REGULAMENT din 5 aprilie 2017

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 14/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 271 din 19 aprilie 2017
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 61 30/03/2022
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 90 27/07/2021
ActulACTUALIZEAZA PEREGULAMENT 05/04/2017
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 61 30/03/2022





Notă
Aprobat prin ORDINUL nr. 28 din 5 aprilie 2017, publicat în Monitorul Oficial nr. 271 din 19 aprilie 2017.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1(1)ANRE, în calitate de autoritate competentă, acordă, modifică, suspendă, retrage, conform prevederilor prezentului regulament, licențele prin care se acordă permisiunea de a desfășura activități specifice serviciului public de alimentare cu energie termică, într-o unitate administrativ-teritorială.(2)Prin derogare de la prevederile alin. (1), pentru producerea energiei termice în cogenerare ANRE acordă licențe potrivit prevederilor Regulamentului pentru acordarea licențelor și autorizațiilor în sectorul energiei electrice, aprobat prin Ordinul președintelui ANRE nr. 12/2015, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Articolul 2Prezentul regulament se aplică operatorilor economici cărora li se acordă, modifică, suspendă sau li se retrag licențe pentru desfășurarea activităților prevăzute la art. 5 alin. (1). + 
Articolul 3Prezentul regulament stabilește, în domeniul serviciului public de alimentare cu energie termică:a)condițiile privind acordarea licențelor, precum și condițiile-cadru asociate acestora;b)procedura de solicitare și acordare a licențelor;c)condițiile în care se modifică licențele acordate și condițiile asociate acestora;d)procedura de suspendare și de retragere a licențelor. + 
Articolul 4În sensul prevederilor prezentului regulament abrevierile, expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a)ANRE – Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei;b)ANRSC – Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice;c)SACET – sistem de alimentare centralizată cu energie termică;d)condiții asociate licenței – anexă la licență și parte integrantă din aceasta, prin care se stabilesc drepturile, obligațiile, restricțiile, sancțiunile, precum și unitățile administrativ-teritoriale unde titularul de licență are permisiunea de a presta/furniza un serviciu de utilități publice ori una sau mai multe activități specifice acestuia;e)titular de licență – persoană juridică deținătoare a unei licențe eliberate de autoritatea competentă.
 + 
Capitolul IICondiții generale privind acordarea licențelor + 
Articolul 5(1)Activitățile specifice serviciului public de alimentare cu energie termică, pentru care ANRE acordă licențe, în condițiile prezentului regulament, sunt producerea, transportul, distribuția și furnizarea energiei termice.(2)Pentru realizarea tuturor activităților cuprinse în serviciul public de alimentare cu energie termică în cadrul unui SACET cu un singur producător de energie termică se acordă o singură licență.(3)În cazul în care în cadrul unui SACET există mai mulți producători de energie termică, ANRE acordă licențe distincte fiecăruia dintre aceștia, pentru exploatarea comercială a capacităților de producere a energiei termice pe care le dețin. + 
Articolul 6(1)Persoanele juridice înregistrate în alte state pot să solicite ANRE acordarea de licențe în conformitate cu prevederile prezentului regulament.(2)Persoanele juridice din alte state, care solicită o licență, au obligația să înființeze în România un sediu secundar și să-l mențină pe toată durata de valabilitate a licenței.(3)Desființarea sediului secundar din România, în perioada de valabilitate a licenței, constituie temei pentru retragerea licenței. + 
Articolul 7Licențele se acordă următoarelor categorii de solicitanți:a)autorităților administrației publice locale sau unei structuri proprii a acestora cu personalitate juridică;b)asociațiilor de dezvoltare comunitară;c)societăților înființate de autoritățile administrației publice locale sau de asociațiile de dezvoltare comunitară, cu capital social al unităților administrativ-teritoriale;d)societăților cu capital social privat sau mixt. + 
Articolul 8(1)Persoanele juridice care au câștigat o licitație de delegare a gestiunii serviciului/activităților, precum și cele care beneficiază de delegare directă au obligația să solicite de la ANRE acordarea unei licențe pentru furnizarea/prestarea serviciului/activităților, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a contractului de delegare a gestiunii serviciului/activităților.(2)Persoanele juridice titulare de licență, care au câștigat o licitație de delegare a gestiunii serviciului/activităților, precum și cele care beneficiază de delegare directă, în alte unități administrativ-teritoriale decât cele înscrise în licență, au obligația să solicite de la ANRE, în termen de maximum 30 de zile de la semnarea contractului de delegare a gestiunii serviciului/activităților, modificarea corespunzătoare a condițiilor asociate licenței, în sensul acordării permisiunii de operare în respectivele unități administrativ-teritoriale.
 + 
Articolul 9(1)Durata de valabilitate a licenței pentru activități specifice serviciului public de alimentare cu energie termică este de maximum 25 de ani.(2)Durata de valabilitate a licenței prevăzute la alin. (1) nu va depăși durata de valabilitate a contractului de delegare a gestiunii serviciului/activităților.
 + 
Articolul 10(1)La expirarea valabilității licenței, titularul va solicita acordarea unei noi licențe.(2)Prin derogare de la prevederile alin. (1), în cazul în care se prelungește durata de valabilitate a contractului de delegare a gestiunii serviciului/activităților, licența se modifică în sensul extinderii duratei de valabilitate a acesteia, în condițiile prezentului regulament.(3)În cazul în care titularul unei licențe intenționează să solicite o nouă licență în vederea continuării activității, cererea și documentația întocmită în conformitate cu prevederile prezentului regulament se vor depune la ANRE cu cel puțin 60 de zile înainte de data expirării termenului de valabilitate al licenței acordate, dar nu mai mult de 120 de zile înainte de această dată. + 
Articolul 11ANRE nu acordă licențe dacă solicitantul se află în una dintre următoarele situații:a)se află în procedura falimentului sau în procedura de lichidare;b)furnizează informații neconforme cu realitatea în documentele prezentate pentru acordarea licenței;c)nu îndeplinește cerințele minimale de capabilitate tehnică, organizatorică și financiară prevăzute în prezentul regulament;d)nu deține în termen de valabilitate avize, acorduri, autorizații specifice pentru serviciile/activitățile furnizate/prestate, conform prevederilor legale;e)serviciile/activitățile pentru care se solicită licența nu se regăsesc în obiectul său de activitate.
