de organizare şi funcţionare a Autorităţii pentru coordonarea instrumentelor structurale
+
Capitolul IDispoziţii generale +
Articolul 1Autoritatea pentru coordonarea instrumentelor structurale, denumită în continuare ACIS, este organizată şi funcţionează ca departament fără personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al Guvernului şi în subordinea primuluiministru, în temeiul art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 26/2011 privind stabilirea unor măsuri organizatorice la nivelul aparatului de lucru al Guvernului şi al unor ministere, precum şi pentru stabilirea unor măsuri financiarbugetare. +
Articolul 2ACIS este condusă de un şef de departament, cu rang de secretar de stat, numit şi eliberat din funcţie prin decizie a primului-ministru. +
Articolul 3În realizarea rolului său, ACIS îndeplineşte funcţiile prevăzute la art. 2 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 26/2011. +
Capitolul IIOrganizarea ACIS şi funcţiile de conducere +
Articolul 4(1) Structurile ACIS sunt: … – Cabinetul demnitarului– Direcţia de analiză şi programare– Compartimentul coordonare programare– Direcţia monitorizare– Direcţia coordonare de sistem– Serviciul coordonare al Sistemului unic de management al informaţiei (SMIS)– Unitatea centrală de evaluare– Direcţia asistenţă tehnică– Serviciul de strategii– Serviciul de implementare* Biroul pregătire proiecte şi achiziţii publice– Serviciul de management financiar– Compartimentul control financiar preventiv propriu– Compartimentul informare(2) Funcţiile de conducere existente la nivelul ACIS sunt următoarele: … – director general– director general adjunct– directorul Direcţiei de analiză şi programare– directorul Direcţiei monitorizare– directorul Direcţiei coordonare de sistem– directorul Direcţiei asistenţă tehnică– şeful Serviciului coordonare SMIS– şeful Serviciului de strategii– şeful Serviciului de management financiar– şeful Serviciului de implementare– şeful Biroului pregătire proiecte şi achiziţii publice– şeful Biroului unitatea centrală de evaluare(3) Structura organizatorică a ACIS este următoarea: … ┌──────────────────┐ ┌────────────┐ │Şeful Autorităţii │ │Cabinetul │ │pentru coordonarea├─────────┤demnitarului│ │instrumentelor │ └────────────┘ │structurale │ └─────────┬────────┘ ┌─────────┴────────┐ │ Director general │ └─────────┬────────┘ ┌─────────┴────────┐ │ Director general │ │ adjunct │ └─────────┬────────┘ ┌──────────────┬──────────────┼─────────────┬─────────────┐ ┌─────┴─────┐ ┌──────┴─────┐ ┌──────┴───┐ ┌──────┴───┐ ┌──────┴────┐ │Direcţia de│ │Direcţia │ │Direcţia │ │Direcţia │ │Unitatea │ │analiză şi │ │monitorizare│ │asistenţă │ │coordonare│ │centrală de│ │programare │ │ │ │tehnică* │ │de sistem │ │evaluare** │ └──┬────────┘ └────────────┘ └┬─────────┘ └──┬───────┘ └───────────┘ │ ┌────────────┐ │ ┌─────────┐ │ ┌──────────┐ └─┤Compartiment│ ├─┤Serviciul│ └─┤Serviciul │ │coordonare │ │ │de │ │coordonare│ │programare │ │ │strategii│ │SMIS │ └────────────┘ │ └─────────┘ └──────────┘ │ ┌──────────┐ ├─┤Serviciul │ │ │de │ │ │management│ │ │financiar │ │ └──────────┘ │ ┌────────────┐ │ │Serviciul │ ├─┤de │ │ │implementare│ │ └──┬─────────┘ │ │ ┌───────────┐ │ └──┤Biroul │ │ │pregătire │ │ │proiecte şi│ │ │achiziţii │ │ │publice │ │ └───────────┘ │ ┌────────────┐ │ │Compartiment│ ├─┤control │ │ │financiar │ │ │preventiv │ │ │propriu │ │ └────────────┘ │ ┌────────────┐ │ │Compartiment│ └─┤informare │ └────────────┘––* Îndeplineşte funcţia de autoritate de management pentru Programul Operaţional Asistenţă Tehnică.** Se organizează şi funcţionează la nivel de birou. +
Capitolul IIIAtribuţiile specifice ale şefului ACIS +
Articolul 5(1) Şeful ACIS asigură organizarea întregii activităţi în vederea realizării atribuţiilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 26/2011 şi pentru buna gestionare a resurselor umane şi a fondurilor materiale ale departamentului. … (2) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, şeful ACIS este autorizat să emită ordine conform art. 23 alin. (3) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi instrucţiuni şi avize, în condiţiile legii. … (3) Şeful ACIS are următoarele atribuţii şi competenţe: … A. Aprobă:1. propunerile de iniţiere a proiectelor de acte normative aferente funcţiilor şi atribuţiilor ACIS;2. punctele de vedere referitoare la proiectele de politici publice şi/sau de acte normative, care vizează domeniul de activitate al ACIS;3. elaborarea de politici, strategii şi planuri de acţiune pentru activităţile specifice în corelare cu politicile Guvernului României şi prevederile legale aplicabile;4. contribuţiile ACIS la Programul de convergenţă şi Programul naţional de reformă (PNR), precum şi la alte programe şi documente solicitate periodic de către Comisia Europeană;5. documentele şi acţiunile care decurg din îndeplinirea funcţiei de coordonator naţional al asistenţei financiare nerambursabile, denumit în continuare NAC;6. documentele şi acţiunile aferente îndeplinirii angajamentelor din Documentul de poziţie complementar II al României pentru cap. de negocieri 21 "Politica regională şi coordonarea instrumentelor structurale" aferent procesului de aderare a României la Uniunea Europeană;7. acţiunile necesare pentru coordonarea elaborării şi modificării Cadrului strategic naţional de referinţă, programelor operaţionale pentru implementarea instrumentelor structurale şi a documentelor-cadru de implementare a programelor operaţionale (DCIPO);8. acţiunile necesare pentru coordonarea la nivel naţional a Programului de asistenţă tehnică JASPERS (Asistenţă comună pentru promovarea proiectelor în regiunile europene), inclusiv planul de acţiune anual;9. acţiunile necesare în vederea coordonării gestionării asistenţei financiare nerambursabile acordate României prin Mecanismul financiar SEE 2004-2009 şi Programul de cooperare norvegian pentru creştere economică şi dezvoltare durabilă 2004-2009;10. acţiunile necesare pentru îmbunătăţirea cadrului legislativ, instituţional şi procedural pentru implementarea instrumentelor structurale;11. acţiunile necesare pentru accelerarea absorbţiei instrumentelor structurale şi a altor fonduri nerambursabile aflate în gestiunea/coordonarea ACIS;12. rapoartele privind implementarea Planului naţional de dezvoltare (PND);13. punctele de vedere privind compatibilitatea strategiilor, programelor şi acţiunilor guvernamentale în materie de dezvoltare cu priorităţile şi obiectivele PND;14. metodologia de verificare a principiului adiţionalităţii pentru instrumentele structurale;15. punctele de vedere ale ACIS referitoare la propunerile de modificare a programelor operaţionale transmise de către autorităţile de management;16. participarea unor specialişti din cadrul ACIS ca reprezentanţi în comisii de specialitate/comitete/grupuri de lucru/negocieri şi alte formaţiuni, la nivel naţional/european/internaţional, precum şi mandatele aferente privind aspecte ce ţin de domeniul de activitate specific;17. participarea reprezentanţilor ACIS la conferinţe/seminare/cursuri de formare profesională;18. documentaţia aferentă procedurilor de achiziţie publică pentru implementarea proiectelor finanţate din Programul operaţional asistenţă tehnică, denumit în continuare POATE, şi având ca beneficiari ACIS sau structuri din cadrul acesteia;19. programul anual al achiziţiilor publice aferente proiectelor finanţate/finanţabile din POATE, ai căror beneficiari sunt ACIS sau structurile din cadrul ACIS, precum şi modificările acestuia;20. propunerile de buget aferente activităţii ACIS şi fundamentarea necesităţilor bugetare;21. fişele de post ale personalului din cadrul ACIS;22. mandatele aferente deplasărilor în străinătate ale personalului ACIS, precum şi rapoartele deplasărilor în străinătate ale acestuia;23. procedurile specifice activităţii ACIS;24. programarea concediilor de odihnă, efectuarea concediilor de odihnă, concediul