A., aceasta va solicita autorizarea C.N.V.M., prezentând în acest sens următoarele documente: … a) actul constitutiv şi certificatul de înregistrare; … b) dovada vărsării integrale a capitalului social; … c) copia legalizată a contractului corespunzător spaţiului sediului social; … d) copia legalizată a contractului de administrare încheiat cu persoanele juridice; … (e) abrogată;–––-Lit. e) a alin. (1) al art. 11 a fost abrogată de lit. c) a alin. (1) al art. 18 din REGULAMENTUL nr. 14 din 17 decembrie 2015 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 975 din 29 decembrie 2015.f) regulamentul de organizare şi funcţionare; … g) procedurile Fondului. … (2) Reprezentanţii persoanelor juridice alese în consiliul de administraţie şi directorul executiv vor fi validaţi individual de către C.N.V.M. … (3) Orice modificare a actelor care au stat la baza autorizării Fondului va fi supusă autorizării prealabile a C.N.V.M. … +
Capitolul IIIOrganizarea şi funcţionarea Fondului +
Secţiunea 1Conducerea Fondului +
Articolul 12(1) Consiliul de administraţie al Fondului are atribuţiile generale prevăzute de Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată cu modificările şi completările ulterioare, precum şi următoarele atribuţii: … a) numeşte şi revoca directorul executiv al Fondului; … b) aproba structura organizatorica şi de personal; … c) adopta şi modifica procedurile Fondului; … d) aproba majorarea, diminuarea, suspendarea sau reluarea plăţii contribuţiilor membrilor Fondului; … e) aproba efectuarea împrumuturilor; … f) aproba politica de plasament a resurselor financiare aflate la dispoziţia Fondului, în limitele prevăzute la art. 26; … g) aproba raportul cu privire la selectarea auditorului financiar pe baza de licitaţie, dacă AGA nu hotărăşte altfel; … h) exercita orice alte sarcini prevăzute de reglementările în vigoare sau dispuse de către C.N.V.M. … (2) Deciziile adoptate în exercitarea atribuţiilor stabilite la alin. (1) lit. a)-e) intră în vigoare sau îşi produc efectele după aprobarea lor de către C.N.V.M. … (3) Deciziile adoptate în exercitarea atribuţiilor stabilite la alin. (1) lit. f) şi g) vor fi notificate C.N.V.M. în termen de 5 zile lucrătoare de la data adoptării. … +
Articolul 13(1) Consiliul de administraţie poate fi convocat în şedinţa extraordinară în conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990, precum şi la solicitarea directorului executiv. … (2) Convocarea consiliului de administraţie va fi efectuată în cel mult 24 de ore de la apariţia unei situaţii care impune decizii şi măsuri urgente, urmând ca şedinţa extraordinară să aibă loc în cel mult 48 de ore de la convocare. … +
Articolul 14(1) Directorul executiv conduce operativ activitatea curenta a Fondului, asigură îndeplinirea hotărârilor consiliului de administraţie şi îl informează asupra modului de realizare a acestora respectând reglementările şi hotărârile C.N.V.M. … (2) Directorul executiv al Fondului va avea cel puţin următoarele atribuţii: … a) reprezintă Fondul în raporturile acestuia cu orice instituţie, persoană fizică sau juridică, în conformitate cu competentele delegate acestuia de către consiliul de administraţie, aprobate de AGA; … b) angajează cheltuielile legate de funcţionarea Fondului; … c) angajează personalul Fondului; … d) propune consiliului de administraţie al Fondului, pentru aprobare, materialele şi documentaţia necesara îndeplinirii atribuţiilor prevăzute la art. 12; … e) solicita C.N.V.M, instituţiilor pieţei de capital şi membrilor săi documente, date şi informaţii necesare verificării situaţiei financiare şi identificării riscului asumat de către membri; … f) asigură şi supraveghează îndeplinirea tuturor procedurilor necesare efectuării plăţilor compensaţiilor către investitori; … g) îndeplineşte orice atribuţie data în sarcina de către consiliul de administraţie al Fondului şi aduce la îndeplinire, în baza competentelor sale, orice decizie sau hotărâre a C.N.V.M. … +
Secţiunea 2Reglementările Fondului +
Articolul 15Regulamentul de organizare şi funcţionare al Fondului prevăzut la art. 11 alin. (1) lit. f) trebuie să cuprindă şi prevederi privind sistemul de control intern, inclusiv auditul intern.––––-Art. 15 a fost modificat prin pct. 5 al art. unic din REGULAMENTUL nr. 10 din 21 iunie 2006 aprobat prin ORDINUL nr. 55 din 21 iunie 2006, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 604 din 12 iulie 2006. +
Articolul 16(1) Procedurile Fondului prevăzute la art. 11 alin. (1) lit. g) cuprind cel puţin următoarele: … a) modalitatea de a dobândi, respectiv de a pierde calitatea de membru al Fondului; … b) modalitatea de determinare a elementelor incluse în baza de calcul aferentă portofoliilor de instrumente financiare şi fondurilor băneşti gestionate, în vederea stabilirii contribuţiilor anuale şi speciale; … c) nivelul şi termenele de plată ale contribuţiilor anuale şi speciale, precum şi condiţiile de aplicare a penalităţilor de întârziere la plata contribuţiilor; … d) condiţiile în care poate avea loc majorarea, diminuarea, suspendarea sau reluarea plăţii contribuţiilor membrilor Fondului; … e) termenele de raportare şi raportările ce trebuie transmise Fondului de către membrii acestuia pentru: … 1. determinarea bazei de calcul şi a cuantumului contribuţiilor ce trebuie plătite;2. determinarea eventualelor obligaţii de plată ce urmează a fi compensate de Fond;f) regimul şi circuitul informaţiilor şi documentelor la care au acces reprezentanţii persoanelor juridice alese administratori ai Fondului, salariaţii şi auditorii Fondului, în cursul exercitării atribuţiilor lor. … (2) Modul de calcul al compensaţiei pentru fiecare investitor şi documentele, condiţiile şi formalităţile ce trebuie îndeplinite pentru a beneficia de compensaţiile plătite de Fond se stabilesc conform secţiunii 5 – Procedura de compensare din cap. III, cu luarea în considerare a detalierii prezentate în anexă. … ––––-Art. 16 a fost modificat de pct. 2 al art. I din REGULAMENTUL nr. 7 din 23 aprilie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 305 din 24 aprilie 2014. +
Articolul 17(1) În vederea verificării eligibilităţii creanţei şi a valorii compensaţiei ce urmează a fi plătită de către Fond, în situaţia stabilirii incapacităţii de plată a unui membru al său, Fondul poate să solicite investitorilor membrilor consiliului de administraţie, salariaţilor, precum şi auditorilor membrului respectiv orice informaţii necesare. … –––-Alin. (1) al art. 17 a fost modificat de pct. 5 al art. I din REGULAMENTUL nr. 6 din 25 mai 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 378 din 29 mai 2015.(2) Reprezentanţii persoanelor juridice alese administratori ai Fondului, auditorii şi salariaţii Fondului, au obligaţia de a nu dezvălui informaţiile obţinute în cursul activităţii lor decât în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare. … +
Articolul 18Fondul are obligaţia organizării şi conducerii contabilităţii potrivit prevederilor Legii contabilităţii nr. 82/1991 republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi oricăror altor prevederi legale incidente în materie, emise de CNVM. +
Articolul 19(1) În vederea îndeplinirii atribuţiilor sale, Fondul trebuie să dispună de mecanisme adecvate de control intern şi audit intern, care se vor stabili prin norme proprii, în concordanta cu reglementările în vigoare. … (2) În scopul auditării situaţiilor financiare, Fondul va încheia contract cu un auditor financiar, persoană juridică, înregistrată la Camera Auditorilor Financiari din România. … (3) Abrogat. … –––-Alin. (3) al art. 19 a fost abrogat de pct. 1 al art. I din REGULAMENTUL nr. 8 din 17 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 956 din 28 noiembrie 2016.(4) Abrogat. … –––-Alin. (4) al art. 19 a fost abrogat de pct. 1 al art. I din REGULAMENTUL nr. 8 din 17 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 956 din 28 noiembrie 2016.(5) Abrogat. … –––-Alin. (5) al art. 19 a fost abrogat de pct. 1 al art. I din REGULAMENTUL nr. 8 din 17 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 956 din 28 noiembrie 2016. +
Secţiunea 3Resursele financiare +
Articolul 20Resursele financiare ale Fondului se constituie din:a) contribuţia iniţială a membrilor; … b) contribuţiile anuale şi/sau speciale; … c) venituri din investirea resurselor financiare prevăzute la lit. a), b), f) şi g); … d) venituri din recuperarea creanţelor compensate de Fond, decurgând din subrogarea în drepturile investitorilor; … e) împrumuturi pe termen scurt care să acopere în exclusivitate nevoi cu caracter temporar generate de acordarea compensărilor; … f) donaţii, sponsorizări, asistenţă financiară; … g) alte venituri, inclusiv contribuţia membrilor pentru cheltuielile de administrare şi funcţionare a Fondului şi majorările de întârziere. … ––––-Art. 20 a fost modificat de pct. 1 al art. I din REGULAMENTUL nr. 1 din 19 ianuarie 2011, aprobat prin ORDINUL nr. 6 din 19 ianuarie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 70 din 27 ianuarie 2011. +
