În temeiul prevederilor art. 1 alin. (2), art. 2 alin. (1) lit. a) și d), art. 3 alin. (1) lit. b), art. 5 lit. a), art. 6 alin. (1) și (2), precum și ale art. 14 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare,în temeiul prevederilor art. 130 alin. (4), art. 133 alin. (1), precum și ale art. 142 alin. (1) din Legea nr. 297/2004 privind piața de capital, cu modificările și completările ulterioare,în urma deliberărilor din ședința Consiliului Autorității de Supraveghere Financiară din data de 5.04.2017,Autoritatea de Supraveghere Financiară emite următorul regulament: +
Articolul IRegulamentul nr. 2/2006 privind piețele reglementate și sistemele alternative de tranzacționare, aprobat prin Ordinul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 15/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 228 din 14 martie 2006, cu modificările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.Articolul 1 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 1(1)Prezentul regulament stabilește norme cu privire la autorizarea, organizarea și funcționarea operatorilor de piață, operatorilor de sistem, piețelor reglementate și sistemelor alternative de tranzacționare, în conformitate cu prevederile Legii nr. 297/2004 privind piața de capital, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 297/2004.(2)Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F., este autoritatea competentă care aplică prevederile prezentului regulament, prin exercitarea prerogativelor stabilite prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare. … 2.După articolul 2 se introduce un nou articol, articolul 2^1, cu următorul cuprins: +
Articolul 2^1(1)Deciziile cu privire la modificarea și completarea reglementărilor emise de operatorii de piață/ operatorii de sistem prevăzute de prezentul regulament se eliberează de către A.S.F. în termen de maximum 60 de zile de la înregistrarea documentației complete.(2)A.S.F. poate solicita informații suplimentare sau modificarea documentelor prezentate inițial în termen de maximum 30 de zile și în acest caz termenul prevăzut la alin. (1) se suspendă.(3)Termenul de 60 de zile menționat la alin. (1) își reia cursul de la data depunerii informațiilor sau modificărilor solicitate conform alin. (2). … 3.După articolul 4 se introduce un nou articol, articolul 4^1, cu următorul cuprins: +
Articolul 4^1(1)Operatorul de piață are obligația de a publica pe pagina proprie de internet reglementările/procedurile/regulile care, conform cerințelor prezentului regulament, sunt supuse aprobării A.S.F. sau, după caz, obligației de a fi notificate la A.S.F., în termen de 3 zile lucrătoare de la data notificării/aprobării acestora de către A.S.F.(2)Reglementările/Procedurile/Regulile menționate la alin. (1) vor fi aplicabile de la data stabilită de organul statutar al operatorului de piață, dar nu mai devreme de cea de-a 5-a zi lucrătoare de la data publicării acestora pe site-ul operatorului de piață.(3)În situații justificate, A.S.F. poate aproba reducerea termenului menționat la alin. (2).(4)Reglementările/Procedurile/Regulile prevăzute la alin. (1) sunt disponibile pe pagina de internet a operatorului de piață, în limbile română și engleză.(5)Operatorul de piață are obligația de a asigura un tratament nediscriminatoriu participanților la sistemele proprii și/sau beneficiarilor serviciilor oferite. … 4.La articolul 6, alineatul (3) se abrogă. … 5.La articolul 8 alineatul (1), literele a) și c) se modifică și vor avea următorul cuprins:a)Fondul de compensare a investitorilor – S.A., în conformitate cu art. 44 alin. (2) din Legea nr. 297/2004; … …………………………………………………………………………………..c)persoane juridice menționate la art. 157 din Legea nr. 297/2004; … … 6.La articolul 8 alineatul (1), după litera d) se introduce o nouă literă, litera e), cu următorul cuprins:e)operatori de piață din state membre și/sau din state nemembre. … … 7.La articolul 8, alineatul (2) se abrogă. … 8.La articolul 8, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:(3)Operatorul de piață poate constitui fundații și/sau asociații prin intermediul cărora desfășoară activități circumscrise obiectului său de activitate conex, iar înființarea lor va fi notificată A.S.F. … 9.La articolul 10, litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b)servicii de sondare a potențialului pieței de capital, acceptarea și familiarizarea cu produsele, operațiunile și instrumentele noi, comportamentul investitorilor față de produse și servicii, servicii de sondare a opiniei publice despre probleme economice, inclusiv analiza statistică a rezultatelor; … … 10.Articolul 11 se abrogă. … 11.Articolul 18 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 18(1)Administrarea unui operator de piață va fi încredințată unui consiliu de administrație sau, după caz, unui consiliu de supraveghere, format din cel puțin 5 membri persoane fizice. Modul de constituire, atribuțiile și responsabilitățile consiliului de administrație sau, după caz, ale consiliului de supraveghere vor fi stabilite în actul constitutiv al societății, în conformitate cu prevederile Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu respectarea prevederilor Legii nr. 297/2004, precum și ale reglementărilor secundare emise în aplicarea Legii nr. 297/2004.(2)Conducerea efectivă a operatorului de piață trebuie să fie asigurată de cel puțin două persoane fizice, denumite în continuare directori, sau de minimum 3 membri ai directoratului, în funcție de tipul de administrare a operatorului de piață. Directorii/Membrii directoratului trebuie să încheie cu operatorul de piață contract de mandat conform prevederilor Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Directorii pot fi membri ai consiliului de administrație. Directorii/Membrii directoratului sunt persoanele care, potrivit actelor constitutive și/sau hotărârii organelor statutare ale operatorului de piață, sunt împuternicite să coordoneze activitatea zilnică a acestuia și sunt învestite cu competența de a angaja răspunderea operatorului de piață. În această categorie nu se includ persoanele care asigură conducerea nemijlocită a compartimentelor din cadrul operatorului de piață sau a sediilor secundare ale acestuia.(3)Consiliul de administrație/Consiliul de supraveghere stabilește atribuțiile fiecărui director/membrilor directoratului, ce vor fi detaliate în reglementările operatorului de piață. … 12.Articolul 19 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 19(1)Membrii consiliului de administrație/consiliului de supraveghere și directorii/membrii directoratului operatorului de piață trebuie să îndeplinească condițiile prevăzute în Regulamentul Autorității de Supraveghere Financiară nr. 14/2015 privind evaluarea și aprobarea membrilor structurii de conducere și a persoanelor care dețin funcții-cheie în cadrul entităților reglementate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumit în continuare Regulamentul A.S.F. nr. 14/2015, în Regulamentul Autorității de Supraveghere Financiară nr. 2/2016 privind aplicarea principiilor de guvernanță corporativă de către entitățile autorizate, reglementate și supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, precum, și, cumulativ, următoarele condiții:a)să nu facă parte din structura de conducere, să nu fie membri ai consiliului de administrație/consiliului de supraveghere, angajați sau auditori financiari la un alt operator de piață și/sau operator de sistem; … b)să nu dețină participații la un alt operator de piață și/sau operator de sistem din România; … c)să nu dețină nicio funcție într-o instituție a administrației publice centrale, a administrației publice locale sau într-o autoritate administrativă autonomă. … (2)Directorii/Membrii directoratului unui operator de piață/operator de sistem nu pot fi directori/membri ai directoratului unei societăți ale cărei valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată administrată de operatorul de piață respectiv sau tranzacționate în cadrul unui sistem alternativ de tranzacționare administrat de operatorul de sistem respectiv.(3)Prevederile alin. (2) nu se aplică în cazul în care operatorul de piață/operatorul de sistem respectiv este admis la tranzacționare pe propria piață reglementată sau în cadrul propriului sistem alternativ de tranzacționare.(4)Prevederile alin. (2) sunt aplicabile soților și rudelor sau afinilor, până la gradul al doilea inclusiv, ai directorilor/membrilor directoratului operatorilor de piață și operatorilor de sistem.(5)Directorii/Membrii directoratului unui operator de piață/operator de sistem nu pot fi directori/membri ai directoratului unui depozitar central sau ai unei contrapărți centrale. … 13.După articolul 19 se introduce un nou articol, articolul 19^1, cu următorul cuprins: +
Articolul 19^1(1)În cazul în care convocatorul unei adunări generale a acționarilor conține un punct pe ordinea de zi cu privire la schimbarea sistemului de administrare al operatorului de piață, prin trecerea de la sistemul unitar de administrare la cel dualist de administrare, convocatorul va cuprinde un punct distinct cu privire la alegerea persoanelor ce vor îndeplini calitatea de membri ai consiliului de supraveghere.(2)În cazul în care acționarii unui operator de piață decid trecerea de la sistemul unitar de administrare la sistemul dualist de administrare, hotărârea adunării generale a acționarilor prin care se stabilește schimbarea sistemului de administrare va cuprinde numele persoanelor ce vor îndeplini calitatea de membri ai consiliului de supraveghere.(3)Membrii consiliului de supraveghere propuși spre validare conform alin. (2) înaintează către A.S.F., în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data hotărârii adunării generale a acționarilor, propunerile pentru membrii directoratului.(4)Membrii consiliului de supraveghere și membrii directoratului propuși sunt validați de A.S.F., în conformitate cu prevederile Regulamentului A.S.F. nr. 14/2015.(5)Actul constitutiv al operatorului de piață, modificat ca urmare a hotărârii adunării generale a acționarilor menționate la alin. (2), intră în vigoare în 15 zile de la data comunicării deciziei A.S.F. de validare a membrilor consiliului de supraveghere.(6)Decizia A.S.F. de validare a membrilor directoratului intră în vigoare la data transmiterii la A.S.F. de către consiliul de supraveghere prevăzut în actul constitutiv al operatorului de piață a deciziei de confirmare a componenței membrilor directoratului.(7)Operatorul de piață are obligația de a înregistra membrii directoratului la oficiul registrului comerțului, ulterior validării acestora de către A.S.F.(8)Prevederile prezentului articol se aplică mutatis mutandis și în cazul trecerii de la sistemul dualist de administrare la sistemul unitar de administrare. … 14.La articolul 21, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 21(1)În termen de 30 de zile de la apariția unei situații de incompatibilitate, impediment legal, imposibilitate definitivă de exercitare a mandatului sau de vacanță a postului de membru al consiliului de administrație/consiliului de supraveghere, operatorul de piață va iniția demersurile necesare pentru a supune validării A.S.F. o altă persoană desemnată, în conformitate cu actele constitutive ale societății, pentru exercitarea mandatului respectiv până la expirarea acestuia, cu respectarea condițiilor prevăzute la art. 19 și a celor prevăzute în Regulamentul A.S.F. nr. 14/2015. … 15.La articolul 22, partea introductivă și literele f), h) și j) se modifică și vor avea următorul cuprins: +
