REGULAMENT nr. 1 din 16 ianuarie 2002 (*republicat*)

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: BANCA NATIONALA A ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 811 din 2 septembrie 2004
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEREGULAMENT 12 13/11/2007
ART. 34INTRAT IN VIGOAREREGULAMENT (R) 1 16/01/2002
Actiuni induse de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulPUNE IN VIGOAREREGULAMENT (R) 1 16/01/2002 ART. 34
ART. 36ABROGA PECIRCULARA 44 30/11/1995
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUCIRCULARA 22 03/07/2003 ART. 2
ActulARE LEGATURA CUCIRCULARA 22 03/07/2003 ART. 3
ActulARE LEGATURA CUCIRCULARA 22 03/07/2003 ART. 4
ActulARE LEGATURA CUCIRCULARA 22 03/07/2003 ART. 5
ActulREFERIRE LARECTIFICARE 22 03/07/2003
ActulREPUBLICARE IN BAZACIRCULARA 22 03/07/2003 ART. 6
ActulREFERIRE LACIRCULARA 31 21/08/2002
ActulPUNE IN VIGOAREREGULAMENT (R) 1 16/01/2002 ART. 34
ActulREFERIRE LARECTIFICARE 1 16/01/2002
ActulREPUBLICA PEREGULAMENT 1 16/01/2002
ART. 2REFERIRE LALEGE 278 23/06/2004
ART. 2REFERIRE LAOG 10 22/01/2004
ART. 2REFERIRE LALEGE 597 29/10/2002
ART. 2REFERIRE LAOUG 138 18/10/2001
ART. 2REFERIRE LALEGE 83 15/04/1998
ART. 26REFERIRE LALEGE 200 16/04/2002
ART. 26REFERIRE LAOUG 97 29/06/2000 CAP. 1
ART. 35REFERIRE LALEGE 200 16/04/2002
ART. 35REFERIRE LANORMA 7 14/05/2002
ART. 35REFERIRE LAOUG 97 29/06/2000
ART. 35REFERIRE LAOUG 97 29/06/2000 CAP. 1
ART. 36ABROGA PECIRCULARA 44 30/11/1995
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEREGULAMENT 12 13/11/2007
ActulREFERIT DECIRCULARA 31 20/12/2004
ART. 34INTRAT IN VIGOAREREGULAMENT (R) 1 16/01/2002

