REGULAMENT din 4 martie 2014

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 09/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL APARARII NATIONALE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 193 din 19 martie 2014
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 114 26/05/2023
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 228 21/12/2018
ActulACTUALIZEAZA PEREGULAMENT 04/03/2014
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 114 26/05/2023
ActulREFERIT DEORDIN 114 26/05/2023





Notă
Aprobat prin ORDINUL nr. M.27 din 4 martie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1106 din 28 decembrie 2018.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1(1)Comisia de jurisdicție a imputațiilor, denumită în continuare Comisia, este un organ administrativ-jurisdicțional constituit la nivelul Ministerului Apărării Naționale, fără personalitate juridică, care funcționează pe lângă Departamentul pentru relația cu Parlamentul și informare publică, denumit în continuare Departament, subordonată din punct de vedere administrativ acestuia, în temeiul Ordonanței Guvernului nr. 121/1998 privind răspunderea materială a militarilor, aprobată prin Legea nr. 25/1999 și Ordinului ministrului de stat, ministrul apărării naționale, nr. M.5/1999 pentru aplicarea prevederilor Ordonanței Guvernului României nr. 121 din 28.08.1998 privind răspunderea materială a militarilor, cu modificările și completările ulterioare.(2)Comisia soluționează cauzele conform unei proceduri judiciare bazate pe principiile contradictorialității, asigurării dreptului la apărare, egalității de tratament și independenței administrativ-jurisdicționale.(3)Sediul Comisiei se află în municipiul București, str. Drumul Taberei nr. 7 F, sectorul 6.
 + 
Capitolul IIOrganizarea Comisiei + 
Articolul 2(1)Comisia este compusă din 7 membri, numiți prin ordin al ministrului apărării naționale, desemnați din rândul ofițerilor, astfel încât să se asigure o componență eterogenă de arme, specialități militare și structuri reprezentative ale armatei.(2)Activitatea Comisiei este condusă de un președinte și un vicepreședinte care își exercită atribuțiunile în scopul organizării eficiente a activității acesteia.(3)Secretariatul Comisiei este asigurat de un secretar, desemnat din rândul subofițerilor și maiștrilor militari. Atribuțiile acestuia sunt stabilite prin fișa postului de către președintele Comisiei.(4)Personalul Comisiei este obligat să îndeplinească îndatoririle ce îi revin potrivit legii și regulamentelor militare, precum și pe cele ce îi revin potrivit prezentului regulament.
 + 
Articolul 3(1)Membrii Comisiei sunt ofițeri cu o vechime de cel puțin 10 ani în rândul cadrelor militare, recomandați ca având o înaltă ținută morală, care au dovedit corectitudine în activitatea lor și care au vechime în specialitate de cel puțin 5 ani, iar în cazul președintelui Comisiei – de cel puțin 10 ani.(la 01-01-2019,
Alineatul (1) din Articolul 3 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. M.228 din 21 decembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1106 din 28 decembrie 2018
)
(2)Personalul permanent al Comisiei este constituit din trei membri, între care se regăsesc președintele și vicepreședintele acesteia, a căror numire nu este supusă prevederilor art. 4.(la 01-01-2019,
Alineatul (2) din Articolul 3 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. M.228 din 21 decembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1106 din 28 decembrie 2018
)
(3)Membrii Comisiei prevăzuți la alin. (2) sunt ofițeri de specialitatea «justiție militară» sau licențiați în științe juridice.(la 01-01-2019,
Alineatul (3) din Articolul 3 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. M.228 din 21 decembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1106 din 28 decembrie 2018
)
(4)Vicepreședintele Comisiei preia temporar atribuțiile președintelui în situația când acesta, din motive obiective, nu și le poate exercita – concediu, cursuri, misiuni cu părăsirea garnizoanei, incompatibilitate, abținere, recuzare, precum și în alte situații similare.
 + 
Articolul 4(1)În situația obiectivă în care unul dintre membrii Comisiei nu mai poate participa la ședințele Comisiei pentru o perioadă mai mare de 6 luni, șeful/comandantul structurii din care face parte înaintează un raport adresat secretarului de stat pentru relația cu Parlamentul, informare publică și creșterea calității vieții personalului, prin care informează despre situația respectivă și solicită înlocuirea membrului Comisiei.(2)Procedura de numire a membrilor Comisiei, în situația în care, din diverse motive, s-a redus numărul celor care au posibilitatea de a activa, se derulează astfel:(la 01-01-2019,
Partea introductivă a Alineatului (2) din Articolul 4 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. M.228 din 21 decembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1106 din 28 decembrie 2018
)
a)secretarul de stat pentru relația cu Parlamentul, informare publică și creșterea calității vieții personalului solicită propuneri nominale de la structurile centrale, statele majore ale categoriilor de forțe ale armatei, comandamente și/sau alte structuri din armată;b)șefii structurilor menționate la lit. a) înaintează, în termen de 10 zile, propunerile solicitate, însoțite de o scurtă caracterizare la care se anexează memoriul original al celor propuși;c)la nivelul Departamentului se constituie, sub conducerea secretarului de stat pentru relația cu Parlamentul, informare publică și creșterea calității vieții personalului, o comisie care va analiza în termen de 10 zile de la primirea ultimei propuneri documentele transmise de către structurile menționate la lit. a);d)comisia prevăzută la lit. c) finalizează lista cu propuneri și o înaintează, pentru aprobare, ministrului apărării naționale.(3)După aprobarea listei cu propuneri, fișa postului noului membru al Comisiei se actualizează, de către structura de care aparține, cu noile atribuții referitoare la activitatea jurisdicțională.
