Notă …
Aprobat prin ORDINUL nr. 115 din 9 aprilie 2003, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 299 din 6 mai 2003. +
PREAMBULA.În conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații modificată și completată prin Ordonanța Guvernului nr. 37/2003 asociațiile și fundațiile pot fi recunoscute de către Guvernul României ca fiind de utilitate publică dacă întrunesc cumulativ condițiile prevăzute la art. 38 alin. (1):a)activitatea principala a acesteia se desfășoară în interes general sau în interesul unei colectivități locale, după caz și funcționează de cel puțin trei ani, anterior datei depunerii cererii privind recunoașterea statutului ca fiind de utilitate publică; … b)a realizat majoritatea obiectivelor stabilite; … c)prezintă un raport de activitate din care să rezulte desfășurarea unei activități anterioare semnificative, prin derularea unor programe ori proiecte specifice scopului sau, însoțit de situațiile financiare anuale și bugetele de venituri și cheltuieli pe ultimii 3 ani anteriori datei depunerii cererii privind recunoașterea statutului ca fiind de utilitate publică; … d)valoarea activului patrimonial pe fiecare din cei trei ani este cel puțin egala valoarea patrimoniului inițial. … … B.Examinarea îndeplinirii condițiilor pentru recunoașterea ca fiind de utilitate publică precum și a menținerii performantelor care au determinat recunoașterea se realizează prin examinarea documentelor care însoțesc cererea de recunoaștere de către specialiștii din cadrul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale cat și prin evaluarea de teren realizată de către reprezentantul direcției generale de muncă și solidaritate sociale teritorială și, eventual, de către specialiștii din cadrul ministerului. … C.Responsabilitățile direcției generale de muncă și solidaritate socială județene, respectiv ale direcției generale de muncă și solidaritate socială a muncipiului București, în procedura recunoașterii ca fiind de utilitate publică, sunt următoarele:1.Examinează, la solicitarea Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, îndeplinirea condițiilor prevăzute de lege, inclusiv prin solicitarea de informații de la persoanele fizice sau persoanele juridice cu care asociația sau fundația colaborează în mod frecvent. … 2.În cazul în care constata ca sunt îndeplinite aceste condiții, întocmește Raportul privind oportunitatea recunoașterii ca fiind de utilitate publică și îl transmite Ministerului Muncii și Solidarității Sociale. … 3.Verifica și raportează periodic menținerea condițiilor care au stat la baza recunoașterii ca fiind de utilitate publică. … 4.Informează Ministerul Muncii și Solidarității Sociale despre orice sesizare privind neîndeplinirea condițiilor care au stat la baza recunoașterii ca fiind de utilitate publică înregistrată la direcția generală de muncă și solidaritate socială judeteana și comunică punctul de vedere al direcției referitor la aceasta sesizare. … 5.Constituie baza de date cu asociațiile și fundațiile al căror obiect de activitate se afla în sfera de competența a Ministerului Muncii și Solidarității Sociale și care au solicitat recunoașterea ca fiind de utilitate publică și au sediul sau își desfășoară activitatea în județ. … … +
EVALUAREAI.Obiectivele evaluăriia)Controlarea veridicitatii informațiilor prezentate de asociația, fundația sau federația solicitanta, cu situația din comunitate; … b)Constatarea îndeplinirii condițiilor și a criteriilor Ministerului Muncii și Solidarității Sociale pentru recunoașterea ca fiind de utilitate publică; … c)Culegerea de informații suplimentare fundamentarii proiectului de hotărâre a Guvernului.Evaluarea se realizează de către direcția generală de muncă și solidaritate socială judeteana, la solicitarea Ministerului Muncii și Solidarității Sociale în următoarele situații:1.