privind principiile şi organizarea avizării tehnice a sistemelor de plati şi decontări fără numerar
1. Dispoziţii generale +
Articolul 1În temeiul art. 2 din Legea nr. 33/1991 şi al art. 21 din Legea nr. 34/1991, Banca Naţionala a României emite prezentul regulament, al cărui obiect îl constituie principiile şi organizarea avizării tehnice a sistemelor de plati şi decontări fără numerar la Banca Naţionala a României. +
Articolul 2Ca activitate de interes public desfăşurată prin conturi deschise la societăţile bancare autorizate de Banca Naţionala a României, denumite în continuare, pentru scopurile prezentului regulament, bănci, transferul de fonduri băneşti prin sisteme de plati şi decontări fără numerar este supus reglementării şi controlului Băncii Naţionale a României, precum şi avizării tehnice a sistemelor individuale de plati şi decontări fără numerar prin care serviciile de transfer de fonduri în forma scriptica sunt oferite publicului. Aceste servicii nu pot fi efectuate decît de către persoane juridice. Persoanele juridice, altele decît băncile, pot presta servicii de plati fără numerar, în condiţiile legii; numai după autorizarea acestora de către Banca Naţionala a României. +
Articolul 3Un sistem de plati şi decontări fără numerar, denumit şi definit în continuare pentru scopul prezentului regulament drept sistem, cuprinde: a) instrumentele de plati fără numerar, reprezentind suporturi tehnice de date prin care intra şi ies informaţii din structura de prelucrare; se definesc prin specimen, creat şi actualizat ca referinţa de către operator la Autoritatea de Avizare Tehnica pentru toţi multiplii săi, individualizati prin momentul în timp şi alte date particulare cu care intră în structura de prelucrare; … b) structura de prelucrare a informatiei de plati fără numerar reprezintă un sistem tehnico-economic de creare, intermediere, circulaţie şi valorificare a datelor printr-un ansamblu coerent şi definit în prealabil de operator, cuprinzând metode, tehnici şi proceduri de transfer, analiza, compunere, semnificare a datelor, efectuate prin infrastructuri de comunicare ordonată, transparente şi reconstituibile pentru operatori sau beneficiari, după caz; … c) operatorul de plati fără numerar, care reprezintă responsabilul pentru activarea şi gestionarea structurii de prelucrare; … d) beneficiarii, care reprezintă utilizatorii iniţiali, intermediari şi finali ai structurii de prelucrare; … e) Autoritatea de Avizare Tehnica este Banca Naţionala a României, reprezentată prin Direcţia plati şi decontări bancare, imputernicita de Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României sa angajeze Banca Naţionala a României faţă de terţi pentru respectarea prezentului regulament, inclusiv prin control al personalului propriu, desfăşurat în bănci şi la sucursalele şi filialele acestora. … 2. Avizarea Tehnica a instrumentelor de plati fără numerar +
Articolul 4Băncile pot oferi servicii de plati pe baza autorizaţiei de funcţionare primite de la Banca Naţionala a României, care va continua sa supravegheze prudential serviciile de plati. Nici un sistem, indiferent dacă utilizează instrumente pe suport hirtie sau pe alte suporturi, nu poate fi utilizat de către o banca, decît în perioada şi în forma în care are aprobată în prealabil de către Autoritatea de Avizare Tehnica o documentaţie specifică, expresă şi la zi privind: a) conţinutul şi forma specimenului, condiţionat astfel încât să fie arhivat, păstrat şi asigurat accesul în condiţiile convenite cu Autoritatea de Avizare Tehnica ca referinţa şi modalitate de control în procesul emisiunii/creării, circulaţiei şi înscrierii în conturi sau evidente deschise de bănci a informatiei pe care ar putea sa o conţină un lot determinat de multipli ai specimenului şi care reprezintă tirajul instrumentului. Specimenul cuprinde în mod explicit şi întocmai