REGULAMENT din 6 aprilie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 302 din 10 aprilie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHOTARARE 1057 06/04/2023
ART. 6REFERIRE LALEGE 1 05/01/2011
ART. 7REFERIRE LALEGE 303 15/11/2022 ART. 234
ART. 25REFERIRE LALEGE 303 15/11/2022
ART. 25REFERIRE LACOD PR CIVILĂ (R) 01/07/2010 ART. 181
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEHOTARARE 1057 06/04/2023
ActulCONTINUT DEHOTARARE 1057 06/04/2023
ActulREFERIT DEHOTARARE 1057 06/04/2023
ART. 17REFERIT DEREGULAMENT 16/11/2023





Notă
Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 1.057 din 6 aprilie 2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 302 din 10 aprilie 2023.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1Promovarea în funcția de judecător la Înalta Curte de Casație și Justiție se face numai prin concurs organizat, cu consultarea acestei instanțe, ori de câte ori este necesar, în limita posturilor vacante, de către Secția pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii. + 
Articolul 2(1)Concursul de promovare în funcția de judecător la Înalta Curte de Casație și Justiție urmărește selecția judecătorilor care corespund celor mai înalte standarde de competență profesională, evaluate de Înalta Curte de Casație și Justiție, precum și de integritate, conduită și deontologie, evaluate de Secția pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii.(2)Concursul se organizează pe baza unor criterii obiective de apreciere a performanțelor profesionale ale judecătorilor, precum și a conduitei acestora și constă în:a)o probă având ca obiect evaluarea hotărârilor judecătorești redactate de candidați;b)un interviu susținut în fața Secției pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii.
 + 
Articolul 3Posturile scoase la concurs se stabilesc de către Secția pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii, în mod distinct pentru fiecare secție a Înaltei Curți de Casație și Justiție pentru care există locuri vacante.
 + 
Capitolul IICondiții pentru înscrierea la concurs + 
Articolul 4(1)Pot participa la concursul de promovare în funcția de judecător la Înalta Curte de Casație și Justiție judecătorii care au îndeplinit efectiv cel puțin 5 ani funcția de judecător la curtea de apel, au obținut calificativul „foarte bine“ la ultimele 3 evaluări, nu au fost sancționați disciplinar în ultimii 3 ani, cu excepția cazurilor în care a intervenit radierea sancțiunii disciplinare, și au o vechime în funcția de judecător sau procuror de cel puțin 18 ani. La calculul acestei vechimi nu se ia în considerare perioada cât persoana a fost auditor de justiție.(2)Condițiile de vechime prevăzute de alin. (1) trebuie să fie îndeplinite la data expirării perioadei de depunere a cererilor de înscriere.(3)Nu pot participa la concursul de promovare la Înalta Curte de Casație și Justiție judecătorii care au făcut parte din serviciile de informații sau au colaborat cu acestea ori judecătorii care au un interes personal ce influențează sau ar putea influența îndeplinirea cu obiectivitate și imparțialitate a atribuțiilor prevăzute de lege. + 
Articolul 5(1)Data, locul și modul de desfășurare a concursului se aprobă prin hotărâre a Secției pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii. În cuprinsul anunțului privind organizarea concursului de promovare se precizează specializările la care se poate susține concursul, în funcție de secțiile Înaltei Curți de Casație și Justiție.(2)Informațiile prevăzute la alin. (1) și posturile vacante pentru care se organizează concursul se comunică tuturor judecătorilor prin curțile de apel și se publică pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii și pe cea a Înaltei Curți de Casație și Justiție, cu cel puțin 40 de zile înainte de data stabilită pentru concurs.(3)În termen de 15 zile de la data publicării datelor prevăzute la alin. (1), cei interesați pot depune cereri de înscriere la concurs la Consiliul Superior al Magistraturii.(4)Cererile de înscriere la concursul de promovare în funcția de judecător la Înalta Curte de Casație și Justiție cuprind precizarea a două specializări, una corespunzătoare secției pentru care candidează și o altă specializare corespunzătoare altei secții a Înaltei Curți de Casație și Justiție, specializare care fie rezultă din activitatea profesională anterioară din cariera candidatului, fie ca urmare a opțiunii sale.(5)Fiecare candidat poate opta cu privire la o singură secție a Înaltei Curți de Casație și Justiție la care susține concursul. Candidatul are dreptul de a reveni asupra opțiunii formulate până la data expirării termenului de înscriere.(6)Cererea de înscriere va fi însoțită de un curriculum vitae, de documente în dovedirea celei de-a doua specializări prevăzute la alin. (4), dacă este cazul, de o declarație pe propria răspundere din care să rezulte că nu a făcut parte din serviciile de informații și nici nu a colaborat cu acestea și de o declarație din care să rezulte că nu are un interes personal ce influențează sau ar putea influența îndeplinirea cu obiectivitate și imparțialitate a atribuțiilor prevăzute de lege.(7)La cererea de înscriere pot fi atașate, în copii certificate, maximum 10 hotărâri judecătorești cu obiect diferit, în ambele specializări menționate în cererea de înscriere, după caz. Candidații pot indica doar lista hotărârilor judecătorești, cu mențiunea că acestea se regăsesc în sistemul informatic ECRIS; în acest caz, certificarea se realizează prin confirmarea de către candidat a corespondenței dintre hotărârile din dosar și cele salvate în sistemul informatic ECRIS. Se pot depune de către candidați și lucrări de specialitate publicate, dacă este cazul, precum și orice alte înscrisuri pe care le consideră relevante, în limba română.
