REGULAMENT din 4 decembrie 2003

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 904 din 17 decembrie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 3REFERIRE LALEGE 321 08/07/2003
ART. 3REFERIRE LAOG 7 30/01/2003 ART. 7
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 844 09/08/2004
ActulAPROBAT DEHG 1425 04/12/2003
ActulCONTINUT DEHG 1425 04/12/2003

de organizare şi funcţionare al Agenţiei Nucleare



 + 
Articolul 1(1) Agenţia Nucleară, denumită în continuare AN, este organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea primului-ministru, şi are ca principal obiect de activitate acordarea de asistenţă tehnică de specialitate Guvernului în formularea politicii în domeniul nuclear, precum şi promovarea şi monitorizarea activităţilor nucleare în România.(2) AN are sediul în municipiul Bucureşti, str. D.I. Mendeleev nr. 21-25, sectorul 1.
 + 
Articolul 2În realizarea obiectului său de activitate AN elaborează, implementează şi coordonează realizarea strategiei şi politicii Guvernului în domeniul nuclear, acţionează pentru promovarea şi utilizarea energiei nucleare în scopuri exclusiv paşnice şi monitorizează desfăşurarea activităţilor nucleare în România.
 + 
Articolul 3(1) AN îndeplineşte următoarele funcţii:a) funcţia de strategie, prin care se asigură elaborarea Strategiei de dezvoltare a domeniului nuclear, denumită în continuare Strategia nucleară, a Planului de acţiune şi a Planului nuclear naţional, denumit în continuare PNN, în conformitate cu prevederile art. 7 din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2003 privind utilizarea în scopuri exclusiv paşnice a energiei nucleare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 321/2003, denumită în continuare ordonanţă;b) funcţia de coordonare, prin care asigură implementarea şi coordonarea realizării strategiilor în domeniul nuclear;c) funcţia de reprezentare, prin care asigură, în numele statului român, reprezentarea pe plan extern în domeniul nuclear;d) funcţia de autoritate de stat, prin care asigură avizarea, din punct de vedere al cerinţelor de securitate nucleară, a studiilor de fezabilitate şi a proiectelor în domeniul investiţiilor nucleare;e) funcţia de control, prin care asigură monitorizarea şi controlul aplicării şi respectării reglementărilor în domeniul nuclear, al funcţionării instituţiilor şi organismelor care desfăşoară activităţi nucleare şi al armonizării legislaţiei naţionale cu reglementările internaţionale în domeniu.(2) În exercitarea funcţiilor sale AN colaborează cu organele de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, cu celelalte instituţii publice şi cu agenţii economici care au responsabilităţi şi activează în domeniul nuclear, precum şi cu asociaţiile profesionale din domeniu.(3) AN prezintă trimestrial primului-ministru un raport privind activitatea sa, precum şi analize de stadiu din domeniul nuclear.(4) AN prezintă primului-ministru, ori de câte ori este necesar, rapoarte, sinteze sau informări privind situaţiile deosebite apărute în cadrul instituţiilor şi organismelor care desfăşoară activităţi nucleare de interes naţional, precum şi problematica specifică domeniului nuclear, inclusiv evoluţii internaţionale în domeniu.
 + 
Articolul 4(1) În îndeplinirea funcţiilor sale AN exercită următoarele atribuţii principale:A. În procesul de elaborare şi monitorizare a implementării politicii în domeniul nuclear şi a PNN:a) elaborarea Strategiei nucleare, a Planului de acţiune şi a PNN, precum şi corelarea componentei de energetică nucleară cu Strategia naţională de dezvoltare energetică a României;b) elaborarea şi implementarea planurilor nucleare anuale, denumite în continuare PNA, în vederea monitorizării aplicării Strategiei nucleare, a Planului de acţiune şi a PNN pe componentele organizatorice, tehnice şi financiare;c) aprobarea programelor sectoriale nucleare pe termen scurt, mediu şi lung;d) aprobarea strategiilor privind pregătirea personalului de specialitate din domeniul nuclear, inclusiv a personalului de intervenţie în caz de accident nuclear şi/sau urgenţă radiologică;e) avizarea documentaţiilor privind amplasarea şi urmărirea realizării investiţiilor, inclusiv a celor privind construcţia reactoarelor nucleare de putere şi de cercetare şi a depozitelor definitive de deşeuri radioactive şi de combustibil nuclear uzat, precum şi a celor privind dezafectarea reactoarelor nucleare de putere şi de cercetare;f) emiterea de avize de specialitate privind capitolele de cheltuieli