informaţia care se repeta identic la toţi multiplii şi care se referă la identificarea şi definirea tranzacţiei de plati, a partenerilor, obiectul cuantumului acesteia, precum şi orice alte date cerute prin lege, dispuse de reglementările Băncii Naţionale a României sau considerate revelatoare de operator – dacă nu contravin prevederilor antementionate -, precum şi distribuţia respectivei informaţii pe suportul instrumentelor; … b) descrierea detaliată şi evaluare de către banca a sistemului, fie ca banca este operatorul acestuia sau nu, pentru scopul evitării şi gestionării riscurilor care ar ştirbi încrederea publicului în plăţile fără numerar ca activitate de interes public. … +
Articolul 5Documentaţia de la art. 4 se va depune de către banca la Autoritatea de Avizare Tehnica înainte de punerea în circulaţie a tirajului tipărit, confectionat pe suporturi corporale sau executate prin înregistrări dematerializate, după caz. Documentaţia va cuprinde, sub semnatura autorizata care angajează banca, următoarele documente: a) cererea de autorizare a circulaţiei şi de luare în evidenta a tirajului, cuprinzând datele din anexa nr. 1, referitoare la: … – date privind producerea, volumul şi numerotarea specimenului şi a multiplilor; planificarea în timp a producerii şi punerii în circulaţie a multiplilor – denumiţi în cazul materializarii pe suport hirtie blanchete, în cazul cartelei bancare de debit sau de credit formatul cartelei, iar în cazul înregistrărilor electronice dematerializate format-imagine relevat – aria proiectata de beneficiari; identificarea şi recomandarea expresă de către banca şi de către operator, după caz, a întreprinzătorului care urmează sa producă specimenul şi multiplii. După caz, cererea va descrie şi semnificatia atribuită de către solicitant dimensiunilor, înscrisurilor şi desenelor instrumentului, al contramarcii şi copertelor sale, cu menţionarea procedeelor tipografice, a nuantelor de culoare sau a altor caracteristici şi procedee tehnice conforme unui standard tehnic recunoscut şi larg raspindit (STAS, ISO etc.); de asemenea, se va ataşa o mostra a hirtiei sau a materialului pe care s-a făcut tipărirea sau confecţionarea suportului corporal al instrumentului propriu-zis şi, după caz, a contramarcii sale, pentru parametrii de calitate atasindu-se un certificat emis de un laborator agreat de Autoritatea de Avizare Tehnica care să ateste conformitatea cu reglementările în vigoare; – angajamentul formal şi pe proprie răspundere al băncii ca multiplii produşi sunt identici cu specimenul, mai puţin seria şi numărul, precum şi inscripţia "specimen" sau o alta modalitate de a individualiza specimenul confectionat ca atare prin scoaterea definitivă a unui multiplu din circulaţie prin anulare individuală (perforare, operare de inscripţii lamuritoare ale faptului etc.); – acordul cu efectuarea, de către autoritatea de avizare tehnica în contul băncii solicitante, de cheltuieli de verificare de conformitate cu prevederile reglementărilor în vigoare a datelor şi elementelor comunicate în cerere şi materializate în specimenul remis Autorităţii de Avizare Tehnica; b) cinci exemplare-martor ale specimenului, numerotate distinct, care nu vor fi restituite de către autoritatea de avizare tehnica; … c) în cazul în care se intenţionează introducerea pe piaţa de instrumente noi, se va prezenta o copie integrală a studiului de fezabilitate aprobat de actionarii sau de conducerea emitentului, care va cuprinde, fără a se limita, elemente ca: … – prezentarea generală comparata a instrumentului; – procedura de emitere; – aria de utilizatori; – operaţiunile de decontare realizabile cu instrumentul respectiv; – modalităţi de evaluare a riscului şi de asigurare a securităţii prin caracteristicile instrumentului, ale structurii de prelucrare, precum şi la operatori şi beneficiari; – fraude estimate de emitent; – alte informaţii pe care emitentul le considera relevante pentru lansarea şi succesul pe piaţa a instrumentului. +