 + 
Capitolul III Organizarea și desfășurarea concursului + 
Secţiunea 1Comisiile de concurs + 
Articolul 6(1)Comisia de evaluare și comisia de soluționare a contestațiilor, denumite comisii de concurs, sunt numite în raport cu secțiile Înaltei Curți de Casație și Justiție pentru care s-au depus candidaturi. În cadrul comisiilor de concurs se pot constitui subcomisii, în funcție de numărul candidaților.(2)Fiecare comisie de concurs, respectiv subcomisie, dacă aceasta s-a constituit, are următoarea componență:a)2 judecători de la Înalta Curte de Casație și Justiție, numiți de președintele Înaltei Curți de Casație și Justiție, la recomandarea președinților de secții;b)un profesor universitar de la o facultate de drept care are un contract de muncă pe perioadă nedeterminată cu o universitate de cercetare avansată și educație, astfel cum este clasificată pe baza evaluării prevăzute de Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, propus de facultatea de drept, numit de Secția pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii.(3)Comisia de organizare a concursului este numită prin hotărâre a Secției pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii, membrii săi fiind desemnați din rândul personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor și procurorilor cu funcții de conducere și execuție, al funcționarilor publici și al personalului contractual din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii.(4)Comisiile prevăzute la alin. (1) și (3) sunt conduse de câte un președinte. Președintele fiecărei comisii soluționează situațiile de incompatibilitate a membrilor comisiei pe care o conduce. Situațiile de incompatibilitate a președinților comisiilor se soluționează de către Secția pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii.(5)Președinții comisiilor de concurs sunt numiți de Secția pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii dintre membrii judecători.(6)Președintele comisiei de organizare a concursului este numit prin hotărâre a Secției pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii, dintre membrii săi desemnați potrivit alin. (3) din rândul personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor și procurorilor.(7)Membrii comisiilor nu pot avea apartenență politică la data formării comisiilor. Toți membrii comisiilor completează declarații în acest sens. + 
Articolul 7(1)Nu pot fi numite în comisiile de concurs și de organizare a concursului persoane care au soțul sau soția, rude ori afini până la gradul al patrulea inclusiv în rândul candidaților. Toți membrii comisiilor completează declarații în acest sens. Dacă incompatibilitatea se ivește ulterior desemnării membrilor comisiilor, persoana în cauză are obligația să se retragă și să comunice de îndată această situație președintelui comisiei în vederea înlocuirii sale.(2)Aceeași persoană nu poate face parte în același timp din comisia de evaluare și din comisia de soluționare a contestațiilor.(3)Din aceeași comisie sau din comisii diferite nu pot face parte soți, rude sau afini până la gradul al patrulea inclusiv.(4)În componența comisiilor prevăzute la alin. (1) sunt numiți în același mod și membrii supleanți care îi vor înlocui, de drept, în ordinea stabilită prin hotărârea de numire a comisiilor, pe acei membri ai comisiei care, din motive întemeiate, nu își pot exercita atribuțiile. Înlocuirea se efectuează de președintele comisiei din care face parte persoana respectivă.(5)Desemnarea membrilor comisiilor de concurs se face pe baza consimțământului scris, exprimat anterior.(6)Contractele de participare a membrilor comisiilor de concurs, prin care se stabilesc modalitățile de plată și atribuțiile ce le revin, se încheie între aceștia și ordonatorul principal de credite al Consiliului Superior al Magistraturii, potrivit dispozițiilor prezentului regulament.(7)Declarațiile și contractele de participare în comisii se centralizează de comisia de organizare a concursului și se păstrează alături de celelalte documente de concurs.(8)Judecătorii care sunt membri în comisiile de concurs își desfășoară activitatea în conformitate cu prevederile art. 234 alin. (3) din Legea nr. 303/2022 privind statutul judecătorilor și procurorilor.
