Notă …
Aprobat prin ORDINUL nr. 5.760 din 8 august 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 799 din 12 august 2024. +
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 1Comisia Națională de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare, denumită în continuare CNATDCU, este un organism consultativ, fără personalitate juridică, al Ministerului Educației, denumit în continuare ME. +
Articolul 2CNATDCU se constituie și își desfășoară activitatea potrivit prevederilor prezentului regulament, aprobat în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare. +
Articolul 3(1)Membrii CNATDCU sunt personalități de prestigiu academic și științific, cultural și moral, recunoscute pe plan național/internațional, numite prin ordin al ministrului educației pentru un mandat de 4 ani.(2)Pot fi membri ai CNATDCU cadre didactice, având cel puțin funcția didactică de conferențiar ori echivalentă obținută în străinătate, membri ai Academiei Române și ai unor instituții de cultură, care dețin atestatul de abilitare și/sau calitatea de conducător de doctorat. +
Articolul 4Misiunea membrilor CNATDCU este aceea de a sprijini ME în exercitarea atribuțiilor în interesul întregului sistem de învățământ superior. +
Articolul 5Principiile care stau la baza activității CNATDCU sunt următoarele:a)asigurarea transparenței; … b)asigurarea imparțialității; … c)asigurarea reprezentativității profesionale și instituționale; … d)„toleranță zero“ față de fenomenul plagiatului. … +
Articolul 6(1)În cadrul activității desfășurate, membrii CNATDCU respectă reglementările legale în vigoare privind incompatibilitățile și conflictele de interese.(2)Membrii CNATDCU care se află în situație de conflict de interese notifică acest fapt președintelui CNATDCU sau președintelui comisiei de specialitate, după caz, și nu iau parte la evaluare sau la adoptarea deciziei prin vot.(3)Se află în situația de conflict de interese persoana implicată în procedura de evaluare, în situația existenței unui interes personal, în cazurile în care:a)este soț, afin ori rudă până la gradul al II-lea cu persoana al cărei dosar este evaluat, inclusiv cu conducătorul de doctorat, după caz; … b)participă în calitatea de membru CNATDCU la analizarea unei situații care are legătură cu instituția din care face parte ca membru al comunității universitare; … c)a beneficiat în ultimii 3 ani anteriori evaluării ori beneficiază în prezent de foloase de orice natură din partea persoanei evaluate, incluziv a conducătorului de doctorat, după caz. … d)Este beneficiar al evaluării comisiei, chiar dacă nu participă la vot. … (4)Persoana care formează obiectul evaluării în ceea ce privește presupusa situație de conflict de interese are dreptul de a-și formula punctul de vedere cu privire la această situație în termen de 3 zile de la data comunicării de către CNATDCU. (5)Nu se includ în aceste situații colaborările ocazionale cu instituțiile organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD) în cauză, cum ar fi participarea la comisii de doctorat sau abilitare, altele decât cele aflate în analiza directă a CNATDCU. +
Articolul 7(1)La nivelul fiecărei structuri a CNATDCU, adoptarea deciziilor se realizează prin votul membrilor.(2)Pentru a adopta o decizie, membrii structurilor CNATDCU pot vota atât în cadrul ședințelor, cât și de la distanță, exprimându-și dreptul la vot prin mijloace electronice, în termenul indicat.(3)Cvorumul necesar pentru adoptarea deciziilor în cadrul structurilor CNATDCU este de jumătate plus unu din numărul total al membrilor cu drept de vot, dacă metodologiile specifice de lucru nu prevăd altfel.(4)Adoptarea deciziilor se realizează prin votul „pentru“ a jumătate plus unu din numărul total al membrilor cu drept de vot ai structurii ori ai comisiei de lucru stabilite, conform metodologiilor de lucru aplicabile. +
Articolul 8Participarea la ședințele CNATDCU poate fi asigurată și prin videoconferință. +
Articolul 9În vederea asigurării posibilității de vot electronic, documentele supuse aprobării sunt transmise membrilor structurilor CNATDCU, de regulă, cu cel puțin 3 zile înaintea termenului-limită pentru exprimarea votului. +
Capitolul IIStructura organizatorică a CNATDCU +
