REGULAMENT nr. 10 din 28 aprilie 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 441 din 5 mai 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUREGULAMENT 4 03/04/2023
ActulACTUALIZEAZA PEREGULAMENT 10 28/04/2022
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEPROCEDURA 1 28/10/2024
ART. 12REFERIT DEPROCEDURA 1 28/10/2024





În temeiul prevederilor art. 1 alin. (2), art. 2 alin. (1) lit. a) și d), art. 3 alin. (1) lit. b), art. 6 alin. (2) și ale art. 14 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare,în baza prevederilor art. 9 și ale art. 35 alin. (1) din Legea nr. 88/2021 privind Fondul de compensare a investitorilor,în urma deliberărilor Consiliului Autorității de Supraveghere Financiară din ședința din data de 27.04.2022,Autoritatea de Supraveghere Financiară emite prezentul regulament. + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1Prezentul regulament stabilește condițiile și principiile privind funcționarea Fondului de compensare a investitorilor, denumit în continuare Fond, în conformitate cu prevederile Legii nr. 88/2021 privind Fondul de compensare a investitorilor, denumită în continuare Legea nr. 88/2021. + 
Articolul 2În înțelesul prezentului regulament, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații: a)bază de calcul al contribuțiilor anuale/speciale – instrumente financiare (indiferent de locul în care au fost tranzacționate, inclusiv cele tranzacționate OTC) și/sau fonduri bănești deținute în numele investitorilor compensabili în legătură cu prestarea de servicii și activități de investiții, în limita plafonului de compensare, calculată în vederea stabilirii contribuțiilor anuale/speciale;b)cerere de compensare – solicitare adresată organului competent de către un investitor care a încredințat fonduri bănești și/sau instrumente financiare unui participant, aflat în una dintre situațiile prevăzute la art. 6 alin. (1) din Legea nr. 88/2021; c)compensație – suma de bani care se plătește de către Fond fiecărui investitor de compensat, până la concurența obligației totale a participantului față de investitorul său, calculată potrivit legii și prezentului regulament, în limita plafonului de compensare aplicabil la data de referință;d)contribuție – suma nerambursabilă datorată Fondului, conform art. 12 din Legea nr. 88/2021, de către participanții la Fond, al căror cuantum este determinat conform prezentului regulament și procedurilor Fondului;e)cotizație – suma nerambursabilă datorată de către participanții la Fond în fiecare an Fondului, conform art. 10 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 88/2021;.f)dată de referință – data emiterii de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F., a actului de constatare a situației prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 88/2021 sau data pronunțării hotărârii judecătorești definitive de deschidere a procedurii de insolvență potrivit art. 6 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 88/2021; g)deținerea netă – valoarea fondurilor bănești și/sau a instrumentelor financiare pe care un participant le datorează investitorilor compensabili, rezultată ca urmare a deducerii din valoarea fondurilor bănești și instrumentelor financiare menționate la art. 2 alin. (2) și (3) din Legea nr. 88/2021 a valorii fondurilor bănești și instrumentelor financiare pe care investitorii le datorează respectivelor entități la data de referință;h)investiție compensată – investiția a cărei restituire este asigurată până la concurența plafonului de compensare;i)investitor compensabil – persoana prevăzută la art. 4 alin. (2) din Legea nr. 88/2021, excluzând persoanele exceptate de la compensare conform art. 7 alin. (1) din Legea nr. 88/2021; j)investitor de compensat – investitorul compensabil înscris de către Fond, în condițiile legii, pe listele de plată;k)liste de plată – documentele întocmite de către Fond, prevăzute în anexa care face parte din integrantă din prezentul regulament, care conțin identitatea investitorilor de compensat, deținerea netă a fiecăruia dintre aceștia și compensația datorată fiecărui investitor de compensat de către Fond, în limita plafonului de compensare aplicabil la data de referință;l)organ competent: (i)administratorul special sau lichidatorul desemnat/ agreat de către A.S.F./Banca Națională a României (B.N.R.), în situația inițierii procedurilor de administrare specială a unui participant aflat în imposibilitatea de a returna fondurile bănești și instrumentele financiare aparținând investitorilor, sau administratorul judiciar, respectiv lichidatorul numit în procedura de insolvență de către instanța judecătorească, după caz, și care gestionează cererile de compensare potrivit prezentului regulament;(ii)Fondul, în cazul în care A.S.F. constată imposibilitatea unui participant de a returna fondurile bănești și instrumentele financiare aparținând investitorilor și nu decide inițierea procedurii de administrare specială;m)participanți la Fond – entitățile prevăzute la art. 3 alin. (1) din Legea nr. 88/2021, care au dobândit calitatea de membru al Fondului și care plătesc contribuțiile la Fond conform prezentului regulament și procedurilor Fondului; n)plafon de compensare – nivelul maxim al compensației pentru fiecare investitor prevăzut la art. 5 din Legea nr. 88/2021. + 