Articolul 22În cazul unui operator de piață administrat în sistem unitar, atribuțiile consiliului de administrație al operatorului de piață vor fi stabilite prin actul constitutiv, în conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și vor cuprinde în plus față de acestea cel puțin următoarele:……………………………………………………………………………………..f)numește, eliberează din funcție și stabilește remunerația directorilor operatorului de piață, hotărând și atribuțiile acestora; … ……………………………………………………………………………………..h)aprobă încheierea de acte juridice a căror valoare estimată depășește limita stabilită pentru directori, în limitele stabilite prin actul constitutiv sau prin hotărârea adunării generale a acționarilor; … ……………………………………………………………………………………..j)soluționează contestațiile împotriva deciziilor directorilor; … … 16.La articolul 22 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:(2)În cazul unui operator de piață administrat în sistem dualist, atribuțiile prevăzute la alin. (1) lit. a), d), f), h), i) și j) revin consiliului de supraveghere. În aplicarea prezentului alineat, orice referire la director/directori se consideră ca fiind făcută la membrii directoratului. … 17.Articolul 23 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 23(1)Ori de câte ori este necesar și cel puțin o dată pe an, până la 31 martie, fiecare membru al consiliului de administrație și fiecare director sau, după caz, fiecare membru al consiliului de supraveghere/directoratului are obligația să notifice consiliului de administrație/consiliului de supraveghere al operatorului de piață natura și întinderea interesului sau a relațiilor sale materiale, conform prevederilor art. 130 alin. (3) din Legea nr. 297/2004.(2)Notificarea anuală menționată la alin. (1) se transmite și în cazul în care nu au existat situații de natura celor menționate la art. 130 alin. (3) din Legea nr. 297/2004.(3)Obligația prevăzută la alin. (1) revine membrului consiliului de administrație/consiliului de supraveghere sau directorului/membrului directoratului atunci când a cunoscut ori trebuia să cunoască faptul că a fost încheiat sau este în curs de a fi încheiat un contract față de care acesta are un interes material sau, după caz, în situația în care pe ordinea de zi a consiliului de administrație/consiliului de supraveghere ori a directoratului, după caz, se dezbat și se supun aprobării probleme față de care respectivul membru/director se află în conflict de interese.(4)Un membru al consiliului de administrație/consiliului de supraveghere sau un director/membru al directoratului are un interes material sau se află în conflict de interese în orice situație care se referă la patrimoniul sau interesele personale ori ale familiei acestuia (soțului/soției, rudelor și afinilor până la gradul al doilea inclusiv) și care se află în legătură directă sau incidentă cu activitatea operatorului de piață.(5)Membrul consiliului de administrație/consiliului de supraveghere și directorul/membrul directoratului care are un interes material sau o relație materială ori care se află într-un conflict de interese nu vor participa la dezbaterile/luarea deciziilor care au legătură cu acestea și, în cazul membrului consiliului de administrație/consiliului de supraveghere și membrului directoratului, se vor abține de la vot asupra oricărei probleme legate de acestea, fiind considerați prezenți la stabilirea cvorumului necesar luării unei decizii. (6)Atunci când un membru al consiliului de administrație/ consiliului de supraveghere sau un director/membru al directoratului operatorului de piață nu declară un conflict de interese, în conformitate cu prevederile alin. (1)-(5):a)operatorul de piață, un acționar al acestuia sau A.S.F. cere instanței judecătorești anularea oricărui contract în care acesta are un interes material nedeclarat, potrivit celor prevăzute la alin. (1)-(5), cu sancționarea membrului consiliului de administrație/consiliului de supraveghere sau directorului/ membrului directoratului, potrivit art. 272 alin. (1) lit. h) din Legea nr. 297/2004; … b)A.S.F. solicită operatorului de piață anularea hotărârii consiliului de administrație/consiliului de supraveghere sau a membrilor directoratului, respectiv a deciziei luate de director, și înlocuirea respectivului membru al consiliului de administrație/ consiliului de supraveghere sau a respectivului director/membru al directoratului. … … 18.După articolul 23 se introduce un nou articol, articolul 23^1, cu următorul cuprins: +
Articolul 23^1(1)Membrii consiliului de administrație/consiliului de supraveghere, precum și directorii/membrii directoratului operatorului de piață definesc și supraveghează implementarea mecanismelor de guvernanță care asigură gestionarea eficientă și prudentă a operatorului de piață, inclusiv separarea sarcinilor în cadrul acestuia și prevenirea conflictelor de interese, într-un mod care să asigure integritatea pieței.(2)Operatorul de piață adoptă o politică în legătură cu conflictele de interese ce rezultă din sau pot afecta activitatea desfășurată de operatorul de piață, inclusiv cele în legătură cu activitățile externalizate de operatorul de piață.(3)Atunci când operatorul de piață este parte a unui grup, procedurile sale privind organizarea administrativă trebuie să țină cont de orice circumstanțe de care acesta are sau ar trebui să aibă cunoștință, care pot conduce la apariția unui conflict de interese, ca rezultat al structurii și activităților desfășurate de alte entități din cadrul grupului.(4)Operatorul de piață trebuie să dețină personal suficient și adecvat pentru îndeplinirea obligațiilor care îi revin. … 19.Articolul 24 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 24(1)Directorii, dacă au fost mandatați astfel de către consiliul de administrație/membrii directoratului, dacă au fost desemnați de către consiliul de supraveghere al operatorului de piață, reprezintă legal societatea în fața autorităților publice și în relațiile cu persoanele fizice și/sau juridice române și/sau străine. Prin semnătura lor, directorii/membrii directoratului angajează patrimonial societatea ca persoană juridică.(2)Directorii/Membrii directoratului operatorului de piață:a)urmăresc respectarea regulilor și procedurilor piețelor reglementate de către participanții la piață; … b)exercită competențe de sancționare sau instituire de măsuri cu caracter preventiv asupra participanților pe piețele reglementate și a agenților pentru servicii de investiții financiare atestați pentru a-și desfășura activitatea pe piețele reglementate; … c)informează imediat A.S.F., dar nu mai târziu de 24 de ore, cu privire la orice neregulă sau disfuncționalitate în cadrul sistemului de tranzacționare. … (3)În cazul unui operator de piață administrat în sistem dualist, atribuțiile prevăzute la art. 22 alin. (1) lit. b), c), e), g), k), l) și m) revin membrilor directoratului. … 20.La titlul II capitolul 1, după secțiunea a 4-a se introduce o nouă secțiune, secțiunea 4^1, cuprinzând articolele 24^1-24^9, cu următorul cuprins: +
Secţiunea 4^1Mecanisme de control intern +
Articolul 24^1(1)În vederea îndeplinirii atribuțiilor sale, operatorul de piață trebuie să dispună de mecanisme adecvate de control intern, ce includ conformitatea, auditul intern și un sistem de evaluare și administrare a riscurilor, stabilite prin norme proprii, în concordanță cu reglementările în vigoare.(2)Operatorul de piață din România are obligația de a constitui un compartiment de conformitate specializat pentru supravegherea respectării de către societate și personalul acesteia a legislației în vigoare incidente operatorului de piață și a normelor interne, precum și pentru minimizarea riscurilor de neîndeplinire a obligațiilor societății în calitate de operator de piață. (3)Operatorul de piață are obligația să stabilească, să implementeze și să mențină politici și proceduri adecvate menite să detecteze orice risc al societății de a nu-și îndeplini obligațiile conform prevederilor prezentului regulament și ale Regulamentului (CE) nr. 1.287/2006 al Comisiei din 10 august 2006 de punere în aplicare a Directivei 2004/39/CE a Parlamentului European și a Consiliului privind obligațiile întreprinderilor de investiții de păstrare a evidenței și înregistrărilor, raportarea tranzacțiilor, transparența pieței, admiterea de instrumente financiare în tranzacții și definiția termenilor în sensul directivei în cauză, și să permită A.S.F. să își exercite operativ prerogativele. (4)Operatorul de piață are răspunderea exclusivă și integrală pentru îndeplinirea obligațiilor stipulate la alin. (3). +
