privind organizarea licitaţiilor pentru valorificarea bunurilor scoase din funcţiune, aflate în administrarea Serviciului de Protecţie şi Paza
+
Capitolul 1Dispoziţii generale +
Articolul 1(1) Bunurile scoase din funcţiune, aflate în administrarea Serviciului de Protecţie şi Paza, pot fi valorificate în starea fizica în care se afla sau ca materiale şi piese rezultate în urma dezmembrarii lor, astfel: … a) prin licitaţie; … b) prin valorificare directa fără organizare de licitaţie, în cazul în care producătorul sau alt ofertant accepta schimbarea bunului cu altul nou având aceiaşi parametri sau în alte situaţii aprobate de directorul Serviciului de Protecţie şi Paza la propunerea prim-adjunctului directorului, şef al Statului Major, sau adjunctului directorului; … c) prin transmitere fără plata la alte instituţii publice, în condiţiile legii. … (2) Modalitatea de valorificare se aproba de directorul Serviciului de Protecţie şi Paza la propunerea prim-adjunctului directorului, şef al Statului Major, sau adjunctului directorului. … +
Articolul 2În sensul prezentului regulament, prin bunuri se înţelege produsele, echipamentele şi orice alte obiecte, de orice fel şi cu orice fel de descriere, cu excepţia clădirilor şi a terenurilor. +
Articolul 3Fac obiectul valorificării, potrivit prezentului regulament, bunurile scoase din funcţiune:a) care au resursele de funcţionare (ani, ore, km etc.) îndeplinite şi care pentru refacerea resurselor necesita cheltuieli mai mari de 60% din valoarea de înlocuire; … b) care au resursele de funcţionare (ani, ore, km etc.) neindeplinite, dacă acestea nu mai sunt necesare instituţiei, dacă sunt excedentare sau dacă Serviciul de Protecţie şi Paza nu mai are dreptul să le folosească, dar care pot fi folosite în continuare de către alte persoane juridice sau fizice; … c) care nu au putut fi improspatate sau a căror păstrare în depozite ar duce la deprecieri sau stări periculoase de orice fel, stabilite prin analize şi încercări în laboratoare şi poligoane specializate, potrivit normelor care vor fi emise de ministere; … d) care au rezultat din dezmembrari. … +
Articolul 4Bunurile care implica apărarea tarii, ordinea publică şi siguranţa naţionala, de natura armamentului, tehnicii de lupta, mijloacelor şi instalaţiilor speciale, precum şi cele care, datorită caracteristicilor specifice, nu pot fi folosite în mod curent în alte sectoare de activitate pot fi valorificate la intern sau extern prin agenţii economici acreditaţi în producţia şi comercializarea unor asemenea bunuri, pe baza preţurilor negociate între părţi. +
Articolul 5Deşeurile rezultate în urma delaborarilor se pot valorifica prin agenţi economici români producători de muniţii, prin negocierea preţului. +
Articolul 6Bunurile aflate în administrarea Serviciului de Protecţie şi Paza, dezafectate de dotarea specific militară, precum şi cele care pot fi folosite în mod curent în alte sectoare de activitate pot fi valorificate prin licitaţie publică deschisă cu strigare. +
Articolul 7(1) Pentru bunurile a căror valorificare a fost aprobată se interzice efectuarea oricăror lucrări ce necesita consum de manopera şi materiale din fondurile Serviciului de Protecţie şi Paza pentru schimbarea stării tehnice în care se aflau la data întocmirii proceselor-verbale de scoatere din funcţiune. … (2) Pentru bunurile propuse a fi valorificate nedezmembrate, precum şi pentru materialele sau piesele rezultate în urma dezmembrarii, al căror preţ iniţial de vânzare este de peste 10.000.000 lei, Serviciul de Protecţie şi Paza va publică anunţul de vânzare prin licitaţie într-o publicaţie cu circulaţie la nivel naţional, cu cel puţin 15 zile înainte de data stabilită pentru licitaţie. … (3) De asemenea, Serviciul de Protecţie şi Paza va afişa anunţul de vânzare prin licitaţie la sediul propriu, precum şi la sediul autorităţii administraţiei publice locale în a carei raza teritorială funcţionează, cu 15 zile înainte de desfăşurarea licitaţiei. … (4) Pentru bunurile propuse a fi valorificate nedezmembrate, precum şi pentru materialele sau piesele rezultate în urma dezmembrarii, al căror preţ iniţial de vânzare este sub 10.000.000 lei, Serviciul de Protecţie şi Paza va face publică data stabilită pentru licitaţie numai prin afişarea anunţului la sediul propriu, precum şi la sediul autorităţii administraţiei publice locale în a carei raza teritorială funcţionează, cu 15 zile înainte de desfăşurarea licitaţiei. … +