Articolul 21Contribuţia iniţială a intermediarilor şi a societăţilor de administrare a investiţiilor care au în obiectul de activitate administrarea portofoliilor individuale de investiţii reprezintă cel puţin 1% din capitalul iniţial minim prevăzut de Legea nr. 297/2004, cu modificările ulterioare, corespunzător obiectului de activitate autorizat, dar nu mai puţin de echivalentul în lei a 1.000 de euro, calculat la cursul B.N.R. din ziua efectuării plăţii.––––-Art. 21 a fost modificat prin pct. 7 al art. unic din REGULAMENTUL nr. 10 din 21 iunie 2006 aprobat prin ORDINUL nr. 55 din 21 iunie 2006, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 604 din 12 iulie 2006. +
Articolul 22(1) Cuantumul contribuţiilor anuale plătite de către membrii Fondului se calculează potrivit procedurilor Fondului. … (2) Nivelul contribuţiilor anuale se determină de către Fond cu luarea în considerare a cel puţin următoarelor elemente: … a) fondurile băneşti şi valoarea instrumentelor financiare încredinţate de investitori membrilor Fondului pentru prestarea de servicii de investiţii financiare în numele clienţilor; … b) valoarea instrumentelor financiare calculată cu luarea în considerare a numărului acestora şi la valoarea de piaţă la termenele de raportare stabilite de Fond în procedurile la care se face referire în art. 16; … c) nivelul plafonului de compensare prevăzut la art. 30. … (3) Contribuţiile anuale datorate de către membrii Fondului într-un an calendaristic trebuie stabilite astfel încât valoarea totală a acestora, împreună cu sumele pentru compensare aflate în posesia Fondului, să fie cel puţin egală cu 1% din valoarea investiţiei compensabile, fără însă ca valoarea totală a contribuţiilor anuale aferente unui an calendaristic să fie mai mică de 0,075% din valoarea investiţiei compensabile. … –––––Alin. (3) al art. 22 a fost modificat de pct. 2 al art. I din REGULAMENTUL nr. 1 din 2013 aprobat prin ORDINUL nr. 3 din 11 iunie 2013, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 361 din 18 iunie 2013.(4) A.S.F. va solicita Consiliului de administraţie al Fondului modificarea corespunzătoare a cotelor care stau la baza calculului contribuţiilor anuale, în condiţiile în care nivelul acestora a fost stabilit cu încălcarea prevederilor alin. (3). … –––––Alin. (4) al art. 22 a fost modificat de pct. 2 al art. I din REGULAMENTUL nr. 1 din 2013 aprobat prin ORDINUL nr. 3 din 11 iunie 2013, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 361 din 18 iunie 2013.––––-Art. 22 a fost modificat de pct. 1 al art. I din REGULAMENTUL nr. 3 din 23 februarie 2010 aprobat prin ORDINUL nr. 5 din 23 februarie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 128 din 25 februarie 2010. +
Articolul 23În cazurile în care consiliul de administraţie al Fondului apreciază că resursele financiare ale acestuia sunt insuficiente pentru onorarea obligaţiilor de plată a compensaţiilor, fiecare membru va plăti o contribuţie specială egală cu cel mult dublul contribuţiei anuale aferente exerciţiului financiar respectiv, al cărei cuantum va fi aprobat de AGA.––––-Art. 23 a fost modificat de pct. 2 al art. I din REGULAMENTUL nr. 1 din 19 ianuarie 2011, aprobat prin ORDINUL nr. 6 din 19 ianuarie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 70 din 27 ianuarie 2011. +
Articolul 24Fondul poate contracta împrumuturile prevăzute la art. 20 lit. e) numai atunci când resursele sale financiare nu sunt suficiente pentru a acoperi în întregime obligaţiile sale efective. Deciziile de contractare a împrumuturilor se iau de către consiliul de administraţie al Fondului şi se aprobă în prealabil de către C.N.V.M.––––-Art. 24 a fost modificat de pct. 3 al art. I din REGULAMENTUL nr. 1 din 19 ianuarie 2011, aprobat prin ORDINUL nr. 6 din 19 ianuarie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 70 din 27 ianuarie 2011. +
Articolul 25(1) Fiecare dintre categoriile de resurse financiare prevăzute la art. 20 va fi evidenţiată distinct în contabilitatea societăţii. … (2) Resursele financiare menţionate la art. 20 lit. a), b), d) şi e) vor fi utilizate numai pentru compensarea investitorilor, în situaţiile prevăzute la art. 47 din Legea nr. 297/2004 … , cu modificările şi completările ulterioare.(3) Resursele financiare prevăzute la art. 20 lit. c), f) şi g) vor putea fi utilizate pentru acoperirea cheltuielilor legate de administrarea şi funcţionarea Fondului, în condiţiile stabilite de consiliul de administraţie al acestuia. … (4) În cazul în care resursele financiare prevăzute la alin. (3) nu sunt suficiente pentru acoperirea cheltuielilor legate de administrarea şi funcţionarea Fondului, conducerea Fondului va proceda, în condiţiile stabilite de consiliul de administraţie al acestuia, la majorarea cuantumului contribuţiilor membrilor pentru cheltuielile de administrare şi funcţionare a Fondului şi a celui aferent majorărilor de întârziere la plata contribuţiilor anuale, prevăzute la art. 20 lit. g). … (5) Abrogat. … –––-Alin. (5) al art. 25 a fost abrogat de pct. 2 al art. I din REGULAMENTUL nr. 8 din 17 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 956 din 28 noiembrie 2016.––––-Art. 25 a fost modificat de pct. 4 al art. I din REGULAMENTUL nr. 1 din 19 ianuarie 2011, aprobat prin ORDINUL nr. 6 din 19 ianuarie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 70 din 27 ianuarie 2011. +
Articolul 26(1) Resursele financiare ale Fondului pot fi investite numai în titluri de stat sau în alte instrumente cu venit fix garantate integral de stat, precum şi în alte active cu risc scăzut, cu respectarea principiului dispersiei riscului pentru fiecare instrument financiar şi pentru fiecare emitent al respectivului instrument financiar, după cum urmează: … a) obligaţiuni ale administraţiei publice centrale şi locale; … b) titluri de stat şi alte active cu risc scăzut emise de statele membre, titluri emise de băncile centrale ale acestora şi titluri emise de Trezoreria Statelor Unite ale Americii; … c) depozite la termen la instituţii de credit, persoane juridice române sau sucursale ale unor instituţii de credit străine autorizate să funcţioneze pe teritoriul României, care nu se află în procedura de supraveghere specială ori administrare specială; … d) alte instrumente financiare cu grad scăzut de risc, cu aprobarea Consiliul A.S.F. … (2) Strategia privind expunerea Fondului, atât pentru fiecare dintre instrumentele financiare, cât şi pentru fiecare emitent, se stabileşte, anual, de către Consiliul de administraţie al Fondului, cu aprobarea Consiliului A.S.F. … –––-Art. 26 a fost modificat de pct. 6 al art. I din REGULAMENTUL nr. 6 din 25 mai 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 378 din 29 mai 2015. +
Articolul 27Profitul obţinut va fi utilizat în special pentru sporirea resurselor financiare ale Fondului, precum şi în scopul administrării şi funcţionării S.C. Fondul de compensare a investitorilor – S.A.––––-Art. 27 a fost modificat de pct. 6 al art. I din REGULAMENTUL nr. 1 din 19 ianuarie 2011, aprobat prin ORDINUL nr. 6 din 19 ianuarie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 70 din 27 ianuarie 2011. +
Secţiunea 4Excluderea membrilor Fondului +
Articolul 28(1) În situaţia în care intermediarii şi societăţile de administrare a investiţiilor care au în obiectul de activitate administrarea portofoliilor individuale de investiţii nu îşi îndeplinesc obligaţiile ce le revin în calitate de membri ai Fondului, C.N.V.M. va fi notificată şi în cooperare cu Fondul, va dispune masurile necesare, pentru a asigura îndeplinirea de către aceştia a obligaţiilor ce le revin. În cazul în care membrul Fondului este o instituţie de credit, C.N.V.M. va notifica BNR pentru dispunerea masurilor necesare. … (2) Dacă masurile la care se referă alin. (1) nu pot să asigure respectarea obligaţiilor de către un membru, Fondul va transmite acestuia un preaviz care nu poate fi mai mic de 12 luni, în legătură cu intenţia sa de a-l exclude dintre membrii Fondului. … (3) Fondul va asigura acordarea compensaţiilor, în situaţiile prevăzute la art. 47 din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu privire la serviciile de investiţii financiare derulate de membrul respectiv în perioada preavizului. Dacă la expirarea acestuia, membrul nu şi-a îndeplinit obligaţiile, Fondul poate, cu aprobarea prealabila a C.N.V.M., să excludă societatea în cauza dintre membrii Fondului. … (4) Atunci când un membru a fost exclus din Fond, sub condiţia aprobării C.N.V.M., acesta poate să desfăşoare activităţi de investiţii financiare exclusiv pe cont propriu sau poate continua prestarea serviciilor de investiţii financiare pentru care a fost autorizat dacă face dovada că, înainte de excludere, participă la o altă schemă de compensare recunoscută care asigură investitorilor o compensaţie care este cel puţin echivalentul celei oferite de Fond. … (5) Excluderea, în conformitate cu prevederile alin. (3), a unui membru al Fondului, care nu îndeplineşte condiţiile prevăzute la alin. (4), conduce automat la încetarea prestării oricăror servicii şi, ulterior, după ce membrul respectiv face dovada achitării datoriilor faţă de clienţi şi a transferului valorilor mobiliare la depozitarul central sau în conturile indicate de clienţi, la retragerea autorizaţiei acordate de C.N.V.M. În cazul în care membrul exclus este o instituţie de credit, C.N.V.M. va notifica imediat BNR în vederea retragerii autorizaţiei de a presta servicii de investiţii financiare. … ––––-Alin. (5) al art. 28 a fost modificat de pct. 2 al art. I din REGULAMENTUL nr. 3 din 23 februarie 2010 aprobat prin ORDINUL nr. 5 din 23 februarie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 128 din 25 februarie 2010. +
