de organizare şi funcţionare al Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Metale şi Resurse Radioactive ICPMRR Bucureşti
+
Capitolul 1Dispoziţii generale +
Articolul 1Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Metale şi Resurse Radioactive – ICPMRR Bucureşti, denumit în continuare institut, este persoana juridică română, aflată în coordonarea Ministerului Industriei şi Resurselor, care funcţionează conform Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică şi prezentului regulament. +
Articolul 2(1) Structura organizatorică a institutului se aproba prin ordin al ministrului industriei şi resurselor. … (2) Institutul poate propune înfiinţarea, în cadrul structurii sale, de subunitati cu sau fără personalitate juridică, secţii, laboratoare, servicii, birouri, compartimente şi alte structuri organizatorice necesare în vederea realizării obiectului sau de activitate. Modalitatea de constituire a acestora şi relaţiile lor în cadrul institutului şi cu terţii sunt reglementate prin prezentul regulament de organizare şi funcţionare. … +
Capitolul 2Scopul şi obiectul de activitate +
Articolul 3Institutul este înfiinţat în scopul desfăşurării activităţii de cercetare ştiinţifică, dezvoltare tehnologică şi inginerie în domeniul metalelor şi resurselor radioactive, participării la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului şi la realizarea cu prioritate a obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice cuprinse în Planul naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare, precum şi prin activităţi de inginerie şi consultanţa pentru soluţionarea unor probleme concrete din domeniul valorificării şi procesarii resurselor uranifere şi de alte metale radioactive şi rare. +
Articolul 4(1) Obiectul de activitate al institutului consta în: … A. Activităţi de cercetare-dezvoltare:a) în cadrul Planului naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare realizează cercetări fundamentale şi aplicative în domeniul extractiei, procesarii şi purificarii uraniului destinat fabricării combustibililor nucleari, a altor metale radioactive şi rare de structura, precum şi în domeniul radioprotectiei şi reabilitării ecologice a mediului afectat de activităţile tehnologice specifice domeniului, şi anume: … – modele de analiza şi decizie pentru modificări structurale, tehnologice şi de management în sectorul uraniului şi al altor metale rare şi radioactive, destinate energeticii nucleare, în vederea unei dezvoltări economice şi sociale durabile;– modele şi studii de planificare integrată a resurselor de materii prime necesare fabricării combustibililor nucleari pentru energetica nucleara naţionala;– tehnologii de valorificare, procesare şi purificare a resurselor uranifere, inclusiv a celorlalte metale radioactive, rare şi/sau preţioase asociate sau necesare energeticii nucleare;– tehnologii pentru reducerea impactului negativ asupra mediului, tratarea efluentilor radioactiv lichizi şi managementul deşeurilor slab radioactive provenite din industria miniera uranifera şi de procesare-purificare a uraniului;– structuri şi metode de stocare şi tratare a deşeurilor slab radioactive;– sisteme avansate de management al proceselor din domeniul resurselor de metale radioactive şi rare;– tehnologii neconventionale de valorificare şi procesare a resurselor de metale radioactive şi rare şi tehnologii ecologice specifice;b) studii pentru elaborarea strategiilor de diagnoza şi prognoza privind dezvoltarea domeniului ştiinţei şi tehnologiei în sectorul extractiei şi procesarii minereurilor uranifere şi altor resurse radioactive şi de metale rare, purificarea şi producerea oxizilor de uraniu nucleari puri, radioecologia şi reabilitarea mediului înconjurător afectat de activităţile specifice domeniului; … c) cercetarea aplicativa şi/sau dezvoltarea tehnologică pentru soluţionarea unor probleme concrete din domeniul valorificării resurselor de metale radioactive şi rare şi de producere a materiilor prime pentru fabricarea combustibililor nucleari. … B. Activităţi de inginerie şi consultanţa din domeniul resurselor de metale radioactive şi rare:a) probe