REGULAMENT din 9 iunie 2020

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 12/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL CONCURENTEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 552 din 26 iunie 2020
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulPUS IN APLICAREORDIN 654 09/06/2020
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 654 09/06/2020
ActulREFERIRE LALEGE 202 04/11/2016 ART. 56
ActulREFERIRE LALEGE 202 04/11/2016 ART. 67
ART. 1REFERIRE LALEGE 202 04/11/2016 ART. 11
ART. 1REFERIRE LALEGE 202 04/11/2016
ART. 2REFERIRE LALEGE 202 04/11/2016 ART. 11
ART. 2REFERIRE LALEGE 202 04/11/2016 ART. 10
ART. 3REFERIRE LALEGE 202 04/11/2016 ART. 3
ART. 3REFERIRE LALEGE 202 04/11/2016 ART. 38
ART. 3REFERIRE LALEGE 202 04/11/2016 ART. 11
ART. 4REFERIRE LALEGE 202 04/11/2016 ART. 11
ART. 4REFERIRE LALEGE 202 04/11/2016
ART. 4REFERIRE LALEGE 202 04/11/2016 ART. 38
ART. 5REFERIRE LALEGE 202 04/11/2016 ART. 11
ART. 5REFERIRE LALEGE 202 04/11/2016 CAP. 4
ART. 6REFERIRE LALEGE 202 04/11/2016 CAP. 4
ART. 7REFERIRE LALEGE 202 04/11/2016 ART. 57
ART. 8REFERIRE LALEGE 202 04/11/2016 ANEXA 0
ART. 9REFERIRE LALEGE 202 04/11/2016 ART. 56
ART. 10REFERIRE LALEGE 202 04/11/2016 ART. 10
ART. 10REFERIRE LALEGE 202 04/11/2016 ART. 11
ART. 10REFERIRE LALEGE 202 04/11/2016 ART. 3
ART. 11REFERIRE LALEGE 202 04/11/2016 ART. 11
ART. 11REFERIRE LALEGE 202 04/11/2016 ART. 58
ANEXA 0REFERIRE LALEGE 202 04/11/2016 ART. 11
ANEXA 0REFERIRE LALEGE 202 04/11/2016 ART. 61
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCONTINUT DEORDIN 654 09/06/2020
ActulPUS IN APLICAREORDIN 654 09/06/2020
ActulREFERIT DEORDIN 654 09/06/2020





Notă
Pus în aplicare prin ORDINUL nr. 654 din 9 iunie 2020, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 552 din 26 iunie 2020.
În temeiul art. 56 alin. (5) și art. 67 alin. (2) din Legea nr. 202/2016 privind integrarea sistemului feroviar din România în spațiul feroviar unic european, cu modificările și completările ulterioare,Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar aprobă prezentul regulament. + 
Articolul 1Dispoziții generale(1)Prezentul regulament are ca obiect adoptarea unor măsuri pentru stabilirea procedurii și a criteriilor de aplicare a testului de echilibru economic în temeiul art. 11 din Legea nr. 202/2016 privind integrarea sistemului feroviar din România în spațiul feroviar unic european, cu modificările și completările ulterioare^1, denumită în continuare Legea nr. 202/2016, și al Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/1.795 al Comisiei din 20 noiembrie 2018 de stabilire a procedurii și a criteriilor de aplicare a testului de echilibru economic, în temeiul articolului 11 din Directiva 2012/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului, denumit în continuare Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/1.795.^1 Care transpune Directiva 2012/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 21 noiembrie 2012 privind instituirea spațiului feroviar unic european și Directiva (UE) 2016/2.370 a Parlamentului European și a Consiliului din 14 decembrie 2016 de modificare a Directivei 2012/34/UE în ceea ce privește deschiderea pieței pentru serviciile de transport feroviar intern de călători și guvernanța infrastructurii feroviare.(2)Prezentul regulament este obligatoriu pentru:a)Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar;b)solicitantul unui nou serviciu de transport feroviar de călători;c)entitățile care au dreptul să ceară un test de echilibru economic, prevăzute la art. 11 alin. (2) din Legea nr. 202/2016.(3)Regulamentul urmărește aplicarea unitară și transparentă a prevederilor Legii nr. 202/2016, în condiții de certitudine juridică.(4)În urma solicitării înaintate de către: autoritatea sau autoritățile competente care a/au atribuit contractul de servicii publice, oricare altă autoritate competentă interesată care are dreptul de a limita accesul în înțelesul art. 11 alin. (2) din Legea nr. 202/2016, administratorul infrastructurii, operatorul de transport feroviar care execută contractul de servicii publice, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar stabilește dacă echilibrul economic al unui contract de servicii publice de transport feroviar ar fi compromis de un nou serviciu de transport feroviar de călători. + 
Articolul 2Obiect și domeniu de aplicare(1)Prezentul regulament pune în aplicare prevederile art. 10,11 și 11^1 din Legea nr. 202/2016.(2)Prezentul regulament stabilește detaliile procedurii și ale criteriilor de urmat atunci când se stabilește dacă echilibrul economic al unui contract de servicii publice de transport feroviar ar fi compromis de un nou serviciu de transport feroviar de călători.(3)Testul de echilibru economic trebuie solicitat numai în ceea ce privește serviciile de transport feroviar de călători care nu sunt prestate în temeiul unui contract de servicii publice și care fie sunt complet noi, fie implică o modificare substanțială a unui serviciu de transport feroviar de călători existent. Testul de echilibru economic trebuie solicitat și pentru serviciile comerciale prestate de același operator care execută un contract de servicii publice.