Articolul 29În situaţia în care unui membru al Fondului i se retrage autorizaţia, iar condiţiile prevăzute la art. 47 alin. (1) lit. a) sau b) din Legea nr. 297/2004sunt îndeplinite fie anterior, fie la data retragerii autorizaţiei ori ulterior, Fondul trebuie să asigure compensarea, în limita plafonului stabilit la art. 30, a contravalorii instrumentelor financiare şi disponibilităţilor băneşti datorate sau aparţinând investitorilor la data retragerii autorizaţiei, încredinţate unui intermediar sau unei SAI care administrează portofolii individuale de investiţii în baza unui contract de prestare de servicii şi activităţi de investiţii financiare, în conformitate cu procedurile prevăzute de prezentul regulament.––––-Art. 29 a fost modificat de pct. 3 al art. I din REGULAMENTUL nr. 7 din 23 aprilie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 305 din 24 aprilie 2014. +
Secţiunea 5Procedura de compensare +
Articolul 30(1) Fondul va compensa în mod egal şi nediscriminatoriu investitorii în limita unui plafon maxim reprezentând echivalentul în lei a 20.000 Euro. … (2) Până la 31 decembrie 2012 limita plafonului de compensare a investitorilor este stabilită gradual pentru a atinge nivelul de 20.000 euro, după cum urmează: … a) la data autorizării Fondului, echivalentul în lei a 1.000 euro/investitor individual; … b) începând cu 1 ianuarie 2006, echivalentul în lei a 2.000 euro/investitor individual; … c) începând cu 1 ianuarie 2007, echivalentul în lei a 4.500 euro/investitor individual; … d) începând cu 1 ianuarie 2008, echivalentul în lei a 7.000 euro/investitor individual; … e) începând cu 1 ianuarie 2009, echivalentul în lei a 9.000 euro/investitor individual; … f) începând cu 1 ianuarie 2010, echivalentul în lei a 11.000 euro/investitor individual; … g) începând cu 1 ianuarie 2011, echivalentul în lei a 15.000 euro/investitor individual; … h) începând cu 1 ianuarie 2012, echivalentul în lei a 20.000 euro/investitor individual. … ––––-Alin. (2) al art. 30 a fost modificat prin pct. 12 al art. unic din REGULAMENTUL nr. 10 din 21 iunie 2006 aprobat prin ORDINUL nr. 55 din 21 iunie 2006, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 604 din 12 iulie 2006.(3) Echivalentul în lei al plafonului de compensare se calculează la cursul de referinţă comunicat de BNR la data constatării situaţiilor menţionate la art. 47 din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital. … (4) În scopul respectării cerinţelor prevăzute de legislaţia comunitară, C.N.V.M. poate modifica prin ordin al preşedintelui, plafonul de compensare prevăzut la alin. (1) şi (2). … +
Articolul 31În situaţiile prevăzute la art. 47 din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, Fondul trebuie să asigure compensarea creanţei fiecărui investitor în limita plafonului menţionat la art. 30. +
Articolul 32(1) Compensaţia acordata în limita plafonului prevăzut la art. 30 se va aplica totalului creanţelor investitorului asupra aceluiaşi membru al Fondului, indiferent de numărul de conturi deschise, de moneda în care a fost efectuată investiţia sau de localizarea conturilor în cadrul Uniunii Europene. … (2) Echivalentul în lei al obligaţiei de compensare pentru fondurile băneşti în valuta se va calcula utilizându-se cursul de referinţă publicat de B.N.R. pentru respectiva moneda străină, în vigoare la data constatării situaţiilor menţionate la art. 47 din Legea nr. 297/2004 … privind piaţa de capital.––––-Alin. (2) al art. 32 a fost modificat prin pct. 13 al art. unic din REGULAMENTUL nr. 10 din 21 iunie 2006 aprobat prin ORDINUL nr. 55 din 21 iunie 2006, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 604 din 12 iulie 2006.(3) Echivalentul în lei al obligaţiei de compensare pentru instrumente financiare se va calcula utilizându-se valoarea de piaţă pentru respectivele instrumente financiare la data constatării situaţiilor menţionate la art. 47 din Legea nr. 297/2004 … privind piaţa de capital.––––-Alin. (3) al art. 32 a fost introdus prin pct. 14 al art. unic din REGULAMENTUL nr. 10 din 21 iunie 2006 aprobat prin ORDINUL nr. 55 din 21 iunie 2006, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 604 din 12 iulie 2006. +
Articolul 33(1) Fiecare investitor care este parte într-un cont comun de investiţii va fi luat în considerare la calculul compensaţiei prevăzute la art. 30. În lipsa unor prevederi speciale creanţele vor fi împărţite în mod egal intre investitori. … Creanţele legate de operaţiunile efectuate într-un cont comun de investiţii la care sunt îndreptăţiţi 2 sau mai multi investitori, în calitatea lor de membri ai parteneriatului, asociaţiei sau ai unei grupări de natura similară care nu are personalitate juridică, în scopul calculării valorii investiţiei compensate în limitele plafonului stabilit la art. 30, vor fi tratate ca rezultând dintr-o investiţie efectuată de un singur investitor.––––-Alin. (1) al art. 33 a fost introdus prin pct. 15 al art. unic din REGULAMENTUL nr. 10 din 21 iunie 2006 aprobat prin ORDINUL nr. 55 din 21 iunie 2006, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 604 din 12 iulie 2006.(2) Atunci când un investitor nu este îndreptăţit la sumele sau instrumentele financiare deţinute, compensaţia va fi plătită persoanei care are acest drept deplin, cu condiţia ca acea persoană să fi fost sau să poată fi identificată înainte de data constatării ori hotărârii judecătoreşti la care se face referire în art. 47 din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital. … În situaţia în care doua sau mai multe persoane sunt deplin îndreptăţite să primească compensaţia, în calculul cotei ce revine fiecăreia, în limitele plafonului stabilit la art. 30, se va tine seama de clauzele contractuale în baza cărora fondurile băneşti sau instrumentele financiare sunt administrate. Această prevedere nu se aplica organismelor de plasament colectiv.(3) Nu va fi considerat cont comun de investiţii, contul clienţilor individuali deschis de către o societate de administrare a investiţiilor sau de către o societate de servicii de investiţii financiare la o altă societate de servicii de investiţii financiare. … +
Articolul 34Fondul ia toate măsurile necesare pentru informarea investitorilor, conform art. 48 alin. (1) din Legea nr. 297/2004, în legătură cu constatarea de către A.S.F. sau hotărârea judecătorească la care se face referire în art. 47 alin. (1) din aceeaşi lege şi efectuează plata compensaţiilor cât mai curând posibil, dar nu mai târziu de termenul prevăzut la art. 36 alin. (1).––––-Art. 34 a fost modificat de pct. 4 al art. I din REGULAMENTUL nr. 7 din 23 aprilie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 305 din 24 aprilie 2014. +
Articolul 35(1) Fondul stabileşte o perioadă în decursul căreia investitorilor li se cere să îşi formuleze pretenţiile. … (2) În cazul prevăzut la art. 47 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 297/2004 … , perioadă prevăzută la alin. (1) nu poate fi mai mică de 5 luni de la data de referinţă.(3) În cazul prevăzut la art. 47 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 297/2004 … , perioadă prevăzută la alin. (1) trebuie stabilită împreună cu administratorul judiciar/lichidatorul, cu luarea în considerare a prevederilor art. 61 şi 62 din Legea nr. 85/2006privind procedura insolvenţei, cu modificările şi completările ulterioare, şi a termenelor dispuse prin hotărârea judecătorească definitivă menţionată la art. 2 alin. (2) lit. e) din prezentul regulament.(4) Expirarea termenelor stabilite conform alin. (2) sau (3), după caz, nu poate fi invocată de către Fond pentru a refuza compensarea unui investitor care poate proba organului competent sau Fondului că nu a putut, pentru motive temeinice, să îşi exercite în termen dreptul la compensare. … ––––-Art. 35 a fost modificat de pct. 5 al art. I din REGULAMENTUL nr. 7 din 23 aprilie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 305 din 24 aprilie 2014. +