 + 
Articolul 5(1)Secretarul Comisiei ține evidența membrilor acesteia, respectiv – gradul, numele, prenumele, structura militară din care fac parte, adresa, telefoanele la care pot fi contactați în orice moment, planificarea concediilor de odihnă.(2)Orice modificare a datelor menționate la alin. (1) se comunică imediat, telefonic și în scris, președintelui sau secretarului Comisiei.
 + 
Capitolul IIICompetențele Comisiei + 
Articolul 6Comisia soluționează plângerile formulate de persoanele în sarcina cărora s-a stabilit răspunderea materială și judecă cererile de repunere în termen și de revizuire, potrivit prevederilor legale. + 
Articolul 7Comisia elaborează puncte de vedere necesare Direcției pentru relația cu Parlamentul și asistență juridică și altor structuri cu personalitate juridică din cadrul Ministerului Apărării Naționale pentru formularea apărărilor în instanță, în cauzele referitoare la spețele soluționate de aceasta. + 
Articolul 8Comisia are competență teritorială în toate structurile din Ministerul Apărării Naționale. + 
Articolul 9În exercitarea atribuțiilor, Comisia:a)colaborează cu celelalte structuri din Ministerul Apărării Naționale pentru îmbunătățirea activității de stabilire a răspunderii materiale și recuperare a pagubelor;b)solicită puncte de vedere de la structurile de specialitate din Ministerul Apărării Naționale ori din afara acestuia;c)colaborează cu alte structuri administrativ-jurisdicționale din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională;d)participă la grupuri de lucru și convocări al căror obiect de activitate este legat de protejarea patrimoniului Ministerului Apărării Naționale.
 + 
Capitolul IVAtribuțiile funcționale ale personalului Comisiei + 
Articolul 10(1)Membrii Comisiei își exercită activitatea cu titlu individual, fiind independenți și imparțiali.(2)Ofițerii care intră în compunerea completului de jurisdicție, denumit în continuare complet, trebuie să manifeste disponibilitatea cerută de exercițiul competențelor jurisdicționale, în termen util, cu bună-credință și profesionalism.(3)În îndeplinirea atribuțiilor care țin de activitatea administrativ-jurisdicțională, membrii Comisiei nu sunt supuși ordinului comandantului, șefului sau superiorului în grad. + 
Articolul 11Președintele Comisiei are următoarele atribuții:a)asigură, prin activitatea desfășurată, respectarea legii și a principiilor contradictorialității, asigurării dreptului la apărare, egalității de tratament și independenței administrativ-jurisdicționale;b)organizează procedurile de soluționare a cauzelor în condițiile prevăzute de Ordonanța Guvernului nr. 121/1998, Instrucțiunile privind răspunderea materială a militarilor și salariaților civili din Ministerul Apărării Naționale, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul apărării naționale, nr. M.5/1999 pentru aplicarea prevederilor Ordonanței Guvernului României nr. 121 din 28.08.1998 privind răspunderea materială a militarilor, cu modificările și completările ulterioare, Codul de procedură civilă și de prezentul regulament;c)formulează propuneri privind îmbunătățirea organizării și desfășurării activității de stabilire a răspunderii materiale și recuperare a prejudiciilor la nivelul Ministerului Apărării Naționale;d)solicită puncte de vedere de la structurile de specialitate din Ministerul Apărării Naționale ori din afara acestuia;e)colaborează cu celelalte structuri din Ministerul Apărării Naționale pentru îmbunătățirea activității de stabilire a răspunderii materiale și recuperare a pagubelor;f)colaborează cu celelalte structuri administrativ-jurisdicționale din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională;g)participă la grupuri de lucru și convocări al căror obiect de activitate este legat de protejarea patrimoniului Ministerului Apărării Naționale;h)formulează, la cererea consilierilor juridici cu atribuții pe linie procesuală, puncte de vedere cu privire la cauzele care au fost soluționate de Comisie;i)analizează dosarele primite, solicitând în acest scop, dacă este necesar, acte, documente sau informații de la părțile implicate;j)conduce ședințele Comisiei și, după finalizarea dezbaterilor, își exprimă opinia prin vot cu privire la cauzele aflate pe rolul acesteia, respectând secretul deliberării;k)aduce de îndată la cunoștința secretarului de stat pentru relația cu Parlamentul, informare publică și creșterea calității vieții personalului orice ingerință în actul de jurisdicție care ar putea să îi afecteze independența sau imparțialitatea ori ar putea crea suspiciuni cu privire la acestea;l)organizează activitatea de gestionare a documentelor ce intră în compunerea dosarelor specifice activității Comisiei;m)coordonează activitatea de unificare a practicii jurisdicționale;n)coordonează activitatea de întocmire a dărilor de seamă statistice;o)asigură cunoașterea și valorificarea practicii instanțelor judecătorești referitoare la cauzele soluționate de Comisie sau similare acestora;p)informează periodic despre necesarul de carte sau alte publicații;q)redactează decizii administrativ-jurisdicționale;r)sesizează structurile abilitate cu privire la necesitatea reglementării unor situații care au făcut obiectul unor dezbateri la Comisie;s)veghează asupra menținerii ordinii și solemnității ședinței, putând lua măsuri în acest scop;t)poate limita accesul publicului la ședința de judecată, ținând seama de capacitatea sălii de ședință;u)părțile și persoanele care asistă la ședința de judecată sunt obligate să păstreze disciplina ședinței. Când una dintre părți sau oricare altă persoană tulbură ședința ori nesocotește măsurile luate, președintele Comisiei atrage atenția să se respecte disciplina, iar în caz de repetare ori de abateri grave dispune îndepărtarea acestora din sală;v)comunică șefilor structurilor din care fac parte membrii nepermanenți ai Comisiei date și informații referitoare la activitatea desfășurată de aceștia în cursul anului, pentru introducerea lor în fișele de apreciere anuale. + 
