REGULAMENT din 7 septembrie 2011

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 28/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL CONCURENTEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 673 din 21 septembrie 2011
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulPUS IN APLICAREORDIN 710 07/09/2011
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 499 05/10/2010 ART. 6
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 499 05/10/2010 ART. 10
ART. 1MODIFICA PEORDIN 499 05/10/2010 ART. 2
ART. 1MODIFICA PEORDIN 499 05/10/2010 ART. 3
ART. 1MODIFICA PEORDIN 499 05/10/2010 ART. 5
ART. 1MODIFICA PEORDIN 499 05/10/2010 ART. 6
ART. 1MODIFICA PEORDIN 499 05/10/2010 ART. 9
ART. 1MODIFICA PEORDIN 499 05/10/2010 ART. 10
ART. 1MODIFICA PEORDIN 499 05/10/2010 ANEXA 1
ART. 1MODIFICA PEREGULAMENT 05/10/2010
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996 ART. 27
ActulREFERIRE LATRATAT 25/03/1957 ART. 102
ActulREFERIRE LATRATAT 25/03/1957 ART. 5101
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 499 05/10/2010 ART. 6
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 499 05/10/2010 ART. 10
ART. 1MODIFICA PEORDIN 499 05/10/2010 ART. 2
ART. 1MODIFICA PEORDIN 499 05/10/2010 ART. 3
ART. 1MODIFICA PEORDIN 499 05/10/2010 ART. 5
ART. 1MODIFICA PEORDIN 499 05/10/2010 ART. 6
ART. 1MODIFICA PEORDIN 499 05/10/2010 ART. 9
ART. 1MODIFICA PEORDIN 499 05/10/2010 ART. 10
ART. 1MODIFICA PEORDIN 499 05/10/2010 ANEXA 1
ART. 1MODIFICA PEREGULAMENT 05/10/2010
ART. 1REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996 ART. 5
ART. 1REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996 ART. 6
ART. 1REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996 ART. 9
ART. 1REFERIRE LATRATAT 25/03/1957 ART. 102
ART. 1REFERIRE LATRATAT 25/03/1957 ART. 5101
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCONTINUT DEORDIN 710 07/09/2011
ActulPUS IN APLICAREORDIN 710 07/09/2011

pentru modificarea şi completarea Regulamentului privind analiza şi soluţionarea plângerilor referitoare la încălcarea prevederilor art. 5, 6 şi 9 din Legea concurenţei nr. 21/1996 şi a prevederilor art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 499/2010



În temeiul art. 27 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,Consiliul Concurenţei adoptă prezentul regulament. + 
Articolul IRegulamentul privind analiza şi soluţionarea plângerilor referitoare la încălcarea prevederilor art. 5, 6 şi 9 din Legea concurenţei nr. 21/1996 şi a prevederilor art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 499/2010, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 687 din 12 octombrie 2010, se modifică şi se completează după cum urmează:1. La articolul 2, alineatele (2)-(4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:"(2) Reclamanţii trebuie să demonstreze interesul lor legitim direct sau indirect. Existenţa interesului nu poate fi prezumată. Consiliul Concurenţei este îndreptăţit, fără a aduce atingere dreptului său de a declanşa o investigaţie din oficiu, să nu dea curs plângerii unei persoane fizice sau juridice care nu poate demonstra un interes legitim.(3) Consiliul Concurenţei poate verifica, în orice etapă a procedurii, dacă este îndeplinită sau nu această condiţie. În mod particular, în cazul asociaţiilor de protecţie a consumatorilor, asociaţiilor patronale sau profesionale legal înregistrate există un interes indirect care poate fi considerat acceptabil din punctul de vedere al posibilităţii de formulare a unei plângeri, cu condiţia ca, pe de o parte, asociaţia să aibă dreptul de a reprezenta interesele membrilor săi şi, pe de altă parte, comportamentul denunţat să fie susceptibil de a leza interesele a cel puţin 2 membri ai asociaţiei.