REGULAMENT MULTISECTORIAL din 23 decembrie 2002

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL CONCURENTEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 165 din 17 martie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 300 21/12/2006
ActulABROGAT DEREGULAMENT 21/12/2006
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 143 27/07/1999 ART. 22
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 28
ART. 3REFERIRE LALEGE 143 27/07/1999
ART. 14REFERIRE LALEGE 143 27/07/1999
ART. 22REFERIRE LALEGE 143 27/07/1999 ART. 8
ART. 22REFERIRE LALEGE 143 27/07/1999 ART. 9
ART. 22REFERIRE LALEGE 143 27/07/1999 ART. 12
ART. 23REFERIRE LALEGE 143 27/07/1999 ART. 8
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 300 21/12/2006
ActulABROGAT DEREGULAMENT 21/12/2006
ActulAPROBAT DEORDIN 252 23/12/2002
ActulCONTINUT DEORDIN 252 23/12/2002

privind regulile tranzitorii aplicabile ajutorului de stat regional pentru proiecte mari de investiţii în sectoare industriale nespecifice



INTRODUCEREScopul notificării şi autorizării ajutoarelor de stat acordate de autorităţile publice sau de organismele care administrează surse ale statului este de a urmări măsura în care un ajutor de stat este compatibil cu un mediu concurential normal, într-o economie de piaţa în care preţurile produselor şi tarifele serviciilor sunt reglate de cerere şi oferta.Orice intenţie de a acorda un ajutor de stat nou sau de a modifica un ajutor existent trebuie să fie notificată Consiliului Concurentei. Fără autorizarea Consiliului Concurentei nu poate fi acordat nici un ajutor de stat.Elaborarea unui cadru juridic care reglementează materia ajutorului de stat reprezintă continuarea armonizării legislaţiei româneşti cu legislaţia europeană, parte a procesului de aderare a României la Uniunea Europeană.La 13 februarie 2002 Comisia Europeană a aprobat o reforma majoră, mai rapida, mai simpla şi mai riguroasă de stabilire a sistemului de control privind sprijinul guvernamental pentru investiţiile mari din Uniunea Europeană. Asa-numitul Cadru multisectorial privind ajutorul regional pentru proiectele mari de investiţii va crea o transparenta mai mare şi va reduce nivelul total al subvenţiilor acordate în Uniunea Europeană, în beneficiul unei concurente sanatoase, precum şi în beneficiul contribuabilului. Reforma va creşte responsabilitatea statelor membre în implementarea reglementărilor privind ajutorul de stat.Pentru România introducerea unor reglementări specifice ajutorului de stat regional pentru proiecte mari de investiţii reprezintă un pas necesar, în primul rând în analiza impactului pe care îl au aceste proiecte, cat şi în necesitatea stabilirii unor reguli în concordanta cu normele europene în domeniu.Deoarece Comisia Europeană a elaborat un nou Cadru multisectorial privind ajutorul regional pentru proiectele mari de investiţii, conceput ca un instrument de analiza mult mai flexibil, mai simplu şi mai transparent, pentru completarea legislaţiei ajutorului de stat din ţara noastră a fost necesară elaborarea a doua regulamente privind ajutorul de stat regional pentru proiecte mari de investiţii, care se aplică diferenţiat ca data, în funcţie de sectoare:– Regulament multisectorial privind regulile tranzitorii aplicabile ajutorului de stat regional pentru proiecte mari de investiţii în sectoarele industriale nespecifice – se aplică de la data publicării până la data de 31 decembrie 2003, cu excepţia sectoarelor siderurgic, autovehiculelor şi fibrelor sintetice;– Regulament multisectorial privind ajutorul de stat regional pentru proiecte mari de investiţii – se aplică de la data publicării pentru sectoarele siderurgic, autovehiculelor şi fibrelor sintetice şi de la data de 1 ianuarie 2004 pentru celelalte sectoare.În temeiul art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 şi al art. 22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat,Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament. + 
Capitolul 1Dispoziţii generaleDomeniul de aplicare + 
Articolul 1Prezentul regulament se aplică ajutorului de stat regional acordat pentru proiecte mari de investiţii în sectoarele industriale nespecifice până la data de 31 decembrie 2003.
 + 
Articolul 2Regulamentul privind ajutorul de stat regional şi ajutorul de stat pentru întreprinderi mici şi mijlocii (IMM) reprezintă cadrul general care se aplică ajutoarelor de stat regionale. Ca urmare, prezentul regulament cuprinde reguli specifice aplicabile ajutoarelor de stat regionale acordate pentru proiectele mari de investiţii, altele decât cele care sunt prevăzute la art. 3 şi 4.
 + 
Articolul 3(1) Sectoarele specifice, cum ar fi: agricultura, piscicultura, construcţiile de nave, transporturile, vor fi acoperite de reguli specifice, cu excepţia sectorului textil, care va fi singurul sector supus prevederilor prezentului regulament. Până la adoptarea acestor reguli specifice, Consiliul Concurentei va aplica Legea nr. 143/1999, cu completările ulterioare, şi regulamentele în vigoare pentru aplicarea acesteia.(2) Sectoarele privind siderurgia, autovehiculele şi fibrele sintetice vor fi acoperite de Regulamentul multisectorial privind ajutorul de stat regional pentru proiecte mari de investiţii.
