Notă …
*) Aprobat prin ORDINUL nr. 452/105.951/2001, publicat în Monitorul Oficial nr. 296 din 6 iunie 2001. +
Capitolul 1Organizarea și funcționarea Comisiei pentru aplicarea Planului de acțiune pentru protecția apelor împotriva poluarii cu nitrati proveniți din surse agricole +
Articolul 1(1)Comisia pentru aplicarea Planului de acțiune pentru protecția apelor împotriva poluarii cu nitrati proveniți din surse agricole, denumit în continuare Plan de acțiune, înființată prin Hotărârea Guvernului nr. 964/2000, denumita în continuare Comisie, este formată din 12 membri și are structura, componenta și modul de reprezentare cuprinse în anexa nr. 2 la ordin.(2)Secretariatul tehnic al Comisiei este asigurat de personalul Direcției generale de gospodărire a apelor din cadrul Ministerului Apelor și Protecției Mediului, iar secretarul Comisiei și al Grupului de sprijin este directorul Direcției strategii, reglementări și autorizari din cadrul aceluiași minister.(3)Componenta nominală a Comisiei se stabilește pe baza nominalizarilor primite din partea ministerelor reprezentate și se aproba prin ordin al ministrului apelor și protecției mediului.(4)Calitatea de membru al Comisiei încetează fie la solicitarea scrisă a ministerelor care au făcut nominalizarea, fie pentru 4 absente consecutive de la ședințele Comisiei, urmând ca instituția responsabilă să facă o noua nominalizare în termen de 15 zile.(5)O noua nominalizare a președintelui Comisiei se aproba prin ordin al ministrului apelor și protecției mediului. +
Articolul 2(1)Comisia își desfășoară activitatea prin ședințe de lucru sau prin dezbateri publice ținute la sediul Ministerului Apelor și Protecției Mediului, Ministerului Agriculturii, Alimentației și Pădurilor sau al altor instituții publice, la convocarea propusă de secretar și aprobată de președintele Comisiei sau la solicitarea unuia dintre cele doua ministere.(2)Anual se desfășoară cel puțin două ședințe de lucru.(3)Lucrările ședinței de lucru sunt conduse de președinte sau, în lipsa acestuia, de unul dintre vicepreședinți.(4)Ședința de lucru se desfășoară valabil în prezenta a cel puțin două treimi din numărul membrilor Comisiei.(5)Membrii Comisiei sunt convocați individual prin grija secretarului acesteia.(6)Data, ordinea de zi și locul de desfășurare ale ședințelor de lucru și ale dezbaterilor publice sunt anunțate public cu cel puțin 15 zile calendaristice înainte de desfășurarea acestora.(7)La ședințele Comisiei pot participa invitați, precum și persoane fizice și juridice interesate sau implicate în realizarea Planului de acțiune.(8)Adoptarea deciziilor în cadrul ședințelor Comisiei se face cu votul majorității simple a membrilor prezenți, dar nu mai puțin de jumătate plus unul din numărul total al membrilor. În caz de egalitate votul președintelui este hotarator.(9)Fiecare membru al Comisiei are dreptul la un singur vot. +
Articolul 3(1)Hotărârile lucrărilor Comisiei se consemnează în procesul-verbal al ședinței, care se semnează de membrii care au participat la ședința și care este redactat prin grija secretarului.(2)Procesele-verbale ale fiecărei ședințe sunt puse la dispoziție persoanelor fizice și juridice interesate pentru consultare, pe parcursul unei perioade de 15 zile de la data întocmirii acestora. +
Articolul 4Președintele Comisiei are următoarele atribuții principale:● semnează deciziile Comisiei, adoptate în ședințele de lucru, și emite decizii în vederea adoptării și îndeplinirii, în conformitate cu prevederile legale, a programelor, măsurilor, sarcinilor, procedurilor și instrucțiunilor stabilite și elaborate de Comisie;● convoacă, deschide, conduce și închide ședințele Comisiei;● verifica la deschiderea ședințelor valabilitatea acestora, astfel încât să se poată adopta decizii prin întrunirea cvorumului corespunzător;● aduce la cunoștința membrilor Comisiei și supune aprobării acestora ordinea de zi;● conduce dezbaterile ședințelor, supune la vot propunerile și deciziile adoptate, anunta rezultatele scrutinurilor și asigura buna desfășurare a ședințelor;● dispune măsuri pentru îndeplinirea deciziilor adoptate;● transmite în scris Secretariatului tehnic permanent sarcinile stabilite de Comisie în vederea aducerii acestora la îndeplinire. +