şi măsurători pentru echipamente tehnologice; … b) soluţii pentru reabilitarea/modernizarea/retehnologizarea instalaţiilor de exploatare, procesare şi purificare a uraniului şi altor metale radioactive şi rare; … c) diagnoza, măsurători, teste, încercări, monitorizari; … d) tehnologii specifice echipamentelor din industria miniera şi de procesare a materiilor prime radioactive; … e) studii de impact, bilanţuri de mediu; … f) analize de risc radiologic şi securitate nucleara; … g) expertize şi puneri în funcţiune; … h) analize de avarii; … i) audituri, certificari; … j) asistenţa juridică. … C. Activităţi conexe activităţii de cercetare-dezvoltare:a) recepţia, administrarea şi valorificarea rezultatelor cercetărilor din domeniu, finanţate din fonduri publice; … b) consultanţa de specialitate acordată instituţiilor publice în pregătirea deciziilor de politica interna şi externa în domeniu; … c) participarea la îndeplinirea obligaţiilor României care decurg din acorduri şi convenţii semnate în domeniul energeticii nucleare; … d) participarea ca membru în organizaţiile ştiinţifice interne şi internaţionale de interes deosebit pentru România; … e) atragerea de fonduri pentru desfăşurarea programelor naţionale de cercetare-dezvoltare din: industrie, sectorul bancar-financiar, alte organizaţii interne şi internaţionale; … f) integrarea cercetării în învăţământ; … g) organizarea de manifestări tehnico-ştiinţifice şi intalniri pentru discutarea unor probleme de interes comun în domeniu; … h) sprijinirea prin acţiuni specifice, inclusiv material, a afirmarii cercetărilor şi personalitatilor ştiinţifice din ţara pe arena internationala; … i) asistenţa tehnica, furnizare de servicii ştiinţifice şi tehnologice agenţilor economici sau oricăror beneficiari interesaţi; … j) testare şi certificare de servicii şi produse. … D. Elaborare de normative tehnice şi economice şi standarde de interes sectorial şi naţional privind asigurarea cerinţelor din domeniul resurselor de materii prime radioactive pentru ciclul combustibilului nuclearE. Formarea şi specializarea cercetatorilor, personalului tehnic de specialitate din domeniu din ţara şi străinătateF. Activităţi de informare-documentare şi editare a publicaţiilor de specialitateG. Activitate de transfer tehnologic al rezultatelor cercetării către alte unităţi de cercetare interesate sau către agenţi economiciH. Valorificarea rezultatelor cercetării din domeniul de activitate prin implementarea în industrie şi în alte unităţi interesate.(2) Activităţile menţionate la alin. (1) pot fi efectuate şi în cadrul unor programe sau contracte externe. … +
Articolul 5Pentru realizarea obiectului sau de activitate institutul are următoarele atribuţii principale:1. asigura orientarea activităţii de cercetare ştiinţifică în funcţie de: nevoile sectorului energiei nucleare, reieşite din studii proprii şi din programele abordate de Ministerul Industriei şi Resurselor; nevoile de dezvoltare a institutului şi de aliniere la nivelul ştiinţific mondial; programele naţionale de cercetare ale Ministerului Educaţiei şi Cercetării;2. încheie contracte de cercetare cu organisme naţionale şi internaţionale abilitate în acest sens, cu respectarea prevederilor legale;3. iniţiază şi încheie convenţii de cooperare ştiinţifică cu instituţii şi organizaţii naţionale şi internaţionale în domeniul sau de activitate;4. dirijeaza resursele umane şi materiale în vederea realizării obiectivelor de cercetare ştiinţifică stabilite pentru fiecare etapa;5. asigura asistenţa tehnica de profil în vederea experimentarii şi aplicării tehnologiilor elaborate;6. executa lucrări de consultanţa tehnico-economică, pentru agenţii economici interesaţi, în domeniile specifice;7. furnizează servicii ştiinţifice şi tehnologice agenţilor economici sau oricăror beneficiari interesaţi;8. executa testare şi certificare de produse;9. evalueaza periodic stadiul de realizare a programelor de cercetare întreprinse;10. urmăreşte şi sprijină, din punct de vedere organizatoric şi material, difuzarea rezultatelor ştiinţifice proprii în circuitul ştiinţific naţional şi internaţional;11. asigura, conform