Articolul 8Anunţul privind vânzarea prin licitaţie va conţine următoarele informaţii:a) denumirea şi adresa organizatorului licitaţiei, precum şi locul unde pot fi vazute bunurile scoase din funcţiune sau, după caz, materialele şi piesele care fac obiectul licitaţiei; … b) adresa, data şi ora ţinerii licitaţiei pentru vânzarea bunurilor, precum şi datele de desfăşurare a următoarelor licitaţii, în caz de neadjudecare; … c) numărul de telefon sau de fax la care se pot obţine informaţii despre bunurile ce fac obiectul licitaţiei, precum şi condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească eventualii achizitori pentru a fi admişi la licitaţie; … d) preţul de pornire a licitaţiei; … e) cota de cheltuieli de participare la licitaţie; … f) cuantumul garanţiei de participare la licitaţie. … +
Articolul 9La licitaţiile pentru vânzarea bunurilor scoase din funcţiune sau, după caz, a materialelor ori pieselor rezultate în urma dezmembrarii acestora poate participa orice persoană fizica sau juridică care prezintă până la data ţinerii şedinţei de licitaţie următoarele documente:a) chitanţa de achitare a cotei de cheltuieli de participare la licitaţie, eliberata de casieria Serviciului de Protecţie şi Paza; … b) copie de pe certificatul de înmatriculare la registrul comerţului şi de pe codul fiscal pentru persoanele juridice române sau copie de pe actul de identitate pentru persoanele fizice; … c) dovada privind depunerea garanţiei de participare la licitaţie. … +
Capitolul 2Evaluarea bunurilor +
Articolul 10Evaluarea bunurilor propuse pentru valorificare prin vânzare se face de către o comisie de evaluare numita prin ordin al directorului Serviciului de Protecţie şi Paza, compusa din 3-5 membri, din care în mod obligatoriu vor face parte un reprezentant al structurii financiare şi alţi specialişti cunoscători ai bunurilor care se vor valorifica. +
Articolul 11(1) Comisia de evaluare astfel constituită va întocmi un raport de evaluare a bunurilor care urmează să fie valorificate. Preţul iniţial de vânzare şi, după caz, preţurile diminuate vor fi aprobate de directorul Serviciului de Protecţie şi Paza, după ce au fost vizate pentru controlul financiar preventiv propriu. … (2) La evaluarea bunurilor se vor avea în vedere formula stabilită în normele metodologice aprobate prin ordin al directorului Serviciului de Protecţie şi Paza în termen de 30 de zile de la data aprobării prezentului regulament, precum şi preţul pieţei pentru bunuri de acelaşi fel. … +
Capitolul 3Organizarea şi desfăşurarea licitaţiilor +
Articolul 12(1) Licitaţiile se organizează de către Serviciul de Protecţie şi Paza prin ordin al directorului acestuia. … (2) Locul de desfăşurare a licitaţiei se va stabili în funcţie de dispunerea structurilor gestionare ale bunurilor materiale şi de cheltuielile ocazionate de aceasta activitate. … +
Articolul 13(1) Directorul Serviciului de Protecţie şi Paza, la propunerea prim-adjunctului directorului, şef al Statului Major, sau adjunctului directorului, după caz, numeşte prin ordin scris, cu cel puţin 30 de zile înainte de data ţinerii licitaţiei, comisia de licitaţie formată din minimum 5 persoane, care trebuie să fie specialişti cu experienta profesională în domeniu şi cu probitate morala. … (2) Nu pot face parte din comisia de licitaţie membrii comisiei de evaluare. … +
Articolul 14Nu pot participa la licitaţie în calitate de cumpărător membrii comisiei de evaluare şi ai comisiei de licitaţie şi nici soţul (sotia) ori rudele şi afinii acestor membri până la gradul al treilea inclusiv. +
Articolul 15(1) Garanţia de participare la licitaţie va fi stabilită de comisia de licitaţie, va reprezenta 5-10% din valoarea bunurilor şi va fi depusa în contul Serviciului de Protecţie şi Paza ori va fi plătită la casieria acestuia cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de data desfăşurării licitaţiei. … (2) Garanţia de participare se returnează participanţilor care nu şi-au adjudecat bunul material licitat. … +