Articolul 6Documentaţia va fi supusă analizei Autorităţii de Avizare Tehnica, care va putea efectua lucrări suplimentare proprii şi comandate terţilor pe seama solicitantului, pentru verificarea conformitatii datelor cererii cu caracteristicile specimenului remis şi cu reglementările în vigoare. Autoritatea de Avizare Tehnica va face analiza documentaţiei şi a lucrărilor suplimentare comandate şi recepţionate de la terţi pe bază de metodologii şi procedee proprii, bazate pe o grila de verificare a specimenului, care, după caz, va cuprinde, fără a se limita parametrii ca dimensiunile instrumentului şi ale zonelor sale, a perforatiilor, a fezabilitatii operarii de înscrieri în spaţiile desemnate pentru aceasta cu cerneluri ori alte mijloace autorizate de larga raspindire, prin înregistrare mecanizata ori electronică sau prin alte mijloace identificabile şi verificabile şi, după caz, protejate, precum şi verificarea condiţiilor de securitate şi prevenire a falsificării prin verificarea: – pozitionarii seriei şi numărului; – elementelor de desen din masa hirtiei: – filigran; – reţea complexa a hirtiei; – textului sau desenelor în culori fluorescente; – tratarii chimice a hirtiei; – elementelor suplimentare de securitate: – element secret; – microtext; – imposibilitatea copierii prin diferite procedee. În termen maxim de 30 de zile de la data înregistrării la Autoritatea de Avizare Tehnica a recepţiei ultimei lucrări suplimentare edificatoare comandate unui terţ, Autoritatea de Avizare Tehnica va emite pe adresa solicitantului, în numele Băncii Naţionale a României, un document denumit autorizaţie de punere în circulaţie a tirajului, datat şi semnat, înaintea datei sau în raport cu precizările căruia banca nu va putea pune în circulaţie respectivul tiraj. Pentru banca, documentul reprezintă, de asemenea, dovada ca Banca Naţionala a României a luat în evidenta datele declarate referitoare la tiraj într-o baza de date de interes, dar fără acces public. Autorizaţia se acordă pe timp limitat, prevăzut expres în text. 3. Avizarea tehnica a structurii de prelucrare +
Articolul 7În vederea eliminării riscurilor şi intaririi disciplinei decontărilor, fiecare banca va depune şi va menţine la zi la Autoritatea de Avizare Tehnica, sub semnatura autorizata, o documentaţie completa referitoare la structura de prelucrare proprie. Aceasta documentaţie va cuprinde: a) cererea de autorizare a funcţionarii structurii de prelucrare cuprinzând datele din anexa nr. 2; … b) prezentarea structurii de prelucrare conform metodologiei indicate de la caz la caz, de către Autoritatea de Avizare Tehnica; … c) o evaluare proprie a riscurilor de disfunctionalitati în structura de prelucrare, a prevenirii şi împărţirii acestora între banca, operatori şi beneficiari; … d) orice alta informaţie sau document suplimentar cerut de Autoritatea de Avizare Tehnica în vederea acordării şi menţinerii autorizaţiei; … e) acordul cu efectuarea de către Autoritatea de Avizare Tehnica în contul băncii solicitante a cheltuielilor de colectare, prelucrare, verificare şi evaluare a datelor de la lit. a) – d) de mai sus. … În termen maxim de 30 de zile de la data înregistrării la Autoritatea de Avizare Tehnica a recepţiei ultimei lucrări suplimentare edificatoare comandate unui terţ, Autoritatea de Avizare Tehnica va emite un document denumit autorizaţie de funcţionare a structurii de prelucrare a instrumentului de plată, datat şi semnat, înaintea datei sau în raport cu precizările căruia banca nu va putea utiliza respectiva structura de prelucrare. Pentru banca, documentul reprezintă, de asemenea, dovada ca Banca Naţionala a României a luat în evidenta datele declarate într-o baza de date de interes, dar fără acces public. Autorizaţia