Articolul 12Secretarul Comisiei are următoarele atribuții:a)asigură securitatea dosarelor pe perioada în care acestea sunt încredințate spre studiu, soluționare sau motivare;b)întocmește și contrasemnează corespondența cu caracter administrativ a Comisiei;c)ține și completează registrele prevăzute de prezentul regulament;d)păstrează mapele de hotărâri;e)întocmește încheierile de ședință și actele de procedură dispuse de lege sau completul desemnat;f)realizează citarea și încunoștințarea părților și comunicarea actelor prin telefon, telegraf, prin poștă electronică sau fax ori prin alte mijloace prevăzute de lege și întocmește referatul privind modalitatea de încunoștințare sau comunicare și obiectul acesteia, care se atașează la dosar;g)preia din arhivă și păstrează dosarele pe durata necesară efectuării actelor de procedură și studiului dosarului de către membrii completului desemnat;h)duce la îndeplinire măsurile pentru pregătirea judecății;i)întocmește, la cerere, certificatul de grefă;j)participă la întocmirea dărilor de seamă statistice;k)participă la ședințele Comisiei și efectuează toate consemnările despre desfășurarea acestora, îndeplinind orice alte însărcinări din dispoziția și sub controlul președintelui de complet;l)asigură accesul și verifică modul în care se respectă regulile de acces al publicului în incinta sălii de ședință;m)actualizează permanent numerotarea documentelor din dosarele cauzelor;n)asigură păstrarea în bune condiții a dosarelor și registrelor;o)primește și înregistrează actele de sesizare a Comisiei, dosarele primite de la unități militare și restul corespondenței;p)verifică, selectează și pregătește pentru predare dosarele soluționate;q)pune dosarele care nu se află pe rolul Comisiei la dispoziția persoanelor interesate, stabilite potrivit legii, și ține evidența persoanelor care le primesc spre studiu;r)informează persoanele care au calitatea de părți ori sunt împuternicite de acestea, conform legii, asupra datelor solicitate din dosarele despre care acestea sunt direct interesate;s)constituie în unități arhivistice dosarele soluționate, mapele de hotărâri și registrele prevăzute de prezentul regulament și le predă pentru păstrare la Departament;t)ține evidența bunurilor Comisiei și asigură gestionarea acestora;u)se îngrijește de buna desfășurare a activităților gospodărești și de aprovizionare a Comisiei cu materialele necesare;v)realizează activitatea de multiplicare a documentelor;w)se deplasează la membrii Comisiei pentru semnarea de către aceștia a încheierilor, deciziilor sau a altor documente după redactare.
 + 
Capitolul VFuncționarea Comisiei + 
Secţiunea 1Activitatea premergătoare ședinței Comisiei și de rezolvare a lucrărilor cu caracter administrativ + 
Articolul 13(1)Plângerile și cererile formulate către Comisie, sosite prin poștă, curier ori fax sau în orice alt mod prevăzut de lege, se depun la registratura Comisiei, unde, în aceeași zi, după stabilirea obiectului cauzei, primesc, cu excepția cazurilor prevăzute de lege, număr și dată certă.(2)Stabilirea obiectului cauzei se face de către președintele Comisiei.
 + 
Articolul 14(1)La primirea unei plângeri sau cereri, președintele Comisiei este obligat:a)să verifice competența materială de soluționare a acesteia;b)să verifice dacă dosarul cuprinde toate documentele prevăzute; în caz contrar solicită unității militare care a trimis dosarul completarea lui;c)să dispună orice alte măsuri care contribuie la soluționarea cu celeritate a cauzei.(2)Dacă cererea respectivă se înscrie în cadrul competențelor Comisiei, aceasta este pusă pe rol, urmându-se procedura stabilită de soluționare; în caz contrar, aceasta este returnată celui care a formulat-o sau este îndreptată către structura competentă să o soluționeze, după caz.(3)În cazul în care cererea sau plângerea nu îndeplinește condițiile prevăzute de Ordonanța Guvernului nr. 121/1998, aprobată prin Legea nr. 25/1999, președintele Comisiei dispune luarea măsurilor pentru comunicarea către petent/solicitant a lipsurilor în vederea completării sau modificării ei.(4)Întâmpinarea, depusă în numărul de exemplare prevăzut de lege, se comunică celeilalte părți de către secretarul Comisiei. + 
Articolul 15(1)Întocmirea citațiilor și comunicarea copiilor de pe cererile adresate Comisiei se fac cel mai târziu a doua zi lucrătoare după fixarea termenului.(2)De regulă, persoanele sunt citate o singură dată când, dacă se prezintă, se iau și declarații, sub semnătură.(3)În situația în care, din probele administrate după data luării declarației, Comisia constată că prezența persoanei obligate la plată este absolut necesară, pentru clarificări și lămuriri suplimentare, aceasta este din nou citată, chiar dacă a luat cunoștință despre termenul următor.(4)În toate situațiile reluarea procedurii de citare se face și prin publicitate, respectiv prin citarea la ultimul domiciliu cunoscut și afișarea unui exemplar al citației la intrarea în unitatea militară unde își are sediul Comisia.
 + 
Articolul 16Dovezile de îndeplinire a procedurilor și comunicărilor efectuate prin telefon, fax, poștă electronică ori prin alte mijloace de comunicare, precum și orice alte documente sau acte primite de Comisie se depun la dosar de către secretarul Comisiei, după ce în prealabil au fost datate. + 