Articolul 36(1) Fondul asigură plata compensaţiilor în limita plafonului stabilit la art. 30 în cel mai scurt timp posibil, dar nu mai târziu de 3 luni de la data întocmirii Listei de plată conform procedurilor prevăzute în anexă. … (2) În circumstanţe cu totul excepţionale şi în cazuri speciale, Fondul poate solicita A.S.F. o prelungire a termenului prevăzut la alin. (1), care nu poate depăşi 3 luni. … (3) Fără a ţine seama de termenul-limită stabilit la alin. (1), atunci când un investitor sau oricare altă persoană îndreptăţită la compensare ori având un interes în legătură cu serviciile şi activităţile de investiţii/de administrare de investiţii prestate de membrul aflat în una dintre situaţiile prevăzute la art. 47 alin. (1) din Legea nr. 297/2004 … se află în cercetare penală în legătură cu o acţiune decurgând sau având legătură cu spălarea banilor, aşa cum aceasta este definită în Legea nr. 656/2002pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării terorismului, republicată, cu modificările ulterioare, sau în cercetare în legătură cu o sancţiune internaţională, Fondul suspendă orice plată către persoanele anterior amintite până la pronunţarea unei hotărâri definitive de către instanţa competentă. În acest sens, Fondul va transmite către A.S.F., pentru verificarea de către aceasta împreună cu organele abilitate legal, Lista de plată, în vederea confirmării neimplicării acestora în operaţiuni de spălare a banilor şi/sau care fac obiectul unor sancţiuni internaţionale.(4) În cazul în care persoanele menţionate la alin. (3) au fost ulterior achitate, Fondul reia procedura de compensare şi procedează la compensarea creanţelor acestora. … (5) Creanţele unui investitor de compensat rezultând din tranzacţii sau operaţiuni de piaţă în legătură cu care respectivul investitor a suferit o condamnare penală pentru săvârşirea unei infracţiuni de spălare a banilor ori împotriva căruia au fost instituite sancţiuni internaţionale prin acte ale Consiliului de Securitate al Organizaţiei Naţiunilor Unite şi ale Uniunii Europene, precum şi ale altor organizaţii internaţionale sau adoptate prin decizii unilaterale ale României ori ale altor state sunt excluse de la orice compensare. … (6) În aplicarea prevederilor art. 46 alin. (5) lit. e) din Legea nr. 297/2004 … şi cu luarea în considerare a prevederilor art. 30^1 lit. g) din prezentul regulament, sunt excluse de la compensare şi creanţele unui investitor de compensat rezultând din tranzacţii sau operaţiuni de piaţă în legătură cu care respectivul investitor a suferit o condamnare penală pentru săvârşirea unei infracţiuni de gestiune frauduloasă, fals, uz de fals, înşelăciune sau mărturie mincinoasă în legătură cu respectivul eveniment generator de plăţi compensatorii.––––-Art. 36 a fost modificat de pct. 6 al art. I din REGULAMENTUL nr. 7 din 23 aprilie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 305 din 24 aprilie 2014. +
Articolul 37(1) În situaţia prevăzută la art. 47 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 297/2004 … , intervenţia Fondului se realizează după data publicării deciziei A.S.F. de instituire a procedurii de administrare specială, în conformitate cu titlul IX din legea mai sus menţionată şi cu procedurile prevăzute de prezentul regulament.(2) Dispoziţiile alin. (1) sunt aplicabile numai în cazul în care, prin decizia de instituire a măsurilor de administrare specială sau ulterior, pe parcursul administrării speciale, A.S.F. constată că un intermediar sau o SAI care administrează portofolii individuale de investiţii nu este în măsură să îşi îndeplinească obligaţiile rezultate din creanţele investitorilor şi nici nu există perspectiva de a-şi onora aceste obligaţii în cel mai scurt timp. … (3) În cazul în care A.S.F. constată imposibilitatea unui/unei intermediar/SAI care administrează portofolii individuale de investiţii de a returna fondurile băneşti şi instrumentele financiare aparţinând investitorilor fără a decide iniţierea procedurii de administrare specială conform celor prevăzute la alin. (1) şi (2), intervenţia Fondului se realizează după data publicării deciziei A.S.F. de constatare a situaţiei respective şi în conformitate cu procedurile prevăzute de prezentul regulament. … (4) În situaţia prevăzută la art. 47 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 297/2004 … , intervenţia Fondului se realizează după primirea de către Fond din partea administratorului judiciar/lichidatorului numit în procedura de insolvenţă de către instanţa judecătorească sau a oricăreia dintre părţile interesate a hotărârii judecătoreşti definitive de deschidere a procedurii de insolvenţă emise de instanţa de judecată competentă şi în conformitate cu procedurile prevăzute de prezentul regulament.––––-Art. 37 a fost modificat de pct. 7 al art. I din REGULAMENTUL nr. 7 din 23 aprilie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 305 din 24 aprilie 2014. +
Articolul 38(1) În vederea plăţii compensaţiei, în situaţiile prevăzute la art. 47 din Legea nr. 297/2004 … , Fondul calculează deţinerea netă corespunzătoare contului fiecărui investitor al membrului aflat în incapacitate de a returna fondurile băneşti şi instrumentele financiare aparţinând acestora.(2) După efectuarea plăţilor compensatorii, Fondul se subrogă în drepturile investitorilor compensaţi. Membrul Fondului sau succesorul său legal, în numele căruia au fost efectuate plăţi compensatorii, este obligat să returneze Fondului cuantumul compensaţiei, precum şi costurile implicate de efectuarea plăţii acesteia într-un termen stabilit de Consiliul de administraţie al Fondului. În cazul în care procesul de lichidare a unui membru este în plină desfăşurare, Fondul se înscrie la masa credală în locul investitorilor compensaţi. … ––––-Art. 38 a fost modificat de pct. 8 al art. I din REGULAMENTUL nr. 7 din 23 aprilie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 305 din 24 aprilie 2014. +
Articolul 39(1) Investitorii au calitate procesuala activa împotriva Fondului, pentru a-şi apăra dreptul la compensare. … (2) Litigiile născute intre Fond şi persoane fizice sau juridice pot fi soluţionate şi prin arbitraj, potrivit reglementarilor legale aplicabile în materie. … +
Capitolul III^1Obligaţii de raportare ale Fondului–––-Cap. III^1 a fost introdus de pct. 3 al art. I din REGULAMENTUL nr. 8 din 17 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 956 din 28 noiembrie 2016. +
Articolul 39^1(1) Fondul întocmeşte şi transmite A.S.F. situaţiile şi rapoartele periodice prevăzute la alin. (2)-(6). … (2) Anual, până la data de 31 mai, Fondul transmite A.S.F.: … a) situaţiile financiare anuale aprobate de adunarea generală a acţionarilor; … b) raportul Consiliului de administraţie al Fondului; … c) raportul auditorului financiar împreună cu opinia acestuia. … (3) Suplimentar raportărilor menţionate la alin. (2), anual, Fondul transmite A.S.F., până la sfârşitul lunii februarie a anului următor celui pentru care se face raportarea: … a) raportul privind misiunile de audit intern, cuprinzând constatările şi recomandările acestuia pentru soluţionarea deficienţelor, situaţia privind implementarea măsurilor dispuse în cadrul rapoartelor de audit anterioare, precum şi cu privire la evaluarea mecanismelor de control intern ale Fondului; … b) planul de audit intern pentru anul în curs. … (4) Semestrial, Fondul notifică A.S.F. raportarea contabilă semestrială, în forma prevăzută de reglementările contabile în vigoare, precum şi situaţia contribuţiilor datorate şi virate la Fond de către membrii Fondului, până cel târziu la data de 31 august a anului în curs. … (5) Trimestrial, până la sfârşitul lunii următoare trimestrului pentru care se face raportarea, Fondul transmite A.S.F. execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli. … (6) Lunar, cel târziu până în data de 15 a lunii următoare celei pentru care se face raportarea, Fondul notifică: … a) situaţia privind plata compensaţiilor acordate investitorilor, efectuate de către Fond conform prevederilor în vigoare, dacă este cazul; … b) situaţia resurselor financiare disponibile pentru activitatea de compensare. … –––-Art. 39^1 a fost introdus de pct. 3 al art. I din REGULAMENTUL nr. 8 din 17 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 956 din 28 noiembrie 2016. +
Articolul 39^2Fondul transmite A.S.F. rapoarte în legătură cu orice eveniment de natură a afecta funcţionarea acestuia.–––-Art. 39^2 a fost introdus de pct. 3 al art. I din REGULAMENTUL nr. 8 din 17 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 956 din 28 noiembrie 2016. +
Capitolul IVObligaţii privind transparenţa Fondului şi a membrilor +
Articolul 40Fondul va publica pe site-ul propriu, în limba română, informaţiile privind membrii, procedurile privind calculul şi plata contribuţiilor, procedura de compensare a investitorilor, precum şi informaţii cu privire la instituţiile de credit exonerate de la obligaţia de plata a contribuţiilor, respectiv fondul sau schema care asigură compensarea clienţilor acestora.––––-Art. 40 a fost modificat prin pct. 16 al art. unic din REGULAMENTUL nr. 10 din 21 iunie 2006 aprobat prin ORDINUL nr. 55 din 21 iunie 2006, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 604 din 12 iulie 2006. +
Articolul 40^1Raportul anual de activitate, situaţiile financiare anuale şi raportul auditorului financiar se publică pe site-ul Fondului până cel târziu la data de 15 iunie a anului următor încheierii exerciţiului financiar.–––-Art. 40^1 a fost introdus de pct. 4 al art. I din REGULAMENTUL nr. 8 din 17 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 956 din 28 noiembrie 2016. +