 + 
Articolul 4Prezentul regulament nu se aplică:a) ajutorului regional pentru investiţii acordat doar pentru crearea de locuri de muncă, asa cum este prevăzut în Regulamentul privind ajutorul de stat regional şi ajutorul de stat pentru IMM;b) ajutorului pentru restructurare, care va fi acoperit de Regulamentul privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea firmelor aflate în dificultate.
 + 
Articolul 5Prezentul regulament nu va afecta aplicarea:a) Regulamentului privind ajutorul de stat pentru cercetare şi dezvoltare;b) Regulamentului privind ajutorul de stat pentru protecţia mediului.
 + 
Articolul 6Conform prezentului regulament, Consiliul Concurentei va stabili, de la caz la caz, o intensitate maxima admisibilă a ajutorului pentru proiectele care cad sub incidenţa obligaţiei de notificare. Aceasta poate conduce la intensitati ale ajutorului situate sub plafonul regional aplicabil.DefiniţiiProiect de investiţii
 + 
Articolul 7(1) Proiect de investiţii reprezintă o investiţie iniţială în capital/active fixe, în legătură cu crearea unei noi unităţi, extinderea unei unităţi existente sau demararea unei activităţi care implica o schimbare fundamentală în produsul sau în procesul de fabricaţie al unei unităţi existente, prin rationalizare, diversificare sau modernizare.(2) Proiectul de investiţii poate lua şi forma achiziţionării unei unităţi care a fost închisă sau care ar fi fost închisă dacă nu ar fi fost cumpărată, dar nu include achiziţia activelor unei companii aflate în dificultate financiară, caz în care se aplică Regulamentul privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea firmelor aflate în dificultate.(3) Un proiect de investiţii nu trebuie divizat în mod artificial în subproiecte cu scopul de a eluda obligaţia de notificare. Costul total al proiectului
 + 
Articolul 8Costul total al proiectului reprezintă totalul cheltuielilor efectuate de o întreprindere pentru a dobândi, în cadrul proiectului de investiţii, noi imobilizari corporale şi necorporale care vor fi amortizate pe durata lor de viaţa sau luate în locatie financiară (leasing).Cheltuieli eligibile
 + 
Articolul 9Cheltuielile eligibile vor fi determinate în conformitate cu prevederile în acest sens din Regulamentul privind ajutorul de stat regional şi pentru IMM.Locul de muncă
 + 
Articolul 10(1) Locul de muncă reprezintă locul de muncă permanent cu norma întreaga sau echivalent ori cu norma redusă.(2) Locul de muncă poate fi un loc de muncă nou sau un loc de muncă existent care este menţinut, în măsura în care cel din urma este în mod direct legat de proiectul de investiţii; acesta ar necesita o sumă semnificativă pentru recalificare profesională şi nu ar mai exista la începutul unui nou proces de producţie în afară acestei investiţii.Piaţa relevanta
 + 
Articolul 11(1) Piaţa relevanta a produsului, pentru determinarea cotei de piaţa, cuprinde produsele prevăzute de proiectul de investiţii şi, atunci când este cazul, substituentii săi, apreciati de consumatori pe criterii de caracteristici, preţ şi utilizare a produsului sau apreciati de producători prin intermediul flexibilitatii instalaţiilor de producţie.(2) Dacă investiţia implica fabricarea produselor intermediare, piaţa relevanta poate reprezenta piaţa pentru produsul final, dacă cea mai mare parte din producţia intermediara nu este vândută pe piaţa libera.(3) Dacă investiţia implica fabricarea produselor intermediare, piaţa relevanta poate fi piaţa pentru produsul final dacă cea mai mare parte din producţie nu este vândută pe piaţa libera.(4) Piaţa geografică relevanta cuprinde teritoriul naţional şi, de obicei, Spaţiul Economic European şi ţările candidate sau, în mod alternativ, orice parte semnificativă a acestora dacă condiţiile de concurenta în acea zonă pot fi suficient de bine distinse de cele din alte zone ale Spaţiului Economic European şi ţărilor candidate. Atunci când este cazul, piaţa relevanta poate fi considerată a fi globală.Supracapacitatea structurală
 + 
Articolul 12(1) Supracapacitatea structurală exista atunci când rata de utilizare a capacităţii sectorului/subsectorului în cauza, calculată ca medie a ultimilor 5 ani, este mai mica cu cel puţin 2% decât cea a industriei în totalitate. Sectorul sau subsectorul va fi definit în conformitate cu nivelul cel mai de jos al Clasificarii activităţilor din economia naţionala (CAEN).(2) Supracapacitate structurală semnificativă exista atunci când diferenţa în comparatie cu media pentru industrie este mai mare de 5 puncte procentuale.Piaţa în declin
 + 
Articolul 13(1) Piaţa pentru produsele în cauza este în declin dacă în ultimii 5 ani rata medie anuală de creştere a consumului aparent aferent produselor respective este cu cel puţin 10% mai mica decât media anuală a industriei prelucratoare în totalitate din Spaţiul Economic European şi ţările candidate, doar dacă nu exista o evoluţie ascendenta puternica în legătură cu rata de creştere a cererii pentru produsele respective.(2) Piaţa în declin absolut este aceea în care rata medie anuală de creştere a consumului aparent în ultimii 5 ani este negativa.