(4) Autorităţile publice locale pot avea şi ele un interes legitim, în calitatea acestora de cumpărători ori de utilizatori ai bunurilor sau serviciilor afectate de comportamentul împotriva căruia depun plângere. Acestea însă nu sunt considerate ca având un interes legitim, în sensul art. 40 din lege, în măsura în care aduc în atenţia Consiliului Concurenţei pretinse încălcări pro bono publico."2. La articolul 3, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:"(1) Plângerile depuse de către persoanele fizice sau juridice trebuie să conţină toate informaţiile minime solicitate prin formularul de plângere prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul regulament. Persoanele fizice şi juridice trebuie să furnizeze şi copii ale documentelor relevante pentru a susţine plângerea depusă, documente care le sunt în mod rezonabil disponibile, şi, în măsura posibilului, să indice Consiliului Concurenţei de unde pot fi obţinute alte informaţii şi documente relevante în cauză, care nu le sunt disponibile reclamanţilor."3. Articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:"ARTICOLUL 5Încadrarea legală a faptelor(1) Încadrarea legală exactă a faptelor este atributul Consiliului Concurenţei. Reclamanţii nu sunt obligaţi să ofere o încadrare exactă a faptelor, ci doar opinia lor în această privinţă. Reclamanţii trebuie să se refere la regulamentele şi instrucţiunile adoptate de Consiliul Concurenţei şi, în măsura în care au cunoştinţă de acestea, la cele emise de Comisia Europeană, precum şi la practica şi jurisprudenţa europeană.(2) Înţelegerile şi practicile intră sub incidenţa legii atunci când sunt capabile să afecteze concurenţa pe piaţa românească ori pe o parte a acesteia, în cazul art. 5 din lege, sau în măsura în care pot afecta activitatea economică ori pot prejudicia consumatorii, în cazul art. 6 din lege. Ori de câte ori Consiliul Concurenţei aplică prevederile art. 5 şi 6 din lege, în măsura în care faptele analizate pot afecta comerţul dintre statele membre, acesta aplică, de asemenea, prevederile art. 101 şi 102 din TFUE. Atunci când o înţelegere sau practică nu este capabilă să afecteze comerţul dintre statele membre, se poate aplica legislaţia naţională, nu şi legislaţia comunitară.(3) Acţiunile sau inacţiunile autorităţilor şi instituţiilor administraţiei publice centrale ori locale şi ale entităţilor către care acestea îşi deleagă atribuţiile, precum limitarea libertăţii comerţului sau a autonomiei întreprinderilor, exercitate cu respectarea reglementărilor legale şi/sau stabilirea de condiţii discriminatorii pentru activitatea întreprinderilor, sunt interzise dacă restrâng, împiedică sau denaturează concurenţa. Autorităţile, instituţiile publice şi entităţile către care acestea îşi deleagă atribuţiile au obligaţia activă de a asigura respectarea liberei concurenţe, iar restricţiile de la aceasta trebuie să fie justificate temeinic pe motive de interes public general şi să fie limitate ca durată şi arie geografică în măsura maximă posibilă."4. La articolul 6 alineatul (1), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:"c) transmiterea unei înştiinţări, în scris, cu privire la faptul că plângerea nu intră sub incidenţa legii în ceea ce priveşte faptele reclamate;".5. La articolul 6, alineatele (2) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:"(2) Consiliul Concurenţei poate decide să declanşeze procedura de investigaţie privind o eventuală încălcare a art. 5, 6 sau 9 din lege şi a art. 101 sau 102 din TFUE în orice moment, dar nu mai târziu de expirarea termenului de 60 de zile, prevăzut de art. 40 alin. (2) din lege, pentru emiterea unei decizii referitoare la o plângere. Termenul de 60 de zile începe să curgă de la data la care i se confirmă reclamantului faptul că plângerea este considerată completă şi îndeplineşte toate condiţiile, potrivit art. 3 din prezentul regulament. Decizia va fi luată de comisia de caz, cu excepţia situaţiei în care cel puţin unul dintre membrii comisiei solicită motivat dezbaterea plângerii de către Plenul Consiliului Concurenţei.………………………………………………………………….