REGULAMENT din 9 septembrie 2004

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 864 din 22 septembrie 2004
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 1REFERIRE LALEGE 324 08/07/2003
ART. 1REFERIRE LAOG 57 16/08/2002
ART. 2REFERIRE LAHG 1304 25/11/1996
ART. 3REFERIRE LAORDIN 601 26/11/2002
ART. 4REFERIRE LAOG 57 16/08/2002
ART. 4REFERIRE LALEGE (R) 31 16/11/1990
ART. 4REFERIRE LALEGE (R) 31 16/11/1990 ART. 1
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCONTINUT DEHG 1463 09/09/2004
ART. 11REFERIT DEORDIN 118 20/05/2010
ART. 11REFERIT DEORDIN 1709 10/06/2010

de organizare şi funcţionare a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Textile şi Pielărie I.N.C.D.T.P. Bucureşti



 + 
Capitolul I + 
Articolul 1(1) Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Textile şi Pielărie – I.N.C.D.T.P. Bucureşti, denumit în continuare institut naţional, este persoană juridică română aflată în coordonarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, denumit în continuare minister coordonator.(2) Institutul naţional funcţionează pe bază de gestiune economică şi autonomie financiară, calculează amortismente, conduce evidenţa contabilă în regim economic şi îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările ulterioare, precum şi ale prezentului regulament.
 + 
Articolul 2(1) Institutul naţional este înfiinţat în scopul desfăşurării activităţii de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică în domeniul specific de activitate, corespunzător Hotărârii Guvernului nr. 1.304/1996.(2) Institutul naţional contribuie, în principal, la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului specific, potrivit hotărârii de înfiinţare, şi la realizarea cu prioritate a obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice stabilite prin programele naţionale de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică şi prin programul-nucleu.
 + 
Capitolul IIObiectul de activitate + 
Articolul 3(1) Obiectul de activitate al institutului naţional cuprinde, în principal:A. Activităţi de cercetare-dezvoltare-inovare:a) în cadrul Planului naţional pentru cercetare-dezvoltare şi inovare:I. cercetare fundamentală de bază şi orientată, realizată în scopul creşterii şi adâncirii nivelului cunoştinţelor tehnico-ştiinţifice despre procesele fundamentale de prelucrare textilă, pielărie şi cauciuc;II. cercetare aplicativă pentru perfecţionarea sau realizarea de produse noi, tehnologii şi servicii pentru industria textilă, pielărie-încălţăminte şi bunuri de consum din cauciuc:II. 1. elaborarea şi realizarea de tehnologii generice cu rol de suport pentru cercetări aplicative în domeniul chimiei, obţinerea de noi fibre şi fire textile, coloranţi, produse auxiliare chimice;II. 2. reducerea poluării mediului înconjurător prin tehnologii de valorificare a deşeurilor textile, de piele şi cauciuc, tratarea apelor reziduale, adaptarea principiilor Best Available Technologies – BAT şi Integrated Prevention Pollution Control – IPPC în industria textilă şi pielărie etc.;II. 3. biotehnologii;II. 4. realizarea de materiale textile, din piele şi polimeri, performante, destinate echipamentelor de protecţie şi/sau de instrucţie;II. 5. dezvoltarea şi realizarea de materiale textile ţesute şi neţesute, piei şi înlocuitori de utilizare tehnică pentru construcţii civile şi industriale, agricultură, transporturi, chimie, metalurgie, petrochimie, industria extractivă etc.;II. 6. articole medicale biocompatibile şi biodegradabile, destinate medicinii umane şi veterinare;II. 7. proiectarea şi realizarea unor sisteme şi echipamente pentru apărarea naţională: paraşute pentru desant personal, sisteme de paraşută cu platformă amortizoare pentru desantarea tehnicii militare, paraşute de siguranţă, mijloace şi sisteme de salvare, supravieţuire şi camuflare, încălţăminte specială etc.;II. 8. proiectarea şi realizarea de aparate de laborator şi utilaje tehnologice pentru industria textilă şi pielărie-încălţăminte;II. 9. aplicaţii ale tehnologiei informaţiei în industria textilă, pielărie-încălţăminte şi bunuri