din bugetele autorităţilor din domeniu şi titularilor de autorizaţii nucleare, aferente tratării, inclusiv depozitării finale a deşeurilor radioactive şi a combustibilului nuclear uzat, în vederea asigurării protecţiei la radiaţii, pe termen lung, a populaţiei, personalului de exploatare şi a mediului;g) analizarea periodică, împreună cu ordonatorul principal de credite, a capitolelor de cheltuieli în vederea încadrării în termenul aprobat de punere în funcţiune, pentru investiţii aferente domeniului nuclear, în special pentru unităţile 2, 3 şi 4 de la Centrala Nuclearoelectrică Cernavodă, denumită în continuare CNE Cernavodă, producţiei de combustibil nuclear şi apă grea, depozitelor intermediare şi finale pentru deşeuri radioactive, precum şi pentru dezafectarea reactoarelor nucleare;h) analizarea performanţelor sistemelor de protecţie fizică a instalaţiilor nucleare şi radiologice, în vederea modernizării continue;i) analizarea informărilor periodice prezentate de Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare, denumită în continuare CNCAN, privind securitatea instalaţiilor nucleare şi radiologice şi suportul tehnic naţional aferent, precum şi a celor privind garanţiile nucleare, în scopul coordonării activităţilor din domeniul nuclear;j) monitorizarea funcţionării în condiţii de securitate a instalaţiilor nucleare şi radiologice;k) monitorizarea sistemelor de marcare a surselor radioactive în conformitate cu cerinţele specifice internaţionale;l) analizarea periodică, împreună cu ordonatorul principal de credite, a producţiei de apă grea, combustibil nuclear şi energie electrică de origine nucleară;m) promovarea şi monitorizarea participării capacităţilor de producţie şi servicii la realizarea PNN.B. În procesul de elaborare şi de monitorizare a implementării politicii de cercetare-dezvoltare şi inovare în domeniul nuclear:a) promovarea programelor guvernamentale de cercetare-dezvoltare şi inovare în domeniul utilizării energiei nucleare în scopuri paşnice;b) monitorizarea implementării activităţilor de utilizare a tehnicilor şi tehnologiilor nucleare în economie şi în viaţa socială, în scopul dezvoltării durabile a societăţii;c) promovarea participării unităţilor de cercetare-dezvoltare şi a agenţilor economici la activităţile desfăşurate în cadrul PNN şi a parteneriatului internaţional;d) solicitarea finanţării şi elaborării de studii şi proiecte nucleare în cadrul Planului naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare, a programelor sectoriale şi a programelor-nucleu.C. În procesul de promovare şi monitorizare a activităţilor privind exploatarea eficientă şi în condiţii de siguranţă a Unităţii 1 CNE Cernavodă, precum şi a altor instalaţii în funcţiune, împreună cu ordonatorul principal de credite:a) monitorizarea funcţionării în condiţii de siguranţă a activităţilor de întreţinere şi exploatare a Unităţii 1 CNE Cernavodă, precum şi a altor instalaţii în funcţiune;b) iniţierea şi urmărirea implementării, împreună cu instituţiile implicate, a unor programe specifice managementului duratei de viaţă şi securităţii nucleare;c) solicitarea de date şi studii de specialitate institutelor şi agenţilor economici care desfăşoară activităţi în domeniul nuclear.D. În procesul de promovare şi monitorizare a activităţilor de finalizare a lucrărilor la Unitatea 2 CNE Cernavodă, precum şi a celor de reluare şi finalizare a lucrărilor la unităţile 3 şi 4 CNE Cernavodă, precum şi a altor investiţii din domeniul nuclear, împreună cu ordonatorul principal de credite:a) urmărirea realizării în condiţii de calitate a lucrărilor de construcţii-montaj şi de punere în funcţiune a Unităţii 2 CNE Cernavodă, precum şi a altor investiţii din domeniul nuclear;b) susţinerea industriei româneşti prin asigurare de producţie şi servicii de calitate la lucrările de investiţii de la CNE Cernavodă;c) iniţierea şi urmărirea implementării, împreună cu instituţiile implicate, a unor programe specifice privind materialele şi serviciile nucleare speciale cum sunt: combustibilul nuclear, apa grea, asistenţa tehnică şi altele asemenea;d) susţinerea şi urmărirea promovării pe plan internaţional a ofertei privind execuţia lucrărilor la unităţile 3 şi 4 CNE Cernavodă, inclusiv prin sistem BOT sau similar;e) solicitarea de date şi studii de specialitate institutelor şi agenţilor economici care desfăşoară activităţi în domeniul nuclear.E. În procesul de armonizare a legislaţiei naţionale în domeniul nuclear cu cerinţele Uniunii