Articolul 41(1) Fiecare intermediar de servicii de investiţii financiare/societate de administrare a investiţiilor care are ca obiect de activitate administrarea de portofolii individuale de investiţii trebuie să publice pe site-ul propriu informaţiile necesare identificării Fondului de compensare a investitorilor la care este membru sau altei scheme de compensare la care acesta participă, conform art. 28 alin. (4). Intermediarii care nu sunt membri ai Fondului au obligaţia să precizeze schema de compensare care va asigura plata compensaţiilor clienţilor lor. … (2) Fiecare intermediar de servicii de investiţii financiare/societate de administrare a investiţiilor care are ca obiect de activitate administrarea de portofolii individuale de investiţii trebuie să ia măsuri adecvate pentru a pune la dispoziţia investitorilor actuali sau a celor care intenţionează să investească, informaţiile prevăzute la alin. (1), precum şi cele referitoare la plata compensaţiilor, procedurile Fondului şi plafonul de compensare oferit de Fond. … (3) La data încheierii contractului de intermediere/administrare, intermediarul/societatea de administrare a investiţiilor va transmite, în scris, investitorului, informaţiile menţionate la alin. (1) şi (2) şi va solicita acestuia o declaraţie pe propria răspundere, că a luat la cunoştinţă despre încadrarea sau nu în categoria de investitori ale căror investiţii sunt compensate de Fond, conform legii. În cazul în care intermediarul/ societatea de administrare a investiţiilor nu este membru al Fondului, clientul acestuia va menţiona în declaraţia pe proprie răspundere că nu se va îndrepta împotriva Fondului şi că a luat la cunoştinţă faptul că, schema de compensare de la care poate solicita acordarea compensaţiilor este cea menţionată de intermediar în contractul de intermediere/administrare. … ––––-Alin. (3) al art. 41 a fost modificat prin RECTIFICAREA nr. 3 din 1 februarie 2006, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 195 din 1 martie 2006.(4) Intermediarii şi societăţile de administrare a investiţiilor au obligaţia de a notifica investitorului, în scris, orice modificare a informaţiilor furnizate la data încheierii contractului de intermediere/administrare. … (5) Informaţiile prevăzute la alin. (1) şi (2) nu vor fi folosite de membrii Fondului în scopuri publicitare. Materialele publicitare ale membrilor vor cuprinde numai informaţii referitoare la apartenenţa membrului la Fond sau la o altă schemă de compensare a investitorilor. … (6) Informaţiile prevăzute în prezentul articol se vor publica şi în limba română. … +
Capitolul VDispoziţii aplicabile operaţiunilor transfrontaliere +
Articolul 42(1) Începând cu data aderării României la Uniunea Europeana, Fondul înfiinţat în conformitate cu prevederile prezentului regulament va asigura, în limita plafonului stabilit conform art. 30, şi compensarea investitorilor ce au conturi deschise la sucursalele înfiinţate de membrii săi în statele membre. … (2) În situaţia în care plafonul de compensare şi categoriile de investitori ce urmează a fi compensaţi în baza schemei de compensare a investitorilor existenta în statul membru gazda depăşesc nivelul sau întinderea prevăzută de Fond, sucursalele prevăzute la alin. (1) pot adera şi la respectiva schema de compensare din statul membru gazda în scopul suplimentarii acoperirii creanţei de care investitorii săi beneficiază deja în virtutea apartenenţei la schema de compensare oferită de Fondul din România. … +
Articolul 43(1) Sucursalele intermediarilor din statele membre care vor presta servicii de investiţii financiare în România pot adera la Fond, dacă nivelul plafonului şi întinderea oferită de Fondul de compensare din România depăşeşte nivelul şi acoperirea oferită de schema de compensare a investitorilor din statul membru de origine, în scopul suplimentarii acoperirii de care investitorii săi beneficiază deja în virtutea apartenenţei lor la schema de compensare din statul membru de origine. … (2) Procedurile Fondului vor stabili condiţii obiective şi general aplicabile privind aderarea şi participarea sucursalelor intermediarilor din statele membre la Fond. Aderarea trebuie să fie condiţionată de îndeplinirea de către sucursala a obligaţiilor de membru relevante, inclusiv plata tuturor contribuţiilor, precum şi a altor costuri. … (3) Prevederile alin. (1) şi (2) se aplica şi intermediarilor din statele membre care prestează servicii de investiţii financiare în România în baza liberei circulaţii a serviciilor. … +
Articolul 44(1) În aplicarea prevederilor art. 43, atunci când o sucursala solicita să adere la Fondul de compensare a investitorilor din România, pentru suplimentarea acoperirii creanţelor, Fondul va stabili împreună cu schema de compensare a investitorilor corespondentă din statul membru de origine, reguli şi proceduri corespunzătoare pentru plata compensaţiei investitorilor de la sucursala respectiva. … (2) La întocmirea procedurilor şi condiţiilor de aderare ale sucursalei menţionate la alin. (1), se va tine seama de următoarele principii: … a) Fondul de compensare a investitorilor din România va păstra dreptul deplin să impună, obiectivele şi regulile generale aplicabile membrilor săi; va putea să solicite sucursalei furnizarea de date relevante şi este îndreptăţit să verifice asemenea informaţii la autorităţile competente din statul membru de origine al sucursalei; … b) Fondul va satisface pretenţiile de compensare ale investitorilor după ce a fost informat de autorităţile competente din statul membru de origine al sucursalei despre constatarea sau hotărârea judecătorească prevăzute la art. 47 alin. 1 din Legea nr. 297 privind piaţa de capital. Înaintea plăţii compensaţiei suplimentare reglementate, Fondul verifica dacă investitorul îndeplineşte condiţiile pentru plata acesteia, în conformitate cu propriile standarde şi proceduri; … c) Fondul de compensare a investitorilor din România şi schema de compensare a investitorilor corespondentă din statul membru de origine vor coopera şi vor schimba informaţii pentru a se asigura că investitorii vor primi compensaţii la timp şi în sume corect calculate. Cele doua scheme de compensare vor conveni cum, în cazul existentei unei contestaţii care poate da naştere la compensare în baza oricăreia din cele doua scheme, aceasta va afecta compensaţia plătită investitorului de fiecare schema; … d) Fondul este îndreptăţit să solicite sucursalelor intermediarilor din statele membre, plata unor contribuţii pentru acoperirea suplimentară finanţată de către Fond. Răspunderea Fondului va fi, în toate cazurile, limitată la acoperirea suplimentară pe care s-a angajat să o compenseze peste acoperirea oferită de către schema de compensare din statul membru de origine. … +
Articolul 45(1) Dacă o sucursala a unui intermediar dintr-un stat membru care şi-a exercitat opţiunea de a deveni membru conform prevederilor art. 43 nu-şi îndeplineşte obligaţiile ce îi revin în calitate de membru al Fondului, autorităţile competente din statul membru de origine care i-au emis autorizaţia de funcţionare, vor fi notificate de către C.N.V.M. şi, în cooperare cu Fondul, vor lua toate masurile necesare pentru a asigura că sucursala respectiva îşi va îndeplini obligaţiile menţionate. … (2) Dacă respectivele măsuri nu au ca rezultat îndeplinirea obligaţiilor la care se face referire în acest articol, după o perioadă corespunzătoare de preaviz care nu poate fi mai mică de 12 luni, Fondul va informa C.N.V.M. şi autoritatea competentă din statul membru de origine şi va exclude sucursala dintre membri săi. … (3) Fondul va asigura şi după data excluderii sucursalei menţionate la alin. (2) plata compensaţiilor pentru serviciile de investiţii financiare prestate de respectiva sucursala înainte de data excluderii acesteia. … (4) Excluderea sucursalei va fi publicată pe site-ul Fondului şi al instituţiilor pieţei de capital astfel încât investitorii să fie informaţi cu privire la acest fapt şi cu privire la data de la care încetează acoperirea suplimentară. … +
Capitolul VISancţiuni +
Articolul 46Încălcarea dispoziţiilor prezentului regulament şi a procedurilor Fondului aprobate de C.N.V.M. se sancţionează în conformitate cu prevederile Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital. +
Articolul 47(1) În situaţia în care membrii Fondului şi/sau oricare dintre administratorii ori conducătorii, directorii sau reprezentanţii controlului intern ai acestora se fac vinovaţi de: … a) încălcarea reglementarilor aplicabile Fondului; … b) nerespectarea prevederilor cu privire la termenele şi forma de raportare ce trebuie transmisa Fondului; … c) nerespectarea prevederilor privind obligaţiile de plata a contribuţiilor, C.N.V.M., la sesizarea Fondului sau din oficiu, poate aplica următoarele sancţiuni: … 1. avertisment scris;2. amenda aplicata membrilor sau administratorilor, conducătorilor, directorilor şi/sau reprezentanţilor controlului intern, în limitele stabilite de Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital;3. limitarea operaţiunilor membrului în sensul retragerii dreptului acestuia de a presta servicii de investiţii financiare în numele şi pe contul clienţilor;4. suspendarea sau retragerea autorizaţiei membrului.(2) În cazul în care membrii Fondului sunt instituţii de credit şi intermediari dintr-un stat membru, C.N.V.M. va notifica BNR, respectiv autoritatea competentă din statul de origine în vederea aplicării sancţiunilor prevăzute la alin. (1). … +