 + 
Articolul 3DefinițiiÎn sensul prezentului regulament, termenii și expresiile de mai jos semnifică după cum urmează:a)administratorul infrastructurii – Compania Națională de Căi Ferate „C.F.R.“ – S.A., compania responsabilă de operarea, mentenanța și reînnoirea infrastructurii feroviare pe rețeaua de căi ferate din România, precum și de participarea la dezvoltarea acesteia, conform legislației de înființare și funcționare și potrivit normelor stabilite prin legislația în vigoare în cadrul politicii generale privind dezvoltarea și finanțarea infrastructurii^2;^2 Potrivit art. 3 pct. 3 din Legea nr. 202/2016.b)autoritate competentă – orice autoritate publică sau grup de autorități publice din România care are competența de a interveni în transportul public de călători sau orice organism învestit cu o astfel de autoritate^3;^3 Conform art. 2 lit. (b) din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar și rutier de călători și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 și nr. 1.107/70 ale Consiliului.c)contract de servicii publice – un contract de servicii publice, definit la art. 2 lit. i) din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007, în domeniul transportului feroviar;d)impact financiar net – impactul noului serviciu de transport feroviar de călători asupra soldului net al costurilor și al veniturilor care rezultă din îndeplinirea obligației de serviciu public prevăzute într-un contract de servicii publice, care include un profit rezonabil^4;^4 Conform art. 3 pct. 5 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/1.795.e)nou serviciu de transport de călători – un serviciu de transport feroviar de călători destinat să funcționeze ca serviciu cu orar regulat, care fie este cu totul nou, fie implică o modificare substanțială a unui serviciu existent de transport feroviar de călători, în special în sensul creșterii frecvenței serviciilor sau al sporirii numărului de opriri, și care nu este prestat în cadrul unui contract de servicii publice^5;^5 Art. 3 pct. 1 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/1.795.f)operator de transport feroviar – echivalentul expresiei întreprindere feroviară, definită la art. 3 pct. 1 din Directiva 2012/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 21 noiembrie 2012 privind instituirea spațiului feroviar unic european, orice entitate publică sau privată autorizată a cărei activitate principală constă în furnizarea serviciilor de transport feroviar de mărfuri și/sau călători, tracțiunea fiind asigurată obligatoriu de aceasta; sunt incluse, de asemenea, societăți care asigură doar tracțiunea^6;^6 Conform art. 3 pct. 18 din Legea nr. 202/2016.g)solicitant – întreprinderea care notifică Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar și administratorului infrastructurii intenția sa de a opera un nou serviciu de transport de călători înainte de a solicita capacitate de infrastructură de la administratorul infrastructurii, în conformitate cu prevederile art. 38 alin. (4) din Legea nr. 202/2016;h)test de echilibru economic – procesul de evaluare care este descris la art. 11 alin. (1)-(4) și art. 11^1 din Legea nr. 202/2016, precum și la art. 10 din prezentul regulament și care este efectuat de către Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar la cererea uneia dintre entitățile menționate la art. 11 alin. (2) din Legea nr. 202/2016, pentru a stabili dacă echilibrul economic al unui contract de servicii publice ar urma să fie compromis de noul serviciu de transport feroviar de călători propus^7.^7 Conform art. 3 pct. 2 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/1.795.
 + 
Articolul 4Notificarea unui nou serviciu de transport feroviar de călători planificat(1)Solicitantul notifică administratorului de infrastructură și Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar intenția de a opera un nou serviciu de transport feroviar de călători cu cel puțin 18 luni înainte de intrarea în vigoare a graficului de circulație la care se referă cererea de capacitate, în conformitate cu prevederile art. 38 alin. (4) prima teză din Legea nr. 202/2016.(2)Formularul standard de notificare a unui nou serviciu de transport feroviar de călători prevăzut în anexa nr. 1 trebuie completat de solicitant cu informațiile aferente și transmis Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar. Formularul standard poate fi descărcat de către solicitant de pe pagina web^8 a Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar.^8 www.consiliulferoviar.ro(3)Conținutul formularului standard de notificare include următoarele informații:a)denumirea solicitantului, adresa, entitatea juridică și numărul de înregistrare, dacă este cazul;b)datele de contact ale persoanei responsabile cu furnizarea de informații;c)data licenței și a certificatului de siguranță ale solicitantului sau precizarea stadiului în care se află procedura de obținere a acestora;d)ruta detaliată, cu indicarea situării gărilor de plecare și de sosire, precum și a tuturor opririlor intermediare;e)data planificată de începere a operării noului serviciu de transport feroviar de călători propus;f)orarul orientativ, frecvența și capacitatea noului serviciu de transport feroviar de călători propus, inclusiv orele de plecare, orele de sosire și legăturile propuse, precum și orice abatere de la frecvența sau de la opririle din orarul standard, pe fiecare sens de circulație;g)informații orientative referitoare la materialul rulant pe care plănuiește să îl utilizeze solicitantul.(4)Informațiile referitoare la operarea planificată a noului serviciu de transport feroviar de călători trebuie să acopere cel puțin primii 3 ani și, pe cât posibil, primii 5 ani de activitate.(5)Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar publică pe pagina web proprie formularul standard de notificare transmis de solicitant, prevăzut la anexa nr. 1. Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar înștiințează, fără întârzieri nejustificate, în termen de cel mult 10 zile de la primirea unui formular de notificare complet:a)orice autoritate competentă care a atribuit un contract de servicii publice pentru un serviciu de transport feroviar de călători pe respectiva rută sau pe o rută alternativă în sensul Legii nr. 202/2016;b)orice altă autoritate competentă interesată care are dreptul de a limita accesul în temeiul art. 11 din Legea nr. 202/2016;c)orice operator de transport feroviar care prestează servicii în temeiul unui contract de servicii publice pe ruta noului serviciu de transport feroviar de călători sau pe o rută alternativă.(6)Toate informațiile furnizate de solicitant în formularul standard de notificare și toate documentele justificative se transmit Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar și administratorului de infrastructură în format electronic. Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar poate accepta depunerea documentelor pe suport hârtie, în cazuri temeinic justificate. Documentele anexate la formular vor fi prezentate în original și/sau în copii, copiile fiind certificate pentru conformitate de către partea/părțile care notifică sau de către împuterniciții acestora, autorizați să o/le reprezinte.(7)Dacă notificarea este incompletă, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar informează solicitantul că nu vor fi luate în considerare cererile incomplete și îi oferă acestuia posibilitatea de a-și completa notificarea într-un termen rezonabil, care să nu depășească 10 zile lucrătoare. + 
Articolul 5Termenul de solicitare a unui test de echilibru economic(1)Orice cerere de efectuare a unui test de echilibru economic se întocmește conform modelului de formular prevăzut la anexa nr. 2 și se înaintează Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar, în termen de 30 de zile de la primirea informării privind serviciul de transport feroviar de călători, de către:a)autoritatea sau autoritățile competente care a/au atribuit contractul de servicii publice, conform prevederilor legislației în vigoare;b)oricare altă autoritate competentă interesată care are dreptul de a limita accesul în sensul art. 11 alin. (2) din Legea nr. 202/2016;c)administratorul infrastructurii;d)operatorul de transport feroviar care execută contractul de servicii publice.(2)În cazul în care, la data primirii notificării solicitantului conform prevederilor art. 4, este în curs de licitație competitivă atribuirea unui contract de servicii publice care vizează aceeași rută sau o rută alternativă, iar termenul de depunere a ofertelor la autoritatea competentă a expirat, entitățile menționate la alin. (1) pot solicita, în termen de 30 de zile de la primirea informării, un test de echilibru economic în ceea ce privește viitorul contract de servicii publice. Această dispoziție nu aduce atingere aplicării prezentului regulament în cazul unui contract de servicii publice în curs de desfășurare la data notificării solicitantului.(3)Dacă nu se prezintă nicio solicitare de test de echilibru economic în termenul prevăzut la alin. (1), Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar informează fără întârziere solicitantul și administratorul infrastructurii. Administratorul infrastructurii soluționează cererea de acces în conformitate cu cap. IV secțiunea a 3-a din Legea nr. 202/2016.
