Regulament privind regimul disciplinar pentru personalul din cadrul Consiliului Concurenţei
În temeiul art. 28 alin. (2) lit. h) din Legea concurenţei nr. 21/1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie 1996, cu modificările ulterioare, Consiliul Concurenţei adoptă în plenul său prezentul regulament privind regimul disciplinar al personalului Consiliului Concurenţei. +
Capitolul IPrevederi generale +
Articolul 1Regulament privind regimul disciplinar pentru personalul din cadrul Consiliului Concurenţei, în continuare Regulament, priveşte desfăşurarea activităţii personalului din cadrul Consiliului Concurenţei, autoritate administrativa autonoma în domeniul Concurenţei, cu personalitate juridică, înfiinţată în baza Legii concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare. +
Articolul 2Prevederile prezentului Regulament se aplică celor două categorii de personal din cadrul Consiliului Concurenţei, respectiv, funcţionarilor publici şi personalului contractual. +
Articolul 3Respectarea regulilor stabilite prin acest regulament nu exonerează personalul Consiliului Concurenţei de aplicarea legislaţiei în vigoare pentru categoria din care face parte, de îndeplinirea atribuţiilor stabilite prin Regulamentul de organizare, funcţionare şi procedură al Consiliului Concurenţei şi în fişele postului şi de respectarea obligaţiilor asumate în conformitate cu prevederilor contractului individual de muncă. +
Capitolul IIReglementări privind regimul disciplinar aplicabil funcţionarilor publici din cadrul Consiliului Concurenţei +
Articolul 4Funcţionarii publici din cadrul Consiliului Concurenţei au obligaţia de a-şi îndeplini cu profesionalism, loialitate şi în mod conştiincios îndatoririle de serviciu şi de a se abţine de la orice faptă care ar putea să aducă prejudicii instituţiei în care îşi desfăşoară activitatea. Principiile care stau la baza desfăşurării activităţii funcţionarilor publici din cadrul Consiliului Concurenţei sunt:a) legalitate, imparţialitate şi obiectivitate; … b) transparenţă; … c) eficienţă şi eficacitate; … d) responsabilitate; … e) orientare către cetăţean; … f) stabilitate în exercitarea funcţiei publice; … g) subordonare ierarhică. … +
Articolul 5(1) Funcţionarii publici din cadrul Consiliului Concurenţei au obligaţia ca, în exercitarea atribuţiilor ce le revin, să se abţină de la exprimarea sau manifestarea publică a convingerilor şi preferinţelor lor politice, să nu favorizeze vreun partid politic şi să nu participe la activităţi politice în timpul programului de lucru. … (2) Este interzisă participarea acestora în compunerea organelor de conducere ale partidelor politice. … (3) Funcţionarii publici din cadrul Consiliului Concurentei care deţin funcţia specifică de inspectori de concurenta nu pot face parte din partide politice, în conformitate cu dispoziţiile Legii concurentei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare. … +
Articolul 6(1) Funcţionarii publici au obligaţia să păstreze secretul de stat, secretul de serviciu, precum şi confidenţialitatea în legătură cu faptele, informaţiile sau documentele de care iau cunoştinţă în exercitarea funcţiei publice, în condiţiile legii, cu excepţia informaţiilor de interes public. … (2) Funcţionarii publici au obligaţia să respecte întocmai regimul juridic al conflictului de interese şi al incompatibilităţilor, stabilite potrivit legii. … +
Articolul 7(1) Funcţionarul public este obligat sa rezolve în termenele legale lucrările repartizate precum şi să se conformeze dispoziţiilor primite de la superiorii ierarhici, fiindu-le interzis să primească direct cereri a căror rezolvare intră în competenţa lor sau să discute direct cu petenţii, cu excepţia celor cărora le sunt stabilite asemenea atribuţii, precum şi să intervină pentru soluţionarea acestor cereri. … (2) Îndeplinirea dispoziţiilor primite de la superiorul ierarhic poate fi refuzată de către funcţionarul public numai dacă le consideră ilegale, cu precizarea scrisă a motivelor refuzului. … (3) Dacă cel care a emis dispoziţia o formulează în scris, funcţionarul public este obligat să o execute, cu excepţia cazului în care aceasta este vădit ilegală. … (4) Funcţionarul public are îndatorirea să aducă astfel de situaţii la cunoştinţă superiorului ierarhic al persoanei care a emis dispoziţia. … +