Articolul 10(1)Structurile din componența CNATDCU sunt:a)Consiliul general al CNATDCU; … b)comisiile de specialitate; … c)comisiile de lucru, numite pe durată determinată de președintele CNATDCU sau de președinții comisiilor de specialitate, membri ai Consiliului General, după caz, pentru sarcini specifice, inclusiv pentru soluționarea contestațiilor. … (2)Membrii comisiilor de lucru prevăzute la alin. (1) lit. c) sunt selectați pe perioadă determinată din Registrul de experți CNATDCU, aprobat prin ordin al ministrului educației.(3)Prin excepție de la prevederile alin. (2), în situația în care în Registrul de experți CNATDCU nu sunt membri experți în domeniul/domeniile științifice pentru care se constituie comisia de lucru sau aceștia se află în stare de incompatibilitate conform art. 6, în comisiile de lucru pot fi numiți experți externi pe durată determinată prin ordin al ministrului educației, la propunerea președintelui CNATDCU. +
Articolul 11Membrii Consiliului general, membrii comisiilor de specialitate și membrii comisiilor de lucru sunt membri ai CNATDCU. +
Articolul 12Activitatea CNATDCU este coordonată de un președinte și 2 vicepreședinți. +
Articolul 13Activitatea fiecărei comisii de specialitate este coordonată de un președinte și un vicepreședinte. +
Capitolul IIIAtribuțiile CNATDCU +
Articolul 14CNATDCU are, în principal, următoarele atribuții:a)propune standardele minimale naționale necesare și obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice de conferențiar și profesor din învățământul superior, a atestatului de abilitare, precum și a diplomei de doctor. Aceste standarde se aprobă prin ordin al ministrului educației, la propunerea CNATDCU; … b)analizează procedura administrativă desfășurată la nivelul instituției de învățământ superior privind acordarea atestatului de abilitare; … c)analizează procedura administrativă desfășurată la nivelul instituției de învățământ superior privind acordarea diplomei de doctor; … d)emite un aviz conform cu privire la respectarea procedurii administrative desfășurate la nivelul IOSUD și respectarea criteriilor minimale pentru acordarea diplomei de doctor; … e)verifică, pe baza unei sesizări sau a unui plan de verificare, respectarea standardelor minimale și a procedurii administrative în cazul concursurilor pentru ocuparea posturilor de conferențiar și profesor din învățământul superior, precum și a acordării atestatului de abilitare, finalizate cu cel mult 3 ani înainte de sesizare sau de decizia de efectuare a verificării; … f)prezintă anual Ministerului Educației un raport privind activitățile desfășurate și propunerile de măsuri de îmbunătățire; … g)elaborează Ghidul național privind redactarea tezelor de doctorat; … h)se pronunță asupra contestațiilor formulate împotriva hotărârilor comisiilor de etică universitară din cadrul instituțiilor de învățământ superior, pentru soluționarea sesizărilor privind abaterile de la normele de etică și deontologie universitară în obținerea documentelor și titlurilor universitare; … i)propune ministrului educației, pe baza unui raport întocmit ca urmare a constatării abaterilor de la normele de etică și deontologie universitară, aplicarea uneia sau a mai multora dintre măsurile prevăzute la art. 174 din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare; … j)elaborează Regulamentul de ordine interioară; … k)alte atribuții stabilite conform legii. … +
Capitolul IVConsiliul general +
Articolul 15Consiliul general al CNATDCU, denumit în continuare Consiliul general, este format din maximum 43 de membri: președintele Consiliului general, 2 vicepreședinți, președinții comisiilor de specialitate, un reprezentant al studenților, cu drept de vot, un membru al federației sindicale reprezentative din învățământul superior de stat cu cei mai mulți membri și alte personalități marcante, numiți prin ordin al ministrului educației. +
Articolul 16Consiliul general este condus de un președinte și de 2 vicepreședinți, numiți de ministrul educației pentru întreaga durată a mandatului CNATDCU.(la 26-08-2024,
Articolul 16 din Capitolul IV a fost modificat de RECTIFICAREA nr. 5.760 din 8 august 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 851 din 26 august 2024
)
+
Articolul 17Președintele Consiliului general este și președinte al CNATDCU, iar vicepreședinții Consiliului general sunt și vicepreședinți ai CNATDCU. +
Articolul 18În cazul vacantării unui loc în componența Consiliului general se procedează la numirea unui nou membru prin ordin al ministrului educației. Noul membru își exercită atribuțiile conform prezentului regulament până la expirarea mandatului 2024-2028 al CNATDCU. +
Articolul 19Consiliul general este convocat de către ministrul educației, de către președintele CNATDCU, de către vicepreședintele delegat de acesta sau la cererea a cel puțin o treime dintre membrii Consiliului general. +
Articolul 20Consiliul general se întrunește, de regulă, cel puțin o dată la două luni sau ori de câte ori este necesar. +