 + 
Articolul 8(1)Comisia de organizare a concursului are, în principal, următoarele atribuții: 1.centralizează cererile de înscriere la concurs, întocmește listele de înscriere, verifică îndeplinirea de către candidați a condițiilor legale de participare la concurs, întocmește și publică lista candidaților care îndeplinesc condițiile legale de participare la concurs și publică lista finală a candidaților;2.după publicarea listei finale a candidaților, publică cererile de înscriere la concurs pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii și pe cea a Înaltei Curți de Casație și Justiție, însoțite de un anunț prin care se aduce la cunoștința publică posibilitatea oricărei persoane de a transmite comisiilor de concurs hotărâri judecătorești redactate de candidați, precum și termenul în care acestea pot fi transmise;3.controlează și îndrumă acțiunile privind organizarea și desfășurarea concursului, constând, în principal, în: procurarea necesarului de rechizite, asigurarea asistenței medicale pe parcursul desfășurării concursului și a pazei necesare pentru păstrarea ordinii publice la centrele de concurs, asigurarea cheltuielilor de transport, cazare și diurnă pentru membrii comisiilor;4.ca urmare a cererii comisiilor de evaluare, solicită curților de apel, inclusiv în format electronic, în măsura în care există în acest format, hotărârile judecătorești pronunțate și redactate de candidați și alte documente necesare evaluării și primește înscrisurile trimise de către acestea. Hotărârile care sunt disponibile în bazele de date utilizate de Consiliul Superior al Magistraturii nu se mai solicită curților de apel;5.primește sesizările și observațiile din partea opiniei publice, precum și hotărârile judecătorești, trimise de orice persoană;6.solicită curților de apel să trimită copii certificate și, acolo unde există, și în format electronic ale hotărârilor judecătorești transmise de către orice persoană după publicarea candidaturilor și verifică identitatea dintre acestea și exemplarul trimis de aceste persoane. Dispozițiile pct. 4 teza a II-a se aplică în mod corespunzător;7.atribuie un cod numeric fiecărui candidat înscris la concurs, întocmește un proces-verbal în care consemnează corespondența dintre numele candidatului și codul numeric atribuit și ia măsuri pentru ca aceste date să fie accesibile unui număr restrâns de persoane, care desfășoară în concret activități ce presupun în mod necesar cunoașterea identității candidatului, astfel încât membrii comisiilor de concurs să nu poată cunoaște direct sau indirect identitatea candidaților;8.comunică fiecărui candidat, în plic închis și sigilat sau prin mijloace de comunicare electronică, codul numeric care i-a fost atribuit;9.anonimizează documentele primite la cererea comisiilor de evaluare, lucrările depuse de către candidat sau trimise de orice persoană, atât în ceea ce privește datele cu caracter personal din aceste lucrări, cât și datele care ar permite identificarea candidatului, precum: numele judecătorilor și grefierilor, instanța care a pronunțat hotărârea și instanțele care au pronunțat hotărâri în fazele procesuale anterioare, dacă este cazul. Sesizările și observațiile trimise de către terți, ca urmare a dezbaterii publice, se anonimizează doar în ceea ce privește datele care ar permite identificarea candidatului;10.întocmește mapa candidatului, care va conține lucrările depuse de acesta, cele solicitate de comisia de evaluare, cele trimise de orice persoană după publicarea cererilor de înscriere, datele prevăzute la art. 11 alin. (4), precum și sesizările și observațiile terților. La această mapă se depun și explicațiile candidaților date la solicitarea comisiilor de evaluare. Pe mapă și pe fiecare înscris anonimizat conținut de aceasta se înscrie codul numeric al candidatului;11.predă, pe bază de proces-verbal, mapele candidaților fiecărei comisii de evaluare, în funcție de secția Înaltei Curți de Casație și Justiție pentru care candidații au formulat cererea de înscriere;12.publică punctajul obținut de candidați ca urmare a evaluării lucrărilor candidaților, efectuată de comisiile de evaluare, candidații fiind identificați doar prin cod numeric;13.primește contestațiile împotriva punctajului și le înaintează, după anonimizarea datelor care ar permite identificarea candidatului, comisiei de contestații corespunzătoare, împreună