REGULAMENT din 6 iulie 2000

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 13/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 349 din 26 iulie 2000
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 983 25/06/2004
ART. 6MODIFICAT DEHG 1264 13/12/2001
ART. 58MODIFICAT DEHG 1264 13/12/2001
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 1REFERIRE LAOUG 75 01/06/1999
ART. 6REFERIRE LAOUG 75 01/06/1999 ART. 37
ART. 6REFERIRE LAOUG 75 01/06/1999 ART. 38
ART. 88REFERIRE LALEGE (R) 31 16/11/1990
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 983 25/06/2004
ActulREFERIT DEORDIN 1470 01/08/2001
ActulAPROBAT DEHG 591 06/07/2000
ART. 6MODIFICAT DEHG 1264 13/12/2001
ART. 14REFERIT DEHOTARARE 27 23/06/2004
ART. 14REFERIT DEHOTARARE 21 23/04/2003
ART. 14REFERIT DEHOTARARE 23 23/07/2003
ART. 14REFERIT DEHOTARARE 25 29/10/2003
ART. 14REFERIT DEHOTARARE 26 17/12/2003
ART. 14REFERIT DEORDIN 122 21/01/2002
ART. 14REFERIT DEORDIN 511 16/04/2002
ART. 14REFERIT DEHOTARARE 16 25/09/2002
ART. 14REFERIT DEHOTARARE 18 11/12/2002
ART. 14REFERIT DEORDIN 199 20/02/2001
ART. 14REFERIT DEORDIN 2066 16/10/2001
ART. 16REFERIT DEHOTARARE 9 27/06/2001
ART. 16REFERIT DEREGULI 27/06/2001
ART. 25REFERIT DEHOTARARE 14 17/04/2002
ART. 25REFERIT DENORMA 17/04/2002
ART. 34REFERIT DENORMA 27/06/2001
ART. 58MODIFICAT DEHG 1264 13/12/2001
ART. 84REFERIT DEHOTARARE 14 17/04/2002
ART. 89REFERIT DEHOTARARE 2 28/07/2000
ART. 94REFERIT DEHOTARARE 5 02/05/2001

de organizare şi funcţionare a Camerei Auditorilor din România



 + 
Articolul 1În înţelesul prezentului Regulament de organizare şi funcţionare a Camerei Auditorilor din România, denumita în continuare Camera, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificatii:a) experienta deosebit de valoroasa în domeniul financiar-contabil – este considerată de Camera ca fiind deosebit de valoroasa pentru persoanele care au calitatea de doctor în ştiinţe economice şi care deţin titluri academice şi universitare, au publicaţii în domeniu, au condus, au coordonat şi au reglementat activitatea în domeniu şi au o vechime în specialitate de minimum 15 ani;b) experienta edificatoare în domeniul financiar-contabil – este considerată de Camera edificatoare pentru persoanele care au desfăşurat activitate în domeniul financiar-contabil, în controlul financiar-contabil şi fiscal, în reglementarea acestor domenii şi care au o vechime în specialitate de minimum 5 ani;c) grupul – reprezintă ansamblul format din societatea-mama şi filialele acesteia;d) incompatibilitate – are sensul dat de Codul privind conduita etica şi profesională în domeniul auditului financiar, elaborat de Camera;e) membru provizoriu – persoana care dobândeşte în mod provizoriu calitatea de auditor financiar şi care este înscrisă în Registrul provizoriu al membrilor;f) lege – reprezintă Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, precum şi celelalte reglementări legale care au incidenţa asupra profesiei de auditor financiar;g) consultantul oficial al Camerei – este Institutul Experţilor Contabili din Scotia (ICAS) prin intermediul Programului de dezvoltare a sistemului contabil şi de audit din România, finanţat de British Know How Fund în baza Documentului privind strategia pentru România, elaborat de Departamentul pentru dezvoltare internationala al Guvernului Marii Britanii;h) persoane asociate auditorului financiar – sunt asociaţii, actionarii, administratorii şi angajaţii societăţilor de audit, care nu au calitatea de auditor financiar; colaboratorii; societăţile din cadrul aceluiaşi grup;i) regulament – se înţelege prezentul regulament de organizare şi funcţionare a Camerei, aprobat prin hotărâre a Guvernului;j) societate de audit – reprezintă persoana juridică căreia i s-a atribuit calitatea de membru al Camerei.
 + 
Capitolul 1Reguli pentru atribuirea şi retragerea calităţii de auditor financiar + 
Secţiunea 1Reguli pentru atribuirea calităţii de auditor financiar + 
Articolul 2Pentru atribuirea calităţii de auditor financiar, potrivit legii, candidaţii persoane fizice trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:a) să fie licentiati ai unei facultăţi cu profil economic de cel puţin 3 ani şi să aibă experienta în domeniul contabil, considerată de Camera ca fiind edificatoare, sau să aibă calitatea de expert contabil de cel puţin 3 ani şi sa fi desfăşurat activitate în aceasta calitate;b) sa fi efectuat un stagiu practic cu o durată de 3 ani în activitatea de audit financiar, sub îndrumarea unui auditor financiar, în calitate de angajat sau colaborator al acestuia;c) sa satisfacă cerinţele Codului privind conduita etica şi profesională în domeniul auditului financiar, elaborat de Camera;d) sa susţină şi sa promoveze examenul de aptitudini profesionale, conform regulamentului elaborat de Camera şi aprobat prin ordin al ministrului finanţelor.
 + 
Articolul 3Pentru atribuirea calităţii de auditor financiar, potrivit legii, candidaţii persoane juridice-societăţi de audit trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:a) persoanele fizice care efectuează auditul financiar al conturilor anuale în numele societăţilor de audit trebuie să aibă calitatea de auditor financiar;b) persoanele fizice sau juridice care au calitatea de auditor financiar şi care sunt actionare ale unei societăţi de audit trebuie să deţină majoritatea simpla a drepturilor de vot în adunarea generală a acesteia;c) membrii consiliului de administraţie al unei societăţi de audit trebuie să fie, în majoritate simpla, persoane fizice sau juridice care au calitatea de auditor financiar.
 + 
Articolul 4Alte persoane cu calificarea obţinută în străinătate, persoane fizice sau juridice, pot obţine atribuirea calităţii de auditor financiar cu aprobarea Ministerului Finanţelor, la propunerea Camerei, dacă îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:a) au calitatea de auditor financiar în baza reglementărilor unui alt stat;b) deţin o calificare profesională în contabilitate, recunoscută de legea altui stat, echivalenta cu condiţiile cerute de legea română;c) fac dovada ca poseda cunoştinţele cerute de statul român pentru desfăşurarea activităţii de audit financiar, potrivit legii şi normelor interne elaborate de Camera.
 + 
Articolul 5Camera elaborează norme interne privind evaluarea experienţei în domeniul contabil, precum şi organizarea şi desfăşurarea stagiului practic.
 + 
Secţiunea a 2-aReguli pentru retragerea calităţii de auditor financiar + 
Articolul 6Auditorii financiari îşi pierd calitatea în una dintre următoarele situaţii:a) exercita profesia de auditor financiar fără a fi membru al Camerei;b) nu solicita atribuirea calităţii de membru al Camerei în termen de un an de la data obţinerii certificatului de auditor financiar;c) au împlinit vârsta de 65 de ani, respectiv de 70 de ani, pentru auditorii financiari care desfăşoară activitate universitară;d) au săvârşit una dintre infracţiunile prevăzute la art. 37 şi 38 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 75/1999.
 + 
Capitolul 2Statutul de membru al Camerei + 
Secţiunea 1Procedura de atribuire a calităţii de membru al Camerei + 
Paragraful 1Procedura de atribuire a calităţii de membru pentru persoanele fizice + 
Articolul 7(1) Candidaţii admişi la examenul de aptitudini profesionale completează o cerere şi prezintă documentul care atesta achitarea tarifului de înscriere, al cărui cuantum este stabilit de Consiliul Camerei.(2) Cererile sunt analizate de Departamentul de învăţământ şi admitere, conform condiţiilor din lege şi din prezentul regulament.(3) După primirea cererii de atribuire a calităţii de membru al Camerei şi înainte de a lua o decizie Departamentul de învăţământ şi admitere poate cere solicitantului furnizarea de informaţii suplimentare de natura profesională.(4) Departamentul de învăţământ şi admitere poate lua în considerare orice alta informaţie de natura profesională pe care o considera adecvată în legătură cu solicitantul, cu condiţia sa o facă cunoscută acestuia.(5) După evaluarea tuturor informaţiilor de natura profesională primite Departamentul de învăţământ şi admitere propune Consiliului Camerei luarea unei decizii privind:a) aprobarea cererii;b) respingerea cererii.