În vederea examinării îndeplinirii condițiilor pentru recunoașterea ca fiind de utilitate publică; … 2.Pentru constatarea menținerii nivelului activității și a performanțelor care au determinat recunoașterea; … … … II.Etapele evaluării1.Verificarea eligibilității asociației, fundației sau federației pentru a fi recunoscută ca fiind de utilitate publică;a)Eligibilitatea asociației/fundației/federației-> este persoana juridică de drept privat, nonprofit, constituită în condițiile Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații modificată și completată prin Ordonanța Guvernului nr. 37/2003;-> solicita recunoașterea ca fiind de utilitate publică Ministerului Muncii și Solidarității Sociale;-> domeniul de activitate este în sfera de competența a Ministerului Muncii și Solidarității Sociale.Pentru realizarea evaluării de teren, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale solicita direcției teritoriale sa clarifice aspectele neconcordante sau incomplete sesizate la examinarea documentației.Raportul de teren se întocmește utilizând indicatorii de realizare ai criteriilor de recunoaștere ca fiind de utilitate publică. … b)Eligibilitatea activitățilorActivitatea asociației, fundației sau federației trebuie să se desfășoare în interes general sau comunitar.-> Este activitate de interes general activitatea care are drept scop dezvoltarea socială, promovarea și apărarea drepturilor și libertăților omului, sporirea cunoașterii și participării civice, asistența socială, ajutorarea saracilor și persoanelor defavorizate, asistența oamenilor dezavantajati fizic, a copiilor, persoanelor în vârsta, a refugiatilor și a altor categorii de persoane dezavantajate, susținerea bunastarii sociale și care se adresează unor beneficiari din mai multe județe ale tarii sau mai multor grupuri de persoane fizice sau juridice.Grupul de persoane fizice sau juridice este o asociere informala a unor persoane fizice sau juridice care urmăresc un obiectiv comun sau au aceleași opinii, aceeași cultura, orientare religioasă, socială, profesională.-> Este activitate de interes comunitar activitatea care are drept scop dezvoltarea socială, promovarea și apărarea drepturilor și libertăților omului, asistența socială, sporirea cunoașterii și participării civice, ajutorarea saracilor și persoanelor defavorizate, asistența oamenilor dezavantajati fizic, a copiilor, persoanelor în vârsta, a refugiatilor și a altor categorii de persoane dezavantajate, susținerea bunastarii sociale și care se adresează persoanelor dintr-un cartier, localitate, unitate administrativ-teritorială sau unui grup de persoane fizice sau juridice care urmăresc un obiectiv comun sau au aceleași opinii, aceeași cultura, orientare religioasă, socială, profesională.Activități în sfera de competența a Ministerului Muncii și Solidarității Sociale-> Activitățile de asistența socială de interes general sau de interes comunitar sunt: protecție, gazduire, îngrijire, consiliere, activități de recuperare și reintegrare socială pentru copii, pentru persoane cu handicap, persoane varstnice și alte categorii de persoane, în funcție de nevoile specifice, sprijinirea oamenilor în obținerea de resurse și servicii, consilierea și sprijinirea psihologică a persoanelor aflate în dificultate, ameliorarea nevoilor fizice și psihologice ale persoanelor refugiate sau mutate, dezradacinate, promovarea concilierii comunitare, microcreditarea persoanelor fără venituri sau cu venituri mici, etc.Activitățile de asistența socială sunt centrate în principal pe problemele saraciei, somajului, discriminarii și a altor forme de injustitie socială.-> Activitățile de formare profesională și de ocupare a forței de muncă de interes general sau de interes comunitar sunt: combaterea somajului în rândul tinerilor, asistarea formării profesionale, consiliere și mediere pentru somerii de lungă durata, formarea profesională a adulților, dezvoltarea resurselor umane, migrarea forței de muncă, promovarea drepturilor angajatorilor/angajaților, legalitatea/etica raporturilor de muncă, prevenirea accidentelor la locul de muncă, securitatea muncii, promovarea drepturilor persoanelor afectate de boli profesionale sau supuse riscului de imbolnavire, problematica lucrătorilor în vârsta, formarea continua, informare și consiliere privind cariera, promovarea standardelor de excelenta/minimale pentru pregătirea profesională, evaluarea furnizorilor de formare profesională, certificarea competentelor profesionale, standarde ocupationale, promovarea mobilitatii ocupationale și geografice.