REGULAMENT din 5 noiembrie 2014

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 03/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: DEPARTAMENTUL PENTRU APE, PADURI SI PISCICULTURA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 835 din 17 noiembrie 2014
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 2291 21/10/2024
ActulACTUALIZEAZA PEREGULAMENT 05/11/2014
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
Aprobat prin ORDINUL nr. 917 din 5 noiembrie 2014, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 835 din 17 noiembrie 2014.
 + 
Capitolul IPrevederi generale + 
Articolul 1În sensul prezentului regulament, următoarele sintagme au semnificațiile detaliate mai jos:a)experți certificați – experți tehnici și verificatori de proiecte atestați de autoritatea publică centrală din domeniul lucrărilor publice pentru construcții hidrotehnice în domeniile de exigență A7 (rezistență și stabilitate la solicitări statice, dinamice, inclusiv la cele seismice pentru construcții și amenajări hidrotehnice) și B5 (siguranța în exploatare pentru construcții și amenajări hidrotehnice) și certificați de autoritatea publică centrală din domeniul apelor pentru evaluarea stării de siguranță în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanță A și B;b)evaluarea siguranței barajelor – evaluarea stării de siguranță în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanță A și B, în conformitate cu prevederile normativelor tehnice specifice în vigoare;c)comisie de certificare – comisie organizată pe lângă autoritatea publică centrală din domeniul apelor pentru certificarea experților pentru evaluarea stării de siguranță în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanță A și B.
 + 
Articolul 2Evaluarea siguranței barajelor încadrate în categoriile de importanță A și B, în vederea obținerii autorizației de funcționare în condiții de siguranță/acordului de funcționare în siguranță, se realizează în conformitate cu Metodologia privind evaluarea stării de siguranță în exploatare a barajelor și lacurilor de acumulare – NTLH-022 sau, după caz, cu Metodologia privind evaluarea stării de siguranță în exploatare a barajelor și digurilor care realizează depozite de deșeuri industriale – NTLH-023, aprobate prin Ordinul ministrului apelor și protecției mediului și al ministrului lucrărilor publice, transporturilor și locuinței nr. 116/289/2002, de către experți certificați, denumiți în continuare experți. În cazul evaluării siguranței lucrărilor hidrotehnice speciale, experții vor adapta în mod corespunzător metodologiile mai sus amintite. + 
Articolul 3Membrii corpurilor de experți certificați pot evalua starea de siguranță în exploatare și a barajelor încadrate în categoriile de importanță C și D, în limitele domeniului pentru care sunt certificați.
 + 
Capitolul IICorpurile de experți + 
Articolul 4Se constituie corpurile de experți certificate să realizeze evaluarea stării de siguranță în exploatare pentru barajele încadrate în categoriile de importanță A și B, după cum urmează:a)corpul de experți pentru domeniul baraje, diguri și cuvetele lacurilor de acumulare, inclusiv pentru construcțiile și instalațiile-anexă aferente acestora;b)corpul de experți pentru domeniul baraje și diguri care realizează depozite de deșeuri industriale;c)corpul de experți pentru domeniul lucrări hidrotehnice speciale.
 + 
Capitolul IIICertificarea și structura corpurilor de experți + 
Articolul 5(1)Certificarea experților este realizată de către o comisie de certificare a cărei componență nominală este aprobată prin ordin al conducătorului autorității publice centrale din domeniul apelor, conform prevederilor prezentului regulament.(2)Certificarea experților se face pe bază de analiză de dosar de activitate și calificare profesională și prin susținerea unui concurs de către candidați.(3)Comisia de certificare are următoarea structură organizatorică: un președinte, un vicepreședinte, 5 membri, 2 membri supleanți și un secretariat tehnic. + 
Articolul 6(1)Componența comisiei de certificare este următoarea:a)președinte – reprezentantul conducerii autorității publice centrale din domeniul apelor, care coordonează activitatea din acest domeniu;b)vicepreședinte – reprezentantul conducerii direcției tehnice de specialitate din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor, care coordonează activitatea din domeniul siguranței construcțiilor hidrotehnice;c)membri:(i)2 reprezentanți ai direcției tehnice de specialitate din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor, care coordonează activitatea de management al apelor din punct de vedere cantitativ și calitativ;(ii)un reprezentant din învățământul tehnic superior de specialitate;(iii)2 reprezentanți ai Comitetului Național Român al Marilor Baraje – CROMB;d)2 membri supleanți, asigurând aceeași reprezentare cu cea menționată la lit. c), care îi înlocuiesc pe membrii comisiei care nu pot participa la ședințele de certificare;e)un secretariat tehnic, asigurat de personalul direcției tehnice de specialitate cu atribuții în domeniul siguranței construcțiilor hidrotehnice din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor.(la 31-10-2024,
Alineatul (1) , Articolul 6 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 1. , Articolul I din ORDINUL nr. 2.291 din 21 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1092 din 31 octombrie 2024
)
(2)Comisia de certificare este valabil constituită prin prezența obligatorie a președintelui sau a vicepreședintelui și a cel puțin jumătate plus unu din numărul total al membrilor (minimum 3 membri).(3)Deciziile comisiei de certificare se iau cu majoritatea simplă a membrilor prezenți la ședința de certificare.(4)Membrii comisiei de certificare beneficiază de o indemnizație de ședință stabilită prin ordin al conducătorului autorității publice centrale din domeniul apelor, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.(5)Comisia de certificare are un casier numit prin decizie a directorului general al Administrației Naționale "Apele Române".