plătit pentru evenimente familiale deosebite, concediile fără plată, precum şi rechemarea din concediul de odihnă pentru personalul numit în funcţii publice de conducere, potrivit prevederilor legale;25. referatele de necesitate şi cele pentru decontarea cheltuielilor de protocol pentru ACIS;26. tematica şi bibliografia propusă de către structurile din cadrul ACIS pentru concursurile organizate în vederea ocupării posturilor vacante;27. transmiterea de corespondenţă, documentaţii şi alte comunicări în străinătate prin telex sau poşta rapidă pentru ACIS;28. alte documente şi acţiuni aferente desfăşurării activităţii ACIS, în condiţiile legii.B. Avizează:1. proiecte de acte normative înaintate de alte instituţii care vizează sfera de competenţă a ACIS;2. proiecte de ordin, note interne şi solicitări aferente activităţilor specifice de gestiune a resurselor umane la nivelul ACIS.C. Semnează:1. notele pentru informarea primului-ministru şi a Guvernului pe domeniul de activitate al ACIS;2. rapoartele, notele şi sintezele legate de principalele probleme rezultate din activitatea ACIS sau notele şi memorandumurile întocmite la nivelul ACIS prin care se propun iniţieri de acte normative, modificări ale acestora, soluţii sau informări, care se înaintează primului-ministru;3. situaţiile, notele, răspunsurile solicitate de instituţii publice, potrivit competenţelor care îi revin;4. ordinul privind desemnarea persoanei care îndeplineşte funcţia de punct naţional de contact pentru proiectele de înfrăţire instituţională (twinning) finanţate de Uniunea Europeană în calitate de donator de asistenţă;5. alte ordine aferente îndeplinirii funcţiilor şi atribuţiilor ACIS;6. avizele pentru acordarea majorării salariale prevăzute de Legea nr. 490/2004 privind stimularea financiară a personalului care gestionează fonduri comunitare, cu modificările şi completările ulterioare, la nivelul structurilor din cadrul ministerelor şi instituţiilor care au ca obiect de activitate gestionarea asistenţei financiare acordate României prin instrumentul de preaderare PHARE, instrumentul financiar provizoriu Facilitatea de tranziţie, fondurile structurale şi de coeziune şi Mecanismul financiar al Spaţiului Economic European 2004-2009;7. instrucţiunile emise în baza funcţiilor şi atribuţiilor ACIS;8. corespondenţa cu Comisia Europeană şi cu instituţiile cu responsabilităţi în implementarea proiectelor PHARE/Facilitatea de tranziţie, în calitate de coordonator naţional al asistenţei (NAC);9. solicitările adresate instituţiilor implicate în gestionarea instrumentelor structurale şi altor instituţii şi organizaţii relevante, în contextul coordonării pregătirii, funcţionării şi dezvoltării cadrului legislativ, instituţional şi procedural şi programatic pentru gestionarea instrumentelor structurale;10. planul de acţiune anual pentru asistenţa tehnică JASPERS;11. memorandumurile şi notele ce urmează să fie aprobate de primul-ministru privind transmiterea la Comisia Europeană a modificărilor Cadrului strategic naţional de referinţă, denumit în continuare CSNR;12. documentele şi corespondenţa, la nivel de şef de departament, referitoare la coordonarea POATE;13. răspunsurile la informaţiile solicitate de reprezentanţii mass-media, precum şi la cele solicitate în baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare, şi care sunt în sfera de competenţă ACIS;14. răspunsurile la plângerile prealabile formulate în baza legii contenciosului administrativ împotriva actelor normative sau actelor administrative cu caracter normativ din sfera de competenţă a ACIS;15. răspunsurile la interpelările, întrebările şi proiectele legislative adresate ACIS, pe domeniul de activitate al acesteia. În cazul în care problematica ridicată în aceste documente implică decizia primului-ministru, acestea vor fi înaintate în vederea semnării de către primul-ministru;16. acordurile privind cooperarea tehnică încheiate cu instituţii cu atribuţii similare din alte ţări pe domeniul de competenţă al ACIS;17. rapoartele de evaluare a performanţelor profesionale pentru personalul de conducere din cadrul ACIS, potrivit metodologiei de evaluare stabilite în condiţiile legii;18. alte documente aferente desfăşurării activităţii ACIS, în condiţiile legii.D. Coordonează:1. procesul de programare a instrumentelor structurale;2. pregătirea şi funcţionarea cadrului legislativ, instituţional şi procedural pentru gestionarea instrumentelor structurale;3. activitatea de monitorizare şi evaluare a CSNR şi a programelor operaţionale;4. procesul de finalizare a implementării Programului PHARE/Facilitatea de tranziţie;5. participarea României la proiectele de înfrăţire instituţională (twinning) finanţate de Uniunea Europeană;6. funcţionarea şi dezvoltarea SMIS – subsistemele PHARE şi CSNR;7. activităţile de informare, comunicare şi publicitate cu caracter orizontal în domeniul instrumentelor structurale;8. implementarea la nivel naţional a Programului de asistenţă tehnică JASPERS (Asistenţă comună pentru promovarea proiectelor în regiunile europene);9. gestionarea asistenţei financiare nerambursabile acordate României prin Mecanismul financiar SEE 2004-2009 şi Programul de cooperare norvegian pentru creştere economică şi dezvoltare durabilă 2004-2009;10. procesul de implementare a POATE.E. Alte atribuţii:1. analizează periodic activitatea ACIS şi ia măsuri operative potrivit competenţelor legale, pentru îmbunătăţirea acesteia;2. asigură realizarea la termenele asumate a măsurilor aflate în competenţa ACIS din strategii naţionale şi planuri de acţiune;3. asigură realizarea de către ACIS a sarcinilor specifice primite din partea primului-ministru, potrivit competenţelor stabilite;4. formulează propuneri privind structura organizatorică, numărul maxim de posturi, statul de funcţii şi regulamentul de organizare şi funcţionare pentru ACIS, care se aprobă prin ordin al secretarului general al Guvernului şi, respectiv, prin decizie a primului-ministru;5. participă, în comisiile de specialitate şi în plenul celor două camere ale Parlamentului, la dezbaterea iniţiativelor legislative parlamentare din domeniul coordonat sau la dezbaterile pentru susţinerea unor proiecte de acte normative emise de ACIS, precum şi pentru a răspunde la interpelările şi întrebările parlamentarilor;6. ia măsuri operative de realizare a atribuţiilor şi sarcinilor ce revin ACIS, potrivit prevederilor legale;7. ia măsurile necesare pentru derularea în bune condiţii a proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile de care beneficiază ACIS;8. realizează sau asigură realizarea altor activităţi impuse de atribuţiile ACIS şi de problematica domeniului respectiv;9. realizează sau asigură realizarea altor sarcini delegate de primul-ministru şi/sau de secretarul general al Guvernului sau rezultate din aplicarea unor acte normative;10. analizează şi repartizează în cadrul ACIS corespondenţa primită de la primul-ministru şi pe cea primită la nivel de şef de departament;11. analizează şi repartizează în cadrul ACIS sarcinile rezultate din acte normative şi norme proprii, potrivit competenţelor stabilite;12. organizează modul de desfăşurare a activităţilor specifice pe principiile utilizării optime a resurselor, eficienţei şi eficacităţii;13. evaluează periodic modul de realizare a obiectivelor stabilite pentru ACIS şi structurile din cadrul acesteia şi face propuneri privind motivarea sau sancţionarea personalului;14. reprezintă ACIS în relaţia cu Guvernul, Parlamentul, alte entităţi publice, organisme internaţionale, comitete şi comisii, precum şi în raporturile cu persoanele fizice şi juridice, române şi străine;15. reprezintă ACIS în comitetele de monitorizare a programelor operaţionale la care se solicită reprezentare la nivel de secretar de stat;16. cooperează cu structuri din cadrul Secretariatului General al Guvernului în funcţie de sfera de competenţă a acestora, în vederea asigurării funcţionării ACIS;17. formulează propuneri privind exercitarea cu caracter temporar a unei funcţii publice de conducere în cadrul ACIS şi le supune aprobării secretarului general al Guvernului;18. îndeplineşte şi alte sarcini stabilite de primul-ministru, în limita competenţelor şi responsabilităţilor din domeniile de activitate aflate în coordonare.(4) Prin ordin, şeful ACIS poate delega unele atribuţii persoanelor cu funcţie de conducere din ACIS. … +