Articolul 21Deciziile Consiliului general sunt adoptate prin votul membrilor acestuia, cvorumul necesar fiind de jumătate plus unu din numărul total al membrilor Consiliului general. Votul poate fi exprimat atât în cadrul ședințelor organizate cu prezență fizică și/sau în sistem de videoconferință, cât și de la distanță, prin e-mail, într-un interval de timp stabilit în acest scop, în situațiile în care nu este necesară prezența fizică și/sau în sistem de videoconferință. Deciziile adoptate sunt consemnate în procesele-verbale ale ședințelor de lucru organizate. +
Articolul 22Consiliul general are, în principal, următoarele atribuții și competențe:a)monitorizează respectarea reglementărilor, procedurilor și standardelor în vigoare în activitatea comisiilor de specialitate, întocmind rapoarte anuale diseminate Ministerului Educației; … b)aprobă și propune ministrului educației acțiunile necesare îmbunătățirii activității CNATDCU, rezultate ca urmare a monitorizării; … c)adoptă decizii în conformitate cu prevederile prezentului regulament; … d)analizează și validează/invalidează motivat propunerile comisiilor de specialitate cu privire la acordarea/neacordarea atestatului de abilitare; … e)analizează și validează/invalidează motivat propunerile comisiilor de specialitate cu privire la acordarea/neacordarea diplomei de doctor; … f)analizează și validează/invalidează motivat propunerile comisiilor de lucru privind soluționarea contestațiilor; … g)analizează și validează/invalidează propunerile comisiilor de specialitate privind recunoașterea diplomelor de doctor obținute în străinătate; … h)elaborează, validează și înaintează spre aprobare ministrului educației propunerile privind metodologia de verificare a desfășurării concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice din instituțiile de învățământ superior; … i)elaborează, validează și înaintează spre aprobare ministrului educației propunerile privind metodologia de evaluare periodică a conducătorilor de doctorat; … j)elaborează, aprobă și înaintează ministrului educației raportul privind resursa umană pentru activitățile didactice din instituțiile de învățământ superior; … k)aprobă comisiile de lucru nominalizate din Registrul de experți pentru realizarea unor activități specifice, inclusiv comisiile de contestații; … l)decide asupra participării membrilor săi sau a constituirii unor comisii de lucru, pe durată determinată, și pentru alte tipuri de activități specifice, în condițiile legii; … m)aprobă Ghidul național privind redactarea tezelor de doctorat, la propunerea comisiilor de specialitate; … n)aprobă Regulamentul de ordine interioară; … o)alte atribuții stabilite în condițiile legii. … +
Capitolul VPreședintele CNATDCU +
Articolul 23(1)Președintele CNATDCU are următoarele atribuții:a)stabilește ordinea de zi a ședințelor de lucru ale Consiliului general; … b)conduce lucrările Consiliului general; … c)reprezintă CNATDCU în relația cu ministrul educației; … d)poate propune înființarea unor comisii de lucru, pe perioadă determinată, pentru îndeplinirea unor sarcini atribuite de ministrul educației; … e)poate convoca Consiliul general sau comisiile de specialitate, ori de câte ori este necesar; … f)emite deciziile și avizele CNATDCU, în baza voturilor exprimate de membrii Consiliului general; … g)alte atribuții stabilite de ministrul educației. … (2)Președintele CNATDCU poate delega vicepreședinților CNATDCU unele dintre atribuțiile sale, pe perioadă determinată sau nedeterminată.(3)Ordinea de zi se publică pe pagina web a CNATDCU. (4)Ordinea de zi a ședințelor de lucru ale Consiliului general poate fi completată în ședință prin decizie a membrilor Consiliului general. +
Articolul 24În cazul imposibilității exercitării atribuțiilor de președinte al CNATDCU, vicepreședinții CNATDCU exercită prin rotație, în ordine alfabetică, atribuțiile de președinte al CNATDCU, în perioada de indisponibilitate a președintelui numit al CNATDCU. +
Capitolul VIComisiile de specialitate +
Articolul 25Comisiile de specialitate ale CNATDCU sunt constituite din experți în domeniul/domeniile științifice arondate. +
Articolul 26Activitatea fiecărei comisii de specialitate este coordonată de un președinte și un vicepreședinte, numiți prin ordin al ministrului educației. +
Articolul 27Numărul membrilor unei comisii de specialitate, număr impar, este stabilit astfel încât să asigure calitatea evaluării printr-o încărcare uniformă și rezonabilă a acestora și principiul reprezentativității profesionale. +