cu mapa de lucrări a fiecărui candidat;14.publică rezultatul contestațiilor;15.solicită Inspecției Judiciare să efectueze verificarea aspectelor privind integritatea candidaților declarați admiși după prima probă de concurs;16.repartizează pentru interviu, conform art. 17 alin. (2), candidații admiși după prima probă de concurs;17.calculează punctajul obținut de fiecare candidat la proba prevăzută la art. 2 alin. (2) lit. a) și publică rezultatul final al probei, menționând pentru fiecare candidat dacă a fost admis sau respins la această probă, în funcție de punctajul obținut;18.ia măsuri pentru ca în spațiile în care își desfășoară activitatea comisiile de evaluare a lucrărilor candidaților sau de soluționare a contestațiilor să nu pătrundă persoane străine, neautorizate de comisie sau neprevăzute de prezentul regulament;19.întocmește listele finale și asigură publicarea lor pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii și Înaltei Curți de Casație și Justiție;20.analizează desfășurarea și rezultatele concursului și prezintă concluziile Secției pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii;21.informează de îndată Secția pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii cu privire la orice situație deosebită a cărei rezolvare nu este prevăzută în prezentul regulament;22.propune Secției pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii eventuale modificări în modul de organizare și desfășurare a concursului;23.îndeplinește orice alte atribuții necesare bunei desfășurări a concursului.(2)Membrii comisiei de organizare a concursului își desfășoară activitatea în timpul programului normal de lucru de la Consiliul Superior al Magistraturii. În mod excepțional, în situații temeinic justificate, membrii comisiei de organizare a concursului își pot desfășura activitatea și în afara programului normal de lucru, cu aprobarea președintelui comisiei de organizare a concursului și în limitele stabilite de acesta. + 
Articolul 9(1)Președintele comisiei de organizare a concursului ia toate măsurile necesare ducerii la îndeplinire a atribuțiilor prevăzute la art. 8.(2)În acest scop, președintele comisiei de organizare a concursului stabilește fișa de atribuții pentru membrii comisiei.
 + 
Secţiunea a 2-aDesfășurarea concursului + 
Articolul 10(1)Centralizarea cererilor de înscriere la concurs ale judecătorilor și verificarea îndeplinirii condițiilor legale de participare la concurs se realizează de comisia de organizare a concursului.(2)În vederea verificării îndeplinirii condiției prevăzute la art. 4 alin. (3), comisia de organizare a concursului transmite Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității și Consiliului Suprem de Apărare a Țării solicitarea de a verifica dacă judecătorul a făcut parte din serviciile de informații sau a colaborat cu acestea. (3)Comisia de organizare a concursului întocmește lista candidaților care îndeplinesc condițiile legale de participare la concurs și o publică pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii și pe cea a Înaltei Curți de Casație și Justiție.(4)Candidații respinși în urma verificării pot formula contestații în termen de 48 de ore de la publicarea listei prevăzute la alin. (3). Contestațiile se depun la Consiliul Superior al Magistraturii.(5)Contestațiile se soluționează, în termen de cel mult 5 zile de la expirarea termenului prevăzut la alin. (4), de Secția pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii.(6)În termen de cel mult 5 zile de la expirarea perioadei prevăzute la alin. (5), comisia de organizare a concursului întocmește lista finală a candidaților care îndeplinesc condițiile de participare la concurs și o publică în condițiile alin. (3).(7)Cererile de înscriere la concurs ale candidaților care îndeplinesc condițiile de participare la concurs se publică pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii și pe cea a Înaltei Curți de Casație și Justiție, însoțite de un anunț prin care se aduce la cunoștința publică posibilitatea oricărei persoane de a transmite comisiilor de concurs hotărâri judecătorești redactate de candidați, precum și termenul în care acestea pot fi transmise. Hotărârile judecătorești transmise după expirarea termenului prevăzut în anunț nu se iau în considerare. + 