Articolul 24^2(1)Operatorul de piață trebuie să stabilească și să mențină în mod permanent și operativ funcția de conformitate, care se desfășoară în mod independent și care implică următoarele responsabilități: a)să monitorizeze și să evalueze în mod continuu eficacitatea și modul adecvat de punere în aplicare a măsurilor și procedurilor stabilite conform art. 24^1 alin. (3), precum și măsurile dispuse pentru remedierea oricăror situații de neîndeplinire a obligațiilor societății ce îi revin în calitate de operator de piață sau deficiențe constatate în ducerea la îndeplinire a obligațiilor societății; … b)să acorde consultanță și asistență persoanelor relevante responsabile cu desfășurarea unei anumite activități pentru respectarea cerințelor impuse operatorului de piață, conform prevederilor reglementărilor prevăzute la art. 24^1 alin. (3). … (2)În cadrul operatorului de piață, funcția de conformitate trebuie exercitată de cel puțin o persoană, angajată a societății. În cazul în care funcția de conformitate este exercitată de mai multe persoane, atribuțiile ce revin fiecărei persoane se stabilesc prin regulile de funcționare a operatorului de piață. (3)Fiecare persoană care îndeplinește funcția de conformitate, denumită în continuare ofițer de conformitate, este supusă autorizării A.S.F. și este înscrisă în Registrul A.S.F. (4)Pentru a permite ofițerului de conformitate să își ducă la îndeplinire responsabilitățile în mod corect și independent, operatorul de piață trebuie să se asigure că următoarele condiții sunt respectate:a)persoana numită în funcția de ofițer de conformitate trebuie să aibă autoritatea, resursele și experiența necesare, precum și acces la toate informațiile relevante; … b)persoana numită în funcția de ofițer de conformitate poartă responsabilitatea pentru respectarea atribuțiilor aferente funcției și pentru orice raportare referitoare la respectarea reglementărilor prevăzute la art. 24^1 alin. (3); … c)persoana numită în funcția de ofițer de conformitate trebuie să nu fie implicată în desfășurarea activităților pe care le monitorizează; … d)metoda de stabilire a remunerației persoanei numite în funcția de ofițer de conformitate trebuie să nu îi compromită obiectivitatea și trebuie să nu conducă la această posibilitate. … +
Articolul 24^3În îndeplinirea atribuțiilor sale, ofițerul de conformitate va raporta direct consiliului de administrație/ consiliului de supraveghere, informând imediat directorii/membrii directoratului și auditorii interni ai operatorului de piață. +
Articolul 24^4(1)Pentru a fi autorizată de A.S.F. în calitate de ofițer de conformitate al unui operator de piață, o persoană fizică trebuie să îndeplinească următoarele condiții: a)să fie angajată cu contract individual de muncă și să aibă atribuții de conformitate numai în cadrul acelui operator de piață; … b)să fi participat la stagii de pregătire, să fi promovat testul privind cunoașterea legislației în vigoare organizat de către un organism de formare profesională atestat de A.S.F. și să fi solicitat A.S.F. eliberarea atestatului profesional, conform reglementărilor în vigoare; … c)să nu dețină nicio funcție de conducere sau de execuție în cadrul operatorului de piață respectiv sau în cadrul altui operator de piață/operator de sistem; … d)să nu fie acționar, membru al consiliului de administrație/consiliului de supraveghere, angajat, agent pentru servicii de investiții financiare, reprezentant al compartimentului de conformitate, după caz, la un intermediar, la o societate de administrare a investițiilor, la un administrator de fonduri de investiții alternative sau la un fond de investiții alternative autoadministrat ori să nu fie angajat al unui emitent ale cărui valori mobiliare se tranzacționează pe o piață reglementată administrată de respectivul operator de piață sau al unei societăți care are o relație comercială cu respectivul operator de piață. … (2)În completarea condițiilor menționate la alin. (1), autorizarea ofițerului de conformitate al operatorului de piață se efectuează în conformitate cu prevederile Regulamentului A.S.F. nr. 14/2015.(3)Prin excepție de la alin. (1) lit. c), ofițerul de conformitate poate exercita și funcția de administrare a riscului, în situații justificate de operatorul de piață și în funcție de dimensiunea și complexitatea acestuia. +
Articolul 24^5Ofițerul de conformitate își desfășoară activitatea în baza unor proceduri scrise de supraveghere și control, elaborate în vederea asigurării respectării de către operatorul de piață și angajații săi a legilor, regulamentelor, instrucțiunilor și procedurilor în vigoare, precum și a regulilor și procedurilor interne ale societății. +
Articolul 24^6În aplicarea responsabilităților prevăzute la art. 24^2 alin. (1), ofițerul de conformitate are următoarele atribuții:a)să monitorizeze și să verifice cu regularitate aplicarea prevederilor legale incidente activității operatorului de piață și a procedurilor interne de către operatorul de piață sau de către angajații acestuia, să țină evidența neregulilor descoperite; … b)să asigure informarea societății și a angajaților acesteia cu privire la regimul juridic aplicabil pieței de capital în contextul activității desfășurate de operatorul de piață; … c)să avizeze documentele transmise de operatorul de piață către A.S.F. în vederea obținerii autorizațiilor/aprobărilor prevăzute de reglementările A.S.F., precum și raportările transmise A.S.F.; … d)să propună luarea măsurilor necesare pentru remedierea oricărei situații de încălcare a legilor și reglementărilor în vigoare incidente operatorului de piață sau, după caz, a reglementărilor și procedurilor interne ale societății de către operatorul de piață sau de către angajații acestuia; … e)să analizeze și să avizeze materialele informative/ publicitare ale operatorului de piață; … f)să raporteze consiliului de administrație/consiliului de supraveghere, directorilor/membrilor directoratului și auditorilor interni situațiile de încălcare a legislației, a reglementărilor în vigoare incidente operatorului de piață sau a procedurilor interne. … +
Articolul 24^7(1)În exercitarea atribuțiilor prevăzute la art. 24^6, ofițerul de conformitate va ține un registru în care va evidenția investigațiile efectuate, durata acestor investigații, perioada la care acestea se referă, rezultatul investigațiilor, propunerile înaintate în scris consiliului de administrație/consiliului de supraveghere/directorilor/membrilor directoratului operatorului de piață, precum și deciziile adoptate de aceștia. Registrul poate fi ținut și în format electronic.(2)În situația în care ofițerul de conformitate ia cunoștință în timpul desfășurării activității sale de eventuale încălcări ale regimului juridic incident activității operatorului de piață, inclusiv ale procedurilor interne ale societății, acesta are obligația să informeze consiliul de administrație/consiliul de supraveghere/ directorii/membrii directoratului și auditorii interni ai operatorului de piață și să propună măsurile care se impun. (3)În cazul unor abateri de la reglementările în vigoare incidente activității operatorului de piață, membrii consiliului de administrație/consiliului de supraveghere, directorii/membrii directoratului și auditorii interni ai operatorului de piață vor notifica de îndată A.S.F. și, după caz, altor entități din piața de capital implicate situația constatată și măsurile adoptate.(4)În situația în care membrii consiliului de administrație/ consiliului de supraveghere și directorii/membrii directoratului nu iau măsurile care se impun în termen de maximum 10 zile de la data informării prevăzute la alin. (2), ofițerii de conformitate au obligația de a notifica de îndată A.S.F. abaterile de la reglementările în vigoare constatate. +
Articolul 24^8(1)În fiecare an, până la data de 31 ianuarie, compartimentul de conformitate va transmite consiliului de administrație/consiliului de supraveghere al operatorului de piață un raport cuprinzând activitatea desfășurată în anul precedent, investigațiile efectuate, abaterile constatate, propunerile făcute, măsurile adoptate și gradul de soluționare, precum și programul/planul investigațiilor propuse pentru anul curent. Raportul, propunerile avizate și planul de investigații aprobat de consiliul de administrație/consiliul de supraveghere vor fi transmise de acesta A.S.F. în fiecare an, până la data de 1 martie.(2)Planul de investigații menționat la alin. (1) va cuprinde cel puțin următoarele: a)informații privind numărul investigațiilor avute în vedere în perioada de raportare; … b)tematica investigațiilor; … c)procedeele utilizate pentru efectuarea investigațiilor. … +
Articolul 24^9(1)Operatorul de piață instituie un sistem funcțional și eficient de evaluare și administrare a riscurilor, integrat adecvat în structura organizatorică, pentru identificarea, evaluarea, monitorizarea, gestionarea și raportarea riscurilor cu care se confruntă operatorul de piață.(2)Operatorul de piață are obligația de a înființa și menține în mod permanent și operativ o funcție de administrare a riscului independentă de funcțiile operaționale. Funcția de administrare a riscului trebuie structurată astfel încât să faciliteze implementarea funcțională și eficientă a sistemului de management al riscului.(3)În vederea autorizării și desfășurării activității în cadrul operatorului de piață, persoana care îndeplinește funcția de administrare a riscului trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele cerințe:a)să fie angajată cu contract de muncă la operatorul de piață și să desfășoare activități specifice funcției de administrare a riscului numai în cadrul respectivului operator de piață; … b)să nu fie acționar semnificativ, membru al consiliului de administrație/consiliului de supraveghere sau director/membru al directoratului operatorului de piață; … c)să nu fie acționar în cadrul unui intermediar, la o societate de administrare a investițiilor, la un administrator de fonduri de investiții alternative sau la un fond de investiții alternative autoadministrat, să nu dețină nicio funcție în cadrul unui intermediar sau la o societate de administrare a investițiilor, să nu fie angajată a unui emitent ale cărui instrumente financiare se tranzacționează pe o piață reglementată administrată de respectivul operator de piață sau al unei societăți care are o relație comercială cu respectivul operator de piață; … d)să nu dețină nicio funcție de conducere sau de execuție în cadrul operatorului de piață respectiv sau în cadrul altui operator de piață/operator de sistem, cu excepția situației prevăzute la art. 24^4 alin. (3); … e)să fi participat la stagiile de pregătire și să fi promovat testul privind cunoașterea legislației în vigoare organizat de către organismele de formare profesională atestate de A.S.F. și să fi solicitat A.S.F. eliberarea atestatului profesional, conform reglementărilor în vigoare. … (4)În completarea cerințelor menționate la alin. (3), autorizarea funcției de administrare a riscului a operatorului de piață se efectuează în conformitate cu prevederile Regulamentului A.S.F. nr. 14/2015.(5)În cazul în care este necesar, funcția de administrare a riscurilor trebuie să poată raporta direct consiliului de administrație/consiliului de supraveghere, independent de raportarea către directori/membrii directoratului, să poată face sesizări și să poată avertiza consiliul de administrație/consiliul de supraveghere, atunci când este cazul, dacă au loc evoluții specifice ale riscurilor care afectează sau ar putea să afecteze operatorul de piață.