prevederilor legale, protecţia rezultatelor ştiinţifice brevetabile;12. asigura corelarea acţiunilor de specializare şi promovare a cadrelor proprii cu necesităţile dezvoltării programelor de cercetare ale institutului;13. promovează şi urmăreşte aplicarea şi fructificarea complexa a rezultatelor ştiinţifice;14. pregăteşte, negociază şi contractează cu reprezentanţii competenţi volumul producţiei;15. fundamentează cheltuielile de producţie, negociaza şi stabileşte preţurile de livrare a produselor;16. coordonează şi asigură realizarea tuturor lucrărilor de întreţinere şi reparaţii ale aparaturii, instalaţiilor, utilajelor din dotare, în vederea menţinerii capacităţii de cercetare, producţie, asistenţa tehnica, cu forte proprii sau cu terţii;17. stabileşte şi răspunde de aplicarea măsurilor pentru protecţia produselor, a mediului înconjurător, precum şi protecţia şi securitatea muncii;18. urmăreşte şi verifica modul de realizare a lucrărilor de investiţii, în vederea respectării proiectelor de execuţie, şi asigura condiţiile de punere în funcţiune a noilor utilaje şi obiective;19. pregăteşte executarea noilor obiective, retehnologizarea capacităţilor existente, potrivit reglementărilor legale;20. asigura dezvoltarea aplicatiilor informatice în toate sectoarele de activitate, pentru decizii operative în domeniul organizatoric şi tehnico-economic, precum şi pentru susţinerea documentării şi cercetării ştiinţifice;21. asigura respectarea disciplinei muncii, respectarea atribuţiilor de serviciu şi a prevederilor legale de către întregul personal;22. elaborează documentaţiile pentru obţinerea de credite şi de alte surse de finanţare, inclusiv pentru fond valutar;23. realizează programarea şi executarea activităţii economico-financiare, întocmirea proiectelor de bugete, analiza execuţiei acestora şi stabileşte destinaţia veniturilor conform legislaţiei în vigoare. +
Capitolul 3Patrimoniul +
Articolul 6(1) Totalul activelor institutului, stabilit pe baza bilanţului contabil încheiat la data de 31 decembrie 2002, este de 11.951.311 mii lei, din care active imobilizate în valoare de 6.008.717 mii lei şi active circulante în valoare de 5.942.594 mii lei. … (2) Activele, datoriile şi capitalurile proprii ale Societăţii Comerciale "Institutul de Cercetări şi Proiectari pentru Metale Rare şi Radioactive – ICPMRR" – S.A. Bucureşti se preiau pe bază de protocol de predare-preluare, de către Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Metale şi Resurse Radioactive – ICPMRR Bucureşti, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. … +
Articolul 7(1) Institutul administrează cu diligenta unui bun proprietar bunuri proprietate publică şi privată a statului, precum şi alte bunuri dobândite în condiţiile legii. Bunurile proprietate publică şi privată a statului, precum şi cele dobândite din fonduri publice se afla în administrarea institutului şi se evidenţiază distinct în patrimoniul acestuia. … (2) Rezultatele cercetărilor obţinute în baza derulării unui contract finanţat din fonduri publice aparţin institutului, în calitate de persoana juridică executanta, şi ordonatorului principal de credite, în egala măsura, dacă prin contract nu s-a prevăzut altfel. Administrarea, înregistrarea în evidenţa contabilă a institutului, precum şi înstrăinarea, închirierea sau concesionarea şi casarea rezultatelor cercetărilor obţinute în baza derulării unui contract finanţat din fonduri publice se fac potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002. … (3) În exercitarea drepturilor sale institutul poseda şi foloseşte bunurile aflate în patrimoniul sau şi, după caz, dispune de acestea în condiţiile legii, în scopul realizării obiectului sau de activitate, beneficiind de rezultatele utilizării acestora. … (4) Concesionarea unor subunitati, servicii sau activităţi se poate face numai în scopul stimulării transferului rezultatelor activităţii de cercetare-dezvoltare, în condiţiile prevederilor legale şi cu aprobarea Ministerului Industriei şi Resurselor, în calitate de organ coordonator, şi cu avizul Ministerului Educaţiei şi Cercetării. … (5) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale în vigoare. … +