de consum din cauciuc;II. 10. investigarea fibrelor, firelor, articolelor ţesute şi tricotate, neţesute, compozite, piele şi înlocuitori, în conformitate cu standardele europene armonizate, naţionale, specificaţii tehnice de produs etc.;II. 11. armonizarea standardelor româneşti cu cele europene şi/sau ISO şi elaborarea de standarde noi de metode de investigare a calităţii materiilor prime, produselor auxiliare şi produselor finite din textile, piele, cauciuc;b) alte activităţi de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică:I. dezvoltarea tehnologică (cercetare precompetitivă şi/sau competitivă) cuprinzând activităţi de aplicare şi transfer al rezultatelor cercetării către agenţii economici:I. 1. modernizarea tehnologiilor existente în industria textilă, pielărie-încălţăminte, bunuri de consum din cauciuc;I. 2. creşterea gradului de automatizare şi informatizare a proceselor tehnologice şi a activităţilor tehnico-productive;I. 3. folosirea raţională a resurselor materiale, energetice şi umane;I. 4. implementarea sistemelor de management al calităţii, de mediu şi de risc în industrie;I. 5. furnizarea de sisteme informatice de proiectare a structurilor de materiale textile, piele şi cauciuc, a desenelor de imprimare, modele, tipare de încălţăminte, de urmărire şi programare a producţiei;c) în cadrul planurilor sectoriale şi al programului-nucleu de cercetare-dezvoltare:I. relansarea şi creşterea competitivităţii industriei textile şi de pielărie-încălţăminte prin studii tehnice, economice şi de piaţă, proiectare şi realizare de produse şi tehnologii noi care vizează creşterea nivelului de performanţă şi calitate a unităţilor;d) în cadrul programelor internaţionale de cercetaredezvoltare şi inovare.B. Activităţi conexe activităţii de cercetare-dezvoltare, desfăşurate în domeniul propriu de activitate, cu aprobarea ministerului coordonator şi cu avizul autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare şi, după caz, cu autorizarea instituţiilor abilitate, constând în:a) participare la elaborarea strategiei domeniului:I. elaborarea de strategii, studii de diagnoză şi prognoză privind dezvoltarea industriei textile şi pielărie-încălţăminte, în contextul tendinţelor pe plan mondial, evoluţia şi dezvoltarea bazei de materii prime, piaţa de produse textile, piele şi cauciuc, tendinţe şi realizări în domeniul tehnologiilor de prelucrare, utilajelor, maşinilor şi instalaţiilor pentru industria textilă şi de pielărie, impactul industriei textile şi de pielărie-încălţăminte asupra mediului înconjurător;b) formare şi specializare profesională:I. cursuri pentru calificare/recalificare profesională şi perfecţionare, de nivel mediu şi superior, în domeniile: tehnologii, analize de laborator, implementarea sistemelor de management;II. pregătire profesională de nivel postuniversitar şi doctorat etc.;c) consultanţă şi asistenţă de specialitate:I. studii de analiză tehnico-economică a investiţiilor;II. evaluarea costurilor de producţie;III. evaluarea gradului de competitivitate a producţiei în industria textilă şi de pielărie-încălţăminte;IV. evaluarea impactului proceselor tehnologice asupra mediului înconjurător;V. metode şi proceduri de testare şi analize;VI. organizarea activităţii conform conceptului de asigurare a calităţii, potrivit cerinţelor standardelor din seria ISO 9000, EN 17025, ISO 14000, şi dotarea laboratoarelor de control al calităţii;d) editare şi tipărire de publicaţii de specialitate: reviste de specialitate, cărţi şi manuale inginereşti, dicţionare, cataloage, broşuri, ghiduri, proceduri, prospecte, oferte etc.;e) prestări de servicii:I. servicii ştiinţifice şi tehnologice pentru beneficiarii interesaţi, prin furnizarea de bănci de date specifice industriei textile şi de pielărie-încălţăminte, pentru: materii prime, coloranţi, produse auxiliare, accesorii, maşini şi utilaje, tehnologii, consumuri energetice, deşeuri textile, de piele şi diverşi elastomeri;II. testarea produselor textile, de piele-încălţăminte, în conformitate cu standardele româneşti, internaţionale, europene, precum