 + 
Capitolul 2Cerinţele notificării + 
Articolul 14(1) Prezentul regulament impune furnizorilor de ajutor de stat obligaţia notificării, conform Legii nr. 143/1999, cu completările ulterioare, şi ale Regulamentului privind forma, conţinutul şi alte detalii ale notificării ajutorului de stat, a oricărei intentii de acordare a unui ajutor regional pentru investiţii în cadrul unei scheme aprobate, atunci când unul sau altul dintre următoarele doua criterii sunt îndeplinite:a) costul total al proiectului este cel puţin echivalentul în lei a 50 milioane euro, 15 milioane euro în cazul proiectelor realizate în sectorul textil şi intensitatea cumulată a ajutorului, inclusiv orice cofinantare din fonduri de preaderare, exprimată ca procent din costurile eligibile ale investiţiei, este cel puţin 50% din plafonul ajutorului regional pentru companii mari în zona respectiva şi ajutorul pentru locurile de muncă create sau pentru menţinerea acestora ajunge până la cel puţin echivalentul în lei a 40.000 euro şi 30.000 euro în cazul proiectelor realizate în sectorul textil; saub) ajutorul total este cel puţin echivalentul în lei a 50 milioane euro.(2) Cerinţa de notificare se aplică, de asemenea, şi intenţiilor de acordare a ajutorului individual.Formularul de notificare
 + 
Articolul 15Formularul standard de notificare este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul regulament.
 + 
Capitolul 3Reguli de evaluare + 
Articolul 16(1) Consiliul Concurentei va determina intensitatea maxima admisibilă a ajutorului pentru o intenţie de acordare a ajutorului de stat în conformitate cu formula de calcul prezentată în art. 20.(2) O serie de factori de ajustare vor fi aplicati plafonului regional în conformitate cu cele 3 criterii specifice de evaluare menţionate în art. 17, 18 şi 19, în scopul calculării intensitatii maxime admisibile a ajutorului pentru proiectul respectiv.(3) Referitor la al treilea criteriu, cel al impactului regional, va fi posibila aplicarea unui coeficient pozitiv sau bonus, în funcţie de importanţa avantajelor estimate a fi realizate prin proiectul de investiţie în zona considerată.(4) Problema viabilitatii unui proiect de investiţie anume tine de aprecierea exclusiva a furnizorului ajutorului de stat. Consiliul Concurentei poate totuşi, dacă considera necesar, să solicite informaţii asupra viabilitatii unui proiect de investiţie. Totodată, dacă este cazul, Consiliul Concurentei va utiliza informaţii din surse exterioare independente pentru a aprecia efectele probabile asupra concurentei pe piaţa relevanta. Dacă obţinerea de informaţii din surse exterioare ridica dificultăţi, Consiliul Concurentei va acorda un rol preponderent argumentarii furnizorului ajutorului de stat.Trei criterii de evaluareConcurenta
 + 
Articolul 17(1) Autorizarea ajutorului pentru întreprinderi care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele cu supracapacitate de producţie structurală comporta anumite riscuri în ceea ce priveşte denaturarea concurentei. Orice extindere a capacităţii care nu este compensata de reduceri ale capacităţii de producţie pe alte planuri va agrava problema supracapacitatii structurale. Dacă o asemenea extindere este ajutata, atunci beneficiarul ajutorului ar putea rămâne cu un exces de capacitate pe care să nu o poată folosi în viitor sau beneficiarul ajutorului ar putea începe un război al preţurilor, astfel încât să-i înlăture pe ceilalţi producători de pe piaţa relevanta. Pe de altă parte, acest lucru ar putea ameninta numărul locurilor de muncă. De aceea, factorul concurenta va presupune o analiza a proiectului propus, şi anume dacă acesta se va desfăşura în cadrul unui sector sau subsector care suferă de supracapacitate structurală.(2) Pentru a stabili dacă sectorul/subsectorul considerat este sau nu afectat de supracapacitate structurală, Consiliul Concurentei va lua în considerare, la nivel naţional, decalajul dintre rata medie de utilizare a capacităţilor de producţie ale industriei prelucratoare în ansamblu şi rata de utilizare a capacităţilor în sectorul/subsectorul în cauza. Pentru stabilirea variatiilor ciclice ale ratelor de utilizare referitoare la capacitatile de producţie, perioada de referinţa avută în vedere va cuprinde ultimii 5 ani pentru care sunt disponibile date.(3) Dacă datele relative la utilizarea capacităţilor sunt insuficiente, Consiliul Concurentei va examina dacă investiţiile avute în vedere sunt realizate pe o piaţa aflată în declin. În acest scop, Consiliul Concurentei va compara evoluţia consumului aparent al produsului/produselor în cauza (adică producţia naţionala plus importurile, minus exporturile) cu rata de creştere a industriei prelucratoare în ansamblu la nivel naţional.