(5) Procedura de investigaţie se va derula potrivit dispoziţiilor art. 41-44 din lege. Raportul asupra investigaţiei, cu excepţia prevăzută la art. 42 alin. (1) din lege, va fi transmis spre luare la cunoştinţă persoanelor supuse investigaţiei, acordându-se acestora un termen de minimum 30 de zile în care să îşi formuleze, în scris, observaţiile lor asupra conţinutului raportului. Termenul pentru comunicarea observaţiilor de către părţile implicate este fixat de preşedintele Consiliului Concurenţei, de la caz la caz, ţinând seama de complexitatea cazului, şi nu va fi mai scurt de 30 de zile de la data primirii raportului asupra investigaţiei de către părţi."6. La articolul 6, după alineatul (5) se introduc două noi alineate, alineatele (5^1) şi (5^2), cu următorul cuprins:"(5^1) În cadrul termenului pentru comunicarea observaţiilor, destinatarii raportului de investigaţie pot solicita organizarea de audieri. Preşedintele Consiliului Concurenţei poate organiza audieri şi în lipsa unei solicitări din partea destinatarilor raportului de investigaţie, în cazul în care apreciază că este util pentru stabilirea adevărului în cauza investigată.(5^2) În situaţia în care investigaţia a fost declanşată ca urmare a unei plângeri şi se constată că aceasta nu a condus la descoperirea unor dovezi suficiente privind încălcarea legii, care să justifice impunerea de măsuri sau sancţiuni de către Consiliul Concurenţei, închiderea investigaţiei se va face prin decizie a Plenului Consiliului Concurenţei, în urma audierii părţilor implicate, dacă autorul plângerii solicită organizarea de audieri."7. La articolul 6, alineatele (9) şi (12) se modifică şi vor avea următorul cuprins:"(9) Atunci când Consiliul Concurenţei, în urma analizei plângerii, consideră că, pe baza informaţiilor pe care le are în posesie, nu sunt suficiente temeiuri pentru a justifica declanşarea unei investigaţii, va informa autorul plângerii despre intenţia sa de a respinge plângerea, inclusiv despre motivele care stau la baza acestei intenţii, şi va stabili un termen rezonabil în cadrul căruia acesta să îşi prezinte punctul de vedere în scris în faţa comisiei Consiliului Concurenţei. Consiliul Concurenţei poate admite ca reclamantul să îşi exprime punctul de vedere şi verbal, în cazul în care acesta solicită în scris, în termenul menţionat de Consiliu, ascultarea sa. Consiliul Concurenţei nu este obligat să ia în considerare orice alte informaţii sau documente transmise ulterior expirării acestui termen de către reclamant, inclusiv în scris.………………………………………………………………….(12) În cazul în care reclamantul îşi exprimă punctul de vedere în termenul stabilit de Consiliul Concurenţei, iar informaţiile şi documentele suplimentare furnizate nu duc la o evaluare diferită a plângerii, Consiliul Concurenţei va respinge plângerea prin decizie. Respingerea plângerii se face, potrivit art. 7 din prezentul regulament, prin decizia comisiei Consiliului Concurenţei. În situaţia în care cel puţin un membru al comisiei solicită motivat acest lucru, după ce autorului plângerii i s-a dat posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere în scris, propunerea direcţiei de resort se supune dezbaterii plenului Consiliului Concurenţei, care va hotărî respingerea plângerii sau declanşarea unei investigaţii."8. La articolul 9, alineatele (5) şi (6) se modifică şi vor avea următorul cuprins:"(5) Consiliul Concurenţei poate solicita reclamanţilor, întreprinderilor sau asociaţiilor de întreprinderi, autorităţilor şi instituţiilor administraţiei publice centrale ori locale sau entităţilor către care acestea îşi deleagă atribuţiile, care furnizează informaţii şi documente în cadrul procedurii de analiză a plângerii, să identifice documentele sau părţile din anumite documente pe care aceştia le consideră a conţine secrete de afaceri ori alte informaţii confidenţiale aparţinând lor şi să identifice părţile faţă de care aceste documente să fie considerate confidenţiale. Consiliul Concurenţei poate stabili un termen în care reclamantul, întreprinderile sau asociaţiile de întreprinderi şi autorităţile, instituţiile administraţiei publice centrale ori locale sau entităţile către care acestea îşi deleagă atribuţiile să detalieze solicitarea de protejare a confidenţialităţii cu privire la fiecare document sau parte dintr-un document, să furnizeze Consiliului Concurenţei o versiune neconfidenţială a documentelor ori declaraţiilor în care pasajele confidenţiale au fost şterse şi să furnizeze o descriere concisă a fiecărei piese ce conţine o informaţie ştearsă.