Articolul 3(1)Entitățile prevăzute la art. 3 alin. (1) din Legea nr. 88/2021 sunt obligate să solicite și să obțină calitatea de participant la Fond, precum și să contribuie la constituirea resurselor financiare ale Fondului, conform cerințelor și în termenele prevăzute în reglementările specifice, dar nu mai târziu de 60 de zile de la autorizare/înscriere în Registrul A.S.F.(2)A.S.F. poate exonera o instituție de credit de la obligația de participare la Fond, cu condiția ca investitorii săi să beneficieze de o protecție cel puțin echivalentă cu cea oferită de Fond, în baza prezentării documentelor care atestă aderarea la o schemă de compensare, conform prevederilor legale în vigoare. (3)Sucursalele societăților din statele terțe care vor fi autorizate să presteze servicii și activități de investiții în România nu vor fi obligate să devină membre ale Fondului dacă se poate demonstra că acestea participă la un sistem care poate asigura investitorilor din România o compensație cel puțin echivalentă cu cea oferită de Fond.(4)În cazul în care nu pot fi aplicate prevederile alin. (3), sucursalele societăților din state terțe înființate în România au obligația să devină membre ale Fondului conform prevederilor alin. (1).(5)În situația în care participantul la Fond este o sucursală a unei firme de investiții dintr-un stat terț, Fondul va acorda compensații numai investitorilor care au conturi deschise la sucursala autorizată în România.(6)Sucursalele societăților din statele terțe, care vor fi autorizate să presteze servicii și activități de investiții în România, vor pune la dispoziția investitorilor actuali sau potențiali informațiile relevante referitoare la procedura de compensare a investițiilor lor.(7)Informațiile prevăzute la alin. (6) vor fi prezentate în limba română, într-o formă clară și inteligibilă.
 + 
Capitolul IIOrganizarea și funcționarea Fondului + 
Articolul 4Statutul Fondului trebuie să conțină prevederi privind cel puțin următoarele:a)atribuțiile Consiliului de administrație, ale președintelui Consiliului de administrație și ale directorului general;b)condițiile pe care directorul general trebuie să le îndeplinească pentru ocuparea funcției respective și modul de înlocuire în caz de incapacitate temporară;c)condiții de participare și menținere a calității de participant la Fond;d)resursele financiare ale Fondului și modalitatea de utilizare a acestora;e)scopul Fondului;f)modalitatea de desfășurare a activității Consiliului de administrație și a președintelui Consiliului de administrație,g)prevederi privind întocmirea situațiilor financiare;h)sistemul de control intern și sistemul de audit intern;i)sediul Fondului;j)structura organizatorică și de personal;k)situațiile de incompatibilitate și de conflict de interese.
 + 
Articolul 5(1)Activitatea Consiliului de administrație se desfășoară în conformitate cu Regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului de administrație, cu respectarea prevederilor art. 19-21 din Legea nr. 88/2021.(2)Regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului de administrație conține inclusiv prevederi referitoare la atribuțiile președintelui Consiliului de administrație.
 + 
Articolul 6(1)Conducerea executivă este reprezentată de directorul general al Fondului sau de înlocuitorul acestuia.(2)Directorul general și ceilalți salariați ai Fondului respectă prevederile Legii nr. 88/2021, precum și prevederile incluse în statut privind situațiile de incompatibilitate.(3)Consiliul de administrație al Fondului supune în prealabil spre aprobare Consiliului A.S.F. propunerea de numire în funcție a directorului general. (4)Directorul general are atribuțiile prevăzute de art. 21 alin. (2) din Legea nr. 88/2021, completate de statutul Fondului.
 + 
Articolul 7(1)Directorul general al Fondului supune spre avizare Consiliului de administrație al Fondului Regulamentul de organizare și funcționare a Fondului.(2)Structura de organizare și funcționare a Fondului, precum și structura de personal, cu departamentele și atribuțiile ce revin fiecăruia, statul de funcții și politicile salariale se regăsesc în cadrul Regulamentului de organizare și funcționare a Fondului.(3)Structura organizatorică a Fondului conține funcția de management al riscului, care este exercitată ținând cont de competențele și atribuțiile ce îi revin Fondului în calitatea de administrator al schemei de compensare și de administrator al Fondului de rezoluție, în funcție de amploarea activităților desfășurate, în vederea atingerii obiectivelor sale.(4)În vederea îndeplinirii atribuțiilor sale, Fondul trebuie să dispună de mecanisme adecvate de control intern și audit intern, care se vor stabili prin norme proprii, în concordanță cu reglementările în vigoare.(5)Consiliul de administrație al Fondului transmite spre aprobare A.S.F., anterior intrării în vigoare, orice modificare intervenită la Regulamentul de organizare și funcționare a Fondului, însoțită de justificarea aferentă.