Articolul 5(1)Pe lângă Comisie funcționează un Grup de sprijin alcătuit din 33 de membri, având structura, componenta și modul de reprezentare stabilite în anexa nr. 3 la ordin.(2)Grupul de sprijin este condus de un reprezentant al Comisiei, ales prin vot deschis din rândul membrilor acesteia pentru o perioadă de un an. Conducătorul Grupului de sprijin nu poate ocupa doua mandate consecutive și nu are drept de vot în cadrul Grupului de sprijin.(3)Componenta nominală a Grupului de sprijin este aprobată prin decizie a Comisiei, în baza nominalizarilor primite din partea instituțiilor reprezentate.(4)Grupul de sprijin desemnează din rândul membrilor săi raportorii și poate apela, în baza unui contract de colaborare, la experți locali din zonele declarate vulnerabile sau care pot să fie declarate zone vulnerabile. +
Articolul 6(1)Grupul de sprijin își desfășoară activitatea prin ședințe de lucru sau întruniri, periodice sau convocate la inițiativa Comisiei, în plen sau numai cu membrii reprezentativi pentru anumite bazine hidrografice.(2)Anual se desfășoară cel puțin două ședințe de lucru.(3)Lucrările ședințelor de lucru sau ale întrunirilor sunt conduse de conducătorul Grupului de sprijin sau, în lipsa acestuia, de unul dintre vicepreședinții Comisiei.(4)Membrii Grupului de sprijin sunt convocați individual prin grija secretarului Comisiei.(5)Data, ordinea de zi și locul de desfășurare ale ședințelor de lucru și ale întrunirilor sunt anunțate membrilor Grupului de sprijin, precum și Comisiei cu cel puțin 15 zile calendaristice înainte de data desfășurării acestora.(6)La ședințele și întrunirile Grupului de sprijin pot participa membrii Comisiei și pot fi invitate persoane fizice și juridice interesate sau implicate în realizarea Planului de acțiune.(7)Adoptarea deciziilor în cadrul ședințelor și întrunirilor Grupului de sprijin se face cu votul majorității simple a membrilor prezenți, dar nu mai puțin de jumătate plus unul din numărul membrilor.(8)Fiecare membru al Grupului de sprijin are dreptul la un singur vot.(9)Secretarul Comisiei preia și atribuțiile secretarului Grupului de sprijin. +
Capitolul 2Atribuțiile Comisiei +
Articolul 7Comisia are următoarele atribuții principale:a)preia, în termen de un an de la data intrării în vigoare a Planului de acțiune și apoi periodic la 4 ani, de la Ministerul Apelor și Protecției Mediului cadastrul apelor afectate de poluarea cu nitrati și al apelor susceptibile să fie poluate cu nitrati, întocmit conform art. 3 alin. (1) din Planul de acțiune; … b)preia, în termen de 2 ani de la data intrării în vigoare a Planului de acțiune și apoi periodic la 4 ani, de la Ministerul Apelor și Protecției Mediului și de la Ministerul Agriculturii, Alimentației și Pădurilor lista cuprinzând zonele vulnerabile desemnate conform art. 3 alin. (2) din Planul de acțiune; … c)elaborează și avizează Codul bunelor practici agricole pentru uzul fermierilor și producătorilor agricoli, conform art. 5 alin. (1) lit. a) și alin. (2) din Planul de acțiune, care va fi reactualizat atunci când Comisia considera necesar, dar nu mai târziu de 4 ani; … d)elaborează, conform art. 5 alin. (1) lit. b) din Planul de acțiune, un program privind instruirea și informarea fermierilor și a producătorilor agricoli în scopul promovării Codului bunelor practici agricole; … e)stabilește programe de acțiune referitoare la zonele vulnerabile, conform art. 6 