 + 
Articolul 8(1) În cazul aprobării cererii Camera eliberează un carnet de membru.(2) În situaţia în care cererea nu este aprobată Departamentul de învăţământ şi admitere comunică în scris solicitantului decizia Camerei şi îi restituie acestuia jumătate din tariful de înscriere.(3) În cazul retragerii cererii de către solicitant Camera retine jumătate din tariful de înscriere.(4) După aprobarea cererii solicitantul semnează un angajament prin care se obliga ca, după ce este înscris ca membru al Camerei şi atâta timp cat este membru, să respecte dispoziţiile prezentului regulament şi ale normelor interne şi sa nu uzeze de titlul profesional de auditor financiar sau de alta titulatura care ar putea sugera vreo asociere cu Camera după retragerea calităţii de membru al Camerei.
 + 
Paragraful al 2-leaProcedura de atribuire a calităţii de membru pentru persoane juridice + 
Articolul 9(1) Persoanele juridice înaintează Departamentului de învăţământ şi admitere următoarele documente:a) o cerere semnată de reprezentantul legal al persoanei juridice;b) dovada achitării tarifului de înscriere;c) copii legalizate de pe documentele care atesta îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 3.(2) Dispoziţiile de procedura aplicabile persoanelor juridice sunt cele prevăzute la art. 7 alin. (2)-(5) şi la art. 8.
 + 
Paragraful al 3-leaProcedura de atribuire a calităţii de membru pentru alte persoane cu calificarea obţinută în străinătate + 
Articolul 10Persoanele cu calificarea obţinută în străinătate înaintează Departamentului de învăţământ şi admitere formularul de solicitare a calităţii de membru şi actele doveditoare adecvate ca au fost satisfacute condiţiile legale.
 + 
Articolul 11(1) Se considera acte doveditoare adecvate, pentru persoanele fizice, următoarele:a) copie legalizată de pe certificatul/diploma sau de pe alte acte oficiale care atesta calificarea contabila obţinută în străinătate;b) scrisoare de recomandare de la organismul profesional autorizat al cărui membru este, cu precizarea expresă a calităţii de membru pe care o are la data emiterii scrisorii;c) scrisoare de confirmare din partea organismului profesional ca aceasta este recunoscută de Federaţia Internationala a Contabililor şi ca a asimilat Codul de etica emis de Federaţia Internationala a Contabililor.(2) Se considera acte doveditoare adecvate pentru persoanele juridice următoarele:a) copie legalizată de pe autorizaţia eliberata de un organism profesional competent din ţara respectiva, care atesta ca societatea de audit solicitanta este membra a acestuia;b) scrisoare de confirmare din partea organismului profesional ca aceasta este recunoscută de Federaţia Internationala a Contabililor şi ca a asimilat Codul de etica emis de Federaţia Internationala a Contabililor.(3) Documentele prevăzute la art. 9 alin. (1) trebuie să fie însoţite de traducerea în limba română, legalizată la un notar public din România.
 + 
Articolul 12Pe baza dovezilor depuse Departamentul de învăţământ şi admitere trebuie să notifice solicitantului, în termen de 30 de zile de la data depunerii documentelor, dacă documentele prezentate nu sunt corespunzătoare.
 + 
Articolul 13Departamentul de învăţământ şi admitere prezintă o lista cuprinzând toţi solicitanţii care au înaintat documentele necesare Consiliului Camerei, la următoarea intalnire a acestuia.
 + 
Articolul 14(1) Consiliul Camerei analizează cererile la intalnirea respectiva şi propune Ministerului Finanţelor aprobarea cererilor de atribuire a calităţii de auditor financiar. Pe baza propunerii Ministerul Finanţelor urmează să se pronunţe în termen de până la 30 de zile de la data primirii propunerii Consiliului.(2) Solicitanţii trebuie să fie informati despre rezultatul cererii lor privind răspunsul Ministerului Finanţelor sau despre hotărârea Consiliului referitoare la neinaintarea propunerii către Ministerul Finanţelor, în termen de până la 5 zile de la data răspunsului Ministerului Finanţelor sau a hotărârii Consiliului, după caz.(3) Solicitanţii pot cere Consiliului explicaţii privind neinaintarea propunerii către Ministerul Finanţelor.(4) Solicitanţii avizaţi pentru atribuirea calităţii de membru semnează un angajament ce prevede că, după ce sunt înscrişi ca membri ai Camerei şi atâta timp cat sunt membri, vor respecta dispoziţiile prezentului regulament şi ale normelor interne ale Camerei şi că nu vor uza de titlul profesional de auditor financiar sau de alta titulatura care ar putea sugera vreo asociere cu Camera după retragerea calităţii de membru al Camerei.
 + 
Secţiunea a 2-aDrepturile şi obligaţiile membrilor Camerei + 
Paragraful 1Drepturile membrilor, persoane fizice + 
Articolul 15(1) Membrii, persoane fizice, au dreptul conferit de lege de a desfăşura activităţi de audit financiar.(2) Membrii, persoane fizice, pot folosi în exercitarea profesiei titlul profesional de auditor financiar "AF".(3) Membrii, persoane fizice, au dreptul sa aleagă şi să fie aleşi în cadrul organelor de conducere ale Camerei.(4) Membrii, persoane fizice, au dreptul la un vot în şedinţele organelor de conducere ale Camerei.
 + 
Paragraful al 2-leaObligaţiile membrilor, persoane fizice + 
Articolul 16(1) Membrii, persoane fizice, acţionează în conformitate cu standardele de audit, precum şi cu procedurile minimale de audit emise potrivit legii.(2) Membrii, persoane fizice, se supun în permanenta Codului privind conduita etica şi profesională în domeniul auditului financiar, precum şi regulilor privind pregătirea profesională continua, emise potrivit legii.(3) Membrii, persoane fizice, se supun procedurilor de control al calităţii auditului financiar, emise potrivit legii.(4) Membrii, persoane fizice, au obligaţia achitării cotizatiei anuale. Cuantumul şi termenele de achitare a cotizatiei anuale se stabilesc de Consiliul Camerei.(5) Membrii, persoane fizice, transmit notificări Camerei, în termen de 30 de zile de la producerea evenimentului, în legătură cu:a) schimbarea numelui; notificarea modificării numelui membrului trebuie să fie însoţită de cererea de solicitare a unui nou carnet;b) schimbarea adresei ori a adresei de corespondenta;c) orice modificare privind statutul de angajat, asociat, acţionar sau de administrator al unei societăţi de audit ori de liber-profesionist al membrului;d) orice alte date care se referă la calitatea de membru al Camerei.(6) Membrii, persoane fizice, transmit notificări Camerei, în termen de până la 5 zile de la producerea evenimentului, menţionând, pe lângă cele prevăzute mai jos, şi informaţiile necesare descrierii acestuia:a) luarea de măsuri sau aplicarea unor sancţiuni disciplinare asupra membrului persoana fizica de către o autoritate legală sau organism profesional la care o astfel de persoana mai este membra;b) orice condamnare data de instanţele penale din ţara şi din străinătate;c) existenta unei hotărâri judecătoreşti prin care i se interzice membrului exercitarea funcţiei de administrator al unei societăţi comerciale sau în general exercitarea de funcţii care privesc gestiunea ori conducerea unei societăţi comerciale;d) orice modificări survenite în oricare dintre informaţiile furnizate anterior Camerei;e) orice alte informaţii relevante pentru evaluarea reputaţiei profesionale a membrului.