 + 
Capitolul IIIReglementările Fondului + 
Articolul 8(1)Procedurile Fondului cuprind cel puțin următoarele:a)modalitatea de a dobândi, de a menține, respectiv de a pierde calitatea de participant la Fond; b)modalitatea de determinare a elementelor incluse în baza de calcul aferentă portofoliilor de instrumente financiare și fondurilor bănești gestionate, în vederea stabilirii contribuțiilor anuale și speciale; c)metodologia de calcul și termenele de plată ale contribuțiilor anuale și speciale, precum și condițiile de aplicare a penalităților de întârziere la plata contribuțiilor; d)condițiile în care poate avea loc majorarea, diminuarea, suspendarea sau reluarea plății contribuțiilor participanților la Fond; e)termenele de raportare, conținutul raportărilor ce trebuie transmise Fondului de către participanții acestuia pentru: (i)determinarea bazei de calcul și a cuantumului contribuțiilor ce trebuie plătite;(ii)determinarea eventualelor obligații de plată ce urmează a fi compensate de Fond;f)prevederi privind sancționarea nerespectării termenelor de raportare și de plată a contribuției;g)prevederi privind transmiterea situațiilor rectificative și modul de regularizare.(2)Modul de calcul al compensației pentru fiecare investitor și documentele, condițiile și formalitățile ce trebuie îndeplinite pentru a beneficia de compensațiile plătite de Fond se stabilesc conform capitolului V „Procedura de compensare“ și a detalierii prezentate în anexă. + 
Articolul 9(1)În vederea verificării eligibilității creanței și a valorii compensației ce urmează a fi plătită de către Fond, în situația stabilirii incapacității de plată a unui participant, Fondul poate să solicite investitorilor, membrilor consiliului de administrație/consiliului de supraveghere, salariaților, auditorilor participantului în cauză, lichidatorului acestuia, precum și depozitarului central orice documente și informații necesare îndeplinirii obligațiilor sale.(2)Membrii Consiliului de administrație ai Fondului, conducerea executivă, auditorii și salariații Fondului au obligația de a nu dezvălui informațiile obținute în cursul activității lor decât în condițiile prevăzute de legislația în vigoare.
 + 
Capitolul IVResursele financiare ale Fondului + 
Articolul 10Fiecare categorie de resurse financiare prevăzute la art. 10 alin. (1) din Legea nr. 88/2021 este evidențiată distinct în contabilitatea Fondului. + 
Articolul 11Contribuția inițială a participanților reprezintă 1% din capitalul inițial minim prevăzut de Legea nr. 236/2022 privind supravegherea prudențială a societăților de servicii de investiții financiare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, denumită în continuare Legea nr. 236/2022, pentru S.S.I.F./instituții de credit, respectiv de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare și societățile de administrare a investițiilor, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 297/2004 privind piața de capital, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 10/2015, cu modificările și completările ulterioare, sau Legea nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri de investiții alternative, cu modificările și completările ulterioare, pentru S.A.I./A.F.I.A., corespunzător obiectului de activitate autorizat, dar nu mai puțin de echivalentul în lei a 1.000 de euro, calculat la cursul B.N.R. din ziua efectuării plății.(la 13-04-2023,
Articolul 11 din Capitolul IV a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din REGULAMENTUL nr. 4 din 3 aprilie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 316 din 13 aprilie 2023
)
 + 