şi cu reglementările, normele sau normativele tehnice aprobate de organisme abilitate ale statului;III. evaluarea conformităţii produselor textile şi din piele prin: inspecţie (conform SR EN 45004/97) şi certificări de produs (conform SR EN 45011/99);f) participare la realizarea transferului tehnologic:I. organizarea şi participarea la expoziţii, târguri, saloane şi manifestări tehnico-ştiinţifice naţionale şi internaţionale;II. organizarea de entităţi infrastructurale pentru transfer tehnologic;g) execuţie de unicate şi serii mici, în cadrul activităţii de microproducţie:I. articole destinate unor domenii strategice;II. echipamente şi sisteme de paraşutare pentru personal şi desantare de tehnică militară;III. articole tehnice ţesute, neţesute, din piele, polimeri pentru sectoare industriale şi civile;IV. echipamente şi produse pentru epurarea apelor şi protecţia mediului;V. articole medicale de contact şi implantabile la om;VI. echipamente de protecţie individuală;VII. piese componente şi încălţăminte sanogenetică;VIII. biomateriale pe bază de colagen pentru farmacie şi cosmetică;IX. produse auxiliare pentru industria pielăriei;X. semifabricate de piei cu finisaje speciale;XI. tălpi din cauciuc;XII. aparate de laborator pentru testarea şi controlul materialelor textile;h) activităţi de comerţ interior şi de import-export aferente obiectului de activitate, în condiţiile legii.(2) În cadrul obiectului său de activitate institutul naţional poate colabora la realizarea unor activităţi de cercetaredezvoltare privind domeniile strategice şi de apărare naţională sau poate desfăşura şi alte activităţi conexe, cu avizul autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.(3) Domeniul principal de activitate al institutului naţional, conform prevederilor Ordinului preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 601/2002 privind actualizarea Clasificării activităţilor din economia naţională CAEN, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 908 din 13 decembrie 2002, este:● 7310 – cercetare-dezvoltare în ştiinţe fizice şi naturale.Activităţi conexe:● 171 – pregătirea fibrelor şi filarea în fire● 172 – producţia de ţesături● 173 – finisare materiale textile● 174 – fabricarea de articole confecţionate din textile● 177 – fabricarea de articole tricotate sau croşetate● 183 – prepararea şi vopsirea blănurilor● 191 – tăbăcirea şi finisarea pieilor● 193 – fabricarea încălţămintei● 221 – activitatea de editură● 244 – fabricarea de medicamente, produse farmaceutice şi naturiste● 251 – producţia de articole din cauciuc● 332 – producţia de aparatură, instrumente de măsurare, verificare şi control● 514 – comerţ cu ridicata cu bunuri de consum, altele decât cele alimentare● 519 – comerţ cu ridicata cu alte produse● 743 – activitatea de testare şi analize tehnice● 804 – alte forme de învăţământ
 + 
Capitolul IIIPatrimoniul + 
Articolul 4(1) Conform situaţiilor financiare anuale la data de 31 decembrie 2003, institutul naţional are un patrimoniu propriu în valoare de 68.327.882 mii lei.(2) Institutul naţional administrează, cu diligenţa unui bun proprietar, bunuri proprietate publică şi privată a statului, precum şi bunurile proprii dobândite în condiţiile legii sau realizate din venituri proprii. Bunurile proprietate publică şi privată a statului, administrate de institutul naţional, precum şi bunurile proprii dobândite în condiţiile legii sau realizate din venituri proprii, după caz, prevăzute în hotărârea Guvernului de înfiinţare a institutului naţional, se înregistrează distinct în patrimoniu.(3) Rezultatele cercetărilor obţinute, concretizate în active corporale sau necorporale, în baza derulării unor contracte finanţate din fonduri publice, aparţin institutului naţional, în calitate de persoană juridică executantă, şi ordonatorului principal de credite, în egală măsură, dacă prin contract nu s-au stabilit alte clauze. Rezultatele cercetărilor concretizate în active corporale sau necorporale, obţinute în baza derulării unor contracte finanţate din fonduri private, precum şi rezultatele obţinute din activităţi desfăşurate în asociere în participaţiune sau în entităţi cu personalitate juridică născute în urma altor forme de asociere, precum cele prevăzute de Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, aparţin institutului naţional, în calitate de persoană juridică executantă.