În temeiul prevederilor art. 1 alin. (2), art. 2 alin. (1) lit. a) și d), art. 3 alin. (1) lit. b), art. 6 alin. (2) și ale art. 14 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare,având în vedere prevederile art. 187-191 și ale art. 234 lit. a) din Legea nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare, cu modificările și completările ulterioare,potrivit deliberărilor Consiliului Autorității de Supraveghere Financiară din ședința din data de 15.02.2023,Autoritatea de Supraveghere Financiară emite prezentul regulament. +
Articolul IRegulamentul Autorității de Supraveghere Financiară nr. 3/2013 pentru autorizarea și funcționarea contrapărților centrale emis în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European și al Consiliului din 4 iulie 2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărțile centrale și registrele centrale de tranzacții, aprobat prin Hotărârea Consiliului Autorității de Supraveghere Financiară nr. 28/2013, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 552 din 30 august 2013, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.La articolul 2, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins: +
Articolul 2(1)Termenii și expresiile utilizate în prezentul regulament au semnificațiile prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 648/2012 și în reglementările europene emise în aplicarea acestuia, în Legea nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 126/2018, și în reglementările emise în aplicarea acesteia de Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F.(2)Contrapartea centrală se interpune între contrapărțile la contractele tranzacționate pe una sau mai multe piețe financiare, devenind astfel cumpărător pentru fiecare vânzător și vânzător pentru fiecare cumpărător, și este responsabilă pentru funcționarea unui sistem de compensare. … 2.La articolul 2 alineatul (3), partea introductivă și punctele 1 și 2 se modifică și vor avea următorul cuprins:(3)Termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:1.apel în marjă – cererea cu titlu de obligativitate, formulată de contrapartea centrală către un membru compensator și, dacă este cazul, către contrapărțile centrale cu care a încheiat acorduri de interoperabilitate sau de un membru compensator către un client ori un membru noncompensator pentru acoperirea cerințelor de marjă; … 2.cont de active – contul în care se evidențiază fondurile bănești și/sau instrumentele financiare constituite și/sau orice alte garanții puse la dispoziția contrapărții centrale pentru a acoperi expunerile aferente pozițiilor deschise, cu excepția contribuțiilor la fondul de garantare; … … 3.La articolul 2 alineatul (3), punctul 8 se modifică și va avea următorul cuprins:8.marcarea la piață – actualizarea, cel puțin la sfârșitul programului de operare, a elementelor de activ sau pasiv înregistrate cu diferențele favorabile/nefavorabile rezultate din reevaluarea pozițiilor deschise; … … 4.La articolul 2 alineatul (3), după punctul 8 se introduce un nou punct, punctul 8^1, cu următorul cuprins:8^1.marje – are semnificația prevăzută la art. 1 pct. 4 din Regulamentul delegat (UE) nr. 153/2013; … … 5.La articolul 2 alineatul (3), punctul 11 se modifică și va avea următorul cuprins:11.participație calificată – definiția menționată la pct. 20 al art. 2 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012; … … 6.Articolul 3 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 3În vederea autorizării și pe toată perioada funcționării, contrapartea centrală trebuie să îndeplinească condițiile prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 648/2012, în reglementările europene emise în aplicarea acestuia, prevederile capitolului III al titlului VI din Legea nr. 126/2018, precum și prevederile prezentului regulament. … 7.La articolul 4 alineatul (2), literele g), l), m, n), p) și q) se modifică și vor avea următorulcuprins:g)pentru acționarii persoane fizice sau juridice, cu dețineri directe ori indirecte reprezentând o participație calificată într-o contraparte centrală, documentele și informațiile prevăzute în Regulamentul Autorității de Supraveghere Financiară nr. 3/2016 privind criteriile aplicabile și procedura pentru evaluarea