 + 
Capitolul IIIProcedura de solicitare și acordare a licențelor + 
Secţiunea 1Solicitarea licențelor + 
Articolul 12(1)Pentru obținerea unei licențe, solicitantul depune la ANRE o cerere care conține datele și informațiile din modelul prevăzut în anexa nr. 1, însoțită de documentele necesare acordării licenței conform prezentului regulament.(2)Solicitantul are obligația să furnizeze ANRE în cuprinsul cererii de acordare a licenței datele complete de contact ale acestuia, respectiv adresa sediului social, numărul de telefon și de fax ale solicitantului, precum și ale reprezentantului legal al acestuia.(3)Cererea și documentele prevăzute la alin. (1), precum și corespondența purtată între solicitant și ANRE se redactează în limba română.(4)Solicitantul transmite ANRE documentele prevăzute la alin. (1) pe suport hârtie și, dacă este necesar, pe suport electronic, la solicitarea ANRE.(5)Documentele care însoțesc cererea de acordare a licenței sunt semnate, pe fiecare pagină, de reprezentantul legal al solicitantului sau de o persoană împuternicită de acesta.(6)La înregistrarea unei cereri privind acordarea sau modificarea unei licențe, solicitantul face dovada că a achitat, în avans, tariful de analiză, conform prevederilor legale.(7)Tariful de analiză:a)se deduce din tariful de acordare sau de modificare a licenței, care se percepe în legătură cu soluționarea favorabilă a cererii respective;b)nu se restituie solicitantului în cazul în care ANRE refuză acordarea sau modificarea licenței sau clasează cererea.(8)În situația în care se constată că suma aferentă tarifului de analiză nu a fost efectiv virată în contul ANRE, solicitarea primită se înregistrează cu caracter de corespondență și nu se cuprinde în planul de lucru.(9)Solicitarea se clasează dacă în termen de 10 zile de la data înregistrării nu s-a făcut dovada plății, notificând solicitantul cu privire la clasarea cererii și la posibilitatea de a solicita restituirea documentației anexate cererii. + 
Articolul 13(1)La cererea de acordare a licenței, persoana juridică română care solicită licența pentru prestarea serviciului public de alimentare cu energie termică ori una sau mai multe activități specifice acestuia anexează:a)certificatul constatator, în original sau în copie, emis de oficiul registrului comerțului, cu informații complete, care să reflecte situația la zi a solicitantului și din care să rezulte că acesta are obiectul de activitate corespunzător serviciului/activității de utilități publice pentru care se solicită licența;b)extrase, în copie, din ultima situație financiară depusă conform legii de solicitant la organele fiscale competente, anterior înregistrării la ANRE a cererii de acordare a licenței, cuprinzând prima pagină din aceste situații financiare, cu dovada înregistrării la organele fiscale, bilanțul contabil și contul de profit și pierderi, cu excepția solicitantului titular al altor licențe aflat deja în evidența ANRE; în cazul solicitantului care depune cererea de acordare a unei licențe pe parcursul anului în care a fost înființat, se va anexa copia ultimei balanțe lunare de verificare;c)tabelul prevăzut în anexa nr. 2, din care să rezulte deținerea în proprietate sau în folosință a dotărilor necesare pentru desfășurarea activităților pentru care a solicitat acordarea licenței;d)organigrama operatorului economic solicitant, valabilă la data solicitării licenței, indicând structurile organizatorice responsabile cu desfășurarea activităților pentru care a fost solicitată licența;e)lista personalului specializat, calificat și autorizat de care dispune pentru desfășurarea activităților pentru care a solicitat licența;f)planul de investiții elaborat pentru o perioadă de minimum 3 ani, din care să rezulte obiectivele propuse, costurile estimate, sursele de finanțare și termenele de realizare a investițiilor;g)copie de pe hotărârea de dare în administrare a serviciului sau a unor activități ale acestuia, adoptată de consiliile locale ale comunelor, municipiilor, orașelor, sectoarelor municipiului București, de consiliile județene sau de Consiliul General al Municipiului București, după caz, în care să fie precizată activitatea pentru care se solicită licența, în cazul gestiunii directe;h)copii de pe contractele de delegare a gestiunii serviciului încheiate cu autoritățile administrației publice locale, precum și copii ale caietelor de sarcini aferente, în cazul gestiunii delegate;i)lista cu componentele infrastructurii tehnico-edilitare aparținând domeniului public sau privat al unității administrativ-teritoriale sau altor persoane, deținute de solicitant în proprietate sau în folosință, care va cuprinde principalele caracteristici tehnice ale instalațiilor și echipamentelor componente ale sistemului, precum și schemele tehnologice ale sistemului exploatat, pe care să fie menționate punctele de delimitare la interfața cu alți operatori, după caz;j)în cazul activității de producere a energiei termice, lista capacităților de producere a energiei termice deținute de solicitant în proprietate sau folosință, care va cuprinde principalele caracteristici tehnice ale acestora;k)pentru fiecare unitate administrativ-teritorială în care a solicitat acordarea licenței:(i)gradul de contorizare la nivel de branșament;(ii)copie de pe autorizația/autorizațiile de gospodărire a apelor, în termen de valabilitate;(iii)copie de pe autorizația/autorizațiile de mediu, în termen de valabilitate, pentru prestarea serviciilor/ furnizarea activităților pentru care se solicită licența.(2)Solicitanții unei licențe exclusive pentru activitatea de producere de energie termică anexează doar documentele prevăzute la alin. (1) lit. a), b), d), e) și k) pct. (ii) și (iii).(3)Persoanele juridice înregistrate în alte state, care solicită licența pentru a desfășura în România serviciul public de alimentare cu energie termică ori una sau mai multe activități specifice acestuia, anexează, în locul documentelor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), copie de pe certificatul de înmatriculare emis de autoritatea din țara de origine și copie a ultimelor situații financiare depuse la organul fiscal din țara de origine, precum și dovada înființării unui sediu secundar în România, având un obiect de activitate corespunzător serviciilor/activităților pentru care se solicită licența.(4)Solicitantul licenței poate prezenta avizele/acordurile/ autorizațiile prevăzute la alin. (1) lit. k) sau, după caz, solicitările făcute pentru obținerea acestora.
 + 
Articolul 14În vederea acordării unei licențe pentru producerea de energie termică în capacități de producere care au în componență instalații de producere, stocare și respectiv utilizare a biogazului/biometanului, respectiv modificarea unei licențe existente în vederea includerii în condițiile specifice asociate acesteia a unei capacități energetice de acest fel, pe lângă celelalte documente prevăzute, după caz, în prezentul regulament, solicitantul depune la ANRE, anexate cererii de acordare/modificare a licenței:a)autorizația care permite exploatarea instalațiilor de producere, stocare și respectiv utilizare a biogazului/ biometanului, în condițiile reglementărilor ANRE aplicabile în domeniul gazelor naturale; pentru exploatarea instalațiilor de producere, stocare și respectiv utilizare a biogazului, în vederea funcționării în condiții de siguranță a acestor instalații, solicitantul licenței poate opta pentru încheierea unui contract cu un operator economic deținător al autorizației specifice pentru acest tip de obiective, acordate de ANRE în conformitate cu prevederile Regulamentului pentru autorizarea operatorilor economici care desfășoară activități în domeniul gazelor naturale și a condițiilor-cadru de valabilitate aferente autorizațiilor, aprobat prin Ordinul președintelui ANRE nr. 98/2015, cu modificările și completările ulterioare, situație în care contractul se transmite, în copie, anexat cererii de acordare/modificare a licenței;b)procesul-verbal de recepție a punerii în funcțiune a instalației de producere, stocare și respectiv utilizare a biogazului/biometanului, în copie. + 
Articolul 15(1)ANRE poate solicita precizări, completări sau prezentarea integrală a unuia ori a mai multor documente, precum și documentele în format electronic.(2)În cazuri bine justificate ANRE analizează caracterul complet al documentației transmise de solicitant în raport cu documente care sunt similare prin conținut sau efecte celor prevăzute de prezentul regulament.
 + 
Secţiunea a 2-aSoluționarea cererii cu privire la acordarea/modificarea licenței + 
Articolul 16(1)ANRE analizează documentele depuse de solicitant, în vederea acordării/modificării licenței, și, dacă este necesar, transmite solicitantului, în termen de 30 de zile de la înregistrarea documentației, o adresă prin care i se aduce la cunoștință obligația de a face completări, corecturi sau clarificări, cu referire la cererea și documentele depuse.(2)Solicitantul este obligat să transmită informațiile cerute de ANRE în termen de maximum 90 de zile de la primirea cererii de completare a documentației.(3)În cazul în care solicitantul nu răspunde în termenul prevăzut la alin. (2) sau în cazul în care în termen de 6 luni de la data înregistrării cererii documentația transmisă nu este completă, aceasta se clasează automat, ANRE notificând în acest sens solicitantul. + 
Articolul 17În procesul de analiză a documentației, în funcție de calitatea și complexitatea informațiilor prezentate de solicitant, ANRE are dreptul:a)să convoace, la sediul ANRE, reprezentanții legali ai solicitantului, pentru a clarifica aspecte referitoare la documentele depuse;b)să verifice, la fața locului, situația/documentele existente, la solicitarea direcției generale de specialitate; constatările rezultate din aceste verificări se înscriu într-un proces-verbal care se încheie între ANRE și reprezentantul legal al solicitantului;c)să solicite orice alte documente a căror obligație de prezentare rezultă din actele normative ulterioare prezentului regulament sau a căror verificare este necesară în vederea clarificării informațiilor cuprinse în documentația depusă de solicitant.
 + 
Articolul 18(1)După finalizarea procesului de analiză a documentației depuse de solicitant, compartimentul de specialitate din cadrul ANRE întocmește un raport prin care se propune Comitetului de reglementare din cadrul ANRE modul de soluționare a cererii solicitantului.(2)Odată cu finalizarea raportului, ANRE comunică solicitantului tariful de acordare/modificare ce trebuie plătit de solicitant pentru soluționarea cererii sale.(3)Ulterior verificării privind efectuarea de către solicitant a plății tarifului de acordare/modificare a licenței, ANRE programează dezbaterea raportului și a proiectului de decizie pe ordinea de zi a următoarei ședințe a Comitetului de reglementare din cadrul ANRE.(4)Comitetul de reglementare din cadrul ANRE decide în baza raportului întocmit de compartimentul de specialitate din cadrul ANRE, în ședință publică, acordarea, modificarea, suspendarea, retragerea sau refuzul acordării licenței.