Articolul 28Ministrul educației poate dispune completarea comisiilor de specialitate cu noi experți și în timpul derulării unui mandat al CNATDCU, după aceeași procedură și aceleași principii de selecție aplicabile la începutul mandatului. +
Articolul 29Comisia de specialitate are, în principal, următoarele atribuții și competențe:a)analizează, conform metodologiei de lucru aplicabile, procedura administrativă desfășurată la nivelul instituției de învățământ superior privind acordarea atestatului de abilitare și verifică respectarea standardelor minimale aplicabile; formulează către Consiliul general propunerea de acordare/neacordare a atestatului de abilitare; … b)analizează procedura administrativă desfășurată la nivelul instituției de învățământ superior privind acordarea diplomei de doctor, precum și respectarea criteriilor minimale, conform metodologiei specifice aprobate prin ordin al ministrului educației; formulează către Consiliul general propunerea de acordare/neacordare a titlului de doctor; … c)evaluează solicitările adresate Centrului Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor CNRED privind recunoașterea diplomelor de doctor obținute în străinătate; … d)elaborează propunerile standardelor minimale naționale necesare și obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice de conferențiar și profesor din învățământul superior, a atestatului de abilitare, precum și a diplomei de doctor; … e)evaluează și formulează propuneri în legătură cu acordarea indemnizației de merit, în conformitate cu prevederile Legii nr. 118/2002 pentru instituirea indemnizației de merit, cu modificările și completările ulterioare, și ale Hotărârii Guvernului nr. 859/2003 privind aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 118/2002 pentru instituirea indemnizației de merit și a Regulamentului de funcționare a Comisiei naționale pentru acordarea indemnizației de merit, cu modificările și completările ulterioare; … f)propune Ghidul național privind redactarea tezelor de doctorat; … g)alte atribuții stabilite conform legii. … +
Articolul 30Președintele comisiei de specialitate are următoarele atribuții:a)coordonează, inclusiv prin mijloace electronice, activitatea comisiei de specialitate; … b)reprezintă comisia în cadrul Consiliului general; … c)participă la adoptarea deciziilor Consiliului general, prin exprimarea votului atât în cadrul ședințelor, cât și de la distanță, prin mijloace electronice; … d)realizează evidența participării membrilor la activitățile comisiei; … e)alte atribuții stabilite conform legii. … +
Articolul 31(1)În cazul imposibilității exercitării atribuțiilor de către președintele comisiei de specialitate, atribuțiile se preiau de către vicepreședinte.(2)Președintele comisiei de specialitate poate delega vicepreședintelui comisiei unele dintre atribuțiile sale, pe perioadă determinată sau nedeterminată. +
Capitolul VIIComisiile de lucru +
Articolul 32Membrii Consiliului general sau președintele CNATDCU pot decide înființarea unor comisii de lucru pe durată determinată. +
Articolul 33Membrii comisiilor de lucru sunt selectați din Registrul de experți CNATDCU, aprobat prin ordin al ministrului educației. În situații excepționale, din comisiile de lucru pot face parte și membri externi. +
Articolul 34Consiliul general aprobă comisiile de lucru, pe durată determinată, pentru realizarea unor activități specifice, inclusiv comisiile de contestații. +
Articolul 35Activitatea fiecărei comisii de lucru este coordonată de un președinte, desemnat prin decizia de aprobare a comisiei de lucru. +
Articolul 36Președintele comisiei de lucru înaintează Consiliului general propunerea comisiei de lucru cu privire la soluționarea contestației ori a sarcinii specifice date în lucru. +
Capitolul VIIIRevocarea membrilor CNATDCU +
Articolul 37Membrii CNATDCU au următoarele obligații:a)de a participa la ședințele de lucru și activitățile din cadrul CNATDCU; … b)de a respecta normele etice sau de deontologie profesională; … c)de a îndeplini sarcinile ce le revin ca urmare a calității deținute, în termenele stabilite; … d)de a declara orice situație de conflict de interese menționată la art. 6 alin. (3); … e)de a nu deține o funcție de demnitar public și de nu a fi membru în structurile de conducere ale partidelor politice. … +
Articolul 38În cazul neîndeplinirii obligațiilor prevăzute la art. 37, Consiliul general ori ministrul educației poate declanșa procedura privind încetarea mandatului înainte de termen. +
