de organizare şi funcţionare a centrelor judeţene/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională
+
Capitolul IDispoziţii generale +
Articolul 1(1) Se înfiinţează în fiecare judeţ centrul judeţean de resurse şi de asistenţă educaţională, iar în municipiul Bucureşti se înfiinţează Centrul municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională. … (2) Centrele menţionate la alin. (1) sunt unităţi conexe ale învăţământului preuniversitar, cu personalitate juridică, subordonate Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi coordonate de inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti. … +
Articolul 2Centrul judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională reprezintă o nouă instituţie de învăţământ specializată în oferirea, coordonarea şi monitorizarea de servicii educaţionale specifice acordate copiilor/elevilor, cadrelor didactice, părinţilor şi membrilor comunităţii pentru a asigura tuturor accesul la o educaţie de calitate, precum şi asistenţa necesară în acest sens. +
Articolul 3Centrul judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională oferă servicii specializate de mediere şcolară, coordonează, monitorizează şi evaluează, la nivel judeţean, activitatea şi serviciile educaţionale oferite de centrele şcolare pentru educaţie incluzivă, centrele şi cabinetele logopedice interşcolare, centrele judeţene şi cabinetele de asistenţă psihopedagogică. +
Articolul 4Scopul activităţii centrului judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională îl constituie asigurarea calităţii serviciilor educaţionale în domeniile menţionate la art. 3. +
Articolul 5Obiectivele principale ale activităţii centrului judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională sunt:– cuprinderea şi menţinerea în sistemul de învăţământ obligatoriu a tuturor copiilor/tinerilor, indiferent de particularităţile lor psihoindividuale şi sociale;– asigurarea suporturilor suplimentare necesare desfăşurării educaţiei de calitate în funcţie de potenţialul biopsihosocial al fiecărui copil/tânăr;– informarea şi consilierea cadrelor didactice în spiritul schimbării mentalităţii şi al îmbunătăţirii activităţii didactico-educative;– crearea condiţiilor de dezvoltare a personalităţii elevilor/tinerilor în vederea integrării acestora în viaţa şcolară, socială şi profesională;– implicarea părinţilor în activităţi specifice unei relaţii eficiente: şcoală-familie-comunitate, ca bază a adaptării şcolare şi integrării sociale a copiilor/tinerilor. +
Articolul 6Finanţarea centrului judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională se asigură de la bugetele judeţelor/bugetele consiliilor locale ale municipiului Bucureşti, conform art. 6 din Hotărârea Guvernului nr. 1.251/2005 privind unele măsuri de îmbunătăţire a activităţii de învăţare, instruire, compensare, recuperare şi protecţie specială a copiilor/elevilor/tinerilor cu cerinţe educative speciale din cadrul sistemului de învăţământ special şi special integrat. +
Articolul 7Centrul judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională se înfiinţează în cel mult 60 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentului ordin. +
Capitolul IIResponsabilităţile şi serviciile centrului judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională +
Articolul 8Centrul judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională îndeplineşte următoarele funcţii:– de coordonare, realizare, monitorizare şi evaluare a serviciilor educaţionale din judeţ/municipiu;– de monitorizare a evoluţiilor beneficiarilor serviciilor educaţionale menţionate;– de informare şi documentare pentru toţi membrii comunităţii (cadre didactice, părinţi, copii, studenţi, autorităţi locale etc.);– de colaborare cu partenerii sociali din comunitate, precum şi cu organizaţii şi asociaţii la nivel naţional şi internaţional. +
Articolul 9Centrul judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională dezvoltă următoarele servicii:– servicii de consiliere psihopedagogică şi orientare şcolară şi profesională, prin centrele judeţene şi cabinetele de asistenţă psihopedagogică;– servicii de terapie a tulburărilor de limbaj, prin centrele şi cabinetele logopedice interşcolare;– servicii de sprijin pentru copiii cu cerinţe educative speciale, integraţi în unităţile de învăţământ de masă, prin centrele şcolare pentru educaţie incluzivă;– servicii de mediere şcolară, prin mediatorii şcolari;– servicii complexe de educaţie pentru copiii cu deficienţe, prin centrele şcolare pentru educaţie incluzivă;– servicii de informare şi consiliere pentru cadre didactice, copii, părinţi, alţi membri ai comunităţii;– servicii de orientare a formării iniţiale şi continue prin parteneriate cu instituţiile abilitate să ofere formare iniţială şi continuă;– servicii de terapii specifice, oferite prin centrele judeţene şi cabinetele de asistenţă psihopedagogică şi prin centrele şcolare pentru educaţie incluzivă. +
Articolul 10Responsabilităţile centrului judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională sunt următoarele:– coordonează, monitorizează şi evaluează metodologic şi ştiinţific serviciile educaţionale realizate de instituţiile de învăţământ preuniversitar enumerate la art. 3;– participă la formarea iniţială a cadrelor didactice prin asigurarea practicii pedagogice în unităţi de învăţământ preuniversitar din judeţ/municipiu;– participă la formarea continuă prin identificarea nevoii de formare continuă şi colaborarea cu instituţiile acreditate în acest scop (Casa Corpului Didactic, instituţii de învăţământ superior, ONG-uri etc.);– informează şi consiliază cadrele didactice în domeniul educaţiei incluzive;– informează beneficiarii în domeniul consilierii privind cariera;– realizează materiale şi mijloace de învăţământ cu valoare de suport metodico-ştiinţific pentru cadrele didactice din învăţământul preuniversitar;– evaluează specialiştii care oferă servicii educaţionale din centrele de asistenţă psihopedagogică şi din centrele logopedice, precum şi mediatorii şcolari;– realizează o bază de date care centralizează toate serviciile oferite beneficiarilor;– semnează/aprobă documentele elaborate de profesioniştii din subordine;– gestionează cărţile de muncă ale personalului din subordine, cu excepţia personalului din centrele şcolare pentru educaţie incluzivă;– înfiinţează cabinete de resurse în şcolile de masă, pentru a oferi serviciile educaţionale direct beneficiarilor;– realizează studii şi cercetări privind: corelarea ofertei educaţionale cu cererea pieţei forţei de muncă şi implementarea strategiilor moderne de predare-învăţare-evaluare în actul didactic;– facilitează relaţionarea unităţilor şi instituţiilor din învăţământul preuniversitar cu comunitatea, prin parteneriate, proiecte şi programe;– coordonează şi certifică activităţile de voluntariat desfăşurate în cadrul Strategiei naţionale de acţiune comunitară. +