 + 
Paragraful al 3-leaDrepturile membrilor persoane juridice + 
Articolul 17(1) Societăţile de audit au dreptul conferit de lege de a desfăşura activităţi de audit financiar.(2) Societăţile de audit pot folosi în exercitarea profesiei titlul profesional de auditor financiar "AF".(3) Interesele societăţilor de audit sunt promovate în cadrul organelor de conducere ale Camerei prin intermediul asociaţilor, acţionarilor sau administratorilor acestor societăţi, care sunt membri ai Camerei şi care beneficiază de drepturile prevăzute în prezentul regulament. + 
Paragraful al 4-lea
Obligaţiile membrilor persoane juridice
 + 
Articolul 18(1) Societăţile de audit acţionează în conformitate cu standardele de audit, precum şi cu procedurile minimale de audit emise potrivit legii.(2) Societăţile de audit se supun procedurilor de control al calităţii auditului financiar, emise potrivit legii.(3) Societăţile de audit au obligaţia achitării cotizatiei anuale. Cuantumul şi termenele de achitare a cotizatiei anuale se stabilesc de Consiliul Camerei.(4) Toţi asociaţii, actionarii şi administratorii societăţilor de audit au obligaţia să respecte cerinţele Codului privind conduita etica şi profesională în domeniul auditului financiar şi normele elaborate de Camera, potrivit legii.(5) Societăţile de audit trimit notificări Camerei, în termen de 30 de zile de la producerea evenimentului, în ceea ce priveşte:a) schimbarea denumirii sub care este înregistrată persoana juridică; notificarea modificării denumirii trebuie să fie însoţită de cererea de solicitare a unui nou carnet;b) schimbarea sediului social ori a adresei de corespondenta;c) deschiderea sau închiderea unei filiale;d) orice modificare privind statutul angajaţilor, asociaţilor, acţionarilor sau administratorilor societăţii de audit;e) orice alte date care se referă la calitatea de membru al Camerei.(6) Societăţile de audit transmit notificări Camerei, în termen de 5 zile de la producerea evenimentului, cuprinzând şi informaţiile necesare pentru descrierea acestuia:a) demiterea sau demisia unui administrator ori retragerea, excluderea sau decesul unui acţionar ori asociat al societăţii de audit;b) numirea unui lichidator;c) luarea de măsuri sau aplicarea unor sancţiuni disciplinare membrului persoana juridică de către o autoritate legală sau organism profesional la care o astfel de persoana mai este membra;d) orice condamnare data de instanţele penale din ţara şi din străinătate reprezentantului legal al societăţii de audit;e) existenta unei hotărâri judecătoreşti prin care se interzice reprezentantului legal al societăţii de audit exercitarea funcţiei de administrator sau, în general, exercitarea de funcţii care privesc gestiunea ori conducerea unei societăţi;f) orice modificări survenite în oricare dintre informaţiile furnizate anterior Camerei;g) orice alte informaţii relevante pentru evaluarea reputaţiei profesionale a membrului.
 + 
Secţiunea a 3-aRenunţarea la calitatea de membru al Camerei + 
Articolul 19(1) Persoanele care doresc sa renunţe la calitatea de membru al Camerei notifica acest lucru Consiliului Camerei. Notificarea se face în scris şi se transmite cu un preaviz de 15 zile lucrătoare.(2) Consiliul Camerei poate hotărî amânarea încetării calităţii de membru şi, implicit, a radierii persoanei respective din Registrul membrilor Camerei, în următoarele situaţii:a) existenta unor debite ale membrului către Camera;b) existenta unei măsuri de sancţionare disciplinară pornite împotriva membrului.
 + 
Secţiunea a 4-aRetragerea calităţii de membru al Camerei + 
Articolul 20Calitatea de membru al Camerei se retrage în una dintre următoarele situaţii:a) pierderea calităţii de auditor financiar;b) neachitarea cotizatiei anuale în termenul stabilit de Consiliul Camerei, cu excepţia situaţiilor în care s-a produs ca urmare a unui caz fortuit sau de forta majoră;c) dictarea sancţiunii de excludere din Camera prin hotărâre rămasă definitivă;d) reorganizarea persoanei juridice, în condiţiile prevederilor legale.
 + 
Secţiunea a 5-aRedobandirea calităţii de membru al Camerei + 
Articolul 21(1) Orice membru care a renunţat sau căruia i s-a retras calitatea poate solicita redobandirea acesteia, respectând condiţiile prezentului regulament referitoare la procedura de atribuire a calităţii de membru.(2) Membrii cărora în urma unei sancţiuni disciplinare li s-a interzis dreptul de a solicita, pentru o anumită perioada, redobandirea calităţii de membru al Camerei nu au dreptul să facă o astfel de cerere anterior expirării termenului respectiv.
 + 
Secţiunea a 6-aPersoanele nonactive ale Camerei + 
Articolul 22(1) Persoanele fizice care sunt considerate incompatibile pentru desfăşurarea activităţii de audit financiar, în sensul prevederilor prezentului regulament, devin persoane nonactive ale Camerei.(2) Persoanele nonactive figurează într-o secţiune separată a Registrului membrilor Camerei şi nu pot desfăşura activităţi de audit financiar pe perioada incompatibilitatii.(3) La încetarea incompatibilitatii persoanele nonactive sunt radiate din secţiunea respectiva a Registrului membrilor Camerei şi, la cerere, sunt înscrise în Registrul membrilor Camerei la secţiunea "Membrii Camerei".
 + 
Capitolul 3Exercitarea mandatului de auditor financiar + 
Articolul 23Auditorul financiar poate îndeplini mandatul numai în următoarele condiţii:a) are calitatea de auditor financiar;b) este membru al Camerei;c) îndeplineşte condiţiile stabilite prin prezentul regulament.
 + 
Articolul 24Mandatul de auditor financiar se exercită prin:a) încheierea unui contract de audit financiar cu clientul;b) întocmirea rapoartelor de audit financiar.
 + 
Secţiunea 1Condiţii de îndeplinit în exercitarea mandatului de auditor financiar + 
Paragraful 1Asigurarea pentru riscul profesional + 
Articolul 25Asigurarea pentru riscul profesional trebuie să întrunească următoarele condiţii:a) să fie încheiată cu societăţi de asigurări;b) sa satisfacă limitele minime de asigurare specificate în normele interne ale Camerei.
 + 
Paragraful al 2-leaRespectarea cerinţelor privind eliminarea situaţiilor de incompatibilitate şi conflict de interese + 
Articolul 26Prin incompatibilitate se înţelege toate situaţiile care conduc la stirbirea cerinței fundamentale de independenta în exercitarea mandatului de auditor financiar, potrivit prezentului regulament.
 + 
Paragraful al 3-leaRenunţarea la mandatul de auditor financiar + 
Articolul 27Dacă pe durata mandatului auditorul financiar nu mai îndeplineşte condiţiile pentru exercitarea acestuia, acesta are obligaţia sa renunţe imediat la mandatul sau şi sa notifice clientului încetarea mandatului şi motivul renunţării.
 + 
Paragraful al 4-leaConformitate şi monitorizare + 
Articolul 28Membrii Camerei trebuie să se asigure ca toate persoanele asociate lor cooperează cu Camera pentru monitorizarea aplicării prezentului regulament şi a normelor Camerei.
 + 
Articolul 29Membrii Camerei au obligaţia sa ţină o evidenta corecta a activităţii lor şi să ofere Camerei toate informaţiile necesare pentru a permite acesteia sa desfăşoare procesul de monitorizare în mod eficient.
 + 
Secţiunea a 2-aRăspunderea în exercitarea mandatului de auditor financiar + 
Articolul 30Auditorul financiar care continua sa îndeplinească mandatul fără sa mai satisfacă condiţiile de exercitare a acestuia răspunde, conform legii, faţă de clientul prejudiciat.
 + 
Articolul 31Auditorii financiari persoane juridice răspund, potrivit legii, în calitatea lor de membri ai Camerei, dacă unul dintre asociaţi, administratori sau angajaţi care nu are calitatea de auditor financiar intervine în exercitarea mandatului de auditor financiar, astfel încât sa prejudicieze independenta persoanelor fizice care desfăşoară aceasta activitate în numele persoanei juridice.
 + 
Capitolul 4Reguli pentru desfăşurarea activităţii de audit financiar + 
Secţiunea 1Principii fundamentale + 
Articolul 32(1) Auditorii financiari trebuie să dea dovadă de integritate în toate relaţiile profesionale, de afaceri şi personale. Integritatea implica onestitate, justete şi corectitudine şi nu trebuie să fie afectată de interese de natura familială.(2) Auditorii financiari trebuie să dea dovadă de obiectivitate în exercitarea profesiei. Obiectivitatea este actul de constiinta ce se referă la toate considerentele relevante pentru fiecare angajament.(3) Auditorii financiari trebuie să dea dovadă de independenta în exercitarea mandatului. Prin independenta se înţelege exercitarea mandatului de către auditorii financiari care nu au raporturi juridice de muncă sau civile cu clienţii şi nu au nici un fel de alte interese materiale directe sau indirecte în raport cu aceştia, cu excepţia onorariilor cuvenite pentru munca prestată în calitate de auditor financiar. Independenta nu trebuie să fie afectată în nici un caz de interese de natura familială.(4) Auditorii financiari trebuie să accepte sau sa desfăşoare o activitate pentru care au competenţa. În cazurile în care este necesar auditorii financiari pot colabora cu specialişti şi din alte domenii, astfel încât sa li se permită desfăşurarea activităţii în mod competent.(5) Auditorii financiari trebuie să îşi desfăşoare activitatea profesională cu respectarea confidenţialităţii asupra informaţiilor cu care operează. Principiul este derogatoriu pentru datele solicitate expres de organele publice abilitate potrivit legii. În condiţiile păstrării confidenţialităţii informaţiilor asupra clienţilor Camera are acces la acestea ca urmare a atributiei sale privind controlul calităţii auditului financiar.