Articolul 17(1)Numărul curent din Registrul general de dosare reprezintă numărul de evidență al dosarului primit la Comisie. Numărul de înregistrare se atribuie consecutiv, pe parcursul unui an calendaristic, începând cu numărul 1. Înregistrarea dosarelor se face în ordinea primirii.(2)Registrul general de dosare se întocmește conform modelului prevăzut în anexa nr. 1.(3)Pe coperta dosarului se menționează numărul dosarului, data înregistrării, obiectul, respectiv plângere, cerere de repunere în termen sau cerere de revizuire, cauza, părțile, valoarea cauzei și termenele stabilite pentru soluționare.(4)Înainte de a fi puse la dispoziția părților sau predate pentru ședință, dosarele trebuie să aibă toate filele numerotate. Activitatea se reia de către secretarul Comisiei ori de câte ori se depun documente la dosar.
 + 
Articolul 18(1)Dosarele se constituie în volume în funcție de numărul de file al documentelor depuse, iar în adresele de înaintare și predare a dosarelor se indică numărul volumelor și numărul de pagini ale fiecărui volum.(2)Secretarul Comisiei selectează dosarele cu cel puțin 4 zile înainte de data ședinței, întocmește și afișează lista de ședință cu o zi înaintea termenului de soluționare sau cel mai târziu cu o oră înainte de începerea ședinței.(3)Lista de ședință cuprinde și numele și prenumele membrilor Comisiei, precum și numele și prenumele grefierului de ședință. Secretarului Comisiei i se atribuie calitatea de grefier de ședință la termenul de judecată.(4)Lista de ședință se întocmește conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.(5)Secretarul Comisiei completează condica de ședință, verifică dacă există la dosare dovezile de înmânare ori de comunicare a citațiilor și a celorlalte acte de procedură, precum și relațiile și actele solicitate de președintele Comisiei.(6)Condica de ședință se întocmește conform modelului prevăzut în anexa nr. 3.(7)Secretarul Comisiei verifică legalitatea îndeplinirii procedurilor de citare sau de comunicare atașate la dosar și îl informează pe președintele completului despre deficiențele constatate. Dosarele se predau completului desemnat pentru soluționarea cauzei. + 
Articolul 19(1)Stabilirea componenței completelor, nominalizarea secretarului care participă la ședință în calitate de grefier, precum și planificarea ședințelor sunt în sarcina președintelui Comisiei.(2)La constituirea completelor se au în vedere prevederile art. 41 și 42 din Codul de procedură civilă referitoare la incompatibilități.(3)Comunicările privind participarea membrilor Comisiei la termenele de desfășurare a ședințelor se fac prin adrese semnate de președintele Comisiei, trimise către șefii structurilor militare din care aceștia fac parte cu cel puțin 10 zile înainte de data ședinței.(4)În situația obiectivă în care unul dintre membrii Comisiei nu se poate prezenta la ședința planificată, acesta întreprinde toate măsurile pe care le consideră necesare pentru a-l anunța pe președintele Comisiei, direct sau prin secretar, cu cel puțin patru zile lucrătoare înainte de termenul fixat pentru ședință.(la 01-01-2019,
Alineatul (4) din Articolul 19 , Sectiunea 1 , Capitolul V a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. M.228 din 21 decembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1106 din 28 decembrie 2018
)
 + 
Articolul 20Președintele Comisiei asigură, la cerere, părților, reprezentanților părților, avocaților și celorlalte persoane prevăzute de lege posibilitatea consultării dosarelor la sediul Comisiei, cu respectarea normelor privind protecția informațiilor clasificate. Data și perioada studierii se consemnează în Fișa de consultare a dosarului. + 
Articolul 21(1)Studierea și aprofundarea conținutului dosarelor de către membrii completelor sunt obligatorii. În acest scop, aceștia se pot prezenta, după cum consideră necesar, cu cel puțin două zile lucrătoare înainte de ziua stabilită pentru desfășurarea ședinței. Data și perioada studierii se consemnează în Fișa de consultare a dosarului.(2)Fișa de consultare a dosarului se întocmește conform modelului prevăzut în anexa nr. 4.(3)Consultarea documentelor clasificate se realizează cu respectarea bazei legale specifice autorizării accesului la informații clasificate. + 
Articolul 22(1)Dacă se consideră necesar, membrii completului, de comun acord cu președintele Comisiei, pot solicita, în vederea soluționării cauzei, completări, documente, clarificări de la structurile care au efectuat cercetarea administrativă sau au soluționat contestația, precum și puncte de vedere și avize consultative de la organele de specialitate, atât din cadrul Ministerului Apărării Naționale, cât și din afara acestuia – Ministerul Finanțelor Publice, Institutul Național de Statistică, Curtea de Conturi sau alte instituții publice.(2)Structurile din Ministerul Apărării Naționale solicitate răspund în cel mult 10 zile de la înregistrarea cererii Comisiei.
 + 
Articolul 23(1)Cu cel puțin o oră înainte de începerea ședinței, secretarul Comisiei depune la punctul de control al unității militare unde își are sediul Comisia tabelul cu persoanele și unitățile militare citate pentru ședința din ziua respectivă.(2)Alte persoane, în afara celor prevăzute la alin. (1), care doresc să participe la ședința Comisiei sunt înscrise pe un tabel separat, care se completează la punctul de control de către militarul de serviciu. Tabelul se prezintă odată cu cel menționat la alin. (1).(3)Cu 15 minute înainte de începerea ședinței, secretarul Comisiei conduce persoanele sosite pentru ședință de la punctul de control la sala de ședință a Comisiei.
 + 
Secţiunea a 2-aActivitatea în timpul ședinței Comisiei + 