prudențială a achizițiilor și majorărilor participațiilor la entitățile reglementate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul A.S.F. nr. 3/2016; … …………………….l)declarația pe propria răspundere, sub semnătură olografă, din partea reprezentantului legal al contrapărții centrale, din care să rezulte faptul că societatea respectivă respectă prevederile Legii nr. 126/2018, prevederile reglementărilor europene incidente, precum și prevederile prezentului regulament; … m)raportul de evaluare a echipamentelor tehnice și a programului informatic necesare funcționării contrapărții centrale, întocmit de un evaluator sau un expert independent; … n)raportul de audit la nivelul procesului de implementare, realizat de către un auditor de securitate informatică, cu calificări profesionale și certificări, inclusiv >certificare CISA – Certified Information Security Auditor, auditor independent față de contrapartea centrală, care va certifica cel puțin următoarele:(i)evaluarea funcționării sistemului, inclusiv evaluarea relevanței proceselor de afaceri și implementarea efectivă a acestora; … (ii)testarea interfațării cu sistemele informatice utilizate de către entitățile implicate în fluxul de implementare; … (iii)rezultatele obținute în urma derulării testelor de acceptanță realizate în mediile de test, conform prevederilor art. 9 din Regulamentul delegat (UE) nr. 153/2013 al Comisiei din 19 decembrie 2012 privind completarea Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European și al Consiliului din 4 iulie 2012, în ceea ce privește standarde tehnice de reglementare privind cerințele pentru contrapărțile centrale; mediile de test folosite sunt copia fidelă a modulelor de producție ale sistemelor informatice ce vor fi utilizate de contrapartea centrală de la data prestării efective a serviciilor; … … ……………………….p)copia contractului încheiat între societate și auditorul intern, în situația în care activitatea de audit intern este externalizată; … q)documentele prevăzute de Regulamentul Autorității de Supraveghere Financiară nr. 1/2019 privind evaluarea și aprobarea membrilor structurii de conducere și a persoanelor care dețin funcții-cheie în cadrul entităților reglementate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul A.S.F. nr. 1/2019, pentru membrii structurii de conducere și persoanele care dețin funcții-cheie; … … 8.La articolul 4 alineatul (2), litera r) se abrogă. … 9.La articolul 4 alineatul (2), după litera s) se introduc două noi litere, literele s^1) și s^2), cu următorul cuprins:s^1)copia contractului de servicii încheiat cu entitatea care oferă soluția tehnică pentru sistemul IT folosit de contrapartea centrală în cazul în care a fost aleasă această soluție tehnică, dacă este cazul; … s^2)extras din Monitorul Oficial al României confirmând desemnarea contrapărții centrale ca sistem conform Legii nr. 253/2004 privind caracterul definitiv al decontării în sistemele de plăți și în sistemele de decontare a operațiunilor cu instrumente financiare, cu modificările și completările ulterioare. … … 10.La articolul 4 alineatul (2), litera ș) se abrogă. … 11.La articolul 4, alineatele (4)–(6) se modifică și vor avea următorul cuprins:(4)Pentru documentele menționate la alin. (2), cu excepția celor prevăzute la lit. d, h), i), j) și q), vor fi depuse și traduceri autentificate și/sau legalizate, după caz, în limba engleză. Pentru documentele prevăzute la alin. (2) lit. d, h), i), j) și q), reprezentantul legal al societății depune o declarație pe propria răspundere prin care se confirmă că traducerea acestor documente în limba engleză este responsabilitatea exclusivă a contrapărții centrale.(5)Evaluarea acționarilor prevăzuți la alin. (2) lit. g) conform prevederilor art. 31 și 32 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 se realizează în baza procedurilor, criteriilor și documentelor prevăzute de Regulamentul A.S.F nr. 3/2016.(6)În aplicarea prevederilor art. 17 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, contrapartea centrală va depune la A.S.F. informații suplimentare în termen de maximum 12 luni de la data solicitării A.S.F. … 12.La articolul 4, după alineatul (8) se introduce un nou alineat, alineatul (9), cu următorul cuprins:(9)În termen de două luni de la data începerii prestării efective a serviciilor, contrapartea centrală va transmite A.S.F. un raport de audit care să certifice îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 25 din Legea nr. 362/2018 privind asigurarea unui nivel comun ridicat de securitate a rețelelor și sistemelor informatice, cu modificările și completările ulterioare. … 13.La articolul 8, alineatele (1), (3) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins: +