“ … 21.La articolul 25 alineatul (4), litera d) se abrogă. … 22.Articolul 26 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 26(1)Următoarele modificări în modul de organizare și funcționare a operatorului de piață/pieței reglementate vor fi supuse autorizării/aprobării A.S.F. anterior intrării în vigoare sau, după caz, înregistrării acestora la oficiul registrului comerțului:a)emiterea, modificarea și completarea reglementărilor pieței/piețelor reglementate administrate de operatorul de piață în conformitate cu art. 134 alin. (1) și (2) din Legea nr. 297/2004 și cu prevederile prezentului regulament; … b)majorarea/reducerea capitalului social; … c)înlocuirea membrilor consiliului de administrație/consiliului de supraveghere, directorilor/membrilor directoratului; … d)schimbarea sediului social/sediului central; … e)înființarea/desființarea sediilor secundare; … f)schimbarea denumirii; … g)înlocuirea sistemului tehnico-informatic folosit de operatorul de piață. … (2)În cazul prelungirii/reînnoirii mandatelor membrilor consiliului de administrație/consiliului de supraveghere, directorilor/membrilor directoratului, structura de conducere competentă a operatorului de piață notifică A.S.F. evaluarea persoanei respective conform cap. II din Regulamentul A.S.F. nr. 14/2015, însoțită de chestionarul prevăzut în anexa nr. 1 la același regulament.(3)În termen de maximum 5 zile de la data eliberării certificatului de înregistrare a mențiunii de la oficiul registrului comerțului, dar nu mai târziu de 60 de zile de la data emiterii deciziei de aprobare/autorizare/validare, operatorul de piață are obligația să transmită la A.S.F. copia certificatului de înscriere de mențiuni, respectiv noul certificat de înregistrare, în situația în care modificarea produsă impune înregistrarea la oficiul registrului comerțului și, după caz, eliberarea unui nou certificat.(4)În vederea emiterii deciziei A.S.F. cu privire la modificările în modul de organizare și funcționare menționate la alin. (1), operatorul de piață transmite o cerere însoțită de documentele prevăzute în anexa nr. 2. … 23.La articolul 28, alineatele (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins: (2)Sucursala trebuie să aibă o structură organizatorică care să permită administrarea unei piețe reglementate autorizate de A.S.F. și să respecte cumulativ cel puțin următoarele cerințe:a)să dețină un spațiu corespunzător desfășurării activității, care trebuie să fie în folosința exclusivă a operatorului de piață, îndeplinind condițiile prevăzute la art. 25 alin. (5) și (6); … b)să asigure la sediul respectiv dotarea tehnică necesară desfășurării activității sucursalei; … c)persoana din conducerea sucursalei să îndeplinească condițiile prevăzute la art. 19, precum și cele prevăzute în Regulamentul A.S.F. nr. 14/2015; … d)să aibă un regulament propriu de organizare și funcționare, avizat de către consiliul de administrație/membrii directoratului al/ai operatorului de piață; … e)să folosească în mod legal un program informatic de tranzacționare care să îndeplinească cel puțin funcțiile prevăzute la art. 25 alin. (2) și (3); … f)să respecte reglementările în vigoare aplicabile operatorului de piață. … (3)Situația centralizatoare a tuturor activităților desfășurate în cadrul sucursalelor va fi remisă zilnic sediului social/sediului central. … 24.La articolul 29, alineatele (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins: (2)Operatorul de piață are obligația să convoace, în termen de maximum 30 de zile, adunarea generală a acționarilor, care va avea în vedere schimbarea obiectului de activitate al societății sau dizolvarea și lichidarea societății.(3)În situația în care operatorul de piață nu își îndeplinește obligația prevăzută la alin. (2), A.S.F. va solicita consiliului de administrație al acestuia să convoace adunarea generală a acționarilor în vederea schimbării obiectului de activitate al societății sau dizolvării și lichidării societății. … 25.La articolul 30 alineatul (1), literele b), c) și d) se modifică și vor avea următorul cuprins: b)dovada publicării anunțului operatorului de piață cu privire la intenția de a înceta activitatea sa sau a pieței/piețelor reglementate administrate, în 3 cotidiene de circulație națională, în termen de maximum 5 zile de la data hotărârii organului statutar; … c)declarație pe propria răspundere a directorilor/membrilor directoratului operatorului de piață, în original, din care să rezulte că pe piața/piețele reglementată/reglementate administrată/administrate nu au mai fost efectuate operațiuni după data stabilită în adunarea generală a acționarilor în care s-a hotărât retragerea autorizației operatorului de piață; … d)documente justificative care atestă încetarea relațiilor contractuale cu emitenții/participanții și dovada achitării datoriilor față de participanți, A.S.F. și față de orice alte entități implicate ale pieței de capital; … … 26.La articolul 30 alineatul (1), după litera d) se introduce o nouă literă, litera d^1), cu următorul cuprins: d^1)dovada încetării relațiilor contractuale ale operatorului de piață cu depozitarul central sau contrapartea centrală, aferente desfășurării activității pieței reglementate administrate pentru care se depune cerere de retragere; … … 27.La articolul 30 alineatul (1), litera e) se modifică și va avea următorul cuprins: e)hotărârea organului statutar cuprinzând indicarea adresei arhivei și a datelor de identificare și de contact ale persoanei responsabile cu administrarea arhivei societății; arhiva societății se păstrează conform prevederilor Legii Arhivelor Naționale nr. 16/1996, republicată, pentru o perioadă de minimum 10 ani; … … 28.La articolul 30 alineatul (1), după litera g) se introduce o nouă literă, litera g^1), cu următorul cuprins: g^1)cererea de autorizare a modificărilor Regulamentului de organizare și funcționare și organigrama operatorului de piață, modificate ca urmare a încetării activității desfășurate în cadrul pieței/piețelor reglementate, în cazul în care se impune o asemenea modificare; … … 29.La articolul 30, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins: (1^1)Data la care încetează activitatea pieței/piețelor reglementate administrate se stabilește de către organul statutar al operatorului de piață, astfel încât să se asigure respectarea termenelor legale necesare emitenților tranzacționați pe piața/piețele reglementată/reglementate pentru desfășurarea adunării generale a acționarilor care să prevadă adoptarea unei hotărâri cu privire la tranzacționarea acțiunilor emitenților pe o altă piață reglementată sau, după caz, retragerea de la tranzacționare a acțiunilor acestora, în conformitate cu reglementările emise în acest sens de către A.S.F. … 30.La articolul 30, alineatul (2) se abrogă. … 31.După articolul 30 se introduc 3 noi articole, articolele 30^1, 30^2 și 30^3, cu următorul cuprins: +
Articolul 30^1(1)În situația unei fuziuni, emitenții tranzacționați pe piața/piețele reglementată/reglementate pentru care se solicită retragerea autorizației ca urmare a unei fuziuni vor fi preluați pe piața/piețele reglementată/reglementate pentru același tip de instrumente financiare administrate de operatorul de piață absorbant/rezultat, cu luarea în considerare a prevederilor legale aplicabile emitenților tranzacționați pe piața/piețele reglementată/reglementate în privința desfășurării adunării generale a acționarilor care să prevadă adoptarea unei hotărâri cu privire la admiterea la tranzacționare a acțiunilor emitenților pe o altă piață reglementată sau, după caz, retragerea de la tranzacționare a acțiunilor acestora, în conformitate cu reglementările emise în acest sens de către A.S.F.(2)În situația în care secțiunile piețelor reglementate administrate de operatorul de piață absorbant prezintă cerințe și/sau caracteristici diferite aplicabile emitenților tranzacționați pe respectivele piețe, prin raportare la secțiunile piețelor reglementate pentru care se solicită retragerea autorizației ca urmare a unei fuziuni, operatorul de piață absorbant solicită A.S.F. modificarea reglementărilor proprii în vederea organizării unor secțiuni de piață special constituite în cadrul piețelor reglementate administrate de operatorul de piață absorbant.(3)În cazul în care operatorul de piață absorbant nu administrează, anterior fuziunii, locuri de tranzacționare pentru același tip de instrumente financiare precum cele administrate de operatorul de piață absorbit, anterior finalizării procesului de fuziune, operatorul de piață absorbant poate solicita A.S.F. autorizarea pentru administrarea locurilor de tranzacționare respective.(4)Operatorii de piață implicați în fuziune vor înainta A.S.F., după data adunărilor generale ale acționarilor care au decis cu privire la aprobarea proiectului de fuziune, documentele corespunzătoare prevăzute la art. 30 alin. (1) împreună cu proiectul de fuziune și cu dovada necontestării la oficiul registrului comerțului a proiectului de fuziune.(5)Prevederile art. 30 alin. (1^1) și (3) nu se aplică în cazul retragerii autorizației de funcționare a unui operator de piață ca urmare a unei fuziuni. +
Articolul 30^2(1)În situația unei divizări a unui operator de piață care administrează unul sau mai multe locuri de tranzacționare, operatorul/operatorii de piață rezultat/rezultați are/au obligația de a decide cu privire la modul în care se va asigura administrarea în continuare a locurilor de tranzacționare administrate anterior procesului de divizare și notifică A.S.F. în acest sens. (2)Prevederile art. 30 și 30^1 se aplică, după caz, și în situația unei divizări a unui operator de piață care administrează unul sau mai multe locuri de tranzacționare. +