 + 
Articolul 7(1)Corpul de experți pentru baraje, diguri și cuvetele lacurilor de acumulare, inclusiv pentru construcțiile și instalațiile-anexă aferente acestora, este constituit din maximum 25 de experți.(2)Corpul de experți pentru baraje și diguri care realizează depozite de deșeuri industriale este constituit din maximum 15 experți.(3)Corpul de experți pentru lucrări hidrotehnice speciale este constituit din maximum 10 experți. + 
Articolul 8Un expert poate face parte din unul sau mai multe corpuri de experți, în limita numărului maxim de experți ai fiecărui corp.
 + 
Capitolul IVSelecția, certificarea și revocarea experților certificați + 
Articolul 9Pentru obținerea certificatului de expert se pot înscrie persoanele fizice, absolvenți de învățământ superior tehnic de specialitate, care au atestate de expert tehnic și, respectiv, verificator de proiecte, eliberate de autoritatea publică centrală din domeniul lucrărilor publice, în domeniile de exigență A7 (rezistență și stabilitate la solicitări statice, dinamice, inclusiv la cele seismice pentru construcții și amenajări hidrotehnice) și B5 (siguranța în exploatare pentru construcții și amenajări hidrotehnice), și cel puțin 10 ani de activitate în domeniul proiectării, exploatării sau execuției barajelor ori, după caz, a depozitelor de deșeuri industriale, respectiv a lucrărilor hidrotehnice speciale. + 
Articolul 10(1)În vederea înscrierii la concursul pentru obținerea certificatelor de expert, candidații vor depune un dosar de activitate și calificare profesională cuprinzând următoarele documente:a)cerere-tip, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1;b)copie de pe atestatele de expert tehnic și verificator de proiecte, eliberate de autoritatea publică centrală din domeniul lucrărilor publice, în domeniile de exigență prevăzute la art. 9;c)copie legalizată de pe diploma de studii;d)cel puțin o recomandare, semnată de reprezentanții legali ai unor unități din domeniul proiectării, construirii sau exploatării barajelor ori, după caz, a depozitelor de deșeuri industriale, respectiv a lucrărilor hidrotehnice speciale, în care candidatul și-a desfășurat activitatea profesională, sau din partea unei/unor asociații profesionale reprezentative pentru domeniu, care să confirme experiența de 10 ani a solicitantului; activitatea didactică în domeniul construcțiilor hidrotehnice se asimilează cu cea de proiectare în domeniu;e)curriculum vitae;f)memoriu de activitate în domeniul de certificare;g)cazier judiciar la zi;h)dovada achitării tarifului de verificare a dosarului.(2)Candidații care solicită obținerea certificatului de expert pentru evaluarea siguranței barajelor încadrate în categoriile de importanță A și B trebuie să aibă cel puțin un ciclu de 5 ani de experiență activă ca expert avizat pentru evaluarea siguranței barajelor încadrate în categoriile de importanță C și D, în domeniul respectiv.(3)Certificatele de expert obținute în baza prevederilor Ordinului ministrului apelor și protecției mediului nr. 114/2002 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea și certificarea corpului de experți pentru evaluarea stării de siguranță în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanță A și B – NTLH-014 și a Procedurii de avizare a specialiștilor pentru evaluarea stării de siguranță în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanță C și D – NTLH-015, cu modificările ulterioare, își păstrează valabilitatea, inclusiv pentru prelungirea acestora.(4)În cazul în care unul dintre membrii titulari ai comisiei de certificare solicită dobândirea calității de expert, pentru analiza dosarului de activitate și calificare profesională, precum și pentru concurs, acesta va fi înlocuit, în cadrul comisiei, cu un membru supleant.