 + 
Secţiunea a 2-aReguli generale + 
Articolul 33Pentru asigurarea respectării principiilor fundamentale de desfăşurare a activităţii de audit financiar auditorii financiari trebuie să se conformeze următoarelor reguli generale:a) sa nu accepte mandatul dacă în ultimii 2 ani anteriori acceptării mandatului au fost administratori sau angajaţi ai clientului ori ai unei entităţi din cadrul aceluiaşi grup;b) sa nu accepte mandatul dacă în conducerea sau în actionariatul semnificativ al clientului ori al unei entităţi din cadrul aceluiaşi grup se regăsesc rude sau afini până la gradul al patrulea ai auditorului financiar;c) sa nu se implice direct sau indirect în desfăşurarea activităţii financiare a clientului, neavând posibilitatea să deţină acţiuni sau părţi sociale, sa încheie contracte de împrumut sau de garantare a unor împrumuturi, sa încheie acte de comerţ sau sa beneficieze de alte avantaje din partea clientului, cu excepţia onorariilor;d) pe parcursul desfăşurării activităţii de audit financiar nu pot efectua operaţiuni contabile pentru clientul respectiv, însă pot face recomandări privind înregistrările contabile;e) dacă desfăşoară activităţi de contabilitate, consultanţa, fiscalitate sau alte activităţi profesionale conexe, sa nu accepte mandat de auditor financiar pentru acelaşi client;f) contractul de audit financiar încheiat cu clientul trebuie să cuprindă clauza de confidenţialitate şi eventualele condiţii speciale, adaptate de la caz la caz;g) să se supună hotărârilor Camerei referitoare la eventualele limitări ale numărului mandatelor care pot fi desfăşurate la acelaşi client;h) să îşi organizeze propriile mecanisme de control pentru a asigura acceptarea sau continuarea în mod corespunzător a fiecărui angajament.
 + 
Capitolul 5Abateri, sancţiuni şi proceduri disciplinare + 
Secţiunea 1Abateri disciplinare + 
Articolul 34Auditorii financiari, persoane fizice sau juridice, membri ai Camerei, se pot situa în unul dintre următoarele cazuri de abatere disciplinară:a) nerespectarea Codului de conduita etica şi profesională al Camerei;b) desfăşurarea activităţii profesionale în condiţii nesatisfacatoare, ineficiente sau cu incompetenta, într-o asemenea măsura sau de atâtea ori încât s-a discreditat pe sine, Camera sau profesia în general;c) încălcarea dispoziţiilor prezentului regulament şi ale celorlalte hotărâri, norme sau acte emise de Camera;d) încălcarea dispoziţiilor prezentului regulament şi ale celorlalte hotărâri, norme sau acte emise de Camera de către un angajat, asociat, acţionar sau administrator al unei societăţi de audit membra a Camerei;e) încălcarea altor reglementări legale în vigoare, incidente, din domeniul propriu de activitate;f) existenta unei hotărâri a unei instanţe de judecată din România sau din alta ţara privind comiterea unei fapte ce aduce atingere Camerei sau profesiei.
 + 
Secţiunea a 2-aSancţiuni disciplinare + 
Articolul 35(1) Auditorii financiari, persoane fizice sau juridice, membri ai Camerei, pot fi sancţionaţi pentru abateri disciplinare cu:a) avertisment;b) mustrare;c) limitarea anumitor drepturi;d) suspendarea calităţii de membru al Camerei pe o anumită perioada;e) excluderea din Camera.(2) Sancţiunile disciplinare se comunică în termen de 30 de zile de la data hotărârii de sancţionare.
 + 
Secţiunea a 3-aProceduri disciplinare + 
Articolul 36Abaterile disciplinare se constata, iar sancţiunile disciplinare se aplică prin procedurile disciplinare care se desfăşoară potrivit competentelor următoarelor organe ale Camerei:a) Departamentul de conduita şi disciplina profesională;b) Consiliul;c) Comisia de apel.
 + 
Articolul 37Toate problemele, faptele sau circumstanţele care sunt de natura sa atragă răspunderea disciplinară a unui membru se aduc la cunoştinţa Secretariatului general. După analiza Secretariatul general transmite documentaţia Departamentului de conduita şi disciplina profesională.
 + 
Paragraful 1Competentele Departamentului de conduita şi disciplina profesională + 
Articolul 38Departamentul de conduita şi disciplina profesională efectuează cercetări asupra documentaţiei primite.
 + 
Articolul 39Departamentul de conduita şi disciplina profesională poate solicita, iar membrul oferă informaţiile cerute, inclusiv registre, documente, dosare sau evidente. Departamentul de conduita şi disciplina profesională se pronunţa asupra iniţierii sau neinitierii unei acţiuni disciplinare în ceea ce priveşte membrul respectiv. Departamentul de conduita şi disciplina profesională stabileşte termene pentru furnizarea unor astfel de informaţii de către membri, oferind posibilitatea acestora de a face declaraţii scrise sau verbale înainte de a lua o decizie.
 + 
Articolul 40(1) În situaţia în care Departamentul de conduita şi disciplina profesională considera că nu exista un caz aparent – prima facie (nu sunt îndeplinite condiţiile necesare pentru atragerea răspunderii disciplinare, după aceasta prima analiza), persoana reclamata şi reclamantul primesc o notificare corespunzătoare.(2) În situaţia în care Departamentul de conduita şi disciplina profesională considera ca exista un caz aparent – prima facie, hotărăşte:a) fie în sensul emiterii unui ordin, cu consimţământul persoanei reclamate ("ordin cu consimţământ");b) fie în sensul sesizării Consiliului Camerei.(3) În cazul în care Departamentul de conduita şi disciplina profesională hotărăşte sa emita un ordin cu consimţământ, pot fi aplicate una sau mai multe dintre următoarele sancţiuni:a) avertisment;b) mustrare.(4) În cazul în care Departamentul de conduita şi disciplina profesională hotărăşte sa sesizeze Consiliul Camerei, trimite acestuia un raport cuprinzând acuzatiile aduse persoanei reclamate şi o sinteza a probelor care vin în sprijinul acuzatiilor, precum şi orice alte informaţii pe care s-a bazat opinia sa, în sensul iniţierii unei acţiuni disciplinare. Decizia Departamentului de conduita şi disciplina profesională se comunică persoanei reclamate, însoţită de o copie de pe raport.(5) După sesizarea Consiliului Camerei, la solicitarea acestuia, Departamentul de conduita şi disciplina profesională poate continua investigarea cazului.
 + 
Paragraful al 2-leaCompetentele Consiliului + 
Articolul 41În vederea soluţionării sesizarilor primite, Consiliul Camerei respecta procedurile de mai jos referitoare la comunicare, audiere, deliberare şi comunicare a hotărârii.
 + 
Articolul 42Consiliul Camerei comunică în scris persoanei reclamate, în termen de 30 de zile de la primirea sesizării, următoarele:a) acuzatiile aduse, locul şi data la care are loc audierea cazului;b) probele pe care se bazează prezentarea cazului;c) o sinteza a procedurilor Consiliului Camerei, în forma aprobată de acesta;d) solicitarea adresată persoanei reclamate de a confirma în termen de 15 zile de la primirea comunicării acceptarea totală sau parţială a acuzatiilor aduse, intenţia de a participa la audiere şi de a fi reprezentată sau asistată de avocat ori de un alt specialist. Pentru acuzatiile neacceptate persoana reclamata poate prezenta probe în apărarea sa.
 + 
Articolul 43(1) Audierea se stabileşte în termen de până la 60 de zile de la data primirii sesizării. În acest scop persoanele sunt citate.(2) Persoana reclamata sau reclamantul poate solicita, fie cu ocazia audierii, fie anterior acesteia, prin cerere scrisă adresată Consiliului, amânarea audierii pentru o dată ulterioară, în vederea formulării apărării, în cazuri de boala şi în alte cazuri de forta majoră.(3) În absenta persoanei reclamate sau a reprezentantului acesteia audierea nu are loc şi se trece la procedura următoare.