 + 
Articolul 6Cerințe în materie de informații pentru testul de echilibru economic(1)Entitatea care solicită testul de echilibru economic furnizează următoarele informații:a)denumirea entității solicitante, adresa, entitatea juridică și numărul de înregistrare, dacă este cazul;b)datele de contact ale persoanei responsabile cu furnizarea de informații;c)informații care să demonstreze că echilibrul economic al contractului riscă să fie compromis de noul serviciu de transport feroviar de călători;d)dacă entitatea solicitantă este o autoritate competentă sau operatorul de transport feroviar care execută contractul de servicii publice, o copie a contractului de servicii publice.(2)Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar poate solicita orice informații necesare, inclusiv, dacă este cazul:a)de la autoritatea competentă:1.previziunile relevante referitoare la trafic, cerere și venituri, inclusiv metodologia de realizare a previziunilor;2.după caz, metodologia și datele utilizate pentru calcularea efectului financiar net în temeiul art. 6 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007 și al anexei la respectivul regulament;b)de la operatorul de transport feroviar care execută contractul de servicii publice:1.o copie a contractului de servicii publice, în cazul în care nu a fost furnizată în temeiul alin. (1) lit. d);2.planul de afaceri al operatorului de transport feroviar pentru ruta care face obiectul contractului de servicii publice sau pentru o rută alternativă;3.previziunile relevante referitoare la trafic, cerere și venituri, inclusiv metodologia de realizare a previziunilor;4.informații privind veniturile și marjele de profit obținute de operatorul de transport feroviar pe ruta care face obiectul contractului de servicii publice sau pe o rută alternativă;5.informații privind orarul serviciilor, inclusiv orele de plecare, opririle intermediare, orele de sosire și legăturile;6.estimările legate de elasticitatea serviciilor, cum ar fi, de exemplu, elasticitatea cererii în raport cu prețul^9, elasticitatea cererii în raport cu caracteristici de calitate a serviciilor, precum frecvența serviciului, durata călătoriei, orar etc.;^9 Elasticitatea cererii în funcție de prețul produsului/serviciului măsoară sensibilitatea consumatorilor la modificarea prețului bunului/serviciului respectiv. Elasticitatea cererii în funcție de preț >se exprimă prin valoarea raportului dintre variația procentuală a cantității cerute și variația procentuală a prețului.7.costul de capital și costurile de operare aferente serviciilor prestate în temeiul contractului de servicii publice, precum și variațiile costurilor și ale cererii generate de noul serviciu de transport feroviar de călători;c)de la solicitant, informații privind planurile sale de operare a noului serviciu de transport feroviar de călători, inclusiv:1.planul de afaceri;2.previziunile referitoare la traficul de călători și veniturile, inclusiv metodologia de realizare a previziunilor;3.strategiile de stabilire a prețurilor;4.modalitățile de emitere a biletelor;5.specificațiile materialului rulant, cum ar fi, de exemplu, numărul de locuri pe scaune, configurația vehiculelor etc.;6.strategia de marketing;d)de la administratorul infrastructurii:1.informații privind liniile sau tronsoanele relevante, pentru a se asigura că noul serviciu de transport feroviar de călători poate fi operat pe infrastructura respectivă;2.informații privind potențialele efecte ale serviciului de transport feroviar de călători propus asupra performanțelor și a fiabilității noului serviciu de transport feroviar de călători;3.evaluarea impactului asupra utilizării capacității;4.planuri de dezvoltare a infrastructurii pe rutele pentru care se propune noul serviciu de transport feroviar de călători, inclusiv indicarea momentului în care vor fi puse în aplicare aceste planuri;5.informații cu privire la acordurile-cadru relevante încheiate sau aflate în curs de a fi încheiate, în special cu operatorul de transport feroviar care execută contractul de servicii publice.Obligațiile de informare ale administratorului infrastructurii prevăzute alin. (2) lit. d) pct. 1 nu aduc atingere obligațiilor sale în cadrul procedurii de alocare menționate în cap. IV secțiunea a 3-a din Legea nr. 202/2016.(3)Toate informațiile se transmit Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar în format electronic. Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar poate accepta însă depunerea documentelor pe suport hârtie, în cazuri temeinic justificate. Documentele anexate la formular vor fi prezentate în original și/sau în copii, copiile fiind certificate, pentru conformitate, de către partea/părțile care notifică sau de către împuterniciții acestora, autorizați să o/le reprezinte.
 + 
Articolul 7Confidențialitate(1)Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar nu divulgă informațiile sensibile din punct de vedere comercial primite de la părți în legătură cu testul de echilibru economic.(2)Entitatea care solicită testul de echilibru economic și solicitantul motivează orice propunere de nedivulgare a informațiilor sensibile din punct de vedere comercial în momentul furnizării informațiilor respective Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar, transmițând, de asemenea, dacă este cazul, o versiune neconfidențială a acestora. Astfel de informații pot include, în speță, informații tehnice sau financiare legate de know-how-ul, planul de afaceri, structura costurilor, strategiile de marketing și de stabilire a prețurilor, sursele de aprovizionare și cotele de piață ale unei întreprinderi. Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar elimină din decizia sa orice informație sensibilă din punct de vedere comercial înainte ca aceasta să fie notificată și publicată în conformitate cu art. 10 alin. (5). Informațiile incluse în formularul standard de notificare, specificate la art. 4 alin. (3), nu sunt considerate sensibile din punct de vedere comercial.(3)În cazul în care Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar constată că motivele oferite pentru nedivulgare în temeiul alin. (2) nu sunt admisibile, se pronunță prin decizie, care se comunică în scris părții care solicită confidențialitatea, cel târziu cu 14 zile înainte de adoptarea deciziei menționate la art. 10 alin. (1). Decizia poate fi contestată în condițiile art. 57 din Legea nr. 202/2016. Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar nu divulgă informațiile contestate până în momentul în care instanța nu a emis o hotărâre definitivă în privința confidențialității.