Articolul 12(1)Cuantumul contribuțiilor anuale datorate de către participanții la Fond se calculează potrivit prevederilor prezentului regulament și procedurilor Fondului.(2)Nivelul contribuțiilor anuale se determină de către Fond cu luarea în considerare a cel puțin următoarelor elemente și criterii:a)fondurile bănești și instrumentele financiare deținute în numele investitorilor compensabili în legătură cu prestarea de servicii și activități de investiții, cu excepția fondurilor bănești protejate de o schemă de garantare a depozitelor;b)nivelul plafonului de compensare;c)modalitatea de calcul și alocare a contribuției anuale are în vedere criterii de proporționalitate a contribuțiilor individuale în raport cu valoarea bazei de calcul al contribuțiilor anuale, la nivel de participant;d)în cazul participanților cărora nu li se poate aplica lit. c), procedurile Fondului vor stabili o cotă/componentă fixă de participare la Fond;e)contribuția anuală calculată conform lit. c) și d) nu va fi mai mică de 1% din capitalul minim inițial prevăzut pentru S.S.I.F. conform art. 12 alin. (2) din Legea nr. 236/2022, cu aplicarea prevederilor art. 57 alin. (4) lit. c) al Regulamentului (UE) 2019/2.033, pentru toate entitățile care au obligația de a deveni participant la Fond conform Legii nr. 88/2021.(la 13-04-2023,
Litera e) din Alineatul (2) , Articolul 12 , Capitolul IV a fost modificată de Punctul 2, Articolul I din REGULAMENTUL nr. 4 din 3 aprilie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 316 din 13 aprilie 2023
)
(3)Contribuțiile anuale datorate de către participanții la Fond trebuie stabilite astfel încât valoarea totală a acestora, împreună cu resursele pentru compensare aflate în posesia Fondului, să se situeze la un nivel cuprins între 0,5% și 0,8% din baza de calcul al contribuțiilor anuale, determinată în conformitate cu procedurile Fondului și cu respectarea prevederilor alin. (4) și (5). (4)Nivelul procentual menționat la alin. (3) se stabilește anual la propunerea Fondului și cu aprobarea A.S.F., fără însă ca valoarea totală al contribuțiilor anuale să fie mai mică de 0,05% din baza de calcul al contribuțiilor anuale.(5)Titlurile de stat emise de statul român prin Ministerul Finanțelor nu sunt luate în calcul la determinarea bazei de calcul al contribuțiilor anuale.(6)În cazul instrumentelor financiare prevăzute la alin. (5), în vederea acoperirii riscurilor induse asupra Fondului, Fondul poate institui anual, cu aprobarea prealabilă a A.S.F.: a)acceptarea de angajamente de plată date în favoarea Fondului, reprezentate de scrisori de garanție irevocabile, emise în favoarea Fondului, pe o perioadă de valabilitate care să acopere cel puțin anul calendaristic, de către o instituție de credit sau de o instituție financiară nebancară, înscrise în Registrul instituțiilor de credit/Registrul special ținute de B.N.R. sau din partea instituțiilor de credit-mamă; b)acceptarea de asigurări care să acopere riscurile cu privire la instrumentele financiare datorate investitorilor compensabili, în limita plafonului de compensare.(7)A.S.F. va solicita Consiliului de administrație al Fondului modificarea corespunzătoare a cotelor care stau la baza calculului contribuțiilor anuale, în condițiile în care nivelul acestora a fost stabilit cu încălcarea prevederilor stabilite la alin. (1)-(5).
 + 
Articolul 13În cazurile în care Consiliul de administrație al Fondului apreciază că resursele pentru compensare ale acestuia sunt insuficiente pentru onorarea obligațiilor de plată a compensațiilor rezultate în urma unui eveniment generator de plăți compensatorii, cu aprobarea A.S.F., participanții plătesc contribuții speciale, care nu pot depăși 0,2% din valoarea bazei de calcul al contribuțiilor, cu includerea instrumentelor financiare prevăzute la art. 12 alin. (5) și cu respectarea criteriilor de proporționalitate prevăzute la art. 12 alin. (2) lit. c). + 
Articolul 14(1)Fondul poate contracta împrumuturile prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 88/2021 numai atunci când resursele sale financiare nu sunt suficiente pentru a acoperi în întregime obligațiile sale efective. (2)Deciziile de contractare a împrumuturilor se iau de către Consiliul de administrație al Fondului și se aprobă de către A.S.F.
