Notă …
Aprobat prin ORDINUL nr. 182/M.70/886/C/3.046/26/4.057/1.606/1.457/2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 497 din 7 iunie 2023. +
Capitolul I Dispoziții generale +
Articolul 1(1)Comisia Națională de Drept Internațional Umanitar, denumită în continuare CNDIU, înființată în baza Hotărârii Guvernului nr. 420/2006 privind înființarea și organizarea Comisiei Naționale de Drept Internațional Umanitar, cu modificările și completările ulterioare, este organ consultativ al Guvernului. (2)Activitatea CNDIU se desfășoară pe baza legislației naționale, a tratatelor internaționale la care România este parte și a prezentului regulament și are ca obiectiv promovarea și aplicarea în condiții optime a dreptului internațional umanitar, conform atribuțiilor stabilite prin art. 4 din Hotărârea Guvernului nr. 420/2006, cu modificările și completările ulterioare.(3)În aplicarea art. 3 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 420/2006, cu modificările și completările ulterioare, ministerele reprezentate în CNDIU notifică Secretariatului permanent al CNDIU numele membrilor desemnați și datele de contact ale acestora. +
Articolul 2Sediul CNDIU este același cu cel al Secretariatului permanent, care este asigurat potrivit art. 7 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 420/2006, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 3Finanțarea activităților Secretariatului permanent este asigurată de către Ministerul Apărării Naționale, a celor de cooperare internațională de către ministerul care desemnează reprezentanții pentru asemenea activități, iar a membrilor CNDIU de către instituțiile care i-au desemnat. +
Articolul 4(1)Președinția este asigurată, la nivel de secretar de stat sau de secretar general, prin rotație, pentru o perioadă de un an, de către ministerele nominalizate la art. 5 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 420/2006, cu modificările și completările ulterioare.(2)Mandatul președintelui CNDIU se exercită de la momentul preluării președinției și încetează la momentul predării efective a acesteia către următoarea instituție responsabilă, potrivit ordinii stabilite la art. 5 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 420/2006, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 5(1)În vederea îndeplinirii eficiente a atribuțiilor CNDIU, prevăzute la art. 4 din Hotărârea Guvernului nr. 420/2006, cu modificările și completările ulterioare, instituția care asigură președinția CNDIU elaborează planul de activități al Comisiei Naționale de Drept Internațional Umanitar aferent perioadei exercitării acestui mandat.(2)Planul menționat la alin. (1) este elaborat în baza contribuțiilor instituțiilor reprezentate în CNDIU, cu sprijinul Secretariatului permanent. +
Articolul 6(1)Pentru îndeplinirea sarcinilor ce îi revin, CNDIU, prin președintele desemnat, poate iniția acțiuni pentru aplicarea prevederilor dreptului internațional umanitar, inclusiv stabilirea de contacte cu instituțiile internaționale cu răspunderi în domeniu.(2)CNDIU poate fi reprezentată la activitățile unor instituții internaționale cu răspunderi în domeniu și poate organiza astfel de activități în țară. Cheltuielile pentru aceste activități sunt suportate de ministerul (ministerele) interesat (interesate) de tematica abordată, potrivit legii.(3)CNDIU colaborează cu comisii naționale de drept internațional umanitar din alte state, precum și cu organisme interne și internaționale de profil în vederea identificării celor mai adecvate măsuri pentru promovarea și aplicarea dreptului internațional umanitar. +
Capitolul II Organizare și funcționare +
Articolul 7(1)CNDIU se reunește în sesiuni ordinare sau extraordinare.(2)Sesiunile ordinare se desfășoară trimestrial, la sediul CNDIU sau la sediul ministerului care deține președinția în exercițiu a CNDIU.(3)Sesiunile extraordinare au loc la propunerea președintelui în exercițiu sau la solicitarea a cel puțin o treime din numărul membrilor CNDIU. Data și locul vor fi stabilite în raport cu ordinea de zi analizată. Propunerea sau cererea se depune la Secretariatul permanent.(4)Sesiunile ordinare și extraordinare se pot desfășura și în format virtual sau hibrid, în condițiile asigurării cvorumului prevăzut la alin. (5). (5)CNDIU își desfășoară activitatea în prezența a cel puțin jumătate plus unu din numărul membrilor săi. Hotărârile se adoptă cu majoritatea simplă a membrilor prezenți. +