Capitolul 4Structura organizatorică şi funcţională +
Articolul 8(1) Institutul poate avea în structura subunitati cu sau fără personalitate juridică, secţii, laboratoare, servicii, birouri, compartimente şi alte structuri organizatorice necesare în vederea realizării obiectului sau de activitate. … (2) În funcţie de specificul activităţii se pot organiza colective specializate sau colective interdisciplinare proprii sau în colaborare cu alte unităţi din ţara sau din străinătate. … +
Articolul 9(1) Modificările în structura organizatorică şi funcţională a institutului se propun de directorul general, se avizează de consiliul de administraţie şi se aproba de ministrul industriei şi resurselor. … (2) Directorul general stabileşte relaţiile dintre subunitatile aflate în structura institutului, precum şi relaţiile acestora cu terţii şi le poate acorda împuterniciri de reprezentare în numele institutului. … +
Articolul 10Conducătorii subunitatilor din structura institutului răspund în faţa consiliului de administraţie şi a directorului general de îndeplinirea tuturor atribuţiilor, responsabilităţilor şi competentelor încredinţate de aceştia. +
Capitolul 5Organele de conducere +
Articolul 11(1) Conducerea institutului este asigurata de: … a) consiliul de administraţie; … b) comitetul de direcţie; … c) directorul general. … (2) Organizarea activităţii de cercetare ştiinţifică, coordonarea şi evaluarea periodică a activităţii ştiinţifice a institutului sunt asigurate de către consiliul ştiinţific. … Consiliul de administraţie +
Articolul 12Consiliul de administraţie este format din 7 membri numiţi pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit, iar cel mult 4 din numărul membrilor pot fi înlocuiţi la fiecare 2 ani. +
Articolul 13(1) Din consiliul de administraţie fac parte în mod obligatoriu: … a) directorul general al institutului – preşedinte; … b) un reprezentant al Ministerului Industriei şi Resurselor; … c) un reprezentant al Ministerului Educaţiei şi Cercetării; … d) un reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice; … e) un reprezentant al Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale; … f) preşedintele consiliului ştiinţific; … g) un specialist din domeniul de activitate al institutului, propus de Ministerul Industriei şi Resurselor. … (2) Consiliul de administraţie îşi desemnează prin vot vicepreşedintele dintre membrii săi. … +
Articolul 14(1) Membrii consiliului de administraţie sunt numiţi prin ordin al ministrului industriei şi resurselor, cu avizul autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, la propunerea conducătorului autorităţii de la care aceştia provin. … (2) Revocarea membrilor consiliului de administraţie pentru abateri grave sau pentru lipsa de activitate în executarea mandatului se face de către acelaşi organ care a făcut numirea. … +
Articolul 15Membrii consiliului de administraţie sunt cetăţeni români şi îşi păstrează calitatea de angajat la instituţia sau unitatea de la care provin, precum şi toate drepturile şi obligaţiile care deriva din aceasta calitate. +
Articolul 16(1) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administraţie: … a) cei care au suferit condamnări; … b) cei care, personal ori soţul/sotia, copiii sau rudele până la gradul al doilea inclusiv, sunt, în acelaşi timp, patroni sau asociaţi la societăţile comerciale cu acelaşi profil sau cu care institutul se afla în relaţii comerciale directe ori concurente. … (2) Una şi aceeaşi persoana nu poate face parte concomitent din mai mult de doua consilii de administraţie sau sa participe la societăţi comerciale cu care institutul întreţine relaţii economice sau are interese contrare. … +
Articolul 17Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea pe baza regulamentului propriu de funcţionare, avizat de ministrul industriei şi resurselor, şi cu respectarea legislaţiei în vigoare. Acesta hotărăşte în problemele privind activitatea institutului, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt date în competenţa altor organe. +