se acordă pe timp limitat, prevăzut expres în text. Procesul de autorizare a Băncii Naţionale a României va fi organizat în scopul incurajarii şi îmbunătăţirii eficientei decontărilor fără numerar, în primul rind a celor interbancare şi pentru a evita riscul de sistem, precum şi pentru a gestiona cazurile de forta majoră, băncile trebuind să facă dovada, prin documentaţia înaintată Băncii Naţionale a României, ca atât participanţii, cît şi furnizorii de servicii de plati, au voinţa şi dispun de capacitatea de a gestiona riscurile de creditare şi lichiditate induse pentru bănci de sistemele de plati. În acest scop, băncile vor prezenta, iar Autoritatea de Avizare Tehnica va analiza şi, în caz de necesitate, va impune nivelurile minime de performanţă pentru sistemele de plati fără numerar supuse avizării. Astfel, sistemele prezentate la avizare trebuie: 1. sa conţină scheme de compensare multilaterala care să aibă o baza legală bine fundamentată în conformitate cu legislaţia română în vigoare şi cu cea din alte jurisdicţii relevante; 2. sa cuprindă participanţi la schemele de compensare multilaterala care să facă dovada ca le înţeleg consecinţele, inclusiv ca au o reprezentare asupra riscurilor financiare induse pentru bănci; 3. să aibă definite detaliat procedurile pentru gestiunea riscurilor de credit şi de lichiditate, atât pentru furnizorul serviciilor de compensare, cît şi pentru participanţi, făcând dovada ca toate părţile au voinţa şi capacitatea de a gestiona şi a cuprinde fiecare dintre responsabilităţile şi consecinţele lor respective pe care riscul le poate produce şi, de asemenea, ca limitele riscului sunt plasate la limita maxima de expunere la credit care poate fi produsă de fiecare participant; 4. să fie capabile de a asigura cel puţin încheierea la timp a decontărilor zilnice în situaţia în care participantul cu cea mai mare poziţie debitoare se afla în imposibilitate de decontare; 5. să aibă obiective şi criterii transparente de admitere a participanţilor; 6. sa conţină scheme de compensare multilaterala care să asigure compatibilitatea operationala a sistemelor şi infrastructurilor tehnice, dispunind de alternative viabile (backup) capabile sa îndeplinească cererile zilnice de procesare. 4. Modificări +
Articolul 8Pentru orice modificare pe care intenţionează sa o opereze faţă de conţinutul autorizaţiilor acordate conform art. 4 – 7, banca se va conformă din proprie iniţiativă procedurilor de la art. 4 – 8, ca pentru un instrument sau structura de prelucrare distinctă. 5. Măsuri de impunere a respectării prezentului regulament +
Articolul 9Autoritatea de Avizare Tehnica constata încălcările prevederilor prezentului regulament şi dacă nu se întrunesc elementele unei infracţiuni, impune băncilor următoarele măsuri pentru respectarea prezentului regulament: – sesizarea autorităţii de reglementare şi supraveghere bancară pentru retragerea autorizaţiei de a emite instrumente de plată personalizate ale băncii aflate în culpa; – sesizarea autorităţii de decontare finala din Banca Naţionala a României pentru întreruperea operativă a fluxului decontărilor pe contul băncii, constatate de Autoritatea de Avizare Tehnica în culpa, la apariţia în decontări a unui astfel de instrument sau pentru impunerea altor măsuri de restabilire a disciplinei decontărilor, cu preluarea raspunderilor materiale pentru blocarea sau intirzierea sistemelor de decontări ale operatorului şi beneficiarilor de către banca în culpa; – sesizarea încălcării constatate de Autoritatea de Avizare Tehnica către Consiliul de Administraţie al băncii în culpa şi a autorităţii de control ale Băncii Naţionale a României. 6. Dispoziţii finale şi tranzitorii +