 + 
Articolul 11(1)Anunțul privind organizarea certificării experților se publică și se actualizează pe site-ul autorității publice centrale din domeniul apelor.(2)Dosarele de activitate și calificare profesională în vederea certificării se depun și se țin în evidență la direcția tehnică de specialitate cu atribuții în domeniul siguranței construcțiilor hidrotehnice din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor, prin grija secretariatului comisiei de certificare.
 + 
Articolul 12(1)Înainte de data concursului, comisia de certificare se întrunește într-o ședință de lucru, iar în urma verificării dosarelor de activitate și calificare profesională ale candidaților poate decide:a)admiterea pentru susținerea concursului în vederea obținerii certificatului de expert;b)solicitarea de completări sau clarificări la dosar;c)respingerea dosarului.(2)Deciziile comisiei de certificare se consemnează într-un proces-verbal al ședinței, întocmit de secretariatul comisiei de certificare. (3)În cazul în care comisia de certificare solicită completări sau clarificări, candidatului i se vor comunica termenul de depunere și documentele solicitate. Nedepunerea în termen a documentelor solicitate conduce automat la respingerea dosarului.(4)În cazul în care comisia de certificare decide respingerea dosarului de activitate și calificare profesională, candidatului i se vor comunica motivele care au condus la această decizie, în termen de 15 zile de la data ședinței de analiză. Dosarele respinse se restituie candidatului, pe bază de semnătură.(5)Decizia de respingere a dosarului de activitate și calificare profesională poate fi contestată în scris și depusă la direcția tehnică de specialitate cu atribuții în domeniul siguranței construcțiilor hidrotehnice din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor, în termen de 5 zile de la comunicare.(6)Contestațiile vor fi analizate și soluționate în termen de 30 de zile de la data depunerii de către o comisie de analiză și soluționare a contestațiilor, denumită în continuare comisie de contestații. (7)Comisia de contestații este formată din trei membri: doi reprezentanți ai unor asociații profesionale reprezentative pentru domeniul construcțiilor hidrotehnice și un reprezentant al învățământului superior tehnic de specialitate, care nu fac parte din comisia de certificare a experților, propuși de către direcția tehnică de specialitate cu atribuții în domeniul siguranței construcțiilor hidrotehnice din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor. Secretariatul comisiei de contestații este asigurat de direcția tehnică de specialitate cu atribuții în domeniul construcțiilor hidrotehnice din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor. Componența nominală a comisiei de contestații se aprobă prin decizie a Comisiei Naționale pentru Siguranța Barajelor și Lucrărilor Hidrotehnice – CONSIB – Biroul operativ CONSIB.(la 31-10-2024,
Alineatul (7) , Articolul 12 , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 2. , Articolul I din ORDINUL nr. 2.291 din 21 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1092 din 31 octombrie 2024
)
(8)Deciziile comisiei de contestații se iau cu majoritatea simplă a membrilor prezenți. (9)Deciziile comisiei de contestații vor fi comunicate contestatarilor în termen de 10 zile de la data soluționării acestora și sunt definitive și obligatorii pentru aceștia.(10)În cazul unor situații speciale bine fundamentate ședințele de analiză a dosarelor profesionale ale comisiei de certificare a experților pentru evaluarea stării de siguranță în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanță A și B se pot desfășura și în sistem online, prin intermediul unor aplicații de comunicare specifice.(11)Programarea ședințelor de analiză a dosarelor profesionale, precum și stabilirea ordinii de zi se vor face de secretariatul tehnic al comisiei de certificare cu cel puțin 10 zile înainte de data desfășurării acestuia, cu aprobarea președintelui/vicepreședintelui comisiei.(12)Ordinea de zi a ședinței de analiză, precum și dosarele de activitate profesională ale candidaților, în format digital, sunt transmise membrilor comisiei de certificare de către secretariatul tehnic al comisiei de atestare, cu cel puțin 3 zile înainte de data ședinței desfășurate online.