 + 
Articolul 19La acordarea sau refuzul de acordare a licenței se iau în considerare, după caz, următoarele elemente rezultate din analizarea documentelor transmise de solicitant:a)conformitatea solicitantului, prin raportare la prevederile art. 7 și 11;b)caracterul complet al documentației, inclusiv în raport cu explicațiile furnizate la solicitarea ANRE cu privire la îndeplinirea cerințelor înscrise în prezentul regulament;c)existența unui cadru tehnico-organizatoric, inclusiv asigurarea personalului calificat și a dotărilor tehnico-materiale, care să permită solicitantului îndeplinirea condițiilor asociate licenței;d)asigurarea resurselor financiare necesare activității pentru care s-a solicitat acordarea licenței, evaluată pe baza documentelor prevăzute în prezentul regulament;e)protecția mediului și contribuția la reducerea emisiilor;f)eficiența energetică, valorificarea eficientă și rațională a resurselor de materie primă energetică;g)natura surselor primare, contribuția la crearea de capacități energetice de producere a energiei termice din surse regenerabile.
 + 
Articolul 20(1)ANRE emite decizia de acordare/modificare a licenței și licența în termen de 30 de zile de la data la care documentația anexată de solicitant cererii sale este completă și corespunde prevederilor prezentului regulament.(2)În cazul în care documentația nu corespunde cerințelor prezentului regulament, ANRE emite decizia privind refuzul de acordare/modificare a licenței.(3)Licența emisă de ANRE este valabilă împreună cu condițiile generale și specifice, care sunt parte integrantă a acesteia și care conțin, în principal:a)date privind titularul licenței;b)obiectul licenței, respectiv serviciul/activitățile pentru care se acordă licența;c)delimitarea unităților administrativ-teritoriale în care titularul de licență poate desfășura serviciul/activitățile care face/fac obiectul licenței, respectiv are dreptul de a presta/furniza serviciul/activitățile licențiat/licențiate, după caz;d)durata de valabilitate a licenței;e)drepturile și obligațiile titularului de licență;f)condițiile privind transferul, modificarea, suspendarea, retragerea licenței;g)prevederi cu privire la controlul realizat de către ANRE și condițiile în care ANRE este îndreptățită să aplice sancțiuni titularului de licență.(4)Condițiile generale asociate licenței sunt prevăzute în anexa nr. 3.(5)Condițiile specifice asociate licenței se aprobă pentru fiecare licență în parte, prin decizia de acordare/modificare a licenței.(6)Licențele produc efecte de la data prevăzută în decizia de aprobare. + 
Articolul 21(1)În cazul acordării licenței, ANRE comunică titularului acesteia:a)decizia președintelui ANRE privind acordarea licenței;b)formularul licenței, întocmit conform modelului prevăzut în anexa nr. 4;c)condițiile specifice asociate licenței, care constituie parte integrantă a acesteia.(2)În cazul refuzului de acordare a licenței, ANRE comunică solicitantului acesteia decizia motivată privind refuzul de acordare a licenței.
 + 
Capitolul IVModificarea licenței și a condițiilor asociate acesteia + 
Articolul 22(1)La cererea titularului, ANRE poate decide modificarea licenței în următoarele situații:a)în cazul unor modificări ale statutului titularului de licență determinate de schimbarea formei juridice, schimbarea denumirii sau schimbarea sediului, respectiv în cazul modificării altor date de identificare ale titularului de licență care sunt înscrise în licență;b)în cazul unor modificări ale statutului titularului de licență determinate de fuziunea sau divizarea titularului licenței;c)în vederea prelungirii valabilității licenței, ca urmare a prelungirii termenului de valabilitate a unor contracte de delegare a serviciului/activității licențiat/licențiate;d)când se impune actualizarea condițiilor specifice asociate licenței în vederea actualizării obiectul licenței, a delimitării unităților administrativ-teritoriale în care titularul de licență are dreptul să desfășoare serviciul/activitățile care face/fac obiectul licenței, respectiv în care are dreptul de a presta/furniza serviciul licențiat/activitățile licențiate; e)când se impune actualizarea condițiilor specifice asociate licenței în vederea actualizării capacităților energetice/ instalațiilor tehnologice prevăzute în licență ori modificării unor caracteristici tehnice ale acestora.(2)Pentru situația prevăzută la alin. (1) lit. a), cererea de modificare a licenței, întocmită conform modelului din anexa nr. 1, va fi însoțită de un certificat constatator emis de oficiul registrului comerțului, în original sau în copie.(3)Pentru situația prevăzută la alin. (1) lit. c), cererea de modificare a licenței, întocmită conform modelului din anexa nr. 1, va fi însoțită de copia actului adițional la contractul de delegare a serviciului licențiat/activității licențiate și copii ale autorizațiilor/avizelor/atestatelor necesare prestării serviciului licențiat/activității licențiate, în termen de valabilitate.(4)Pentru situația prevăzută la alin. (1) lit. d), cererea de modificare a licenței, întocmită conform modelului din anexa nr. 1, va fi însoțită, pentru noile unități administrativ-teritoriale, de copia hotărârii de dare în administrare/contractul de delegare a gestiunii serviciului/activității și copii ale avizelor/acordurilor/ autorizațiilor necesare prestării serviciului/activității sau de pe solicitările efectuate în vederea obținerii acestora, precum și de orice alte documente referitoare la necesitatea modificării licenței.(5)Pentru situația prevăzută la alin. (1) lit. e), cererea de modificare a licenței, întocmită conform modelului din anexa nr. 1, va fi însoțită de acele documente prevăzute de prezentul regulament care fac obiectul modificării în cauză, referitoare la noile capacități energetice/instalații tehnologice și caracteristicile tehnice ale acestora, în cazul punerii în funcțiune a unora noi, ori documentele referitoare la scoaterea din funcțiune a capacităților/instalațiilor existente, în cazul excluderii acestora din licență etc.
 + 
Articolul 23(1)Situațiile prevăzute la art. 22 alin. (1) lit. a), d) și e) sunt notificate ANRE de către titularii de licențe, în termen de 30 de zile de la apariția acestora, însoțite de cererea de modificare a licenței.(2)Situațiile prevăzute la art. 22 alin. (1) lit. b) sunt notificate ANRE cu cel puțin 60 de zile înainte de data la care urmează să aibă loc operațiunea de divizare/fuziune potrivit hotărârii organelor de conducere ale titularilor de licențe, care se transmit în copie, anexate cererii de modificare prevăzute în anexa nr. 1.(3)În situația prevăzută la art. 22 alin. (1) lit. c) titularul solicită ANRE modificarea licenței, în sensul prelungirii duratei de valabilitate a acesteia, în termen de 10 zile de la data prelungirii termenului de valabilitate contractului de delegare a serviciului licențiat/activității licențiate. + 
Articolul 24(1)Modificarea licențelor se face din inițiativa ANRE, cu respectarea egalității de tratament a titularilor și în raport cu natura situației care a determinat modificarea, în cazul în care survin unele schimbări ale circumstanțelor existente la data acordării/modificării licențelor, cum ar fi modificări ale cadrului legislativ și de reglementare incident sau în cazul în care survin evenimente care afectează substanțial activitățile licențiate sau care conduc la imposibilitatea desfășurării activității licențiate.(2)În situația prevăzută la alin. (1), ANRE nu percepe tarif de modificare a licențelor.
 + 
Articolul 25(1)În toate cazurile, ANRE examinează cererea de modificare și dispune, în cazul în care documentația anexată acesteia este completă, după caz:a)acordarea unor licențe noi;b)modificarea licențelor acordate.(2)După modificarea licenței, ANRE comunică titularului de licență decizia de modificare, eliberând acestuia licență și, după caz, condiții specifice asociate licenței noi sau cu un conținut modificat.