(4) Administrarea, înregistrarea în evidenţa contabilă a institutului naţional, precum şi înstrăinarea, închirierea sau concesionarea şi casarea rezultatelor cercetărilor obţinute în baza derulării unui contract finanţat din fonduri publice se fac potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002.(5) În exercitarea drepturilor sale, institutul naţional posedă şi foloseşte bunurile aflate în patrimoniu sau/şi, după caz, dispune de acestea, în condiţiile legii, în scopul realizării obiectului său de activitate.(6) Institutul naţional poate presta servicii sau activităţi de producţie prin asociere în participaţiune, asociere în condiţiile art. 1 alin. (1) din Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 sau sub forma grupurilor de interes economic, în scopul stimulării valorificării rezultatelor cercetării, cu aprobarea autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.(7) Patrimoniul institutului naţional poate fi modificat conform prevederilor legale în vigoare, activele acestuia putând face obiectul operaţiunilor de concesionare, închiriere-vânzare, asociere în participaţiune sau aport în natură la capitalul social al unei societăţi comerciale la care institutul naţional este acţionar sau asociat.(8) Baza materială a institutului naţional este de drept proprietatea acestuia. Institutul naţional deţine în proprietate un patrimoniu propriu în valoare de 68.327.882 mii lei, care include şi valoarea terenurilor şi clădirilor aferente, transferate din domeniul public al statului în proprietatea sa.
 + 
Capitolul IVStructura organizatorică şi funcţională + 
Articolul 5(1) Institutul naţional are în structură subunităţi fără personalitate juridică, departamente, secţii, laboratoare şi alte structuri organizatorice necesare realizării obiectului său de activitate. Subunităţile sunt:a) Sucursala – Institutul de Cercetări Pielărie-încălţăminte, cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Ion Minulescu nr. 93, sectorul 3;b) Centrul de Cercetări Textile zona Moldova, cu sediul în municipiul Iaşi, bd. Mangeron nr. 53, judeţul Iaşi;c) Punct de lucru, cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Vasile Lucaci nr. 82-84, sectorul 3.(2) Structura organizatorică a institutului naţional se aprobă prin ordin al conducătorului ministerului coordonator, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, şi cuprinde, pe lângă structura organizatorică prevăzută la alin. (1), şi următoarele compartimente: Compartimentul juridic, Compartimentul de marketing, Compartimentul financiar-contabil, Compartimentul de audit şi control financiar, Compartimentul de diseminare a informaţiilor, relaţii publice şi mass-media.(3) În funcţie de specificul activităţii, prin decizie a directorului general, cu aprobarea consiliului de administraţie, se pot organiza colective specializate sau colective interdisciplinare proprii ori în colaborare cu alte unităţi din ţară sau din străinătate.
 + 
Capitolul VOrganele de conducere + 
Articolul 6Conducerea institutului naţional este asigurată de către:a) consiliul de administraţie;b) comitetul de direcţie;c) directorul general.
 + 
Articolul 7Orientarea şi coordonarea activităţii tehnico-ştiinţifice din institutul naţional sunt asigurate de consiliul ştiinţific.
 + 
Articolul 8(1) Relaţiile dintre subunităţile aflate în structura institutului naţional, precum şi relaţiile acestora cu terţii sunt stabilite de directorul general, care poate acorda împuterniciri de reprezentare în numele institutului naţional, cu avizul consiliului de administraţie.(2) Conducătorii subunităţilor din structura institutului naţional răspund în faţa consiliului de administraţie şi a directorului general pentru îndeplinirea tuturor atribuţiilor, responsabilităţilor şi competenţelor încredinţate de aceştia.
