de organizare şi funcţionare a Regiei autonome "Registrul auto român"(actualizat pînă la data de 17 octombrie 1994*)
––––––*) Textul iniţial a fost publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 235 din 22 noiembrie 1991. Aceasta este forma actualizată de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra Neamt pînă la data de 17 octombrie 1994, cu modificările şi completările aduse de: HOTĂRÎREA nr. 468 din 19 august 1992; HOTĂRÎREA nr. 650 din 16 septembrie 1994. +
Capitolul 1Prevederi generale +
Articolul 1Regia autonomă "Registrul auto român" este organizată şi funcţionează potrivit prevederilor Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unităţilor economice de stat ca regii autonome şi societăţi comerciale. +
Articolul 2"Registrul auto român" – R.A. este persoana juridică, funcţionează pe bază de gestiune economică şi autonomie financiară şi îşi desfăşoară activitatea pe baza prezentului regulament. +
Articolul 3"Registrul auto român" – R.A. are sediul în municipiul Bucureşti, calea Griviţei nr. 391, sector 1*).––––-Alin. 1 al art. 3 a fost modificat în mod corespunzător de HOTĂRÎREA nr. 468 din 19 august 1992, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 214 din 28 august 1992."Registrul auto român" – R.A. are în structura sa filiale de specialitate pe teritoriul României. +
Capitolul 2Scopul şi obiectul de activitate +
Articolul 4*)"Registrul auto român" – R.A. are ca obiect de activitate:4.1. omologarea de tip şi individuală pentru circulaţia pe drumurile publice a tuturor tipurilor de vehicule rutiere fabricate în ţara sau importate, pe baza încercărilor efectuate în laboratoarele proprii;4.2. încadrarea vehiculelor rutiere în categoriile de folosinţa prevăzute de lege;4.3. organizarea şi ţinerea evidentei tuturor tipurilor de vehicule rutiere admise în circulaţie şi acordarea numărului de registru;4.4. verificarea, la cererea Ministerului Transporturilor, a atelierelor de inspecţie tehnica;4.5. efectuarea inspecţiilor tehnice pe un anumit eşantion de vehicule rutiere, în vederea verificării unor noi tehnologii şi aparate pentru inspecţia tehnica;4.6. elaborarea tehnologiei şi prescripţiilor tehnice privind verificările tehnice şi inspecţiile periodice;4.7. efectuarea de încercări în vederea omologării echipamentelor şi pieselor care afectează siguranţa circulaţiei rutiere sau protecţia mediului înconjurător;4.8. efectuarea de încercări, la cererea Ministerului Transporturilor, Ministerului de Interne şi a Comisiei Naţionale pentru Standarde, Metrologie şi Calitate, cu vehicule rutiere prelevate din fabricaţia de serie, în scopul verificării stabilitatii procesului de fabricaţie;4.9. efectuarea de cercetări şi proiectări legate de siguranţă circulaţiei rutiere şi poluarea mediului înconjurător de către vehiculele rutiere;4.10. analizarea aplicării regulamentelor anexa la "Acordul privind adoptarea de condiţii uniforme de omologare şi recunoaştere reciprocă a echipamentelor şi pieselor vehiculelor cu motor", adoptat la Geneva în 1958, sau a amendamentelor la aceste regulamente;4.11. elaborarea şi propunerea standardelor referitoare la vehiculele rutiere şi echipamentele lor;4.12. efectuarea de expertize tehnice pentru accidentele grave de circulaţie, în scopul gasirii unor soluţii pentru prevenirea acestora;4.13. stabilirea consumurilor de combustibil în condiţii de exploatare a vehiculelor;4.14. omologarea vehiculelor cu motoare care funcţionează cu combustibili neconventionali;4.15. stabilirea gradului de confort pentru autovehiculele de transport pasageri;4.16. proiectarea de utilaje, aparate şi dispozitive pentru verificările tehnice şi inspecţiile periodice;4.17. consulting în probleme privind achiziţionarea de vehicule rutiere, stabilirea performantelor unor autovehicule rutiere de serie mica sau individuale, achiziţionarea de utilaje şi aparate de garaj, stabilirea tehnologiilor functionale pentru staţiile de inspecţie tehnica;4.18. participarea la lucrările organizaţiilor şi organismelor internaţionale şi naţionale pe linia vehiculelor rutiere, cu posibilitatea aderării la acestea şi asigurarea transpunerii în practica a hotărîrilor adoptate pentru aplicarea convenţiilor internaţionale.