Articolul 48(1) Folosirea resurselor financiare aflate la dispoziţia Fondului în alte scopuri decât cele prevăzute de lege sau plasarea acestora în alte active decât cele menţionate expres în prezentul regulament, atrage după sine sancţionarea persoanelor responsabile, cu: … a) amenda contravenţională, stabilită în conformitate cu prevederile art. 276 din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital; … b) interzicerea temporara sau definitiva a exercitării oricărei activităţi în cadrul pieţei de capital. … (2) În cazul sustragerii resurselor financiare aflate la dispoziţia Fondului, C.N.V.M. va solicita instanţelor competente începerea urmării penale a persoanelor responsabile. … +
Capitolul VIIDispoziţii tranzitorii şi finale +
Articolul 49(1) Sucursalele intermediarilor având sediul social în statele membre, care pot presta servicii de investiţii financiare în România în baza unui acord de reciprocitate, vor participa la constituirea resurselor financiare ale Fondului până la data aderării României la Uniunea Europeana. … (2 )Sucursalele intermediarilor având sediul social în România care vor presta servicii de investiţii financiare într-un stat membru până la data aderării României la Uniunea Europeana, în baza unui acord de reciprocitate, au obligaţia să se înregistreze ca membre ale schemei de compensare din statul membru respectiv. +
Articolul 50În aplicarea art. 45 alin. (2) din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, constituirea S.C. Fondul de compensare a investitorilor S.A. va avea loc în termen de maximum 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului regulament. +
Articolul 51(1) Intermediarii şi societăţile de administrare a investiţiilor prevăzuţi la art. 21 alin. (1) sunt obligaţi la plata contribuţiei iniţiale în termen de 60 de zile de la data autorizării Fondului. … (2) La expirarea termenului prevăzut la alin. (1), Fondul va remite C.N.V.M. un raport privind colectarea contribuţiilor şi plasamentele efectuate. … (3) Membrii Fondului au obligaţia să se încadreze în prevederile Cap. IV în termen de maximum 90 de zile de la data înfiinţării Fondului. … +
Articolul 52(1) Prezentul regulament intră în vigoare la data publicării sale şi a ordinului de aprobare în Monitorul Oficial al României, Partea I şi va fi publicat în Buletinul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare şi pe site-ul acesteia (www.cnvmr.ro). … (2) La data intrării în vigoare a prezentului regulament se abroga Regulamentul C.N.V.M. nr. 8/2004 privind autorizarea, organizarea şi funcţionarea Fondului de compensare a investitorilor şi Regulamentul C.N.V.M. nr. 18/2005 privind modificarea Regulamentului C.N.V.M. nr. 8/2004 privind autorizarea, organizarea şi funcţionarea Fondului de compensare a investitorilor. … +
Anexăla RegulamentPROCEDURIprivind plata compensaţiilor de către Fondul de compensare a investitorilor +
Articolul 1(1) În situaţiile prevăzute la art. 47 alin. (1) din Legea nr. 297/2004 … privind piaţa de capital, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 297/2004, Fondul de Compensare a Investitorilor S.A., denumit în continuare Fond, publică, în termen de 3 zile lucrătoare de la data primirii de la Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F., a actului de constatare a situaţiei prevăzute la art. 47 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 297/2004în care se află membrul Fondului şi de numire a entităţii responsabile cu administrarea cererilor de plăţi compensatorii, respectiv de la data primirii din partea administratorului judiciar/lichidatorului numit în procedura de insolvenţă de către instanţa judecătorească sau a oricăreia dintre părţile interesate a hotărârii judecătoreşti definitive de deschidere a procedurii de insolvenţă emise de instanţa de judecată competentă, în situaţia prevăzută la art. 47 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 297/2004, pe pagina web proprie, într-un ziar local de la sediile teritoriale ale intermediarului/societăţii de administrare a investiţiilor (SAI) aflat(e) în imposibilitatea de a returna fondurile băneşti şi/sau instrumentele financiare aparţinând investitorilor, precum şi în cel puţin două cotidiene de difuzare naţională, informaţii privind: incapacitatea respectivei persoane juridice de a-şi onora obligaţiile faţă de investitori, locul, modul şi perioadă de timp în care se pot înregistra cererile de compensare, detalii privind documentaţia necesară, precum şi data după care are loc începerea plăţii compensaţiilor către investitori.(2) Perioada de timp în care se pot înregistra cererile de compensare este stabilită în condiţiile art. 2 alin. (1) şi (2). … (3) Fondul comunică, la cererea investitorilor, pentru documentare, informaţii despre documentele, condiţiile şi formalităţile pentru compensare. … (4) În cazul în care informaţiile menţionate la alin. (1) nu sunt disponibile Fondului în termenul stipulat, Fondul efectuează publicitatea acestora pe măsura disponibilităţii. … (5) Organul competent va afişa informaţiile publicate de Fond potrivit alin. (1) şi (4), în termen de 3 zile lucrătoare de la data primirii acestora de la Fond, la toate sediile persoanei juridice aflate în una dintre situaţiile prevăzute la art. 47 alin. (1) din Legea nr. 297/2004 … .(6) Organul competent va comunica Fondului datele sale de contact, pe baza formularului disponibilizat de Fond. … +
Articolul 2(1) Investitorii depun cererile de compensare la organul competent în perioada stabilită de acesta împreună cu Fondul şi comunicată de către acesta din urmă, în condiţiile art. 1 alin. (1) şi (2) din prezentele proceduri şi cu luarea în considerare a prevederilor art. 35 alin. (2) şi (3) din Regulament. În cazul menţionat la art. 47 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 297/2004 … , organul competent şi Fondul iau în considerare numai cererile de compensare ale investitorilor care au depus declaraţii de creanţă, dacă acestea au fost înregistrate în tabelul definitiv al creanţelor.(2) Termenul prevăzut la alin. (1) este stabilit individual, pentru fiecare intermediar/SAI care administrează portofolii individuale de investiţii aflat(ă) în una dintre situaţiile prevăzute la art. 47 alin. (1) din Legea nr. 297/2004 … în parte, în funcţie de complexitatea şi circumstanţele tehnico-legale cunoscute. Eventualele cereri de compensare ale investitorilor aflaţi în situaţia prevăzută la art. 35 alin. (4) din Regulament trebuie depuse în termen de 5 luni de la expirarea termenului prevăzut la alin. (2) sau (3) ale aceluiaşi articol.(3) Cererea de compensare este formulată în scris pe formularul disponibilizat organului competent de către Fond şi va cuprinde cel puţin următoarele informaţii: … a) pentru persoanele fizice: … (i) numele, prenumele şi iniţiala tatălui;(ii) domiciliul sau adresa aleasă pentru corespondenţă;(iii) seria şi numărul B.I./C.I.;(iv) codul numeric personal;(v) numărul contului bancar;(vi) valoarea compensaţiei solicitate.b) pentru persoanele juridice şi entităţile fără personalitate juridică: … (i) denumirea;(ii) adresa sediului social sau adresa aleasă pentru corespondenţă;(iii) numărul de înregistrare la oficiul registrului comerţului;(iv) codul unic de înregistrare;(v) reprezentanţii legali;(vi) numărul contului bancar unde se doreşte efectuarea plăţii compensaţiei;(vii) valoarea compensaţiei solicitate.(4) Cererea de compensare este însoţită de următoarele documente justificative: … a) pentru persoanele fizice: … (i) copia actului de identitate al persoanei care înaintează cererea;(ii) documentele menţionate la art. 9, în cazul în care plata se efectuează către o altă persoană fizică decât investitorul;(iii) documente privind contul comun de investiţii, dacă este cazul;(iv) extras de cont pentru confirmarea contului completat în cererea de compensare;(v) contractul de prestare de servicii şi activităţi de investiţii, prevăzut la art. 28 alin. (1) din Legea nr. 297/2004, inclusiv anexele la contract şi actele adiţionale; în cazul în care contractul în cauză a fost pierdut, distrus sau deteriorat acesta poate fi înlocuit cu alte documente care atestă relaţia dintre persoana respectivă şi intermediar/SAI. În cazul unui investitor ale cărui instrumente financiare au fost transferate de un membru al Fondului, participant la sistemul de compensare decontare al depozitarului central, fără acordul acestuia, contractul poate fi înlocuit de documentele care atestă sesizarea organelor competente cu privire la respectivul transfer şi de documentul eliberat de către depozitarul central la cererea investitorului care solicită compensarea din care rezultă istoricul transferurilor deţinerilor respectivului investitor din contul individual deschis în numele acestuia la depozitarul central în contul global al membrului Fondului, participant la sistemul de compensare decontare al depozitarului central;–––-Punctul (v), lit. a) a alin. (4) al art. 2 din anexă a fost modificat de pct. 7 al art. I din REGULAMENTUL nr. 6 din 25 mai 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 378 din 29 mai 2015.