(4) Pentru a stabili dacă investiţia avută în vedere va avea ca rezultat o creştere de capacitate, capacitatea luată în considerare reprezintă capacitatea totală maxima a potenţialului beneficiar (şi/sau, dacă este cazul, a grupului căruia îi aparţine) pentru fabricarea produsului în cauza. În toate situaţiile capacitatea viabila va include capacitatea temporar nefolosita (adică capacitatea ce ar putea fi reactivata în caz de creştere a vânzărilor), dar va exclude capacitatea invechita şi neexploatata (însemnând capacitate neutilizata şi care nu va putea fi utilizata fără o alta investiţie substantiala suplimentară).(5) În condiţiile în care, înainte de a solicita ajutorul, compania deţine o parte importanţa din piaţa produsului (produselor) respectiv, ceea ce, în sensul acestui regulament, înseamnă cel puţin 40%, exista riscul ca prin acordarea nivelului maxim de ajutor, permis în mod normal în regiunea în cauza, sa distorsioneze în mod nejustificat concurenta. În asemenea circumstanţe întreprinderea ar trebui, în principiu, sa primească un ajutor inferior celui pe care l-ar putea solicita în situaţia normală, chiar dacă investiţia contribuie la dezvoltarea regionala. Totuşi pot exista şi excepţii de la aceasta regula generală, cum ar fi cazul în care compania creează, printr-o inovaţie originala, un nou produs pe piaţa.Raportul capital/forta de muncă
 + 
Articolul 18(1) În măsura în care ajutorul regional este, de regula, acordat sub forma unor subvenţii de capital, proiectele cu o mare intensitate a investiţiei de capital au tendinta fireasca de a se orienta către zonele asistate. Chiar dacă este vorba de o evoluţie pozitiva, aceasta politica nu contribuie în mod necesar la crearea de numeroase locuri de muncă şi nici la reducerea somajului. Numai proiectele cu foarte mare intensitate a investiţiei de capital vor fi vizate de acest criteriu. Noţiunea de locuri de muncă salvate şi menţinute nu este pertinenta decât atunci când este demonstrat ca aceste locuri de muncă sunt direct legate de proiectul de investiţie în cauza, caz în care intenţia de ajutor poate fi apreciată ca ajutor pentru investiţie, iar nu ca ajutor pentru creare de locuri de muncă.(2) În aplicarea acestui criteriu se va tine cont şi de posibilul efect al ajutorului de distorsionare a concurentei prin preţul produsului final. Graţie ajutoarelor, întreprinderile pentru care cheltuielile de capital reprezintă o parte importanţa a costurilor totale pot reduce semnificativ costul lor pe unitatea de produs şi ar putea obţine astfel un avantaj considerabil asupra concurenţilor care nu beneficiază de ajutor de stat. Cu cat intensitatea capitalistica a proiectului de investiţii beneficiind de ajutor de stat este mai mare, cu atât efectele de distorsionare a concurentei imputabile subvenţiilor de capital risca să fie mai pronunţate.Impactul regional
 + 
Articolul 19În timp ce criteriul concurentei şi raportul capital/forta de muncă servesc la evaluarea potentialelor efecte de distorsionare a concurentei, impactul regional ia în calcul efectele benefice asupra economiei regiunii asistate. Consiliul Concurentei considera ca crearea de locuri de muncă poate servi drept indicator al contribuţiei proiectului la dezvoltarea regiunii respective. Când o investiţie mare de capital creează doar un număr limitat de locuri de muncă directe, aceeaşi investiţie poate crea un număr semnificativ de locuri de muncă indirecte în regiunea asistată respectiva şi în orice regiune adiacenta. În acest context crearea de locuri de muncă se referă la locuri de muncă create în mod direct datorită proiectului şi la locurile de muncă create de furnizorii şi clienţii beneficiarului de ajutor ca răspuns la investiţia acordată.Formula de calcul
 + 
Articolul 20Formula completa de calcul este obţinută prin multiplicarea plafonului de ajutor regional cu coeficienţii rezultaţi în urma examinării celor 3 factori menţionaţi anterior şi care sunt reprezentaţi de simbolurile următoare:R = intensitatea maxima a ajutorului autorizat, pentru companii mari, în zona asistată în cauza (plafonul regional);T = factorul concurenta;I = factorul capital/forta de muncă;M = factorul impact regional.Formula intensitatii maxime admisibile pentru ajutor este: R x T x I x MNici un proiect nu va putea primi ajutor mai mare decât îi permite plafonul regional [vezi art. 21 lit. c)].