–––––*) NOTA C.T.C.E. S.A. Piatra-Neamţ:Conform art. 2 din HOTĂRÎREA nr. 650 din 16 septembrie 1994, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 293 din 17 octombrie 1994, articolul 4 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Regiei Autonome „Registrul Auto Roman”, prevăzut în anexa la Hotărîrea Guvernului nr. 768/1991, se modifica şi se completează în mod corespunzător, în sensul că, pe lîngă atribuţiile existente se introduc şi următoarele două:"- certificarea sistemelor calităţii produselor şi serviciilor pentru vehiculele rutiere şi componentele acestora, precum şi a personalului;– acreditarea laboratoarelor de încercări din domeniul auto;". +
Capitolul 3Patrimoniul +
Articolul 5Patrimoniul Regiei autonome "Registrul auto român" este în valoare de 14.886.359 lei. În exercitarea dreptului de proprietate asupra patrimoniului sau, "Registrul auto român" – R.A. foloseşte şi dispune, în mod autonom, de bunurile pe care le are în patrimoniu, potrivit legii.––––-Art. 5 a fost modificat în mod corespunzător de HOTĂRÎREA nr. 468 din 19 august 1992, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 214 din 28 august 1992. +
Capitolul 4Structura regiei +
Articolul 6"Registrul auto român" – R.A. are în subordinea sa filiale de specialitate pe teritoriul României, necesare îndeplinirii obiectului sau de activitate.Consiliul de administraţie stabileşte constituirea filialelor, structura organizatorică şi relaţiile lor în cadrul regiei şi cu terţii. +
Articolul 7În cadrul regiei se constituie direcţii, servicii, laboratoare, oficii şi birouri, în funcţie de necesităţile şi volumul activităţilor. +
Capitolul 5Organele de conducere ale regiei +
Articolul 8Conducerea "Registrului auto român" – R.A. se asigura prin:– consiliul de administraţie;– directorul general. +
Articolul 9Consiliul de administraţie se numeşte prin ordin al ministrului transporturilor şi este compus din 11 persoane, din care una este directorul general al regiei, care este şi preşedintele consiliului de administraţie.Din consiliul de administraţie fac parte cîte un reprezentant al Ministerului Economiei şi Finanţelor şi al Ministerului Transporturilor, ceilalţi membri fiind numiţi dintre inginerii, economistii, inspectorii, juristii specializaţi în domeniul de activitate al regiei. +
Articolul 10Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare şi funcţionare. +
Articolul 11Atribuţiile principale, răspunderile şi competentele consiliului de administraţie sînt următoarele:11.1. aproba structura organizatorică şi funcţională a regiei;11.2. aproba programele de dezvoltare şi funcţionare a reţelei de filiale de specialitate din teritoriu;11.3. examinează şi aproba bugetul de venituri şi cheltuieli, bilanţul şi contul de profit şi pierderi;11.4. aproba utilizarea fondului valutar, potrivit legii;11.5. stabileşte, potrivit legii, nivelul de salarizare a personalului, în funcţie de studii şi munca efectiv prestată;11.6. stabileşte funcţiile şi meseriile specifice;11.7. stabileşte taxe şi tarife proprii pentru serviciile şi prestaţiile efectuate;11.8. aproba statutul personalului regiei;11.9. răspunde de administrarea legală şi eficienta a întregului patrimoniu;11.10. exercita orice alte atribuţii ce-i revin din prevederile legale şi regulamentul sau de funcţionare şi organizare şi aproba orice alte măsuri privind activitatea regiei, cu excepţia celor date, potrivit legii, în competenţa altor organe. +