Articolul 8(1)În cazul retragerii autorizației în conformitate cu prevederile art. 20 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, cu excepția situației de solicitare a retragerii la cerere a autorizației, consiliul de administrație/consiliul de supraveghere/directoratul va efectua numai acte de administrare în sensul conservării patrimoniului existent la data retragerii autorizației, precum și supravegherea transferului operațiunilor, pozițiilor, garanțiilor (marjelor) și al fondului de garantare către o altă societate autorizată în baza Regulamentului (UE) nr. 648/2012 să efectueze operațiunile specifice contrapărții centrale și publicarea acestei situații, dacă este cazul.…………………………………………………………………………………(3)Transferul operațiunilor, pozițiilor, garanțiilor (marjelor) și al fondului de garantare către o altă contraparte centrală, dacă este cazul, va fi efectuat în cel mai scurt timp posibil, astfel încât să se evite pe cât posibil acumularea de pierderi în contul membrilor compensatori și al clienților acestora.(4)În situația în care A.S.F. apreciază că societatea riscă să intre în insolvență, va adopta măsuri corespunzătoare în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2021/23 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 decembrie 2020 privind un cadru pentru redresarea și rezoluția contrapărților centrale și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.095/2010, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 806/2014 și (UE) 2015/2.365 și a Directivelor 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2007/36/CE, 2014/59/UE și (UE) 2017/1.132 și cu reglementările emise în aplicarea acestui regulament. … 14.La articolul 12 alineatul (1), partea introductivă și litera i) se modifică și vor avea următorul cuprins: +
Articolul 12(1)O contraparte centrală are obligația de întocmire a unor reglementări proprii prin care să se asigure îndeplinirea de către societate, consiliul de administrație și directori, respectiv consiliul de supraveghere și directoratul societății, angajații, participanții la contrapartea centrală și investitori a prevederilor Legii nr. 126/2018, a reglementărilor europene incidente și a prevederilor prezentului regulament, care trebuie să cuprindă cel puțin următoarele:……………………….i)politici de continuitate a activității și un plan de redresare în caz de dezastru în conformitate cu prevederile art. 34 paragraful (1) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 și ale art. 17-21 din Regulamentul delegat (UE) nr. 153/2013, precum și o procedură adecvată pentru a asigura decontarea corectă și la timp sau transferul activelor și pozițiilor clienților și ale membrilor compensatori în caz de retragere a autorizației în urma unei decizii luate în temeiul art. 20 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, în conformitate cu prevederile art. 34 paragraful (2) din același regulament. … … 15.La articolul 12, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3)Orice modificare a reglementărilor proprii prevăzute la alin. (1) lit. b), e), f), i), j), l), n)-s) și t) este supusă autorizării A.S.F., anterior intrării în vigoare a acesteia. Autorizația pentru modificarea reglementărilor se emite de A.S.F. în termen de maximum 60 de zile de la data depunerii documentației complete pentru modificarea respectivă, cu excepția situațiilor în care modificarea reglementărilor se referă la extinderea obiectului de activitate al contrapărții centrale, pentru care se acordă autorizație în termen de 6 luni de la data depunerii documentației complete. Orice modificare a reglementărilor proprii, altele decât cele menționate la teza I, este notificată A.S.F. cu minimum 30 de zile anterior intrării în vigoare a acesteia. … 16.La