 + 
Articolul 21Următorii factori de ajustare se vor aplica fiecărui criteriu de evaluare:a) factorul concurenta:    (i) proiecte ce au ca efecte extinderea capacităţii 0,25    într-un sector ce se confrunta cu o supracapacitate    de producţie structurală grava şi/sau o scădere    absolută a cererii    (îi) proiecte ce au ca efecte extinderea capacităţii 0,50    într-un sector ce se confrunta cu o supracapacitate    de producţie structurală şi/sau o piaţa în declin    şi susceptibile sa consolideze o cota de piaţa ridicată    (iii) proiecte ce au ca efecte extinderea capacităţii 0,75    într-un sector ce se confrunta cu o supracapacitate    de producţie structurală grava şi/sau o piaţa în declin    (iv) fără efectele negative probabile enumerate 1,00    la pct. (i)-(iii)b) factorul capital/forta de muncă:────────────────────────────────────────────────────────────────────────────              Capital nou/locuri de muncă    (suma totală a capitalului propus împărţită Factor   la numărul de locuri de muncă create sau salvate)                        (mii euro)────────────────────────────────────────────────────────────────────────────                           <200 1,0                         200-400 0,9                         401-700 0,8                         701-1000 0,7                           >1000 0,6────────────────────────────────────────────────────────────────────────────c) factorul impact regional:    (i) grad înalt al creării de locuri de muncă 1,5    indirecte (adică locuri de muncă înfiinţate    de furnizorii şi clienţii direcţi ai beneficiarului    în regiunea asistată unde este localizata    compania sau în orice regiune adiacenta),    pentru fiecare loc de muncă creat    de beneficiarul ajutorului (mai mult de 100%)    (îi) grad mediu al creării de locuri de muncă 1,25    indirecte (adică locuri de muncă înfiinţate    de furnizorii şi clienţii direcţi ai beneficiarului    în regiunea asistată unde este localizata    compania sau în orice regiune adiacenta),    pentru fiecare loc de muncă creat de beneficiarul    ajutorului (50-100%)    (iii) grad scăzut al creării de locuri de muncă 1,0    indirecte (adică locuri de muncă înfiinţate    de furnizorii şi clienţii direcţi ai beneficiarului    în regiunea asistată unde este localizata    compania sau în orice regiune adiacenta),    pentru fiecare loc de muncă creat de beneficiarul    ajutorului (sub 50%)
 + 
Capitolul 4Procedura de evaluare a ajutoarelor de stat de către Consiliul Concurentei + 
Articolul 22Consiliul Concurentei va lua o decizie în conformitate cu prevederile art. 8 şi 12 din Legea nr. 143/1999, fie de autorizare a ajutorului, fie de deschidere a unei proceduri de investigatie în termen de o luna de la primirea unei notificări complete, perioada menţionată în art. 9 din Legea nr. 143/1999. Notificarea trebuie să urmărească formatul standard prezentat în anexa.
 + 
Articolul 23În cazul în care Consiliul Concurentei iniţiază o procedură de investigatie conform art. 8 din Legea nr. 143/1999, Consiliul Concurentei va lua o decizie finala într-o perioadă de 4 luni de la decizia de deschidere a procedurii. Consiliul Concurentei va lua în considerare toate probele care pot fi adunate în această perioadă, inclusiv informaţii de la terţii interesaţi sau orice alte elemente suplimentare care nu au fost luate în considerare pe parcursul investigatiei iniţiale. Astfel, perioada maxima de investigare într-un caz individual nu trebuie să depăşească 5 luni.
 + 
Capitolul 5Monitorizarea + 
Articolul 24(1) Având în vedere "natura sensibila" a marilor investiţii mobiliare implicate în astfel de proiecte, este esenţială existenta unui mecanism care să ajute la asigurarea ca nivelul ajutorului plătit efectiv beneficiarului este în conformitate cu decizia Consiliului Concurentei.(2) Pentru fiecare proiect de ajutor autorizat de către Consiliul Concurentei în aplicarea prezentului regulament, Consiliul Concurentei va solicita orice act privitor la ajutorul de stat, încheiat între furnizor şi beneficiar, care să conţină o clauza referitoare la rambursarea ajutorului în caz de nerespectare a contractului (actul privind ajutorul), ori ca ultima plata a ajutorului (25%) să fie facuta doar când beneficiarul a arătat furnizorului ca a satisfăcut condiţiile de execuţie a proiectului în concordanta cu decizia Consiliului Concurentei şi, în condiţiile în care Consiliul Concurentei, pe baza informaţiilor prezentate de către furnizor privind implementarea proiectului, în termen de 60 de zile (lucrătoare), să-şi fi dat acordul sau sa nu fi formulat nici o obiectie privitoare la ultima rata a plăţii ajutorului.(3) O copie de pe actul juridic prin care se acordă ajutorul de stat, încheiat între furnizor şi beneficiar, trebuie transmisă Oficiului Concurentei (şi Consiliului Concurentei) imediat după ce acesta a fost semnat de părţi.
 + 
Articolul 25În vederea asigurării concordanţei cu prevederile deciziei Consiliului Concurentei, furnizorul, în cooperare cu beneficiarul, trebuie să furnizeze Oficiului Concurentei o dată cu raportarea anuală asupra desfăşurării proiectului, incluzând informaţii privind subvenţiile deja vărsate, şi orice raport provizoriu privind derularea ajutorului şi un raport final indicând realizarea obiectivelor în termenii stabiliţi, a investiţiilor şi conformitatea cu orice condiţie specifică stabilită de autoritatea furnizoare a ajutorului de stat.