Capitolul IVAtribuţiile specifice ale ACIS +
Articolul 6Atribuţiile structurilor din cadrul ACIS sunt următoarele:1. Cabinetul demnitarului1. asigură documentarea şi informarea necesare şefului ACIS în realizarea atribuţiilor şi competenţelor sale;2. asigură întocmirea materialelor necesare şefului ACIS (analize, sinteze, rapoarte, note, punctaje, discursuri etc.), pe baza examinării surselor de informare din departament sau din afara acestuia;3. primeşte şi supune spre aprobare, avizare sau semnare şefului ACIS documentele elaborate în cadrul ACIS;4. asigură însoţirea şefului ACIS, la cererea acestuia, la întrevederi, întâlniri, convorbiri, consultări sau la alte acţiuni, în condiţiile şi în funcţie de caracterul acestora, şi asigură, după caz, elaborarea de note interne privind concluziile sau sarcinile rezultate cu referire la activitatea ACIS;5. primeşte şi înregistrează corespondenţa destinată departamentului, indiferent de mijlocul prin care a fost transmisă, cu respectarea normelor în materie, inclusiv în ceea ce priveşte confidenţialitatea sau caracterul secret al acesteia;6. asigură distribuirea corespondenţei către structurile organizatorice ale departamentului, conform rezoluţiei şefului ACIS;7. asigură expedierea corespondenţei semnate de şeful ACIS;8. păstrează, într-un registru unic, evidenţa ordinelor emise de şeful ACIS;9. asigură legăturile telefonice necesare şefului ACIS cu alte persoane fizice sau juridice în deplină confidenţialitate, precum şi transmiterea prin fax a documentelor la solicitarea şefului ACIS;10. obţine materialele şi participă la pregătirea mapei de şedinţă sau de lucru a şefului ACIS;11. asigură redactarea lucrărilor cabinetului şi ţine evidenţa acestora;12. asigură soluţionarea şi păstrează evidenţa memoriilor, petiţiilor şi a altor documente trimise pe adresa cabinetului conform prevederilor legale în vigoare;13. preia şi conduce persoanele chemate sau care vin la cabinetul demnitarului, cu respectarea regulilor de ordine interioară şi de protocol;14. desfăşoară alte activităţi specifice cabinetului.2. Direcţia de analiză şi programare1. coordonează elaborarea, actualizarea şi monitorizarea implementării PND, ca instrument de bază pentru elaborarea Cadrului strategic naţional de referinţă 2007-2013;2. coordonează elaborarea şi modificarea CSNR, instrumentul de referinţă pentru programarea instrumentelor structurale, asigurând corelarea acestuia cu programele şi politicile naţionale şi comunitare;3. coordonează elaborarea şi modificarea programelor operaţionale şi a DCI aferente, asigurând corelarea acestora, precum şi concordanţa cu CSNR şi reglementările naţionale şi comunitare;4. urmăreşte şi sprijină dezvoltarea de către autorităţile de management a portofoliului de proiecte aferente programelor operaţionale şi asigură coordonarea la nivel naţional a Programului de asistenţă tehnică JASPERS, acţionând în sensul pregătirii, finalizării şi aprobării, în cooperare cu toate părţile implicate, a planurilor anuale de acţiune şi a fişelor de proiect şi urmărind realizarea de către JASPERS a sarcinilor prevăzute în planurile de acţiune;5. analizează periodic stadiul execuţiei bugetare aferente capitolelor bugetare referitoare la instrumentele structurale şi/sau la alte fonduri externe nerambursabile, după caz, din cadrul titlului 56 "Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare" şi formulează puncte de vedere şi propuneri de redistribuire a fondurilor alocate în raport cu necesităţile reale şi ritmul efectiv de implementare a proiectelor/programelor;6. analizează şi avizează documentele elaborate de autorităţile de management în vederea fundamentării programării bugetare a surselor reprezentând fonduri externe nerambursabile primite din instrumentele structurale, precum şi a celor alocate de bugetul de stat pentru prefinanţare, cofinanţare şi finanţare a cheltuielilor neeligibile;7. coordonează şi monitorizează cadrul partenerial dezvoltat în procesul de programare a instrumentelor structurale;8. contribuie la elaborarea, modificarea, avizarea, după caz, a documentelor, rapoartelor şi mandatelor iniţiate de către alte structuri din cadrul ACIS, precum şi la planificarea şi implementarea activităţilor de evaluare întreprinse la nivelul ACIS;9. elaborează instrucţiuni cu privire la activitatea de corelare la nivelul regiunilor de dezvoltare a proiectelor finanţate şi/sau finanţabile din fonduri comunitare sau bugete locale şi participă la reuniunile comitetelor regionale de evaluare strategică şi corelare, urmărind în special evitarea suprapunerilor şi asigurarea complementarităţii operaţiunilor finanţate prin instrumentele structurale;10. participă la coordonarea politicii în domeniul polilor de creştere, sprijinind procesul de elaborare şi implementare a planurilor integrate de dezvoltare ale acestor poli;11. participă la activităţile specifice privind informarea şi promovarea instrumentelor structurale în România;12. realizează sinteze şi materiale de informare cu privire la procesul de programare a fondurilor PHARE şi a fondurilor alocate prin Facilitatea de tranziţie; îndeplineşte atribuţii aferente punctului naţional de contact pentru Mecanismul financiar al Spaţiului Economic European 2004-2009, conform anexei A, secţiunea 2.1 "Administrarea-Selecţia proiectelor- Monitorizarea" din Memorandumul de înţelegere pentru implementarea mecanismului financiar SEE 2004-2009 dintre guvernele Islandei, Principatului Liechtenstein, Guvernul Norvegiei şi Guvernul României;13. îndeplineşte atribuţii aferente punctului naţional de contact (PNC) pentru Programul de cooperare norvegian pentru creştere economică şi dezvoltare durabilă 2004-2009, conform Memorandumului de înţelegere dintre Guvernul Norvegiei şi Guvernul României pentru Programul de cooperare norvegian pentru creştere economică şi dezvoltare durabilă;14. realizează rapoarte, informări, sinteze privind problematica instrumentelor structurale, în colaborare cu celelalte structuri ale ACIS;15. pregăteşte propunerile de proiecte ale direcţiei care vor fi înaintate spre finanţare din POATE cu aprobarea directorului general;16. îndeplineşte funcţiile aferente calităţii de beneficiar pentru proiectele finanţate din POATE corespunzătoare atribuţiilor direcţiei, în conformitate cu regulile interne de implementare stabilite în cadrul ACIS;17. contribuie la identificarea şi asigură aducerea la îndeplinire a măsurilor din planurile de acţiune pentru îmbunătăţirea absorbţiei instrumentelor structurale ce intră în sfera de competenţă a direcţiei;18. participă, după caz, la reuniuni ale comisiilor de specialitate/comitetelor/grupurilor de lucru/altor formaţiuni şi la negocieri cu organisme naţionale şi internaţionale;19. cooperează cu structuri din cadrul Secretariatului General al Guvernului în funcţie de sfera de competenţă a acestora, în vederea asigurării funcţionării direcţiei;20. asigură dezvoltarea, gestionarea şi actualizarea permanentă a paginii de web www.asistenţasee.fonduri-ue.ro;21. iniţiază, elaborează, modifică acte normative specifice domeniilor de competenţă şi formulează puncte de vedere şi propuneri de modificare cu privire la legislaţia cu impact direct sau indirect asupra procesului de gestionare a instrumentelor structurale.2.1. Compartimentul coordonare programare1. coordonează elaborarea şi negocierea strategiilor/documentelor de programare a instrumentelor structurale pentru perioada de programare