 + 
Articolul 8Procedura aplicabilă testului de echilibru economic(1)Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar poate solicita entității care solicită efectuarea testului de echilibru economic să îi furnizeze orice informații suplimentare pe care le consideră necesare în conformitate cu art. 6 alin. (2), în termen de 30 de zile de la primirea solicitării. Entitatea care solicită efectuarea testului de echilibru economic trebuie să furnizeze aceste informații într-un termen rezonabil stabilit de Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar. În cazul în care consideră că informațiile suplimentare primite nu sunt suficiente, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar poate solicita mai multe informații.(2)În cazul în care, cu 40 de zile înainte de ultima zi de primire a cererilor de capacitate stabilită în conformitate cu pct. 3 din anexa nr. VII la Legea nr. 202/2016, informațiile furnizate de entitatea solicitantă sunt încă incomplete, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar efectuează testul de echilibru economic pe baza informațiilor disponibile. Cu toate acestea, în cazul în care consideră că informațiile sunt insuficiente pentru efectuarea testului, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar respinge solicitarea.(3)În termen de 30 de zile de la primirea solicitării de efectuare a unui test de echilibru economic, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar solicită și de la celelalte părți, prevăzute la art. 6 alin. (2), să îi furnizeze, în conformitate cu dispoziția respectivă, informațiile necesare pentru efectuarea testului, în măsura în care informațiile respective pot fi furnizate în mod rezonabil de către partea în cauză. Dacă informațiile astfel furnizate sunt incomplete, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar poate solicita clarificări suplimentare, stabilind termene rezonabile.(4)În cazul în care, cu 40 de zile înainte de ultima zi de primire a cererilor de capacitate stabilită în conformitate cu pct. 3 din anexa nr. VII la Legea nr. 202/2012, informațiile furnizate de solicitantul care a depus o cerere de acces sunt încă incomplete, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar efectuează testul pe baza informațiilor disponibile. Cu toate acestea, în cazul în care consideră că informațiile furnizate de solicitant sunt insuficiente pentru efectuarea testului, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar adoptă o decizie prin care se refuză acordarea accesului.(5)Dacă operatorul de transport feroviar care execută contractul de servicii publice nu este entitatea solicitantă și dacă, cu 40 de zile înainte de ultima zi de primire a cererilor de capacitate stabilită în conformitate cu pct. 3 din anexa nr. VII la Legea nr. 202/2012, informațiile furnizate de respectiva entitate sunt încă incomplete, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar efectuează testul pe baza informațiilor disponibile. Cu toate acestea, în cazul în care consideră că informațiile furnizate sunt insuficiente pentru efectuarea testului, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar adoptă o decizie prin care se acordă accesul.(6)Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar adoptă o decizie în termen de 40 de zile de la primirea tuturor informațiilor relevante și, în orice caz, înainte de ultima zi de primire a cererilor de capacitate stabilită în conformitate cu pct. 3 din anexa nr. VII la Legea nr. 202/2012. Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar înștiințează fără întârziere administratorul infrastructurii cu privire la decizia sa.(7)În cazul în care se prezintă o cerere de efectuare a unui test de echilibru economic în conformitate cu art. 5 alin. (2) în privința unui contract de servicii publice care este în curs de licitație competitivă, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar poate suspenda examinarea cererii propuse de noul serviciu de transport feroviar de călători pe o perioadă maximă de 365 de zile de la data primirii notificării solicitantului referitoare la noul serviciu de transport feroviar de călători sau până la încheierea procedurii de licitație, dacă aceasta survine mai întâi.
 + 
Articolul 9Conținutul testului de echilibru economic și criteriile de evaluare(1)Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar evaluează dacă echilibrul economic al unui contract de servicii publice ar urma să fie compromis de noul serviciu de transport feroviar de călători propus. Se consideră că echilibrul economic este compromis dacă noul serviciu feroviar de transport de călători ar avea un impact negativ substanțial cel puțin asupra unuia dintre următoarele elemente:a)profitabilitatea serviciilor pe care întreprinderea feroviară le operează în temeiul contractului de servicii publice;b)costul net pentru autoritatea competentă care atribuie contractul de servicii publice.(2)Analiza se raportează la contractul de servicii publice în ansamblul său, nu la servicii individuale operate în temeiul acestuia, pe întreaga sa durată.(3)Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar evaluează impactul financiar net al noului serviciu de transport feroviar de călători asupra contractului de servicii publice. Analiza costurilor și a veniturilor generate de operarea serviciilor care fac obiectul contractului de servicii publice după intrarea pe piață a noului serviciu de transport feroviar de călători include următoarele elemente:a)variația costurilor suportate și a veniturilor obținute de întreprinderea feroviară care execută contractul de servicii publice (inclusiv, dacă este cazul, orice economii de cost, cum ar fi cele care rezultă din neînlocuirea materialului rulant ajuns la sfârșitul duratei sale de viață utilă sau din neînlocuirea personalului al cărui contract se încheie);b)efectele financiare generate în rețeaua care face obiectul contractului de servicii publice de către noul serviciu de transport feroviar de călători propus (precum atragerea călătorilor care ar putea fi interesați de o legătură cu un serviciu regional care face obiectul contractului de servicii publice);c)posibilele reacții concurențiale ale întreprinderii feroviare care execută contractul de servicii publice;d)impactul asupra investițiilor relevante ale întreprinderilor feroviare sau ale autorităților competente, de exemplu în materialul rulant.(4)Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar evaluează importanța impactului luând în considerare, în special, dispozițiile contractuale în vigoare între autoritatea competentă și operatorul de transport feroviar care operează serviciile publice, inclusiv, în cazul în care se aplică, nivelul compensației stabilit în conformitate cu anexa la Regulamentul (CE) nr. 1370/2007 sau rezultat din atribuirea concurențială, precum și orice mecanisme de partajare a riscurilor, de exemplu a riscurilor în materie de trafic și de venituri.(5)Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar evaluează și:a)beneficiile nete oferite clienților pe termen scurt și mediu de noul serviciu de transport feroviar de călători și, după caz, beneficiile sociale care pot apărea în sens mai larg, cu privire la întreaga colectivitate, în sensul pct. 3 din preambulul Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/1.795;b)impactul noului serviciu de transport feroviar de călători asupra performanței și calității serviciilor feroviare;c)impactul noului serviciu de transport feroviar de călători asupra planificării orarelor serviciilor feroviare.(6)În cazul în care examinează mai multe cereri de acces, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar poate lua decizii diferite cu privire la cererile primite, pe baza unei analize a impactului fiecăreia dintre ele asupra echilibrului economic al contractului de servicii publice, a efectelor asupra concurenței, a beneficiilor nete oferite clienților și a impactului asupra rețelei, precum și a efectelor lor cumulate asupra echilibrului economic al contractului de servicii publice.(7)Evaluarea efectuată în conformitate cu prezentul articol nu aduce atingere obligației Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar de a raporta autorităților naționale aspectele legate de ajutoarele de stat în conformitate cu art. 56 alin. (13) din Legea nr. 202/2012.(8)Metodologia utilizată pentru realizarea testului de echilibru economic este prevăzută în anexa nr. 3.
 + 
Articolul 10Rezultatele testului de echilibru economic(1)În urma testului de echilibru economic efectuat în conformitate cu art. 8 și 9, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar ia o decizie astfel cum se prevede la art. 11 alin. (2) din Legea nr. 202/2016, pe baza căreia dreptul de acces la infrastructura feroviară se acordă, se modifică, se acordă doar în anumite condiții sau se refuză.(2)În cazul în care echilibrul economic al unui contract de servicii publice ar urma să fie compromis de noul serviciu de transport feroviar de călători, în baza unei decizii, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar:a)indică, după caz, eventuale modificări ale noului serviciu de transport feroviar de călători, precum o modificare a frecvențelor, a traseelor, a opririlor intermediare sau a orarelor, care ar asigura îndeplinirea condițiilor de acordare a dreptului de acces prevăzut la art. 10 alin. (2) din Legea nr. 202/2016; și/saub)poate emite recomandări adresate autorităților competente, dacă acest lucru este relevant, având în vedere beneficiile nete oferite clienților menționate la art. 9 alin. (5) lit. a), în ceea ce privește alte modificări, nelegate de noul serviciu de transport de călători, care ar asigura îndeplinirea condițiilor de acordare a dreptului de acces.(3)Dacă cererea de acces vizează operarea unui nou serviciu de transport de călători de mare viteză, astfel cum este definit la art. 3 pct. 27^1 din Legea nr. 202/2016, în urma procedurii și a analizei prevăzute în prezentul regulament, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar acționează în conformitate cu art. 11^1 din Legea nr. 202/2016.(4)În situațiile descrise la art. 5 alin. (2) teza a II-a, în cazul în care testul de echilibru economic efectuat, ținându-se cont de contractul de servicii publice existent, demonstrează că accesul poate fi acordat, acesta este limitat ca durată până la obținerea rezultatului testului de echilibru economic care urmează să fie efectuat în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (2) teza I și cu art. 8 alin. (7).(5)Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar notifică o versiune neconfidențială a deciziei sale entităților enumerate la art. 11 alin. (4) din Legea nr. 202/2016 și o publică pe pagina sa web.