Articolul 10Până la data de 31 martie 1995 băncile vor depune la Autoritatea de Avizare Tehnica documentaţia conform art. 5 şi 7 pentru toate instrumentele de plată proprii aflate în circulaţie la acea data, cît şi pentru structurile de prelucrare corespunzătoare, în vederea initializarii unor baze de date corespunzătoare. Până la data de 15 aprilie 1995, Autoritatea de Avizare Tehnica va emite Autorizaţii Provizorii de utilizare a instrumentelor depuse. Începând cu data de 16 aprilie 1995 vor putea fi refuzate la decontarea finala în reţeaua Băncii Naţionale a României instrumentele care nu beneficiază de autorizaţia provizorie a Autorităţii de Avizare Tehnica, întreaga răspundere pentru intirzieri, pagube şi încălcarea disciplinei în vigoare a decontărilor revenind băncilor care nu s-au conformat dispoziţiilor Băncii Naţionale a României. Până la data de 15 aprilie 1995, Autoritatea de Avizare Tehnica va emite Autorizaţii Provizorii de funcţionare provizorie a structurilor de prelucrare declarate. Începând cu data de 1 mai 1995, aceste autorizaţii pot fi retrase de către Autoritatea de Avizare Tehnica, cu o notificare prealabilă de 5 zile lucrătoare adresată în scris preşedintelui băncii, întreaga răspundere pentru intirzieri, pagube şi încălcarea disciplinei în vigoare a decontărilor revenind băncilor care nu s-au conformat dispoziţiilor Băncii Naţionale a României. +
Articolul 11Pentru orice nou instrument propriu al Băncii Naţionale a României, Secretariatul General al Băncii Naţionale a României va întocmi şi va actualiza documentaţia prevăzută la art. 4, gestionând raporturile cu furnizorii Băncii Naţionale a României pentru realizarea acestuia, după obţinerea de la Autoritatea de Avizare Tehnica a unei notificări de conformitate cu reglementările în vigoare, pe care o va solicita în scris. +
Articolul 12Autoritatea de Avizare Tehnica poate efectua verificări proprii pe parcurs atât în cadrul Băncii Naţionale a României, cît şi la bănci, pentru a impune respectarea prevederilor prezentului regulament. +
Articolul 13Autoritatea de Avizare Tehnica creează şi menţine, pentru scopurile aplicării prezentului regulament, baze de date proprii protejate şi închise, atât în vederea respectării secretului bancar, cît şi a satisfacerii interesului public. Accesul la bazele de date ale Autorităţii de Avizare Tehnica este restrictionat şi se face: – pentru personalul Băncii Naţionale a României, pe baza cererii scrise a directorilor direcţiilor din Banca Naţionala a României şi a directorilor sucursalelor acesteia, aprobate de conducătorul Autorităţii de Avizare Tehnica; – pentru personalul altor instituţii, pe baza cererii scrise a conducătorilor acestora, cu avizul prealabil al conducătorului Autorităţii de Avizare Tehnica şi cu aprobarea guvernatorului Băncii Naţionale a României. +
Articolul 14Până la 31 decembrie 1995, Autoritatea de Avizare Tehnica va emite norme tehnice în aplicarea prezentului regulament, privind autorizarea de către Banca Naţionala a României a persoanelor juridice, altele decît băncile, de a presta servicii de plati fără numerar, precum şi norme-cadru şi norme tehnice privind sistemele de plati fără numerar prin cărţi de plată. +
Articolul 15Prezentul regulament intră în vigoare la 1 martie 1995 şi se publică în Monitorul Oficial al României. Preşedintele Consiliului de administraţie alBăncii Naţionale a României,Mugur Isarescu,guvernator +
Anexa 1CEREREde autorizare a circulaţiei şi de luare în evidenta a tirajului de instrumente de plată fără numerar INTRARE D.P.D.B. Nr. data:––––––––––––––––––––––––––Societatea bancară ……………………………, înregistrată laRegistrul comerţului sub nr. …….., având sediul principal în ţara/judeţul……………, localitatea ……….., str. ……….. nr. …., cod poştal……, prin …………, domiciliat în localitatea …………….., str. …nr. …., bloc …., scara…., etaj …., apartament …., judeţ/sector ……,B.I./Pasaport seria ….. nr. …….., eliberat de ……, la data de ….., încalitate de*) ………., solicitam autorizarea circulaţiei şi luarea înevidenta a tirajului