Articolul 30^3Prevederile art. 30 și 30^1 se aplică în mod corespunzător și operatorului de piață care are calitatea de operator de sistem. … 32.Articolul 31 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 31În cazul retragerii autorizației operatorului de piață ca sancțiune, A.S.F. va desemna un administrator provizoriu care efectuează numai acte de administrare, în sensul conservării patrimoniului existent la data retragerii autorizației, precum și supravegherea transferului operațiunilor către o altă societate autorizată să efectueze operațiunile specifice operatorului de piață și publicarea acestei situații. … 33.La articolul 39, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: (2)Reglementările prevăzute la alin. (1) trebuie să cuprindă proceduri prin care instrumentele financiare admise la tranzacționare pe o piață reglementată sunt tranzacționate într-o manieră corectă, ordonată și eficientă. … 34.La articolul 41, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: (2)Operatorul de piață trebuie să asigure accesul participanților și investitorilor la raportările prevăzute la alin. (1), primite de la emitenții acestora. … 35.La articolul 44, alineatele (4) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins: (4)În cazul încălcării prevederilor reglementărilor pieței reglementate, operatorul de piață poate aplica sancțiuni, independent de sancțiunile stabilite de A.S.F.(5)Operatorul de piață are obligația să raporteze A.S.F., în maximum o zi lucrătoare, orice încălcare a regulilor piețelor reglementate administrate, cauzele care împiedică efectuarea ordonată a tranzacțiilor, încălcarea regulilor de conduită, precum și practicile care ar putea constitui abuz de piață. Operatorul de piață este obligat să furnizeze A.S.F. informații și asistență necesare în investigarea și sancționarea abuzului de piață apărut în cadrul pieței reglementate. … 36.La articolul 53 alineatul (1), partea introductivă și litera b) se modifică și vor avea următorul cuprins: +
Articolul 53(1)Operatorul de piață va notifica în maximum o zi lucrătoare A.S.F. cu privire la următoarele situații: …………………………………………………………………….b)erori ale structurilor tehnologice și ale sistemelor informatice care influențează desfășurarea operațiunilor de tranzacționare; … … 37.La articolul 54, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 54(1)Operatorul de piață are obligația să transmită A.S.F. toate hotărârile adunărilor generale ale acționarilor și ale consiliului de administrație/consiliului de supraveghere și, respectiv, deciziile directorilor/membrilor directoratului referitoare la activitatea de administrare a piețelor financiare, în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data la care au avut loc ședințele. … 38.Articolul 55 se abrogă. … 39.La articolul 56, alineatele (1), (4), (5), (6) și (7) se modifică și vor avea următorul cuprins: +
Articolul 56(1)Operatorul de piață are obligația să transmită A.S.F., anual, în termen de maximum 150 de zile de la încheierea exercițiului financiar, un raport care trebuie să cuprindă: a)situația financiară anuală; … b)raportul auditorului financiar și cel al auditorului intern; … c)raportul consiliului de administrație/consiliului de supraveghere; … d)raportul de activitate al operatorului de piață întocmit de directori/membrii directoratului și aprobat de consiliul de administrație/consiliul de supraveghere. … …………………..………………………………………………..(4)Raportul menționat la alin. (1) lit. d) trebuie să cuprindă cel puțin următoarele: a)organigrama și structura funcțională; … b)delegarea atribuțiilor; … c)structura mecanismului de control intern și principalele rezultate ale activității de control la toate nivelurile structurii organizatorice; … d)măsurile adoptate pentru a asigura conformitatea cu regulile și buna funcționare a piețelor reglementate, cu referire în special la mijloacele tehnice; … e)evaluarea măsurilor adoptate pentru limitarea riscurilor, subliniind orice problemă de natură operațională apărută. … (5)Operatorul de piață are obligația să testeze echipamentele informatice și programul informatic de tranzacționare, în special cu privire la măsurile de securitate ale sistemului informatic, precum și la procedurile de recuperare, în conformitate cu prevederile Normei Autorității de Supraveghere Financiară nr. 6/2015 privind gestionarea riscurilor operaționale generate de sistemele informatice utilizate de entitățile reglementate, autorizate/avizate și/sau supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Norma A.S.F. nr. 6/2015. Orice problemă semnificativă a structurii tehnologice sau a programului informatic de tranzacționare trebuie raportată de îndată A.S.F. Măsurile stabilite de către operatorul de piață vor fi comunicate A.S.F. în maximum o zi lucrătoare de la adoptarea acestora.(6)Raportul anual al operatorului de piață va fi însoțit de următoarele documente:a)lista participanților pentru fiecare piață reglementată organizată și administrată; … b)lista membrilor consiliului de administrație/consiliului de supraveghere și a directorilor/membrilor directoratului operatorului de piață. … (7)În cazul în care operatorul de piață nu este admis la tranzacționare pe o piață reglementată/sistem alternativ de tranzacționare, acesta trebuie să facă publice următoarele informații:a)informații cu privire la structura acționariatului operatorului de piață și în special informații cu privire la datele de identificare și mărimea interesului oricărei persoane care exercită o influență semnificativă asupra conducerii acestuia; … b)informații cu privire la orice modificare a structurii acționariatului care conduce la schimbarea persoanelor care exercită o influență semnificativă asupra operațiunilor pieței reglementate/sistemului alternativ de tranzacționare. … … 40.După articolul 56 se introduce un nou articol, articolul 56^1, cu următorul cuprins: +
Articolul 56^1Operatorul de piață are obligația să transmită A.S.F., în termenul stabilit prin reglementările A.S.F. aplicabile entităților din Sectorul instrumentelor și investițiilor financiare, raportările contabile semestriale care vor cuprinde următoarele situații:1.situația activelor, datoriilor și capitalurilor proprii; … 2.situația veniturilor și cheltuielilor; … 3.date informative. … … 41.La articolul 57 alineatul (1), partea introductivă și litera a) se modifică și vor avea următorul cuprins: +
Articolul 57(1)Operatorul de piață are obligația de a transmite la A.S.F. trimestrial un raport cuprinzând următoarele informații: a)situația activelor, datoriilor și capitalurilor proprii și situația veniturilor și cheltuielilor, respectând structura raportărilor semestriale; … … 42.La articolul 58, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: (2)Înregistrările electronice ale tranzacțiilor menționate la alin. (1) vor fi păstrate pe o perioadă minimă de 10 ani. … 43.La articolul 59 alineatul (1), partea introductivă se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 59(1)Raportul zilnic întocmit pentru fiecare piață se transmite la A.S.F., în format electronic, cel târziu cu o oră înaintea deschiderii următoarei ședințe de tranzacționare, și va cuprinde cel puțin următoarele: … 44.La articolul 59 alineatul (2), partea introductivă se modifică și va avea următorul cuprins: (2)Raportul lunar întocmit pentru fiecare piață se transmite la A.S.F., în format electronic, în termen de maximum 10 zile de la sfârșitul lunii pentru care se face raportarea, și va cuprinde cel puțin următoarele: … 45.La articolul 61, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins: (3)A.S.F. decide cu privire la autorizarea operatorului de sistem și la aprobarea constituirii sistemului alternativ de tranzacționare în termen de 60 de zile de la data depunerii cererii și a documentelor complete prevăzute la art. 64. Prin decizia de aprobare a constituirii sistemului alternativ de tranzacționare vor fi aprobate și regulile sale de funcționare, precum și administrarea acestuia de către respectivul operator de sistem. … 46.La articolul 62, litera c) se modifică și va avea următorul cuprins: c)societățile de servicii de investiții financiare care au un capital inițial reprezentând echivalentul în lei a cel puțin 730.000 euro. … … 47.La articolul 64 alineatul (1), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins: a)hotărârea organului statutar al operatorului de sistem privind înființarea și administrarea unui sistem alternativ de tranzacționare; … … 48.La articolul 64 alineatul (1), după litera k) se introduc opt noi litere, literele l), m), n), o), p), q), r) și s), cu următorul cuprins:l)studiu de fezabilitate cuprinzând cel puțin informații privind sistemul de tranzacționare utilizat, caracteristicile acestuia și estimarea volumului operațiunilor pentru cel puțin un an de activitate; … m)copia contractului încheiat cu un auditor financiar, membru al Camerei Auditorilor Financiari din România și care îndeplinește criteriile comune stabilite de A.S.F. și Camera Auditorilor Financiari din România; … n)lista și dovada deținerii cu titlu legal a echipamentelor tehnice, în copie, respectiv dovada dreptului de utilizare și acces la acestea, care vor fi folosite în scop unic pentru realizarea obiectului de activitate supus autorizării; … o)copie a deținerii cu titlu legal a dreptului de proprietate sau, după caz, de utilizare a programului informatic de tranzacționare, care va fi folosit pentru activitatea supusă autorizării, sau declarația pe propria răspundere, în original, a reprezentantului legal al operatorului de sistem, din care să rezulte că programul informatic de tranzacționare este produs de către departamentul informatic al acestuia, precum și manualul de operare al acestuia; … p)raportul de audit realizat de un auditor de sisteme informatice independent față de operatorul de sistem, care să certifice gradul de siguranță al sistemului utilizat de operatorul de sistem; … q)declarația pe propria răspundere, sub semnătură olografă, din partea reprezentantului legal al operatorului de sistem, din care să rezulte faptul că societatea respectivă respectă condițiile prevăzute de Legea nr. 297/2004 și de prezentul regulament; … r)lista cuprinzând specimenele de semnături pentru reprezentantul/reprezentanții operatorului de sistem în relația cu A.S.F.; … s)orice alte documente pe care A.S.F. le poate solicita pentru evaluarea respectării condițiilor de autorizare. … … 49.La articolul 65, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:(3)În cazul în care operatorul de sistem administrează un singur sistem alternativ de tranzacționare, retragerea autorizației sistemului alternativ de tranzacționare implică retragerea de drept a autorizației de funcționare a operatorului de sistem. … 50.După articolul 65 se introduce un nou articol, articolul 65^1, cu următorul cuprins: +