 + 
Anexa 1FORMULARULde notificare a ajutoarelor de stat care cad sub incidenţa Regulamentului multisectorial privind regulile tranzitorii aplicabile ajutorului de statregional pentru proiecte mari de investiţii în sectoare industriale nespecificeIntroducereAcest formular specifică informaţiile care trebuie furnizate de notificator când notifica la Consiliul Concurentei un proiect mare de investiţii localizat într-o zona asistată, căruia i se aplică regulile de notificare prevăzute în Regulamentul multisectorial privind regulile tranzitorii aplicabile ajutorului de stat pentru proiecte mari de investiţii.Notificatorul trebuie să ţină cont ca:a) toate informaţiile solicitate conform acestui formular trebuie să fie furnizate. Cu toate acestea, dacă partea notificatoare, cu buna-credinţa, este în imposibilitate de a formula un răspuns la o intrebare sau poate furniza doar date generale în ceea ce priveşte informaţia disponibilă, va trebui sa indice şi motivele pentru care face acest lucru;b) notificarea este incompleta atunci când nu sunt completate toate punctele sau nu sunt oferite explicaţii asupra motivelor pentru care nu a fost posibila furnizarea de informaţii complete şi va deveni efectivă la data la care toate informaţiile sunt înregistrate;c) Consiliul Concurentei poate cere furnizorului şi beneficiarului ajutorului sa furnizeze informaţii suplimentare şi/sau explicaţii la informaţiile furnizate în formularul de notificare pentru a facilita evaluarea iniţială.Documente insotitoarea) o copie de pe proiectul de act normativ care stabileşte ajutorul de stat; dacă acesta este indisponibil, o copie de pe înţelegerea preconizata privind ajutorul de stat. Dacă acest proiect este indisponibil la data notificării, el va trebui să fie depus imediat ce este posibil acest lucru, dar nu mai târziu de data la care a fost transmis beneficiarului;b) copii de pe cele mai recente rapoarte şi bilanţuri contabile ale beneficiarului (beneficiarilor) ajutorului şi, dacă beneficiarul face parte dintr-un grup de firme, copii de pe cele mai recente rapoarte şi bilanţuri contabile ale grupului;c) o lista şi o scurta descriere a conţinutului tuturor analizelor, rapoartelor, studiilor şi anchetelor pregătite de beneficiar (beneficiari) în scopul evaluării sau analizarii propunerii de ajutor de investiţii, cu respectarea condiţiilor de concurenta, concurenţilor (actuali şi potenţiali) şi condiţiilor de piaţa. Fiecare punct de pe lista va trebui sa conţină numele şi funcţia autorului.Procedura de notificareDatele financiare cerute trebuie să fie furnizate în moneda naţionala, indicandu-se cursul de schimb leu/euro în cazul celor provenite de pe alte pieţe.Formularul de notificare va fi transmis către Consiliul Concurentei la următoarea adresa:Palatul Parlamentului – Consiliul ConcurenteiCalea 13 Septembrie nr. 1, sectorul 5, BucureştiConfidenţialitateFurnizorul şi/sau beneficiarul ajutorului de stat trebuie să fie informati de faptul ca orice informaţie solicitată poate fi folosită drept baza pentru fundamentarea unei decizii în cazul respectiv. Părţile care notifica trebuie să specifice care sunt acele informaţii incluse în formularul de notificare care nu trebuie publicate sau divulgate pe alta cale către terţe persoane, prin marcarea lor cu "Secret de afaceri". De asemenea, părţile care notifica trebuie să prezinte motivele pentru care aceste informaţii nu trebuie divulgate sau publicate. Oricum, dacă o informaţie secreta este necesară pentru fundamentarea deciziei, Consiliul Concurentei trebuie să consulte mai întâi furnizorul şi/sau beneficiarul ajutorului de stat în legătură cu publicarea acelor părţi din decizie care conţin respectiva informaţie.Controlul ulterior al autorizăriiConsiliul Concurentei recunoaşte faptul ca acele informaţii solicitate în formularul de notificare nu pot fi ex ante în totalitate exacte.Furnizorului şi/sau beneficiarului ajutorului de stat li se solicita prezentarea celei mai bune estimari a lor şi furnizarea unei justificări privind informaţiile ce urmează a fi prezentate. Proiectul de investiţii care va fi finanţat va fi supus unui control ulterior care îi permite Consiliului Concurentei/Oficiului Concurentei sa verifice exactitatea informaţiilor prezentate în formularul de notificare. + 
Secţiunea 1Furnizorul ajutorului de stat1.1. Informaţii despre autoritatea publică care face notificarea1.1.1. Denumirea şi adresa autorităţii care face notificarea1.1.2. Numele, numărul de telefon şi de fax, e-mail, poziţia ocupată de persoana ce urmează a fi contactata în caz de cercetări suplimentare.
 + 
Secţiunea a 2-aBeneficiarul ajutorului de stat2.1. Structura companiei sau a companiilor care investesc în proiect2.1.1. Identitatea beneficiarului ajutorului de stat2.1.2. Dacă identitatea legală a beneficiarului ajutorului de stat este diferita de întreprinderea/întreprinderile care finanţează proiectul sau care primeşte/primesc ajutorul, descrieti, de asemenea, şi aceste diferenţe.2.1.3. Identificati grupul de întreprinderi din care face parte beneficiarul ajutorului de stat, descrieti structura grupului şi structura actionariatului fiecărei companii-mama.2.2. Pentru întreprinderea/întreprinderile care investeste/investesc în proiect furnizati următoarele date pentru ultimii 3 ani financiari:2.2.1. cifra de afaceri totală, cifra de afaceri din Spaţiul Economic European şi ţările candidate, cifra de afaceri în România;2.2.2. profitul net şi fluxul de numerar, pe o baza consolidata;2.2.3. locurile de muncă totale, în Spaţiul Economic European şi ţările candidate şi în România;2.2.4. defalcarea pe piaţa a vânzărilor în România, în Spaţiul Economic European şi ţările candidate şi în afară Spaţiului Economic European şi ţărilor candidate.2.3. Dacă investiţia priveşte o instalatie industriala existenta, furnizati următoarele date pentru ultimii 3 ani financiari ai societăţii:2.3.1. cifra de afaceri;2.3.2. profitul net şi fluxul de numerar;2.3.3. locurile de muncă totale;2.3.4. defalcarea pe piaţa a vânzărilor în România, în Spaţiul Economic European şi ţările candidate şi în afară Spaţiului Economic European şi ţărilor candidate.