(13)În ziua ședinței de analiză desfășurate online membrii comisiei de certificare și secretariatul tehnic participă la ședința de avizare utilizând aplicația web stabilită în prealabil de secretariatul comisiei de atestare, în baza invitațiilor primite prin e-mail. (14)În cazul ședințelor online, după analiza dosarelor profesionale, membrii comisiei transmit deciziile lor prin intermediul aplicației web utilizate pentru desfășurarea ședinței, iar acestea sunt consemnate de secretariatul tehnic în procesulverbal de ședință. În cazul unor calificative «respins» ale membrilor comisiei, aceștia transmit online motivele care au stat la baza acestor decizii pentru a fi consemnate în procesulverbal de ședință.(15)Modul în care se vor organiza și desfășura ședințele de analiză online se va stabili de către secretariatul comisiei de certificare, cu aprobarea președintelui/vicepreședintelui comisiei.(16)Suportul tehnic pentru desfășurarea ședințelor de analiză în sistem online este asigurat de compartimentul IT din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor.(la 30-06-2021,
Articolul 12 din Capitolul IV a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 843 din 4 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 642 din 30 iunie 2021
)
 + 
Articolul 13(1)Candidații care, conform conținutului dosarului de activitate și calificare profesională, îndeplinesc condițiile pentru participarea la concurs vor fi convocați, prin grija secretariatului comisiei de certificare, cu cel puțin 10 zile înainte de data stabilită pentru desfășurarea concursului.(2)Concursul constă în examinarea orală a candidaților (interviu), efectuată de comisia de certificare, având la bază normativele tehnice specifice în vigoare și experiența corespunzătoare domeniului respectiv, precum și analiza uneia dintre lucrările reprezentative din activitatea solicitanților.(3)În urma examinării fiecare membru al comisiei de certificare acordă calificativul «admis» sau «respins», pe baza unui punctaj stabilit pentru evaluarea cunoștințelor fiecărui candidat. Un candidat poate fi «admis» sau «respins» în funcție de numărul cel mai mare de calificative de același tip date de membrii comisiei, respectiv majoritatea simplă a voturilor celor prezenți.(4)Candidații care nu se prezintă la examinare la data stabilită vor fi considerați respinși. Aceștia se pot înscrie la un alt concurs care se va organiza ulterior.(5)Rezultatul concursului se afișează la sediul autorității publice centrale din domeniul apelor, precum și pe site-ul acesteia, în termen de 5 zile de la data desfășurării ședinței de certificare.(6)Contestațiile privind rezultatul concursului se depun la direcția tehnică de specialitate cu atribuții în domeniul siguranței construcțiilor hidrotehnice din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor în termen de 5 zile de la data afișării rezultatelor. (7)Contestațiile depuse vor fi analizate și soluționate, în termen de 30 de zile, de comisia de contestații prevăzută la art. 12 alin. (6) și (7), iar deciziile comisiei se vor lua și vor fi comunicate candidatului potrivit art. 12 alin. (8) și (9).(8)În cazul unor situații speciale bine fundamentate interviul în vederea obținerii certificatului de expert pentru evaluarea stării de siguranță în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanță A și B sau ședințele de recertificare, după caz, se pot desfășura și în sistem online, prin intermediul unor aplicații de comunicare specifice.(9)Programarea interviului online sau a ședințelor de certificare, după caz, precum și stabilirea ordinii de zi, a planului de interviu și a bibliografiei se vor face de secretariatul tehnic al comisiei de certificare cu cel puțin 10 zile înainte de data desfășurării ședinței, cu aprobarea președintelui/vicepreședintelui comisiei.(10)Ordinea de zi a ședinței, planul de interviu și bibliografia, în format digital, sunt transmise membrilor comisiei de atestare de către secretariatul tehnic al comisiei de certificare, cu cel puțin 3 zile înainte de data ședinței/interviului desfășurat(e) online.