Articolul 65^1(1)Retragerea autorizației de constituire și de administrare a unui sistem alternativ de tranzacționare la cererea unui operator de sistem se face pe baza unei cereri de retragere înaintate către A.S.F., însoțită de documentele menționate la alin. (2). (2)În vederea retragerii autorizației menționate la alin. (1), cererea de retragere formulată de operatorul de sistem trebuie să fie motivată și însoțită de următoarele documente: a)hotărârea organului statutar de încetare a activității sistemului alternativ de tranzacționare și/sau a calității de operator de sistem, cu menționarea datei de la care încetează activitatea acestora; … b)declarația pe propria răspundere a directorului operatorului de sistem, în original, din care să rezulte că pe sistemul alternativ de tranzacționare administrat nu au fost efectuate operațiuni după data stabilită în hotărârea organului statutar prin care s-a aprobat solicitarea retragerii constituirii și administrării acestuia; … c)dovada achitării datoriilor față de participanți, A.S.F. și față de orice alte entități implicate ale pieței de capital; … d)notă explicativă cu privire la constituirea arhivei aferente activității sistemului alternativ de tranzacționare care va conține documentele și înregistrările aferente acesteia și hotărârea organului statutar cu indicarea adresei arhivei și a datelor de identificare și de contact ale persoanei responsabile cu administrarea arhivei societății; arhiva societății se păstrează conform prevederilor Legii Arhivelor Naționale nr. 16/1996, republicată, pentru o perioadă de minimum 10 ani; … e)dovada încheierii relațiilor contractuale ale operatorului de sistem cu depozitarul central, aferente desfășurării activității sistemului alternativ de tranzacționare administrat pentru care se depune cerere de retragere; … f)documente justificative care atestă faptul că au încetat relațiile contractuale cu emitenții/participanții pentru care s-au oferit servicii prin intermediul sistemului alternativ de tranzacționare; … g)cererea de autorizare a modificărilor Regulamentului de organizare și funcționare și organigrama operatorului de sistem, modificate ca urmare a încetării activității desfășurate în cadrul sistemului alternativ de tranzacționare, în cazul în care se impune o asemenea modificare; … h)orice alte documente și informații pe care A.S.F. le consideră necesare pentru soluționarea cererii. … (3)A.S.F. va decide cu privire la retragerea autorizației de constituire și administrare a unui sistem alternativ de tranzacționare la data constatării îndeplinirii condițiilor necesare pentru asigurarea protecției investitorilor, dar nu mai târziu de 90 de zile de la data înregistrării documentației complete prevăzute la alin. (2). … 51.La articolul 69 alineatul (1), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a)să efectueze teste cu respectarea prevederilor cap. IV secțiunea a 3-a din Norma A.S.F. nr. 6/2015 pentru a verifica posibilitatea sistemului de a procesa ordinele în timp real și în mod echitabil și de a administra variațiile substanțiale ale volumului tranzacționat; … … 52.La articolul 70, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2)Operatorul de sistem are obligația să raporteze A.S.F., în maximum o zi lucrătoare, orice încălcare a regulilor sistemului alternativ de tranzacționare, cauzele care împiedică efectuarea ordonată a tranzacțiilor, încălcarea regulilor de conduită, precum și practicile care ar putea constitui abuz de piață. Operatorul de sistem este obligat să furnizeze A.S.F. informații și asistență necesare în investigarea și sancționarea abuzului de piață apărut în cadrul sistemului alternativ de tranzacționare. … 53.La articolul 71, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu următorul cuprins:(2^1)Operatorul de sistem din România care dorește tranzacționarea, fără acordul emitentului, în cadrul sistemului alternativ de tranzacționare pe care îl administrează, a unor acțiuni emise într-un stat nemembru și tranzacționate pe o piață din acel stat are obligația de a include în regulile de funcționare prevederi în acest sens, care se vor referi cel puțin la:a)modalitatea în care operatorul de sistem se asigură că investitorii sunt informați periodic și continuu cu privire la respectivul emitent; … b)retragerea respectivelor acțiuni de la tranzacționare din cadrul sistemului alternativ de tranzacționare în situația în care acestea nu mai sunt disponibile pentru tranzacționare pe piața din statul nemembru sau nu se mai pot asigura informații pentru investitorii locali. … … 54.La articolul 71, alineatul (4) se abrogă. … 55.La articolul 73, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2)Obligația operatorilor de sistem prevăzută la alin. (1) nu se aplică în cazul informațiilor privind prețul, volumul și momentul executării tranzacțiilor desfășurate în cadrul unui sistem alternativ de tranzacționare cu instrumente financiare admise la tranzacționare pe o piață reglementată, care sunt făcute publice prin intermediul sistemului respectivei piețe reglementate. … 56.La articolul 78 alineatul (1), partea introductivă se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 78(1)În scopul asigurării protecției investitorilor, operatorii de sistem trebuie să păstreze pentru o perioadă de cel puțin 10 ani, în format electronic, următoarele: … 57.La articolul 79, partea introductivă și litera e) se modifică și vor avea următorul cuprins: +
Articolul 79S.S.I.F. și instituțiile de credit înregistrate la A.S.F. pot efectua tranzacții sau plasamente în instrumente financiare tranzacționate pe piețele de instrumente financiare recunoscute de A.S.F. și înscrise în Registrul A.S.F., după caz, după cum urmează:………………………………………………………………………e)piețele de instrumente financiare din statele nemembre, dacă sunt îndeplinite condițiile menționate la art. 81, precum și următoarele:(i)statul nemembru impune intermediarilor cerințe în materia prevenirii și combaterii spălării banilor și finanțării terorismului și îi supraveghează referitor la aplicarea acestora; … (ii)autoritatea competentă de autorizare și supraveghere a pieței de instrumente financiare din statul nemembru este semnatară a Memorandumului multilateral IOSCO privind consultarea, cooperarea și schimbul de informații. … … … 58. Articolul 81 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 81S.S.I.F. și instituțiile de credit înregistrate la A.S.F. pot încheia contracte cu intermediari din statele membre sau nemembre pentru a efectua tranzacții, investiții sau plasamente în instrumente financiare tranzacționate în cadrul sistemelor piețelor menționate la art. 79 lit. c)-e), cu respectarea, fără a se limita la, a următoarelor condiții:a)de a informa investitorii cu privire la condițiile executării ordinelor prin intermediarii respectivi și la costurile aferente, inclusiv comisioanele; … b)în cazul în care activele clienților sunt plasate la un alt intermediar dintr-un alt stat membru/nemembru, de a acționa cu diligență în selectarea acestui intermediar, cu luarea în considerare a cel puțin următoarelor criterii:(i)situația financiară a intermediarului și reputația acestuia; … (ii)prevederile legale aplicabile în jurisdicția respectivului intermediar care ar putea afecta negativ drepturile clienților, inclusiv în caz de dizolvare sau de insolvabilitate a S.S.I.F./instituției de credit înregistrate la A.S.F. sau a intermediarului respectiv; … (iii)obligația ca intermediarul din statul membru/ nemembru să fie membru al unei scheme de compensare a investitorilor autorizată în baza prevederilor Directivei 97/9/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 3 martie 1997 privind sistemele de compensare pentru investitori, respectiv membru al unei scheme de compensare a investitorilor cu reguli similare celor prevăzute în directiva menționată anterior; … (iv)prevederile legale aplicabile în statul membru/ nemembru în ceea ce privește regulile de protecție a activelor clienților, care trebuie să asigure cel puțin același grad de protecție ca și cele aplicabile unui client al unei S.S.I.F. din România; … (v)obligația de întocmire a unei proceduri interne care să conțină reguli privind revizuirea periodică, cel puțin cu o frecvență anuală, a respectării de către intermediarul căruia i-au fost încredințate activele clienților a prevederilor prezentului articol; … … c)de a informa clientul și de a obține consimțământul explicit al acestuia cu privire la transferarea activelor clientului către un alt intermediar și de a-l înregistra. Înregistrarea care conține acordul clientului trebuie să fie păstrată de către S.S.I.F./instituția de credit înregistrată la A.S.F. și să permită acesteia să demonstreze în mod clar obiectul consimțământului clientului; … d)de a include informații adecvate cu privire la modalitățile de protecție a activelor clienților și la riscurile asociate în cuprinsul acordurilor semnate cu aceștia. … … 59. La articolul 84 alineatul (2), partea introductivă se modifică și va avea următorul cuprins:(2)În cazul în care, în pofida măsurilor adoptate de autoritatea competentă a statului membru de origine sau din cauza faptului că aceste măsuri se dovedesc a fi inadecvate, operatorul de piață sau operatorul de sistem continuă să acționeze într-o manieră care prejudiciază în mod clar interesele investitorilor din România sau funcționarea ordonată a piețelor, se vor aplica următoarele măsuri: … 60.Articolul 86 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 86Nerespectarea prevederilor art. 26 alin. (3) privind notificarea înregistrărilor la oficiul registrului comerțului se sancționează, după caz, cu avertisment sau cu amendă aplicată directorilor/membrilor directoratului operatorului de piață. … 61.Articolul 87 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 87(1)Neîndeplinirea obligației de raportare către A.S.F. în termenele prevăzute la titlul II cap. 3 și la titlul III cap. 2 se sancționează, după caz, cu sancțiunile prevăzute la art. 273 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 297/2004.(2)În cazul în care A.S.F. constată încălcarea sistematică de către operatorul de piață a prevederilor Legii nr. 297/2004 și ale reglementărilor adoptate în aplicarea acesteia, poate proceda la revocarea validării membrilor consiliului de administrație/ consiliului de supraveghere, urmând ca adunarea generală a acționarilor să fie convocată în cel mai scurt timp pentru alegerea unui nou consiliu de administrație/consiliu de supraveghere. … 62.Articolul 88 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 88Sancțiunile aplicate de A.S.F. vor fi făcute publice atât în Buletinul A.S.F., cât și pe pagina de internet a A.S.F., în afara cazurilor în care această publicare riscă să perturbe în mod grav piețele financiare, să dăuneze intereselor investitorilor sau să aducă un prejudiciu disproporționat părților în cauză. … 63.Articolul 89 se abrogă. … 64.Articolul 91 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 91Toate documentele prevăzute în prezentul regulament, necesare autorizării, precum și cele referitoare la evidențe și raportări vor fi transmise A.S.F. în limba română. Documentele referitoare la persoanele fizice și juridice străine vor fi prezentate în copie și în traducere legalizată. … 65.După articolul 91 se introduce un nou articol, articolul 91^1, cu următorul cuprins: +