 + 
Secţiunea 1Consiliul de administraţie + 
Articolul 9(1) Consiliul de administraţie este format din 7 membri, cetăţeni români, numiţi prin ordin al conducătorului ministerului coordonator, la propunerea conducerii autorităţii de la care aceştia provin, pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit.(2) Din consiliul de administraţie fac parte în mod obligatoriu:a) directorul general al institutului naţional, care este preşedintele consiliului de administraţie;b) preşedintele Consiliului ştiinţific al institutului naţional;c) un reprezentant al autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare;d) un reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice;e) un reprezentant al Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei;f) doi specialişti din domeniu, propuşi de ministerul coordonator.(3) Revocarea membrilor consiliului de administraţie se face de acelaşi organ care a făcut numirea, în caz de abateri sau de nerespectare a îndatoririlor ce le revin.
 + 
Articolul 10(1) Membrii consiliului de administraţie îşi păstrează calitatea de angajat la instituţia sau la unitatea de la care provin, precum şi toate drepturile şi obligaţiile derivând din această calitate.(2) Pentru activitatea desfăşurată, în calitate de membru al consiliului de administraţie, aceştia beneficiază de o indemnizaţie lunară stabilită de consiliul de administraţie, dar nu mai mult de 20% din salariul de bază al directorului general al institutului naţional.(3) Persoanele numite ca membri ai consiliului de administraţie nu pot face parte din mai mult de două consilii de administraţie ale institutelor naţionale şi nu pot participa, în aceeaşi calitate, la alte unităţi cu care institutul naţional are relaţii contractuale sau interese concurente.(4) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administraţie cei care, personal, soţul/soţia ori rudele până la gradul al doilea inclusiv, sunt în acelaşi timp patroni sau asociaţi la alte unităţi cu acelaşi profil ori cu care institutul naţional se află în relaţii comerciale directe.
 + 
Articolul 11(1) Consiliul de administraţie are, în principal, următoarele atribuţii:a) aprobă, la propunerea consiliului ştiinţific, strategia şi programele concrete de dezvoltare a institutului naţional, de introducere a unor tehnologii de vârf şi de modernizare a celor existente, în concordanţă cu strategia generală a domeniului propriu de activitate;b) propune modificarea structurii organizatorice şi funcţionale a institutului naţional, înfiinţarea, desfiinţarea şi comasarea de subunităţi din structura acestuia;c) analizează şi avizează proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli, care se depune la ministerul coordonator în vederea aprobării conform reglementărilor legale;d) analizează şi avizează situaţiile financiare anuale, pe care le supune spre aprobare ministerului coordonator, şi aprobă raportul de gestiune asupra activităţii desfăşurate de institutul naţional în anul precedent;e) analizează realizarea criteriilor de performanţă şi raportarea trimestrială privind activitatea realizată de institutul naţional şi aprobă măsuri pentru desfăşurarea acesteia în condiţii de echilibru al bugetului de venituri şi cheltuieli;f) analizează, aprobă sau, după caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor legale, investiţiile care urmează a fi realizate de institutul naţional;g) propune spre aprobare majorarea sau diminuarea patrimoniului, precum şi concesionarea sau închirierea unor bunuri din patrimoniul institutului naţional, în condiţiile legii;h) aprobă valorificarea bunurilor proprii dobândite, cu respectarea prevederilor legale;i) aprobă volumul creditelor bancare prevăzute la art. 32 şi stabileşte modul de rambursare a acestora;j) aprobă utilizarea disponibilităţilor în valută;k) aprobă mandatul pentru negocierea contractului colectiv de muncă;l) aprobă criteriile şi comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor vacante din cadrul institutului naţional.(2) Consiliul de administraţie exercită orice alte atribuţii stabilite potrivit prevederilor legale.