Articolul 18Remunerarea membrilor consiliului de administraţie pentru activitatea desfăşurată în aceasta calitate se face potrivit legislaţiei în vigoare. +
Articolul 19Consiliul de administraţie se întruneşte o dată pe luna sau ori de câte ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia făcându-se de către preşedinte sau la solicitarea a cel puţin 3 membri ai consiliului de administraţie. Dezbaterile consiliului de administraţie sunt conduse de preşedintele consiliului, iar în lipsa acestuia, de către vicepreşedinte. +
Articolul 20(1) Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea în prezenta a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi. Dacă nu este îndeplinită aceasta condiţie, şedinţa consiliului de administraţie poate fi reprogramata într-un interval de cel mult 15 zile, având aceeaşi ordine de zi. … (2) Hotărârile consiliului de administraţie se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi, dar nu mai puţin de jumătate plus unu din numărul total al membrilor. … +
Articolul 21La şedinţele consiliului de administraţie participa, în calitate de invitat permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institut sau un reprezentant al salariaţilor în cazul în care aceştia nu sunt constituiţi în sindicat. +
Articolul 22Pentru luarea unor decizii complexe consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analiza consilieri şi consultanţi din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi remunerată conform prevederilor legale. +
Articolul 23(1) Membrii consiliului de administraţie sunt răspunzători, în condiţiile legii, pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin. … (2) Membrii consiliului de administraţie care s-au impotrivit luării unei decizii care s-a dovedit păgubitoare pentru institut nu răspund dacă au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de şedinţe al consiliului de administraţie şi dacă au comunicat în scris despre aceasta organului coordonator. … +
Articolul 24Consiliul de administraţie are în principal următoarele atribuţii:a) avizează modificarea structurii organizatorice şi functionale a institutului, înfiinţarea, desfiinţarea şi comasarea de subunitati din structura institutului; … b) aproba propunerile consiliului ştiinţific, strategia şi programele concrete de cercetare-dezvoltare ale institutului, de introducere a unor tehnologii de vârf şi de modernizare a celor existente, în concordanta cu strategia generală a domeniului propriu; … c) aproba Programul anual de cercetare-dezvoltare şi inovare, pe care îl înaintează Ministerului Educaţiei şi Cercetării; … d) analizează, aproba sau, după caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor legale, investiţiile care urmează să fie realizate de institut în conformitate cu programele de dezvoltare adoptate, finanţate din surse proprii, alocaţii de la buget şi credite bancare; … e) analizează şi avizează, în conformitate cu prevederile legale, bugetul de venituri şi cheltuieli al institutului; … f) răspunde de modul de administrare a întregului patrimoniu, de integritatea acestuia şi de modul de utilizare a mijloacelor financiare ale unităţii, potrivit prevederilor legale; … g) propune spre aprobare, în condiţiile legii, majorarea sau diminuarea patrimoniului, concesionarea, închirierea sau locaţia de gestiune a unor bunuri, servicii, subunitati de producţie din patrimoniul institutului; … h) aproba asocierea institutului cu terţe persoane juridice, în vederea realizării de activităţi comune care prezintă interes pentru asociaţi şi care se încadrează în obiectul de activitate al institutului, cu respectarea prevederilor legale; i) aproba valorificarea bunurilor dobândite, cu respectarea prevederilor legale; … j) aproba volumul creditelor bancare prevăzute şi stabileşte modul de rambursare a acestora în condiţiile legii; … k) aproba utilizarea disponibilităţilor în valută, în condiţiile legii; … l) aproba, în condiţiile legii, sistemul de salarizare, modul de corelare stimulativa a salariilor cu nivelul studiilor, cu competenţa şi cu munca efectiv prestată, respectându-se prevederile contractului colectiv de muncă la nivelul institutului; … m) aproba mandatul încredinţat