(vi) orice document justificativ privind fondurile băneşti şi/sau instrumentele financiare invocate, emis de membrul insolvent, depozitarul central şi/sau alte instituţii (extras de cont, istoric de cont pentru instrumentele financiare invocate);(vii) alte documente probatoare ale creanţei în cazul existenţei în portofoliu de instrumente financiare pe pieţele externe;b) pentru persoanele juridice: … (i) certificatul constatator eliberat de oficiul registrului comerţului cu cel mult 30 de zile înainte de data depunerii cererii de compensare;(ii) certificatul de înregistrare emis de către oficiul registrului comerţului ori certificatul emis de către Registrul asociaţiilor/fundaţiilor sau orice act de înregistrare la autorităţile abilitate, după caz, din care să reiasă datele de identificare a persoanei juridice (denumirea, adresa sediului social, codul unic de înregistrare, persoanele împuternicite să reprezinte legal persoana juridică, eventualele divizări, fuziunile, stările de dizolvare sau de lichidare judiciară, de faliment etc.);(iii) actul de numire a noului reprezentant al societăţii, în cazul în care acesta este administratorul judiciar sau lichidatorul, în copie legalizată;(iv) extras de cont pentru confirmarea contului completat în cererea de compensare;(v) copie a actului de identitate al persoanei care înaintează cererea (administratorul numit prin actele constitutive înregistrate la oficiul registrului comerţului sau un împuternicit al societăţii);(vi) contractul de prestare de servicii şi activităţi de investiţii, prevăzut la art. 28 alin. (1) din Legea nr. 297/2004, inclusiv anexele la contract şi actele adiţionale. În cazul persoanelor juridice ale căror instrumente financiare au fost transferate de un membru al Fondului, participant la sistemul de compensare-decontare al depozitarului central, fără acordul investitorului, sunt aplicabile prevederile lit. a) pct. (v) teza a doua;–––-Punctul (vi), lit. b) a alin. (4) al art. 2 din anexă a fost modificat de pct. 8 al art. I din REGULAMENTUL nr. 6 din 25 mai 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 378 din 29 mai 2015.(vii) orice document justificativ privind fondurile băneşti şi/sau instrumentele financiare invocate, emis de membrul insolvent, depozitarul central şi/sau alte instituţii (extras de cont, istoric de cont pentru instrumentele financiare invocate);(viii) alte documente probatoare ale drepturilor investitorilor în cazul existenţei în portofoliu de instrumente financiare pe pieţele externe;c) pentru entităţile fără personalitate juridică: documentele de constituire specifice acestor entităţi (acte de constituire, autorizaţie de funcţionare, codul unic de înregistrare etc.) în copii legalizate sau copii certificate pentru conformitate, precum şi documentele menţionate la lit. b) pct. (iv)-(viii). … (5) În cazul în care, până la data începerii plăţii compensaţiilor, informaţiile cuprinse în cererea de compensare se modifică, investitorul este obligat să comunice Fondului aceste modificări. Fondul nu poate fi făcut răspunzător de necomunicarea sau comunicarea defectuoasă a informaţiilor de către investitor care pot afecta plata compensaţiilor. … +
Articolul 3(1) În termen de 10 zile de la data expirării perioadei pentru înregistrarea cererilor de compensare, organul competent transmite Fondului, în formatul solicitat de Fond, pe suport hârtie sau în format electronic, utilizând datele de contact menţionate la art. 1 alin. (6), lista definitivă cuprinzând investitorii intermediarului/SAI care administrează portofolii individuale de investiţii aflate în imposibilitatea de a returna fondurile băneşti şi instrumentele financiare aparţinând investitorilor la data de referinţă, atributele de identificare ale acestora, contul bancar sau adresa la care trebuie efectuată plata prin mandat poştal, deţinerile nete, precum şi tabelul definitiv al creanţelor, în cazul prevăzut la art. 47 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 297/2004 … . La cererea Fondului, lista va fi însoţită de cererile de compensare, documentele justificative aferente, contractele de servicii şi activităţi de investiţii, cererile de deschidere de cont, situaţia portofoliilor investitorilor, extrase de cont ale investitorilor, declaraţiile investitorilor privind încadrarea/neîncadrarea în categoria investitorilor compensabili, documente privind conturile comune de investiţii, declaraţiile de creanţă înregistrate în tabelul definitiv şi orice alte documente considerate necesare de către Fond pentru întocmirea Listei de plată.–––-Alin. (1) al art. 3 din anexă a fost modificat de pct. 9 al art. I din REGULAMENTUL nr. 6 din 25 mai 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 378 din 29 mai 2015.(2) Până la data finalizării Listei de plată, organul competent transmite Fondului, săptămânal, pe suport hârtie sau în format electronic, utilizând datele de contact menţionate la art. 1 alin. (6), situaţii provizorii care conţin informaţii privind identitatea investitorilor şi deţinerea netă a fiecăruia dintre aceştia. … (3) În cazul menţionat la art. 35 alin. (2) din Regulament lista definitivă este completată în mod corespunzător. … (4) Informaţiile din lista definitivă sunt prezentate şi se completează separat pentru investitorii de compensat persoane fizice şi persoane juridice, inclusiv entităţile fără personalitate juridică. … (5) Organul competent răspunde exclusiv cu privire la modul de preluare a datelor din evidenţa de back-office şi arhiva membrului aflat în situaţiile prevăzute la art. 47 alin. (1) lit. a) sau b) din Legea nr. 297/2004 … şi din cererile de compensare formulate de investitori şi înscrise în situaţiile transmise Fondului. +
Articolul 4(1) În situaţia în care Fondul este desemnat de către A.S.F. în calitate de organ competent, conform prevederilor art. 2 alin. (2) lit. n) din Regulament, acesta respectă aceleaşi cerinţe aplicabile entităţilor care gestionează cererile de compensare potrivit prezentei proceduri [inclusiv cele referitoare la întocmirea Listei de plată prevăzute la art. 6 alin. (1)]. … (2) În situaţia prevăzută la alin. (1) Fondul îşi exercită prerogativele în strânsă colaborare cu A.S.F. În acest caz, cererile de compensare sunt procesate de către Fond, conform celor stabilite în actul de constatare a situaţiei generatoare de plăţi compensatorii emis de către A.S.F., Lista de plată fiind întocmită de către Fond şi avizată pentru conformitate de către A.S.F. … +
Articolul 5(1) În scopul întocmirii Listei de plată prevăzute la art. 6 alin. (1) şi demarării procesului de compensare a investitorilor de compensat cu respectarea prevederilor art. 36 din Regulament şi art. 8 alin. (1) din prezentele proceduri, Fondul compară datele prezentate în lista definitivă şi situaţiile transmise de organul competent conform art. 3 alin. (1) şi (2) din prezentele proceduri cu orice document care se află în posesia Fondului şi/sau cu documentele obţinute de la organul competent în conformitate cu art. 3 alin. (2) şi aduce modificările considerate necesare. … (2) Eventualele erori sau necorelări constatate între informaţiile din listă şi cele colectate de Fond sunt comunicate organului competent, în scris, în termen de 30 de zile de la data primirii listei definitive a investitorilor compensabili de la organul competent, pentru analiză şi corectare, dacă este cazul, urmând ca acesta să retransmită Fondului rezultatul analizei şi/sau lista corectată în termen de 30 de zile de la data la care Fondul a comunicat necorelările sau eroarea constatată. … (3) Ulterior întocmirii de către Fond a Listei de plată, aceasta este transmisă către A.S.F. pentru verificarea de către aceasta, împreună cu organele abilitate legal, a neimplicării persoanelor îndreptăţite la compensare în operaţiuni de spălare a banilor şi/sau care fac obiectul unor sancţiuni internaţionale. … (4) În termen de 5 zile lucrătoare de la primirea de la A.S.F. a confirmării din partea organelor legal abilitate, Fondul procedează la demararea procedurii de plată a compensaţiilor către persoanele cuprinse în Lista de plată şi neimplicate în acţiuni de spălare a banilor şi/sau care nu fac obiectul unor sancţiuni internaţionale, concomitent cu suspendarea efectuării plăţilor compensatorii către respectivele persoane conform art. 36 din Regulament. … (5) Persoanele pentru care a fost suspendată efectuarea plăţilor compensatorii sunt notificate în scris de către Fond cu privire la motivele suspendării. … (6) În situaţia în care Fondul trebuie să compenseze investitorul pentru instrumentele financiare denominate în lei pe care membrul insolvent le datorează, valoarea acestora la data de referinţă este calculată cu luarea în considerare a regulilor de evaluare a activelor financiare prevăzute în reglementările emise de A.S.F. şi, dacă este cazul, a cursului de referinţă comunicat de Banca Naţională a României (B.N.R.) la data de referinţă. … (7) În situaţia în care Fondul trebuie să compenseze investitorul pentru fonduri băneşti exprimate în valută, valoarea acestora este calculată cu luarea în considerare a cursului de referinţă comunicat de B.N.R. la data de referinţă. … (8) În niciun caz, prezentele proceduri nu vor fi înţelese ca îndrituind vreun investitor la o dublă compensare, respectiv atât prin Fond, cât şi prin Fondul de Garantare a Depozitelor în Sistemul Bancar (F.G.D.B.). … (9) În cazul în care intermediarul care nu poate restitui fondurile băneşti şi/sau instrumentele financiare datorate sau aparţinând investitorilor este o instituţie de credit participantă la F.G.D.B., cele două fonduri colaborează, în baza unui protocol încheiat în acest sens, în vederea diferenţierii compensaţiilor unui investitor, sumele ce rezultă din prestarea de către respectivul membru al Fondului de servicii şi activităţi de investiţii fiind separate de sumele ce constituie depozite garantate de F.G.D.B. … –––-Alin. (9) al art. 5 din anexă a fost modificat de pct. 10 al art. I din REGULAMENTUL nr. 6 din 25 mai 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 378 din 29 mai 2015.