Articolul 16(1) Organizatorul licitaţiei, prin comisia de licitaţie, întocmeşte următoarele documente: … a) caietul de sarcini; … b) fişa tehnica a bunului scos din funcţiune, pe baza celei întocmite de structura gestionara; … c) raportul de evaluare; … d) tabelul cuprinzând persoanele care participa la licitaţie, întocmit de comisia de licitaţie pe baza documentelor, a cotei de cheltuieli de participare şi a garanţiei; … e) anunţul publicitar. … (2) Caietul de sarcini cuprinde: … a) obiectul licitaţiei; … b) cantitatea oferită; … c) preţul de pornire a licitaţiei, precum şi valoarea salturilor de supralicitare; … d) modalităţile de plată; … e) termenul limita de prezentare de către licitatori a documentelor prevăzute la art. 9; … f) data şi locul de desfăşurare a licitaţiei; … g) modul de desfăşurare a licitaţiei; … h) cuantumul garanţiei care trebuie să fie depusa de solicitanţi pentru a fi admişi la licitaţie; … i) modelul de contract (ca anexa); … j) o declaraţie a licitatorului privind acceptarea modelului de contract; … k) clauze asiguratorii. … (3) Clauzele asiguratorii privesc: … a) pierderea garanţiei de participare la licitaţie, în cazul în care câştigătorul licitaţiei renunţa la cumpărarea bunului şi refuza semnarea contractului de vânzare-cumpărare; … b) neadmiterea la licitaţie a persoanelor care nu prezintă toate documentele sau care prezintă documente incomplete; … c) alte condiţii şi precizări pe care comisia de licitaţie considera ca este necesar să le introducă. … +
Articolul 17Caietul de sarcini şi fişa tehnica se pun la dispoziţie solicitanţilor, contra cost, cu cel puţin 10 zile lucrătoare înainte de desfăşurarea licitaţiei. +
Articolul 18Licitatorul are dreptul sa examineze instrucţiunile, formularele, termenii şi specificaţiile din documentele licitaţiei, iar în cazul în care are nevoie de lămuriri în legătură cu documentele prezentate, le solicita în scris organizatorului licitaţiei. Organizatorul licitaţiei răspunde în scris la toate solicitarile primite, cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de termenul limita de depunere a documentelor de către licitatori. +
Articolul 19(1) Organizatorul licitaţiei poate aduce modificări documentelor licitaţiei din proprie iniţiativă sau ca urmare a solicitărilor licitatorilor. … (2) Modificările la documentele licitaţiei vor fi notificate tuturor licitatorilor, prin telex sau fax, cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de termenul limita de depunere a documentelor. … (3) Omiterea vreunei informaţii în documentele licitaţiei sau prezentarea unor documente necorespunzătoare faţă de cele stabilite prin caietul de sarcini determina descalificarea licitatorului respectiv. … (4) Documentele licitaţiei vor fi puse la dispoziţie persoanelor juridice şi fizice interesate, contra cost, sub forma unei cote de cheltuieli de participare la licitaţie. În această sumă se includ valoarea caietului de sarcini, precum şi cheltuielile de organizare şi desfăşurare a licitaţiei. … +
Articolul 20Comisia de licitaţie va analiza documentele prezentate, cu doua zile calendaristice înainte de data desfăşurării licitaţiei, şi va întocmi lista cuprinzând ofertanţii acceptaţi, excluzandu-i de la participare pe cei care nu au îndeplinit condiţiile sau care nu au prezentat, în totalitate şi la termenul stabilit, documentele cerute prin caietul de sarcini. Cu aceasta ocazie comisia de licitaţie va verifica:a) dosarele cu documentele licitaţiei; … b) dacă publicitatea s-a făcut în mod corespunzător; … c) documentele privind calificarea participanţilor la licitaţie, cerute prin caietul de sarcini. … +
Articolul 21Solicitanţilor care prezintă chitanţele de plată a garanţiei şi a cotei de cheltuieli de participare la licitaţie li se va permite examinarea amănunţită a bunurilor materiale, fără punerea în funcţiune sau fără efectuarea probelor de rulaj (nu se admit consumuri de energie, de carburanţi şi lubrifianţi sau piese de schimb şi materiale). +
Articolul 22(1) Licitaţiile se desfăşoară sub conducerea comisiei de licitaţie. Şedinţa de licitaţie este condusă de preşedintele comisiei de licitaţie. … (2) În ziua şi la ora stabilite pentru începerea licitaţiei, în cazul în care sunt minimum 2 participanţi, preşedintele comisiei de licitaţie anunta obiectul licitaţiei, face prezenta participanţilor şi constata dacă sunt îndeplinite condiţiile legale pentru desfăşurarea acesteia. Preşedintele anunta preţul iniţial de vânzare de la care porneşte strigarea, cu precizarea salturilor de supralicitare stabilite de comisia de licitaţie. … (3) Participanţii la licitaţie vor prezenta oferta de preţ prin strigări. Oferta trebuie să respecte condiţiile de salt precizate la deschiderea licitaţiei. Preşedintele comisiei de licitaţie anunta cu glas tare şi clar suma oferită de licitator. … (4) Dacă la a treia strigare a ultimei oferte nu se striga o sumă mai mare, preşedintele comisiei de licitaţie anunta adjudecarea licitaţiei în favoarea participantului care a oferit ultima suma. … (5) Licitaţia se declara închisă după anunţarea verbală a castigatorului de către preşedintele comisiei de licitaţie şi după întocmirea procesului-verbal care se semnează de membrii comisiei de licitaţie şi de participanţii la licitaţie. … (6) Procesul-verbal al licitaţiei, împreună cu documentele privind organizarea şi desfăşurarea acesteia, se arhiveaza la structura financiară timp de 15 ani, constituind baza legală a încheierii contractului de vânzare-cumpărare. … +