Articolul 39(1)Procedura de încetare a calității de membru CNATDCU înainte de terminarea mandatului se desfășoară în următoarele condiții:a)la cererea scrisă a persoanei care dorește încetarea calității de membru; … b)în caz de deces; … c)la solicitarea formulată de cel puțin jumătate plus unul din numărul total al membrilor cu drept de vot din Consiliul general al CNATDCU ori a ministrului educației; … d)inactivitate pentru o perioadă mai mare de 6 luni; … e)în cazul apariției situațiilor de incompatibilitate. … (2)În situația prevăzută la alin. (1) lit. c), Consiliul general al CNATDCU va solicita punctul de vedere al persoanei împotriva căreia s-a declanșat procedura de încetare a mandatului.(3)Pentru situațiile prevăzute la alin. (1) Consiliul general al CNATDCU va întocmi un raport pe care îl va înainta ministrului educației.(4)Ministerul Educației analizează raportul înaintat de Consiliul general al CNATDCU, iar în baza acestuia decide asupra încetării mandatului înainte de termen a membrului CNATDCU care îndeplinește una dintre condițiile alin. (1).(5)Pe locul rămas vacant se numește un nou membru, prin ordin al ministrului educației. Noul membru își exercită atribuțiile conform prezentului regulament până la expirarea mandatului 2024-2028 al CNATDCU. +
Capitolul IXDispoziții finale +
Articolul 40Deciziile structurilor CNATDCU pot fi contestate, conform metodologiilor de desfășurare a activităților specifice, aprobate prin ordin al ministrului educației. +
Articolul 41Ministrul educației sau un reprezentant al acestuia poate participa de drept la ședințele Consiliului general și la ședințele comisiilor de specialitate, în calitate de observator, fără drept de vot. +
Articolul 42(1)Activitatea CNATDCU, în condițiile legii, este coordonată de direcția generală care gestionează învățământul superior din cadrul Ministerului Educației.(2)CNATDCU beneficiază de un secretariat tehnic care se constituie și funcționează prin ordin al ministrului educației. În secretariatul tehnic este inclus și un consilier juridic, cu atribuții specifice exclusiv în acest sens. +
Articolul 43În realizarea atribuțiilor care îi revin, CNATDCU beneficiază de suportul unor sisteme informatice, asigurate de Ministerul Educației, prin Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior și a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI). +
Articolul 44Resursele materiale și financiare necesare funcționării CNATDCU și comisiilor de lucru ale acestuia sunt asigurate de către ME, în condițiile legii. +
Articolul 45Bugetul CNATDCU este gestionat prin UEFISCDI și se constituie pe bază contractuală între ME și UEFISCDI sau din alte surse legal constituite, gestionate de UEFISCDI. +
Articolul 46Pentru participarea la activitățile specifice, raportată de președinții structurilor componente, membrii CNATDCU primesc, pentru fiecare două luni de activitate, o indemnizație brută egală cu 1/20 din valoarea brută a salariului de bază, corespunzător coeficientului de ierarhizare maxim, al unui profesor universitar din instituții de învățământ superior finanțate din fonduri publice, conform legii. +
Articolul 47Pentru participarea la ședințe de lucru cu prezență fizică, organizate cu aprobarea președintelui CNATDCU, membrilor CNATDCU le sunt decontate cheltuielile de transport, diurnă și cazare, în condițiile legii și în limitele bugetului alocat cu această destinație. +
Articolul 48Remunerarea activității desfășurate în afara activității de bază de către membrii comisiilor de lucru ale CNATDCU, inclusiv pentru activitățile desfășurate online, și decontarea cheltuielilor de transport, diurnă și cazare ale acestora pentru participarea la ședințe de lucru se fac în condițiile legii și în limitele bugetului alocat cu această destinație. +
Articolul 49Remunerarea activităților desfășurate de CNATDCU se realizează, de regulă, în termen de 60 de zile de la data desfășurării unei ședințe de consiliu general. +
Articolul 50În termen de cel mult 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentului regulament, CNATDCU propune spre aprobare ministrului educației Ghidul național privind redactarea tezelor de doctorat. +
Articolul 51Datele cu caracter personal ale persoanelor implicate în procesele de evaluare sunt prelucrate în cadrul platformei informatice, cu respectarea prevederilor Regulamentului Uniunii Europene 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor). +
Articolul 52Dosarele aflate în curs de soluționare la data încetării mandatului CNATDCU 2020-2024, precum și dosarele în care susținerea publică a tezei se realizează înainte de începerea anului universitar 2024-2025 sunt analizate cu respectarea procedurilor legale în vigoare la data susținerii.