(6) Dacă reclamantul, întreprinderile ori asociaţiile de întreprinderi sau autorităţile, instituţiile administraţiei publice centrale sau locale ori entităţile către care acestea îşi deleagă atribuţiile nu se conformează cererii Consiliului Concurenţei, documentele ori declaraţiile în cauză sunt considerate a nu conţine informaţii confidenţiale."9. La articolul 10, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:"(4) Acţiunile în despăgubire pot fi intentate atât de cei afectaţi direct de către un comportament anticoncurenţial, cât şi de persoanele afectate în mod indirect, de exemplu, de persoanele care cumpără bunuri şi servicii de la cei afectaţi în mod direct. Acţiunea în justiţie va putea fi intentată pentru consumatori şi de către asociaţiile de protecţia consumatorilor legal înregistrate, precum şi de către asociaţiile profesionale sau patronale pentru membrii acestora afectaţi de o practică anticoncurenţială, pe baza atribuţiilor acestora şi a împuternicirilor primite în acest sens, după caz."10. La articolul 10, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:"(5) Acţiunea în justiţie poate fi intentată atât înainte, cât şi după emiterea unei decizii de sancţionare de către Consiliul Concurenţei. Deciziile Consiliului Concurenţei prin care sunt aplicate amenzi contravenţionale, rămase definitive ori menţinute, în tot sau în parte, printr-o hotărâre judecătorească, irevocabile, creează o prezumţie privind existenţa faptului ilicit cauzator de prejudicii."11. În anexa la regulament, partea introductivă şi paragraful 2 de la punctul I şi paragrafele 3, 5 şi 6 de la punctul II se modifică şi vor avea următorul cuprins:"I. Informaţii privind reclamantul şi întreprinderea sau asociaţia de întreprinderi/autoritatea ori instituţia administraţiei publice centrale sau locale ori entităţile (societăţi comerciale, regii autonome etc.) către care acestea îşi deleagă atribuţiile împotriva căreia se formulează plângerea…………………………………………………………………2. Identificaţi întreprinderea (întreprinderile) sau asociaţia de întreprinderi, autoritatea ori instituţia administraţiei publice centrale sau locale ori entităţile către care aceasta îşi deleagă atribuţiile al cărei (căror) comportament constituie obiectul plângerii. În cazul întreprinderilor, furnizaţi toate informaţiile disponibile dumneavoastră cu privire la grupul de întreprinderi din care aceasta (acestea) face (fac) parte şi cu privire la domeniul de activitate al acesteia (acestora). Indicaţi poziţia reclamantului faţă de întreprinderea sau asociaţia de întreprinderi pârâte (de exemplu, client, furnizor, concurent etc.).…………………………………………………………………3. Prezentaţi cât mai în detaliu faptele din care rezultă, în opinia dumneavoastră, că s-a săvârşit o încălcare a prevederilor art. 5, 6 sau 9 din lege şi a prevederilor art. 101 sau 102 din TFUE, după caz. Indicaţi, în special, natura produselor (bunuri sau servicii) afectate de pretinsa încălcare şi explicaţi, atunci când este necesar, relaţiile comerciale privind aceste produse. Furnizaţi toate detaliile disponibile despre înţelegerile sau practicile întreprinderilor ori asociaţiilor de întreprinderi/acţiunile sau inacţiunile autorităţilor şi instituţiilor administraţiei publice centrale ori locale sau entităţilor către care acestea îşi deleagă atribuţiile care constituie obiectul plângerii. Indicaţi, în măsura posibilului, cotele de piaţă estimative deţinute de către întreprinderea/întreprinderile împotriva cărora este formulată plângerea.…………………………………………………………………5. Prezentaţi punctul dumneavoastră de vedere referitor la dimensiunea pieţei geografice pe care a avut loc presupusa încălcare a legii şi explicaţi, dacă nu reiese în mod evident, în ce măsură a fost afectată concurenţa.6. Menţionaţi dacă, din informaţiile de care dispuneţi, întreprinderea sau asociaţia de întreprinderi/autoritatea şi instituţia administraţiei publice centrale ori locale sau entităţile (societăţi comerciale, regii autonome etc.) către care acestea îşi deleagă atribuţiile împotriva căreia (cărora) formulaţi plângerea are (au) cunoştinţă de intenţia dumneavoastră de a vă adresa autorităţii de concurenţă în legătură cu faptele prezentate în plângere."
 + 
Articolul IIPrezentul regulament intră în vigoare la data publicării lui în Monitorul Oficial al României, Partea I.–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x