 + 
Articolul 11Cooperarea dintre organismele de reglementare competente în privința unui nou serviciu internațional de transport de călători propus(1)La primirea notificării din partea unui solicitant cu privire la intenția sa de a demara un nou serviciu internațional de transport de călători, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar informează în acest sens celelalte organisme de reglementare care dețin competențe în privința rutei noului serviciu propus. Organismele de reglementare în cauză verifică informațiile primite și se informează reciproc cu privire la orice inconsecvențe.(2)La primirea unei cereri de efectuare a unui test de echilibru economic din partea entităților menționate la art. 11 alin. (2) din Legea nr. 202/2016, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar informează în acest sens celelalte organisme de reglementare competente.(3)Organismele de reglementare își furnizează reciproc rezultatele testelor lor de echilibru economic, pentru a oferi celorlalte organisme de reglementare suficiente ocazii de a-și prezenta observațiile cu privire la rezultatele testelor respective înainte de finalizarea acestora. Organismele de reglementare cooperează pentru a ajunge la o soluție în conformitate cu art. 58 din Legea nr. 202/2016.(4)În cursul oricărui schimb de informații cu privire la testele de echilibru economic, organismele de reglementare respectă confidențialitatea informațiilor sensibile din punct de vedere economic primite de la părțile implicate. Ele pot utiliza aceste informații doar pentru cazul în speță. + 
Articolul 12Dispoziții finale(1)Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul regulament.(2)Prezentul regulament este pus în aplicare prin ordin al președintelui Consiliului Concurenței și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. + 
Anexa nr. 1la regulament1.Formular standard de notificare a unui nou serviciu de transport feroviar de călători

1. Informații privind solicitantul
a) Denumirea solicitantului
b) Adresa
c) Entitatea juridică
d) Numărul de înregistrare, dacă este cazul
2. Datele de contact ale persoanei responsabile cu furnizarea de informații
3. Data licenței și a certificatului de siguranță ale solicitantului sau precizarea stadiului în care se află procedura de obținere a acestora
4. Ruta detaliată, cu indicarea situării gărilor de plecare și de sosire, precum și a tuturor opririlor intermediare
5. Data planificată de începere a operării noului serviciu de transport feroviar de călători propus**Informațiile referitoare la operarea planificată a noului serviciu de transport feroviar de călători trebuie să acopere cel puțin primii 3 ani și, pe cât posibil, primii 5 ani de activitate.
6. Orarul orientativ, frecvența și capacitatea noului serviciu de transport feroviar de călători propus, inclusiv orele de plecare, orele de sosire și legăturile propuse, precum și orice abatere de la frecvența sau de la opririle din orarul standard, pe fiecare sens de circulație
7. Informații orientative referitoare la materialul rulant pe care plănuiește să îl utilizeze solicitantul

De asemenea, enumerați și detaliați tipul documentelor justificative anexate prezentului formular de notificare. Identificați și motivați, dacă este cazul, care sunt informațiile sensibile din punct de vedere comercial din documentele justificative anexate, altele decât cele care fac parte din categoria celor menționate la art. 4 alin. (3) din regulament. În această situație veți transmite și o versiune neconfidențială a acestor informații.2.Scopul prezentului formular de notificarePrezentul formular de notificare prevede informațiile care trebuie furnizate de solicitantul care depune la Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar o notificare privind intenția sa de a opera un nou serviciu de transport feroviar de călători.Este important ca solicitantul să înainteze un formular completat corespunzător și să furnizeze Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar, în timp util, informațiile solicitate.

3.Entitățile obligate să depună notificăriOrice solicitant care intenționează să opereze un nou serviciu de transport feroviar de călători are obligația să depună o notificare la Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar înainte de a solicita capacitate de infrastructură de la administratorul infrastructurii.4.Necesitatea unei notificări corecte și completeToate informațiile solicitate în prezentul formular de notificare trebuie să fie corecte și complete. Informațiile solicitate trebuie introduse în secțiunea corespunzătoare din prezentul formular de notificare. Solicitantul trebuie să aibă în vedere, în special, următoarele aspecte: a)termenele referitoare la notificare încep să curgă de la data la care Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar a primit toate informațiile necesare privind operarea noului serviciu de transport feroviar de călători;b)în timpul pregătirii notificării, solicitantul trebuie să verifice dacă datele de contact, în special numerele de telefon, fax și adresele de poștă electronică furnizate sunt corecte, relevante și actualizate;c)solicitantul care, în mod intenționat sau din neglijență, furnizează informații inexacte, incomplete sau care induc în eroare ori documente incomplete sau nu furnizează informațiile și documentele solicitate poate fi sancționat cu amendă, în conformitate cu prevederile art. 61 alin. (3) lit. a) din Legea nr. 202/2016 privind integrarea sistemului feroviar din România în spațiul feroviar unic european, cu modificările și completările ulterioare. 5.Cum se efectuează notificareaPrezentul formular de notificare trebuie completat în limba română și semnat de reprezentantul legal sau convențional al solicitantului. Toate informațiile furnizate de solicitant în prezentul formular și orice documente justificative vor fi transmise Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar în format electronic. Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar poate accepta depunerea documentelor pe suport hârtie, în cazuri temeinic justificate. Documentele anexate la prezentul formular de notificare vor fi prezentate în original și/sau în copii, copiile fiind certificate, pentru conformitate, de către solicitant sau de către împuterniciții acestuia, autorizați să îl reprezinte. În cazul în care aceste documente sunt redactate în altă limbă decât limba română, trebuie depusă o traducere efectuată de un traducător autorizat. Notificarea va fi depusă la Registratura generală a Consiliului Concurenței, în atenția Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar, sau va fi transmisă prin e-mail la adresele publicate pe pagina web a instituției, www.consiliulferoviar.ro.6.Confidențialitatea informațiilorÎn conformitate cu prevederile art. 4 alin. (5) din regulament, notificarea urmează să fie publicată pe pagina web a Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar. În conformitate cu prevederile art. 7 alin. (2) din regulament informațiile incluse în prezentul formular standard de notificare nu sunt considerate sensibile din punct de vedere comercial.7.DeclarațieLa semnarea notificării de către reprezentantul solicitantului, acesta trebuie să prezinte în original dovada scrisă că este autorizat să reprezinte respectivul solicitant. În cazul în care autorizația/împuternicirea este redactată în altă limbă decât limba română, trebuie depusă o traducere efectuată de un traducător autorizat.Notificarea trebuie să se încheie cu următoarea declarație, care trebuie semnată de sau în numele reprezentantului care face notificarea:Această notificare conține ……. pagini. Solicitantul declară că informațiile furnizate în prezenta notificare sunt, după cunoștința lor, adevărate, corecte și complete, că au fost furnizate copii conforme și complete ale documentelor solicitate în formularul de față, că toate estimările sunt prezentate ca atare și constituie estimările cele mai precise ale faptelor în cauză și că toate opiniile exprimate sunt sincere.Locul și data:Semnătura:Numele și funcția:În numele solicitantului:  + 