 + 
Secţiunea a 3-aPrevederi privind ajutorul din fonduri publicePentru fiecare măsura de ajutor din fonduri publice furnizati următoarele:3.1. Detalii:3.1.1. titlul schemei (sau indicaţi dacă este un ajutor individual);3.1.2. baza legală (lege, hotărâre a Guvernului);3.1.3. entitatea publică care acorda ajutorul;3.1.4. dacă baza legală este o schema de ajutor aprobată de Consiliul Concurentei, furnizati numărul şi data deciziei de autorizare.3.2. Forma ajutorului de stat propus:3.2.1. ajutorul de stat propus este sub forma bănească, subvenţii, reducerea contribuţiei la asigurările sociale, scutirea de la plata datoriilor, împrumuturi cu dobânda scăzută, amânarea de la plata impozitelor etc.;3.2.2. furnizati condiţiile ataşate la plăţile privind ajutorul.3.3. Cuantumul ajutorului propus:3.3.1. suma nominală a ajutorului şi echivalentul subventiei nete şi brute;3.3.2. măsura de ajutor este subiect al impozitului/profit (sau altor impozite directe). Dacă numai parţial, în ce măsura;3.3.3. furnizati o lista completa a plăţilor ajutorului propus.Pentru schema de ajutor din fondurile publice furnizati următoarele:3.4. Caracteristicile măsurilor de ajutor:3.4.1. Este vreuna dintre măsurile de ajutor de stat din totalul acestora încă nedefinita? Dacă da, specificati.3.4.2. Indicaţi care dintre măsurile enumerate mai sus nu constituie ajutor de stat şi care este motivul.3.5. Finanţarea din surse comunitare (Banca Europeană de Investiţii, fonduri de preaderare şi alte fonduri)3.5.1. Măsurile menţionate mai sus trebuie să fie finanţate şi de fonduri comunitare. Explicaţi.3.5.2. Pentru acelaşi proiect de investiţii s-a solicitat sprijin şi de la alte instituţii de finanţare europene sau internaţionale. Dacă da, pentru ce suma.3.6. Cumularea măsurilor de ajutor din fonduri publice:3.6.1. echivalentul subventiei brute estimat (înainte de impozitare) al măsurilor de ajutor combinate;3.6.2. echivalentul subventiei nete estimat (după impozitare) al măsurilor de ajutor combinate.
 + 
Secţiunea a 4-aProiectele finanţateInformaţiile ce vor fi furnizate în aceasta parte sunt utilizate inter alia pentru determinarea rezultatului evaluării factorului capital-munca al notificării depuse.4.1. Localizarea proiectului4.1.1. Specificati regiunea, adresa.4.2. Durata proiectului4.2.1. Specificati data demararii proiectului de investiţii şi data finalizarii.4.2.2. Specificati data planificata pentru începerea noului proces de producţie şi anul până la care poate fi realizată întreaga producţie.4.3. Descrierea proiectului4.3.1. Specificati tipul proiectului şi dacă este o unitate noua sau o extindere a capacităţii uneia existente sau altceva.4.3.2. Prezentaţi o scurta descriere generală a proiectului.4.4. Defalcarea costurilor proiectului4.4.1. Specificati costul total al cheltuielilor de capital ce urmează a fi investit şi amortizat după perioada de viaţa a proiectului.4.4.2. Prezentaţi, prin completarea tabelului de mai jos, o defalcare detaliată a cheltuielilor care sunt asociate proiectului de investiţii – cheltuielile de capital şi cheltuielile de investiţii care nu pot fi amortizate după încetarea perioadei de viaţa a proiectului de investiţii.

Cheltuieli totale Cheltuieli eligibile
Capital Anul 1 Anul 2 Anul 3 etc. Anul 1 Anul 2 Anul 3 etc.
Pământ
Clădiri
Instalaţii, maşini
Unelte
Necorporale*)
Altele (specificati)

──────────Notă *) Pentru întreprinderile mari anumite categorii de investiţii necorporale pot fi incluse în cheltuielile eligibile de capital, care nu depăşesc oricum 25% din cheltuielile totale eligibile de capital, în conformitate cu Regulamentul pentru ajutor de stat regional şi ajutorul de stat pentru IMM.Investiţii care nu pot fi amortizate

Fond de rulment complementar
Cercetare-dezvoltare
Costuri de demarare a activităţii
Altele (specificati)
Total

4.5. Finanţarea costurilor totale ale proiectului4.5.1. Indicaţi finanţarea costurilor totale ale proiectului de investiţii prin completarea urmatorului tabel:

Cuantum
Anul 1 Anul 2 Anul 3 etc.