alin. (1)-(4) din Planul de acțiune; … f)ia măsuri suplimentare, conform art. 6 alin. (5) din Planul de acțiune, cel puțin o dată la 4 ani, în scopul implementarii programelor de acțiune; … g)propune realizarea și punerea în practica de către sistemul de supraveghere și control și de alți factori abilitați a unor programe de supraveghere și control pentru evaluarea eficientei programelor de acțiune; … h)elaborează proiectul seturilor de măsuri pentru implementarea Planului de acțiune, care va cuprinde și procedurile și instrucțiunile pentru sistemul de supraveghere și control prevăzute la art. 4 și 6 din Planul de acțiune; … i)întocmește, conform art. 8 alin. (1) din Planul de acțiune, la fiecare 4 ani, un raport pe care îl înaintează Ministerului Apelor și Protecției Mediului și Ministerului Agriculturii, Alimentației și Pădurilor și pe care îl publică; … j)propune Ministerului Apelor și Protecției Mediului, Ministerului Agriculturii, Alimentației și Pădurilor și Ministerului Sănătății și Familiei elaborarea regulamentelor, metodologiilor și procedurilor necesare în vederea implementarii Planului de acțiune; … k)colaborează cu ministerele și cu instituțiile implicate în realizarea Planului de acțiune, precum și cu comitetele de bazin; … l)decide asupra componentei nominale a Grupului de sprijin; … m)coordonează activitatea Grupului de sprijin; … n)dispune măsuri pentru ca toate sarcinile ce revin Grupului de sprijin să fie realizate în termenele stabilite; … o)elaborează și aproba documentele specifice interne pe care le considera necesare pentru asigurarea desfășurării activității sale în bune condiții; … p)asigura dezbateri și audieri publice asupra tuturor aspectelor referitoare la derularea și la punerea în practica a Planului de acțiune; … q)asigura informarea și accesul publicului privind acțiunile organizate, dezbaterile și audierile publice, ședințele de lucru, prevederile Codului bunelor practici agricole, documentele sale oficiale și ale Grupului de sprijin. … +
Articolul 8Pentru activitatea curenta, reprezentând participarea la ședințele de lucru, dezbaterile publice și întrunirile Grupului de sprijin, membrii Comisiei sunt salarizați de instituțiile la care sunt angajați. +
Articolul 9În îndeplinirea atribuțiilor sale Comisia are următoarele drepturi:a)să solicite, în condiții legale, sprijinul oricărei instituții publice în vederea obținerii informațiilor, rapoartelor și auditurilor pe care le considera necesare, precum și în legătură cu sălile necesare în vederea desfășurării ședințelor de lucru și a dezbaterilor publice; … b)să solicite, ori de câte ori este necesar, de la unitățile și complexele agricole, de la unitățile de gospodărire comunală, de la Compania Naționala "Apele Române" – S.A., de la utilizatori și evacuatori de ape uzate și de îngrășăminte de origine animala, precum și de la alți factori abilitați întocmirea de audituri independente privind cantitățile evacuate sau utilizate, starea calității resurselor de apa, starea tehnica și funcționarea sistemelor de canalizare-epurare și a utilajelor la parametrii avizați etc.; … c)să solicite Grupului de sprijin sa analizeze și să se pronunțe printr-un punct de vedere în legătură cu orice problema aparuta în desfășurarea activității sale și a Planului de acțiune; … d)să fie instiintata de Ministerul Apelor și Protecției Mediului și de Ministerul Agriculturii, Alimentației și Pădurilor despre orice modificare sau completare a cadastrului apelor afectate de poluarea cu nitrati și al celor susceptibile să fie expuse acestei poluari, precum și a listei cuprinzând zonele vulnerabile, în termen de 3 luni de la data operarii; … e)să solicite de la Ministerul Apelor și Protecției Mediului rapoartele întocmite conform art. 4 alin. (1) din Planul de acțiune; … f)să solicite Grupului de sprijin