pentru**) ……. în următoarele condiţii:a) tiraj ….. adică (…..) exemplare; … b) numerotate de la ….. până la ….. inclusiv; … c) tirajul se va produce şi pune în circulaţie conform estimarii din anexa … nr. 1.1;d) descrierea şi semnificatia atribuită dimensiunilor, înscrisurilor şi … desenelor instrumentului, ale contramarcii şi copertelor sale sunt cele dinanexa nr. 1.2 (se vor menţiona procedeele tipografice, nuantele de culoare saualte caracteristici şi procedee tehnice folosite, cu indicarea standarduluitehnic aplicabil);e) specimenele vor fi numerotate de la …….. până la ….. inclusiv, … fiind individualizate ca atare prin ….. (inscripţia "SPECIMEN" operata printipărire sau orice alt procedeu).Executarea tirajului se va face de către întreprinzătorul …………….,înregistrat la Registrul comerţului sub nr. ………., având sediul înlocalitatea …….., str. ……. nr. ….., cod poştal ……….Declaram pe propria răspunde ca:1. multiplii sunt şi vor fi identici cu specimenul, mai puţin seria, numărulşi modalitatea de individualizare a specimenului;2. întreprinzătorul ……………….. îndeplineşte toate condiţiilereferitoare la mijloacele de tezaurizare, gestionarea hirtiei speciale,distrugerea pierderilor tehnologice şi posibilităţile tehnice de realizare şinumerotare a instrumentelor în vederea asigurării calităţii cerute de norme;3. suntem de acord cu suportarea cheltuielilor efectuate de Autoritatea deAvizare Tehnica, inclusiv a celor pentru angajarea de terţi în vedereaverificării de conformitate cu prevederile reglementărilor în vigoare a datelorşi elementelor comunicate şi materializate în specimen;4. suntem de acord cu efectuarea oricărui control ulterior al Autorităţii deAvizare Tehnica, în condiţiile reglementărilor în vigoare, al producţiei şicirculaţiei instrumentului.Anexele fac parte integrantă din prezenta cerere şi constau în:– anexele nr. 1.1 şi 1.2 completate;– 5 specimene ale instrumentului;– mostra de hirtie;– certificat de calitate pentru hirtie şi pentru alte materiale, emis deautorităţi agreate de Autoritatea de Avizare Tehnica.Semnatura autorizata a solicitantului,S.S./L/S.Notă …
*) Se completează cu calitatea pe care o are persoana care semneazăcererea în societatea bancară (împuternicit, reprezentant etc.).Notă …
**) Se completează cu tipul instrumentului de plată.––––––––––––––––––––––––––- +
Anexa 2CEREREde autorizare a funcţionarii structurii de prelucrare a instrumentelor de plată fără numerar INTRARE D.P.D.B. Nr. data:––––––––––––––––––––––––––-Societatea bancară ……………………………….., înregistrată la Registrul comerţului sub nr. …….., având sediul principal în ţara/judeţul …………, localitatea ………….., str. …….. nr. ….., cod poştal ……., prin ……., domiciliat în localitatea …………., str. ………. nr. ….., bloc ….., scara ….., etaj ….., apartament …., judeţ/sector ………., B.I./Pasaport seria …… nr. ……, eliberat de …….., la data de ……., în calitate de*) ….., solicitam autorizarea de funcţionare şi luarea în evidenta a structurii de prelucrare pentru**) ……………. 1. Declaram pe propria răspundere ca datele comunicate sunt conforme cu realitatea. 2. Suntem de acord ca suportarea cheltuielilor efectuate de Autoritatea de Avizare Tehnica în vederea colectării, prelucrării, verificării şi evaluării datelor şi elementelor comunicate în cererea de autorizare să se facă din contul nostru nr. ……….. 3. Suntem de acord cu efectuarea oricărui control ulterior în societatea noastră bancară al reprezentanţilor Autorităţii de Avizare Tehnica sau al altor persoane desemnate de aceasta, în condiţiile reglementărilor în vigoare, al structurii de prelucrare avizate. Semnatura autorizata a solicitantului,S.S./L.S.Notă …
*) Se completează cu calitatea pe care o are persoana care semnează cererea în societatea bancară (împuternicit, reprezentant etc.). Notă …
**) Se completează cu tipul instrumentului de plată. ––––––––––––––––––––––––––-