privind sistemul de transfer de fonduri de mare valoare



Notă *) Republicat în temeiul art. VI din Circulara Băncii Naţionale a României nr. 22/2003 pentru modificarea Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 1/2002 privind sistemul de transfer de fonduri de mare valoare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 546 din 30 iulie 2003 şi rectificată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 350 din 21 aprilie 2004, dându-se textelor o nouă numerotare.Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 1/2002 a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 44 din 22 ianuarie 2002, rectificat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 175 din 13 martie 2002 şi a mai fost modificat prin Circulara Băncii Naţionale a României nr. 31/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 683 din 16 septembrie 2002. + 
Capitolul IDispoziţii generale + 
Articolul 1Prezentul regulament stabileşte principiile şi modul de desfăşurare a procesării şi decontării pe bază brută, în aceeaşi zi bancară, a plăţilor de mare valoare între participanţi, prin sistemul de transfer de fonduri de mare valoare administrat de Societatea Naţională de Transfer de Fonduri şi Decontări – TransFonD – S.A., în calitatea sa de agent al Băncii Naţionale a României, denumit în continuare TransFonD.
 + 
Articolul 2În sensul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:a) participant*1) – orice bancă, persoană juridică română, sucursală din România a unei bănci, persoană juridică străină, denumite în continuare bănci, orice casă centrală a cooperativelor de credit sau Banca Naţională a României, care are acces la sistemul de transfer de fonduri de mare valoare, prin intermediul unui unic punct de acces, de preferinţă la sediul său central, precum şi Trezoreria Statului, care are acces la sistemul de transfer de fonduri de mare valoare, prin intermediul a 49 de puncte de acces, respectiv: Ministerul Finanţelor Publice, direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti şi administraţiile finanţelor publice ale sectoarelor municipiului Bucureşti, denumite în continuare trezorerii participante;b) plată de mare valoare – instrucţiunea de transfer-credit, în general de mare valoare, inclusiv cea aferentă pieţelor valutară/monetară, între participanţi, efectuată de aceştia în nume propriu sau în numele clienţilor;c) prioritate la refuz – numărul de ordin atribuit de către participantul plătitor anumitor plăţi de mare valoare, indiferent de tipul acestora, în scopul ierarhizării lor pentru efectuarea eventualelor refuzuri ca urmare a lipsei de lichidităţi în contul său deschis la Banca Naţională a României;d) revocare – retragerea de la decontare a unei plăţi de mare valoare în interiorul intervalului de recepţie;e) sistem de transfer de fonduri – acord formal având la bază un contract între membrii acestuia, cu reguli comune şi proceduri standardizate pentru transmisia şi decontarea obligaţiilor băneşti apărute între membrii şi/sau alţi beneficiari ai sistemului;f) sistem intrabancar – totalitatea unităţilor teritoriale ale participantului şi a relaţiilor dintre acestea privind transferurile de fonduri;g) sistem de transfer de fonduri de mare valoare – sistem de transfer de fonduri, prin care plăţile de mare valoare între participanţi sunt procesate instrucţiune cu instrucţiune, decontarea acestora asigurându-se pe bază brută agregată în aceeaşi zi bancară;h) TEMP – modulul informatic (Transfer Electronic al Mesajelor de Plată) pus la dispoziţie participanţilor de sistemul de transfer de fonduri de mare valoare pentru transferul plăţilor de mare valoare ale participanţilor;i) unitate subparticipantă iniţiatoare – orice unitate subparticipantă din sistemul intrabancar/intrareţea/intertrezorerii al participantului, care iniţiază o plată de mare valoare în nume propriu sau în numele clienţilor săi;j) unitate subparticipantă destinatară – orice unitate subparticipantă din sistemul intrabancar/intrareţea/intertrezorerii al participantului, care acceptă o plată de mare valoare în nume propriu sau pentru a pune la dispoziţia clienţilor săi o anumită sumă de bani;k) ziua z – ziua bancară în care are loc decontarea plăţilor de mare valoare în cadrul sistemului de transfer de fonduri de mare valoare;l) sistem intrareţea – totalitatea organizaţiilor cooperatiste de credit din cadrul unei reţele cooperatiste de credit şi a relaţiilor dintre acestea privind transferurile de fonduri;m) unitate teritorială a participantului – orice unitate a unei bănci sau sediu secundar al unei case centrale a cooperativelor de credit;n) unitate subparticipantă – orice unitate teritorială a unei bănci, sediu secundar al unei case centrale a cooperativelor de credit, cooperativă de credit sau trezorerie municipală, orăşenească sau de comună care nu are acces direct la sistemul de transfer de fonduri de mare valoare decât prin intermediul unui participant;o) sistem intertrezorerii – totalitatea trezoreriilor participante şi a unităţilor lor subparticipante şi a relaţiilor dintre acestea direct sau prin reţeaua TransFonD privind transferurile de fonduri de mare valoare.––––-*1) În această categorie este inclusă şi orice bancă aflată în regim special de decontare sau în procedură de faliment declarată înainte de intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 138/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 83/1998 privind procedura falimentului băncilor, aprobată şi modificată prin Legea nr. 597/2002.Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 138/2001 a fost abrogată prin Ordonanţa Guvernului nr. 10/2004 privind procedura reorganizării judiciare şi a falimentului instituţiilor de credit, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 84 din 30 ianuarie 2004, aprobată cu modificări prin Legea nr. 278/2004.