Anexa nr. 2la regulament1.Formular privind cererea pentru realizarea unui test de echilibru economic

1. Informații privind entitatea solicitantă
a) Denumirea entității solicitante
b) Adresa
c) Entitatea juridică
d) Numărul de înregistrare, dacă este cazul
2. Datele de contact ale persoanei responsabile cu furnizarea de informații
3. Informații care să demonstreze că echilibrul economic al contractului riscă să fie compromis de noul serviciu de transport feroviar de călători
4. O copie a contractului de servicii publice, dacă entitatea solicitantă este o autoritate competentă sau operatorul de transport feroviar care execută contractul de servicii publice

În temeiul art. 6 alin. (2) din regulament, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar poate solicita orice informații necesare în vederea realizării testului de echilibru economic.2.Scopul prezentului formular Prezentul formular cuprinde informațiile care trebuie furnizate Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar de către entitatea solicitantă a unui test de echilibru economic. Este important ca entitatea solicitantă a unui astfel de test să înainteze un formular completat corespunzător și să furnizeze Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar, în timp util, informațiile solicitate, dacă este cazul, în conformitate cu art. 6 alin. (2) din regulament.3.Entitățile care au dreptul să ceară un test de echilibru economicTestul de echilibru economic poate fi cerut de următoarele entități: a)autoritatea sau autoritățile competente care a/au atribuit contractul de servicii publice, conform prevederilor legislației în vigoare;b)orice altă autoritate competentă interesată care are dreptul de a limita accesul în temeiul art. 11 alin. (2) din Legea nr. 202/2016 privind integrarea sistemului feroviar din România în spațiul feroviar unic european, cu modificările și completările ulterioare; c)administratorul infrastructurii; d)orice operator de transport feroviar care execută contractul de servicii publice acordat de autoritatea prevăzută la lit. a).4.Necesitatea unei cereri corecte și complete

Toate informațiile, atât cele prevăzute în formularul privind cererea pentru realizarea unui test de echilibru economic, cât și cele care pot fi solicitate de Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar în conformitate cu art. 6 alin. (2) din regulament, trebuie să fie corecte și complete. Entitatea solicitantă trebuie să aibă în vedere, în special, următoarele aspecte: a)cererea privind un test de echilibru economic trebuie depusă în termen de 30 de zile de la publicarea notificării solicitantului pe pagina web a Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar; b)în timpul pregătirii formularului, entitatea solicitantă trebuie să verifice dacă datele sale de contact, în special numerele de telefon, fax și adresele de poștă electronică furnizate, sunt corecte, relevante și actualizate; c)informațiile incomplete cuprinse în cerere nu sunt suficiente pentru efectuarea testului de echilibru economic;d)entitatea solicitantă care, în mod intenționat sau din neglijență, furnizează informații inexacte, incomplete sau care induc în eroare ori documente incomplete sau nu furnizează informațiile și documentele solicitate poate fi sancționată cu amendă, în conformitate cu prevederile art. 61 alin. (3) lit. a) din Legea nr. 202/2016, cu modificările și completările ulterioare.5.Cum se efectuează depunerea cererii unui test de echilibru economicCererea privind realizarea unui test de echilibru economic trebuie semnată și va fi completată în limba română. Toate informațiile furnizate de entitatea solicitantă în cerere și orice documente justificative vor fi transmise Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar în format electronic. Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar poate accepta însă depunerea documentelor pe suport hârtie, în cazuri temeinic justificate. Documentele anexate la formular vor fi prezentate în original și/sau în copii, copiile fiind certificate, pentru conformitate, de către solicitant sau de către împuterniciții acestuia, autorizați să îl reprezinte. În cazul în care aceste documente sunt redactate în altă limbă decât limba română, trebuie depusă o traducere efectuată de un traducător autorizat. Cererea pentru realizarea unui test de echilibru economic va fi depusă la Registratura generală a Consiliului Concurenței, în atenția Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar, sau va fi transmisă prin e-mail, la adresele publicate pe pagina web a instituției, respectiv www.consiliulferoviar.ro.6.Confidențialitatea informațiilorVă solicităm să precizați, în conformitate cu art. 7 alin. (2) din regulament, care sunt informațiile cuprinse în cererea privind testul de echilibru economic pe care le considerați confidențiale sau sensibile din punct de vedere comercial, prezentând justificarea pentru fiecare informație pe care o considerați confidențială. Totodată, vă rugăm să prezentați pentru fiecare informație în parte solicitarea motivată a acordării dreptului de confidențialitate, furnizând totodată o versiune neconfidențială a acestora.În cazul în care Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar consideră că această justificare este acceptabilă, se păstrează confidențialitatea informațiilor respective. În caz contrar, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar comunică refuzul său entității care a cerut confidențialitatea.7.Declarație La depunerea cererii privind realizarea unui test de echilibru economic, reprezentantul entității trebuie să prezinte în original dovada scrisă că a fost autorizată să reprezinte respectiva entitate.În cazul în care autorizația/împuternicirea este redactată în altă limbă decât limba română trebuie depusă o traducere efectuată de un traducător autorizat. Cererea privind realizarea unui test de echilibru economic trebuie să se încheie cu următoarea declarație, care trebuie semnată de sau în numele reprezentantului care depune cererea: Această cerere privind realizarea unui test de echilibru economic conține …………….. pagini. Entitatea solicitantă declară că informațiile furnizate în prezenta cerere sunt, după cunoștința sa, adevărate, corecte și complete, că au fost furnizate copii conforme și complete ale documentelor solicitate în formularul de față, că toate estimările sunt prezentate ca atare și constituie estimările cele mai precise ale faptelor în cauză și că toate opiniile exprimate sunt sincere. Locul și data: Semnătura: Numele și funcția: În numele entității solicitante: + 