Articolul 91^1Transmiterea în original a documentelor prevăzute de reglementările C.N.V.M./A.S.F. de către operatorii de piață, la solicitarea organelor judiciare sau a altor autorități publice, se realizează cu respectarea următoarelor condiții:a)la sediul operatorului de piață se păstrează o copie a fiecărui document ce se transmite în original, în aceleași condiții ca documentul original; … b)reprezentantul legal al operatorului de piață și, după caz, ofițerul de conformitate din cadrul departamentului de conformitate al operatorului de piață certifică conformitatea fiecărei copii cu documentul original; … c)copia trebuie să poarte mențiunea «copie conformă cu originalul» și semnătura reprezentantului legal și, după caz, a ofițerului de conformitate din cadrul departamentului de conformitate al operatorului de piață; … d)dovada transmiterii documentelor în original, care se arhivează împreună cu copia menționată la lit. a). … … 66.La articolul 93, alineatul (2) se abrogă. … 67.După articolul 93 se introduce un nou articol, articolul 93^1, cu următorul cuprins: +
Articolul 93^1Membrii consiliului de administrație/consiliului de supraveghere și directorii/membrii directoratului operatorului de piață autorizați înțeleg să renunțe la situațiile de incompatibilitate în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului regulament, transmițând la expirarea termenului documentele justificative ce relevă ieșirea din incompatibilitate. … 68.Anexele nr. 1, 2 și 3 se modifică și se înlocuiesc cu anexele nr. 1, 2 și 3, care fac parte integrantă din prezentul regulament. … +
Articolul IILa data intrării în vigoare a prezentului regulament se abrogă:a)Dispunerea de măsuri a Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 7 din 11.03.2010; … b)Dispunerea de măsuri a Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 14 din 15.07.2010; … c)Dispunerea de măsuri a Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 4 din 16.02.2011; … d)Dispunerea de măsuri a Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 13 din 17.11.2011; … e)Dispunerea de măsuri a Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 1 din 11.01.2012; … f)Dispunerea de măsuri a Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 10 din 22.03.2012; … g)Dispunerea de măsuri a Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 11 din 28.03.2012; … h)Dispunerea de măsuri a Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 5 din 6.03.2013.^1 Notă …
^1 Actele normative prevăzute la art. II nu au fost publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I. … +
Articolul II^1Autorizațiile de reprezentant al compartimentului de control intern al operatorului de piață acordate de A.S.F. în baza prevederilor Dispunerii de măsuri a Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 11 din 28.03.2012 sunt considerate autorizații de ofițer de conformitate acordate de A.S.F. în baza art. 24^4 din Regulamentul nr. 2/2006 privind piețele reglementate și sistemele alternative de tranzacționare, aprobat prin Ordinul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 15/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 228 din 14 martie 2006, cu modificările și completările ulterioare.(la 01-08-2017,
Actul a fost completat de Articolul IV din REGULAMENTUL nr. 5 din 20 iulie 2017, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 619 din 01 august 2017
)
+
Articolul IIIPrezentul regulament se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, în Buletinul Autorității de Supraveghere Financiară, precum și pe site-ul acesteia și intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Președintele Autorității de Supraveghere Financiară,
Gheorghe Cornel Coca ConstantinescuBucurești, 6 aprilie 2017.Nr. 1. +
Anexa nr. 1(Anexa nr. 1 la regulament)*Font 9*┌──────────┬───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│PAGINA 1/2│ OPIS DOCUMENTE PENTRU AUTORIZAREA ││ │ OPERATORULUI DE PIAȚĂ ││ │ ……………………………*1) │├──────────┴────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬──┤│ 1. Actul constitutiv: │ │├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┤│ – original │[]│├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┤│ – copie purtând încheiere de dată certă, în original │[]│├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┤│ 2. Copia încheierii judecătorului delegat de pe lângă oficiul registrului comerțului │[]││ privind constituirea și înregistrarea societății │ │├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┤│ 3. Copia certificatului de înregistrare la oficiul registrului comerțului │[]│├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┤│ 4. Dovada deținerii capitalului social minim subscris și integral vărsat │[]│├───────────────────┬──────────────────────────────────┬────────────────────────────────┴──┤│ 5. Regulamente │Regulament de organizare și │Regulile interne privind procedu- ││ │funcționare │rile de lucru, de supraveghere și ││ │ │de control intern │├───────────────────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤│ │ [] │ [] │├───────────────────┴──────────────────────────────────┴──────────────────────────────┬────┤│ 6. Regulamentele și procedurile pieței/piețelor reglementate pentru care operatorul │ [] ││de piață solicită autorizarea*2). │ │└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┴────┘┌───────────┬──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│PAGINA 2/2 │ OPIS DOCUMENTE PENTRU AUTORIZAREA ││ │ OPERATORULUI DE PIAȚĂ ││ │ …………………………………*1) │├───────────┴─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬────┤│7. Studiu de fezabilitate cuprinzând cel puțin informații privind necesitatea │ [] ││ punerii în funcțiune a sistemului/sistemelor de tranzacționare, estimarea │ ││ volumului operațiunilor pentru cel puțin un an de activitate și caracteristicile │ ││ sistemului proiectat/existent. │ │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────┤│8. Copie legalizată a actului care atestă deținerea cu titlu legal a spațiului │ [] ││ necesar funcționării operatorului de piață, materializat prin una din următoarele │ ││ forme*3): │ │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────┤│ – act de proprietate ce trebuie încheiat în formă autentică, transcris în │ [] ││ registrul de transcripții imobiliare sau înscris în cartea funciară de pe │ ││ lângă judecătoria în a cărei rază se află imobilul; │ │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────┤│ – contract de închiriere care trebuie să conțină o clauză de reînnoire și să fie│ [] ││ înregistrat, dacă este cazul, la autoritatea fiscală. │ │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────┤│9. Copia contractului cu depozitarul central care administrează sistemul de │ [] ││ compensare-decontare și după caz, contractul cu casa de compensare/contrapartea │ ││ centrală. │ │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────┤│10. Copia contractului încheiat cu un auditor financiar, membru al Camerei │ [] ││ Auditorilor Financiari din România și care îndeplinește criteriile comune │ ││ stabilite de A.S.F. și Camera Auditorilor Financiari din România. │ │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────┤│11. Categoriile, nivelurile și plafoanele comisioanelor și tarifelor ce vor fi │ [] ││ practicate, dacă au fost aprobate de AGA la momentul autorizării. │ │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────┤│12. Lista și dovada deținerii cu titlu legal a echipamentelor tehnice, în copie, │ [] ││ respectiv dovada dreptului de utilizare și acces la acestea, care vor fi folosite│ ││ în scop unic pentru realizarea obiectului de activitate supus autorizării │ │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────┤│13. Copia deținerii cu titlu legal a dreptului de proprietate sau, după caz, de │ [] ││ utilizare a programului informatic de tranzacționare, care va fi folosit numai │ ││ pentru activitatea supusă autorizării, sau declarația pe propria răspundere, în │ ││ original, a reprezentantului legal al operatorului de piață, din care să rezulte │ ││ că programul informatic de tranzacționare este produs de către departamentul │ ││ informatică al acestuia, precum și manualul de operare, specific fiecărui tip de │ ││ piață reglementată organizată și administrată. │ │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────┤│14. Raportul de audit realizat de un auditor de sisteme informatice, independent față│ [] ││ de operatorul de piață, care să certifice gradul de siguranță al sistemului │ ││ utilizat de operatorul de piață. │ │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────┤│15. Declarație pe propria răspundere, sub semnătură olografă, din partea │ [] ││ reprezentantului legal al operatorului de piață, din care să rezulte faptul că │ ││ societatea respectivă respectă condițiile prevăzute de Legea nr. 297/2004 privind│ ││ piața de capital, cu modificările și completările ulterioare, și de reglementă- │ ││ rile emise de A.S.F. în aplicarea acesteia │ │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────┤│16. Lista cuprinzând specimenele de semnături pentru reprezentantul/reprezentanții │ [] ││ operatorului de piață în relația cu A.S.F. │ │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────┤│17. Dovada achitării în contul A.S.F. a tarifului pentru: │ [] ││ a) eliberarea autorizației de funcționare a operatorului de piață; │ ││ b) înscrierea operatorului de piață în Registrul A.S.F.; │ ││ c) autorizarea fiecărei piețe reglementate în parte. │ │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────┤│18. Orice alte documente pe care A.S.F. le poate solicita pentru evaluarea │ [] ││ respectării condițiilor de autorizare. │ │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┴────┤│Numele și prenumele reprezentanților legali: ….. Semnătura reprezentantului legal:…. ││Numele și prenumele persoanelor de contact: …… Semnătura persoanei de contact: ….. ││ ││ Data: │└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘Notă …
*1) Se va completa denumirea solicitantului.
*2) Vor fi enumerate regulamentele și procedurile fiecărei piețe reglementate pentru care operatorul de piață solicită aprobarea. Textul integral al regulamentelor și procedurilor, pe suport hârtie și în format electronic, va fi anexat la prezentul opis.