Articolul 24(1)Secretarul Comisiei se prezintă în sala de ședință cu cel puțin o jumătate de oră înainte de începerea ședinței, pentru a pune la dispoziție dosarele spre consultare; acesta se îngrijește totodată de atașarea la dosare a ultimelor acte de procedură sau a corespondenței sosite la registratură.(2)După începerea ședinței, părțile, reprezentanții sau avocații acestora pot studia dosarele numai cu încuviințarea președintelui de complet, după o prealabilă verificare a identității și calității.
 + 
Articolul 25(1)Activitatea fiecărui complet este coordonată de un președinte desemnat dintre membrii săi de președintele Comisiei.(2)Când președintele sau vicepreședintele Comisiei fac parte din complete, sunt și președinții acestora.(3)În cursul judecății, întrebările se pun prin mijlocirea președintelui completului. Acesta poate încuviința ca întrebările să fie adresate direct. + 
Articolul 26Președintele Comisiei deschide, suspendă sau încheie ședința și anunță completul înainte de începerea dezbaterilor cu privire la cauză. + 
Articolul 27(1)Membrii completului au îndatorirea să stăruie, prin toate mijloacele legale, pentru a preveni orice greșeală privind aflarea adevărului în legătură cu paguba constatată sau cererea depusă, pe baza stabilirii faptelor și prin aplicarea corectă a legii, în scopul pronunțării unei hotărâri temeinice și legale.(2)Dacă probele propuse nu sunt îndestulătoare pentru lămurirea în întregime a cauzei, completul dispune ca părțile să completeze probele. De asemenea, președintele completului poate, din oficiu, să pună în discuția părților necesitatea administrării altor probe, pe care le poate ordona chiar dacă părțile se împotrivesc.(3)Dacă din documentele existente la dosar se apreciază că situația de fapt nu a fost stabilită corect, actele sunt incomplete ori au fost greșit interpretate, completul poate solicita documente și informații suplimentare de la comandanții, comisiile sau organele care au constatat, cercetat sau au imputat pagubele ce fac obiectul dosarului respectiv, precum și de la alte structuri din Ministerul Apărării Naționale. + 
Articolul 28Accesul publicului în sala de ședință poate fi limitat numai în cazurile și în condițiile prevăzute de lege. + 
Articolul 29(1)Apelul părților și al celorlalte persoane citate se face de grefier.(2)După strigarea cauzei și apelul părților, grefierul comunică modul în care s-a îndeplinit procedura de citare a persoanelor chemate la proces și dacă s-au realizat celelalte măsuri dispuse de complet la termenele anterioare.
 + 
Articolul 30(1)Cauzele care se amână, fără discuții, pot fi strigate la începutul ședinței, în ordinea listei, dacă toate părțile legal citate sunt prezente și cer amânarea sau în cauză s-a solicitat judecata în lipsă, amintindu-li-se faptul că există riscul depășirii termenului de soluționare prevăzut de Ordonanța Guvernului nr. 121/1998, aprobată prin Legea nr. 25/1999.(2)La cererea părților, președintele Comisiei poate lăsa cauza la urmă, fixând o anumită oră, când dosarul este strigat din nou.(3)În cazul în care niciuna dintre părți nu se prezintă la strigarea cauzei, dosarul este lăsat la sfârșitul ședinței, când se reia strigarea, în ordinea de pe listă. Pentru motive temeinice, președintele Comisiei poate dispune luarea cauzelor într-o altă ordine decât cea înscrisă pe lista de ședință. + 
Articolul 31Cererile sau actele depuse în timpul ședinței Comisiei sunt datate, vizate și semnate de președintele completului. + 
Articolul 32(1)În cursul ședinței grefierul consemnează numărul dosarului, susținerile orale din timpul ședinței, depunerile de cereri și documente, măsurile dispuse de președintele completului, precum și toate celelalte aspecte din desfășurarea procesului.(2)Declarația se consemnează de grefier și se semnează pe fiecare pagină și la sfârșitul ei de președintele completului, grefier și persoana declarantă.
 + 
Articolul 33(1)Pentru aflarea și stabilirea adevărului cu privire la producerea pagubei, completul are libertatea deplină a administrării probatoriului. Sunt acceptate numai acele probe pe care completul le consideră legale, verosimile, pertinente și concludente pentru soluționarea cauzei.(2)Dacă persoana care a formulat plângerea sau cererea ori reprezentantul unității militare a propus o probă pe care nu este în măsură să o administreze, aceasta nu se ia în considerare.(3)În situația în care președintele Comisiei apreciază că pentru lămurirea cauzei este necesară cercetarea la fața locului, aceasta se dispune prin încheiere, în care se vor menționa aspectele ce urmează a fi investigate.(4)Rezultatele cercetării la fața locului se consemnează într-un proces-verbal, care va fi semnat de către cei prezenți.
 + 
Articolul 34În situația în care cauza rămâne în pronunțare, președintele completului anunță în ședință acest lucru și, în cazul amânării, ziua stabilită pentru pronunțarea hotărârii.
 + 
Secţiunea a 3-aActivitatea ulterioară încheierii dezbaterilor + 
Articolul 35Comisia soluționează plângerile și cererile de competența sa prin hotărâri denumite decizii administrativ-jurisdicționale. + 
Articolul 36(1)Orice măsură luată de completul învestit cu soluționarea cauzei, cum ar fi amânarea, solicitarea de date și documente, precizări, clarificări, puncte de vedere, suspendarea procedurii administrative sau altele asemenea, se dispune prin încheiere de ședință, semnată de membrii acestuia și de secretarul Comisiei.(2)Încheierile de amânare a judecății cauzelor, conceptele de citare pentru termenul următor, adresele și celelalte lucrări dispuse de instanță, precum și încheierile de amânare a pronunțării se întocmesc de secretar în termen de 3 zile lucrătoare de la terminarea ședinței.(3)Președintele Comisiei este obligat să verifice redactarea în termen a încheierilor și a celorlalte lucrări întocmite de secretar, restituindu-le pe cele necorespunzătoare și dând îndrumările necesare pentru refacerea lor. + 