post 2013;2. asigură formularea poziţiei şi reprezentarea României în Grupul de lucru acţiuni structurale (Structural Actions Working Party) organizat la nivelul Consiliului UE, precum şi în alte formaţiuni UE, dacă este cazul;3. coordonează formularea poziţiei României, în cadrul formaţiunilor organizate la nivelul instituţiilor comunitare, cu privire la propunerile de politici şi reglementări comunitare în domeniul instrumentelor structurale şi al politicii de coeziune;4. asigură reprezentarea ACIS la Comitetul de coordonare în domeniul afacerilor europene şi coordonează formularea poziţiei cu privire la punctele privind politica de coeziune şi implementarea instrumentelor structurale, aflate pe agenda comitetului;5. participă la procesul de stabilire a priorităţilor României şi la formularea poziţiilor în cadrul negocierilor pentru perspectiva financiară post 2013 a Uniunii Europene, în ceea ce priveşte priorităţile specifice politicii de coeziune;6. coordonează elaborarea rapoartelor strategice în conformitate cu art. 29 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului din 11 iulie 2006 de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.260/1999 , pentru a fi prezentate Comitetului Naţional de Coordonare pentru instrumentele structurale, Guvernului şi Comisiei Europene;7. coordonează elaborarea contribuţiei ACIS la PNR/rapoartele anuale de implementare a PNR, precum şi la alte programe naţionale/strategii/politici, din perspectiva politicii de coeziune şi a implementării instrumentelor structurale.3. Direcţia monitorizare1. monitorizează implementarea proiectelor PHARE/ Facilitatea de tranziţie şi îndeplineşte atribuţiile ce revin NAC în conformitate cu prevederile memorandumurilor/acordurilor de finanţare PHARE şi ale Deciziei de finanţare a Facilităţii de tranziţie;2. elaborează rapoartele semestriale privind stadiul implementării programului PHARE/Facilitatea de tranziţie;3. coordonează organizarea reuniunilor Comitetului comun de monitorizare (JMC) şi a reuniunilor semestriale ale subcomitetelor sectoriale de monitorizare (SMSC);4. elaborează sinteze privind activitatea NAC de monitorizare a programelor PHARE/Facilitatea de tranziţie, analize privind finalizarea implementării programului PHARE/Facilitatea de tranziţie în România;5. asigură, în colaborare cu responsabilul naţional cu autorizarea finanţării, îndeplinirea obligaţiilor ce revin NAC, conform Sistemului extins de implementare descentralizată (EDIS);6. monitorizează stadiul implementării PO, întocmeşte raportări şi informări cu privire la acesta;7. contribuie la identificarea şi asigură ducerea la îndeplinire a măsurilor din planurile de acţiune pentru îmbunătăţirea absorbţiei instrumentelor structurale ce intră în sfera de competenţă a direcţiei;8. asigură pregătirea şi participarea reprezentantului ACIS la reuniunile comitetelor de monitorizare ale PO;9. elaborează Raportul naţional anual privind implementarea instrumentelor structurale;10. contribuie la elaborarea rapoartelor strategice în conformitate cu art. 29 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului, pentru a fi prezentate CNC, Guvernului şi Comisiei Europene, şi participă, alături de celelalte structuri ale ACIS, la elaborarea secţiunii din rapoartele anuale de implementare a PNR care prezintă contribuţia PO finanţate din instrumentele structurale;11. coordonează activitatea şi organizează reuniunile Grupului de lucru pentru monitorizarea PO;12. participă, după caz, la reuniunile comisiilor de specialitate/comitetelor/grupurilor de lucru/altor formaţiuni şi la negocieri cu organisme naţionale şi internaţionale;13. coordonează din punct de vedere metodologic elaborarea de către autorităţile de management a rapoartelor anuale/finale de implementare a PO;14. coordonează monitorizarea temelor orizontale în implementarea PO;15. participă la activităţile specifice privind informarea şi promovarea instrumentelor structurale în România;16. pregăteşte propunerile de proiecte ale direcţiei care vor fi înaintate spre finanţare din POATE cu aprobarea directorului general;17. îndeplineşte funcţiile aferente calităţii de beneficiar pentru proiectele finanţate din POATE corespunzătoare atribuţiilor direcţiei şi în conformitate cu regulile interne de implementare stabilite în cadrul ACIS;18. contribuie la elaborarea, modificarea, avizarea, după caz, a documentelor, rapoartelor şi mandatelor iniţiate de către alte structuri din cadrul ACIS, precum şi la planificarea şi implementarea activităţilor de evaluare întreprinse la nivelul ACIS;19. iniţiază, elaborează, modifică acte normative specifice domeniilor de competenţă şi formulează puncte de vedere şi propuneri de modificare cu privire la legislaţia cu impact direct sau indirect asupra procesului de gestionare a instrumentelor structurale;20. cooperează cu structuri din cadrul Secretariatului General al Guvernului în funcţie de sfera de competenţă a acestora, în vederea asigurării funcţionării ACIS;21. realizează rapoarte, informări, sinteze privind problematica instrumentelor structurale, în colaborare cu celelalte structuri ale ACIS;22. îndeplineşte atribuţiile ce revin punctului naţional de contact pentru twinning în relaţia cu Comisia Europeană şi cu reţeaua punctelor naţionale de contact din statele membre UE şi din statele beneficiare de asistenţă comunitară;23. coordonează participarea României la proiectele de înfrăţire instituţională (twinning) finanţate de Uniunea Europeană în calitate de donator de asistenţă;24. realizează rapoarte, informări, sinteze privind participarea României la proiectele de twinning în calitate de beneficiar de asistenţă PHARE/Facilitatea de tranziţie şi participarea României ca donator de asistenţă în proiecte de twinning.4. Direcţia coordonare de sistem1. urmăreşte respectarea angajamentelor asumate în cadrul Documentului de poziţie al României pentru capitolul de negocieri 21 "Politica regională şi coordonarea instrumentelor structurale", aferent procesului de aderare a României la Uniunea Europeană;2. coordonează dezvoltarea capacităţii administrative a structurilor implicate în gestionarea fondurilor comunitare nerambursabile, inclusiv prin monitorizarea şi actualizarea nivelului de angajare în structurile implicate în gestiunea instrumentelor structurale;3. urmăreşte dezvoltarea sistemelor de implementare a PO şi formulează recomandări în vederea asigurării coerenţei şi eficienţei acestora;4. coordonează dezvoltarea şi funcţionarea cadrului procedural pentru gestionarea instrumentelor structurale, urmărind eficienţa şi armonizarea acestuia, precum şi corelarea acestuia cu SMIS – CSNR;5. contribuie la elaborarea, modificarea, avizarea, după caz, a documentelor, rapoartelor şi mandatelor iniţiate de către alte structuri din cadrul ACIS, precum şi la planificarea şi implementarea activităţilor de evaluare întreprinse la nivelul ACIS;6. elaborează, modifică, avizează, după caz, legislaţia privind eligibilitatea cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate din instrumente structurale;7. urmăreşte relaţionarea structurilor din cadrul sistemului de gestionare a instrumentelor structurale faţă de organismele de audit naţional şi comunitar, precum şi implementarea recomandărilor formulate;8. asigură coerenţa organizării interne a ACIS din punct de vedere procedural şi administrativ, inclusiv managementul riscurilor;9. asigură funcţionarea mecanismului de coordonare a gestionării instrumentelor structurale;10. asigură formularea poziţiei şi reprezentarea României în Comitetul de coordonare al fondurilor structurale şi de coeziune (COCOF), organizat la nivelul Comisiei Europene;11. asigură aplicarea Legii nr. 490/2004, cu modificările şi completările ulterioare, la nivelul structurilor din cadrul ministerelor şi instituţiilor care au ca obiect de activitate gestionarea asistenţei financiare acordate României prin instrumentul