directorului general în vederea negocierii contractului colectiv de muncă; … n) aproba modul de funcţionare a consiliului ştiinţific, ale cărui competenţa, constituire şi atribuţii se stabilesc în conformitate cu prevederile legale; … o) asigura legătură permanenta cu sindicatele din unitate şi cu reprezentanţii salariaţilor pentru rezolvarea operativă a problemelor ce apar, în scopul desfăşurării optime a activităţilor institutului; … p) aproba regulamentul de ordine interioară privind respectarea statutului personalului, disciplina tehnologică, protecţia şi securitatea muncii; … r) propune, negociaza şi, după caz, stabileşte tarife pentru produsele şi prestaţiile sale, în conformitate cu dispoziţiile legii; … s) orice alte atribuţii şi dispune măsuri privind activitatea institutului, cu excepţia celor date, potrivit legii, în competenţa altor organe. … +
Articolul 25În primul trimestru al fiecărui an consiliul de administraţie prezintă Ministerului Industriei şi Resurselor un raport asupra activităţii desfăşurate în anul precedent şi asupra programului de activitate pe anul în curs.Comitetul de direcţie +
Articolul 26Conducerea curenta a institutului este asigurata de un comitet de direcţie compus din directorul general şi conducătorii compartimentelor din structura organizatorică a institutului. +
Articolul 27Comitetul de direcţie stabileşte acţiunile concrete necesare pentru realizarea obiectivelor rezultate din:a) strategia propunerilor de dezvoltare a institutului; … b) programul anual de cercetare-dezvoltare; … c) programul anual de producţie; … d) programul de investiţii; … e) sistemul de asigurare a calităţii produselor (metalelor şi resurselor radioactive) şi a activităţilor de servicii de specialitate; … f) îndeplinirea sarcinilor ce revin institutului din contractele şi convenţiile de colaborare în domeniul cercetării, producţiei, acţiunilor de supraveghere a stării de sănătate; … g) bugetul de venituri şi cheltuieli. … +
Articolul 28Comitetul de direcţie are următoarele atribuţii:a) repartizează sarcinile profesionale şi economico-financiare pe unităţi componente, asigurând realizarea activităţilor; … b) organizează activităţile institutului, asigura baza materială din ţara şi din import în limita resurselor financiare, precum şi contractarea şi desfacerea producţiei; … c) stabileşte răspunderile şi competentele pe niveluri ierarhice şi structuri organizatorice, precum şi relaţiile dintre acestea; … d) aplica măsurile stabilite de consiliul de administraţie pentru paza bunurilor unităţii, protecţia patrimoniului şi a datelor, respectarea ordinii şi disciplinei tehnologice şi ierarhic administrative; … e) exercita atribuţii şi are raspunderi în limita competentelor stabilite de directorul general al institutului, aprobate de consiliul de administraţie. … +
Articolul 29Comitetul de direcţie se întruneşte decadal şi ori de câte ori interesele institutului o impun.Directorul general +
Articolul 30Conducerea executivă a institutului este asigurata de directorul general, numit prin ordin al ministrului industriei şi resurselor, cu avizul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, pe baza rezultatelor concursului organizat potrivit metodologiei aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 91/2003. +
Articolul 31Directorul general are, în principal, următoarele atribuţii şi responsabilităţi:a) reprezintă institutul în relaţiile cu organele statului, precum şi cu persoane fizice sau juridice; … b) asigura negocierea contractului colectiv de muncă la nivelul institutului şi a salariilor personalului din institut, cu încadrarea în fondul de salarii aprobat în bugetul de venituri şi cheltuieli, împreună cu comitetul de direcţie; aproba salariile rezultate din negocierea directa; … c) angajează prin semnatura unitatea în relaţiile cu terţii, în limita competentelor aprobate de consiliul de administraţie şi prin prezentul regulament; … d) aproba angajarea şi desfacerea contractului individual de muncă al salariaţilor institutului, în condiţiile prevăzute de lege; … e) aproba normele privind disciplina tehnologică şi administrativă din unitate; … f) dispune