analiza și punctul sau de vedere asupra proiectului setului de măsuri prevăzut la art. 7 alin. (1) din Planul de acțiune; … g)sa sesizeze organele cu atribuții de control din cadrul Ministerului Apelor și Protecției Mediului asupra eventualelor încălcări ale prevederilor Legii apelor nr. 107/1996, săvârșite prin poluarea în mod repetat a apelor subterane și de suprafața cu nitrati; … h)să solicite Ministerului Agriculturii, Alimentației și Pădurilor, Ministerului Apelor și Protecției Mediului, Ministerului Sănătății și Familiei și Ministerului Educației și Cercetării finanțarea din bugetul acestora a temelor și studiilor de cercetare-dezvoltare, necesare pentru desfășurarea și aplicarea Planului de acțiune și a programelor de acțiune referitoare la zonele vulnerabile; … i)sa întreprindă demersurile necesare și sa propună factorilor abilitați elaborarea, finanțarea și realizarea programelor de reabilitare și/sau de construcție a sistemelor de canalizare-epurare și de irigații în zonele declarate vulnerabile sau susceptibile sa devină vulnerabile. … +
Capitolul 3Atribuțiile Grupului de sprijin +
Articolul 10Grupul de sprijin are următoarele atribuții principale:a)aplica și implementeaza programele de acțiune stabilite de Comisie, referitoare la ansamblul zonelor vulnerabile de pe teritoriul tarii, pentru anumite zone vulnerabile sau pentru anumite porțiuni din zonele vulnerabile; … b)participa alături de Comisie la elaborarea Codului bunelor practici agricole și face propuneri de completare și reactualizare a acestuia, ținând seama de progresele în domeniu și de apariția de noi tehnologii și practici agricole cu impact redus asupra mediului; … c)îndeplinește sarcinile ce îi revin în cadrul programului privind instruirea și informarea fermierilor în scopul promovării Codului bunelor practici agricole; … d)realizează, la propunerea Comisiei, și pune în practica, alături de factorii abilitați, programe corespunzătoare de supraveghere și control pentru evaluarea programelor de acțiune; … e)furnizează Comisiei, în scopul stabilirii programelor de acțiune referitoare la zonele vulnerabile, date științifice și tehnice necesare din aceste zone și din zonele alăturate, în special cele referitoare la aportul de nitrati din surse agricole și din alte surse; … f)furnizează Comisiei date privind condițiile specifice de mediu din regiunile vizate; … g)sprijină Comisia la întocmirea raportului prevăzut la art. 8 alin. (1) din Planul de acțiune; … h)analizează și dezbate orice aspecte noi ce apar în derularea Planului de acțiune și în aplicarea și implementarea programelor de acțiune pentru zonele vulnerabile; … i)sesizează Comisia asupra oricăror aspecte noi sau probleme apărute în derularea Planului de acțiune și în aplicarea și implementarea programelor de acțiune pentru zonele vulnerabile. … +
Articolul 11În îndeplinirea atribuțiilor sale Grupul de sprijin are următoarele drepturi:a)să solicite, în condiții legale, sprijinul oricărei instituții publice în vederea obținerii informațiilor, rapoartelor și datelor tehnice pe care le considera necesare, precum și în legătură cu sălile necesare în vederea desfășurării ședințelor de lucru și a întrunirilor sale; … b)să solicite, ori de câte ori este necesar, unităților și complexelor agricole, unităților de gospodărire comunală, Companiei Naționale "Apele Române" – S.A., utilizatorilor și evacuatorilor de ape uzate și de îngrășăminte de origine animala, precum și altor factori abilitați aplicarea măsurilor prevăzute în programele de acțiune referitoare la zonele vulnerabile, care se referă la cantități evacuate sau utilizate, starea calității resurselor de apa, starea tehnica și funcționarea sistemelor de canalizare-epurare și a utilajelor la parametrii avizați, perioadele de aplicare a ingrasamintelor etc.; … c)sa elaboreze