 + 
Capitolul VProcedura de compensare + 
Articolul 15În situația în care unui participant la Fond i se retrage autorizația, iar oricare din condițiile prevăzute la art. 6 din Legea nr. 88/2021 sunt îndeplinite fie anterior, fie la data retragerii autorizației ori ulterior, Fondul trebuie să asigure compensarea creanței, în limita plafonului stabilit la art. 5 din Legea nr. 88/2021, pentru serviciile și activitățile de investiții contractate și nedecontate până la momentul retragerii autorizației respective, în conformitate cu procedurile prevăzute de prezentul regulament. + 
Articolul 16(1)Compensația acordată în limita plafonului prevăzut la art. 5 din Legea nr. 88/2021 se va aplica totalului creanțelor investitorului asupra aceluiași participant la Fond, indiferent de numărul de conturi deschise, de moneda în care a fost efectuată investiția sau de localizarea conturilor în cadrul Uniunii Europene. (2)Echivalentul în lei al obligației de compensare pentru fondurile bănești în valută se va calcula utilizându-se cursul de referință publicat de B.N.R., în vigoare la data constatării situațiilor menționate la art. 6 din Legea nr. 88/2021.(3)Echivalentul în lei al obligației de compensare pentru instrumente financiare se va calcula, dacă este posibil, utilizându-se valoarea de piață pentru respectivele instrumente financiare, la data constatării situațiilor menționate la art. 6 din Legea nr. 88/2021. + 
Articolul 17(1)În scopul calculării compensației în limitele plafonului de compensare, creanțele legate de operațiunile efectuate într-o investiție comună, la care sunt îndreptățiți doi sau mai mulți investitori, în calitatea lor de membri ai parteneriatului, asociației sau ai unei asocieri de natură similară care nu are personalitate juridică, vor fi tratate ca rezultând dintr-o investiție efectuată de un singur investitor. În lipsa unor prevederi speciale, creanțele vor fi împărțite în mod egal între investitori.(2)Atunci când un investitor nu este îndreptățit la sumele sau instrumentele financiare deținute, compensația va fi plătită persoanei care are acest drept deplin, cu condiția ca acea persoană să fi fost sau să poată fi identificată înainte de data constatării ori a hotărârii judecătorești la care se face referire în art. 6 din Legea nr. 88/2021. În situația în care două sau mai multe persoane sunt deplin îndreptățite să primească compensația, în calculul cotei ce revine fiecăreia, în limitele plafonului de compensare, se va ține seama de clauzele contractuale în baza cărora fondurile bănești sau instrumentele financiare sunt administrate. Aceste prevederi nu se aplică organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM)/fondurilor de investiții alternative (FIA).(3)Nu va fi considerată investiție comună contul clienților individuali deschis de către o societate de administrare a investițiilor sau de către o societate de servicii de investiții financiare la o altă societate de servicii de investiții financiare. + 
Articolul 18Fondul ia toate măsurile necesare pentru informarea investitorilor, conform art. 8 din Legea nr. 88/2021, în legătură cu constatarea de către A.S.F. sau hotărârea judecătorească la care se face referire în art. 6 din aceeași lege, și efectuează plata compensațiilor cât mai curând posibil, dar nu mai târziu de termenul prevăzut la art. 19. + 
Articolul 19(1)Fondul asigură plata compensațiilor în limita plafonului stabilit la art. 5 din Legea nr. 88/2021 în cel mai scurt timp posibil, dar nu mai târziu de 3 luni de la data întocmirii listelor de plată conform procedurilor prevăzute în anexă. (2)În circumstanțe cu totul excepționale și în cazuri speciale, Fondul poate solicita A.S.F. o prelungire a termenului prevăzut la alin. (1), care nu poate depăși 3 luni.(3)Fără a ține seama de termenul-limită stabilit la alin. (1), atunci când un investitor sau oricare altă persoană îndreptățită la compensare ori având un interes în legătură cu serviciile și activitățile de investiții/de administrare de investiții prestate de participantul aflat în una dintre situațiile prevăzute la art. 6 alin. (1) din Legea nr. 88/2021 se află în cercetare penală în legătură cu o acțiune decurgând sau având legătură cu spălarea banilor, așa cum aceasta este definită în Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, sau în cercetare în legătură cu o sancțiune internațională, Fondul suspendă orice plată către persoanele anterior amintite până la pronunțarea unei hotărâri definitive de către instanța competentă. În acest sens, Fondul va transmite către A.S.F., pentru verificarea de către aceasta, împreună cu organele abilitate legal, lista/listele de plată, în vederea confirmării neimplicării acestora în operațiuni de spălare a banilor și/sau care fac obiectul unor sancțiuni internaționale.