 + 
Articolul 3(1) Accesul participanţilor, alţii decât Trezoreria Statului, în sistemul de transfer de fonduri de mare valoare se efectuează centralizat, prin intermediul unui unic punct de acces, situat la centrala TransFonD.(2) Accesul Trezoreriei Statului în sistemul de transfer de fonduri de mare valoare se efectuează astfel:a) direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene în cadrul sucursalelor TransFonD din judeţul respectiv (40 de puncte de acces);b) direcţiile generale ale finanţelor publice ale municipiului Bucureşti şi judeţului Ilfov, precum şi administraţiile finanţelor publice ale sectoarelor municipiului Bucureşti în cadrul Sucursalei Municipiului Bucureşti a TransFonD (8 puncte de acces);c) Ministerul Finanţelor Publice în cadrul centralei TransFonD (un singur punct de acces).
 + 
Articolul 4Băncile sau casele centrale ale cooperativelor de credit care au sediul central situat în altă localitate decât în Bucureşti au posibilitatea ca, în baza unei notificări oficiale transmise în prealabil TransFonD, să delege în calitate de participant propria unitate teritorială/propriul sediu secundar din Bucureşti.
 + 
Articolul 5Participanţii au obligaţia să colecteze şi/sau să difuzeze în propriul sistem intrabancar/intrareţea/ intertrezorerii informaţia privind iniţierea şi, respectiv, acceptarea plăţilor de mare valoare în cadrul intervalelor maximale precizate în anexa nr. 1.
 + 
Capitolul IITipuri de plăţi de mare valoare + 
Articolul 6(1) În categoria plăţilor de mare valoare sunt incluse următoarele tipuri de operaţiuni:a) instrucţiunile de transfer-credite între participanţi, efectuate în nume propriu sau în numele şi pe conturile clienţilor (persoane fizice, persoane juridice sau unităţi subparticipante), în sumă de minimum 500 milioane lei sau indiferent de valoare, în cazul în care iniţiatorul acestora decide să utilizeze sistemul de transfer de fonduri de mare valoare, denumite în continuare plăţi de mare valoare proprii sau ale clienţilor;b) instrucţiunile de transfer-credit între participanţi, aferente pieţelor valutară şi monetară, inclusiv cele aferente facilităţilor permanente acordate de Banca Naţională a României.(2) Banca Naţională a României îşi rezervă dreptul de a modifica limita inferioară stabilită la alin. (1) lit. a), în funcţie de condiţiile pieţei.(3) Nu sunt acceptate în sistemul de transfer de fonduri de mare valoare instrucţiunile de transfer-credit între diferite trezorerii participante, efectuate în nume propriu sau în numele şi pe conturile clienţilor (persoane fizice, persoane juridice sau unităţi subparticipante), indiferent de valoarea acestora, cu excepţia cazurilor speciale definite în convenţia încheiată între Banca Naţională a României şi Ministerul Finanţelor Publice. Pentru procesarea transferurilor de fonduri intertrezorerii, Trezoreria Statului va utiliza sistemul de transfer de fonduri de mică valoare.
 + 
Capitolul IIIEtapele prelucrării plăţilor de mare valoare în cadrul sistemului de transfer de fonduri de mare valoare + 
Secţiunea 1Recepţia şi revocarea + 
Articolul 7Plăţile de mare valoare iniţiate de participanţii-plătitori sunt transmise de către aceştia în vederea procesării lor de către TransFonD, prin intermediul uneia dintre următoarele modalităţi:a) pe suport hârtie (ordine de plată), în conformitate cu reglementările în vigoare;b) pe suport electronic – TEMP, în baza unui acord prealabil încheiat cu TransFonD;c) pe suport electronic – TELEX, în baza unui acord prealabil încheiat cu TransFonD.
 + 
Articolul 8Participantul-plătitor are obligaţia ca la plăţile de mare valoare iniţiate pe suport hârtie să anexeze, dacă este necesar, unul dintre următoarele documente:a) exemplarul roz/roşu al ordinului de plată întocmit de clientul său, de unitatea subparticipantă sau de clientul acesteia şi acceptat în original de către participant;b) exemplarul roz/roşu al ordinului de plată sau transmisia telex/modem a acestuia (acceptată de către participantul-plătitor) aparţinând unităţii subparticipante sau clientului acesteia, care va conţine toate informaţiile cuprinse în ordinul de plată original;c) comunicarea de refuz la executare, emisă în conformitate cu reglementările în vigoare în domeniu, în situaţia refuzului la încasare al unei plăţi de mare valoare;d) documentele menţionate la lit. a) sau b), întocmite de participantul-plătitor sau de unitatea subparticipantă şi aferente instrumentelor de plată de debit, acceptate total sau parţial, în situaţia excluderii temporare din calculul compensării fie a participantului-plătitor, fie a participantului-beneficiar.
 + 
Articolul 9TransFonD acceptă, în vederea procesării, plăţile de mare valoare transmise prin TEMP, însoţite numai de ordinele de plată iniţiate de participanţi şi, dacă este cazul, a unuia dintre documentele menţionate la art. 8.
 + 
Articolul 10Intervalele de recepţie ale plăţilor de mare valoare în sistemul de transfer de fonduri de mare valoare sunt cele prevăzute în anexa nr. 2.
 + 
Articolul 11În situaţia prevăzută la art. 9 participanţii au posibilitatea să transmită TransFonD ordinele de plată aferente plăţilor de mare valoare, recepţionate prin modulul informatic TEMP, cu maximum o jumătate de oră peste intervalele de recepţie stabilite.
 + 
Articolul 12TransFonD are obligaţia să refuze, în cursul aceleiaşi zile bancare, plăţile de mare valoare recepţionate de la participanţi, în situaţia în care acestea nu respectă condiţiile de fond şi de formă stabilite pe baza reglementărilor în vigoare şi a cadrului contractual.
 + 