Articolul 11De serviciile centrului judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională beneficiază:– copii, elevi, tineri;– părinţi sau aparţinători legali ai copiilor;– personalul angajat în unităţile de învăţământ sau în alte instituţii care acţionează în domeniul problematicii copiilor;– studenţi;– membri ai comunităţii locale. +
Articolul 12Centrul judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională poate organiza prestări de servicii de tipul celor precizate la art. 9 către terţi, pentru activităţile care se subscriu prezentului regulament, în baza unui contract de prestări servicii. +
Capitolul IIIResurse umane şi materiale +
Articolul 13(1) Centrul judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională are următoarea structură organizatorică: … – personal de conducere;– personal didactic auxiliar;– personal nedidactic.(2) Conducerea centrului judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională este asigurată de directorul acestuia şi de un consiliu de administraţie format din coordonatorul centrului logopedic interşcolar, directorul centrului judeţean de asistenţă psihopedagogică, coordonatorul mediatorilor şcolari, directorii adjuncţi ai centrelor şcolare pentru educaţie incluzivă şi alţi membri, în conformitate cu legislaţia în vigoare. Directorul centrului judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională este preşedintele consiliului de administraţie. … +
Articolul 14(1) Statul de funcţii al centrului judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională va cuprinde: … – un post didactic de profesor cu funcţia de director;– posturi didactice auxiliare: mediatori şcolari, asistent social, secretar, contabil, documentarist;– posturi nedidactice: îngrijitor, portar.(2) Numărul total de posturi/catedre din cadrul centrului judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională este cel aprobat de inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti cu consultarea serviciilor specializate din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării. … (3) Personalul didactic şi didactic auxiliar al centrului judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională va fi încadrat de inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, cu respectarea prevederilor legislaţiei în vigoare. … +
Articolul 15Centrul judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională va avea următoarea bază tehnico-materială:– birouri;– sală de festivităţi/conferinţe;– bibliotecă/centru de documentare metodico-ştiinţifică şi în domeniul legislaţiei şcolare, sală de lectură;– baza logistică necesară desfăşurării activităţilor de formare, precum şi de editare a unor materiale didactice;– săli multifuncţionale;– cel puţin două calculatoare conectate la reţeaua de Internet. +
Capitolul IVÎncadrarea, normarea şi salarizarea personalului +
Articolul 16Personalul didactic şi didactic auxiliar din centrul judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională beneficiază de toate drepturile prevăzute de Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare. +
Articolul 17(1) Funcţia de director se ocupă în conformitate cu prevederile art. 20 alin. (3) şi ale art. 21 din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare. … (2) Metodologia privind ocuparea postului de director al centrului judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională se include în Metodologia de ocupare a posturilor de conducere (de îndrumare şi control) din învăţământul preuniversitar, elaborată de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, în termen de 90 de zile de la publicarea prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, Partea I. … (3) Funcţia de director al centrului judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională se ocupă numai de absolvenţi ai unităţilor de învăţământ de lungă durată, cu specializarea pedagogie, psihologie, psihopedagogie specială. … +
Articolul 18Încadrarea personalului didactic auxiliar se face pe bază de concurs, potrivit art. 19 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare. +
Articolul 19Centrul judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională poate să angajeze colaboratori în regim de cumul sau plata cu ora, fără a depăşi numărul de posturi/catedre aprobat anual. +
Articolul 20Personalul didactic auxiliar şi nedidactic îşi desfăşoară activitatea având norma de 8 ore pe zi. +
Capitolul VEvaluarea personalului +
Articolul 21Domeniile de competenţă ale personalului didactic auxiliar şi nedidactic vor fi stipulate în fişele postului, însoţite de fişe de evaluare. În funcţie de aceste documente se realizează evaluarea anuală a acestor categorii de personal. +
Articolul 22Evaluarea anuală (an şcolar) a directorului centrului judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională se face de consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar, în baza unei fişe de post şi a unei fişe de evaluare specifice, elaborate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării. +
Capitolul VIDispoziţii finale +
Articolul 23În termen de 90 de zile de la aprobarea funcţionării, fiecare centru judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională îşi va elabora regulamentul de ordine interioară.––––