Articolul 8Funcţionarii publici care deţin o funcţie de conducere în cadrul compartimentelor de specialitate şi funcţionale sunt obligaţi să sprijine propunerile şi iniţiativele motivate ale personalului din subordine, în vederea îmbunătăţirii activităţii Consiliului Concurenţei. +
Articolul 9(1) Încălcarea cu vinovăţie de către funcţionarii publici din cadrul Consiliului Concurenţei a îndatoririlor corespunzătoare funcţiei publice pe care o deţin şi a normelor de conduită profesională şi civică constituie abatere disciplinară şi atrage răspunderea disciplinară a acestora. … (2) Constituie abateri disciplinare următoarele fapte: … a) întârzierea sistematică în efectuarea lucrărilor; … b) neglijenţa repetată în rezolvarea lucrărilor; … c) absenţe nemotivate de la serviciu; … d) nerespectarea în mod repetat a programului de lucru; … e) intervenţiile sau stăruinţele pentru soluţionarea unor cereri în afara cadrului legal; … f) nerespectarea secretului profesional sau a confidenţialităţii lucrărilor cu acest caracter; … g) manifestări care aduc atingere prestigiului Consiliului Concurenţei; … h) desfăşurarea în timpul programului de lucru a unor activităţi cu caracter politic; … i) refuzul de a îndeplini atribuţiile de serviciu; … j) încălcarea prevederilor legale referitoare la îndatoriri, incompatibilităţi, conflicte de interese şi interdicţii stabilite prin lege pentru funcţionarii publici; … k) stabilirea de către funcţionarii publici de execuţie de relaţii directe cu petenţii în vederea soluţionării cererilor acestora. … l) fumatul în incinta instituţiei, în alte spatii decât cele special destinate, precum şi încălcarea regulilor de igiena şi securitate; … m) intrarea şi rămânerea în instituţie sub influenţa băuturilor alcoolice. … +
Articolul 10(1) În cadrul Consiliului Concurenţei funcţionează Comisia de disciplină, constituită în conformitate cu dispoziţiile legale, care cercetează faptele sesizate ca abateri disciplinare şi propune sancţiunile disciplinare aplicabile funcţionarilor publici care le-au săvârşit. … (2) Activitatea comisiei de disciplină are la bază următoarele principii: … a) prezumţia de nevinovăţie, conform căreia se prezumă că funcţionarul public este nevinovat atât timp cât vinovăţia sa nu a fost dovedită; … b) garantarea dreptului la apărare, conform căreia se recunoaşte dreptul funcţionarului public de a fi audiat, de a prezenta dovezi în apărarea sa şi de a fi asistat de un apărător sau de a fi reprezentat; … c) celeritatea procedurii, care presupune obligaţia comisiei de disciplină de a proceda fără întârziere la soluţionarea cauzei, cu respectarea drepturilor persoanelor implicate şi a regulilor prevăzute de legislaţia referitoare la statutul funcţionarului public; … d) contradictorialitatea, care presupune asigurarea posibilităţii persoanelor aflate pe poziţii divergente de a se exprima cu privire la orice act sau fapt care are legătură cu abaterea disciplinară pentru care a fost sesizată comisia de disciplină; … e) proporţionalitatea, conform căreia trebuie respectat un raport corect între gravitatea abaterii disciplinare, circumstanţele săvârşirii acesteia şi sancţiunea disciplinară propusă să fie aplicată; … f) legalitatea sancţiunii, conform căreia comisia de disciplină nu poate propune decât sancţiunile disciplinare prevăzute de lege; … g) unicitatea sancţiunii, conform căreia pentru o abatere disciplinară nu se poate aplica decât o singură sancţiune disciplinară. … +
Articolul 11Comisia de disciplină are următoarele atribuţii principale:a) cercetează abaterile disciplinare pentru care a fost sesizată; … b) propune aplicarea uneia dintre sancţiunile disciplinare prevăzute la art. 15 alin. (1) lit. b)-e); … c) propune menţinerea, modificarea sau anularea sancţiunii disciplinare aplicate în condiţiile prevăzute la art. 15 alin. (1) lit. a) în cazul în care această măsură a fost contestată la preşedintele Consiliului Concurenţei; … d) întocmeşte rapoarte cu privire la fiecare cauză pentru care a fost sesizată, pe care le înaintează preşedintelui Consiliului Concurenţei. … +