(11)În ziua interviului sau a ședinței de recertificare desfășurat(e) online, membrii comisiei de atestare, secretariatul tehnic, precum și candidații, după caz, participă la ședință utilizând aplicația web stabilită în prealabil de secretariatul comisiei de certificare, în baza invitațiilor primite prin e-mail. (12)În cazul ședințelor online, după analiza dosarelor profesionale, membrii comisiei transmit calificative «admis» sau «respins» prin intermediul aplicației web utilizate pentru desfășurarea ședinței, iar acestea sunt consemnate de secretariatul tehnic în procesul-verbal de ședință. În cazul unor calificative «respins» ale membrilor comisiei, aceștia transmit online motivele care au stat la baza acestor decizii pentru a fi consemnate în procesul-verbal de ședință.(13)Modul în care se vor organiza și desfășura ședințele de certificare online se va stabili de către secretariatul comisiei de certificare, cu aprobarea președintelui/vicepreședintelui comisiei.(14)Suportul tehnic pentru desfășurarea ședințelor de certificare în sistem online este asigurat de compartimentul IT din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor.(la 30-06-2021,
Articolul 13 din Capitolul IV a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 843 din 4 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 642 din 30 iunie 2021
)
 + 
Articolul 14(1)Listele corpurilor de experți constituite în baza prevederilor prezentului regulament se avizează de către Biroul operativ al Comisiei naționale pentru siguranța barajelor și a altor lucrări hidrotehnice, denumit în continuare B.O. CONSIB, se actualizează periodic și se publică pe site-ul autorității publice centrale din domeniul apelor și în publicațiile de specialitate din domeniu.(2)Experții vor răspunde solicitărilor direcției tehnice de specialitate cu atribuții în domeniul siguranței construcțiilor hidrotehnice din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor, la propunerea B.O. CONSIB, în cazul necesității efectuării în regim de urgență a evaluării siguranței barajelor în situații excepționale (după viituri sau cutremure importante, incidente, avarii, accidente, ruperi/cedări), în cazul contraexpertizelor solicitate de beneficiarii expertizelor și/sau de organele abilitate conform legii să controleze starea de siguranță a barajelor, precum și în cazul solicitărilor făcute de autorități similare din alte țări sau de organisme internaționale de profil.
 + 
Articolul 15(1)În termen de 30 de zile de la data ședinței de certificare sau a soluționării unor eventuale contestații, autoritatea publică centrală din domeniul apelor emite Certificatul de expert pentru evaluarea stării de siguranță în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanță A și B, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.(2)Certificatul se înmânează personal fiecărui expert după achitarea tarifului de eliberare a acestuia.(3)Certificatul de expert este valabil pe o perioadă de 5 ani de la data eliberării, cu posibilitatea prelungirii valabilității acestuia pentru perioade succesive de câte 5 ani. + 
Articolul 16(1)Prelungirea valabilității certificatului de expert se face la solicitarea expertului, în baza analizării de către comisia de certificare a unui nou dosar de activitate și calificare profesională, pe care expertul îl depune la direcția tehnică de specialitate cu atribuții în domeniul siguranței construcțiilor hidrotehnice din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor, cu cel puțin 30 de zile înainte de data expirării termenului de valabilitate.(2)Dosarul de activitate și calificare profesională pentru prelungirea valabilității certificatului de expert va conține următoarele documente:a)cerere de prelungire;b)memoriu de activitate în domeniul de certificare pentru perioada de valabilitate a certificatului sau, în cazul neefectuării de expertize, memoriu care să justifice lipsa activității;c)cel puțin două recomandări de la beneficiarii expertizelor efectuate de solicitant;d)copie de pe atestatele de expert tehnic și verificator de proiecte, eliberate de autoritatea publică centrală din domeniul lucrărilor publice, în domeniile de exigență prevăzute la art. 9, din care să rezulte valabilitatea acestora;e)dovada de achitare a tarifului de prelungire a valabilității certificatului de expert;f)cazier judiciar la zi sau declarație pe propria răspundere a solicitantului că nu se află înscris în cazierul judiciar.