-> Activități în domeniul dezvoltării organizaționale, parteneriatului public-privat, colaborării și cooperării între sectoarele public-privat: dezvoltare organizațională a asociațiilor, fundațiilor și federațiilor care desfășoară activități de interes general sau comunitar, încurajarea și promovarea parteneriatului instituțiilor guvernamentale cu societatea civilă, promovarea participării cetățenilor la luarea deciziilor, a transparenței administrației publice, activități de promovare a voluntariatului;-> Activități în domeniul egalității de sanse între femei și bărbați;-> Activități în domeniul promovării drepturilor persoanelor pensionate sau care au contribuit la alte fonduri de asigurări sociale; … c)Eligibilitatea beneficiarilorBeneficiarii activităților desfășurate de asociație, fundație sau federatie sunt reprezentativi pentru grupul ținta specificat în statut.Beneficiarii activităților de interes general sau comunitar sunt persoane care, datorită unor motive de natura economică, fizica, psihică sau socială, nu au posibilitatea sa acționeze pentru ei înșiși, să-și dezvolte propriile capacități și competente pentru a face fața singuri schimbărilor sociale, de a-și reprezenta singuri interesele. … d)Evaluarea "scopurilor benefice"Orice activitate care vizează atingerea unor scopuri benefice în domenii de interes public general sau comunitar este o activitate de interes public.Prin activitatea de prevenire și prin rezolvarea directa a problemelor sociale și promovarea coeziunii sociale, prin ameliorarea nevoilor fizice și psihologice ale persoanelor afectate de schimbările care creează tensiuni sociale (șomaj, saracie, mobilitatea geografică și tensiuni în relațiile familiale), activitățile pot fi benefice.Pentru atingerea unor scopuri benefice, activitățile în domeniile de interes general sau comunitar trebuie să se deruleze pe baza unor obiective și principii adecvate, iar evaluatorul va analiza dacă:d.1.Obiectivele activităților principale derulate de asociația, fundația sau federația solicitanta urmăresc:-> îmbunătățirea calității vieții persoanelor beneficiare ale serviciilor;-> întărirea capacității persoanelor beneficiare, a grupului de persoane etc de a-și utiliza resursele proprii, de a funcționa independent;-> stimularea participării beneficiarilor la acordarea serviciilor;-> maximizarea resurselor comunității sau persoanelor cărora se adresează serviciile/activitățile organizației pentru satisfacerea nevoilor identificate; … d.2.Principiile în baza cărora se acordă serviciile sunt benefice:-> promovează schimbarea socială, în special pentru și din partea grupurilor vulnerabile și defavorizate;-> sunt centrate în special pe problemele saraciei, somajului, discriminarii și a altor forme de injustitie socială;-> modul de acordare permite asigurarea accesului la informațiile, serviciile și resursele necesare, la egalitatea sanselor și participarea semnificativă la luarea deciziilor pentru toți beneficiarii acestor servicii;-> sunt acordate în interesul persoanelor beneficiare și cu respectarea demnității și unicitatii acestora;-> în acordarea serviciilor, în întocmirea planurilor individuale ofertanții serviciilor trebuie să țină cont de diferențele individuale și diversitatea culturală și etnică;-> în acordarea serviciilor este obligatoriu să se respecte dreptul persoanei beneficiare la autodeterminare; Nimeni nu poate alege în numele persoanei beneficiare. Excepțiile sunt prevăzute de lege;-> serviciile trebuie să ajute persoanele beneficiare să-și identifice și să-și dezvolte resursele în vederea alegerii celei mai bune optiuni;-> se acordă ținând cont de importanța relațiilor interumane, de acea parte a capitalului uman care permite membrilor unei anumite comunități să aibă