 + 
Articolul 26(1)Până la modificarea licenței ca urmare a schimbării denumirii titularului de licență, acesta are dreptul să își desfășoare activitatea în baza licenței existente.(2)În situația prevăzută la art. 22 alin. (1) lit. b), titularul de licență are obligația să asigure continuitatea serviciului/activităților licențiat/licențiate până la obținerea licenței de către noul operator sau modificarea licenței acestuia, dar nu mai mult de 90 de zile de data la care are loc operațiunea de divizare/fuziune.
 + 
Capitolul VProcedura de suspendare și retragere a licențelor + 
Articolul 27(1)În caz de neîndeplinire de către titularul licenței a obligațiilor sale legale prevăzute în legislația primară sau în cea secundară, precum și în caz de nerespectare a condițiilor asociate licenței, constatate de ANRE din oficiu ori la sesizarea unor terți sau la notificarea de către titular, ANRE va aplica măsurile prevăzute la alin. (2) sau (3), după caz.(2)În cazul în care neîndeplinirea sau nerespectarea obligațiilor nu este imputabilă titularului de licență, ANRE dispune, după caz:a)acordarea unui termen de conformare de maximum 6 luni titularului licenței respective, în cazul în care situația creată se poate remedia, sub sancțiunea suspendării licenței;b)retragerea licenței, în cazul în care situația creată este iremediabilă.(3)În cazul în care neîndeplinirea sau nerespectarea obligațiilor este imputabilă titularului de licență, ANRE dispune, după caz:a)suspendarea licenței pe o perioadă stabilită, pentru remedierea situației create, dacă aceasta este remediabilă; saub)retragerea licenței, dacă situația creată este iremediabilă.(4)Suspendarea și retragerea licenței se aprobă prin decizie a președintelui ANRE și produce efecte de la data stabilită de ANRE în cuprinsul acesteia. Decizia se comunică titularului și se publică pe pagina de internet a ANRE.(5)În cazul încetării motivelor care au condus la suspendarea licenței, ANRE emite o decizie de încetare a suspendării, care produce efecte la data stabilită de ANRE în cuprinsul acesteia. + 
Articolul 28(1)Pe lângă situațiile prevăzute la art. 27, ANRE suspendă titularului licența în următoarele situații:a)la cererea motivată, transmisă de titularul licenței și aprobată de ANRE;b)dacă altă instituție publică a suspendat valabilitatea unuia dintre documentele care au stat la baza acordării licenței (autorizație, acord, aviz, contract, permis sau aprobare) conform prevederilor prezentului regulament;c)dacă înființarea/funcționarea capacităților energetice sau a uneia ori mai multora dintre componentele acestora pune în pericol sau dăunează persoanelor fizice, proprietății și/sau mediului înconjurător, situație constatată de o autoritate/instituție publică sau de o instanță de judecată;d)pe parcursul verificărilor întreprinse de ANRE cu privire la o contestație având ca obiect acordarea licenței.(2)În cazul în care înființarea/funcționarea capacităților energetice se realizează cu încălcarea drepturilor de proprietate și/sau folosință asupra unor bunuri imobile ale altor persoane fizice/juridice, suspendarea licenței se realizează numai pe baza unei hotărâri judecătorești definitive care stabilește încălcarea drepturilor respective.(3)Titularul autorizației și/sau licenței este obligat să notifice ANRE situațiile prevăzute la alin. (1) lit. b) și c), în termen de 8 zile de la apariția acestora. + 
Articolul 29(1)Pe lângă situațiile prevăzute la art. 27, ANRE retrage titularului licența în următoarele cazuri:a)la cererea motivată a titularului licenței, aprobată de ANRE;b)în cazul decăderii, incapacității sau falimentului titularului;c)la încetarea concesiunii sau a locațiunii capacităților energetice exploatate ori la vânzarea acestora de către titular;d)în cazurile în care rezilierea/retragerea/anularea de către emitent sau expirarea valabilității unuia dintre actele (autorizație, acord, aviz, contract, permis sau aprobare) care au stat la baza acordării licenței conform prevederilor prezentului regulament conduce la imposibilitatea desfășurării activităților permise de licență sau a respectării condițiilor asociate acestora;e)încetarea valabilității titlului legal privind deținerea de bunuri imobile în sau pe care se amplasează capacitățile energetice sau încetarea valabilității titlului legal privind deținerea capacităților energetice, care conduce la imposibilitatea desfășurării activității permise de licență, constatată prin hotărâre judecătorească definitivă;f)în cazul prezentării unor dovezi (ordine de restricționare sau de interzicere a activității, hotărâri judecătorești etc.) emise de o autoritate publică, ce atestă că înființarea/funcționarea capacităților energetice sau a uneia ori mai multora dintre componentele acestora pune în pericol sau dăunează grav persoanelor fizice, proprietății și/sau mediului înconjurător;g)ca rezultat al unei contestații referitoare la acordarea licenței, care a fost soluționată favorabil.(2)Titularul autorizației și/sau licenței este obligat să notifice ANRE situațiile prevăzute la alin. (1) lit. b)-f), în termen de 8 zile de la apariția acestora.(3)În situația prevăzută la alin. (1) lit. a) și d), titularul de licență are obligația să asigure continuitatea prestării/furnizării serviciului/activității licențiat/licențiate până la preluarea gestiunii serviciului/activității de către un nou operator, dar nu mai mult de 90 de zile.(4)În situația prevăzută la alin. (1) lit. a), titularul de licență trebuie să facă dovada că a înștiințat autoritățile administrației publice locale, precum și ANRE despre intenția de încetare a prestării/furnizării serviciului licențiat/activității licențiate, cu cel puțin 6 luni înainte de data depunerii la ANRE a cererii de retragere a licenței.(5)În cazul în care retragerea licenței se face din inițiativa ANRE, aceasta se notifică operatorului cu cel puțin 90 de zile înainte, perioadă în care operatorul este obligat să presteze/furnizeze serviciul în condițiile hotărârii de dare în administrare sau a hotărârii de atribuire a contractului de delegare a gestiunii serviciului/activităților.
 + 
Articolul 30În situația în care un titular de licență prestează/furnizează serviciul licențiat/activitatea licențiată în mai multe unități administrativ-teritoriale, ANRE decide, în condițiile prevăzute la art. 27, 28 sau 29, după caz, suspendarea/retragerea permisiunii de a presta/furniza serviciul/activitatea dintr-o unitate administrativ-teritorială. + 
Articolul 31În timpul sezonului rece, operațiunile de suspendare ori de retragere a unei licențe sunt permise doar cu avizul favorabil al autorității administrației publice locale care are atribuții privind asigurarea continuității serviciului public de alimentare cu energie termică la nivelul unității administrativ-teritoriale, potrivit legii. + 
Articolul 31^1(1)În cazul retragerii licenței operatorului dintr-o unitate administrativ-teritorială, în vederea asigurării continuității serviciului public de alimentare cu energie termică și în contextul prevederilor art. 8 alin. (1), ANRE poate decide acordarea unei licențe cu caracter provizoriu persoanei juridice care a câștigat licitația de delegare a gestiunii serviciului/activităților sau care beneficiază de delegare directă, în condițiile prezentării de către aceasta a actului administrativ de atribuire a serviciului sau a contractului de delegare a gestiunii.(2)Licența cu caracter provizoriu este valabilă până la data la care titularul acesteia obține licența cu caracter definitiv emisă în condițiile prezentului regulament, dar nu mai mult de 90 de zile de la data emiterii acesteia.(3)În cazul acordării licenței cu caracter provizoriu se aplică tarifele și contribuțiile stabilite prin ordin al președintelui ANRE, în condițiile legii.(la 27-07-2021,
Capitolul V a fost completat de Articolul I din ORDINUL nr. 90 din 27 iulie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 735 din 27 iulie 2021
)
 + 
Capitolul VIDispoziții tranzitorii și finale + 
Articolul 32(1)Licențele acordate de ANRSC operatorilor de servicii publice de alimentare cu energie termică produsă centralizat, care au trecut în sfera de competență a ANRE, își păstrează valabilitatea până la expirare, cu obligația titularului de a respecta prevederile prezentului regulament. (2)Orice prevederi contrare prezentului regulament, cuprinse în condițiile asociate licențelor prevăzute la alin (1), se abrogă/nu mai produc efecte de la data intrării în vigoare a prezentului regulament.