articolul 13, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3)Contrapartea centrală are cel puțin 2 angajați în cadrul compartimentului de conformitate. >Prin excepție de la prevederile tezei I, de la data obținerii autorizației A.S.F. până la data începerii efective a prestării serviciilor, contrapartea centrală are cel puțin un angajat în cadrul compartimentului de conformitate. … 17.Articolul 15 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 15(1)În vederea evaluării caracterului adecvat al unui achizitor potențial conform prevederilor art. 31 și 32 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, achizitorul potențial are obligația de a transmite A.S.F. documentele și informațiile menționate în Regulamentul A.S.F. nr. 3/2016.(2)Actul constitutiv al contrapărții centrale trebuie să conțină prevederi referitoare la procentele menționate la art. 31 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, precum și dispoziții referitoare la aplicarea procedurii stabilite de art. 272 din Legea nr. 126/2018. … 18.Articolul 19 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 19Atribuțiile și responsabilitățile consiliului de administrație și ale directorilor, respectiv ale consiliului de supraveghere și ale directoratului vor fi stabilite în actul constitutiv al societății, în conformitate cu Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu respectarea prevederilor Legii nr. 126/2018, a prevederilor art. 26 și 27 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 și ale cap. III din Regulamentul delegat (UE) nr. 153/2013. … 19.La articolul 21 alineatul (1), litera f) se modifică și va avea următorul cuprins:f)operarea în timp real a alimentărilor în conturile de active, a retragerilor sau a constituirilor de garanții și/sau colateral; … … 20.La articolul 21, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3)Contrapartea centrală trebuie să garanteze nerepudierea tranzacțiilor în conformitate cu prevederile Regulamentului delegat (UE) 2017/582 al Comisiei din 29 iunie 2016 de completare a Regulamentului (UE) nr. 600/2014 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare care prevăd obligația de compensare a instrumentelor financiare derivate tranzacționate pe piețele reglementate și termenele pentru acceptarea compensării. … 21.După articolul 23 se introduce un nou articol, articolul 23^1, cu următorul cuprins: +
Articolul 23^1În situația în care contrapartea centrală externalizează funcții operaționale, servicii sau activități, aceasta rămâne pe deplin răspunzătoare de îndeplinirea obligațiilor care îi revin și se asigură în orice moment că respectă cerințele art. 35 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012. … 22.La articolul 24 alineatul (1), litera j) se abrogă. … 23.La articolul 24, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2)Contrapartea centrală va supune validării A.S.F., individual, înaintea începerii exercitării mandatului, membrii consiliului de administrație/consiliului de supraveghere și va supune autorizării A.S.F. modificarea componenței, prezentând pentru fiecare membru documentele prevăzute de Regulamentul A.S.F. nr. 1/2019. … 24.La articolul 28, literele c) și e) se modifică și vor avea următorul cuprins:c)aprobarea prealabilă a B.N.R. pentru orice modificare adusă sistemului de decontare a operațiunilor cu instrumente financiare, conform art. 404 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările și completările ulterioare, dacă este cazul; … …………………………………………………………………………………e)dovada vărsării capitalului social în cazul majorării capitalului social, respectiv fundamentarea necesității reducerii acestuia și raportul auditorului financiar cu privire la legalitatea majorării/reducerii capitalului social, pentru modificarea prevăzută la art. 24 alin. (1) lit. b); … … 25.Articolul 29 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 29În vederea derulării în condiții de siguranță a operațiunilor specifice desfășurate cu instrumente financiare, contrapartea centrală trebuie să organizeze și să evidențieze separat activitatea, delimitând responsabilitățile personalului implicat în operațiuni cu instrumente financiare, precum și ale personalului responsabil cu administrarea