de preaderare PHARE, instrumentul financiar provizoriu Facilitatea de tranziţie, fondurile structurale şi de coeziune şi Mecanismul financiar al Spaţiului Economic European 2004-2009;12. realizează rapoarte, informări, sinteze privind problematica instrumentelor structurale, în colaborare cu celelalte structuri ale ACIS;13. pregăteşte propunerile de proiecte ale direcţiei care vor fi înaintate spre finanţare din POATE cu aprobarea directorului general;14. îndeplineşte funcţiile aferente calităţii de beneficiar pentru proiectele finanţate din POATE corespunzătoare atribuţiilor direcţiei şi în conformitate cu regulile interne de implementare stabilite în cadrul ACIS;15. contribuie la identificarea şi asigură ducerea la îndeplinire a măsurilor din planurile de acţiune pentru îmbunătăţirea absorbţiei instrumentelor structurale ce intră în sfera de competenţă a direcţiei;16. participă, după caz, la reuniunile comisiilor de specialitate/comitetelor/grupurilor de lucru/altor formaţiuni şi la negocieri cu organisme naţionale şi internaţionale;17. cooperează cu structuri din cadrul Secretariatului General al Guvernului în funcţie de sfera de competenţă a acestora, în vederea asigurării funcţionării ACIS;18. iniţiază, elaborează, modifică acte normative specifice domeniilor de competenţă şi formulează puncte de vedere şi propuneri de modificare cu privire la legislaţia cu impact direct sau indirect asupra procesului de gestionare a instrumentelor structurale.4.1. Serviciul coordonare SMIS1. planifică, dezvoltă, monitorizează, administrează şi întreţine SMIS, la nivel hardware, sistem de operare şi bază de date/server aplicaţie, precum şi infrastructura de comunicaţii aferentă;2. planifică, dezvoltă, monitorizează, administrează şi întreţine SMIS-CSNR, aplicaţiile conexe acestuia, inclusiv interfeţele cu alte sisteme informatice;3. elaborează proceduri de gestionare şi utilizare a SMISCSNR;4. asigură managementul de sistem prin gestionarea parametrilor şi a drepturilor de acces din SMIS-CSNR;5. asigură funcţia de helpdesk pentru utilizatorii SMISCSNR;6. organizează cursuri de instruire pentru persoanele din cadrul structurilor implicate în managementul instrumentelor structurale care sunt responsabile cu utilizarea SMIS-CSNR;7. coordonează activitatea Grupului de lucru SMIS-CSNR şi organizează reuniunile de lucru ale acestuia;8. coordonează utilizarea subsistemului SMIS-PHARE;9. asigură suportul necesar reprezentantului Autorităţii centrale de legătură pentru SFC2007;10. elaborează, întreţine şi urmăreşte aplicarea procedurilor de securitate, acces şi de continuitate a serviciilor pentru sistemul informatic;11. monitorizează accesul, disponibilitatea şi securitatea tuturor echipamentelor şi serviciilor SMIS;12. în limita competenţelor, planifică, dezvoltă, monitorizează şi întreţine sistemul informatic ACIS şi procedurile aferente acestuia.5. Unitatea centrală de evaluare1. asigură emiterea unor opinii independente asupra relevanţei, eficienţei, eficacităţii, impactului, sustenabilităţii şi coerenţei documentelor strategice, programelor şi proiectelor finanţate din instrumentele structurale în vederea contribuirii la procesul de luare a deciziilor privind priorităţile de finanţare, alocarea resurselor şi gestionarea intervenţiilor, precum şi la creşterea responsabilizării factorilor implicaţi în derularea acestor intervenţii;2. realizează evaluări independente, externe sau interne exante, pe parcursul implementării şi ex-post ale instrumentelor structurale, inclusiv pentru POATE;3. elaborează, actualizează şi implementează Planul naţional multianual de evaluare privind CSNR şi teme orizontale ce acoperă două sau mai multe programe operaţionale şi Planul multianual de evaluare pentru POATE;4. proiectează, coordonează, sprijină şi monitorizează activităţile de evaluare externă şi controlează calitatea rapoartelor şi proceselor de evaluare;5. diseminează rapoartele de evaluare factorilor interesaţi, urmăreşte implementarea recomandărilor şi face disponibile pentru public rapoartele de evaluare sau rezumatele acestora;6. asigură evaluarea coordonată a instrumentelor structurale;7. asigură corelarea planurilor multianuale de evaluare ale programelor operaţionale şi corelarea acestora cu Planul naţional multianual de evaluare privind CSNR şi teme orizontale;8. coordonează activitatea şi organizează reuniunile Grupului de lucru pentru evaluare;9. stabileşte sistemul, standardele, ghidurile şi elaborează orientările privind procedurile de evaluare a instrumentelor structurale;10. asigură cadrul legal şi procedural pentru utilizarea analizei cost-beneficiu în procesul de evaluare şi selecţie a proiectelor de investiţii depuse pentru finanţare din instrumentele structurale;11. stabileşte, în colaborare cu instituţiile relevante şi cu celelalte structuri din cadrul ACIS, un sistem naţional de indicatori pentru instrumentele structurale în vederea măsurării progresului în îndeplinirea obiectivelor CSNR şi ale programelor operaţionale;12. participă la reuniunile comitetelor de monitorizare ale programelor operaţionale în calitate de membru sau observator, după caz;13. asigură reprezentarea României în reţelele de evaluare ale Comisiei Europene (Directoratul General Politică Regională – DG REGIO şi Directoratul General Ocuparea Forţei de Muncă, Afaceri Sociale şi Oportunităţi Egale DG EMPL);14. coordonează activitatea de dezvoltare a capacităţii de evaluare pentru instrumentele structurale;15. contribuie la elaborarea, modificarea, avizarea, după caz, a documentelor, rapoartelor şi mandatelor iniţiate de către alte structuri din cadrul ACIS;16. iniţiază, elaborează, modifică acte normative specifice domeniilor de competenţă şi formulează puncte de vedere şi propuneri de modificare cu privire la legislaţia cu impact direct sau indirect asupra procesului de gestionare a instrumentelor structurale;17. contribuie la identificarea şi asigură ducerea la îndeplinire a măsurilor din planurile de acţiune pentru îmbunătăţirea absorbţiei instrumentelor structurale ce intră în sfera de competenţă a biroului;18. participă, după caz, la reuniunile comisiilor de specialitate/comitetelor/grupurilor de lucru/altor formaţiuni şi la negocieri cu organisme naţionale şi internaţionale;19. cooperează cu structuri din cadrul Secretariatului General al Guvernului în funcţie de sfera de competenţă a acestora, în vederea asigurării funcţionării biroului;20. realizează informări, sinteze şi note privind evaluările derulate aferente programelor PHARE, Facilitatea de tranziţie, Facilitatea Schengen;21. pregăteşte propunerile de proiecte ale biroului care vor fi înaintate spre finanţare din POATE cu aprobarea directorului general;22. îndeplineşte funcţiile aferente calităţii de beneficiar pentru proiectele finanţate din POATE corespunzătoare atribuţiilor biroului şi în conformitate cu regulile interne de implementare stabilite în cadrul ACIS.6. Direcţia asistenţă tehnică6.1. Serviciul de strategii1. îndeplineşte atribuţiile Autorităţii de implementare aferente monitorizării, raportării de nereguli şi evaluării pentru proiectele PHARE/Facilitatea de tranziţie implementate de ACIS;2. realizează sinteze, note şi informări privind proiectele PHARE/Facilitatea de tranziţie implementate de ACIS;3. realizează activităţi referitoare la elaborarea şi modificarea cadrului procedural aferent activităţii Autorităţii de implementare pentru proiectele implementate de ACIS;4. elaborează POATE, îl negociază cu Comisia Europeană, analizează şi propune modificări ale POATE şi înaintează comitetului de monitorizare propunerile privind realocările de fonduri între axele prioritare, respectiv domeniile majore de intervenţie din cadrul acestuia;5. contribuie la elaborarea şi modificarea CSNR;6. elaborează şi modifică DCI a POATE, în concordanţă cu obiectivele şi priorităţile stabilite prin programul operaţional;7. urmăreşte dezvoltarea