 + 
Articolul 33Licențele nu pot fi transferate în întregime sau în parte. Orice transfer efectuat este nul de drept și determină retragerea imediată a licenței. + 
Articolul 34Eliberarea de duplicate ale licenței se face la cererea motivată a titularului, în situații considerate justificate de ANRE, după achitarea unui tarif de eliberare a duplicatului, aprobat prin ordin al președintelui ANRE. + 
Articolul 35Deciziile ANRE cu privire la acordarea, refuzul acordării, modificarea, suspendarea sau retragerea autorizației/licenței pot fi atacate în contencios administrativ la Curtea de Apel București în condițiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 36Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentul regulament.
 + 
Anexa nr. 1 la regulament
Model de cerere pentru acordarea/modificarea licenței
Către: Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul EnergieiDomnule președinte,Subsemnatul, ……………….., în calitate de ……………………………….(prenumele și numele) (director general/administrator unic)la operatorul economic înregistrat la oficiul registrului comerțului cudenumirea ……………………………………………………,(denumirea companiei naționale/societății/regiei autonome)având forma juridică de ………… (C.N./S.A./S.R.L./R.A.), înregistrat în registrulcomerțului cu nr. J/…/……., având codul unic de înregistrare ……………………,cu sediul social în …………………………………………………………….,(denumirea comunei/orașului/municipiului, strada, nr. , județul, codul poștal)nr. telefon …….., nr. fax …….., și contul ………………………………….(specificația/numărul de cont/ROL)deschis la banca …………………………………………,(denumirea băncii comerciale)sucursala ………………………………………………………………………,(denumirea/localizarea sucursalei unde este deschis contul companieinaționale/societății/regiei autonome)solicit ……………………………………… pentru ………………,(acordarea unei licențe/modificarea licenței) (serviciul)respectiv pentru activitatea/activitățile de ……. în următoarea/următoarele unitățiadministrativ-teritoriale …………………… din județul ……………………. .(municipiu/oraș/comună)Vă aduc la cunoștință că, în scopul comunicării cu Autoritatea Națională de Reglementareîn Domeniul Energiei, pot fi contactat prin telefon/fax la nr. ……………………. .*)(nr. telefon/fax)Cererea este însoțită de documentele specifice, a căror listă este anexată prezentei.Cunoscând prevederile Codului penal privind falsul în declarații, certific pe propriarăspundere veridicitatea și autenticitatea tuturor documentelor transmise.Data Semnătura reprezentantului legal…….. ………………………………Notă
*) Se va trece atât telefonul solicitantului persoană juridică, cât și cel al reprezentantului legal.
 + 
Anexa nr. 2 la regulament
Lista cuprinzând dotările tehnico–materiale ale solicitantului

Nr. crt. Dotare Nr. buc. În proprietate/Închiriate de la …., în baza Contractului nr. … din …./deținute conform ….
Buldoexcavator
1
2
Automacara
1
2
Mijloace de transport (autobasculantă, tractor cu remorcă etc.)
1
2
Motopompă
1
2
Aparat de sudură manual cu arc electric
1
2
Aparat de sudură cu flacără oxiacetilenică
1
2
Freza pentru tăiat îmbrăcăminți asfaltice
1
2
Aparate de măsurare, încercare și verificare
1
2

Prin prezenta listă certific, pe propria răspundere, faptul că:a)toate dotările tehnico-materiale precizate în tabelul de mai jos sunt deținute de operatorul economic pe care îl reprezint și pot fi verificate de ANRE;

b)aparatele de măsurare, încercare și verificare care fac parte din dotarea tehnico-materială a operatorului economic pe care îl reprezint respectă prevederile legale în domeniul metrologic.Data ………………………………..Numele și prenumele ………………………………… + 
Anexa nr. 3 la regulament
CONDIȚIILE GENERALE
asociate licenței pentru desfășurarea de activități specifice serviciului public de alimentare cu energie termică
I.Cadrul general + 
Articolul 1Prezentul document stabilește condițiile generale în care este valabilă licența pentru prestarea serviciului public de alimentare cu energie termică, denumit în continuare serviciu, și, după caz, pentru desfășurarea de activități specifice serviciului, denumită în continuare licența. + 
Articolul 2Obiectul licenței îl reprezintă acordarea permisiunii de a presta serviciul și/sau de a desfășura activități specifice serviciului, prin exploatarea comercială a capacităților energetice ce alcătuiesc sistemele de alimentare centralizată cu energie termică – SACET, organizate în unitățile administrativ-teritoriale, precizate în condițiile specifice asociate licenței. + 
Articolul 3Titularul licenței este responsabil pentru respectarea condițiilor specifice și condițiilor generale asociate licenței, denumite în continuare condițiile licenței sau condiții. + 
Articolul 4Următorii termeni utilizați în textul condițiilor licenței sunt definiți după cum urmează:1.Lege – Legea serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și Legea serviciului public de alimentare cu energie termică nr. 325/2006, cu modificările ulterioare;2.Regulament – Regulamentul pentru acordarea licențelor în domeniul serviciului de alimentare centralizată cu energie termică, aprobat prin ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 28/2017;3.Autoritatea competentă – Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), cu sediul în București, str. Constantin Nacu nr. 3, sectorul 2, http://www.anre.ro, e-mail: anre@anre.ro4.licență – licența acordată de ANRE în condițiile Legii și ale Regulamentului, pentru prestarea serviciului public de alimentare cu energie termică, denumit în continuare serviciu, și, după caz, pentru desfășurarea de activități specifice serviciului;5.titularul licenței – persoana căreia i-a fost acordată licența, nominalizată pe formularul licenței, precum și în condițiile specifice asociate licenței;6.raport anual – document întocmit de titularul licenței, referitor la activitățile ce fac obiectul licenței, având formatul și conținutul prevăzute în metodologia emisă de autoritatea competentă;7.regulamentul serviciului – Regulament al serviciului public de alimentare cu energie termică elaborat de către autoritatea administrației publice locale în conformitate cu Regulamentul-cadru al serviciului public de alimentare cu energie termică, în vigoare;8.caietul de sarcini al serviciului – Caietul de sarcini pentru prestarea serviciului public de alimentare cu energie termică și pentru exploatarea SACET, elaborat de către autoritatea administrației publice locale în conformitate cu caietul de sarcini-cadru pentru realizarea serviciului public de alimentare cu energie termică prin SACET, în vigoare;9.sistem de alimentare centralizată cu energie termică (SACET) – ansamblul instalațiilor tehnologice, echipamentelor și construcțiilor, denumite și capacități energetice, situate într-o zonă precis delimitată, legate printr-un proces tehnologic și funcțional comun, destinate producerii, transportului și distribuției energiei termice prin rețele termice pentru cel puțin 2 utilizatori;10.serviciu public de alimentare cu energie termică – serviciu public de interes general care cuprinde totalitatea activităților desfășurate în scopul alimentării centralizate cu energie termică a cel puțin 2 utilizatori racordați la SACET.
II.Drepturi ale titularului licenței + 
Articolul 5(1)Titularul licenței are dreptul de a presta serviciul public de alimentare cu energie termică în unitățile administrativ-teritoriale care sunt precizate în condițiile specifice asociate licenței; în acest scop, titularul licenței exploatează sistemele de alimentare centralizată cu energie termică sau componente ale acestora, conform precizărilor din condițiile specifice asociate licenței.(2)Pe durata de valabilitate a licenței, titularul licenței de la alin. (1) are dreptul:a)să vândă energia termică utilizatorilor și/sau consumatorilor finali racordați la SACET, conform reglementărilor în vigoare;b)să presteze serviciile și să încaseze tarifele de transport, distribuție și furnizare a energiei termice, stabilite și aprobate conform prevederilor legale în vigoare;c)să beneficieze de acces la rețelele termice de interes public prin care se asigură serviciile de transport/distribuție a energiei termice, în condiții reglementate;d)alte drepturi prevăzute de Lege.(3)Titularul licenței care desfășoară exclusiv activitatea de producere a energiei termice are dreptul:a)să beneficieze de acces la rețelele termice de interes public prin care se asigură serviciile de transport/distribuție a energiei termice, în condiții reglementate;b)să comercializeze energia termică produsă în capacitățile energetice precizate în condițiile specifice asociate licenței, conform reglementărilor în vigoare;c)alte drepturi prevăzute de Lege.