Articolul 11(1)În cadrul probei prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. a) sunt evaluate hotărâri judecătorești pronunțate și redactate de candidați pe toată perioada funcționării la curtea de apel.(2)În cadrul probei prevăzute la alin. (1) pot fi analizate și hotărârile prevăzute la art. 5 alin. (7) și la art. 10 alin. (7).(3)De îndată după afișarea listei finale a candidaților care îndeplinesc condițiile de participare la concurs, comisia de organizare a concursului solicită curților de apel transmiterea documentelor necesare pentru verificarea respectării termenelor de soluționare a lucrărilor, cu privire la întreaga perioadă supusă evaluării.(4)În vederea verificării respectării termenelor rezonabile de soluționare a cauzelor și de redactare a hotărârilor, se solicită curții de apel la care își desfășoară activitatea candidatul date statistice sau orice documente necesare privind:a)activitatea candidatului, precum: numărul de ședințe de judecată, numărul de cauze la care a participat la judecată, numărul de cauze soluționate, numărul de hotărâri motivate, numărul de hotărâri nemotivate în termen, numărul mediu de zile cu care a fost depășit acest termen, perioada medie de soluționare a cauzelor de către candidat, alte activități desfășurate în exercitarea atribuțiilor de serviciu;b)activitatea instanței la secția la care a funcționat judecătorul, precum: încărcătura medie de cauze pe judecător, numărul mediu de participări în ședințe de judecată, timpul mediu de soluționare pe tipuri de cauze, numărul mediu de hotărâri redactate de judecători, numărul mediu de hotărâri neredactate în termen.(5)Primind solicitarea comisiei de organizare a concursului prevăzută la alin. (3), președintele curții de apel ia măsurile necesare pentru strângerea informațiilor prevăzute la alin. (4) și pentru transmiterea acestora în termenul indicat.(6)În cazul candidaților care și-au desfășurat activitatea la mai multe curți de apel, datele statistice și documentele prevăzute la alin. (4) sunt solicitate de la fiecare dintre instanțele respective, dispozițiile alin. (5) fiind aplicabile în mod corespunzător.(7)Datele statistice și documentele prevăzute la alin. (4) sunt anonimizate de comisia de organizare a concursului, dispozițiile art. 12 alin. (2) aplicându-se în mod corespunzător. + 
Articolul 12(1)Pentru realizarea evaluării, de îndată după afișarea listei finale a candidaților care îndeplinesc condițiile de participare la concurs, comisia de organizare a concursului solicită compartimentului de statistică judiciară din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii listele hotărârilor judecătorești pronunțate și redactate de acești candidați în perioada supusă evaluării prevăzută la art. 11 alin. (1), cu evidențierea datei și numărului hotărârii, a numărului de dosar în care aceasta a fost pronunțată, a obiectului cauzei, a stadiului procesual, a tipului hotărârii și cu mențiunea că soluția a fost desființată/casată, dacă este cazul. Listele sunt generate exclusiv în format electronic.(2)În vederea înaintării lor către comisiile de evaluare, listele prevăzute la alin. (1) sunt anonimizate de comisia de organizare a concursului, prin înlocuirea numelui candidatului cu codul numeric atribuit acestuia și prin eliminarea menționării instanței la care își desfășoară activitatea candidatul și a numărului de dosar în care a fost pronunțată respectiva hotărâre.(3)În termen de 5 zile de la primirea listelor anonimizate prevăzute la alin. (2) de la comisia de organizare a concursului, comisiile de evaluare stabilesc criterii unitare pe fiecare specializare pentru selectarea aleatorie a câte 30 de hotărâri judecătorești pentru fiecare candidat, ce vor fi supuse evaluării, cu respectarea ponderii referitoare la diferitele stadii procesuale ale cauzelor, stabilite de comisiile de evaluare. La stabilirea criteriilor de selecție, comisiile de evaluare vor ține seama ca hotărârile judecătorești să aibă obiect diferit și să fie întocmite în faze procesuale diferite.(4)În termenul și pe baza criteriilor stabilite potrivit alin. (3), comisiile de evaluare realizează selecția hotărârilor judecătorești, prin intermediul unui program informatic. Selecția se face cu sprijinul compartimentului informatic, în prezența președintelui comisiei de organizare a concursului sau a altui membru al acestei comisii, desemnat de președinte.