(4)În cazul în care persoanele menționate la alin. (3) au fost ulterior achitate, Fondul reia procedura de compensare și procedează la compensarea creanțelor acestora. (5)Creanțele unui investitor de compensat, rezultând din tranzacții sau operațiuni de piață în legătură cu care respectivul investitor a suferit o condamnare penală pentru săvârșirea unei infracțiuni de spălare a banilor ori împotriva căruia au fost instituite sancțiuni internaționale prin acte ale Consiliului de Securitate al Organizației Națiunilor Unite și ale Uniunii Europene, precum și ale altor organizații internaționale sau adoptate prin decizii unilaterale ale României ori ale altor state, sunt excluse de la orice compensare. (6)În aplicarea prevederilor art. 7 alin. (1) lit. h) din Legea nr. 88/2021, sunt excluse de la compensare și creanțele unui investitor de compensat rezultând din tranzacții sau operațiuni de piață în legătură cu care respectivul investitor a suferit o condamnare penală pentru săvârșirea unei infracțiuni de gestiune frauduloasă, fals, uz de fals, înșelăciune sau mărturie mincinoasă în legătură cu respectivul eveniment generator de plăți compensatorii. + 
Articolul 20(1)În situația prevăzută la art. 6 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 88/2021, intervenția Fondului se realizează după data publicării deciziei A.S.F. de instituire a procedurii de administrare specială, în conformitate cu legea menționată, cu Legea nr. 126/2018 și cu procedurile prevăzute de prezentul regulament. (2)Dispozițiile alin. (1) sunt aplicabile numai în cazul în care, prin decizia de instituire a măsurilor de administrare specială sau ulterior, pe parcursul administrării speciale, A.S.F. constată că o societate de servicii de investiții financiare (S.S.I.F.)/ instituție de credit sau o societate de administrare a investițiilor (S.A.I.)/un administrator de fonduri de investiții alternative (AFIA) care administrează portofolii individuale de investiții nu este în măsură să își îndeplinească obligațiile rezultate din creanțele investitorilor și nici nu există perspectiva de a-și onora aceste obligații în cel mai scurt timp. (3)În cazul în care A.S.F. constată imposibilitatea unei/unui S.S.I.F./instituții de credit/S.A.I./AFIA care administrează portofolii individuale de investiții de a returna fondurile bănești și instrumentele financiare aparținând investitorilor fără a decide inițierea procedurii de administrare specială conform celor prevăzute la alin. (1) și (2), intervenția Fondului se realizează după data publicării deciziei A.S.F. de constatare a situației respective și în conformitate cu procedurile prevăzute de prezentul regulament. (4)În situația prevăzută la art. 6 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 88/2021, intervenția Fondului se realizează după primirea de către Fond din partea administratorului judiciar/lichidatorului numit în procedura de insolvență de către instanța judecătorească sau a oricăreia dintre părțile interesate a hotărârii judecătorești definitive de deschidere a procedurii de insolvență emise de instanța de judecată competentă și în conformitate cu procedurile prevăzute în anexa la prezentul regulament.
 + 
Articolul 21(1)În vederea plății compensației, în situațiile prevăzute la art. 6 din Legea nr. 88/2021, Fondul calculează deținerea netă corespunzătoare contului fiecărui investitor al participantului aflat în incapacitate de a returna fondurile bănești și instrumentele financiare aparținând acestora.(2)După efectuarea plăților compensatorii, Fondul se subrogă în toate drepturile investitorilor compensați până la concurența sumelor pe care le-a plătit din disponibilitățile sale. Participantul la Fond sau succesorul său legal, în numele căruia au fost efectuate plăți compensatorii, este obligat să returneze Fondului cuantumul compensației, precum și costurile implicate de efectuarea plății acesteia într-un termen stabilit de Consiliul de administrație al Fondului. În cazul în care procesul de lichidare a unui participant la Fond este în plină desfășurare, Fondul se înscrie la masa credală în locul investitorilor compensați.
 + 
Articolul 22(1)Investitorii au calitate procesuală activă împotriva Fondului, pentru a-și apăra dreptul la compensare. (2)Litigiile născute între Fond și persoane fizice sau juridice pot fi soluționate și prin arbitraj sau prin alte mijloace de soluționare alternativă a litigiilor, potrivit reglementărilor legale aplicabile.