 + 
Articolul 12Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea pe baza regulamentului propriu de organizare şi funcţionare, avizat de ministerul coordonator. Acesta hotărăşte în problemele privind activitatea institutului naţional, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt date în competenţa altor organe.
 + 
Articolul 13(1) Consiliul de administraţie se întruneşte o dată pe lună sau ori de câte ori interesele institutului naţional o cer, la convocarea preşedintelui sau, după caz, a vicepreşedintelui, precum şi la solicitarea unei treimi din numărul membrilor consiliului de administraţie.(2) Dezbaterile consiliului de administraţie sunt conduse de preşedintele consiliului, iar în lipsa acestuia, de vicepreşedinte, ales de către membrii acestuia.
 + 
Articolul 14(1) Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea în prezenţa a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi. Dacă nu este îndeplinită această condiţie, şedinţa consiliului de administraţie poate fi reprogramată într-un interval de cel mult 15 zile, având aceeaşi ordine de zi.(2) Hotărârile consiliului de administraţie se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi, dar nu mai puţin de jumătate plus unu din numărul total al membrilor.
 + 
Articolul 15La şedinţele consiliului de administraţie participă în calitate de invitat permanent un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul naţional sau un reprezentant al salariaţilor, în cazul în care aceştia nu sunt constituiţi în sindicat.
 + 
Articolul 16Pentru luarea unor decizii vizând probleme complexe, consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analiză consilieri şi consultanţi din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi remunerată conform prevederilor legale.
 + 
Articolul 17(1) Membrii consiliului de administraţie sunt răspunzători, în condiţiile legii, pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin şi răspund solidar pentru gestionarea patrimoniului institutului naţional.(2) Membrii consiliului de administraţie care s-au abţinut ori s-au împotrivit luării unei decizii ce s-a dovedit păgubitoare pentru institutul naţional nu răspund, dacă au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de şedinţe al consiliului de administraţie şi dacă au anunţat în scris despre aceasta ministerul coordonator.(3) Membrii consiliului de administraţie care nu au respectat prevederile art. 10 alin. (3) şi (4) răspund, potrivit legii, pentru daunele cauzate institutului naţional ca urmare a acestui fapt.
 + 
Articolul 18În primul trimestru al fiecărui an consiliul de administraţie prezintă ministerului coordonator un raport asupra activităţii desfăşurate în anul precedent şi asupra programului de activitate pentru anul în curs.
 + 
Articolul 19Secretariatul consiliului de administraţie este asigurat de institutul naţional. Atribuţiile secretariatului sunt prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului de administraţie.
 + 
Secţiunea a 2-aComitetul de direcţie + 
Articolul 20(1) Conducerea operativă a institutului naţional este asigurată de un comitet de direcţie compus din directorul general şi conducătorii principalelor compartimente aflate în structura organizatorică a institutului naţional.(2) La şedinţele comitetului de direcţie participă în calitate de invitat permanent un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul naţional sau un reprezentant al salariaţilor, în cazul în care aceştia nu sunt constituiţi în sindicat.
 + 
Articolul 21(1) Comitetul de direcţie exercită atribuţii şi are răspunderi în limita competenţelor propuse de directorul general şi aprobate de consiliul de administraţie.(2) Comitetul de direcţie stabileşte acţiunile concrete necesare pentru realizarea obiectivelor rezultate din:a) strategia programelor de dezvoltare a institutului naţional;b) programul anual de cercetare-dezvoltare;c) bugetul de venituri şi cheltuieli;d) programul de investiţii;e) sistemul de asigurare a calităţii;f) alte obligaţii.
 + 
Articolul 22Comitetul de direcţie se întruneşte lunar şi ori de câte ori interesele institutului naţional o impun, la convocarea directorului general sau, după caz, a înlocuitorului acestuia.
 + 
Articolul 23(1) La nivelul subunităţilor institutului naţional se organizează şi funcţionează comitetul de conducere, care îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare şi funcţionare, aprobat de consiliul de administraţie al institutului naţional, şi este prezidat de directorul subunităţii respective. Comitetul de conducere este compus din directorul subunităţii respective şi conducătorii principalelor compartimente din structura organizatorică a subunităţii respective.(2) Comitetul de conducere exercită atribuţii şi are răspunderi în limita competenţelor stabilite de directorul general al institutului naţional şi aprobate de consiliul de administraţie.