Articolul 37(1)Membrii completului deliberează, în secret, pe loc sau, dacă este necesar, în cel mult 15 zile de la data încheierii dezbaterilor. Rezultatul deliberării se consemnează într-o minută, scrisă pe o foaie separată și semnată de secretar și, sub sancțiunea nulității, de toți membrii completului. Minuta se înregistrează.(2)Transcrierea minutei, integral sau în extras, în condica ședințelor de judecată se face de către președintele Comisiei.
 + 
Articolul 38(1)Hotărârile Comisiei se iau în unanimitate sau cu majoritate de voturi.(2)Fiecare membru al completului se pronunță prin vot, începând cu cel mai nou în funcția de membru al Comisiei, iar la vechime egală începând cu gradul cel mai mic.(3)Președintele completului votează întotdeauna ultimul.(4)Votul este liber exprimat și reprezintă opinia individuală a membrului completului, opinie conturată pe baza studierii dosarului și a prevederilor legale în vigoare aplicabile în speță.(5)Este interzisă orice încercare, de orice natură, de a-l determina pe vreunul dintre membrii completului să voteze într-un anume fel.(6)Dacă unul dintre membrii completului are altă opinie decât ceilalți 2, aceasta se consemnează pe minută sau pe încheiere, cu justificarea legală aferentă; această opinie se reia întocmai în momentul redactării hotărârii finale.
 + 
Articolul 39(1)Hotărârea Comisiei se redactează în termen de cel mult 30 de zile de la data întocmirii minutei.(2)Pe ultima pagină a hotărârilor se înscriu mențiuni referitoare la data tehnoredactării, inițialele redactorului și ale tehnoredactorului și numărul exemplarelor.(3)Hotărârile se redactează în numărul de exemplare necesar, spre a se asigura comunicarea acestora tuturor persoanelor pentru care legea prevede că hotărârea se comunică integral. Un exemplar al hotărârii se semnează pe ultima pagină de membrii completului și de secretarul Comisiei.(4)Secretarul Comisiei menționează, sub semnătură, în partea de jos a hotărârii redactate, după caz, data comunicării și părțile cărora li s-a comunicat dispozitivul sau hotărârea.(5)După verificarea și semnarea hotărârii, secretarul Comisiei depune hotărârea la mapă.(6)Hotărârea se comunică, în copie, părților sau, după caz, altor persoane prevăzute de lege, de îndată ce aceasta a fost redactată și semnată.
 + 
Articolul 40Soluțiile pronunțate se înscriu în condica de ședință, consemnându-se numai datele esențiale din minută, cauzele amânate și pronunțările care se dau în altă zi. + 
Articolul 41(1)Membrii Comisiei nu au voie să formuleze puncte de vedere sau opinii cu referire la o problemă care constituie obiectul unui dosar ce ar putea ajunge pe rolul său pentru soluționare.(2)Membrii Comisiei pot să formuleze puncte de vedere sau opinii numai cu referire la spețele soluționate și numai în plen. Transmiterea acestor opinii este permisă numai după redactarea și expedierea hotărârii luate.(3)În scopul cunoașterii și valorificării practicii instanțelor judecătorești, precum și al unificării practicii jurisdicționale, Direcția pentru relația cu Parlamentul și asistență juridică comunică Comisiei hotărârile judecătorești referitoare la cauzele soluționate de Comisie sau similare acestora. + 
Articolul 42(1)În situațiile în care, cu ocazia soluționării dosarelor aflate pe rol, Comisia constată că există acte normative interne care nu sunt încă abrogate și nu sunt armonizate cu prevederile legislației naționale apărute, sesizează structura care a inițiat respectivul act normativ.(2)În sesizare Comisia precizează care sunt legile nou-apărute cu care ar trebui aliniată legislația internă specifică Ministerului Apărării Naționale și motivează necesitatea modificării sau înlocuirii parțiale ori totale a acestora.
 + 
Articolul 43Trimestrial, până la data de 25 ale lunii următoare, președintele Comisiei prezintă secretarului de stat pentru relația cu Parlamentul, informare publică și creșterea calității vieții personalului informări privind:a)situația rezolvării plângerilor și cererilor adresate acestei comisii;b)modul de soluționare a acestora;c)principalele probleme reieșite din analiza și soluționarea dosarelor;d)propuneri de îmbunătățire a activității în domeniul recuperării pagubelor produse Ministerului Apărării Naționale. + 
Articolul 44(1)Comunicarea citațiilor și a deciziilor administrativ-jurisdicționale, a celorlalte înscrisuri, precum și a informațiilor și diverselor înștiințări se face prin scrisoare recomandată, prin poștă rapidă, poștă electronică, telegramă, telex, telefax sau orice alt mijloc de comunicare ce permite stabilirea probei comunicării și a textului transmis.(2)În cazul comunicărilor telefonice, secretarul Comisiei face mențiune în dosar, precizând data și ora convorbirii.(3)Orice înscris poate fi înmânat și personal părții sau reprezentantului ei, sub semnătură certificată de secretarul Comisiei, cu precizarea datei înmânării.(4)Dovezile de comunicare se depun la dosar.
 + 
Secţiunea a 4-aEliberarea certificatelor de grefă și a copiilor de pe acte. Restituirea înscrisurilor originale + 
Articolul 45(1)Cererile pentru eliberarea certificatelor de grefă se soluționează de către secretarul Comisiei. Acesta întocmește certificatul de grefă, care se comunică în cel mult 10 zile lucrătoare de la înregistrarea cererii, dacă hotărârea a fost pronunțată. În caz contrar, termenul se consideră de la data pronunțării hotărârii.(2)Certificatul se verifică și se semnează de președintele Comisiei și se înmânează solicitantului, sub luare de semnătură, sau se expediază prin poștă.(3)Copia certificatului împreună cu cererea de solicitare se atașează la dosarul cauzei.(4)Dispozițiile alin. (1)-(3) se aplică în mod corespunzător și la eliberarea copiilor de pe hotărâri sau de pe alte acte din dosar. Copia se verifică pentru conformitate și se aplică ștampila Comisiei pe fiecare filă.