 + 
Capitolul VIObligații privind transparența Fondului și a participanților + 
Articolul 23(1)Situațiile financiare anuale, avizate de Consiliul de administrație al Fondului, se depun la A.S.F. cel târziu până la data de 30 mai, în vederea aprobării acestora, și se publică pe site-ul Fondului până cel târziu la data de 15 iunie.(2)Fondul transmite A.S.F., până la sfârșitul lunii februarie a anului următor celui pentru care se face raportarea: a)raportul privind misiunile de audit intern, cuprinzând constatările și recomandările acestuia pentru soluționarea deficiențelor, situația privind implementarea măsurilor dispuse în cadrul rapoartelor de audit anterioare, precum și cu privire la evaluarea mecanismelor de control intern ale Fondului; b)planul de audit intern pentru anul în curs. (3)Semestrial, Fondul notifică A.S.F. raportarea contabilă semestrială, în forma prevăzută de reglementările contabile în vigoare, precum și situația contribuțiilor datorate și virate la Fond de către participanții la Fond, până cel târziu la data de 31 august a anului în curs. (4)Trimestrial, până la sfârșitul lunii următoare trimestrului pentru care se face raportarea, Fondul transmite A.S.F. execuția bugetului de venituri și cheltuieli și proiectul de rectificare bugetară, dacă este cazul, avizate de Consiliul de administrație al Fondului.(5)Lunar, cel târziu până în data de 15 a lunii următoare celei pentru care se face raportarea, Fondul transmite A.S.F.: a)situația privind plata compensațiilor acordate investitorilor, efectuate de către Fond conform prevederilor în vigoare, dacă este cazul; b)situația resurselor financiare disponibile pentru activitatea de compensare;c)situația privind plasamentele investiționale și sursele de constituire a acestora.(6)Fondul publică pe site-ul propriu regulile privind calculul și plata contribuțiilor, regulile cu privire la compensarea investitorilor, deciziile Consiliului de administrație și deciziile A.S.F., după caz, prin care sunt stabilite contribuțiile anuale, precum și cuantumul cotizațiilor pentru cheltuieli de administrare și funcționare. + 
Articolul 24Fondul transmite A.S.F. rapoarte în legătură cu orice eveniment de natură a afecta funcționarea acestuia. + 
Articolul 25(1)Fondul va publica pe site-ul propriu, în limba română:a)informațiile privind denumirea participanților și statul membru de origine, procedurile privind calculul și plata contribuțiilor, anexa la prezentul regulament privind procedura de compensare a investitorilor;b)un raport privind evoluția numărului de investitori, portofoliul total și mediu de instrumente financiare și investiția compensabilă, evoluția altor indicatori specifici relevanți pentru scopul Fondului, precum și un istoric al contribuțiilor anuale colectate de Fond și informații privind evenimentele de compensare.(2)Fondul publică raportul anual de activitate, împreună cu situațiile financiare anuale aprobate de A.S.F., precum și raportul auditorului financiar, în termen de 10 zile de la aprobarea A.S.F.
 + 
Articolul 26(1)Fiecare S.S.I.F./instituție de credit care prestează servicii și activități de investiții, S.A.I./AFIA care are ca obiect de activitate administrarea de portofolii individuale de investiții trebuie să publice pe site-ul propriu informațiile necesare identificării Fondului de compensare a investitorilor la care este participant sau altei scheme de compensare la care aceasta/acesta participă, precum și cele referitoare la plata compensațiilor, procedurile Fondului și plafonul de compensare oferit de Fond. (2)La data încheierii contractului de prestări servicii, o S.S.I.F./instituție de credit/societate de administrare a investițiilor/AFIA va transmite, în scris, investitorului informațiile menționate la alin. (1), inclusiv prin referire la website-ul unde sunt publicate aceste informații, și va solicita acestuia o declarație care să ateste că a luat cunoștință despre încadrarea sau nu în categoria de investitori ale căror investiții sunt compensate de Fond, conform legii. În cazul în care S.S.I.F./instituția de credit/societatea de administrare a investițiilor/AFIA nu este membru al Fondului, clientul acesteia/acestuia va menționa în declarația pe propria răspundere că nu se va îndrepta împotriva Fondului și că a luat cunoștință de faptul că schema de compensare de la care poate solicita acordarea compensațiilor este cea menționată de intermediar în contractul de intermediere/administrare, declarația putând fi anexă la contract.(3)S.S.I.F./Instituțiile de credit și societățile de administrare a investițiilor/AFIA au obligația de a notifica investitorului, în scris, orice modificare a informațiilor furnizate la data încheierii contractului de prestări servicii/administrare cu privire la schema de compensare incidentă. (4)Informațiile prevăzute la alin. (1) nu vor fi folosite de participanții la Fond în scopuri publicitare. Materialele publicitare ale participanților cuprind numai informații referitoare la participarea la Fond sau la o altă schemă de compensare a investitorilor.