Articolul 13Plăţile de mare valoare recepţionate de sistemul de transfer de fonduri de mare valoare pot fi revocate de participantul-plătitor, fără acordul participantului beneficiar sau al TransFonD, în interiorul intervalelor de recepţie ale acestora, în baza unei notificări oficiale remise TransFonD, semnată de persoanele autorizate să angajeze participantul, în conformitate cu fişa specimenelor de semnătură aprobate.
 + 
Articolul 14Revocarea plăţilor de mare valoare după încheierea intervalelor aferente recepţiei acestora este interzisă. Participantul-plătitor are posibilitatea să recupereze suma de bani numai în baza acordului cu participantul-beneficiar, conform procedurii menţionate la art. 19.
 + 
Secţiunea a 2-aProcesarea + 
Articolul 15TransFonD procesează plăţile de mare valoare recepţionate, instrucţiune cu instrucţiune, prin intermediul conturilor analitice deschise în evidenţele Băncii Naţionale a României pe numele participanţilor. Conturile analitice utilizate în cadrul sistemului de transfer de fonduri de mare valoare sunt cele cuprinse în anexa nr. 3.
 + 
Articolul 16(1) În situaţia insuficienţei disponibilităţilor în conturile băncilor sau caselor centrale ale cooperativelor de credit, TransFonD este autorizat să refuze procesarea plăţilor de mare valoare recepţionate, în ordinea priorităţii la refuz atribuită acestora de către fiecare participant-plătitor. Plăţile de mare valoare refuzate sunt restituite participanţilor-plătitori însoţite de comunicări de refuz la executare semnate de persoanele autorizate să angajeze TransFonD, în cadrul intervalelor de eliberare a extraselor de cont.(2) În situaţia insuficienţei disponibilităţilor în contul curent general al Trezoreriei Statului, TransFonD este autorizat să refuze/amâne procesarea plăţilor de mare valoare recepţionate, în conformitate cu dispoziţiile primite în scris, până la ora 4,15 p.m., de la Ministerul Finanţelor Publice. Plăţile de mare valoare refuzate sunt fie restituite Trezoreriei Statului însoţite de comunicări de refuz la executare semnate de persoanele autorizate să angajeze TransFonD, în cadrul intervalelor de eliberare a extraselor de cont, fie amânate la plată, cu o zi bancară, conform dispoziţiilor primite în acest sens de la Ministerul Finanţelor Publice.
 + 
Articolul 17În cazul în care:– băncile sau casele centrale ale cooperativelor de credit nu au stabilit priorităţi la refuz plăţilor de mare valoare;– valoarea plăţilor de mare valoare cărora li s-au stabilit priorităţi la refuz este mai mică decât lipsa de lichidităţi din contul băncilor sau caselor centrale ale cooperativelor de credit;– Trezoreria Statului nu a remis TransFonD, până la ora 4,15 p.m., dispoziţiile în scris privind plăţile de mare valoare care urmează a fi refuzate/amânate, refuzul acestora se va efectua de către TransFonD conform principiului: "plata/plăţile de mare valoare cu cea mai apropiată valoare de lipsa de lichidităţi din contul participantului este/sunt respinsă/respinse".
 + 
Articolul 18Dacă până în ziua bancară următoare datei debitării contului clientului plătitor care a iniţiat o plată de mare valoare participantul nu a fost în măsură să-şi asigure în contul său curent deschis la Banca Naţională a României disponibilităţile necesare efectuării acestei plăţi, acesta are obligaţia ca, până la sfârşitul intervalului precizat anterior, să crediteze contul clientului plătitor, direct sau prin intermediul unităţii sale subparticipante, cu suma de bani care nu poate fi transferată în contul participantului-beneficiar, inclusiv, unde este cazul, comisioanele, spezele şi orice alte taxe reţinute în vederea efectuării serviciului de transfer de fonduri.
 + 
Articolul 19Refuzul la încasare al plăţilor de mare valoare se efectuează prin iniţierea de către participantul-beneficiar a unei instrucţiuni de transfer-credit obişnuite, însoţită de o comunicare de refuz la executare, în condiţiile reglementărilor în vigoare şi încadrării în intervalele maximale precizate în anexa nr. 4.
 + 
Secţiunea a 3-aDecontarea finală şi irevocabilă + 
Articolul 20Decontarea finală şi irevocabilă a plăţilor de mare valoare, procesate de TransFonD instrucţiune cu instrucţiune, este asigurată de Banca Naţională a României pe bază brută agregată, în aceeaşi zi bancară, în limita disponibilităţilor din conturile participanţilor, la orele stabilite în anexa nr. 2.
 + 
Articolul 21Sistemul de transfer de fonduri de mare valoare pune la dispoziţie participanţilor, în interiorul intervalelor stabilite în anexa nr. 2, extrase de cont sub sigla Băncii Naţionale a României privind plăţile de mare valoare decontate final şi irevocabil.
 + 
Secţiunea a 4-aRaportări + 
Articolul 22TransFonD are obligaţia să raporteze Băncii Naţionale a României, la sfârşitul fiecărei zile bancare, următoarele:a) situaţia plăţilor de mare valoare refuzate în ziua respectivă din cauza insuficienţei disponibilităţilor în conturile participanţilor-plătitori şi a celor refuzate, respectiv amânate la plată, de către Trezoreria Statului din cauza insuficienţei disponibilităţilor în conturile participanţilor-plătitori;b) situaţia plăţilor de mare valoare aferente pieţei secundare a titlurilor de stat decontate în ziua respectivă.
 + 
Capitolul IVDispoziţii finale + 
Secţiunea 1Comisioane + 