(5)Dacă programul informatic prevăzut la alin. (4) nu este disponibil, selecția hotărârilor judecătorești se realizează de comisiile de evaluare, în termenul și pe baza criteriilor prevăzute la alin. (3).(6)După selecția realizată potrivit alin. (4) sau, după caz, potrivit alin. (5), comisiile de evaluare trimit comisiei de organizare a concursului listele privind hotărârile selectate.(7)Curțile de apel transmit comisiei de organizare a concursului hotărârile judecătorești solicitate, în termen de 5 zile de la primirea solicitărilor în acest sens. Hotărârile sunt înaintate și în format electronic, în măsura în care există în acest format. Dispozițiile art. 8 alin. (1) pct. 4 teza a II-a se aplică în mod corespunzător.(8)După anonimizarea hotărârilor primite de la curțile de apel, comisia de organizare a concursului le înaintează comisiilor de evaluare. Comisia de organizare a concursului transmite comisiei de evaluare și hotărârile judecătorești prevăzute la art. 5 alin. (7) și art. 10 alin. (7), anonimizate conform dispozițiilor art. 8 alin. (1) pct. 9. În perioada dintre acordarea codurilor numerice și afișarea rezultatului final la această probă, persoanele care au cunoștință despre corespondența dintre aceste coduri și identitatea candidaților au obligația de a păstra confidențialitatea acestei informații.(9)În situația în care comisiile de evaluare apreciază că nu toate hotărârile judecătorești selectate sunt reprezentative pentru activitatea candidatului, acestea vor realiza, în completare, o singură dată, o nouă selecție, pe baza procedurii prevăzute la alin. (4) sau (5), după caz.(10)Hotărârile prevăzute la alin. (8) se publică pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii și pe cea a Înaltei Curți de Casație și Justiție, cu respectarea dispozițiilor legale privind protejarea datelor cu caracter personal, cu anonimizarea datelor care ar permite identificarea candidatului și cu indicarea codului acestuia, pentru a fi supuse dezbaterii publice o perioadă de 7 zile de la publicare.(11)Orice persoană poate trimite în scris sesizări sau observații în legătură cu actele publicate conform alin. (10) pentru a fi avute în vedere la evaluare. Sesizările și observațiile anonime nu se iau în considerare și nu se trimit comisiilor de evaluare. Sesizările și observațiile care privesc și integritatea candidatului se trimit Inspecției Judiciare pentru a fi avute în vedere la întocmirea raportului potrivit art. 17 alin. (1).  + 
Articolul 13(1)Dispozițiile art. 12 alin. (1)-(3) și (5)-(11) se aplică în mod corespunzător și în cazul judecătorilor de supraveghere a privării de libertate de la curțile de apel, lista actelor întocmite de candidați sau care privesc activitatea acestora în perioada supusă evaluării prevăzută la art. 11 alin. (1), precum și documentele necesare pentru verificarea respectării termenelor de soluționare a lucrărilor fiind solicitate de comisia de organizare a concursului de la administrația penitenciarului sau, după caz, a centrului de reținere și arestare preventivă.(2)În cazul candidaților care, în perioada supusă evaluării prevăzută la art. 11 alin. (1), au desfășurat activitate atât la instanțe, cât și ca judecător de supraveghere a privării de libertate, se aplică în mod corespunzător dispozițiile art. 12 și ale alin. (1).
 + 
Articolul 14(1)Evaluarea hotărârilor judecătorești redactate se realizează de către comisiile de evaluare.(2)Evaluarea hotărârilor judecătorești se va realiza prin notarea, cu respectarea punctajului maxim prevăzut, a următoarelor aspecte:a)capacitatea de analiză și sinteză;b)coerența în exprimare;c)argumentația din punctul de vedere al clarității și logicii;d)încuviințarea sau înlăturarea argumentată a cererilor părților prin raportare la probe, principii și reguli de drept;e)argumentarea coerentă și corectă din punctul de vedere al logicii juridice;f)evitarea expunerii și detalierii aspectelor nerelevante în motivare;g)redactarea dispozitivului într-o formă clară, concisă, aptă de a fi pusă în executare;h)analiza și interpretarea probelor administrate;i)modul în care a fost respectată jurisprudența Curții Constituționale, a Înaltei Curți de Casație și Justiție, a Curții Europene a Drepturilor Omului și a Curții de Justiție a Uniunii Europene, atunci când este cazul;j)respectarea termenelor rezonabile de soluționare a cauzelor și de redactare a hotărârilor.(3)Punctajul maxim ce poate fi atribuit la această probă este de 100 de puncte.