Articolul 12(1) Sesizarea îndreptată împotriva unui funcţionar public din cadrul Consiliului Concurenţei se adresează comisiei de disciplină a instituţiei. … (2) În cazul în care sesizarea a fost adresată preşedintelui Consiliului Concurenţei ori conducătorului compartimentului în care îşi desfăşoară activitatea funcţionarul public a cărui faptă este sesizată, acesta are obligaţia să o transmită de îndată comisiei de disciplină. … (3) Sesizarea se poate face în termen de cel mult 15 zile lucrătoare de la data luării la cunoştinţă de către preşedintele Consiliului Concurenţei, conducătorul compartimentului sau persoana care se consideră vătămata de fapta unui funcţionar public, dar nu mai târziu de două luni de la data săvârşirii faptei care constituie abatere disciplinară. … (4) Funcţionarul public a cărui faptă se cercetează se înfăţişează personal în faţa comisiei de disciplină. Funcţionarul public îşi poate exercita dreptul la apărare prin asistarea de către un avocat sau prin reprezentare. … +
Articolul 13(1) La individualizarea sancţiunii disciplinare se va ţine seama de cauzele şi gravitatea abaterii disciplinare, împrejurările în care aceasta a fost săvârşită, gradul de vinovăţie şi consecinţele abaterii, comportarea generală în timpul serviciului a funcţionarului public, precum şi de existenţa în antecedentele acestuia a altor sancţiuni disciplinare. … (2) Sancţiunile disciplinare se aplică în termen de cel mult 6 luni de la data săvârşirii abaterilor. … +
Articolul 14(1) Comisia de disciplină poate să propună: … a) sancţiunea disciplinară aplicabilă, în cazul în care s-a dovedit săvârşirea abaterii disciplinare de către funcţionarul public; … b) clasarea sesizării, atunci când nu se confirmă săvârşirea unei abateri disciplinare. … (2) În cazul în care comisia de disciplină are indicii că fapta săvârşită de funcţionarul public poate fi considerată infracţiune, propune preşedintelui Consiliului Concurenţei sesizarea organelor de cercetare penală. Preşedintele Consiliului Concurenţei va sesiza de îndată organele de cercetare penală. … +
Articolul 15(1) Sancţiunile disciplinare sunt: … a) mustrare scrisă; … b) diminuarea drepturilor salariale cu 5-20% pe o perioadă de până la 3 luni; … c) suspendarea dreptului de avansare în gradele de salarizare sau, după caz, de promovare în funcţia publică pe o perioadă de la 1 la 3 ani; … d) trecerea într-o funcţie publică inferioară pe o perioadă de până la un an, cu diminuarea corespunzătoare a salariului; … e) destituirea din funcţia publică. … (2) Sancţiunea disciplinară prevăzută la art. 15 alin. (1) lit. a) se poate aplica direct de către preşedintele Consiliului Concurenţei, la propunerea conducătorului compartimentului în care funcţionează cel în cauză. … (3) Sancţiunile disciplinare prevăzute la art. 15 alin. (1) lit. b)- e) se aplică de preşedintele Consiliului Concurenţei, la propunerea comisiei de disciplină. … +
Articolul 16(1) Actul administrativ de sancţionare a funcţionarului public este emis de preşedintele Consiliului Concurenţei, în temeiul prerogativelor disciplinare conferite de Legea Concurenţei nr. 21/1996 şi de Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, cu modificările şi completările ulterioare. … (2) Actul administrativ de sancţionare se emite în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data primirii raportului comisiei de disciplină şi se comunică funcţionarului public sancţionat, în termen de 15 zile lucrătoare de la data emiterii. … +
Articolul 17(1) Funcţionarul public nemulţumit de sancţiunea disciplinară aplicată se poate adresa Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, care, potrivit legii, are legitimare procesuală activă şi poate dispune efectuarea unui control asupra modului cum autorităţile sau instituţiile publice respectă legislaţia referitoare la funcţia publică şi funcţionarii publici. … (2) Funcţionarul public nemulţumit de sancţiunea disciplinara aplicata se poate adresa instanţei de contencios administrativ, solicitând anularea sau modificarea, după caz, a ordinului sau dispoziţiei de sancţionare. … +