încredere unii în alții și sa coopereze;-> se acordă cu competența, de către personal calificat și în beneficiul persoanelor asistate;-> urmăresc promovarea, menținerea și creșterea bunastarii individului, familiei, grupurilor sociale, organizațiilor și comunităților. … … … 2.Evaluarea activității asociației, fundației sau federației desfășurată în interes general sau comunitar;Evaluarea serviciilor acordateStandardele de calitate (acordare) a serviciilor și definirea serviciilor trebuie să ia în considerare nevoile și asteptarile beneficiarilor, principiile etice, obiective profesionale și raportul cost-beneficiu.-> Serviciile se acordă într-o maniera care să fie orientata către beneficiar, respectând tradițiile sale culturale și ale comunității, cat și drepturile și dorintele acestuia;-> Serviciile acordate răspund nevoilor identificate ale persoanelor beneficiare, grupului de persoane fizice sau juridice etc;-> Exista o concordanta între necesitățile și prioritățile comunității și serviciile acordate de asociație/fundație;-> Evaluarea nevoilor grupului ținta se face cu participarea beneficiarilor, sau a unui grup reprezentativ de beneficiari;-> Se utilizează în acordarea serviciilor instrumente de evaluare a satisfactiei beneficiarilor;-> Sunt utilizate metode de informare a comunității despre serviciile acordate;-> Exista o continuitate a acordării serviciilor și o fluctuatie a persoanelor beneficiare adecvată tipului de serviciu;-> Pentru acordarea serviciilor sunt utilizate diverse surse de finanțare;-> Serviciile sunt acordate într-un spațiu adecvat sau la domiciliul persoanelor beneficiare;-> Situația juridică a sediului în care sunt acordate serviciile de asistența socială poate garanta durabilitatea serviciilor acordate; sediul este destinat exclusiv activităților de interes general sau comunitar;-> Configurația și amenajarea spațiilor sunt corespunzătoare tipurilor de servicii acordate;-> Exista dotările materiale și logistice necesare funcționarii serviciilor;a)Evaluarea capacității asociației/fundației/federației de acordare a serviciilor-> Asociația sau fundația dispune de resurse financiare, materiale, umane și logistice adecvate funcționarii acesteia și acordării serviciilor;-> Exista o corelatie adecvată între structura echipei (ca dimensiune și competente) și tipul și diversitatea serviciilor acordate și numărul de persoane beneficiare;-> Asociația sau fundația folosește instrumente de lucru standardizate (plan individual de intervenție, fise de evaluare a nevoilor, curicula de curs, chestionar de evaluare a satisfactiei beneficiarului, fise de post etc) și utilizează metodologii de lucru adecvate serviciilor oferite;-> Asociația sau fundația este preocupata de îmbunătățirea performanțele sale în domeniul furnizarii serviciilor (monitorizarea și evaluarea serviciilor, cursuri de educație continua a personalului); Exista interes pentru respectarea unor standarde de competența;-> Asociația sau fundația are experienta în derularea serviciilor acordate; exista o continuitate a serviciilor acordate;-> Personalul angajat are experienta, pregătirea și abilitatile necesare pentru posturile pe care lucrează;-> Asociația sau fundația are capacitatea de a atrage resurse pentru finanțarea activităților și serviciilor acordate;-> Asociația sau fundația are capacitate de autofinanțare a serviciilor dezvoltate;-> Rezultatele serviciilor acordate, a activităților desfășurate de asociație/fundație sunt masurabile; … … … III.Întocmirea raportului de evaluareDirecția generală de muncă și solidaritate socială a județului transmite Ministerului Muncii și Solidarității Sociale raportul de evaluare în teren în termen de 7 zile de la data solicitării acestuia.Raportul de evaluare în teren are aceeași structura atât în cazul în care este întocmit pentru examinarea îndeplinirii condițiilor pentru ca asociația sau fundația să fie recunoscută ca fiind de utilitate publică cat și în cazul constatării menținerii performanțelor care au determinat recunoașterea ca fiind de utilitate publică. …