 + 
Secţiunea a 3-aDirectorul general + 
Articolul 24(1) Activitatea curentă a institutului naţional este condusă de directorul general, numit pentru o perioadă de 4 ani, pe baza rezultatelor concursului de selecţie organizat conform metodologiei elaborate de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare. La expirarea acestui termen, în funcţie de performanţele realizate, numirea directorului general poate fi prelungită pentru o perioadă de cel mult 4 ani.(2) Numirea şi eliberarea din funcţie a directorului general se fac prin ordin al conducătorului ministerului coordonator.
 + 
Articolul 25Directorul general are, în principal, următoarele atribuţii şi responsabilităţi:a) reprezintă, personal sau prin delegat, interesele institutului naţional în relaţiile cu celelalte organe, organizaţii şi agenţi economici, precum şi cu persoane fizice din ţară şi din străinătate;b) stabileşte atribuţiile, competenţele şi relaţiile la nivelul subunităţilor şi departamentelor/compartimentelor de la toate nivelurile organizatorice ale institutului naţional, precum şi relaţiile acestora cu terţii, cu avizul consiliului de administraţie;c) propune consiliului de administraţie modificarea structurii organizatorice şi funcţionale a institutului naţional;d) numeşte directorii şi conducătorii compartimentelor din structura organizatorică a institutului naţional, în urma concursului organizat pe baza criteriilor propuse de comitetul de direcţie, şi îi revocă, după caz, cu avizul consiliului de administraţie;e) angajează şi concediază personalul institutului naţional conform prevederilor legale şi ale contractului colectiv de muncă;f) asigură negocierea contractului colectiv de muncă la nivelul institutului naţional şi a salariilor personalului acestuia, prin comitetul de direcţie; aprobă salariile rezultate din negocierea directă;g) răspunde de administrarea întregului patrimoniu, cu respectarea prevederilor legale;h) adoptă măsuri şi urmăreşte realizarea operaţiunilor de comerţ interior şi de import-export, prin compartimentele proprii specializate;i) analizează lunar stadiul valorificării rezultatelor cercetării, inclusiv activitatea compartimentului de marketing;j) are atribuţii şi răspunderi similare unui ordonator de credite pentru sumele alocate institutului naţional de la bugetul de stat;k) poate delega, în condiţiile legii, o parte din atribuţiile sale celorlalte persoane din conducerea institutului naţional;l) exercită orice alte atribuţii care îi sunt delegate de consiliul de administraţie.
 + 
Secţiunea a 4-aConsiliul ştiinţific + 
Articolul 26(1) Consiliul ştiinţific este format din 5-15 membri reprezentând principalele compartimente din cadrul institutului naţional care desfăşoară activităţi de cercetaredezvoltare.(2) Consiliul ştiinţific este alcătuit din cercetători cu realizări deosebite în domeniu, salariaţi ai institutului naţional, aleşi pe 4 ani, prin vot secret, de către cadrele cu studii superioare din institutul naţional.(3) Din consiliul ştiinţific fac parte, de drept, directorul general şi directorul ştiinţific al institutului naţional.(4) Consiliul ştiinţific este condus de un preşedinte şi un vicepreşedinte, aleşi, prin vot secret, de către membrii consiliului.(5) Consiliul ştiinţific se organizează şi funcţionează în conformitate cu regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administraţie.