 + 
Articolul 17(1)Tariful pentru verificarea dosarului de activitate și calificare profesională este de 200 lei.(2)Tariful pentru eliberarea certificatului de expert este de 400 lei.(3)Tariful pentru prelungirea valabilității certificatului de expert este de 300 lei.(4)Tarifele prevăzute la alin. (1)-(3) vor fi actualizate periodic, în raport cu rata inflației, prin ordin al conducătorului autorității publice centrale din domeniul apelor.(5)Sumele prevăzute la alin. (1)-(3) încasate de la persoanele fizice care solicită certificarea se depun în contul pentru siguranța barajelor deschis de Administrația Națională „Apele Române” la Trezoreria Municipiului București. Numărul de cont va fi comunicat candidaților prin grija secretariatului comisiei de certificare. Copiile dovezilor de plată a tarifelor se depun la dosarele de activitate și calificare profesională ale candidaților.(6)Pentru fiecare membru sau, după caz, membru supleant al comisiei de certificare, indemnizația de ședință este de până la 75% din nivelul salariului minim brut pe țară; pentru membrii secretariatului comisiei de certificare, indemnizația de ședință este de până la 50% din nivelul salariului minim brut pe țară; pentru casierul comisiei de certificare, indemnizația de ședință este de până la 25% din nivelul salariului minim brut pe țară.(7)Sumele depuse în contul precizat la alin. (5) au următoarele destinații:a)plata indemnizațiilor cuvenite membrilor comisiei de certificare și persoanelor menționate la alin. (6);b)plata unor studii de fundamentare a unor acte normative, de reglementare sau norme tehnice din domeniul siguranței barajelor;c)plata pentru efectuarea de contraexpertize dispuse de Comisia națională pentru siguranța barajelor și a altor lucrări hidrotehnice, denumită în continuare CONSIB, în situația unor contestații ale beneficiarului, sau de organele abilitate cu controlul în domeniul siguranței barajelor;d)plata unor expertize pentru evaluarea siguranței barajelor, determinate de situații speciale;e)cheltuieli de dotare cu aparatură de secretariat și birotică pentru desfășurarea activității comisiei de certificare;f)cheltuieli pentru organizarea ședințelor comisiei de certificare;g)cheltuieli de documentare, achiziționarea de publicații de specialitate (periodice, manuale, cărți de specialitate, volume ale unor conferințe etc.);h)cheltuieli de participare la manifestări interne sau internaționale pe probleme din domeniul siguranței barajelor.(8)Plata indemnizațiilor de ședință către membrii comisiei de certificare, achizițiile, precum și cheltuielile de organizare în vederea bunei desfășurări a ședințelor de certificare se efectuează pe bază de referat de necesitate aprobat de B.O. CONSIB; decontările se fac prin grija casierului, pe bază de documente justificative și cu respectarea prevederile legale în vigoare.
 + 
Articolul 18(1)Membrii corpurilor de experți vor deține și utiliza ștampile individuale de experți certificați.(2)Ștampila experților are formă rotundă, cu două cercuri concentrice, unul exterior, cu diametrul de 40 mm, și altul interior, cu diametrul de 25 mm. În partea superioară se înscriu numele, prenumele și inițiala tatălui expertului, iar în partea inferioară se va înscrie "Expert evaluarea siguranței barajelor". În interior se înscrie în partea superioară "ROMÂNIA", iar în partea inferioară, denumirea actualizată a autorității publice centrale din domeniul apelor. În partea centrală se va înscrie numărul certificatului emis de autoritatea publică centrală din domeniul apelor pentru expert, domeniul/domeniile de certificare, și categoriile de importanță.(3)Ștampilele se confecționează pe cheltuială proprie de către experți; în momentul schimbării denumirii autorității publice centrale din domeniul apelor, ștampilele rămân valabile conform certificatelor emise.(4)Ștampilele se aplică de experți pe documentațiile de evaluare a siguranței barajelor, precum și pe alte documente întocmite în activități desfășurate în domeniul siguranței barajelor și sunt valabile împreună cu semnătura olografă a acestora.
 + 
Articolul 19Experții încetează să mai facă parte din corpurile de experți certificați în următoarele cazuri:a)la expirarea termenului pentru care s-a eliberat certificatul de expert, dacă prelungirea acestuia nu a fost solicitată de expert;b)prin decesul titularului;c)la cererea titularului, înregistrată la direcția tehnică de specialitate cu atribuții în domeniul siguranței construcțiilor hidrotehnice din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor.
 + 
Articolul 20(1)Certificatul de expert se revocă în următoarele condiții:a)dacă persoana fizică certificată a fost condamnată prin sentință definitivă pentru fapte comise care au legătură cu exercitarea calității de expert;b)în caz de inactivitate a titularului pe o perioadă mai mare de 5 ani, fără a exista motive obiective, semnalate de expert, care să justifice lipsa de activitate;c)dacă pentru persoana fizică certificată a fost efectuată o sesizare a organelor abilitate cu controlul în domeniul siguranței barajelor sau lucrărilor publice, în legătură cu abateri grave în exercitarea calității de expert, sesizare analizată și validată de comisia de certificare și B.O. CONSIB.(2)Revocarea se va face de către comisia de certificare în baza unui referat întocmit de secretariatul comisiei, în care vor fi prezentate argumentele care susțin necesitatea revocării certificatului de expert.(3)Decizia de revocare va fi consemnată într-un proces-verbal al ședinței comisiei de certificare și va fi comunicată expertului în termen de 10 zile de la data ședinței.(4)Decizia de revocare a certificatului de expert poate fi contestată în scris la direcția tehnică de specialitate cu atribuții în domeniul siguranței construcțiilor hidrotehnice din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor, în termen de 10 zile de la comunicare.(5)Contestațiile vor fi analizate și soluționate de B.O. CONSIB în termen de 30 de zile de la data depunerii, iar decizia luată este definitivă și obligatorie pentru contestatar.