 + 
Articolul 6(1)Asupra terenurilor și bunurilor proprietate publică sau privată a altor persoane fizice ori juridice și asupra activităților desfășurate de persoane fizice sau juridice în vecinătatea capacităților energetice/componentelor SACET ce fac obiectul licenței, titularul licenței beneficiază de drepturile prevăzute de Lege, pe care le poate exercita numai în condițiile Legii.(2)Pentru protecția și funcționarea normală a capacităților energetice și a anexelor acestora, precum și pentru evitarea punerii în pericol a persoanelor, bunurilor și mediului se instituie zone de protecție și de siguranță, care se determină de către titularul licenței, pentru fiecare capacitate ce face obiectul licenței, respectiv pentru componentele acestora, în conformitate cu normele tehnice în vigoare.
 + 
Articolul 7(1)Pe durata de valabilitate a licenței titularul licenței are dreptul:a)de a întrerupe livrarea energiei termice către furnizorii, respectiv utilizatorii și/sau consumatorii de energie termică cu care se află în relații contractuale, conform clauzelor din contractele încheiate;b)de a înceta desfășurarea activităților care fac obiectul licenței, cu obligația de a notifica anticipat clienții, în modul stabilit prin contractele comerciale încheiate.(2)Anterior exercitării dreptului prevăzut la alin. (1) față de furnizorii, respectiv utilizatorii și/sau consumatorii de energie termică debitori, conform relației contractuale cu aceștia, titularul licenței va parcurge succesiv următoarele etape:a)negocierea (re)eșalonării datoriilor;b)acordarea unui preaviz de sistare a livrării energiei termice de 5 zile lucrătoare;c)reducerea puterii termice asigurate furnizorilor/utilizatorilor și/sau consumatorilor de energie termică, în conformitate cu anexele contractelor semnate, prin reduceri de debit de agent termic, după grafice stabilite cu aceștia, acolo unde condițiile tehnice permit acest lucru;d)reducerea puterii termice asigurate furnizorilor/utilizatorilor și/sau consumatorilor de energie termică, în conformitate cu anexele contractelor semnate, prin reduceri ale temperaturii de tur, acolo unde condițiile tehnice permit acest lucru.(3)Titularul licenței realizează manevrele de întrerupere a livrării de energie termică sau de reducere a puterii prevăzute la alin. (1), corelat cu nivelul de putere termică și cantitățile de energie termică stabilite prin contractele încheiate. Dacă după finalizarea procedurii legale de urmărire a debitorilor se dovedește că plata nu a fost efectuată, debitorul fiind de rea-credință, titularul licenței poate înceta livrarea energiei termice până la recuperarea creanțelor.(4)Titularul licenței se va asigura că nu contravine prevederilor legale în vigoare, înainte de a întrerupe alimentarea cu energie termică pentru următoarele categorii de consumatori: spitale, policlinici, stații de salvare, cămine de bătrâni, leagăne de copii, grădinițe, creșe, cămine studențești, cămine de persoane cu handicap, centre de resocializare minori, școli și unități militare.
 + 
Articolul 8Titularul licenței se poate adresa autorității competente pentru soluționarea disputelor sau neînțelegerilor cu alte persoane fizice sau juridice în situația în care astfel de proceduri sunt prevăzute în Lege sau în reglementările în vigoare. + 
Articolul 9Deciziile autorității competente cu privire la modificarea, suspendarea sau retragerea licenței, precum și cele cu privire la aplicarea sancțiunilor, generate de încălcarea prevederilor condițiilor licenței sau ale Legii, pot fi atacate de titularul autorizației la instanța judecătorească competentă. + 
Articolul 10Activitățile ce fac obiectul licenței sunt de interes public, în sensul dispozițiilor Legii, cu excepția celor care sunt destinate exclusiv satisfacerii consumului propriu al titularului licenței.
III.Obligații ale titularului licenței  + 
Secţiunea 1Respectarea legilor și reglementărilor + 
Articolul 11(1)Pe toată durata de valabilitate a licenței, titularul licenței va respecta prevederile:– legii, inclusiv a modificărilor aduse ulterior acesteia;– contractului de delegare a gestiunii serviciului;– licenței, împreună cu condițiile licenței;– reglementărilor emise de autoritatea competentă;– normativelor, prescripțiilor și altor acte normative în vigoare în domeniul serviciilor publice de alimentare cu energie termică sau impuse de cadrul normativ în vigoare.(2)Titularul licenței are obligația de a participa, la solicitarea autorității competente, la elaborarea sau revizuirea reglementărilor, normativelor, prescripțiilor ori a altor acte normative din domeniul serviciilor publice de alimentare cu energie termică.
 + 
Secţiunea a 2-aObligații privind comercializarea energiei termice + 
Articolul 12Titularul licenței nu va încheia contracte care să conțină prevederi neconforme cu obligațiile din licență și din contractele-cadru aprobate de autoritatea competentă.
 + 
Secţiunea a 3-aObligații privind măsurarea energiei termice + 
Articolul 13(1)Titularul licenței este obligat să realizeze activitatea de măsurare a energiei termice conform reglementărilor aplicabile.(2)Titularul licenței verifică și întreține periodic grupurile de măsurare a energiei termice care îi aparțin, la termenele stabilite prin reglementările metrologice în vigoare sau ori de câte ori este necesar.
 + 
Articolul 14Titularul licenței este obligat să asigure accesul părților cu care se află în relații contractuale, pentru verificarea grupurilor de măsurare a energiei termice. Titularul licenței este obligat să permită ca utilizatorii rețelelor termice să instaleze suplimentar grupuri de măsurare a energiei termice, la cererea acestora și pe cheltuiala lor.
 + 
Secţiunea a 4-aFacturarea energiei termice + 
Articolul 15(1)Factura emisă de către titularul licenței în vederea încasării contravalorii energiei termice vândute va conține suficiente date pentru identificarea sumelor calculate conform obligațiilor din contractele încheiate, respectând oricare dintre cerințele aplicabile, specificate de instrucțiuni/acte normative în vigoare.(2)Titularul licenței va factura energia termică livrată furnizorilor de energie termică sau, după caz, utilizatorilor/ consumatorilor de energie termică racordați direct, pe baza indicațiilor contoarelor de energie termică pentru decontare stabilite prin contractele încheiate.
 + 
Secţiunea a 5-aConducerea operativă a SACET + 
Articolul 16Titularul licenței pentru prestarea serviciului public de alimentare cu energie termică asigură realizarea condițiilor tehnice și a indicatorilor de performanță ai serviciului, astfel cum au fost stabiliți de autoritatea administrației publice locale în regulamentul serviciului și în caietul de sarcini al serviciului. + 
Articolul 17Titularul licenței pentru prestarea serviciului public de alimentare cu energie termică asigură funcția de dispecer coordonator în cadrul SACET. Acesta asigură disponibilitățile de natură tehnico-economică și financiară, inclusiv rezervele de capacitate care să permită, în funcție de cerințele utilizatorilor/consumatorilor finali de energie termică, creșterea sau restrângerea cantitativă a serviciului, la același nivel de calitate. + 
Articolul 18Titularul licenței pentru producerea de energie termică este obligat să respecte instrucțiunile și comenzile transmise operativ de către dispecerul SACET.  + 
Articolul 19Titularul licenței pentru producerea de energie termică organizează și desfășoară conducerea prin dispecer a instalațiilor de producere a energiei termice pe care le exploatează. Relațiile necesare dintre compartimentul de dispecer organizat de titularul licenței și dispecerul coordonator al SACET se stabilesc în cadrul convențiilor de exploatare încheiate între cele două dispecerate, precizându-se totodată atribuțiile fiecăruia, cu respectarea reglementărilor în vigoare.