 + 
Articolul 27Atribuţiile principale ale consiliului ştiinţific sunt următoarele:a) participă la elaborarea strategiei de dezvoltare a activităţii de cercetare-dezvoltare a domeniului şi la elaborarea planurilor proprii de cercetare-dezvoltare;b) analizează, avizează şi urmăreşte realizarea lucrărilor de cercetare ştiinţifică;c) propune spre aprobare consiliului de administraţie programul anual de cercetare-dezvoltare şi inovare al institutului naţional;d) avizează hotărârile consiliului de administraţie, care implică politica de cercetare a institutului naţional şi a ramurii;e) propune măsuri pentru perfecţionarea profesională şi încadrarea personalului de cercetare în grade profesionale;f) organizează şi coordonează desfăşurarea manifestărilor cu caracter ştiinţific;g) avizează acţiunile de cooperare, interne şi internaţionale, cu scop ştiinţific;h) avizează acordarea de burse de studii şi stagii de perfecţionare în ţară şi în străinătate.
 + 
Capitolul VIBugetul de venituri şi cheltuieli şi execuţia acestuia.Relaţii financiare + 
Articolul 28(1) Institutul naţional întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli şi situaţiile financiare anuale potrivit normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor Publice.(2) Situaţiile financiare anuale se aprobă de către ministerul coordonator, în condiţiile legii.
 + 
Articolul 29(1) Veniturile şi cheltuielile institutului naţional se stabilesc prin buget pentru fiecare exerciţiu financiar.(2) Bugetul de venituri şi cheltuieli se întocmeşte pe baza indicatorilor de performanţă stabiliţi de ministerul coordonator şi se aprobă prin ordin al ministrului coordonator, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice şi al Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei.
 + 
Articolul 30Institutul naţional determină anual volumul de venituri de realizat şi de cheltuieli totale de efectuat, corelat cu contractele încheiate pentru activitatea programată.
 + 
Articolul 31(1) Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform reglementărilor legale şi prevederilor contractului colectiv de muncă, în limita fondului total destinat plăţii salariilor, prevăzut în bugetul de venituri şi cheltuieli stabilit potrivit legii.(2) Salariul de bază al directorului general se stabileşte prin ordin al conducătorului ministerului coordonator, potrivit reglementărilor legale în vigoare.
 + 
Articolul 32(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situaţia în care, în cursul unui an, resursele financiare ale institutului naţional nu sunt suficiente, acesta poate contracta credite bancare în valoare de cel mult 20% din veniturile brute realizate în anul precedent.(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se efectuează cu aprobarea ministerului coordonator, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finanţelor Publice.
 + 
Articolul 33(1) Institutul naţional hotărăşte cu privire la investiţiile ce urmează a fi realizate potrivit obiectului său de activitate, finanţarea efectuându-se din surse proprii şi din credite bancare, precum şi din surse bugetare, prin ministerul coordonator, potrivit legii.(2) Ministerul coordonator va cuprinde în bugetul său de venituri şi cheltuieli fondurile necesare realizării unor investiţii, dotări, achiziţionări de aparatură, echipamente şi instalaţii pentru institutul naţional.(3) Execuţia investiţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2) se adjudecă potrivit legii.
 + 
Articolul 34(1) Operaţiunile de încasări şi plăţi ale institutului naţional se efectuează prin conturi deschise la bănci comerciale şi prin unităţi de trezorerie, cu sediul în România.(2) Institutul naţional poate efectua operaţiuni de încasări şi plăţi în lei şi în valută prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casă şi a normativelor de disciplină financiar-valutară stabilite prin actele normative în vigoare.(3) Institutul naţional poate efectua operaţiuni de comerţ exterior aferente obiectului său de activitate, potrivit legii. Operaţiunile de încasări şi plăţi cu străinătatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la unităţile bancare specializate, cu sediul în România.
 + 
Articolul 35Institutul naţional îşi va organiza controlul financiar preventiv propriu şi auditul financiar potrivit legii.
 + 
Capitolul VIIReglementarea litigiilor + 
Articolul 36Litigiile institutului naţional cu persoane fizice sau cu persoane juridice, nesoluţionate pe cale amiabilă, sunt supuse spre rezolvare instanţelor judecătoreşti române de drept comun.
 + 
Capitolul VIIIDispoziţii finale + 
Articolul 37Statutul de institut naţional se reînnoieşte periodic prin reacreditare, care are loc într-un interval de maximum 5 ani, sau la modificarea obiectului de activitate al institutului naţional.–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x