(10) Fondul stabileşte o singură compensaţie pentru fiecare investitor de compensat, indiferent de numărul de conturi deschise la membrul insolvent, de moneda în care au fost efectuate investiţiile compensate sau de localizarea conturilor în cadrul Uniunii Europene. … (11) În cazul conturilor comune de investiţii, definite de Legea nr. 297/2004 … , compensaţia se stabileşte în funcţie de cota de participare a fiecărui investitor de compensat sau, în absenţa informaţiilor relevante, prin atribuire în mod egal între respectivii investitori de compensat.(12) Termenele menţionate în prezentul articol pot fi prelungite de către Fond, pentru motive temeinice, cu acordul A.S.F., cu respectarea prevederilor art. 7 şi a prevederilor legale incidente. … +
Articolul 6(1) Fondul întocmeşte Lista de plată, prin stabilirea pentru fiecare investitor compensabil a compensaţiei datorate, luând în considerare plafonul de compensare. Lista de plată şi modificările acesteia se aprobă de către Consiliul de administraţie al Fondului şi se comunică A.S.F. … (2) Compensaţiile se includ în Lista de plată după cum urmează: … a) în situaţia în care deţinerea netă este negativă, investitorul compensabil nu este îndreptăţit la încasarea compensaţiei şi nu este introdus în Lista de plată întocmită de către Fond; … b) în situaţia în care deţinerea netă este pozitivă şi nu depăşeşte nivelul legal al plafonului de compensare, această valoare se trece în Lista de plată întocmită de Fond; … c) în situaţia în care deţinerea netă este pozitivă şi depăşeşte nivelul legal al plafonului de compensare, se trece în Lista de plată o sumă egală cu nivelul plafonului de compensare. … (3) Dacă în cazul menţionat la 35 alin. (4) din Regulament, Fondul/organul competent confirmă creanţa investitorului, Lista de plată se modifică în mod corespunzător. … (4) Fondul elaborează în mod distinct Lista de plată pentru investitorii de compensat persoane fizice şi Lista de plată pentru investitorii de compensat persoane juridice. Listele cuprind elementele necesare identificării investitorului de compensat, persoana fizică, persoana juridică şi entitate fără personalitate juridică sau identificării persoanei mandatate ori împuternicite să primească suma de bani respectivă, precum şi suma de plată cuvenită acestora. … +
Articolul 7Pentru compensaţiile validate în condiţiile art. 6 alin. (3), termenele de plată menţionate la art. 36 alin. (1) şi (2) din Regulament încep să curgă de la data modificării Listei de plată a compensaţiilor. +
Articolul 8(1) Plata compensaţiei se efectuează de către Fond, în lei, fie în contul bancar deschis pe numele investitorului de compensat sau al persoanei împuternicite/îndreptăţite în acest sens conform art. 9 comunicat în cererea de compensare, fie prin cont colector, după cum este stabilit de Fond în înştiinţarea menţionată la art. 1 alin. (1). … (2) Costurile generate de executarea obligaţiei de plată a compensaţiei sunt suportate de către Fond. … (3) Fondul are dreptul să ceară organului competent subrogarea acestuia în drepturile investitorului de compensat, cu luarea în considerare a compensaţiei plătite de către Fond. În acest sens Fondul solicită organului competent subrogarea în drepturile investitorilor de compensat, cu luarea în considerare a compensaţiei plătite de către Fond. … (4) Termenul general de prescripţie a compensaţiilor curge de la data aprobării Listei de plată de către Consiliul de administraţie al Fondului, respectiv a modificării acesteia în condiţiile art. 6 alin. (3). … +
Articolul 9(1) Plata se efectuează către o altă persoană fizică decât investitorul de compensat înscris în Lista de plată, după cum urmează: … a) moştenitorului legal sau legatarului de orice tip al investitorului de compensat, pe baza certificatului de moştenitor, respectiv de legatar (pentru moştenitorul unic, respectiv legatarul unic); … b) moştenitorului legal ori legatarului de orice tip al investitorului de compensat, desemnat prin procură specială autentică să îi reprezinte pe ceilalţi moştenitori legali, respectiv legatari, pe baza certificatului de moştenitor, respectiv de legatar (când sunt mai mulţi moştenitori legali, respectiv legatari). Această prevedere se aplică în cazul în care nu se prezintă toţi moştenitorii legali sau legatarii prevăzuţi în certificatul de moştenitor legal, respectiv de legatar. Plata de cote-părţi a compensaţiei, individual, către moştenitorii investitorului de compensat, în proporţiile stabilite prin actul de succesiune (sau hotărârea judecătorească) pentru fiecare moştenitor, se poate face numai direct de către Fond; … c) moştenitorului legal sau legatarului investitorului de compensat care, prin hotărârea judecătorească definitivă de dezbatere a moştenirii, beneficiază de investiţia compensată a investitorului de compensat defunct, pe baza acelei hotărâri; … d) unui părinte, pentru copilul său minor în vârstă de până la 18 ani, pe baza actului de identitate al părintelui şi a certificatului de naştere al copilului în vârstă de până la 14 ani; copiii între 14 şi 18 ani pot ridica personal compensaţiile, cu încuviinţarea prealabilă scrisă a părinţilor sau a tutorelui. În aceste cazuri, pe lângă încuviinţarea scrisă, investitorul prezintă şi certificatul său de naştere, în original şi în copie, şi copii ale actelor de identitate ale părinţilor sau ale actului de identitate al tutorelui, precum şi copia deciziei de numire a tutorelui; … e) tutorelui sau curatorului, pentru investitorii cărora li s-a instituit tutela ori curatela pe baza actului de instituire a tutelei, respectiv a curatelei; … f) mandatarului investitorului, pe bază de procură specială pentru încasarea compensaţiei, autentificată conform legislaţiei aplicabile; … –––-Lit. f) a alin. (1) al art. 9 din anexă a fost modificată de pct. 11 al art. I din REGULAMENTUL nr. 6 din 25 mai 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 378 din 29 mai 2015.g) abrogată; … –––-Lit. g) a alin. (1) al art. 9 din anexă a fost abrogată de pct. 12 al art. I din REGULAMENTUL nr. 6 din 25 mai 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 378 din 29 mai 2015.(2) Abrogat. … –––-Alin. (2) al art. 9 din anexă a fost abrogat de pct. 12 al art. I din REGULAMENTUL nr. 6 din 25 mai 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 378 din 29 mai 2015. +
Articolul 10(1) Plata compensaţiei către investitorii de compensat entităţi fără personalitate juridică se tratează similar cu cea către persoanele juridice. … (2) Din punct de vedere tehnico-administrativ, entităţile fără personalitate juridică, altele decât persoanele fizice, sunt evidenţiate în aceeaşi listă cu persoanele juridice. … +
Articolul 11Fondul informează periodic A.S.F. şi/sau organele competente, după caz, asupra sumelor plătite investitorilor de compensat, persoane fizice şi persoane juridice. +
Articolul 12(1) În termen de 3 zile lucrătoare de la data încheierii perioadei de plată a compensaţiilor, Fondul informează investitorii, printr-un comunicat, cu privire la: … – încheierea perioadei de plată;– posibilitatea obţinerii de la Fond a compensaţiilor neachitate, precum şi modalităţile de plată prin care urmează a se efectua astfel de plăţi;– termenul-limită de efectuare a plăţilor de compensaţii de către Fond;– documentele, condiţiile şi formalităţile necesare pentru obţinerea şi/sau încasarea compensaţiei.(2) Comunicatul menţionat în alin. (1) se transmite A.S.F. şi se publică în cel puţin două ziare de circulaţie naţională şi pe pagina web a Fondului. … –––Anexa la regulament a fost introdusă de pct. 9 al art. I din REGULAMENTUL nr. 7 din 23 aprilie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 305 din 24 aprilie 2014, având conţinutul prevăzut de anexa din acelaşi act normativ.–––