Articolul 12Consiliul de administraţie se întruneşte în sesiuni ordinare o dată pe luna şi, la cererea preşedintelui sau a 1/3 din membri, ori de cîte ori este nevoie. +
Articolul 13Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analiza consilieri şi consultanţi din diferite sectoare, urmînd ca activitatea acestora să fie recompensata material, conform înţelegerii, pe bază de convenţie civilă. +
Articolul 14Consiliul de administraţie prezintă anual ministerului de resort un raport asupra activităţii în perioada expirată şi asupra programului de activitate pentru perioada în curs. +
Articolul 15Directorul general al regiei este numit de consiliul de administraţie, cu avizul Ministerului Transporturilor. +
Articolul 16Directorul general al regiei conduce activitatea curenta a acesteia şi o reprezintă în relaţiile cu organele statului, precum şi cu persoanele fizice sau juridice. De asemenea, angajează şi concediază personalul şi numeşte, prin decizie, conducătorii compartimentelor de muncă din structura regiei, cu respectarea prevederilor legale. +
Capitolul 6Bugetul de venituri şi cheltuieli +
Articolul 17"Registrul auto român" – R.A. întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli, bilanţul şi contul de profit şi pierderi, după modelele stabilite de Ministerul Economiei şi Finanţelor şi aprobate anual de către acesta, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. +
Articolul 18Veniturile şi cheltuielile regiei se stabilesc prin buget pentru fiecare exerciţiu financiar şi cuprind la venituri sumele încasate din tarifele aplicate la prestaţiile efectuate, iar la cheltuieli valorile consumate pentru funcţionarea regiei. +
Articolul 19Din veniturile realizate, după acoperirea cheltuielilor, regia constituie fondul de rezerva şi de dezvoltare, asigura sumele necesare desfăşurării activităţii şi satisfacerii nevoilor de funcţionare, precum şi celelalte vărsăminte prevăzute de lege. +
Articolul 20"Registrul auto român" – R.A. hotărăşte cu privire la investiţiile ce urmează a fi realizate, în limitele competentelor acordate şi stabileşte sursele proprii de finanţare. +
Articolul 21Operaţiunile de încasări şi plati ale regiei se efectuează prin conturi deschise la bănci. +
Capitolul 7Relaţiile regiei +
Articolul 22Pentru realizarea atribuţiilor ce le revin, compartimentele de muncă ale regiei stabilesc relaţii functionale, de cooperare şi colaborare. +
Articolul 23Relaţiile comerciale dintre "Registrul auto român" – R.A. şi alte regii, societăţi comerciale sau alţi parteneri, se desfăşoară pe baze contractuale, guvernate de principiul libertăţii contractuale. +
Articolul 24Regia autonomă "Registrul auto român" poate încheia contracte de prestări de servicii cu întreprinzători străini, în condiţiile legii. +
Capitolul 8Controlul activităţii +
Articolul 25Gestiunea Regiei autonome "Registrul auto român" este controlată de organe proprii, conform reglementărilor elaborate de Ministerul Economiei şi Finanţelor. +
Capitolul 9Dispoziţii referitoare la personal +
Articolul 26Personalul regiei este supus prevederilor statutului personalului, aprobat de consiliul de administraţie, şi celorlalte reglementări în vigoare. +
Capitolul 10Dispoziţii finale +
Articolul 27"Registrul auto român" – R.A. respecta şi răspunde de aplicarea tuturor prevederilor din legislaţia interna, precum şi din convenţiile şi celelalte reglementări emise de organisme internatioanle din domeniul sau de activitate.––––––