Anexa nr. 3la regulamentMetodologia utilizată pentru realizarea testului de echilibru economicI.Principii generale Îndată ce a fost primită cererea pentru efectuarea testului de echilibru economic, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar va respecta următoarele principii generale:1.După primirea notificării din partea unui solicitant, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar verifică dacă este vorba despre un nou serviciu de transport feroviar de călători.2.Fără a aduce atingere criteriilor de evaluare aplicabile în conformitate cu art. 9 din regulament, analiza cererilor depuse se va face de la caz la caz. Cu toate acestea, pentru a evalua impactul financiar net al unui nou serviciu de transport feroviar de călători se va ține cont de impactul pe care l-au avut alte noi servicii de transport feroviar de călători care au trecut testul de echilibru economic. În cazul în care Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar primește mai multe solicitări de acces care afectează aceeași rută a rețelei feroviare va fi luat în considerare impactul comun al noilor servicii de transport feroviar de călători propuse asupra echilibrului economic al contractului de servicii publice. Dacă noile servicii de transport feroviar de călători propuse au trecut în mod individual testul de echilibru economic, dar, împreună, s-a ajuns la concluzia că există un efect negativ substanțial asupra contractului de servicii publice, se va acorda acces noului serviciu de transport feroviar de călători care generează cele mai mari beneficii nete pentru consumatori și pentru rețeaua feroviară, luându-se în considerare, de asemenea, efectele asupra nivelului concurenței.3.Testul privind echilibrul economic se va baza pe contractul de servicii publice semnat între autoritatea competentă/ autoritățile competente și operatorul/operatorii de transport feroviar desemnat/desemnați, planul de afaceri al solicitantului, precum și impactul asupra costurilor și optimizarea rețelei feroviare.4.În analiza efectuată, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar va lua în considerare criteriile cantitative și calitative, inclusiv beneficiile pe termen scurt și mediu pentru utilizatorii noului serviciu de transport feroviar de călători^*.^* În conformitate cu pct. 8 din preambulul Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/1.795. Cu titlu de exemplu, beneficiile nete pe termen scurt și mediu pentru utilizatorii noului serviciu de transport feroviar de călători observate, în general, în cadrul evaluărilor internaționale sunt: scăderea tarifului, creșterea frecvenței serviciului, reducerea duratei călătoriei, îmbunătățirea condițiilor de călătorie – vagoane noi etc. 5.Analiza se raportează la contractul de servicii publice în ansamblul său, nu la servicii individuale operate în temeiul acestuia, pe întreaga sa durată.II.Impactul noului serviciu de transport feroviar de călători asupra cererii pentru serviciile de transport feroviar de călători care fac obiectul contractului de servicii publice1.Considerații generaleConsiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar analizează dacă cererea pentru noul serviciu feroviar de călători ar concura în mod semnificativ cu cererea pentru serviciile oferite de operatorul de transport feroviar care execută contractul de servicii publice.În acest scop se stabilesc caracteristicile cererii pentru serviciul de transport feroviar de călători care face obiectul contractului de servicii publice, astfel încât să se poată analiza dacă cererea pentru noul serviciu feroviar de călători s-ar putea suprapune, în anumită măsură, cererii pentru serviciile oferite de operatorul de transport feroviar de călători, care execută contractul de servicii publice.În cazul în care cererea pentru noul serviciu de transport feroviar de călători nu se suprapune cu cererea pentru serviciile oferite de operatorul de transport feroviar de călători care execută contractul de servicii publice, atunci noul serviciu nu va avea un impact negativ asupra echilibrului economic al contractului de servicii publice.Noul serviciu de transport feroviar de călători poate avea un impact pozitiv asupra echilibrului economic al contractului de servicii publice dacă va atrage călători care ar putea fi interesați de o legătură cu un serviciu de transport feroviar regional care face obiectul contractului de servicii publice.Dacă se observă că cererea pentru noul serviciu de transport feroviar de călători nu se suprapune în mare parte cu cererea pentru serviciul public de transport feroviar de călători, atunci echilibrul economic nu poate fi considerat compromis.În cazul în care noul serviciu de transport feroviar de călători ar concura într-o mare măsură cu serviciile oferite de operatorul de transport feroviar care execută contractul de servicii publice, atunci acesta poate avea un impact negativ semnificativ asupra echilibrului economic al contractului de servicii publice, însă echilibrul economic al contractului de servicii publice nu poate fi considerat compromis doar fiindcă cererea pentru noul serviciu de transport feroviar de călători se suprapune cu cererea pentru serviciul public de transport feroviar de călători. Este necesară o analiză suplimentară cu privire la impactul noului serviciu asupra echilibrului economic al contractului de servicii publice.Pe de altă parte, anumiți factori externi (de exemplu situația economică, schimbările în comportamentul consumatorilor în ceea ce privește achiziționarea serviciilor de transport feroviar etc.) pot afecta, pe întreaga perioadă a contractului de servicii publice, raportul dintre preț și cerere dintre noul serviciu de transport feroviar de călători și serviciul de transport feroviar de călători care face obiectul contractului de servicii publice.2.Analiza privind suprapunerea cereriiAtunci când se efectuează un test de echilibru economic trebuie să se examineze dacă cererea pentru noul serviciu de transport feroviar de călători ar concura în mod semnificativ cu cererea pentru serviciile oferite de operatorul de transport feroviar care execută contractul de servicii publice. Principalele caracteristici ale serviciilor de transport feroviar public includ rutele operate, stațiile de plecare și de sosire, opririle intermediare, orarul de călătorie, durata călătoriei și prețul aferent serviciului.3.Analiza elasticității cereriiÎn perioada premergătoare lansării noului serviciu de transport feroviar de călători, pentru a determina posibile modificări privind numărul de călători și prețul biletelor aferente serviciului de transport feroviar public de călători, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar poate, acolo unde este cazul, în măsura în care nu a primit toate informațiile necesare, să solicite entității care a cerut testul de echilibru economic analize suplimentare privind elasticitatea cererii de la entități specializate în efectuarea de analize economice/sondaje. Costurile generate de realizarea acestei analize vor fi suportate de entitatea care solicită testul de echilibru economic.Atunci când aria de impact al noului serviciu se suprapune chiar și parțial cu aria de impact al serviciului de transport feroviar public de călători care face obiectul contractului de serviciu public, analiza elasticității cererii vizează aria care se presupune că ar avea un impact comun. Aria vizată poate fi o regiune, o zonă formată din anumite municipalități, municipalități și orașe care înconjoară o parte a rețelei feroviare sau o zonă cu extindere mai mare.O modalitate de a realiza analiza este un chestionar care utilizează diferite metode, iar în acest caz eșantionarea va fi astfel realizată încât să reprezinte populația din zona-țintă. În funcție de zona în care va fi realizat interviul, dimensiunea eșantionării poate varia. Cotele pot fi alocate eșantionării, astfel încât populația din zona-țintă să fie reprezentată în mod egal și, pe de altă parte, să participe un număr reprezentativ de persoane intervievate din diferite grupuri de utilizatori.Întrebările pot fi adresate grupurilor diferite de călători în moduri distincte, dar, de exemplu, persoanele care nu utilizează serviciul feroviar de transport public de călători vor fi intervievate dacă vor utiliza serviciile de transport feroviar de călători odată cu introducerea noului serviciu.Studiul, care vizează un eșantion cuprinzător și reprezentativ format din utilizatori ai serviciului de transport public de călători și alți clienți, poate include întrebări referitoare la prețurile pentru care aceștia ar putea să opteze, într-o anumită măsură sau complet, pentru noul serviciu de transport feroviar de călători. Ca parte a chestionarului, este posibilă determinarea migrării călătorilor de la un serviciu de transport feroviar la altul și cu ajutorul datelor privind noile prețuri ale serviciilor de transport feroviar de călători. Dacă este necesar, examinarea rezultatelor se poate realiza într-o manieră mai aprofundată folosind metode de analiză, în cazul în care este esențial să se obțină informații suplimentare despre impactul factorilor diferiți asupra cererii.4.Exemple de analizăO posibilă situație ar fi aceea în care noul serviciu de transport feroviar de călători utilizează parțial aceeași rută, întro anumită perioadă a zilei, la fel ca și serviciul de transport feroviar de călători care face obiectul contractului de serviciu public, însă noul serviciu de transport feroviar de călători ar avea stații de plecare și de sosire care nu sunt incluse pe ruta care face obiectul contractului de servicii publice.