 + 
Secţiunea a 6-aObligații privind capacitățile energetice ce fac obiectul licenței + 
Articolul 20(1)Titularul licenței are obligația de a menține în funcțiune capacitățile de la data preluării în exploatare, cu excepția cazurilor în care realizarea serviciului în condiții de eficiență tehnico-economică și adaptabilitate la cerințele utilizatorilor necesită extinderea sau restrângerea acestora.(2)Titularul licenței are obligația ca pe durata licenței să dețină, în termen de valabilitate, toate avizele, acordurile și/sau autorizațiile și certificatele, care dovedesc conformitatea cu reglementările și actele normative în vigoare, referitoare la montarea, instalarea, exploatarea, repararea și verificarea aparatelor consumatoare de combustibili, a recipientelor mecanice sub presiune, a cazanelor de abur și de apă fierbinte, a conductelor de abur și de apă fierbinte sub presiune și a sistemelor de automatizare aferente centralelor termice. (3)Titularul licenței se va asigura că dispune de personal calificat și autorizat, iar organizarea internă de personal permite îndeplinirea în condiții de siguranță a activităților specifice serviciului.(4)Titularul licenței are obligația de a întreprinde acțiunile necesare pentru a desfășura și/sau a contracta cu terți lucrările necesare pentru a asigura siguranța în funcționare și disponibilitatea capacităților energetice a căror exploatare comercială face obiectul licenței, în conformitate cu obligațiile asumate prin contractele încheiate pentru livrarea de energie termică.(5)Pentru a menține capacitatea de producție și eficiența exploatării, titularul licenței va asigura urmărirea sistematică a comportării construcțiilor și a echipamentelor energetice și va efectua lucrările corespunzătoare de mentenanță în baza unui program de asigurare a mentenanței.(6)În scopul creșterii eficienței și disponibilității în exploatare a capacităților energetice ce fac obiectul licenței, titularul licenței va realiza treptat, pe criterii economice, reabilitarea și retehnologizarea acestora sau, după caz, conservarea ori dezafectarea lor.
 + 
Secţiunea a 7-aUtilizarea eficientă a resurselor energetice + 
Articolul 21Titularul licenței are obligația de a întocmi bilanțul energetic pentru fiecare dintre activitățile specifice serviciului și de a furniza rezultatele obținute autorității administrației publice locale în vederea exercitării atribuțiilor sale, în conformitate cu prevederile legii.
 + 
Secţiunea a 8-aProtecția mediului, bunurilor și persoanelor + 
Articolul 22(1)Titularul licenței se va asigura că în desfășurarea activităților nu încalcă dispozițiile legale în vigoare referitoare la protecția mediului și gospodărirea apelor. Titularul licenței este obligat să dețină, pe toată durata de valabilitate a licenței, toate acordurile, avizele și autorizațiile prevăzute de legislația în domeniul protecției mediului și gospodărirea apelor.(2)Titularul licenței trebuie să asigure instituirea și menținerea, în condițiile Legii, a zonelor de protecție și de siguranță, asociate funcționării normale a capacităților energetice, determinate în conformitate cu normele tehnice aplicabile.(3)În condițiile reglementărilor în vigoare, titularul licenței este obligat să plătească despăgubiri utilizatorului în cazul deteriorării unor instalații de utilizare a energiei termice, afectării sau punerii în pericol a sănătății, în situația în care parametrii agentului termic au înregistrat abateri mai mari decât cei admiși în reglementările tehnice în vigoare.(4)Plata despăgubirilor se face cu respectarea condițiilor prevăzute în contractul de furnizare, pe baza documentației economice întocmite de operatori economici de specialitate, a unor expertize sau a documentelor justificative prezentate de utilizator.
 + 
Secţiunea a 9-aAsigurarea în condiții nediscriminatorii a accesului la serviciul public + 
Articolul 23(1)Titularul licenței are obligația de a asigura egalitatea de tratament a utilizatorilor, în condiții contractuale.(2)Titularul licenței are obligația de a presta/furniza serviciul numai pe bază de contracte conforme contractelor-cadru prevăzute de legislația în vigoare.(3)Pentru realizarea obligațiilor din licență, titularului licenței nu îi este permis să perceapă utilizatorilor alte sume bănești, în afara celor facturate pe baza prețurilor/tarifelor aprobate conform Legii.(4)Titularul licenței se va prezenta la audieri, atunci când autoritatea administrației publice locale îl convoacă pentru a media și soluționa conflictele dintre acesta și utilizatorii serviciului, potrivit competențelor sale legale.
 + 
Secţiunea a 10-aSepararea situațiilor contabile + 
Articolul 24(1)În conformitate cu cerințele legale, pentru activitățile ce fac obiectul licenței, titularul licenței întocmește situații contabile distincte (defalcate/detaliate separat), așa cum ar trebui să se procedeze în cazul în care activitățile respective ar fi efectuate de către operatori economici separați. Totodată, situațiile contabile pentru activitățile ce fac obiectul licenței trebuie să fie prezentate separat de acelea asociate altor activități comerciale incluse în obiectul său de activitate, aprobat prin actul constitutiv.(2)Situațiile contabile se întocmesc astfel încât veniturile și cheltuielile asociate activităților autorizate prin licență să fie identificabile în registrele titularului licenței, separat de cele asociate altor activități pe care le desfășoară.(3)Titularul licenței indică în scris care sunt regulile adoptate la alocarea veniturilor și cheltuielilor avute în vedere la separarea situațiilor contabile.(4)Titularul licenței se asigură că ținerea situațiilor contabile în conformitate cu cerințele acestei condiții din licență este efectivă pe durata de valabilitate a licenței.(5)În cazul în care există cheltuieli comune între activitățile ce fac obiectul licenței și alte activități ale titularului licenței, acesta va prezenta, la cererea autorității competente, documentele ce stabilesc baza lor de repartizare și rezultatele obținute după această repartizare.
 + 
Secţiunea a 11-aEliminarea subvenționărilor încrucișate + 
Articolul 25În conformitate cu dispozițiile legii, titularului licenței îi este interzisă subvenția încrucișată între activitățile ce fac obiectul licenței și alte activități pe care acesta le desfășoară.
 + 
Secţiunea a 12-aMenținerea activelor + 
Articolul 26(1)Titularul licenței notifică autorității competente, cu 60 de zile lucrătoare înainte, intenția de a se efectua operațiuni (inclusiv fuziuni sau divizări) în urma cărora activele corporale destinate activităților autorizate prin licență se vor transmite sau vor aparține altei/altor persoane.(2)Efectuarea operațiunilor menționate la alin. (1) va conduce, după caz, la modificarea sau retragerea licenței. Autoritatea competentă va comunica titularului licenței modalitatea prin care va fi soluționată situația creată ca urmare a punerii în aplicare a intenției notificate de titularul licenței.
 + 
Secţiunea a 13-aFurnizarea de informații autorității competente și asigurarea liberului acces la informațiile de interes public privind serviciul + 
Articolul 27În conformitate cu prevederile reglementărilor în vigoare, titularul licenței va furniza autorității competente datele și informațiile care îi sunt necesare în exercitarea atribuțiilor sale. + 
Articolul 28Titularul licenței întocmește și transmite autorității competente un raport anual referitor la activitățile ce fac obiectul licenței, având formatul și conținutul prevăzute în metodologia emisă de autoritatea competentă.  + 
Articolul 29(1)Titularul licenței este obligat să informeze autoritatea competentă despre:a)orice fapt care constituie o încălcare a condițiilor licenței de către titularul licenței, indiferent de cauză, în termen de 8 zile de la depistarea acesteia de către titularul licenței;b)schimbarea reprezentantului legal al titularului licenței, în termen de 10 zile lucrătoare de la producerea acesteia;c)modificări ale statutului titularului de licență determinate de fuziunea, divizarea, transformarea, schimbarea denumirii, a sediului social, a structurii acționariatului, a capitalului social sau a patrimoniului, în termen de 30 de zile de la producerea acestora; în cazul divizării sau fuziunii, se va respecta și condiția de informare prealabilă prevăzută în condițiile licenței la secțiunea „Menținerea activelor“;d)modificarea adresei de corespondență care, potrivit condițiilor licenței, a fost notificată ca fiind o cale de comunicare cu autoritatea competentă, în termen de 10 zile înainte ca modificarea să devină efectivă;e)modificarea datelor de contact (telefon, fax etc.), în termen de 10 zile de la producerea modificării;f)în cazul decăderii, incapacității sau al falimentului titularului licenței, în termen de 8 zile de la apariția situației respective;g)încetarea concesiunii sau a locațiunii serviciului/capacității energetice exploatate comercial în baza licenței ori la vânzarea acesteia, în termen de 8 zile de la apariția situației respective;h)anularea de către emitent sau încetarea valabilității unuia dintre actele (autorizație, acord, aviz, permis sau aprobare) care au stat la baza acordării licenței, care conduce la imposibilitatea desfășurării activităților permise de licență sau la respectarea condițiilor licenței, în termen de 8 zile de la apariția situației respective;i)încetarea valabilității titlului legal privind deținerea de bunuri imobile în sau pe care se amplasează capacitățile energetice exploatate comercial potrivit licenței, în termen de 8 zile de la apariția situației respective;j)modificarea caracteristicilor tehnice ale capacităților energetice exploatate comercial în baza licenței, astfel cum acestea sunt precizate în condițiile specifice ale licenței.(2)Odată cu notificarea privind modificări ale statutului determinate de schimbarea formei juridice, schimbarea denumirii sau schimbarea sediului, titularul licenței va transmite autorității competente și cererea de modificare a licenței conform prevederilor regulamentului.