 + 
Articolul 44(1) După procedura audierii sau, după caz, fără îndeplinirea acestei proceduri Consiliul se retrage pentru deliberare.(2) Consiliul delibereaza în raport cu fiecare acuzaţie adusă persoanei reclamate şi emite o hotărâre împotriva acesteia, cuprinzând una dintre sancţiunile prevăzute în prezentul regulament.(3) În cazul în care Consiliul Camerei a constatat ca acuzatiile aduse au fost neintemeiate emite o hotărâre de respingere.(4) Consiliul Camerei anunta hotărârea sa în şedinţa şi informează părţile implicate despre dreptul de a ataca hotărârea în faţa Comisiei de apel. Hotărârea se comunică în scris părţilor implicate, în termen de 5 zile de la adoptare, şi poate fi atacată.(5) Hotărârea Consiliului Camerei devine executorie de la data implinirii termenului de apel, cu excepţia cazului în care, înainte de împlinirea termenului, părţile ataca hotărârea Consiliului Camerei (înaintează cererea de apel).(6) Şedinţele Consiliului Camerei sunt publice. Nu sunt publice şedinţele în care ar fi adusă atingere imaginii publice a persoanelor implicate, Camerei şi terţilor, precum şi în cazurile în care s-ar afecta principiul confidenţialităţii.(7) Hotărârile Consiliului Camerei privind suspendarea sau excluderea unui membru se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
 + 
Paragraful al 3-leaApelul + 
Articolul 45Comisia de apel este compusa din 5 membri: 2 membri ai Camerei, aleşi de Conferinţa şi care nu fac parte din alte organe de conducere ale Camerei, 2 reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor şi un reprezentant al Ministerului Justiţiei. Membrii Comisiei de apel aleg dintre ei un preşedinte.
 + 
Articolul 46Hotărârea Consiliului Camerei poate fi atacată, în termen de 30 de zile de la primirea comunicării scrise, atât de persoana reclamata, cat şi de reclamant. Cererea de apel trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:a) să fie formulată în scris şi să fie adresată Comisiei de apel prin Secretariatul general;b) să prezinte justificat motivele atacarii hotărârii Consiliului Camerei.
 + 
Articolul 47(1) Comisia de apel notifica ambelor părţi data şi locul judecării apelului. La judecarea apelului apelantul are dreptul să fie reprezentat sau asistat.(2) Apelul poate fi judecat în absenta apelantului, cu respectarea cerinţelor privind trimiterea comunicării scrise. Prezenta celeilalte părţi este obligatorie.(3) Comisia de apel poate amana judecarea apelului pentru o dată ulterioară, în vederea formulării apărării, în caz de boala şi în alte cazuri de forta majoră.(4) Procedura de judecare a apelului este similară cu cea din faza audierii în faţa Consiliului Camerei.
 + 
Articolul 48(1) La încheierea judecării apelului Comisia de apel poate hotărî confirmarea, modificarea sau anularea hotărârii Consiliului Camerei.(2) Comisia de apel anunta hotărârea sa în şedinţa. În termen de 15 zile de la judecarea apelului hotărârea Comisiei de apel se va comunică în scris părţilor. Hotărârea Comisiei de apel are efect de la data comunicării scrise sau de la data publicării, după caz.(3) Şedinţele Comisiei de apel sunt publice. Nu sunt publice şedinţele în care ar fi adusă atingere imaginii publice a persoanelor implicate, Camerei şi terţilor, precum şi în cazurile în care s-ar afecta principiul confidenţialităţii.(4) Hotărârile Comisiei de apel privind suspendarea sau excluderea unui membru sunt publicate prin grija Consiliului Camerei.(5) Hotărârile Comisiei de apel sunt de natura disciplinară şi pot fi atacate în condiţiile legii.
 + 
Capitolul 6Organizarea şi funcţionarea Camerei + 
Articolul 49Organele de conducere, administrare şi control ale Camerei sunt:a) Conferinţa Camerei;b) Consiliul Camerei;c) Biroul permanent al Consiliului Camerei;d) Comisia de auditori statutari.
 + 
Secţiunea 1Conferinţa Camerei + 
Articolul 50Conferinţa Camerei, denumita în continuare Conferinţa, este organul superior de conducere al Camerei şi poate fi ordinară şi extraordinară.
 + 
Paragraful 1Conferinţa ordinară a Camerei + 
Articolul 51Conferinţa ordinară a Camerei se întruneşte o dată pe an, la convocarea Consiliului, în cel mult 3 luni de la încheierea exerciţiului financiar.
 + 
Articolul 52Conferinţa ordinară a Camerei are ca principale atribuţii:a) dezbaterea raportului anual de activitate al Consiliului Camerei;b) dezbaterea, aprobarea sau modificarea bilanţului contabil al Camerei;c) dezbaterea şi aprobarea raportului Comisiei de auditori statutari asupra gestiunii financiare a Consiliului Camerei;d) aprobarea execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli pentru exerciţiul financiar încheiat;e) aprobarea proiectului de buget de venituri şi cheltuieli aferent exerciţiului financiar următor;f) alegerea şi revocarea membrilor Consiliului;g) aprobarea normelor de reprezentare la Conferinţa;h) alegerea şi revocarea membrilor Comisiei de auditori statutari;i) stabilirea obiectivelor şi direcţiilor strategice ale Camerei;j) aprobarea programului de activităţi al Consiliului Camerei pe anul în curs;k) aprobarea constituirii, reorganizării sau desfiinţării filialelor Camerei;l) aprobarea amendamentelor la Regulamentul de organizare şi funcţionare al Camerei;m) alte atribuţii ale Camerei, în afară celor prevăzute, în principal, de lege.
 + 
Articolul 53(1) Pentru validitatea deliberărilor Conferintei ordinare este necesară prezenta majorităţii simple a membrilor cu drept de vot, iar hotărârile trebuie să fie adoptate cu votul majorităţii simple a celor prezenţi.(2) În cazul neîndeplinirii condiţiilor de la alineatul precedent Conferinţa întrunită după a doua convocare poate să hotărască asupra problemelor de pe ordinea de zi, oricare ar fi numărul membrilor prezenţi, cu majoritate simpla de voturi.
 + 
Paragraful al 2-leaConferinţa extraordinară a Camerei + 
Articolul 54Conferinţa extraordinară poate fi convocată de Biroul permanent sau la cererea a cel puţin unei treimi din numărul membrilor Consiliului ori a unei cincimi din numărul membrilor Camerei, cu drept de vot, care adresează cererea Secretariatului general, specificand în aceasta problemele ce doresc să fie dezbătute în cadrul Conferintei extraordinare.
 + 
Articolul 55Pentru validitatea deliberărilor Conferintei extraordinare este necesară:a) la prima convocare, prezenta membrilor reprezentând două treimi din numărul de voturi, iar hotărârile trebuie să fie luate cu votul unui număr de membri, care să reprezinte cel puţin jumătate din numărul de voturi;b) la convocările următoare, prezenta membrilor reprezentând jumătate din numărul de voturi, iar hotărârile trebuie să fie luate cu votul unui număr de membri, care să reprezinte cel puţin jumătate din numărul de voturi.
 + 
Articolul 56Conferinţa extraordinară poate adopta hotărâri în ceea ce priveşte:a) modificarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Camerei;b) schimbarea sediului social;c) orice alta hotărâre pentru care este necesară aprobarea Conferintei extraordinare.