parteneriatelor în procesul de programare şi în fazele de implementare a POATE şi asigură corelarea operaţiunilor din programul operaţional cu cele din celelalte PO finanţate din instrumente structurale, inclusiv prin înfiinţarea şi asigurarea funcţionării Comitetului de coordonare a asistenţei tehnice şi a Grupului de lucru pentru formare în domeniul instrumentelor structurale;8. asigură constituirea comitetului de monitorizare pentru POATE, în conformitate cu prevederile art. 63 şi 64 din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului, organizează lucrările acestuia şi transmite acestuia documentele care să permită monitorizarea calităţii implementării POATE, în special în ceea ce priveşte atingerea obiectivelor sale specifice, în conformitate cu prevederile art. 60 din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului;9. asigură monitorizarea implementării POATE, prezintă comitetului de monitorizare progresul în atingerea obiectivelor specifice ale acestuia şi a ţintelor stabilite pentru fiecare axă prioritară şi elaborează raportul anual de implementare, precum şi raportul final de implementare pentru POATE, în conformitate cu prevederile art. 67 din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului, le supune aprobării comitetului de monitorizare, ulterior consultării ACIS şi a Autorităţii de certificare şi plată, şi după aprobarea comitetului le transmite Comisiei Europene;10. asigură participarea la reuniunile anuale cu Comisia Europeană pentru examinarea progresului implementării programului operaţional gestionat, în conformitate cu prevederile art. 68 din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului, informează comitetul de monitorizare cu privire la observaţiile Comisiei Europene, colaborează cu ACIS şi Autoritatea de certificare şi plată pentru întreprinderea acţiunilor necesare în soluţionarea observaţiilor şi informează comisia cu privire la aceste acţiuni;11. asigură participarea la reuniunile comitetelor de monitorizare pentru celelalte PO şi formulează poziţiile Autorităţii de management pentru POATE (AM POATE) în cadrul acestor reuniuni;12. menţine legătura cu Unitatea centrală de evaluare pentru contractarea şi organizarea evaluărilor aferente POATE conform regulamentelor comunitare, analizează rapoartele de evaluare a POATE şi formulează observaţii la recomandările primite şi informează comitetul de monitorizare asupra rezultatelor evaluărilor şi asupra modalităţilor propuse pentru implementarea acestora;13. elaborează criteriile de evaluare şi selecţie a proiectelor pentru programul operaţional aflat în gestiune şi supune aprobării comitetului de monitorizare criteriile de selecţie;14. primeşte proiectele pentru care se solicită finanţare din POATE şi asigură selectarea operaţiunilor în vederea finanţării în conformitate cu criteriile aplicabile POATE şi cu normele comunitare şi naţionale aplicabile, îndeosebi cu prevederile art. 60 din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului;15. elaborează şi iniţiază modificarea Ghidului solicitantului pentru operaţiunile finanţate din programul operaţional;16. pregăteşte contractele/deciziile de finanţare pentru proiectele aprobate spre finanţare din POATE, prin care se asigură de respectarea condiţiilor specifice referitoare la implementarea proiectului, în conformitate cu regulamentele comunitare aplicabile şi cu legislaţia naţională în vigoare, precum şi modificările acestora;17. elaborează şi implementează planul de comunicare pentru POATE, asigurând astfel îndeplinirea obligaţiilor legate de informare şi publicitate prevăzute de regulamentele comunitare relevante;18. derulează procedurile referitoare la managementul riscului legat de POATE şi procedurile privind prevenirea, identificarea şi raportarea neregulilor descoperite în utilizarea fondurilor alocate prin POATE, precum şi sesizarea Departamentului pentru lupta antifraudă DLAF în cazul descoperirii unor indicii de posibile fraude, furnizând DLAF informaţiile solicitate privind măsurile luate pentru remedierea aspectelor semnalate prin actele de control ale departamentului, precum şi acţiunile întreprinse pentru recuperarea eventualelor prejudicii;19. declanşează procedura de constatare şi recuperare a creanţelor bugetare rezultate ca urmare a debitelor stabilite de Comisia Europeană, conform Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.306/2007, precum şi procedura de constatare a creanţelor bugetare rezultate din nereguli şi procedura de executare silită pentru recuperarea acestora;20. realizează activităţile aferente prevenirii şi constatării neregulilor descoperite în utilizarea fondurilor alocate prin POATE, prin persoanele desemnate în acest scop, aflate în subordinea directă a directorului Direcţiei asistenţă tehnică;21. asigură existenţa procedurilor privind păstrarea unei piste de audit corespunzătoare pentru activitatea pe care o desfăşoară şi coordonează elaborarea şi modificarea cadrului procedural aferent gestionării POATE;22. asigură înregistrarea şi actualizarea cu celeritate a informaţiilor în SMIS – CSNR, fiind responsabilă de acurateţea, integritatea şi nivelul de completare a datelor pentru activitatea pe care o desfăşoară;23. analizează rapoartele de audit şi formulează observaţii la recomandările primite;24. iniţiază şi promovează propuneri legislative în vederea îmbunătăţirii condiţiilor de implementare a POATE şi avizează proiectele legislative iniţiate de alte structuri implicate în gestiunea instrumentelor structurale la nivel naţional şi care ar putea afecta direct sau indirect implementarea POATE;25. furnizează, în limita competenţelor, informaţiile necesare celorlalte structuri din ACIS pentru îndeplinirea de către acestea a atribuţiilor, inclusiv în cadrul colaborării cu Direcţia coordonare de sistem în vederea asigurării unui cadru procedural eficient şi armonios pentru implementarea instrumentelor structurale şi pentru realizarea activităţilor de informare privind instrumentele structurale;26. contribuie la identificarea şi asigură ducerea la îndeplinire a măsurilor din planurile de acţiune pentru îmbunătăţirea absorbţiei instrumentelor structurale ce intră în sfera de competenţă a serviciului;27. participă, după caz, la reuniunile comisiilor de specialitate/comitetelor/grupurilor de lucru/altor formaţiuni şi la negocieri cu organisme naţionale şi internaţionale;28. cooperează cu structuri din cadrul Secretariatului General al Guvernului în funcţie de sfera de competenţă a acestora, în vederea asigurării funcţionării serviciului.6.2. Serviciul de implementare1. realizează atribuţii de implementare tehnică a proiectelor finanţate din Facilitatea de tranziţie pentru care ACIS este autoritate de implementare, inclusiv atribuţii aferente supravegherii îndeplinirii de către contractor a obligaţiilor asumate în conformitate cu termenii de referinţă şi atestă realitatea serviciilor menţionate în facturile remise de contractori, în vederea efectuării plăţii de către Oficiul de plăţi şi contractare PHARE;2. îndeplineşte funcţia de serviciu de asistenţă (helpdesk) pentru toţi beneficiarii POATE şi sprijină dezvoltarea capacităţii administrative a structurilor implicate în derularea POATE;3. îndeplineşte funcţia de compartiment intern specializat în atribuirea contractelor de achiziţie publică finanţate din POATE, ai căror beneficiari sunt ACIS şi structurile din cadrul ACIS;4. îndeplineşte funcţia de implementare a proiectelor finanţate din POATE, ai cărui beneficiari sunt ACIS şi AM POATE şi, în acest sens, asigură managementul administrativ şi tehnic al contractelor de achiziţie publică, supraveghează în permanenţă îndeplinirea de către contractori a obligaţiilor asumate în contracte, analizează rapoartele periodice elaborate de contractori şi atestă realitatea serviciilor menţionate în facturile emise de contractori, în vederea efectuării plăţii;5. pentru proiectele