Articolul 23(1) Pentru serviciile oferite în cadrul sistemului de transfer de fonduri de mare valoare, Banca Naţională a României, prin intermediul TransFonD, percepe automat comisioane participanţilor, alţii decât Banca Naţională a României şi Trezoreria Statului.(2) Participanţii-plătitori şi participanţii-beneficiari datorează următoarele comisioane:a) 150.000 lei pentru fiecare plată de mare valoare decontată prin intermediul sistemului de transfer de fonduri de mare valoare, cu excepţia celor prevăzute la lit. b) şi la alin. (3);b) 300.000 lei pentru fiecare plată aferentă depozitelor la Banca Naţională a României şi dobânzilor corespunzătoare acestora.(3) În mod excepţional participanţii-plătitori datorează următoarele comisioane:a) 300.000 lei pentru fiecare plată de mare valoare prelucrată prin intermediul sistemului de transfer de fonduri de mare valoare, transmisă în ultima jumătate de oră a intervalului de recepţie stabilit în anexa nr. 2;b) 300.000 lei pentru fiecare plată de mare valoare refuzată pe motiv de lipsă de disponibilităţi în contul participantului-plătitor.
 + 
Secţiunea a 2-aCorectarea eventualelor erori de înregistrare + 
Articolul 24Pentru eventualele erori de înregistrare în cadrul sistemului de transfer de fonduri de mare valoare participanţii au obligaţia să sesizeze în scris Banca Naţională a României într-un interval de maximum 10 zile bancare de la data înregistrării erorii în extrasul de cont al participantului. După expirarea acestui termen nu poate fi angajată răspunderea Băncii Naţionale a României.
 + 
Secţiunea a 3-aSancţiuni + 
Articolul 25(1) Contractele încheiate de către bănci şi casele centrale ale cooperativelor de credit cu clienţii acestora, persoane fizice sau juridice, trebuie să conţină, fără a se limita la acestea, următoarele clauze:a) plata unei dobânzi de întârziere de minimum 0,05% din valoarea plăţii de mare valoare, pe fiecare zi de întârziere, suportată de către bănci şi, respectiv, de casele centrale ale cooperativelor de credit sau unităţile lor teritoriale în cazul în care acestea nu au respectat intervalele maximale stabilite în anexele nr. 1 şi 4;b) plata unei penalităţi de minimum 0,1% din valoarea plăţii de mare valoare, pe fiecare zi de întârziere, suportată de către bănci şi, respectiv, de casele centrale ale cooperativelor de credit sau unităţile lor teritoriale în cazul în care acestea nu au respectat prevederile art. 18.(2) Casele centrale ale cooperativelor de credit au obligaţia să impună încheierea unor contracte între cooperativele de credit afiliate şi clienţii acestora, care să cuprindă, fără a se limita la acestea, clauzele prevăzute la alin. (1).
 + 
Articolul 26(1) Băncile au obligaţia să includă clauzele prevăzute la art. 25 în contractele încheiate înainte de data intrării în vigoare a prezentului regulament cu propriii clienţi, până la data de 1 iulie 2002.(2) Organizaţiile cooperatiste de credit din cadrul unei reţele, constituite sau rezultate prin reorganizarea organizaţiilor cooperaţiei de credit în conformitate cu prevederile cap. 1 secţiunea 1 de la titlul X – Dispoziţii tranzitorii din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000 privind organizaţiile cooperatiste de credit, aprobată şi modificată prin Legea nr. 200/2002, cu modificările ulterioare, au obligativitatea să includă clauzele prevăzute la art. 25 în contractele cu propriii clienţi în termen de maximum 60 de zile de la obţinerea autorizaţiei de funcţionare de la Banca Naţională a României.
 + 
Secţiunea a 4-aAlte dispoziţii finale + 
Articolul 27(1) TransFonD asigură băncilor care nu au organizate propriile structuri intrabancare astfel încât să răspundă prevederilor prezentului regulament procesarea plăţilor de mare valoare prin intermediul sucursalelor sale deschise în toate oraşele reşedinţă de judeţ şi în municipiul Bucureşti, pentru un interval de timp de 4 luni de la data intrării în vigoare a prezentului regulament.(2) TransFonD asigură trezoreriilor care nu au organizate propriile structuri intertrezorerii procesarea plăţilor de mare valoare prin intermediul sucursalelor sale deschise în toate oraşele reşedinţă de judeţ şi în municipiul Bucureşti.
 + 
Articolul 28Pentru intervalul stabilit la art. 27 sucursalele şi centrala TransFonD vor asigura procesarea plăţilor de mare valoare în ziua bancară a recepţionării lor, în condiţiile respectării tuturor celorlalte prevederi ale prezentului regulament.
 + 
Articolul 29(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentului regulament activităţile de transfer de fonduri aferente pieţelor valutară şi monetară, inclusiv piaţa secundară a titlurilor de stat, între bănci şi Banca Naţională a României, precum şi decontarea acestor transferuri se vor efectua prin intermediul TransFonD, în calitate de agent al Băncii Naţionale a României, în baza prezentului regulament.(2) Activităţile de transfer de fonduri aferente pieţelor valutară şi monetară, inclusiv pieţei secundare a titlurilor de stat, între case centrale ale cooperativelor de credit şi Banca Naţională a României, precum şi decontarea acestor transferuri se vor efectua prin intermediul TransFonD, în calitate de agent al Băncii Naţionale a României, în baza prezentului regulament.
 + 
Articolul 30(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentului regulament transferurile de fonduri aferente pieţelor valutară şi monetară, inclusiv piaţa primară a titlurilor de stat, între bănci şi Trezoreria Statului se vor efectua direct de Banca Naţională a României, sediul OIS 96150, decontarea finală şi irevocabilă a acestor transferuri de fonduri având loc la ora 16,30.(2) Transferurile de fonduri aferente pieţelor valutară şi monetară, inclusiv pieţei primare a titlurilor de stat, între case centrale ale cooperativelor de credit şi Trezoreria Statului se vor efectua direct de către Banca Naţională a României, sediul OIS 96150, decontarea finală şi irevocabilă a acestor transferuri de fonduri având loc la ora 16,30.
 + 
Articolul 31Transferurile de fonduri aferente înfiinţării, validării sau reîntregirii operaţiunilor de poprire pe conturile participanţilor, în care Banca Naţională a României are calitatea de terţ poprit, se vor efectua, începând cu data intrării în vigoare a prezentului regulament, direct de Banca Naţională a României, sediul OIS 96100, decontarea finală şi irevocabilă a acestor transferuri de fonduri având loc la ora 9,00.