Într-o astfel de situație, noul serviciu de transport feroviar de călători poate aduce călători care ar putea fi interesați de o legătură cu un serviciu regional care face obiectul contractului de servicii publice.Noul serviciu de transport feroviar de călători ar putea, de asemenea, să opereze în întregime pe aceeași rută ca și serviciul de transport feroviar public de călători, dar cu mai puține opriri intermediare, ceea ce presupune un timp mai scurt de călătorie între stații. Un astfel de serviciu feroviar de călători ar putea aduce noi călători pentru serviciile care fac obiectul contractului de servicii publice existent. Astfel, călătorii care utilizează noul serviciu de transport feroviar de călători și doresc să ajungă într-un timp mai scurt sau la o anumită oră într-un punct de destinație care nu este inclus pe ruta noului serviciu, dar este inclus pe ruta serviciului de transport feroviar de călători care face obiectul contractului de serviciu public pot alege în funcție de orar să utilizeze ambele servicii de transport feroviar de călători, schimbând serviciile de transport, în stațiile comune.O altă posibilitate ar fi ca noul serviciu de transport feroviar de călători să opereze pe aceeași rută cu serviciul de transport feroviar de călători care face obiectul contractului de serviciu public, având însă mai multe opriri. În această situație, noul serviciu de transport feroviar de călători ar putea atrage noi călători, care se deplasau fie cu mijloace proprii de transport, fie cu autobuze/autocare.5.Evaluarea impactului rezultat din suprapunerea cereriiPrin urmare, o estimare aproximativă a modificării cifrei de afaceri a serviciilor furnizate în conformitate cu contractele de servicii publice ar putea fi determinată în felul următor: prețul actual * numărul de bilete pierdute de serviciul de transport feroviar de călători care face obiectul contractului de servicii publice în favoarea noului serviciu în cazul în care se presupune că prețul biletelor pentru serviciile de transport feroviar de călători care face obiectul contractului de serviciu public nu se va modifica.Pe de altă parte, această estimare ar putea include și o estimare a cifrei de afaceri, care este determinată de o eventuală scădere a prețurilor biletelor pentru serviciul de transport feroviar de călători care face obiectul contractului de servicii publice, ca o reacție concurențială a operatorului de transport feroviar care execută contractul de servicii publice față de intrarea pe piață a noului serviciu.Rezultatul constă în creșterea cererii pentru serviciul de transport feroviar de călători care face obiectul contractului de servicii publice: modificarea prețului * elasticitatea cererii în raport cu prețulAceste estimări privind evaluarea impactului rezultat din suprapunerea cererii se determină pe baza unor analize realizate de entități specializate în efectuarea de analize/sondaje, la cererea entității/entităților care solicită testul de echilibru economic. Costurile generate de realizarea acestor analize/sondaje vor fi suportate de entitatea/entitățile care solicită testul de echilibru economic.6.Ajustarea costurilorLuând în considerare impactul pe care noul serviciu de transport feroviar de călători l-ar avea putea avea asupra numărului de utilizatori al serviciilor de transport feroviar furnizate în baza contractelor de servicii publice și, astfel, asupra cifrei de afaceri a întreprinderii feroviare care efectuează acest serviciu și/sau asupra costurilor nete ale autorității competente, se va lua în considerare și posibilitatea asumării de către operatorul de transport feroviar care execută contractul de servicii publice și de către autoritatea competentă de a-și adapta cheltuielile în vederea reorganizării propriilor operațiuni. Pe baza informațiilor primite, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar va evalua posibilitatea ca operatorul de transport feroviar de călători care execută contractul de servicii publice să își ajusteze cheltuielile.În acest sens pot fi luate în considerare capacitatea operatorului de transport feroviar de călători care execută contractul de servicii publice de a face economii de costuri, cum ar fi, de exemplu, cele care decurg din neînlocuirea materialului rulant care ajunge la sfârșitul vieții sale, respectiv cele care privesc personalul al cărui contract de muncă se încheie.7.Alte tipuri de impact ale noului serviciu de transport feroviar de călători asupra serviciului public de transport feroviar de călători și decizia privind dreptul de acces la infrastructurăÎn situația în care Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar evaluează efecte ale noului serviciu de transport feroviar de călători, respectiv:– beneficiile nete pentru călători pe termen scurt și mediu, precum și, după caz, beneficiile sociale care pot apărea în sens mai larg, cu privire la întreaga colectivitate;– impactul asupra performanței și calității serviciilor feroviare;– impactul asupra planificării orarului pentru serviciile feroviareși constată că noul serviciu de transport feroviar de călători va compromite echilibrul economic al contractului de servicii publice, dar se stabilește totodată că noul serviciu ar avea beneficii substanțiale pentru călători, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar poate face recomandări autorităților competente cu privire la anumite modificări, altele decât cele care ar afecta noul serviciu de transport feroviar de călători, ceea ce ar face posibilă acordarea dreptului de acces pentru noul serviciu.Atunci când evaluează impactul asupra performanței și planificării calendarului noilor servicii feroviare Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar se bazează, de obicei, pe estimarea furnizată de administratorul infrastructurii feroviare. Trebuie luate în considerare, de asemenea, capacitatea feroviară existentă și posibilele criterii privind prioritatea.Beneficiile nete obținute de pasageri reprezintă un factor pe baza căruia, în primul rând, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar poate face o recomandare autorității competente. Beneficiile nete sunt, de exemplu, un preț mai mic al biletului, trafic mai frecvent și un timp mai redus al călătoriei.8.Capacitatea Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar de a propune modificări la noul serviciu de transport feroviar de călătoriÎn cazul în care echilibrul economic al unui contract de servicii publice ar putea fi compromis de noul serviciu de transport feroviar de călători, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar indică posibile modificări ale noului serviciu feroviar de pasageri. Astfel de posibile modificări se referă la: modificarea frecvenței serviciului, a traselor, a opririlor intermediare sau a programului de operare a noului serviciu.În situația în care cererea pentru noul serviciu feroviar de călători se suprapune cu cererea pentru serviciile oferite de operatorul de transport feroviar care execută contractul de servicii publice și echilibrul economic al contractului de servicii publice este considerat compromis, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar ar putea permite accesul noului serviciu feroviar de călători, cu condiția ca operatorul de transport feroviar să renunțe la unele dintre opririle care se suprapun cu cele ale serviciului de transport feroviar public.
–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x