 + 
Articolul 46Restituirea înscrisurilor originale depuse la dosarul cauzei se efectuează de secretarul Comisiei odată cu comunicarea hotărârii.
 + 
Capitolul VIResurse + 
Articolul 47Mijloacele materiale și financiare necesare desfășurării activităților Comisiei sunt asigurate prin grija Departamentului. + 
Articolul 48Pentru desfășurarea optimă a activităților Comisiei, comandantul unității militare în care aceasta își are sediul are obligația de a dispune măsuri pentru asigurarea următoarelor condiții:a)spații de lucru corespunzătoare cu dotare aferentă, mobilier, posturi telefonice interurban și militar conectat la rețeaua telefonică a Armatei României, acces la servicii de internet/intranet;b)facilități de multiplicare a documentelor specifice, de registratură și de evidență a documentelor clasificate. + 
Articolul 49(1)La sediul Comisiei se țin exemplare din codurile juridice ale României și alte acte normative importante, de aplicare frecventă, ce se stabilesc de președintele Comisiei.(2)La sediul Comisiei se asigură un program de evidență informatizată a legislației.(3)Comisia are acces la un abonament la Monitorul Oficial al României, Partea I, precum și la alte publicații cu caracter juridic, care se asigură de către Comandamentul logistic întrunit.(4)Evidența fondului de tipărituri se ține de către secretarul Comisiei.
 + 
Articolul 50(1)Sala de ședințe a Comisiei se dotează cu mobilierul necesar membrilor Comisiei, secretarului și publicului.(2)În spatele biroului membrilor Comisiei se arborează Drapelul României și Stema țării.
 + 
Capitolul VIIEvidența activității Comisiei + 
Articolul 51(1)Înregistrarea documentelor specifice jurisdicției imputațiilor se realizează în registrul de evidență specială, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 5 la Normele privind protecția informațiilor clasificate în Ministerul Apărării Naționale, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naționale nr. M.9/2013.(2)Înregistrarea dosarelor, hotărârilor, deciziilor sau încheierilor pronunțate se realizează conform prezentului regulament.(3)Mapele de corespondență administrativă cuprind corespondența adresată Comisiei, cu intrări și ieșiri, alta decât cea referitoare la cauzele deduse judecății, îndosariată în ordinea cronologică a înregistrării ei. + 
Articolul 52Toate dosarele primite se înscriu de către secretarul Comisiei, după verificarea acestora de către președinte, în Registrul general de dosare. + 
Articolul 53Dosarele din fiecare ședință, noul termen în caz de amânare a judecății, hotărârea pronunțată și numărul acesteia se trec în ordine în condica de ședință. + 
Articolul 54(1)Deciziile sau încheierile pronunțate se înscriu, în ordine, în Registrul de evidență a redactării hotărârilor.(2)Registrul de evidență a redactării hotărârilor se întocmește conform modelului prevăzut în anexa nr. 5.
 + 
Articolul 55(1)Hotărârile redactate și motivate, inclusiv încheierile de amânare a pronunțării, încheierile privind îndreptarea erorilor materiale și încheierile privind lămurirea sau completarea dispozitivului hotărârilor se păstrează în mape.(2)Fiecare mapă conține, de regulă, câte 100 de hotărâri, grupate în ordine numerică pe ani și, separat, pe materii. La mapă se depune exemplarul hotărârii semnat de toți membrii completului și de secretar.(3)Mapele se păstrează de secretarul Comisiei timp de 6 luni de la data ultimei hotărâri, după care se predau la compartimentul documente clasificate. + 
Articolul 56La sfârșitul fiecărui an, după ultima operație, în fiecare registru se întocmește un proces-verbal de închidere, care se semnează de președintele Comisiei, respectiv secretarul acesteia, aplicându-se ștampila.
 + 
Capitolul VIIIProgramul de lucru al Comisiei + 
Articolul 57Pentru depunerea cererilor și actelor sau obținerea de informații, persoanele interesate se pot adresa, după caz, președintelui Comisiei ori secretarului acesteia. + 
Articolul 58(1)Comisia își desfășoară activitatea și își ține ședințele, de regulă, la sediul acesteia.(2)Ședințele Comisiei se desfășoară în zile lucrătoare și încep, de regulă, la ora 9,00.(3)În caz de amânare a judecării cauzei, atunci când părțile convin, președintele Comisiei poate fixa o oră de strigare a dosarelor pentru termenul următor. + 
Articolul 59(1)Accesul publicului se face cu respectarea regulilor prevăzute în anexa nr. 3 la Regulamentul de ordine interioară în unitate, aprobat prin Ordinul ministrului apărării nr. M.92/2008, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 137 din Normele privind protecția informațiilor clasificate în Ministerul Apărării Naționale, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naționale nr. M.9/2013.(2)Accesul publicului este permis:a)în sălile de ședință, cu 15 minute înainte de deschiderea ședinței Comisiei;b)pentru depunerea cererilor și actelor sau obținerea de informații, potrivit programului stabilit.
 + 
Articolul 60(1)Programarea ședințelor Comisiei se face în raport cu posibilitățile membrilor Comisiei de a participa la acestea și nevoile Comisiei, asigurându-se încadrarea în termenele de soluționare prevăzute de Ordonanța Guvernului nr. 121/1998, aprobată prin Legea nr. 25/1999, și timpul necesar studierii dosarelor.(2)În luna august nu se programează ședințe. În această perioadă personalul Comisiei efectuează, de regulă, o parte din concediul de odihnă anual. Pentru cauzele care necesită o soluționare urgentă poate fi programată în această perioadă o ședință a Comisiei.
 + 
Capitolul IXDispoziții finale + 
Articolul 61Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezentul regulament.
 + 
Anexa nr. 1la regulamentMINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALEComisia de jurisdicție a imputațiilor
REGISTRUL GENERAL DE DOSARE