 + 
Articolul 21(1)Certificatul de expert este suspendat în următoarele condiții:a)pe perioada în care titularul certificatului ocupă o funcție prin care, în conformitate cu prevederile legale, intră în situație de incompatibilitate cu exercitarea calității de expert; declarația expertului prin care se precizează situația de incompatibilitate se depune la direcția tehnică de specialitate cu atribuții în domeniul siguranței construcțiilor hidrotehnice din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor;b)pentru o perioadă determinată, dacă pentru persoana fizică certificată a fost emisă o decizie a comisiei de certificare privind suspendarea, ca urmare a unei sesizări privind exercitarea necorespunzătoare a calității de expert din partea organelor abilitate cu controlul în domeniul siguranței barajelor și/sau lucrărilor publice ori din partea altor autorități din domenii de specialitate conexe. Sesizarea se depune la direcția tehnică de specialitate cu atribuții în domeniul siguranței construcțiilor hidrotehnice din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor și va fi analizată de comisia de certificare, care va decide, după caz, suspendarea sau menținerea calității de expert.(2)Perioada de suspendare prevăzută la alin. (1) lit. b) decisă de comisia de certificare va fi de maximum 2 ani.(3)Suspendarea se va face de către comisia de certificare în baza unui referat întocmit de secretariatul comisiei, în care vor fi precizate argumentele care susțin necesitatea suspendării certificatului de expert.(4)Decizia de suspendare va fi consemnată într-un proces-verbal al ședinței comisiei de certificare și va fi comunicată expertului în termen de 10 zile de la data ședinței.(5)Decizia de suspendare a certificatului de expert poate fi contestată în scris la direcția tehnică de specialitate cu atribuții în domeniul siguranței construcțiilor hidrotehnice din cadrul autorității publice centrale din domeniul apelor, în termen de 10 zile de la comunicare.(6)Contestațiile vor fi analizate și soluționate de B.O. CONSIB în termen de 30 de zile de la data depunerii, iar decizia luată este definitivă și obligatorie pentru contestatar.
 + 
Articolul 22Experții revocați pentru motivele prevăzute la art. 20 alin. (1) lit. a) nu se mai pot înscrie la concursul pentru redobândirea calității de expert. + 
Articolul 23Locurile de experți devenite vacante în unul dintre cazurile prevăzute la art. 19 și 20 vor fi scoase la concurs. + 
Articolul 24Ședințele de certificare și/sau de prelungire a valabilității certificatului de expert se vor organiza dacă există un număr de minimum 5 dosare care îndeplinesc condițiile specificate în prezentul regulament, depuse la secretariatul comisiei de certificare.
 + 
Capitolul VCondițiile de exercitare a calității de expert + 
Articolul 25(1)Evaluarea stării de siguranță în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanță A și B se realizează, pentru fiecare obiectiv, de către un expert certificat în domeniul respectiv.(2)Contractarea serviciilor expertului se face de către deținătorul cu orice titlu sau titularul de investiție, în condițiile legii.(3)Nu este permisă contractarea serviciilor experților care sunt angajați ai deținătorilor cu orice titlu sau titularilor de investiție ai barajelor care se expertizează.(4)În exercitarea activității de evaluare a siguranței barajelor, experții vor respecta condițiile de evitare a situațiilor de conflict de interese. În acest sens vor depune o declarație pe propria răspundere că nu au fost sau nu sunt implicați în diferite etape de proiectare, execuție sau urmărire a comportării în timp a barajului respectiv.(5)Pentru realizarea unor expertize, expertul poate angaja, în nume propriu, și alți specialiști. + 
Articolul 26(1)Expertul este direct răspunzător, în condițiile legii, pentru soluțiile, concluziile și recomandările formulate în documentațiile pentru evaluarea siguranței barajelor, inclusiv pentru consecințele acestora.(2)Aplicarea soluțiilor și/sau a recomandărilor expertului reprezintă responsabilitatea deținătorului cu orice titlu sau titularului de investiție, care răspunde, în conformitate cu prevederile legale, de siguranța barajelor din patrimoniul propriu.