 + 
Articolul 32(1) Banca Naţională a României şi băncile vor proceda, în maximum 4 luni de la data intrării în vigoare a prezentului regulament, la actualizarea contractelor de prestări de servicii privind furnizarea prin fax, în regim de confidenţialitate, a extraselor de cont analitice aferente procesării plăţilor de mare valoare, în conformitate cu prevederile prezentului regulament.(2) Casele centrale ale cooperativelor de credit pot încheia contracte de prestări de servicii privind furnizarea prin fax, în regim de confidenţialitate, a extraselor de cont analitice aferente procesării plăţilor de mare valoare, în conformitate cu prevederile prezentului regulament.(3) Ministerul Finanţelor Publice poate încheia un contract de prestări de servicii privind furnizarea prin fax, în regim de confidenţialitate, a extraselor de cont analitic aferente procesării plăţilor de mare valoare, în conformitate cu prevederile prezentului regulament.
 + 
Articolul 33Anexele nr. 1-4a) şi 4b) fac parte integrantă din prezentul regulament.
 + 
Articolul 34Prezentul regulament intră în vigoare la data de 15 februarie 2002.
 + 
Articolul 35Organizaţiile cooperatiste de credit din cadrul unei reţele, constituite sau rezultate prin reorganizarea organizaţiilor cooperaţiei de credit în conformitate cu prevederile cap. 1 secţiunea 1 de la titlul X – Dispoziţii tranzitorii din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000, aprobată şi modificată prin Legea nr. 200/2002, au obligaţia conformării la prevederile prezentului regulament în termen de maximum 60 de zile de la obţinerea autorizaţiei de funcţionare de la Banca Naţională a României, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000, aprobată şi modificată prin Legea nr. 200/2002, cu modificările ulterioare, şi ale Normei Băncii Naţionale a României nr. 7/2002 privind transferurile de fonduri în cadrul unei reţele cooperatiste de credit.
 + 
Articolul 36La data intrării în vigoare a prezentului regulament îşi încetează aplicabilitatea Circulara Băncii Naţionale a României nr. 44/1995 privind ordinele de plată cu valori mai mari de un miliard lei şi alimentarea conturilor de decontare a tranzacţiilor cu valori mobiliare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 289 din 13 decembrie 1995, precum şi orice alte dispoziţii contrare.NOTĂ:Redăm mai jos prevederile art. II, III, IV şi V din Circulara Băncii Naţionale a României nr. 22/2003:Art. II. – TransFonD asigură băncilor şi unităţilor caselor centrale ale organizaţiilor cooperatiste de credit care nu au organizate propriile structuri intrabancare/ intrareţea procesarea plăţilor de mare valoare în relaţia cu Trezoreria Statului prin intermediul sucursalelor sale deschise în toate oraşele reşedinţă de judeţ şi în municipiul Bucureşti, pentru un interval de timp de 4 luni de la data intrării în vigoare a prezentei circulare.Art. III. – Începând cu data intrării în vigoare a prezentei circulare transferurile de fonduri aferente pieţelor valutară şi monetară, inclusiv piaţa primară a titlurilor de stat, între bănci/case centrale ale cooperativelor de credit şi Trezoreria Statului se vor efectua de către TransFonD, în calitate de agent al Băncii Naţionale a României.Art. IV. – La data intrării în vigoare a prezentei circulare orice alte dispoziţii contrare îşi încetează aplicabilitatea.Art. V. – Prezenta circulară intră în vigoare la data de 1 septembrie 2003.
 + 
Anexa 1                    ┌───────────┐2' ┌──────────┐3' ┌────────────┐                    │ Sucursala │ z │TransFonD │ z │ Sucursala │                    │ TransFonD ├─────>│ Centrala ├─────> │ TransFonD │                    │initiatoare│ ┌>│ │ │destinatara │                    └───────────┘ │ └──────────┴───┐ └────┬───────┘                              ^ │z 3 z│ │3' z                          z │ │ │ │          1 2' │ │2 v v┌─────────┐ z-1 ┌───────────┴──────┴─┐ ┌─────────────────────┐4 z ┌───────┐│ ├──────>│Participant-platitor│ │Paticipant-beneficiar├────>│Benefi-││ Platitor│ │ │ │ │ │ciar │└─────────┘ └────────────────────┘ └─────────┬───────────┘ └───────┘                          ^ │                          │ │                          │z-1 v z+1┌─────────┐1 ┌──────┴────────┐ ┌───────────────┐4 ┌────────┐│ │ z-1 │ Unitate │ │ Unitate │ z+1 │ Benefi-││ Platitor│ ──────>│subparticipanta│ │subparticipanta├──────> │ ciar ││ │ │ initiatoare │ │ destinatara │ │ │└─────────┘ └───────────────┘ └───────────────┘ └────────┘     unde:     1 data debitarii contului clientului plătitor ;     2 data receptiei plăţilor de mare valoare de la bănci, casele centrale        ale cooperativelor de credit, BNR şi MFP;     2' data receptiei plăţilor de mare valoare de la Directiile Generale ale        finanţelor publice judetene, a Municipiului Bucureşti, precum şi        de la Administraţiile finanţelor publice ale sectoarelor Municipiului        Bucureşti;     3 data eliberarii extraselor de cont sub sigla BNR băncilor, caselor        centrale ale cooperativelor de credit, BNR şi MFP;     3' data eliberarii extraselor de cont sub sigla BNR Direcţiilor Generale        ale finanţelor publice judetene, a Municipiului Bucureşti        precum şi Administratiilor finanţelor publice ale sectoarelor        Municipiului Bucureşti;     4 data creditarii contului clientului beneficiar.                         ┌────────────────────────────────┐                         │ Circuitul maximal al plăţilor │                         │ de mare valoare │                         └────────────────────────────────┘
 + 
Anexa 2