finanţate din POATE de care beneficiază Unitatea centrală de evaluare, Compartimentul informare şi direcţiile din cadrul ACIS, cu excepţia Direcţiei asistenţă tehnică, asigură managementul administrativ al contractelor de achiziţie publică, supraveghează în permanenţă îndeplinirea de către contractori a obligaţiilor asumate în contracte, analizează rapoartele periodice elaborate de contractori şi atestă realitatea serviciilor menţionate în facturile emise de contractori, în vederea efectuării plăţii;6. elaborează şi înaintează spre finanţare din POATE, cu aprobarea directorului general, propunerile de proiecte ale ACIS, AM POATE şi Compartimentului informare;7. întocmeşte şi înaintează către AM POATE cererea de finanţare elaborată pentru proiectele propuse spre finanţare din POATE pentru care beneficiari sunt ACIS, AM POATE şi Compartimentul informare, precum şi cererea de rambursare a cheltuielilor efectuate în cadrul proiectelor aprobate spre finanţare din POATE pentru care beneficiari sunt ACIS, AM POATE şi Compartimentul informare;8. asigură păstrarea documentelor, pe suport hârtie şi electronic, pentru activitatea desfăşurată;9. îndeplineşte rolul de Unitate de dezvoltare şi coordonare a formării şi, în această calitate, iniţiază măsuri şi participă, împreună cu instituţiile de profil, la elaborarea programelor de formare profesională orizontală în domeniul instrumentelor structurale, menite să sprijine pregătirea profesională a funcţionarilor publici din instituţiile publice;10. contribuie la identificarea şi asigură ducerea la îndeplinire a măsurilor din planurile de acţiune pentru îmbunătăţirea absorbţiei instrumentelor structurale ce intră în sfera de competenţă a serviciului;11. participă, după caz, la reuniunile comisiilor de specialitate/comitetelor/grupurilor de lucru/altor formaţiuni şi la negocieri cu organisme naţionale şi internaţionale;12. cooperează cu structuri din cadrul Secretariatului General al Guvernului în funcţie de sfera de competenţă a acestora, în vederea asigurării funcţionării serviciului;13. contribuie la elaborarea şi actualizarea procedurilor pentru gestionarea POATE, în vederea asigurării îndeplinirii atribuţiilor.6.2.1. Biroul pregătire proiecte şi achiziţii publice1. îndeplineşte funcţia de asistenţă specializată (helpdesk) pentru toţi beneficiarii POATE la depunerea cererilor de finanţare şi sprijină în acest scop dezvoltarea capacităţii administrative a structurilor implicate în derularea POATE;2. îndeplineşte, în cadrul Serviciului de implementare, atribuţii privind derularea procedurilor şi atribuirea contractelor de achiziţie publică finanţate din POATE, ai căror beneficiari sunt ACIS şi structurile din ACIS;3. întocmeşte/asigură cu respectarea legislaţiei în vigoare, pregătirea corespunzătoare a documentaţiilor de atribuire, pentru derularea procedurilor de achiziţie publică în vederea încredinţării contractelor aferente proiectelor finanţate din POATE, ai căror beneficiari sunt ACIS şi structurile din ACIS;4. organizează şi asigură procesul de evaluare în vederea atribuirii contractelor de achiziţie publică aferente proiectelor finanţate din POATE până la aprobarea raportului procedurii de atribuire;5. pregăteşte propunerile de proiecte ale ACIS şi AM POATE care vor fi înaintate spre finanţare din POATE cu aprobarea directorului general;6. pregăteşte şi înaintează cererea de finanţare elaborată pentru proiectele propuse spre finanţare din POATE, pentru care beneficiari sunt ACIS, AM POATE şi Compartimentul informare;7. asigură păstrarea documentelor, pe suport hârtie şi electronic, pentru activităţile derulate;8. contribuie la identificarea şi asigură ducerea la îndeplinire a măsurilor din planurile de acţiune pentru îmbunătăţirea absorbţiei instrumentelor structurale ce intră în sfera de competenţă a biroului;9. participă, după caz, la reuniunile comisiilor de specialitate/comitetelor/grupurilor de lucru/altor formaţiuni şi la negocieri cu organisme naţionale şi internaţionale;10. cooperează cu structuri din cadrul Secretariatului General al Guvernului în funcţie de sfera de competenţă a acestora, în vederea asigurării funcţionării biroului;11. asigură, în condiţiile legii, iniţierea, derularea şi finalizarea procedurilor de achiziţie publică privind încredinţarea contractelor aferente proiectelor finanţate din POATE;6.3. Serviciul de management financiar1. realizează atribuţii de implementare tehnică a proiectelor finanţate din Facilitatea de tranziţie pentru care ACIS este autoritate de implementare, inclusiv atribuţii aferente supravegherii îndeplinirii de către contractor a obligaţiilor asumate în conformitate cu termenii de referinţă şi atestă realitatea serviciilor menţionate în facturile remise de contractori, în vederea efectuării plăţii de către Oficiul de plăţi şi contractare PHARE;2. asigură implementarea POATE în concordanţă cu recomandările comitetului de monitorizare, cu reglementările naţionale şi ale Uniunii Europene şi cu principiile şi politicile comunitare;3. elaborează şi asigură un sistem funcţional de colectare, prelucrare şi management al informaţiilor şi datelor privind implementarea POATE, precum şi pentru evaluarea şi monitorizarea asistenţei financiare comunitare acordate pentru implementarea acestuia;4. se asigură şi răspunde pentru corectitudinea operaţiunilor finanţate prin POATE, precum şi pentru implementarea măsurilor de control intern, în concordanţă cu principiile unui management financiar riguros şi transparent;5. se asigură că operaţiunile selectate sunt conforme, pe toată durata execuţiei lor, cu normele comunitare şi naţionale aplicabile, în conformitate cu prevederile art. 60 din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului;6. verifică furnizarea de produse şi de servicii cofinanţate şi controlează dacă toate cheltuielile declarate de beneficiari pentru operaţiuni au fost suportate efectiv şi sunt în conformitate cu normele comunitare şi naţionale aplicabile, în conformitate cu prevederile art. 60 din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului;7. se asigură că există un sistem de înregistrare şi de depozitare sub formă electronică şi suport hârtie a documentelor contabile pentru fiecare operaţiune în cadrul POATE şi că sunt colectate datele necesare pentru gestiunea financiară, supraveghere, verificări, audituri şi evaluare, în conformitate cu prevederile art. 60 din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului;8. se asigură că beneficiarii şi alte organisme care participă la punerea în aplicare a operaţiunilor aplică fie un sistem de contabilitate separat, fie o codificare contabilă adecvată pentru toate tranzacţiile privind operaţiunea, fără a aduce atingere standardelor contabile naţionale, în conformitate cu prevederile art. 60 din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului;9. elaborează şi transmite Autorităţii de certificare şi plată previziunile financiare aferente POATE (pentru sursele naţionale şi Fondul european de dezvoltare regională);10. elaborează documentele necesare în vederea fundamentării programării bugetare a surselor reprezentând fonduri externe nerambursabile primite din instrumentele structurale, precum şi a celor alocate de bugetul de stat pentru prefinanţare, cofinanţare şi finanţare a cheltuielilor neeligibile, furnizând Autorităţii de certificare şi plată, în vederea includerii în bugetul Ministerului Finanţelor Publice a sumelor necesare finanţării operaţiunilor în cadrul POATE, formularele de prezentare şi de fundamentare a fondurilor aferente instrumentelor structurale;11. verifică îndeplinirea condiţiilor pentru plata prefinanţării către beneficiari, autorizează plata acesteia, efectuează plata, după caz, şi, ulterior, asigură recuperarea prefinanţării;12. elaborează documentele necesare în vederea fundamentării programării bugetare a sumelor necesare finanţării proiectelor de asistenţă tehnică de care