 + 
Articolul 27(1)Contestarea soluțiilor, concluziilor și recomandărilor formulate în documentațiile pentru evaluarea siguranței barajelor se poate face, în conformitate cu prevederile legale, de deținătorul cu orice titlu sau titularul de investiție, precum și de organele abilitate să controleze siguranța barajelor.(2)Contestația se soluționează prin reanalizarea documentației de evaluare a siguranței barajului sau printr-o contraexpertiză realizată de experți nominalizați de B.O. CONSIB, care se analizează și se avizează în cadrul B.O. CONSIB, concluziile și recomandările acesteia devenind definitive și obligatorii pentru contestatar.
 + 
Articolul 28Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezentul regulament.
 + 
Anexa nr. 1la regulament
(Model)
CERERE-TIP
în vederea obținerii Certificatului de expert pentru evaluarea stării
de siguranță în exploatare a barajelor încadrate în categoriile
de importanță A și B
Subsemnatul/Subsemnata, ……, domiciliat/domiciliată în …….., str. …… nr. …, județul/sectorul …., bl. …., sc. …., ap. …., codul numeric personal ……, buletin/carte de identitate seria …… nr. …., eliberat/eliberată de ……. la data de ……., solicit obținerea/prelungirea valabilității Certificatului de expert pentru evaluarea stării de siguranță în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanță A și B, pentru domeniul ….., eliberat de autoritatea publică centrală din domeniul apelor.Anexez toate documentele precizate la art. 10 și 16 din Regulamentul privind organizarea și certificarea corpurilor de experți pentru evaluarea stării de siguranță în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanță A și B, NTLH-014, aprobat prin Ordinul ministrului delegat pentru ape, păduri și piscicultură nr. 917/2014.

Data ………………… Numele și prenumele …………………….. Semnătura ………………………

 + 
Anexa nr. 2la regulament
(Model)
(Autoritatea publică centrală din domeniul apelor)
CERTIFICAT
de expert pentru evaluarea stării de siguranță în exploatare a barajelor
încadrate în categoriile de importanță A și B
nr. …….. din …………..
În baza prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 244/2000 privind siguranța barajelor, republicată, cu modificările ulterioare, ale Ordinului ministrului delegat pentru ape, păduri și piscicultură nr. 917/2014 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea și certificarea corpurilor de experți pentru evaluarea stării de siguranță în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanță A și B, NTLH-014, și a Procedurii de avizare a experților pentru evaluarea stării de siguranță în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanță C și D, NTLH-015, ale Ordinului*) nr. ……../………… pentru aprobarea componenței nominale a Comisiei de certificare a corpurilor de experți pentru evaluarea stării de siguranță în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanță A și B și ale Procesului-verbal nr. ….. din data de …… al comisiei de certificare,*) Se precizează denumirea conducătorului autorității publice centrale din domeniul apelor
(Autoritatea publică centrală din domeniul apelor) emite următorul
CERTIFICAT
Domnul/Doamna …….., domiciliat/domiciliată în …….., str. …… nr. …., județul/sectorul ….., bl. …., sc. …., ap. …., codul numeric personal ……., buletin/carte de identitate seria …. nr. …., eliberat/eliberată de ……. la data de ……., având atestatul de expert tehnic nr. ……. și de verificator de proiect nr. ….., eliberate de autoritatea publică centrală din domeniul lucrărilor publice, este certificat/certificată ca expert pentru evaluarea stării de siguranță în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanță A și B, în domeniul ……., pentru o perioadă de 5 (cinci) ani.Prezentul certificat a fost emis la data de …… și este valabil până la data de ……… .
Președintele comisiei de certificare,
………………………………………….
(numele, prenumele, funcția, semnătura
și parafa reprezentantului conducerii autorității
publice centrale din domeniul apelor)
Expert certificat,
………………………………
(ștampila și semnătura expertului)
Prezentul certificat a fost emis în două exemplare, egal valabile.Exemplarul nr. 1 din 2NOTĂ:Exemplarul nr. 2 din 2 al certificatului se contrasemnează de vicepreședintele și secretarul comisiei de certificare.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x