 + 
Paragraful al 3-leaProcedura de convocare şi de desfăşurare a Conferintei + 
Articolul 57(1) Termenul de întrunire a Conferintei nu poate fi mai mic de 15 zile de la data publicării convocării.(2) Convocarea se publică în cel puţin două cotidiane de circulaţie naţionala şi cuprinde locul şi data Conferintei, precum şi ordinea de zi, cu menţionarea tuturor problemelor care fac obiectul dezbaterilor.(3) În convocarea pentru prima Conferinţa se fixează ziua şi ora pentru cea de-a doua, în cazul în care nu sunt întrunite condiţiile de desfăşurare a celei dintâi.(4) Fiecare membru persoana fizica al Camerei are dreptul la un singur vot.(5) Membrii Camerei pot fi reprezentaţi în Conferinţa de alţi membri, în baza unei procuri speciale autentificate de un notar public. Procurile se depun în original la Secretariatul general înainte de data la care are loc Conferinţa, făcându-se menţiune despre aceasta în procesul-verbal. Un membru nu poate reprezenta mai mult de 5 persoane. Membrii Consiliului Camerei sau angajaţii Camerei nu pot reprezenta alţi membri.(6) Conferinţa se deschide de preşedintele Consiliului sau de inlocuitorul desemnat de acesta. După constatarea îndeplinirii cerinţelor legale pentru desfăşurarea Conferintei, de către preşedinte şi secretarii desemnaţi de acesta, începe dezbaterea problemelor înscrise pe ordinea de zi.(7) Hotărârile Conferintei se adoptă prin vot deschis. Votul secret este obligatoriu pentru alegerea şi revocarea membrilor Consiliului şi ai Comisiei de auditori statutari.(8) Procesul-verbal, semnat de preşedinte şi de secretari, constata îndeplinirea formalităţilor referitoare la convocare, data şi locul Conferintei, membrii prezenţi, numărul de voturi ale acestora, dezbaterile în rezumat, hotărârile luate, iar la cererea membrilor, declaraţiile făcute de ei în şedinţa. Pentru a fi opozabile terţilor hotărârile Conferintei sau sintezele acestora, după caz, se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
 + 
Secţiunea a 2-aConsiliul Camerei + 
Paragraful 1Alegerea Consiliului Camerei + 
Articolul 58(1) Membrii Consiliului Camerei sunt aleşi în cadrul Conferintei ordinare pentru o perioadă de 5 ani, conform procedurilor prevăzute în prezentul regulament. Consiliul are în componenta sa 15 membri ai Camerei.(2) Primul Consiliu al Camerei include membrii Comitetului provizoriu, ca membri de drept, urmând ca diferenţa de 6 membri să fie complinita prin alegeri în cadrul Conferintei.(3) Orice membru al Camerei, cu excepţia persoanelor juridice, poate fi ales ca membru al Consiliului Camerei, cu condiţia ca:a) la data la care au loc alegerile, vârsta sa sa nu depăşească 60 de ani, respectiv 65 de ani, dacă desfăşoară activitate universitară;b) la data depunerii candidaturii sale să aibă capacitate deplina de exerciţiu;c) împotriva sa sa nu se fi dictat anterior sancţiunea excluderii din Camera;d) în ultimii 5 ani anteriori datei depunerii candidaturii sale sa nu se fi dictat de către Camera vreo sancţiune disciplinară împotriva sa;e) sa fi respectat procedura de depunere a candidaturii prevăzută de prezentul regulament;f) sa nu detina o funcţie eligibilă într-un alt organism profesional.(4) Candidaturile se depun la Secretariatul general în termenul şi conform modelului publicat în cel puţin două cotidiane de larga circulaţie.(5) Consiliul Camerei poate cere unui candidat sa dea declaraţii pe care le considera adecvate privind respectarea condiţiilor de eligibilitate de mai sus. Consiliul Camerei poate respinge candidatura oricărei persoane care refuza să facă asemenea declaraţii sau care face o declaraţie falsa ori incorectă. În cazul în care un candidat a fost ales membru al Consiliului Camerei şi una sau mai multe dintre declaraţiile sale au fost false sau incorecte şi candidatul respectiv nu ar fi fost ales în cazul în care declaraţiile respective ar fi fost conforme cu realitatea, Consiliul Camerei declara alegerea acelui membru ca fiind nulă. Orice asemenea declaraţie nu trebuie să afecteze validitatea alegerii oricărui alt candidat ca membru al Consiliului Camerei.(6) Orice membru al Consiliului Camerei poate îndeplini cel mult două mandate de câte 5 ani.
 + 
Articolul 59(1) Candidaţii trebuie să respecte condiţiile de eligibilitate prevăzute în prezentul regulament.(2) Alegerea se face prin vot secret, iar rezultatul se anunta în Conferinţa.(3) Votarea se efectuează pe baza unui buletin de vot, în forma aprobată de Consiliul Camerei. Buletinul de vot trebuie să conţină numele fiecărui candidat.(4) Fiecare membru al Camerei poate vota dintre candidaţii propuşi un număr care să nu depăşească numărul locurilor eligibile.(5) Conferinţa alege Comisia de votare care să îndeplinească următoarele atribuţii:a) primirea buletinelor de vot şi stabilirea buletinelor nule;b) numărarea voturilor valabile;c) stabilirea candidaţilor care au fost aleşi;d) elaborarea unui raport scris către Conferinţa cu privire la rezultatele votării;e) predarea buletinelor de vot Secretariatului general, în vederea sigilarii şi păstrării pe o perioadă de 30 de zile;f) alte atribuţii stabilite de Conferinţa.(6) Sunt declaraţi aleşi candidaţii care au întrunit numărul cel mai mare de voturi, iar în caz de paritate, în plenul Conferintei, se efectuează o tragere la sorţi de către Comisia de votare, pentru candidaţii care au obţinut acelaşi număr de voturi.
 + 
Articolul 60(1) La prima şedinţa membrii Consiliului Camerei aleg din rândul lor, prin vot secret, un preşedinte, un prim-vicepreşedinte şi 5 vicepreşedinţi, ale căror mandate se încheie cu ocazia următoarelor alegeri din cadrul Conferintei, dacă între timp nu le încetează calitatea de membru al Consiliului Camerei. Orice loc vacant de preşedinte, prim-vicepreşedinte sau de vicepreşedinte trebuie ocupat în aceeaşi maniera la următoarea şedinţa a Consiliului Camerei. Şedinţa, precum şi apariţia unui loc vacant trebuie anunţate tuturor membrilor Consiliului Camerei.(2) Orice loc vacant de membru al Consiliului Camerei poate fi ocupat prin numirea interimara de către Consiliul Camerei a următorilor candidaţi în ordinea descrescătoare a numărului de voturi întrunit conform raportului Comisiei de votare, cu respectarea condiţiilor de eligibilitate prevăzute în prezentul capitol.(3) Orice membru al Consiliului Camerei poate comunică în scris Secretariatului general intenţia sa cu privire la retragerea din Consiliul Camerei, iar la data demisiei locul sau devine vacant.(4) Consiliul Camerei nu poate funcţiona în condiţiile în care s-a vacantat o treime din numărul locurilor prevăzute în prezentul regulament.
 + 
Articolul 61Calitatea de membru al Consiliului Camerei încetează în una dintre următoarele situaţii:a) pierderea calităţii de membru al Camerei;b) pierderea capacităţii de exerciţiu al unor drepturi civile, aceasta fiind incompatibilă cu exercitarea mandatului de membru al Consiliului Camerei;c) emiterea de către Camera a unei sancţiuni disciplinare, rămasă definitivă, împotriva sa;d) neparticiparea la 4 şedinţe consecutive ale Consiliului Camerei, fără o aprobare în acest sens;e) demisia din funcţie.
 + 
Paragraful al 2-leaŞedinţele Consiliului Camerei + 
Articolul 62Consiliul Camerei se întruneşte trimestrial şi ori de câte ori considera necesar, la cererea preşedintelui sau a cel puţin unei treimi din numărul membrilor săi. Convocarea şedinţelor se face prin Secretariatul general.
 + 
Articolul 63(1) La prima şedinţa a Consiliului Camerei, care se desfăşoară după Conferinţa în care au avut loc alegerile, acesta trebuie să adopte regulamentul intern privind organizarea şi funcţionarea proprie, elaborat de Comitetul provizoriu al Camerei.(2) În absenta preşedintelui sau a prim-vicepreşedintelui şedinţele sunt conduse de un vicepreşedinte al Consiliului Camerei, desemnat de preşedinte sau de Biroul permanent.(3) Şedinţele Consiliului Camerei nu pot avea loc decât în prezenta majorităţii simple a membrilor săi.
 + 
Articolul 64(1) Hotărârile Consiliului Camerei sunt adoptate cu majoritatea simpla a voturilor membrilor prezenţi, cu excepţia cazurilor prevăzute expres de prezentul regulament.(2) Fiecare membru al Consiliului Camerei are dreptul la un singur vot, iar în cazul egalităţii voturilor votul preşedintelui de şedinţa determina rezultatul votului final.(3) Secretariatul general păstrează evidenta proceselor-verbale ale tuturor şedinţelor într-un registru special întocmit în acest scop. Procesele-verbale trebuie semnate de toţi membrii Consiliului Camerei în şedinţa imediat următoare celei la care se referă.
 + 
Paragraful al 3-leaCompetentele şi atribuţiile Consiliului Camerei + 
Articolul 65Consiliul Camerei coordonează, conduce şi controlează activitatea Camerei, putând sa exercite în acest scop toate prerogativele Camerei, în afară celor care constituie atributul exclusiv al Conferintei.
 + 
Articolul 66(1) Consiliul Camerei poate delega oricare dintre prerogativele sale unor comisii conduse de membri ai Consiliului. Consiliul Camerei stabileşte componenta, cvorumul fiecărei comisii şi procedurile care trebuie urmate de către acestea sau poate da dreptul comisiilor sa decidă singure asupra acestor proceduri.(2) Consiliul Camerei poate revoca, în tot sau în parte, prerogativele delegate oricărei comisii şi poate dizolva oricare dintre comisii.
 + 
Articolul 67Consiliul Camerei are următoarele atribuţii:a) asigura aducerea la îndeplinire a hotărârilor Conferinţelor Camerei;b) asigura condiţiile pentru administrarea şi gestionarea patrimoniului Camerei, potrivit legii;c) stabileşte strategia şi avizează proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al Camerei;d) prezintă spre aprobare Conferintei raportul de activitate pe perioada anterioară, bilanţul contabil şi proiectul programului de activitate al Camerei;e) aproba Regulamentul intern de organizare şi funcţionare a Biroului permanent;f) aproba organigrama şi politica de personal ale Camerei;g) aproba normele privind desfăşurarea activităţii curente a departamentelor Camerei;h) stabileşte anual indemnizaţiile membrilor Consiliului Camerei şi ai Biroului permanent al Consiliului Camerei;i) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege, de regulament şi de hotărârile Conferintei.