riscului, ale personalului care asigură funcția de conformitate. … 26.La articolul 30 alineatul (1), literele b), f) și h) se modifică și vor avea următorul cuprins: b)înregistrarea, în conturile de active, în numele membrilor compensatori, a contravalorii activelor depuse de aceștia pentru îndeplinirea obligațiilor ce rezultă din înregistrarea instrumentelor financiare în conturile de poziție; … ………………………………………………f)înregistrarea, cel puțin la sfârșitul programului de operare, a diferențelor favorabile sau nefavorabile rezultate din marcarea la piață; … ……………………………………………h)emiterea și punerea la dispoziția fiecărui membru compensator, zilnic, a unui raport privind instrumentele financiare înregistrate, pozițiile deschise înregistrate în numele său, garanțiile și/sau colateralul constituit, valoarea garanțiilor excedentare, profitul ori pierderea înregistrată, primele plătite și cele încasate în urma efectuării marcării la piață, precum și comisioanele sau tarifele corespunzătoare operațiunilor efectuate, la sfârșitul programului de operare; … … 27.La articolul 31, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 31(1)Înregistrarea, în conturile de poziție, a instrumentelor financiare la contrapartea centrală se face numai prin intermediul membrilor compensatori conform mecanismelor stabilite prin reglementările proprii ale contrapărții centrale. … 28.La articolul 32 alineatul (1), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins: b)să închidă forțat pozițiile deschise deținute de client, până la acoperirea necesarului de marjă, în cazul în care deficitul nu a fost acoperit în termenul prevăzut în contract; … … 29.La articolul 33 , literele e), g) și i) se modifică și vor avea următorul cuprins: e)să efectueze cel puțin zilnic marcarea la piață pentru pozițiile deschise și celelalte elemente de activ sau pasiv înregistrate în contul fiecărui client, membru noncompensator, după caz, în conformitate cu reglementările contrapărții centrale; … ………………………………………………g)să acopere cu propriile fonduri debitele apărute pe seama oricărui client propriu sau a membrilor noncompensatori cu care a încheiat acorduri de compensare; … ……………………………………………….i)să înștiințeze de îndată locul de tranzacționare la care are acces, contrapartea centrală și, dacă este cazul, membrii noncompensatori cu care a încheiat acorduri de compensare despre declanșarea procedurii de insolvență; … … 30.La articolul 34, litera c) se modifică și va avea următorul cuprins: c)să se asigure că sunt constituite garanțiile necesare pentru acoperirea tuturor expunerilor înregistrate în numele și/sau în contul celui pentru care oferă servicii de compensare indirectă; … … 31.La articolul 35, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 35(1)Pentru o clasă de instrumente compensate de contrapartea centrală, membrul noncompensator trebuie să semneze un acord de compensare cu un singur membru compensator general. Membrul noncompensator și membrul compensator general pot încheia un singur acord de compensare pentru toate clasele de instrumente compensate de contrapartea centrală. … 32.La articolul 37 alineatul (1), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins: b)cerințe privind condițiile minime de bună reputație, calificare și experiență profesională stabilite de contrapartea centrală ce trebuie îndeplinite de personalul membrilor compensatori desemnați în relația cu contrapartea centrală; … … 33.La articolul 38 alineatul (1), litera e) se modifică și va avea următorul cuprins: e)suspendarea membrului noncompensator este solicitată de către membrul compensator general cu care a încheiat acord de compensare. … … 34.La articolul 38, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: (2)În cazul suspendării membrului compensator, contrapartea centrală poate permite acestuia efectuarea de operațiuni care să aibă ca efect diminuarea/controlul expunerilor. … 35.Articolul 39 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 39(1)Acordul de compensare încheiat între un membru compensator general și un membru noncompensator poate să prevadă clauze de suspendare a membrului noncompensator pentru o perioadă de maximum 30 de zile. Pe perioada suspendării, membrul noncompensator trebuie să mențină/suplimenteze garanțiile la nivelurile solicitate de membrul compensator general.