Articolul 23(1) Participanţii la licitaţie pot formula contestaţii în cazul în care considera că nu s-au respectat dispoziţiile legale şi precizările din caietul de sarcini referitoare la organizarea şi desfăşurarea licitaţiei. … (2) Contestaţiile se depun la sediul organizatorului licitaţiei în termen de doua zile lucrătoare de la încheierea acesteia. … +
Articolul 24Organizatorul licitaţiei este obligat să soluţioneze contestaţia în termen de 5 zile lucrătoare de la depunerea acesteia şi sa comunice rezultatul în scris. În acest sens va fi numita o comisie formată din 2-4 membri, alţii decât cei care fac parte din comisia de licitaţie. +
Articolul 25(1) În maximum 10 zile lucrătoare de la adjudecare sau de la soluţionarea contestaţiilor persoana căreia i s-a adjudecat bunul licitat este obligată să semneze contractul de vânzare-cumpărare şi sa achite preţul acestuia. … (2) Dacă persoana renunţa la cumpărarea bunului sau dacă nu se prezintă în termen de 10 zile lucrătoare pentru semnarea contractului de vânzare-cumpărare, pierde garanţia depusa. … +
Articolul 26(1) În cazul în care nu s-au prezentat minimum 2 participanţi la licitaţie sau dacă nici un ofertant dintre cei prezenţi nu a oferit cel puţin preţul de pornire, licitaţia se va repeta, încheindu-se un proces-verbal de constatare. … (2) Repetarea licitaţiei se va face numai după trecerea a cel puţin 15 zile lucrătoare de la data precedentei licitaţii, iar noul preţ de pornire diminuat va fi aprobat de directorul Serviciului de Protecţie şi Paza. … (3) În cazul în care nici de această dată nu se prezintă minimum 2 participanţi şi nu se oferă cel puţin preţul de pornire, licitaţia se va relua după cel puţin 15 zile lucrătoare, iar preţul va fi diminuat din nou, cu aprobarea directorului Serviciului de Protecţie şi Paza. Procentul de diminuare va fi stabilit prin ordin al directorului Serviciului de Protecţie şi Paza. … (4) În situaţia în care după a treia licitaţie nu a fost oferit cel puţin preţul de pornire a licitaţiei, bunurile se vor valorifica conform prevederilor art. 1 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 95/1999 cu privire la valorificarea bunurilor scoase din funcţiune, aflate în administrarea instituţiilor publice de apărare, ordine publică şi siguranţa naţionala, aprobată şi modificată prin Legea nr. 28/2001, precum şi ale art. 9 lit. c) din Ordonanţa Guvernului nr. 122/1998 privind acumularea, scoaterea şi improspatarea produselor din rezervele proprii ale forţelor destinate apărării naţionale, aprobată prin Legea nr. 50/1999, cu modificările ulterioare. … (5) Procedurile de valorificare prin selecţie de oferte sau prin negociere directa pot fi stabilite prin ordin al directorului Serviciului de Protecţie şi Paza. … +
Articolul 27(1) Bunurile care nu au fost vândute prin licitaţie, selecţie de oferte sau prin negociere directa, care nu au fost schimbate cu altele noi având aceiaşi parametri ori care nu au fost transmise fără plata altor instituţii publice, în condiţiile legii, pot fi valorificate nedezmembrate, cu aprobarea directorului Serviciului de Protecţie şi Paza, prin agenţi economici care au ca obiect de activitate achiziţionarea de materiale refolosibile. … (2) Preţul de valorificare se stabileşte prin negociere directa, urmând ca acesta să se consemneze într-un proces-verbal de negociere. … +
Capitolul 4Dispoziţii finale +
Articolul 28Cota cheltuielilor de participare la licitaţie se determina astfel încât sa nu depăşească cheltuielile ocazionate de organizarea şi desfăşurarea licitaţiei. +
Articolul 29Bunurile materiale de natura mijloacelor şi/sau a instalaţiilor speciale în legătură cu care ordonatorul principal de credite apreciază ca prin procedura de valorificare se poate aduce atingere metodelor de muncă specifice Serviciului de Protecţie şi Paza nu fac obiectul valorificării. +
Articolul 30Sumele obţinute în urma organizării licitaţiilor de valorificare a bunurilor scoase din funcţiune vor fi reţinute integral de Serviciul de Protecţie şi Paza şi li se va da destinaţia prevăzută de lege.–––––