 + 
Paragraful al 4-leaPreşedintele Consiliului Camerei + 
Articolul 68(1) Preşedintele Consiliului Camerei este şi preşedintele Biroului permanent al Consiliului Camerei.(2) Preşedintele sau inlocuitorul de drept al acestuia reprezintă Camera în raporturile cu terţe persoane, cu autorităţile publice şi cu organizaţiile naţionale şi internaţionale, aparand prestigiul şi independenta profesională a membrilor Camerei, şi semnează hotărârile Conferintei, Consiliului şi ale Biroului permanent al Consiliului Camerei.(3) Preşedintele Consiliului, în exercitarea atribuţiilor sale, emite ordine.
 + 
Secţiunea a 3-aBiroul permanent al Consiliului Camerei + 
Articolul 69(1) Biroul permanent al Consiliului Camerei, denumit în continuare Biroul permanent, are în componenta sa: preşedintele Consiliului, prim-vicepreşedintele Consiliului şi cei 5 vicepreşedinţi ai Consiliului.(2) Biroul permanent se întruneşte o dată pe luna şi ori de câte ori este necesar.
 + 
Articolul 70Biroul permanent are următoarele atribuţii:a) elaborează bugetul de venituri şi cheltuieli anual, pe care trebuie să îl finalizeze şi sa îl înainteze spre avizare Consiliului Camerei nu mai târziu de data de 15 decembrie a fiecărui an anterior anului la care se referă bugetul respectiv;b) supraveghează lunar execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli al Camerei;c) elaborează programul de activităţi al Camerei;d) aproba programele de activităţi ale departamentelor;e) aproba programul deplasarilor în străinătate;f) numeşte, recompensează, sancţionează şi revoca şefii departamentelor Camerei, inclusiv secretarul general, şi stabileşte salarizarea acestora;g) avizează angajarea personalului cu funcţii de conducere, conform organigramei Camerei;h) monitorizează Registrul membrilor Camerei;i) aproba documentele emise de Camera, supuse publicării;j) alte atribuţii stabilite de Consiliu.
 + 
Secţiunea a 4-aComisia de auditori statutari + 
Articolul 71Comisia de auditori statutari este organul de control executiv al Camerei şi are următoarele competente:a) efectuează auditul financiar al Camerei;b) întocmeşte rapoarte şi le prezintă Conferintei;c) poate participa la şedinţele Consiliului Camerei fără drept de vot;d) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de Conferinţa.
 + 
Articolul 72Comisia de auditori statutari poate fi alcătuită din 3 persoane din categoria membrilor Camerei, persoane fizice sau o societate de audit membra a Camerei, care are cel puţin 3 auditori financiari.
 + 
Articolul 73Mandatul Comisiei de auditori statutari este de 3 ani şi poate fi reînnoit o singură dată. Onorariile auditorilor statutari aleşi de Conferinţa sunt stabilite anual de Consiliul Camerei.
 + 
Articolul 74Următoarele categorii de persoane nu pot îndeplini mandatul de auditor statutar al Camerei:a) membrii Consiliului sau angajaţii Camerei;b) asociaţii, angajaţii, rudele sau afinii până la gradul al IV-lea ai persoanelor prevăzute la lit. a).
 + 
Secţiunea a 5-aOrganizarea Camerei + 
Articolul 75(1) În cadrul Camerei funcţionează:a) Secretariatul general;b) Departamentul de monitorizare şi competenţa profesională;c) Departamentul de conduita şi disciplina profesională;d) Departamentul de învăţământ şi admitere;e) Departamentul de servicii generale;f) Departamentul de servicii pentru membri.(2) Departamentele sunt coordonate de vicepreşedinţii Consiliului.(3) Şefii de departamente, inclusiv secretarul general, în exercitarea atribuţiilor ce le revin, emit dispoziţii.
 + 
Paragraful 1Secretariatul general + 
Articolul 76Secretariatul general este coordonat de prim-vicepreşedintele Consiliului şi este condus de secretarul general, numit de Biroul permanent.
 + 
Articolul 77Secretariatul general are, în principal, următoarele atribuţii:a) asigurarea serviciilor de secretariat pentru Conferinţa, Consiliu şi Biroul permanent;b) asigurarea serviciilor juridice pentru activităţile proprii ale Camerei;c) asigurarea serviciilor de relaţii publice şi protocol;d) alte atribuţii stabilite de Biroul permanent.
 + 
Paragraful al 2-leaDepartamentul de monitorizare şi competenţa profesională + 
Articolul 78(1) Departamentul de monitorizare şi competenţa profesională are, în principal, atribuţii privind respectarea de către membri a normelor Camerei. Acestea cuprind:a) Codul privind conduita etica şi profesională în domeniul auditului financiar;b) pregătirea profesională continua a auditorilor financiari;c) normele privind pregătirea profesională a auditorilor stagiari;d) standardele de audit;e) procedurile minimale de audit financiar;f) procedurile de control al calităţii auditului financiar;g) alte norme de reglementare a profesiei.(2) Departamentul de monitorizare şi competenţa profesională asigura implementarea sistemului de control al calităţii activităţii desfăşurate de membrii Camerei, precum şi investigarea aspectelor referitoare la conduita profesională a membrilor.(3) În cazul unor constatări privind încălcarea normelor Camerei, Departamentul de monitorizare şi competenţa profesională sesizează Departamentul de conduita şi disciplina profesională.(4) Biroul permanent poate stabili şi alte atribuţii pentru Departamentul de monitorizare şi competenţa profesională.
 + 
Paragraful al 3-leaDepartamentul de conduita şi disciplina profesională + 
Articolul 79Departamentul de conduita şi disciplina profesională analizează cazurile de abatere disciplinară, la sesizarea Departamentului de monitorizare şi competenţa profesională.
 + 
Articolul 80Competentele şi activitatea Departamentului de conduita şi disciplina profesională sunt cele prevăzute la cap. V.
 + 
Articolul 81Biroul permanent poate stabili şi alte atribuţii pentru Departamentul de conduita şi disciplina profesională.
 + 
Paragraful al 4-leaDepartamentul de învăţământ şi admitere + 
Articolul 82Departamentul de învăţământ şi admitere are, în principal, următoarele atribuţii:a) organizarea şi desfăşurarea examenului de aptitudini profesionale pentru înscrierea în cadrul Camerei;b) actualizarea programei analitice a examenului de aptitudini profesionale;c) desemnarea în fiecare an a auditorilor financiari care pot îndrumă desfăşurarea stagiului de pregătire practica a stagiarilor prin relaţii contractuale;d) întocmirea documentaţiei privind atribuirea calităţii de auditor financiar şi de membru al Camerei;e) stabilirea cerinţelor de pregătire profesională continua;f) asigurarea conformitatii cu normele Federaţiei Internaţionale a Contabililor (IFAC) şi cu alte norme internaţionale în materie de învăţământ;g) alte atribuţii stabilite de Biroul permanent.
 + 
Paragraful al 5-leaDepartamentul de servicii generale + 
Articolul 83Departamentul de servicii generale are, în principal, următoarele atribuţii:a) întocmirea, actualizarea şi publicarea Registrului membrilor Camerei;b) conducerea şi organizarea activităţii financiar-contabile şi de execuţie bugetară proprie;c) urmărirea încasării tarifelor, cotizaţiilor şi a altor venituri;d) asigurarea serviciilor administrative şi de supraveghere a patrimoniului Camerei;e) asigurarea serviciilor de tehnologie informatica;f) alte atribuţii stabilite de Biroul permanent.
 + 
Paragraful al 6-leaDepartamentul de servicii pentru membri + 
Articolul 84Departamentul de servicii pentru membri are, în principal, următoarele atribuţii:a) organizarea centrelor de documentare proprii;b) transmiterea anuală a editiei revizuite şi adaugite a Manualului auditorului financiar, în mod gratuit, către membrii Camerei;c) asigurarea asistenţei profesionale pentru membrii Camerei;d) implementarea strategiei Camerei privind reglementările cerinţelor de asigurare pentru riscul profesional al membrilor Camerei;e) alte atribuţii stabilite de Biroul permanent.
 + 
Capitolul 7Veniturile Camerei + 
Articolul 85Veniturile Camerei provin din:a) cotizaţiile membrilor;b) tarife;c) plasamentele disponibilităţilor proprii, efectuate în condiţiile legii;d) alte venituri stabilite prin prezentul regulament.