(4)Fiecare criteriu din cele enumerate la alin. (2) are pondere egală, respectiv de maximum 10 puncte. Pentru fiecare criteriu se acordă obligatoriu un punctaj situat între 1 și punctajul maxim alocat.(5)Comisia acordă un singur punctaj pentru fiecare criteriu, președintele comisiei asigurând medierea în caz de divergențe între membrii comisiei.(6)În cadrul procedurii de evaluare, comisiile pot solicita candidaților explicații cu privire la orice aspect supus evaluării, prin intermediul comisiei de organizare a concursului. Explicațiile furnizate de către candidat vor fi anonimizate și vor fi înaintate comisiei de evaluare, cu indicarea codului candidatului.(7)Sesizările sau observațiile primite din partea opiniei publice până la finalul dezbaterii publice pot fi avute în vedere la evaluare. Comisiile de evaluare pot lua în considerare acele sesizări și observații primite din partea opiniei publice care se referă la criteriile prevăzute de alin. (2).(8)Comisiile de evaluare întocmesc un raport motivat în care, pentru fiecare candidat identificat prin cod numeric, se arată: punctajul obținut la fiecare criteriu dintre cele prevăzute la alin. (2); punctajul total obținut de candidat; motivarea acordării punctajului pentru fiecare criteriu; explicațiile cerute candidatului și răspunsul acestuia, dacă este cazul; argumentele pentru care au fost reținute sau înlăturate susținerile candidatului ori sesizările și observațiile opiniei publice; sesizările și observațiile al căror conținut excedează prevederilor alin. (2).(9)Comisia de organizare a concursului verifică, pentru fiecare candidat, corectitudinea calculului punctajului total obținut, notarea fiecărui criteriu, respectarea punctajului maxim alocat pentru fiecare criteriu, precum și a punctajului maxim pentru această probă.(10)În cazul în care se constată nerespectarea condițiilor prevăzute la alin. (9), comisia de organizare a concursului solicită președintelui comisiei de evaluare să reunească de urgență comisia pentru acordarea punctajului omis sau pentru corectarea punctajului care depășește maximul prevăzut de prezentul articol. Raportul comisiei de evaluare este rectificat numai sub aspectele sesizate de comisia de organizare a concursului, fără a se aduce atingere punctajului obținut de către respectivul candidat la celelalte criterii, corect notate, sau punctajului obținut de ceilalți candidați.(11)Raportul comisiei de evaluare se publică pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii și pe cea a Înaltei Curți de Casație și Justiție, cu codurile candidaților. + 
Articolul 15(1)Împotriva punctajului obținut la evaluare candidatul poate face contestație în termen de 3 zile de la publicare, expunând argumentele pentru care critică punctajul acordat, pe criterii de notare. Contestația se depune la Consiliul Superior al Magistraturii.(2)Contestația este anonimizată pentru a nu permite identificarea candidatului și este înaintată, împreună cu mapa candidatului, comisiei de soluționare a contestațiilor.(3)Comisia de soluționare a contestațiilor se pronunță asupra acestora în cel mult 10 zile de la expirarea termenului prevăzut la alin. (1).(4)Comisia de soluționare a contestațiilor întocmește un raport motivat pentru fiecare contestație, cu arătarea argumentelor pentru care a modificat punctajul, separat pentru fiecare criteriu, respectiv a argumentelor pentru care a înlăturat susținerile candidatului, în cazul în care menține punctajul comisiei de evaluare.(5)Ca urmare a contestației, unui candidat nu i se poate acorda un punctaj mai mic decât cel obținut la evaluarea inițială, pentru fiecare criteriu.(6)Rapoartele întocmite de comisia de soluționare a contestațiilor se publică pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii și pe cea a Înaltei Curți de Casație și Justiție, cu codurile candidaților.
 + 
Articolul 16(1)Comisia de organizare a concursului întocmește lista cu rezultatele finale obținute la proba având ca obiect evaluarea actelor întocmite de candidați, care se publică pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii și pe cea a Înaltei Curți de Casație și Justiție, menționându-se, pentru fiecare candidat, dacă a fost admis ori respins, în funcție de punctajul obținut.(2)Pentru a fi declarat admis la această probă, candidatul trebuie să obțină un punctaj minim de 70 de puncte.