*3) Contractul de închiriere trebuie să fie valabil cel puțin 12 luni de la data depunerii cererii de autorizare. Actul de spațiu va fi reînnoit și depus la A.S.F. în maximum 15 zile de la data expirării. Nu se acceptă contracte de subînchiriere sau de asociere în participațiune ca dovadă a deținerii spațiului destinat sediului social/sediului central.NOTĂ:Dacă spațiul din formular nu este suficient pentru detalierea răspunsurilor, completările se vor face pe o pagină separată, cu semnătura reprezentantului legal și ștampila societății. +
Anexa nr. 2(Anexa nr. 2 la regulament)┌───────────┬──────────────────────────────────────────────────────────────────┐│PAGINA 1/1 │ OPIS DOCUMENTE PENTRU AUTORIZAREA MODIFICĂRILOR ÎN MODUL DE ││ │ ORGANIZARE ȘI FUNCȚIONARE AL OPERATORULUI DE PIAȚĂ ││ │ ……………………………………………*1) │├───────────┴──────────────────────────────────────────────────────────────────┤│Documente generale │├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬──┤│ 1. hotărârea organului statutar al operatorului de piață*2) │[]│├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┤│ 2. actul adițional la actul constitutiv al operatorului de piață │ │├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┤│ – original │[]│├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┤│ – copie purtând încheiere de dată certă, în original; │[]│├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┤│ 3. dovada achitării în contul A.S.F., după caz, a tarifului pentru: │ │├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┤│ a) autorizare modificări în modul de organizare și funcționare │[]││ b) validare/aprobare membru consiliu de administrație/consiliu de │[]││ supraveghere/director/membru al directoratului; │ ││ c) aprobare reglementări. │[]│├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┴──┤├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│Documente specifice pentru: ││(se bifează documentele anexate, în funcție de modificare solicitată a fi ││autorizată) │├─────────────────────────┬─────────────────────────────────────────────────┬──┤│Emiterea, modificarea și │4. fundamentarea elaborării, modificării și │[]││completarea reglementă- │completării regulamentelor și procedurilor pieței│ ││rilor pieței/piețelor │reglementate, precum și proiectele reglementă- │ ││reglementate administrat │rilor supuse aprobării cu evidențierea, după caz,│ ││de operatorul de piață │a modificărilor/completărilor efectuate. │ │├─────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────┼──┤│Majorarea/Reducerea │5. dovada vărsării integrale a capitalului social│[]││capitalului social │într-un cont deschis special în acest scop la o │ ││ │instituție de credit. │ ││ ├─────────────────────────────────────────────────┼──┤│ │6. raportul de evaluare efectuat conform legii, │[]││ │în cazul aportului în natură, și actele care │ ││ │atestă proprietatea. │ ││ ├─────────────────────────────────────────────────┼──┤│ │7. raportul auditorului financiar cu privire la │[]││ │legalitatea majorării/reducerii capitalului │ ││ │social │ │├─────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────┼──┤│Înlocuirea membrilor │8. documentația prevăzută la │[]││consiliului de │cap. III din Regulamentul A.S.F. nr. 14/2015, │ ││administrație/consiliului│pentru membrii consiliului de administrație/ │ ││de supraveghere, │consiliului de supraveghere, directori/membrii │ ││directorilor sau │directoratului │ ││membrilor directoratului │ │ │├─────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────┴──┤│Schimbarea sediului │9. copie actului care atestă deținerea cu titlu ││social/sediului central │legal a spațiului destinat sediului social/sediului ││ │central necesar funcționării, materializat prin una ││ │din următoarele forme*3): ││ ├──────────────────┬────┬─────────────────────────┬──┤│ │act de proprietate│ [] │contract de închiriere │[]│├─────────────────────────┼──────────────────┴────┴─────────────────────────┴──┤│Înființarea*4)/ │10. copie actului care atestă deținerea cu titlu ││desființarea de │legal a spațiului destinat funcționării sediului ││sedii secundare │secundar, materializat prin una din următoarele ││ │forme*3): ││ ├──────────────────┬────┬─────────────────────────┬──┤│ │act de proprietate│ [] │contract de închiriere │[]││ ├──────────────────┴────┴─────────────────────────┼──┤│ │11. documente care să ateste îndeplinirea │[]││ │cerințelor de la art. 28 alin. (2). │ │├─────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────┼──┤│Modificarea obiectului de│12. Documentele menționate la pct. 1, 2 și 3 │ ││activitate │ │ │├─────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────┼──┤│Înlocuirea sistemului │13. Studiu de fezabilitate cuprinzând cel puțin │ ││tehnico-informatic │informații privind necesitatea înlocuirii │ ││folosit de operatorul de │sistemului/sistemelor de tranzacționare, perioada│ ││piață │de timp necesară punerii în funcțiune a │ ││ │sistemului/sistemelor de tranzacționare, │ ││ │estimarea volumului operațiunilor pentru cel │ ││ │puțin un an de activitate și caracteristicile │ ││ │sistemului proiectat/existent │ ││ ├─────────────────────────────────────────────────┼──┤│ │14. Lista și dovada deținerii cu titlu legal a │ ││ │echipamentelor tehnice, în copie, respectiv │ ││ │dovada dreptului de utilizare și acces la acestea│ ││ │care vor fi folosite în scop unic pentru │ ││ │realizarea obiectului de activitate supus │ ││ │autorizării │ ││ ├─────────────────────────────────────────────────┼──┤│ │15. Copia deținerii cu titlu legal a dreptului de│ ││ │proprietate sau, după caz, de utilizare a │ ││ │programului informatic de tranzacționare, care va│ ││ │fi folosit numai pentru activitatea supusă │ ││ │autorizării, sau declarația pe propria răspundere│ ││ │în original, a reprezentantului legal al │ ││ │operatorului de piață, din care să rezulte că │ ││ │programul informatic de tranzacționare este │ ││ │produs de către departamentul informatic al │ ││ │acestuia, precum și manualul de operare, specific│ ││ │fiecărui tip de piață reglementată organizată și │ ││ │administrată │ ││ ├─────────────────────────────────────────────────┼──┤│ │16. Raportul de audit realizat de un auditor de │ ││ │sisteme informatice, independent față de │ ││ │operatorul de piață, care să certifice gradul de │ ││ │siguranță al sistemului utilizat de operatorul de│ ││ │piață │ │├─────────────────────────┴─────────────────────────────────────────────────┴──┤│Numele și prenumele directorilor/ Semnăturile directorilor/ ││ membrilor directoratului: membrilor directoratului: ││ ……………….. ……………….. ││Data: │└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘Notă …
*1) Se va completa denumirea solicitantului.
*2) În cazul majorării capitalului social, hotărârea va preciza suma cu care urmează să se majoreze capitalul social și sursa/sursele ce se vor utiliza pentru majorarea solicitată. În cazul reducerii capitalului social, hotărârea trebuie să respecte nivelul minim al capitalului social prevăzut la art. 7 alin. (2) din Regulamentul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 2/2006 privind piețele reglementate și sistemele alternative de tranzacționare, cu modificările ulterioare, să arate motivele pentru care se face reducerea și modalitatea de efectuare.În cazul schimbării sistemului de administrare prin trecerea de la sistemul unitar de administrare la cel dualist de administrare, conform prevederilor art. 19^1 din Regulamentul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 2/2006, cu modificările ulterioare, pentru validarea membrilor directoratului, documentația nu va conține hotărârea consiliului de supraveghere.
*3) Documentele care atestă deținerea cu titlu legal a spațiului vor fi întocmite cu respectarea mențiunilor prevăzute la pct. 8 din anexa nr. 1 la Regulamentul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 2/2006, cu modificările ulterioare.
*4) Autorizarea de către A.S.F. a schimbării sediului social/sediului central sau a înființării unui sediu secundar va avea loc după efectuarea unei inspecții la noul sediu.
*5) Documentele care atestă deținerea cu titlu legal a spațiului vor fi întocmite cu respectarea mențiunilor prevăzute la pct. 8 din anexa nr. 1 la Regulamentul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 2/2006, cu modificările ulterioare. +
Anexa nr. 3(Anexa nr. 3 la regulament)┌───────────┬──────────────────────────────────────────────────────────────────┐│PAGINA 1/1 │ OPIS DOCUMENTE PENTRU AUTORIZAREA MODIFICĂRII CAPITALULUI ││ │ SOCIAL AL OPERATORULUI DE PIAȚĂ CA URMARE A FUZIUNII/DIVIZĂRII ││ │ ……………………………………………*1) │├───────────┴───────────────────────────────────────────────────────────────┬──┤│1. Cererea directorilor/membrilor directoratului operatorului de piață cu │[]││privire la încetarea activității operatorului de piață absorbit/divizat, │ ││însoțită de: │ │├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┤│ a) declarație pe propria răspundere a directorilor/membrilor │[]││ directoratului operatorului de piață, în original, din care să │ ││ rezulte că pe piața/piețele reglementată/reglementate respectivă/ │ ││ respective nu s-au inițiat noi contracte după data stabilită în │ ││ adunarea generală a acționarilor în care s-a hotărât fuziunea/ │ ││ divizarea │ │├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┤│ b) dovada achitării datoriilor față de: │ │├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┤│ – participanți │[]│├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┤│ – A.S.F. │[]│├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┤│ – alte entități ale pieței de capital │[]│├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┤│2. Hotărârile adunărilor generale extraordinare ale operatorilor de piață │ ││participanți la fuziune │ ││Denumire │ │├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┤│3. Proiectul de fuziune/divizare, potrivit Legii nr. 31/1990, republicată, │[]││cu modificările și completările ulterioare, și dovada necontestării la │ ││oficiul registrului comerțului a proiectului de fuziune/divizare │ │├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┤│4. Actul adițional modificator al actelor constitutive ale operatorilor de │[]││piață participanți sau, după caz, actul constitutiv al/ai operatorilor de │ ││piață rezultați │ │├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┤│5. Bilanțurile contabile de fuziune/divizare │[]│├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┤│6. Raportul administratorilor referitor la fuziune/divizare │[]│├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┤│7. Raportul auditorilor financiari referitor la fuziune/divizare │[]│├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┤│8. Actul privind spațiul sediului social/sediului central al operatorilor │[]││de piață rezultați în urma fuziunii/divizării, încheiat cu respectarea │ ││prevederilor art. 25 alin. (5) și (6) din Regulamentul nr. 2/2006 privind │ ││piețele reglementate și sistemele alternative de tranzacționare, cu │ ││modificările ulterioare │ │├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┤│9. Informare cu privire la situația piețelor reglementate administrate de │[]││operatorul/operatorii implicat/implicați în procesul de fuziune/ │ ││divizare*2) │ │├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┤│10. Lista tarifelor/comisioanelor practicate pe piața/piețele │[]││reglementată/reglementate │ │├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┤│11. Dovada achitării în contul A.S.F. a tarifului pentru obținerea │[]││autorizației │ │├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┤│12. Orice alte informații pe care A.S.F. le poate solicita în vederea │ ││analizării documentației │ │├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┴──┤│Numele și prenumele directorilor/ Semnăturile directorilor/ ││ membrilor directoratului: membrilor directoratului: ││ ……………….. ……………….. ││Data: │└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘Notă …
*1) Se va completa denumirea solicitantului.
*2) În situația unei fuziuni se vor respecta prevederile art. 30^1 din Regulamentul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 2/2006 privind piețele reglementate și sistemele alternative de tranzacționare, cu modificările ulterioare. În situația unei divizări a unui operator de piață, se vor respecta prevederile art. 30^2 din Regulamentul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 2/2006, cu modificările ulterioare. NOTĂ:Dacă spațiul din formular nu este suficient pentru detalierea răspunsurilor, completările se vor face pe o pagină separată, cu semnătura reprezentantului legal și ștampila societății.