măsuri în vederea recuperării pagubelor aduse unităţii, în conformitate cu prevederile legale; … g) numeşte şi revoca conducătorii unităţilor şi subunitatilor din structura institutului; … h) premiaza sau sancţionează personalul din unităţi, la propunerea sefilor locurilor de muncă; … i) aproba comisiile de concurs pentru promovarea pe funcţiile de cercetator ştiinţific şi cercetator ştiinţific principal gradele I, II şi III, la propunerea consiliului ştiinţific; … j) are atribuţii şi raspunderi similare unui ordonator tertiar de credite pentru sumele alocate institutului de la bugetul de stat, potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002; … k) propune modificarea structurii organizatorice a institutului; … l) exercita orice alte atribuţii care îi sunt delegate de consiliul de administraţie; … m) poate delega, în condiţiile legii, o parte din atribuţiile sale celorlalte persoane din conducerea institutului. … +
Articolul 32Organele de conducere ale institutului vor îndeplini şi alte atribuţii stabilite prin actele normative.Consiliul ştiinţific +
Articolul 33(1) Orientarea, coordonarea şi evaluarea activităţii de cercetare-dezvoltare a institutului sunt asigurate de consiliul ştiinţific, care este format din 11 membri reprezentând toate compartimentele ştiinţifice din cadrul institutului. Din consiliul ştiinţific fac parte şi 4 specialişti din domeniu din alte instituţii din ţara sau străinătate. … (2) Consiliul ştiinţific este alcătuit din cercetători cu realizari deosebite, cu capacitate de sinteza şi de prospectare în domeniu, cadre didactice din învăţământul superior, salariaţi ai institutului sau din afară acestuia, aleşi prin vot secret de către cadrele cu studii superioare din institut sau numiţi de comitetul de direcţie. … (3) Consiliul ştiinţific este condus de un preşedinte şi un vicepreşedinte, aleşi pe o perioadă de 2 ani, prin vot secret, de către membrii consiliului. … (4) Consiliul ştiinţific se organizează şi funcţionează în conformitate cu regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administraţie. … +
Articolul 34Atribuţiile principale ale consiliului ştiinţific sunt următoarele:a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activităţii de cercetare-dezvoltare a domeniului şi la elaborarea planurilor proprii de cercetare-dezvoltare; … b) contribuie la realizarea obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice ale Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică; … c) propune spre aprobare consiliului de administraţie Programul anual de cercetare-dezvoltare şi inovare al institutului; … d) contribuie la realizarea obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice ale Planului naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare şi ale Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică; … e) examinează şi avizează proiectele de cercetare ştiinţifică, precum şi realizarea acestora; … f) propune măsuri pentru perfecţionarea profesională şi pentru încadrarea personalului de cercetare în grade profesionale; … g) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de încadrare şi promovare a personalului de cercetare; … h) propune comisiile de concurs pentru promovarea pe funcţiile atestabile şi confirma rezultatele concursului pentru funcţiile de cercetator ştiinţific principal gradele I, II şi III şi de cercetator ştiinţific; … i) organizează şi coordonează desfăşurarea acţiunilor cu caracter ştiinţific; … j) avizează acţiunile de cooperare interne şi internaţionale cu scop ştiinţific; … k) avizează acordarea de burse de studii şi stagii de perfecţionare în ţara şi în străinătate; … l) avizează acordarea de premii ştiinţifice. … +
Capitolul 6Bugetul de venituri şi cheltuieli şi executarea acestuia.Relaţii financiare +
Articolul 35(1) Institutul întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli, situaţia financiară anuală, potrivit normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor Publice. … (2) Situaţia financiară anuală se avizează de consiliul de administraţie al institutului şi se supune spre aprobare Ministerului Industriei şi Resurselor, în condiţiile legii. … +