Nr. dosar Data înregistrării Nr. de înregistrare cerere/plângere și persoana sau structura care a formulat-o Părțile – calitatea și numele ori structura militară Natura cauzei Obiectul cauzei Acte primite după înregistrarea dosarului
             
             
             
             
             
             
             

 + 
Anexa nr. 2la regulamentMINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALEComisia de jurisdicție a imputațiilorȘedința din data de …………………..
LISTA DE ȘEDINȚĂ

Nr. crt. Nr. dosar Părți – calitatea și numele ori structura militară Obiectul cauzei Membrii completului și grefierul de ședință – gradul, numele și prenumele
         
Observații: Măsuri:  
         
Observații: Măsuri:  
         
Observații: Măsuri:  

 + 
Anexa nr. 3la regulamentMINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALEComisia de jurisdicție a imputațiilorȘedința din data de ………………
CONDICA DE ȘEDINȚĂ

Nr. crt. Părți – calitatea și numele Nr. dosar Membri complet Obiectul Soluția/ Măsura dispusă Cauza amânării*) Nr. deciziei administrativ- jurisdicționale Redactor (gradul, numele și prenumele) Observații
                   
                   
                   
                   
                   
                   
                   

Notă
*) Se menționează cauza: lipsă procedură, solicitare probe sau alte cauze legale.
 + 
Anexa nr. 4la regulamentMINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALEComisia de jurisdicție a imputațiilorDosarul nr. …………..
FIȘA DE CONSULTARE A DOSARULUI

Nr. crt. Data și ora predării dosarului pentru consultare Data și ora primirii dosarului Gradul, numele și prenumele Calitatea persoanei care consultă dosarul*) Semnătura Observații
             
             
             

Notă
*) Membru al Comisiei de jurisdicție a imputațiilor, petent, revizuent, reprezentant etc.
 + 
Anexa nr. 5la regulamentMINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALEComisia de jurisdicție a imputațiilor
REGISTRUL DE EVIDENȚĂ A REDACTĂRII HOTĂRÂRILOR

Hotărârea Numărul dosarului Numele redactorului Data redactării*) Observații
Nr. Data        
           
           
           
           
           
           

Notă
*) Data redactării se consideră data depunerii la mapă a hotărârii tehnoredactate.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x