Resurse interne
Aporturi în capital
Împrumuturi de la instituţii financiare private
Împrumuturi de la instituţii financiare publice
Fonduri publice (naţionale sau comunitare)
Altele (specificati)
Total

4.6. Crearea de locuri de muncă4.6.1. Prin proiect se creează locuri de muncă permanente noi? Dacă da, furnizati numărul locurilor de muncă ce urmează a fi create şi precizati în care perioada şi descrieti locurile de muncă ce urmează a fi create.4.7. Păstrarea locurilor de muncă existente4.7.1. Prin proiect se menţin locurile de muncă existente? Dacă da, furnizati numărul locurilor de muncă ce urmează a fi menţinute şi precizati în care perioada şi descrieti locurile de muncă ce urmează a fi menţinute.4.7.2. Explicaţi în detaliu numărul de ore şi costurile medii pentru recalificarea forţei de muncă (excluzând salariile lectorilor), necesare pentru menţinerea locurilor de muncă permanente.4.7.3. Explicaţi care dintre aceste locuri de muncă ar putea reprezenta un risc iminent dacă proiectul nu se va aplica. + 
Secţiunea a 5-aPrecizări privind capacitatea de producţie şi piaţa (pieţele) afectateInformaţiile ce urmează a fi furnizate în aceasta secţiune servesc la evaluarea proiectului de ajutor prin raportare la concurenta. Definiţiile pieţei relevante, supracapacitatii de producţie structurale şi pieţei în declin sunt date în art. 11-13 din regulament.5.1. Caracterizarea produsului (produselor) cuprins în proiect5.1.1. Specificati produsul (produsele) care se va produce ca urmare a acordării ajutorului până la terminarea investiţiei (indicaţi codul european CN) şi sectorul sau subsectorul căruia îi aparţine produsul respectiv (indicaţi codul european NACE)5.1.2. Ce produse vor fi înlocuite? Dacă aceste produse înlocuite nu sunt fabricate în acelaşi loc, indicaţi unde sunt produse în mod curent.5.1.3. Ce alte produse pot fi fabricate în noua instalatie fără nici un cost suplimentar sau cu costuri suplimentare mici.5.2. Caracterizarea pieţei geografice relevante5.2.1. Specificati care este piaţa geografică atunci când aceasta este diferita de cea a Spaţiului Economic European şi a celorlalte tari candidate.5.2.2. De ce este considerată piaţa geografică diferita de cea a Spaţiului Economic European şi a celorlalte tari candidate?5.3. Consideratii privind capacitatea de producţie5.3.1. Cuantificati impactul proiectului asupra capacităţii de producţie maxime a beneficiarului ajutorului în Spaţiul Economic European şi celelalte tari candidate (la nivelul grupului) pentru fiecare produs (în unităţi pe an în anul precedent anului de începere şi terminare a proiectului).5.3.2. Se va furniza o estimare a ratei de utilizare a capacităţii în Spaţiul Economic European şi în celelalte tari candidate (sau a pieţei geografice relevante) a (sub)sectoarelor pentru ultimii 5 ani. Ce proporţie a acestei capacităţi pe parcursul acestei perioade este justificată de beneficiarul ajutorului şi care a fost rata de utilizare în (sub)sectorul relevant.5.4. Informaţii privind piaţa5.4.1. Furnizati pentru fiecare dintre ultimii 5 ani financiari informaţii privind consumul real (producţia plus importurile minus exporturile) pentru produsul (produsele) respectiv. Dacă sunt disponibile, se vor furniza date statistice privind aceste informaţii, care să provină de la alte surse.5.4.2. Furnizati pentru următorii 3 ani financiari o previziune a evoluţiei consumului real (producţia plus importurile minus exporturile) aferent produsului (produselor) respectiv. Dacă sunt disponibile, se vor furniza date statistice privind aceste informaţii, care să provină de la alte surse.5.4.3. Piaţa relevanta este în declin? Care este motivul? Dacă nu, de ce?5.4.4. Furnizati o estimare a cotei de piaţa (valorică) a beneficiarului ajutorului ori a grupului din care beneficiarul ajutorului face parte, în anul care preceda anul de demarare, şi data privind finalizarea proiectului.
 + 
Secţiunea a 6-aImpactul regional6.1. Informaţii privind locurile de muncă create de furnizorii şi clienţii beneficiarului ajutorului6.1.1. În opinia Consiliului Concurentei şi/sau a beneficiarului ajutorului, care dintre cele 3 optiuni descrie mai bine nivelul locurilor de muncă create de furnizorii şi clienţii beneficiarului ajutorului:(i) nivelul ridicat al creării locurilor de muncă pentru fiecare loc de muncă creat de către beneficiarul ajutorului (mai mult decât 100%);(îi) nivelul mediu al creării locurilor de muncă pentru fiecare loc de muncă creat de către beneficiarul ajutorului (între 50% şi 100%);(iii) nivelul redus al creării locurilor de muncă pentru fiecare loc de muncă creat de către beneficiarul ajutorului (mai puţin de 50%)?6.1.2. Justificati şi explicaţi răspunsul la întrebarea anterioară.6.1.3. Furnizati în completare o lista a posibililor furnizori pentru producţia noua din cadrul regiunii asistate şi/sau al regiunilor asistate.6.1.4. Furnizati în completare o lista a posibililor clienţi pentru producţia noua din cadrul regiunii asistate şi/sau al regiunilor asistate.────────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x