 + 
Capitolul VIIDispoziții aplicabile operațiunilor transfrontaliere + 
Articolul 27(1)Sucursalele firmelor de investiții/instituțiilor de credit/S.A.I./AFIA din statele membre care vor presta serviciile și activitățile de investiții în România pot adera la Fond, dacă nivelul plafonului și întinderea oferită de Fondul de compensare din România depășesc nivelul și acoperirea oferită de schema de compensare a investitorilor din statul membru de origine, în scopul suplimentării acoperirii de care investitorii săi beneficiază deja în virtutea apartenenței lor la schema de compensare din statul membru de origine.(2)Procedurile Fondului vor stabili condiții obiective și general aplicabile privind aderarea și participarea sucursalelor firmelor de investiții/instituțiilor de credit/S.A.I./AFIA din statele membre la Fond. Aderarea trebuie să fie condiționată de îndeplinirea de către sucursală a obligațiilor de participare relevante, inclusiv plata tuturor contribuțiilor, precum și a altor costuri.(3)Prevederile alin. (1) și (2) se aplică firmelor de investiții/instituțiilor de credit/S.A.I./AFIA din statele membre care prestează servicii și activități de investiții financiare în România în baza liberei circulații a serviciilor. + 
Articolul 28(1)În aplicarea prevederilor art. 27, atunci când o sucursală solicită să adere la Fondul de compensare a investitorilor din România, pentru suplimentarea acoperirii creanțelor, Fondul va stabili împreună cu schema de compensare a investitorilor corespondentă din statul membru de origine reguli și proceduri corespunzătoare pentru plata compensației investitorilor de la sucursala respectivă.(2)La întocmirea procedurilor și condițiilor de aderare ale sucursalei menționate la alin. (1) se va ține seama de următoarele principii: a)Fondul de compensare a investitorilor din România va păstra dreptul deplin să impună obiectivele și regulile generale aplicabile participanților săi; b)Fondul va putea să solicite sucursalei furnizarea de date relevante și este îndreptățit să verifice asemenea informații la autoritățile competente din statul membru de origine al sucursalei; c)Fondul va satisface pretențiile de compensare ale investitorilor după ce a fost informat de autoritățile competente din statul membru de origine al sucursalei despre constatarea sau hotărârea judecătorească prevăzute la art. 6 alin. (1) din Legea nr. 88/2021. Înaintea plății compensației suplimentare reglementate, Fondul verifică dacă investitorul îndeplinește condițiile pentru plata acesteia, în conformitate cu propriile standarde și proceduri; d)Fondul de compensare a investitorilor din România și schema de compensare a investitorilor corespondentă din statul membru de origine vor coopera și vor schimba informații pentru a se asigura că investitorii vor primi compensații la timp și în sume corect calculate. Cele două scheme de compensare vor conveni cum, în cazul existenței unei contestații care poate da naștere la compensare în baza oricăreia din cele două scheme, aceasta va afecta compensația plătită investitorului de fiecare schemă; e)Fondul este îndreptățit să solicite sucursalelor intermediarilor din statele membre plata unor contribuții pentru acoperirea suplimentară finanțată de către Fond. Răspunderea Fondului va fi, în toate cazurile, limitată la acoperirea suplimentară pe care s-a angajat să o compenseze peste acoperirea oferită de către schema de compensare din statul membru de origine. + 
Articolul 29(1)Dacă o sucursală a unei firme de investiții dintr-un stat membru care și-a exercitat opțiunea de a deveni membru conform prevederilor art. 28 nu își îndeplinește obligațiile ce îi revin în calitate de participant la Fond, autoritățile competente din statul membru de origine care i-au emis autorizația de funcționare vor fi notificate de către A.S.F. și, în cooperare cu Fondul, vor lua toate măsurile necesare pentru a asigura că sucursala respectivă își va îndeplini obligațiile menționate. (2)Dacă respectivele măsuri nu au ca rezultat îndeplinirea obligațiilor la care se face referire în prezentul articol, după o perioadă corespunzătoare de preaviz care nu poate fi mai mică de 6 luni, Fondul va informa A.S.F. și autoritatea competentă din statul membru de origine.
 + 
Capitolul VIIIDispoziții tranzitorii și finale + 
Articolul 30Încălcarea dispozițiilor prezentului regulament și a procedurilor Fondului aprobate de A.S.F. se sancționează în conformitate cu prevederile cap. VII din Legea nr. 88/2021. + 
Articolul 31(1)Pentru contribuțiile anuale neachitate aferente anului 2022 sunt aplicabile prevederile prezentului regulament.(2)Stabilirea contribuțiilor anuale aferente anului 2022 de către Consiliul de administrație al Fondului, aprobarea acestora de către A.S.F. conform art. 19 lit. a) pct. (v) din Legea nr. 88/2021 și plata acestora se efectuează până la data de 30 iunie 2022.
 + 
Articolul 32(1)Prezentul regulament se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data publicării. (2)La data intrării în vigoare a prezentului regulament, Ordinul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 12/2006 pentru aprobarea Regulamentului nr. 3/2006 privind autorizarea, organizarea și funcționarea Fondului de compensare a investitorilor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 124 din 9 februarie 2006, cu modificările și completările ulterioare, se abrogă.

Președintele Autorității de Supraveghere Financiară,
Nicu Marcu
București, 28 aprilie 2022.Nr. 10. + 
ANEXĂPROCEDURIprivind plata compensațiilor de către Fondul de compensare a investitorilor

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x