beneficiază ACIS şi structurile din ACIS, pentru a fi prevăzute în poziţia bugetară "Asistenţă tehnică în cadrul Programului operaţional asistenţă tehnică";13. asigură verificarea administrativă şi la faţa locului a cererilor de rambursare primite în cadrul POATE, autorizează plăţile şi efectuează plăţile către beneficiari în conformitate cu legislaţia în vigoare;14. elaborează şi transmite Autorităţii de certificare şi plată declaraţii lunare de cheltuieli validate ca fiind eligibile la nivelul POATE, defalcate la nivel de axe prioritare şi domenii majore de intervenţie, pe surse de finanţare, incluzând lista rapoartelor de verificare realizate;15. elaborează şi actualizează tabelul financiar al POATE, care reflectă valoarea în lei a tabelului financiar cuprinzând alocările în euro, la nivel de axă prioritară şi domeniu major de intervenţie;16. furnizează informaţii privind absorbţia fondurilor POATE, conform datelor cuprinse în tabelele financiare;17. realizează procedura de prevenire a neregulilor şi de recuperare a creanţelor bugetare rezultate din nereguli prin plata voluntară şi/sau deducerea, acolo unde acest lucru este posibil, din plăţile care urmează să fie făcute către beneficiar a acestor creanţe şi informează Autoritatea de certificare şi plată cu privire la această acţiune;18. pune la dispoziţia Comisiei Europene, la cerere, lista operaţiunilor încheiate care sunt subiectul închiderii parţiale;19. restituie Autorităţii de certificare şi plată orice sumă plătită necuvenit ca urmare a unei nereguli, identificată în urma verificărilor efectuate şi raportate către Autoritatea de certificare şi plată;20. efectuează plăţile către contractori pentru proiectele de care beneficiază, din POATE, ACIS şi structurile din cadrul ACIS şi realizează înregistrarea contabilă aferentă tuturor operaţiunilor;21. asigură înregistrarea şi actualizarea cu celeritate a informaţiilor relevante în SMIS – CSNR, fiind responsabil de acurateţea, integritatea şi nivelul de completare a datelor pentru activitatea pe care o desfăşoară;22. instituie, pentru POATE şi separat pentru axele prioritare din programul operaţional, un sistem contabil adecvat pentru operaţiunile finanţate;23. asigură pista de audit pentru activităţile derulate, în conformitate cu prevederile art. 60 din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului; asigură că toate piesele justificative privind cheltuielile şi auditurile POATE sunt ţinute la dispoziţia Comisiei Europene şi a Curţii Europene de Conturi, pe parcursul unei perioade de 3 ani după încheierea programului/operaţiunilor care au făcut subiectul închiderii parţiale;24. elaborează, cu sprijinul Serviciului de strategii, descrierea sistemelor de management şi control pentru POATE;25. asigură păstrarea arhivelor generale ale POATE, conform normelor legale în vigoare;26. ia măsurile necesare pentru a urgenta implementarea proiectelor aprobate pentru finanţare în cadrul POATE, pentru a evita pierderile de fonduri alocate anual ca urmare a aplicării regulii de dezangajare automată, conform prevederilor art. 93 al Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului;27. contribuie la identificarea şi asigură ducerea la îndeplinire a măsurilor din planurile de acţiune pentru îmbunătăţirea absorbţiei instrumentelor structurale ce intră în sfera de competenţă a serviciului;28. participă, după caz, la reuniunile comisiilor de specialitate/comitetelor/grupurilor de lucru/altor formaţiuni şi la negocieri cu organisme naţionale şi internaţionale;29. cooperează cu structuri din cadrul Secretariatului General al Guvernului în funcţie de sfera de competenţă a acestora, în vederea asigurării funcţionării serviciului;30. contribuie la elaborarea şi actualizarea procedurilor pentru gestionarea PO, în vederea asigurării îndeplinirii atribuţiilor.6.4. Compartimentul control financiar preventiv propriu1. organizează controlul financiar preventiv propriu pentru operaţiunile finanţate în cadrul POATE;2. organizează controlul financiar preventiv propriu pentru activităţile derulate în cadrul proiectelor finanţate în cadrul POATE ai căror beneficiari sunt ACIS şi structurile din cadrul ACIS;3. participă, după caz, la reuniunile comisiilor de specialitate/comitetelor/grupurilor de lucru/altor formaţiuni constituite la nivelul ACIS.6.5. Compartimentul informare1. coordonează elaborarea, implementarea şi evaluarea Strategiei naţionale de comunicare în domeniul instrumentelor structurale şi a planurilor de comunicare pentru programele operaţionale asigurând, împreună cu autorităţile de management, corelarea acestora cu Strategia naţională de comunicare;2. asigură elaborarea, implementarea şi evaluarea planului de comunicare al ACIS;3. asigură dezvoltarea, gestionarea şi actualizarea permanentă a paginii web www.fonduri-ue.ro4. asigură funcţionarea Centrului de informare şi call-centerului privind instrumentele structurale;5. coordonează activitatea şi organizează reuniunile Grupului de lucru pentru comunicare privind instrumentele structurale în România;6. asigură reprezentarea României la grupurile de lucru pentru comunicare privind instrumentele structurale de la nivelul Comisiei Europene;7. asigură coordonarea cu Departamentul de Comunicare şi al purtătorului de cuvânt al Guvernului şi Direcţia relaţii publice din cadrul Secretariatului General al Guvernului, precum şi cu alte structuri implicate în comunicarea privind instrumentele structurale;8. monitorizează presa scrisă şi mijloacele de informare în masă pe problematici specifice activităţii de coordonare a asistenţei comunitare nerambursabile şi asigură legătura cu reprezentanţii presei pe problematici specifice instrumentelor structurale;9. pregăteşte propunerile de proiecte ale compartimentului care vor fi înaintate spre finanţare din POATE cu aprobarea directorului general;10. asigură implementarea tehnică a contractelor de achiziţie publică aferente activităţii de comunicare şi informare privind instrumentele structurale;11. contribuie la identificarea şi asigură ducerea la îndeplinire a măsurilor din planurile de acţiune pentru îmbunătăţirea absorbţiei instrumentelor structurale ce intră în sfera de competenţă a compartimentului;12. participă, după caz, la reuniunile comisiilor de specialitate/comitetelor/grupurilor de lucru/altor formaţiuni şi la negocieri cu organisme naţionale şi internaţionale;13. cooperează cu structuri din cadrul Secretariatului General al Guvernului în funcţie de sfera de competenţă a acestora, în vederea asigurării funcţionării compartimentului;14. coordonează organizarea de conferinţe, seminarii, ateliere de lucru, evenimente de informare/comunicare/ promovare pe problematica instrumentelor structurale iniţiate de către ACIS, colaborând în acest scop cu celelalte structuri ale ACIS şi cu alte instituţii, după caz. +
Capitolul VDispoziţii finale +
Articolul 7Prezentul regulament intră în vigoare la data publicării deciziei primului-ministru în Monitorul Oficial al României, Partea I. +
Articolul 8Actualizarea sau modificarea Regulamentului de organizare şi funcţionare se realizează la iniţiativa ACIS sau ca urmare a schimbărilor în cadrul normativ care reglementează activitatea ACIS şi/sau structura organizatorică a acesteia sau la recomandarea unor autorităţi cu atribuţii de control, ce au ca efect modificarea atribuţiilor ACIS. +
Articolul 9Dispoziţiile prezentului regulament se aplică personalului ACIS. +
Articolul 10(1) Personalul ACIS are obligaţia să cunoască prevederile prezentului regulament, să îşi exercite drepturile şi să îşi îndeplinească îndatoririle stabilite prin acesta, să contribuie la exercitarea funcţiilor şi la realizarea obiectivelor ACIS. … (2) Persoanele cu atribuţii de conducere vor lua măsuri de aducere la cunoştinţă a prevederilor prezentului regulament întregului personal din subordine şi vor urmări modul de aplicare a prevederilor regulamentului. … ––