Articolul 18Dispoziţiile prezentului capitol se completează cu prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor public, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 7/2004 privind codul de conduita a funcţionarilor publici, precum şi cu procedura reglementata prin Hotărârea Guvernului nr. 1210/2003 privind organizarea şi funcţionarea comisiilor de disciplină şi a comisiilor paritare din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice. +
Capitolul IIIReglementari privind regimul disciplinar aplicabil personalului contractual din cadrul Consiliului Concurenţei +
Articolul 19Personalul contractual din cadrul Consiliului Concurenţei are următoarele obligaţii:a) obligaţia de a îndeplini atribuţiile care îi revin conform fişelor postului şi de a se abţine de la orice faptă care ar putea aduce prejudicii instituţiei; … b) obligaţia de a respecta disciplina muncii; … c) obligaţia de a respecta prevederile cuprinse în contractul individual de muncă, prezentul Regulament şi normele interne ale Consiliului Concurenţei; … d) obligaţia de fidelitate faţă de angajator în executarea atribuţiilor de serviciu; … e) obligaţia de a respecta secretul de stat şi secretul de serviciu, precum şi confidenţialitatea în legătură cu faptele, informaţiile sau documentele care privesc activitatea instituţiei, de care ia cunoştinţă, în condiţiile legii, cu excepţia informaţiilor de interes public. … f) obligaţia de a respecta dispoziţiile şefilor ierarhici superiori, cu excepţia cazului în care apreciază că acestea contravin dispoziţiilor legale, când poate refuza executarea dispoziţiei, în scris şi motivat. … g) obligaţia de a respecta programul de lucru şi de a folosi timpul de lucru exclusiv în scopul îndeplinirii obligaţiilor de serviciu, precum şi de a nu desfăşura în incinta instituţiei activităţi care exced atribuţiilor prevăzute în fisa postului. … +
Articolul 20(1) Preşedintele Consiliului Concurenţei dispune de prerogativă disciplinară, în conformitate cu dispoziţiile art. 22 alin. (1), teza a II-a din Legea nr. 21/1996, având dreptul de a aplica, în condiţiile prevederilor prezentului Regulament, sancţiuni disciplinare angajaţilor contractuali ori de câte ori constată că aceştia au săvârşit o abatere disciplinară. … (2) Abaterea disciplinară este o faptă în legătură cu munca şi care constă într-o acţiune sau inacţiune săvârşită cu vinovăţie de către angajat, prin care acesta a încălcat normele legale, regulamentul, contractul individual de muncă, ordinele şi dispoziţiile legale ale conducătorilor ierarhici, precum şi prevederile cuprinse în fişa postului. … +
Articolul 21Constituie abateri disciplinare:a) nerespectarea obligaţiilor stabilite prin contractul individual de muncă; … b) refuzul nejustificat de a îndeplini sarcinile şi atribuţiile prevăzute în fisa postului; … c) întârzierea sistematica în efectuarea lucrărilor; … d) neglijenta repetata în rezolvarea lucrărilor; … e) întârzierea, în mod repetat, de la ora de începere a programului de lucru; … f) absenţe nemotivate de la serviciu; … g) părăsirea serviciului fără motiv întemeiat şi fără a avea, în prealabil, aprobarea şefului ierarhic; … h) atitudinile sau manifestările necivilizate faţă de ceilalţi salariaţi, care lezează demnitatea acestora, aduc prejudicii desfăşurării normale a activităţii lor sau conduc la deteriorarea climatului de muncă în cadrul instituţiei; … i) reclamaţiile calomnioase, nefondate, prin care se aduc prejudicii morale sau materiale instituţiei, conducerii sau salariaţilor acesteia; … j) atitudinile ireverenţioase în timpul exercitării atribuţiilor de serviciu; … k) manifestări care aduc atingere prestigiului Consiliului Concurenţei; … l) desfăşurarea unor activităţi cu caracter politic în incinta Consiliului Concurenţei; … m) desfăşurarea unei activităţi personale sau private în timpul orelor de program; … n) fumatul în incinta instituţiei, în alte spatii decât cele special destinate, precum şi încălcarea regulilor de igienă şi securitate; … o) intrarea şi rămânerea în instituţie sub influenţa băuturilor alcoolice; … p) încălcarea oricărei alte dispoziţii din prezenta reglementare interna; … q) orice alte fapte interzise de lege. … +