și sa înainteze Comisiei propuneri de teme și studii de cercetare-dezvoltare, necesare în vederea desfășurării și aplicării Planului de acțiune și a programelor de acțiune referitoare la zonele vulnerabile, și să solicite Comisiei desfășurarea acțiunilor în vederea finanțării și realizării acestora; … d)sa sesizeze Comisia despre localitățile, unitățile și complexele agricole din zonele declarate vulnerabile sau susceptibile sa devină vulnerabile, în care este necesară reabilitarea și/sau construcția sistemelor de canalizare-epurare și de irigații; … e)sa sesizeze Comisia asupra eventualelor contravenții prevăzute de Legea apelor nr. 107/1996, constatate a fi fost săvârșite prin poluarea în mod repetat a apelor subterane și de suprafața cu nitrati; … f)sa angajeze pe bază de contracte de colaborare experți locali, în situațiile în care este necesar să se apeleze la serviciile acestora. … +
Articolul 12Pentru activitatea curenta reprezentând participarea la ședințele de lucru și la întruniri membrii Grupului de sprijin sunt salarizați de instituțiile la care sunt angajați. +
Capitolul 4Atribuțiile Secretariatului tehnic al Comisiei +
Articolul 13(1)Secretariatul tehnic este subordonat Comisiei și are ca atribuție principala îndeplinirea sarcinilor și responsabilităților stabilite de Comisie privind colectarea, analizarea și raportarea datelor și informațiilor necesare în vederea exercitării atribuțiilor acesteia, precum și transmiterea deciziilor acesteia către factorii implicați sau interesați.(2)Personalul Secretariatului tehnic este subordonat Comisiei numai în ceea ce privește sarcinile stabilite de aceasta.(3)Secretariatul tehnic al Comisiei are următoarele atribuții:a)pune la dispoziție Comisiei documentele necesare în vederea adoptării deciziilor; … b)participa fără drept de vot la ședințele de lucru ale Comisiei; … c)are acces în numele Comisiei, în condiții legale, la sprijinul oricărei instituții publice în vederea obținerii informațiilor, rapoartelor și auditurilor pe care le considera necesare, precum și în legătură cu sălile necesare în vederea desfășurării ședințelor de lucru și a dezbaterilor publice; … d)pregătește corespondenta, asigura păstrarea și înregistrarea documentelor Comisiei și ale președintelui acesteia; … e)asigura pregătirea și organizarea ședințelor de lucru, dezbaterilor publice și întrunirilor Comisiei și ale Grupului de sprijin, precum și a altor acțiuni inițiate de Comisie; … f)asigura întocmirea proceselor-verbale ale fiecărei ședințe, întruniri sau dezbateri publice; … g)propune Comisiei și președintelui acesteia numirea sau înlocuirea membrilor acesteia și ai Grupului de sprijin; … h)elaborează proiectele programului anual de lucru privind activitatea Comisiei și a Grupului de sprijin; … i)elaborează proiectul ordinii de zi a ședințelor și propune data desfășurării acestora; … j)convoacă membrii Comisiei și/sau ai Grupului de sprijin, după caz; comunică ordinea de zi cu cel puțin 15 zile înainte de data desfășurării ședințelor și asigura pregătirea materialelor care vor fi examinate în timpul ședințelor și întrunirilor; … k)răspunde intrebarilor sau solicitărilor persoanelor interesate în probleme care fac obiectul atribuțiilor Comisiei, cu excepția acelora pentru care Comisia nu a adoptat o decizie sau pe care le considera confidențiale. … +
Capitolul 5Dispoziții finale +
Articolul 14În termen de 30 de zile de la data aprobării prezentului regulament Ministerul Apelor și Protecției Mediului va stabili și va solicita celorlalte ministere implicate lista cuprinzând membrii nominalizați pentru a face parte din Comisie. +
Articolul 15În termen de 30 de zile de la data constituirii Comisia va solicita celorlalte ministere și instituții implicate lista cuprinzând membrii nominalizați pentru a face parte din Grupul de sprijin.