(2)Suspendarea membrului noncompensator se face de către contrapartea centrală, la cererea și pe răspunderea exclusivă a membrului compensator general. Contrapărții centrale nu îi este cerut și nici nu este îndreptățită să verifice oportunitatea unei astfel de cereri sau conformitatea cu clauzele contractuale prevăzute în acordul de compensare încheiat între membrul compensator general și membrul noncompensator. … 36.Articolul 46 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 46A.S.F. supraveghează desfășurarea ordonată și transparentă a activității contrapărții centrale. Pentru respectarea prevederilor Legii nr. 126/2018, ale reglementărilor emise de A.S.F. în aplicarea acesteia, ale prezentului regulament, ale Regulamentului (UE) nr. 648/2012, precum și ale reglementărilor europene emise în aplicarea acestuia, A.S.F. poate solicita date, informații și documente necesare în vederea desfășurării activității de supraveghere, precum și organiza controale la sediul/sediile contrapărții centrale. … 37.Articolul 49 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 49(1)Contrapartea centrală are obligația să transmită A.S.F., anual, în termen de maximum 150 de zile de la încheierea exercițiului financiar, un raport care trebuie să cuprindă: a)situațiile financiare anuale compuse din: situația activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, situația veniturilor și cheltuielilor, situația modificărilor capitalului propriu, situația fluxurilor de trezorerie, note explicative și raportul administratorilor; … b)raportul auditorului financiar împreună cu opinia sa; … c)raportul auditorului intern; … d)structura acționarilor contrapărții centrale, cu indicarea pentru fiecare acționar a numărului și tipului de acțiuni deținute, precum și a procentului de acțiuni cu drept de vot deținute; … e)lista membrilor compensatori; … f)raportul de activitate al contrapărții centrale; … g)un raport de evaluare a riscurilor la care contrapartea centrală este sau poate fi expusă, care să includă și riscurile pe care le suportă contrapartea centrală din partea membrilor săi compensatori și, în măsura în care este posibil, din partea clienților, riscurile pe care ea însăși le prezintă pentru aceștia, precum și riscurile pe care le suportă și le prezintă pentru alte entități, printre altele pentru contrapărțile centrale interoperabile, sistemele de plată și de decontare a titlurilor de valoare, băncile de decontare, furnizorii de lichidități, depozitarii centrali de valori mobiliare, locurile de tranzacționare deservite de contrapartea centrală și alți furnizori de servicii critice, conform art. 4 alin. (2) din Regulamentul delegat (UE) nr. 153/2013. … (2)Comitetul de audit al contrapărții centrale întocmește un raport anual privind activitatea desfășurată potrivit atribuțiilor sale și îl transmite A.S.F., cu respectarea cerințelor reglementărilor A.S.F. privind activitatea de audit statutar la entitățile autorizate, reglementate și supravegheate de către A.S.F. Raportul anual va cuprinde și recomandările formulate și adresate consiliului de administrație/consiliului de supraveghere cu privire la controlul intern, auditul intern și auditul financiar. … 38.Articolul 50 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 50(1)Contrapartea centrală are obligația să transmită A.S.F., pentru semestrul I al anului, în termen de 60 de zile de la sfârșitul perioadei de raportare, un raport semestrial cuprinzând:a)raportările contabile semestriale, stabilite prin reglementările A.S.F., care cuprind următoarele: 1.situația activelor, datoriilor și capitalurilor proprii; … 2.situația veniturilor și cheltuielilor; … 3.date informative; … … b)un raport de activitate; … c)un raport privind evaluarea riscurilor în perioada analizată în condițiile art. 49 alin. (1) lit. g); … d)un raport privind eficiența sistemului contrapărții centrale de mangement al riscurilor și adecvarea mecanismelor de control intern pentru primul semestru. … (2)Contrapartea centrală are obligația de a transmite A.S.F. un raport trimestrial, cuprinzând următoarele informații: a)situația activelor, datoriilor și capitalurilor