Articolul 22Sancţiunile disciplinare pe care le poate aplica preşedintele Consiliului Concurenţei în cazul în care angajatul săvârşeşte o abatere disciplinară sunt:a) avertismentul scris; … b) suspendarea contractului individual de muncă pentru o perioadă ce nu poate depăşi 10 zile lucrătoare; … c) retrogradarea din funcţie, cu acordarea salariului corespunzător funcţiei în care s-a dispus retrogradarea, pentru o durată ce nu poate depăşi 60 de zile; … d) reducerea salariului de bază pe o durată de 1-3 luni cu 5-10%; … e) reducerea salariului de bază şi/sau, după caz, şi a indemnizaţiei de conducere pe o perioadă de 1-3 luni cu 5-10%; … f) desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă. … +
Articolul 23(1) Amenzile disciplinare sunt interzise. … (2) Pentru aceeaşi abatere disciplinară se poate aplica numai o singură sancţiune. … +
Articolul 24Preşedintele Consiliului Concurenţei dispune stabilirea sancţiunii disciplinare aplicabilă, în raport cu gravitatea abaterii disciplinare săvârşite de angajat, avându-se în vedere următoarele criterii de individualizare:a) împrejurările în care fapta a fost săvârşită; … b) gradul de vinovăţie a angajatului; … c) consecinţele abaterii disciplinare; … d) comportarea generală în serviciu a angajatului; … e) eventualele sancţiuni disciplinare suferite anterior de către acesta. … +
Articolul 25(1) Cu excepţia celei prevăzute la art. 22 lit. a), nici o altă sancţiune disciplinara nu poate fi dispusă mai înainte de efectuarea unei cercetări disciplinare prealabile. … (2) În vederea desfăşurării cercetării disciplinare prealabile, angajatul va fi convocat în scris de persoana împuternicită de către preşedintele Consiliului Concurenţei să realizeze cercetarea, precizându-se obiectul, data, ora şi locul întrevederii. … (3) Neprezentarea angajatului la convocarea făcută în condiţiile prevăzute la alin. (2) fără un motiv obiectiv dă dreptul preşedintelui Consiliului Concurenţei să dispună sancţionarea, fără efectuarea cercetării disciplinare prealabile. … (4) În cursul cercetării disciplinare prealabile angajatul are dreptul să formuleze şi să susţină toate apărările în favoarea sa şi să ofere persoanei împuternicite să realizeze cercetarea, toate probele şi motivaţiile pe care le consideră necesare, precum şi dreptul să fie asistat, la cererea sa, de către un reprezentant al sindicatului al cărui membru este. … (5) Dovada îndeplinirii acestei proceduri se va realiza prin întocmirea unui proces-verbal. … +
Articolul 26(1) Preşedintele Consiliului Concurenţei dispune aplicarea sancţiunii disciplinare printr-o decizie emisă în formă scrisă, în termen de 30 de zile calendaristice de la data luării la cunoştinţă despre săvârşirea abaterii disciplinare, dar nu mai târziu de 6 luni de la data săvârşirii faptei. … (2) Sub sancţiunea nulităţii absolute, în decizie se cuprind în mod obligatoriu: … a) descrierea faptei care constituie abatere disciplinară; … b) precizarea prevederilor din statutul de personal, prezentul regulament sau a celor cuprinse în fisa postului, care au fost încălcate de angajat; … c) motivele pentru care au fost înlăturate apărările formulate de angajat în timpul cercetării disciplinare prealabile sau motivele pentru care, în condiţiile prevăzute la art. 267 alin. (3), nu a fost efectuată cercetarea; … d) temeiul de drept în baza căruia sancţiunea disciplinară se aplică; … e) termenul în care sancţiunea poate fi contestată; … f) instanţa competentă la care sancţiunea poate fi contestată. … (3) Decizia de sancţionare se comunică angajatului în cel mult 5 zile calendaristice de la data emiterii şi produce efecte de la data comunicării. … (4) Comunicarea se predă personal angajatului, cu semnătură de primire, ori, în caz de refuz al primirii, prin scrisoare recomandată, la domiciliul sau reşedinţa comunicată de acesta. … (5) Decizia de sancţionare poate fi contestată de angajat la instanţele judecătoreşti competente în termen de 30 de zile calendaristice de la data comunicării. … +
Articolul 27Prevederile prezentului capitol se completează cu dispoziţiile cuprinse în legislaţia muncii în vigoare.Dispoziţii finale +
Articolul 28Prezentul regulament intră în vigoare la data publicării sale în Monitorul Oficial al României, Partea I.________________