Tip plata de mare valoare

Interval de
receptie al
plăţilor de
mare
valoare
Ora
decontarii
finale şi
irevoca-
bile
Interval de
eliberare a
extraselor de
cont

instrucţiuni de
transfer-credit
între participanti,
proprii sau ale
clientilor în suma
de minimum 500
milioane lei sau
indiferent de
valoare;

– plati ale par-
ticipantilor,
proprii sau ale
clientilor în
relaţia cu
Trezoreria statu-
lui

– plati intertre-
zorerii

8:00 a.m. –
12:00 a.m.

4:30 p.m.

4:30 p.m. –
7:30 p.m.

– plati între
participanti,
proprii sau ale
clientilor
8:00 a.m.-
1:00 p.m.

5:00 p.m

5:00 p.m. –
7:30 p.m.

– plati aferente
constituirii/
restituirii depo-
zitelor cu scop de
garantare, inclu-
siv dobanzile
acestora;
– plati aferente
restituirilor de
depozite/credite
la/de la BNR,
inclusiv dobanzile
acestora
8:00 a.m. –
9:45 a.m.

10:15 a.m.

10:15 a.m. –
7:30 p.m.

instrucţiuni de
transfer-credit
între participanti
aferente pietelor
valutara şi
monetara

– plati aferente
pietelor valutara
şi monetara ale
instituţiilor de
credit şi ale BNR
în relaţia cu
Trezoreria statu-
lui;
10:00 a.m.-
3:00 p.m.

– plati aferente
pietelor valutara
şi monetara ale
instituţiilor de
credit şi ale
BNR;
– plati aferente
reconstituirii
depozitelor cu
scop de garantare
executate în
aceeasi zi bancara

– plati aferente
facilitatilor
permanente acorda-
te de Banca
Naţionala a
României

10:00 a.m.-
5:45 p.m.

7:00 p.m

7:00 p.m.-
7:30 p.m.

               

Intervalele de prelucrare ale plăţilor de mare valoare

 + 
Anexa 3┌─────────────────────────────────────────┬───────────────────────────────┬────┐│ │ │Sim-││ │ │bol ││ │ │cont││ │ │ana-││ │ │li- ││ │ │tic ││ Tip plata de mare valoare │ Denumire cont analitic │ │├─────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼────┤│instrucţiuni de transfer-credit între │ │ ││participanti, proprii sau ale clientilor,│Plati proprii sau ale │ ││în suma de minimum 500 milioane │clientilor în relaţia cu │ ││lei sau indiferent de valoare; │Trezoreria Statului │ 302││ ├───────────────────────────────┼────┤│ │ Plati intertrezorerii │ 303││ ├───────────────────────────────┼────┤│ │Plati proprii sau ale │ ││ │clientilor │ 701│├─────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼────┤│ │Plati aferente pieţei valutare │ 801││ ├───────────────────────────────┼────┤│ │Plati aferente pieţei secundare│ ││ │a certificatelor de depozit │ 802││ ├───────────────────────────────┼────┤│ │Plati aferente pieţei primare │ ││ │a titlurilor de stat │ 803││ ├───────────────────────────────┼────┤│ │Plati aferente pieţei secundare│ ││ │a titlurilor de stat │ 805││ ├───────────────────────────────┼────┤│ │Plati aferente plasamentelor │ 809││ ├───────────────────────────────┼────┤│instrucţiuni de transfer-credit între │Plati aferente dobanzilor la │ ││participanti aferente │plasamente │ 810││pietelor valutara şi monetara ├───────────────────────────────┼────┤│ │Plati aferente depozitelor cu │ ││ │scop de garantare │ 905││ ├───────────────────────────────┼────┤│ │Plati aferente dobanzilor la │ ││ │depozitele cu scop de garantare│ 906││ ├───────────────────────────────┼────┤│ │Plati aferente pieţei primare a│ ││ │certificatelor de depozit │ 407││ ├───────────────────────────────┼────┤│ │Plati aferente depozitelor │ ││ │la BNR │ 411││ ├───────────────────────────────┼────┤│ │Plati aferente dobanzilor la │ ││ │depozitele la BNR │ 412││ ├───────────────────────────────┼────┤│ │Plati aferente creditelor de │ ││ │la BNR │ 400││ ├───────────────────────────────┼────┤│ │Plati aferente dobanzilor la │ ││ │creditele de la BNR │ 406│└─────────────────────────────────────────┴───────────────────────────────┴────┘        