proprii și situația veniturilor și cheltuielilor, respectând structura raportărilor semestriale, precum și cauzele care au determinat apariția unor modificări față de conținutul raportărilor trimestriale anterioare, dacă este cazul; … b)situația activelor financiare cu grad mare de lichiditate; … c)situația privind gestionarea fondului/fondurilor de garantare conform Regulamentului (UE) nr. 648/2012; … d)raportul de evaluare a riscurilor pentru ultimul trimestru; … e)un raport privind conformitatea raportării informațiilor referitoare la orice contract derivat pe care l-a încheiat și la orice modificare sau încetare a contractului către un registru central de tranzacții sau, după caz, către ESMA conform art. 9 din EMIR și corectitudinea informațiilor raportate; … f)un raport privind testele de stres (rezistență), simulările de criză în sens invers realizate, precum și rezultatele testării procedurilor aplicabile în situații de neîndeplinire a obligațiilor de plată și ale examinării modelelor aplicate; … g)raportarea indicatorilor calculați în scopul Regulamentului (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerințele prudențiale pentru instituțiile de credit și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012; atunci când deține mai multe fonduri de garantare CPC raportează informațiile pentru fiecare fond de garantare separat. … (3)Raportările trimestriale se transmit A.S.F. în maximum 45 de zile de la sfârșitul fiecărui trimestru. … 39.Articolul 53 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 53În scopul exercitării atribuțiilor A.S.F. de supraveghere a activității contrapărții centrale, auditorii financiari ai contrapărții vor raporta A.S.F. orice fapt sau act în legătură cu activitatea contrapărții centrale. Informațiile cuprinse în raportul auditorului financiar cu privire la operațiunile de compensare-decontare efectuate de contrapartea centrală vor fi transmise și B.N.R. … 40.Articolul 56 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 56Nerespectarea prevederilor prezentului regulament se sancționează potrivit dispozițiilor titlului X din Legea nr. 126/2018. … 41.La anexa nr. 2, secțiunea „Cerințe prudențiale: Reexaminarea modelelor, simulările de criză (stress testing) și testele ex-post (back testing)“ partea a III-a, litera C.a) se modifică și va avea următorul cuprins: a)Testele de senzitivitate pe care CPC le-a adoptat pentru evaluarea gradului de acoperire al modelului său de calculare a marjei în diferite condiții de piață, utilizând date istorice privind condiții de criză a pieței care deja s-au materializat și date ipotetice pentru condiții de criză a pieței care nu s-au materializat. În cazul unei entități nou-înființate, care nu a desfășurat activități de compensare până la momentul transmiterii solicitării de autorizare, testele se vor realiza pe baza pozițiilor/portofoliilor estimate pentru toate produsele propuse spre a fi compensate. … … 42.La anexa nr. 2, secțiunea „Cerințe prudențiale: Reexaminarea modelelor, simulările de criză (stress testing) și testele ex-post (back testing)“ partea a VI-a, litera F.a) se modifică și va avea următorul cuprins: a)Simulările de criză în sens invers pe care CPC le-a adoptat pentru identificarea condițiilor de piață în care combinația dintre marje, fondul său de garantare și celelalte resurse financiare nu ar asigura o acoperire suficientă a expunerilor de credit și pentru care resursele sale financiare lichide ar putea fi insuficiente. În cazul unei entități nou-înființate, care nu a desfășurat activități de compensare până la momentul transmiterii solicitării de autorizare, simulările se vor realiza pe baza pozițiilor/portofoliilor estimate pentru toate produsele propuse spre a fi compensate. … … +
Articolul IICererile de autorizare în curs de soluționare la data intrării în vigoare a prezentului regulament vor fi completate de contrapartea centrală și soluționate de Autoritatea de Supraveghere Financiară în conformitate cu prevederile prezentului regulament. +
Articolul IIIPrezentul regulament se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data publicării.
Președintele Autorității de Supraveghere Financiară,
Nicu MarcuBucurești, 20 februarie 2023.Nr. 2.