Articolul 36(1) Veniturile şi cheltuielile institutului se stabilesc prin bugetul de venituri şi cheltuieli, pentru fiecare exerciţiu financiar. … (2) Bugetul de venituri şi cheltuieli se întocmeşte pe baza indicatorilor de performanţă stabiliţi de Ministerul Industriei şi Resurselor şi se aproba prin ordin al ministrului industriei şi resurselor, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice şi al Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale. … +
Articolul 37Corelat cu contractele încheiate pentru activitatea programata, institutul determina anual volumul de venituri de realizat şi cheltuielile totale de efectuat. +
Articolul 38(1) Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform reglementărilor cuprinse în contractul colectiv de muncă, în limita fondului total destinat plăţii salariilor, prevăzut în bugetul de venituri şi cheltuieli, stabilit potrivit legii. … (2) Salariul de baza al directorului general se stabileşte prin ordin al ministrului industriei şi resurselor, în funcţie de gradul de îndeplinire a criteriilor de performanţă, potrivit reglementărilor legale. … +
Articolul 39(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situaţia în care în cursul unui an resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate contracta credite bancare în valoare de cel mult 20% din veniturile brute, realizate în anul precedent. … (2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea Ministerului Finanţelor Publice şi a Ministerului Industriei şi Resurselor. … +
Articolul 40(1) Institutul hotărăşte cu privire la investiţiile care urmează să fie realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finanţarea efectuandu-se din surse proprii şi din credite bancare, precum şi din surse bugetare, prin Ministerul Industriei şi Resurselor, potrivit legii. … (2) În cazul investiţiilor finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat, limita de finanţare se aproba o dată cu legile de adoptare a acestuia, iar institutul are obligaţia ca în execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli să se încadreze în alocaţiile bugetare aprobate. … (3) Execuţia investiţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2) se adjudeca pe bază de licitaţie publică, potrivit legislaţiei privind achiziţiile publice. … +
Articolul 41(1) Institutul poate efectua operaţiuni de încasări şi plati în lei, prin casieria proprie, cu respectarea plafonului de casa şi a normativelor de disciplina financiar-valutară, stabilite prin acte normative în vigoare. … (2) Institutul poate efectua operaţiuni de comerţ exterior, potrivit legii. Operaţiunile de încasări şi plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la unităţile bancare specializate cu sediul în România. … +
Articolul 42Institutul îşi va organiza auditul intern şi controlul financiar preventiv propriu, potrivit legii. +
Capitolul 7Relaţii comerciale +
Articolul 43Preţurile şi tarifele pentru produsele şi prestaţiile executate de institut se supun legilor şi reglementărilor legale privind preţurile. +
Articolul 44Relaţiile comerciale pentru desfacerea producţiei proprii către persoane juridice se desfăşoară pe bază de contracte încheiate cu beneficiarii, potrivit reglementărilor legale. +
Capitolul 8Reglementarea litigiilor +
Articolul 45Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instanţelor judecătoreşti române de drept comun. +
Capitolul 9Dispoziţii finale +
Articolul 46(1) Prezentul regulament de organizare şi funcţionare se completează cu dispoziţiile legale referitoare la activitatea institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare. … (2) Modificările şi completările regulamentului de organizare şi funcţionare se pot face la propunerea consiliului de administraţie, cu respectarea actelor normative în vigoare, cu aprobarea Ministerului Industriei şi Resurselor şi cu avizul Ministerului Educaţiei şi Cercetării. … +
Articolul 47Statutul de institut naţional de cercetare-dezvoltare se reînnoieşte periodic prin reacreditare, care are loc într-un interval de maximum 5 ani sau la modificarea obiectului de activitate al institutului.––––