Articolul 8Comunicarea între membrii CNDIU se desfășoară prin poștă sau prin poștă electronică, utilizându-se datele de contact notificate conform art. 1 alin. (3). +
Articolul 9În cadrul sesiunilor CNDIU, membrii acesteia acționează pe baza mandatului primit din partea ministerului pe care îl reprezintă. +
Articolul 10(1)CNDIU poate constitui grupuri de lucru pentru elaborarea unor studii, rapoarte, avize și propuneri necesare CNDIU ca organ consultativ al Guvernului.(2)Grupurile de lucru sunt conduse de un membru al CNDIU, avându-se în vedere domeniul vizat.(3)La formarea grupurilor de lucru sunt consultate, cu prioritate, instituțiile menționate la art. 3 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 420/2006, cu modificările și completările ulterioare.(4)Președintele CNDIU poate participa la sesiunile grupurilor de lucru. +
Articolul 11(1)Președintele sau, în absența acestuia, șeful Secretariatului permanent stabilește ordinea de zi a sesiunilor, consultându-se și cu ceilalți membri ai CNDIU.(2)Ordinea de zi poate fi completată la începutul fiecărei sesiuni, la propunerea oricărui membru al CNDIU. +
Articolul 12Pentru îndeplinirea sarcinilor prevăzute la art. 8 și 9 din Hotărârea Guvernului nr. 420/2006, cu modificările și completările ulterioare, șeful Secretariatului permanent asigură: a)întocmirea unui dosar cu problemele analizate de CNDIU; … b)gestionarea corespondenței și întocmirea unor documentare cu privire la activitatea CNDIU; … c)elaborarea, cu sprijinul președinției în exercițiu, a proiectului minutelor sesiunilor CNDIU; … d)urmărirea îndeplinirii sarcinilor rezultate în urma dezbaterilor; … e)arhivarea și păstrarea documentelor cu privire la activitatea CNDIU. … +
Articolul 13(1)CNDIU se convoacă de ministerul care asigură președinția în exercițiu în mod direct sau prin intermediul Secretariatului permanent.(2)Sesiunile CNDIU sunt conduse de președinte, iar în absența acestuia de membrul CNDIU din ministerul care asigură președinția în exercițiu.(3)În mod excepțional, în absența președintelui și a membrului permanent/supleant al ministerului care asigură președinția Comisiei și dacă sesiunea CNDIU nu poate fi amânată din considerente obiective, coordonarea CNDIU se exercită de către șeful Centrului de Drept Internațional Umanitar, în calitate de conducător al Secretariatului permanent. +
Articolul 14(1)Minuta întocmită cu ocazia sesiunilor CNDIU cuprinde următoarele elemente: data sesiunii, membrii și experții prezenți, sinteza punctelor de vedere exprimate de participanți, concluziile și hotărârile adoptate.(2)Proiectul de minută se transmite membrilor CNDIU și se agreează prin corespondență. Forma finală a minutei se comunică membrilor CNDIU, prin grija Secretariatului permanent.(3)Textele scrise care au fost prezentate de către participanți sunt transmise Secretariatului permanent. +
Articolul 15(1)În aplicarea art. 3 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 420/2006, cu modificările și completările ulterioare, președintele CNDIU, cu sprijinul Secretariatului permanent, transmite observatorilor invitația de participare la sesiunile ordinare sau extraordinare.(2)Observatorii invitați la sesiunile CNDIU au obligația să păstreze confidențialitatea asupra documentelor CNDIU la care au acces, respectiv în legătură cu informațiile de care iau cunoștință în contextul participării la sesiunile CNDIU. +
Articolul 16(1)Ministerul care deține președinția CNDIU elaborează un proiect de raport cu privire la activitatea CNDIU pe durata mandatului său, care este transmis spre consultare reprezentanților ministerelor prevăzute la art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 420/2006, cu modificările și completările ulterioare. Propunerile de modificare și completare a raportului de activitate se transmit în termen de 15 zile.(2)Raportul de activitate se adoptă în cadrul ultimei sesiuni organizate de către ministerul care deține președinția CNDIU în anul respectiv.(3)După adoptarea raportului potrivit alin. (2), acesta se transmite prim-ministrului în vederea aprobării. (4)O copie a raportului aprobat se transmite Secretariatului permanent în vederea arhivării.––