 + 
Articolul 86Cotizaţiile şi tarifele se clasifica în:a) cotizatii ale membrilor, care pot fi în cuantum fix sau variabil;b) tarife de examinare;c) tarife de înscriere;d) tarife pentru serviciile oferite de Camera.
 + 
Articolul 87Nivelul cotizaţiilor şi al tarifelor se stabileşte anual, potrivit prezentului regulament.
 + 
Capitolul 8Dispoziţii tranzitorii + 
Secţiunea 1Condiţii pentru dobândirea calităţii de membru provizoriu + 
Articolul 88Pentru dobândirea calităţii de membru provizoriu solicitanţii trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:a) să deţină calitatea de expert contabil de cel puţin 4 ani şi să aibă studii superioare economice;b) să fie cenzori la societăţile comerciale în condiţiile Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, la bănci, la societăţi de asigurare şi reasigurare, precum şi în baza unor reglementări speciale, dacă au exercitat aceasta calitate timp de 3 ani din ultimii 5 ani;c) să se bucure de reputaţie profesională nestirbita;d) să facă dovada efectuării plăţii aferente tarifului de înscriere, în contul Camerei.
 + 
Articolul 89(1) Comitetul provizoriu poate aproba, în condiţiile legii, dobândirea calităţii de membru provizoriu persoanelor cu studii economice superioare în specialitate care au exercitat o perioadă de 15 ani activităţi profesionale şi ştiinţifice ce le-au permis acumularea unei experienţe deosebit de valoroase în domeniu.(2) Ori de câte ori considera necesar Comitetul provizoriu poate organiza interviuri cu solicitanţii.(3) Cererile solicitanţilor se întocmesc conform modelului elaborat de Comitetul provizoriu. Modelul cererii, conţinutul dosarului, procedura de înscriere şi cuantumul tarifului de înscriere în Registrul provizoriu al membrilor sunt publicate în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, pe baza hotărârii Comitetului provizoriu, în termen de 5 zile de la data publicării prezentului regulament.
 + 
Secţiunea a 2-aRegistrul provizoriu al membrilor + 
Articolul 90Registrul provizoriu al membrilor reprezintă documentul de evidenta a persoanelor înscrise în Camera, care au calitatea de membru provizoriu, şi cuprinde: numele şi prenumele, codul numeric personal, adresa şi numărul de telefon ale acestora.
 + 
Articolul 91(1) Comitetul provizoriu al Camerei asigura deschiderea Registrului provizoriu al membrilor şi organizează activitatea de primire, înregistrare şi procesare a cererilor de solicitare a calităţii de membru provizoriu.(2) Registrul provizoriu al membrilor se deschide în termen de 10 zile de la data publicării prezentului regulament în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se închide în termen de 45 de zile de la aceeaşi dată.(3) Registrul provizoriu al membrilor se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 15 zile de la data închiderii.
 + 
Articolul 92În condiţiile legii, calitatea de membru provizoriu poate fi exercitată până la data de 4 iunie 2001.
 + 
Secţiunea a 3-aExamenele de aptitudini profesionale + 
Articolul 93Până la data de 4 iunie 2001 examenele de aptitudini profesionale se organizează numai pentru membrii înscrişi în Registrul provizoriu al membrilor.
 + 
Articolul 94Hotărârea Comitetului provizoriu privind regulile de organizare şi desfăşurare a examenelor pentru atribuirea calităţii de auditor financiar, programa analitica şi cuantumul tarifului de examinare se vor publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, în termen de 15 zile de la data închiderii Registrului provizoriu al membrilor.
 + 
Articolul 95Pentru atribuirea calităţii de auditor financiar membrii provizorii trebuie să susţină şi sa promoveze examenul de aptitudini profesionale organizat de Camera. Nesustinerea sau nepromovarea examenului până la data de 4 iunie 2001 conduce la pierderea calităţii de membru provizoriu.
 + 
Articolul 96(1) Examinarea membrilor provizorii se efectuează de Comisia centrala de examinare alcătuită din 10 membri, astfel: membrii Comitetului provizoriu şi reprezentantul consultantului oficial al Camerei.(2) În funcţie de numărul candidaţilor înscrişi la examenele de aptitudini profesionale, Comitetul provizoriu poate înfiinţa comisii teritoriale de examinare cu o componenta desemnată şi poate stabili centre teritoriale de examinare.(3) Consultantul oficial al Camerei organizează, în termen de 30 de zile de la data publicării prezentului regulament în Monitorul Oficial al României, examenul de aptitudini profesionale pentru membrii Comitetului provizoriu.(4) Comitetul provizoriu, în colaborare cu consultantul oficial al Camerei, organizează în termen de până la 60 de zile de la data publicării prezentului regulament examenul de aptitudini profesionale pentru membrii comisiilor de examinare.
 + 
Secţiunea a 4-aPrimele alegeri ale Camerei + 
Articolul 97În termen de 3 luni de la data publicării prezentului regulament se organizează primele alegeri ale Camerei. Comitetul provizoriu îndeplineşte atribuţiile prevăzute în prezentul regulament pentru Consiliu şi Secretariatul general.
 + 
Articolul 98La primele alegeri participa cu drept de vot numai auditorii financiari înscrişi în Registrul membrilor Camerei, cărora li s-a atribuit aceasta calitate pe baza examenului de aptitudini profesionale până la data respectiva.
 + 
Secţiunea a 5-aDrepturile şi obligaţiile membrilor provizorii + 
Paragraful 1Drepturi + 
Articolul 99(1) Membrii provizorii au dreptul sa desfăşoare activităţi de audit financiar până la data de 4 iunie 2001.(2) Membrii provizorii au dreptul sa participe până la aceeaşi dată la examenele de aptitudini profesionale organizate de Camera pentru atribuirea calităţii de auditor financiar şi de membru al Camerei.
 + 
Paragraful al 2-leaObligaţii + 
Articolul 100(1) Membrii provizorii acţionează în conformitate cu standardele de audit, precum şi cu procedurile minimale de audit emise potrivit legii.(2) Membrii provizorii se supun Codului privind conduita etica şi profesională în domeniul auditului financiar, precum şi regulilor privind pregătirea profesională continua, emise potrivit legii.(3) Membrii provizorii se supun procedurilor de control al calităţii auditului financiar, emise potrivit legii.(4) Membrii provizorii au obligaţia sa achite cotizatia anuale. Cuantumul şi termenele de achitare a cotizatiei anuale se stabilesc de Consiliu.(5) În termen de 30 de zile membrii provizorii transmit notificări Camerei asupra următoarelor:a) schimbarea numelui;b) schimbarea adresei ori a adresei de corespondenta;c) orice modificare privind statutul de angajat, asociat, acţionar sau de administrator al unei societăţi de audit ori de liber-profesionist;d) orice alte date care se referă la calitatea de membru provizoriu al Camerei.(6) Membrii provizorii transmit notificări Camerei în termen de până la 5 zile de la producerea evenimentului, menţionând pe lângă cele prevăzute mai jos şi informaţiile necesare pentru descrierea acestuia:a) impunerea de măsuri sau aplicarea unor sancţiuni disciplinare asupra sa de către o autoritate legală sau organism profesional la care o astfel de persoana mai este membra;b) orice condamnare data de instanţele penale din ţara şi din străinătate;c) existenta unei hotărâri judecătoreşti prin care i se interzice exercitarea funcţiei de administrator al unei societăţi comerciale sau, în general, exercitarea de funcţii care privesc gestiunea ori conducerea unei societăţi comerciale;d) orice modificări survenite în oricare dintre informaţiile furnizate anterior Camerei;e) orice alte informaţii relevante pentru evaluarea reputaţiei profesionale.(7) Membrii provizorii care nu au promovat examenul de aptitudini profesionale până la data de 4 iunie 2001 şi au contracte de audit financiar în derulare au obligaţia sa notifice Camerei şi clienţilor situaţia de decădere din drepturi, începând cu această dată.
 + 
Articolul 101Camera va publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, modificările intervenite în Registrul membrilor Camerei şi va lua măsuri pentru preluarea de către alţi auditori financiari a contractelor existente în derulare.
 + 
Secţiunea a 6-aCompetentele şi atribuţiile Comitetului provizoriu + 
Articolul 102Între data publicării prezentului regulament şi data constituirii primelor organe alese ale Camerei Comitetul provizoriu îndeplineşte competentele şi atribuţiile prevăzute de prezentul regulament pentru Consiliu şi Biroul permanent.
 + 
Articolul 103Comitetul provizoriu deleagă dintre membrii săi, prin hotărâre, persoanele împuternicite sa reprezinte şi sa angajeze patrimonial Camera.–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x