 + 
Articolul 17(1)De îndată după publicarea listei prevăzute la art. 16 alin. (1), comisia de organizare a concursului solicită Inspecției Judiciare să efectueze verificarea aspectelor privind integritatea candidaților declarați admiși după prima probă de concurs. Raportul se întocmește de Inspecția Judiciară în cel mult 10 zile de la primirea solicitării și se trimite comisiei de organizare a concursului.(2)Candidații admiși după prima probă de concurs sunt programați pentru proba interviului. Anunțul privind programarea interviului și ordinea susținerii lui de către candidați, stabilită în funcție de secțiile pentru care se organizează concursul, se publică cu cel puțin 24 de ore înainte de data ședinței Secției pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii în care are loc interviul.(3)La ședința Secției pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii în care se susține interviul participă, cu rol consultativ, și un psiholog desemnat de Secția pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii cu cel puțin 5 zile înainte de data stabilită pentru interviu, din rândul specialiștilor din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, al Înaltei Curți de Casație și Justiție ori al curților de apel. Dispozițiile art. 7 alin. (1) se aplică în mod corespunzător.(4)În cadrul probei interviului, Secția pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii evaluează aspecte referitoare la integritate, modul în care candidații se raportează la valori precum independența justiției și imparțialitatea judecătorilor, motivația candidatului, competențele umane și sociale ale candidatului, conduita profesională a acestuia și relațiile cu personalul instanțelor.(5)Psihologul desemnat de Secția pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii poate adresa întrebări candidaților, în scopul evaluării motivației și competențelor umane și sociale ale acestora. + 
Articolul 18(1)Evaluarea candidaților se face pe baza raportului întocmit de Inspecția Judiciară potrivit art. 17 alin. (1), precum și a răspunsurilor primite de la candidat la întrebările formulate pe baza acestui raport, a datelor existente la dosarul profesional, a documentelor depuse de candidat, precum și a aspectelor ridicate în cadrul discuțiilor.(2)Anterior probei interviului, comisia de organizare a concursului comunică raportul prevăzut la alin. (1) candidatului, împreună cu traseul profesional întocmit de direcția de specialitate din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii.(3)Înregistrarea interviului prin mijloace tehnice audio-video este obligatorie. + 
Articolul 19(1)La interviu se acordă unul dintre calificativele „admis“ sau „respins“, în baza majorității voturilor membrilor prezenți.(2)Comisia de organizare a concursului întocmește lista cu rezultatele obținute la proba interviului, care se publică pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii și pe cea a Înaltei Curți de Casație și Justiție.
 + 
Articolul 20Pentru a fi declarat admis la concursul de promovare, candidatul trebuie să obțină minimum 70 de puncte la proba privind evaluarea hotărârilor judecătorești și calificativul „admis“ la interviu. + 
Articolul 21Comisia de organizare a concursului întocmește, în ordinea punctajului prevăzut la art. 20, lista cu rezultatele finale ale concursului, care se publică pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii și pe cea a Înaltei Curți de Casație și Justiție. + 
Articolul 22(1)Rezultatele finale se prezintă Secției pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii, în vederea validării.(2)Secția pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii poate invalida, în tot sau în parte, concursul de promovare în cazurile în care constată că nu au fost respectate condițiile prevăzute de lege ori de regulament cu privire la organizarea concursului sau că există dovada unei fraude.(3)În termen de cel mult 15 zile de la comunicarea rezultatelor concursului de promovare în funcția de judecător la Înalta Curte de Casație și Justiție, Secția pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii dispune, prin hotărâre, promovarea candidaților declarați admiși.(4)Promovarea candidaților declarați admiși la concurs se face în ordinea punctajului prevăzut la art. 20, în limita numărului de posturi scoase la concurs pentru fiecare secție a Înaltei Curți de Casație și Justiție.(5)Promovarea se face numai la secția pentru care candidatul a susținut concursul. + 
Articolul 23La punctaje egale au prioritate în următoarea ordine: candidații care au o vechime mai mare în funcția de judecător, cei care au vechime mai mare la curtea de apel, cei care au titlul științific de doctor în drept.
 + 
Capitolul IVDispoziții tranzitorii și finale + 
Articolul 24Până la data de 1 ianuarie 2026, în calculul vechimilor prevăzute la art. 4 alin. (1) se ia în considerare perioada cât judecătorul a avut calitatea de auditor de justiție. + 
Articolul 25(1)Anunțurile sau documentele care se publică pe paginile de internet potrivit Legii nr. 303/2022 și prezentului regulament cuprind, în mod obligatoriu, data și ora publicării anunțului sau documentului respectiv. (2)În cazul anunțurilor sau documentelor care se publică pe paginile de internet ale mai multor instituții, publicarea se face, pe cât posibil, simultan. În cazul în care acest lucru nu este posibil, termenele curg de la data sau, după caz, ora publicării ultimului anunț/document.(3)Toate termenele stabilite în cadrul prezentului regulament se calculează potrivit art. 181 și următoarele din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(4)Înscrierea candidaților, depunerea documentelor prevăzute de lege și de prezentul regulament, formularea contestațiilor, precum și orice alte aspecte stabilite de comisia de organizare a concursului se pot realiza și prin intermediul mijloacelor de comunicare electronică, inclusiv prin intermediul unei platforme informatice puse la dispoziție de Consiliul Superior al Magistraturii, în condițiile anunțate de comisia de organizare a concursului.
 + 
Articolul 26Toate documentele întocmite pentru concurs se păstrează în arhiva Consiliului Superior al Magistraturii, prin grija Direcției resurse umane și organizare. + 
Articolul 27Dispozițiile prezentului regulament se aplică în mod corespunzător judecătorilor militari.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x