 + 
Articolul 30Pentru a se asigura de îndeplinirea condițiilor licenței și a tuturor legilor aplicabile, autoritatea competentă poate cere, examina și copia, în condițiile și cu respectarea prevederilor legale, orice informații, înregistrări și documente ale titularului licenței, pe care le consideră legate în vreun fel de afacerile și activitățile acestuia în sectorul energiei termice.  + 
Articolul 31Titularul licenței are obligația de a pune la dispoziția celor interesați toate informațiile de interes public, privind serviciul prestart.  + 
Articolul 32(1)Titularul licenței va menține în funcțiune un sistem organizat sub formă de centre de relații cu clienții, prin care poate primi și/sau oferi date, informații privind orice situație sau împrejurare care afectează siguranța, disponibilitatea și/sau continuitatea prestării/furnizării serviciului și asigură transmiterea spre competentă soluționare a problemelor de orice natură în relațiile titularului licenței cu clienții. Prin sistemul instituit se vor oferi informații cu titlu gratuit.(2)Titularul licenței va face publică orice schimbare de adresă, număr de telefon/fax, adresă electronică, prin care se asigură comunicarea cu clienții.
IV.Interdicția de transfer al licenței + 
Articolul 33Licența este valabilă pentru prestarea serviciului public de alimentare cu energie termică și, după caz, pentru desfășurarea de activități specifice serviciului public de alimentare cu energie termică, conform precizărilor din condițiile specifice asociate licenței. + 
Articolul 34(1)Titularul licenței are obligația de a desfășura activitățile specifice licenței în cadrul organizării proprii, fără a putea transfera unor terți drepturile și obligațiile care îi revin conform licenței.(2)Titularul licenței nu poate transfera licența, orice transfer fiind nul de drept.
V.Control și sancțiuni + 
Articolul 35Autoritatea competentă controlează îndeplinirea de către titularul licenței a condițiilor licenței, scop în care poate:a)analiza documentele transmise de titularul licenței conform condițiilor licenței;b)controla, atunci când consideră oportun, documentele contabile ale titularului licenței și/sau comanda efectuarea unui audit contabil al activității acestuia;c)verifica, la solicitarea argumentată a unei terțe persoane sau din proprie inițiativă, comportamentul titularului licenței pe piața de energie electrică;d)exercita alte atribuțiile de control, conform Legii. + 
Articolul 36Dacă autoritatea competentă constată că titularul licenței nu a respectat legea sau una sau mai multe dintre condițiile licenței, autoritatea competentă poate aplica sancțiuni, în temeiul și conform dispozițiilor Legii și ale reglementărilor aplicabile, inclusiv poate suspenda/retrage licența.
VI.Suspendarea/Retragerea licenței + 
Articolul 37(1)Autoritatea competentă poate suspenda/retrage licența în cazurile prevăzute în regulament, procedând conform prevederilor acestuia.(2)Autoritatea competentă comunică titularului licenței suspendarea/retragerea licenței, motivele de suspendare/ retragere, precum și condițiile pe care titularul licenței trebuie să le îndeplinească pentru încetarea suspendării.(3)Autoritatea competentă poate dispune încetarea suspendării licenței în termen de 5 zile lucrătoare de la data la care titularul licenței face dovada cu privire la îndeplinirea condițiilor de încetare a suspendării. + 
Articolul 38(1)Autoritatea competentă comunică în scris titularului licenței, cu cel puțin 10 zile lucrătoare înainte, data la care urmează să suspende/să retragă licența, precum și motivul care determină această măsură.(2)În termen de 5 zile lucrătoare de la primirea unei comunicări privind suspendarea/retragerea licenței, titularul licenței poate transmite autorității competente o explicație referitoare la condițiile invocate de aceasta privind suspendarea/retragerea licenței, precum și orice dovezi pe care le consideră adecvate pentru a opri emiterea deciziei de suspendare/retragere a licenței.(3)Notificarea prealabilă din partea autorității competente nu este necesară dacă suspendarea/retragerea licenței se face ca urmare a solicitării titularului licenței sau în cazul falimentului acestuia.
VII.Modificarea licenței + 
Articolul 39(1)Ca urmare a unei cereri scrise a titularului licenței sau din proprie inițiativă, autoritatea competentă poate modifica licența procedând conform prevederilor regulamentului.(2)În cazul unor modificări ale statutului titularului licenței, determinate de fuziunea, divizarea, transformarea sau schimbarea denumirii, autoritatea competentă examinează cererea de modificare și documentația anexată acesteia și dispune, dacă solicitarea este întemeiată, după caz:a)retragerea licenței și acordarea unei licențe noi;b)modificarea licenței.(3)Constituie motive de modificare a licenței și:a)extinderea activității în unele arii administrativ-teritoriale, altele decât cele menționate în condițiile specifice asociate licenței, sau încetarea activității în unele dintre ariile administrativ-teritoriale menționate în condițiile specifice asociate licenței;b)prelungirea duratei de valabilitate, respectiv încetarea valabilității contractului/contractelor de delegare a gestiunii serviciului, valabil(e) la data acordării licenței.  + 
Articolul 40Modificările licenței inițiate de autoritatea competentă ca urmare a modificării condițiilor existente la data acordării acesteia (legislația primară și secundară și decizii juridice) sau ca urmare a unor evenimente care afectează substanțial prestarea serviciului vor fi notificate titularului licenței conform prevederilor Regulamentului. + 
Articolul 41Titularul licenței poate cere autorității competente prelungirea perioadei de valabilitate a licenței. În acest caz autoritatea competentă va proceda conform prevederilor Regulamentului.
VIII.Căi de comunicare + 
Articolul 42(1)Orice comunicare, accept, confirmare, aprobare sau altă informație cerută ori a cărei transmitere este permisă în condițiile licenței se va face în scris, în limba română, și se va putea depune la registratura ANRE prin reprezentant împuternicit, prin serviciile poștale sau de curierat ori se poate transmite prin telefax, cu condiția ca, în cazurile prevăzute de reglementările în vigoare, originalul să se depună prin curier sau prin serviciile poștale.(2)Titularul licenței poate solicita autorității competente utilizarea pentru comunicare a unei adrese de corespondență diferite de cea a sediului social, cu condiția ca respectiva adresă să fie înregistrată ca punct de lucru al societății.
IX.Tarife și contribuții + 
Articolul 43Pe toată durata de valabilitate a licenței, titularul licenței va plăti autorității competente contribuțiile și tarifele stabilite prin ordin al președintelui ANRE, în condițiile legii. Neplata acestora până la termenele stabilite prin reglementările în vigoare poate atrage sancțiuni conform reglementărilor în vigoare.
 + 
Anexa nr. 4 la regulamentConținutul-cadru al formularului licențeiAutoritatea Națională de Reglementare în Domeniul EnergieiNr. ……. din ………LICENȚApentru …….. [obiectul licenței]acordată ………………….., cu sediul social în …………………………..,(denumirea titularului) (adresa completă a sediului social)înregistrată în registrul comerțului cu nr. ……………., pe baza cererii înregistratela Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei cu nr. ………………….(numărul de înregistrare)din ………………… și a documentației prezentate.(data înregistrării)Prezenta licență este valabilă conform condițiilor specifice și generale anexateacesteia, care fac parte integrantă din licență.Președinte,………….Data eliberării ……….
–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x