Conturi analitice utilizate în cadrul
sistemului de transfer de fonduri de mare valoare

 + 
Anexa 4a                    ┌───────────┐ ┌──────────┐ z+1 ┌────────────┐                    │ Sucursala │ z+1 │TransFonD │<──────┤ Sucursala │                    │ TransFonD │<────┤ Centrala │ │ TransFonD │                    │initiatoare│ ┌──┤ │<─┐ │destinatara │                    └─────┬─────┘ │ └──────────┘ │ └────────────┘                          │ │ │ ^                      z+1 │ │z+1 │z+1 │z+1                      2' v v 2 │1 │1'┌─────────┐3 ┌────────────────────┐ ┌──────────┴───────┴──┐ ┌───────────┐│ │ z+1 │Participant-platitor│ │Paticipant-beneficiar│ │Beneficiar ││ Platitor│<──────┤ │ │ │ └───────────┘└─────────┘ └──────┬─────────────┘ └─────────────────────┘                         │                         │z+2                         v┌─────────┐3 ┌───────────────┐ ┌───────────────┐ ┌──────────┐│ │ z+2 │ Unitate │ │ Unitate │ │Beneficiar││ Platitor│<───────┤subparticipanta│ │subparticipanta│ └──────────┘│ │ │ initiatoare │ │ destinatara │└─────────┘ └───────────────┘ └───────────────┘     unde:     1 data receptiei refuzului la încasare al plăţilor de mare valoare        de la bănci, casele centrale ale cooperativelor de credit, BNR şi        MFP;     1' data receptiei refuzului la încasare al plăţilor de mare valoare        de la Directiile Generale ale finanţelor publice judetene, a        Municipiului Bucureşti precum şi Administraţiile finanţelor publice        ale sectoarelor Municipiului Bucureşti;     2 data eliberarii extraselor de cont sub sigla BNR băncilor, caselor        centrale ale cooperativelor de credit, BNR şi MFP;     2' data eliberarii extraselor de cont sub sigla BNR Direcţiilor Generale        ale finanţelor publice judetene, a Municipiului Bucureşti precum şi        Administratiilor finanţelor publice ale sectoarelor Municipiului        Bucureşti;     3 data creditarii contului clientului beneficiar.                 ┌───────────────────────────────────────────────────────┐                 │ Circuitul maximal al refuzului la încasare al plăţilor│                 │ de mare valoare – al participantului beneficiar │                 └───────────────────────────────────────────────────────┘
 + 
Anexa 4b                    ┌───────────┐ ┌──────────┐ z+2 ┌────────────┐                    │ Sucursala │ z+2 │TransFonD │<──────┤ Sucursala │                    │ TransFonD │<────┤ Centrala │ │ TransFonD │                    │initiatoare│ ┌──┤ │<─┐ │destinatara │                    └─────┬─────┘ │ └──────────┘ │ └────────────┘                          │ │ │ ^                      z+2 │ │z+2 │z+2 │z+2                      2' v v 2 │1 │1'┌─────────┐3 ┌────────────────────┐ ┌──────────┴───────┴──┐ ┌───────────┐│ │ z+2 │Participant-platitor│ │Paticipant-beneficiar│ │Beneficiar ││ Platitor│<──────┤ │ │ │ └───────────┘└─────────┘ └──────┬─────────────┘ └─────────────────────┘                         │ ^                         │z+3 │z+1/z+2                         v │┌─────────┐3 ┌───────────────┐ ┌──────┴────────┐ ┌──────────┐│ │ z+3 │ Unitate │ │ Unitate │ │Beneficiar││ Platitor│<───────┤subparticipanta│ │subparticipanta│ └──────────┘│ │ │ initiatoare │ │ destinatara │└─────────┘ └───────────────┘ └───────────────┘     unde:     1 data receptiei refuzului la încasare al plăţilor de mare valoare        de la bănci, casele centrale ale cooperativelor de credit, BNR şi        MFP;     1' data receptiei refuzului la încasare al plăţilor de mare valoare        de la Directiile Generale ale finanţelor publice judetene, a        Municipiului Bucureşti precum şi Administraţiile finanţelor publice        ale sectoarelor Municipiului Bucureşti;     2 data eliberarii extraselor de cont sub sigla BNR băncilor, caselor        centrale ale cooperativelor de credit, BNR şi MFP;     2' data eliberarii extraselor de cont sub sigla BNR Direcţiilor Generale        ale finanţelor publice judetene, a Municipiului Bucureşti precum şi        Administratiilor finanţelor publice ale sectoarelor Municipiului        Bucureşti;     3 data creditarii contului clientului beneficiar.           ┌────────────────────────────────────────────────────────────┐           │ Circuitul maximal al refuzului la încasare al plăţilor │           │ de mare valoare – al unităţilor subparticipante destinatare│           └────────────────────────────────────────────────────────────┘–––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x