Europene şi internaţionale:a) promovarea, analizarea şi avizarea, după caz, a actelor normative care reglementează domeniul nuclear şi propunerea de măsuri corective în cazul sesizării unor deficienţe de ordin legislativ în domeniu;b) participarea la elaborarea de acte normative în domeniul nuclear şi monitorizarea armonizării legislaţiei naţionale cu legislaţia, standardele şi recomandările internaţionale din domeniul nuclear.F. În procesul de consolidare a parteneriatului internaţional:a) monitorizarea punerii în aplicare a acordurilor şi tratatelor internaţionale din domeniul nuclear;b) reprezentarea României în relaţiile cu Comisia Europeană pe proiecte specifice domeniului de activitate AN, cu Agenţia Internaţională pentru Energie Atomică de la Viena, denumită în continuare AIEA, şi cu alte organizaţii similiare internaţionale, regionale sau naţionale, în vederea promovării parteneriatului internaţional; în acest scop negociază şi semnează acorduri de cooperare şi contracte-cadru de ţară, precum şi contracte de asistenţă tehnică, de expertiză, de informare şi/sau de specializare a personalului din domeniul nuclear;c) reprezentarea ca punct naţional de contact al României pentru programul de cooperare tehnică cu AIEA; în acest scop elaborează Programul-cadru de ţară şi urmăreşte implementarea acestuia;d) iniţierea de acorduri de cooperare cu organisme similare în domeniul nuclear;e) avizarea acordurilor, programelor şi proiectelor internaţionale din domeniul nuclear, la care România este parte;f) avizarea participării României la programele sau proiectele internaţionale în domeniul nuclear;g) iniţierea şi monitorizarea programelor de cooperare interne şi internaţionale în domeniul nuclear, colaborând cu organizaţii şi instituţii din ţară şi din străinătate, conform competenţelor ce îi revin potrivit legii;h) avizarea componenţei delegaţiei României la Conferinţa generală anuală a AIEA – Viena.G. În procesul de informare şi educare a publicului privind utilizarea energiei nucleare în scopuri paşnice, inclusiv prin organizarea de manifestări ştiinţifice:a) solicitarea unităţilor nucleare autorizate a derulării unor programe de educare a publicului privind utilizarea energiei în scopuri paşnice;b) organizarea, împreună cu unităţi nucleare şi agenţi economici producători de echipamente şi prestatori de servicii din domeniul nuclear, de manifestări ştiinţifice naţionale şi internaţionale privind utilizarea energiei nucleare în scopuri paşnice.(2) AN asigură corelarea activităţilor cuprinse în PNA, propuse de organele administraţiei publice centrale cu responsabilităţi în domeniul nuclear, în vederea realizării în bune condiţii a acestora.(3) AN îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin acte normative pentru domeniul său de activitate.
 + 
Articolul 5(1) AN este condusă de un consiliu de administraţie format din preşedinte şi 8 membri.(2) Membrii Consiliului de administraţie al AN sunt reprezentanţi ai următoarelor autorităţi publice:a) Ministerul Afacerilor Externe;b) Ministerul Apărării Naţionale;c) Ministerul Administraţiei şi Internelor;d) Ministerul Economiei şi Comerţului;e) Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor şi Mediului;f) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului;g) Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare;h) Serviciul Român de Informaţii.(3) Membrii consiliului de administraţie sunt numiţi şi revocaţi prin decizie a primului-ministru, la propunerea preşedintelui AN.(4) Consiliul de administraţie funcţionează potrivit regulamentului propriu de organizare şi funcţionare, aprobat în cadrul primei şedinţe, şi are următoarele atribuţii principale:a) avizează bugetul de venituri şi cheltuieli al AN;b) avizează PNN şi PNA;c) avizează proiectele naţionale de cooperare tehnică cu AIEA.
 + 
Articolul 6(1) AN este condusă de un preşedinte cu rang de ministru, în subordinea directă a primului-ministru.(2) Preşedintele consiliului de administraţie este preşedintele AN.(3) Preşedintele AN este numit şi revocat prin decizie a primului-ministru.(4) Preşedintele AN poate avea în coordonare, pe baza deciziei primului-ministru, instituţii publice de interes naţional sau agenţii cu atribuţii în domeniul nuclear.(5) Preşedintele AN este asimilat din punct de vedere al salarizării şi al celorlalte drepturi cu funcţia de ministru.(6) Preşedintele AN este ordonator de credite.(7) Preşedintele AN fundamentează şi propune necesarul de cheltuieli curente şi de capital pentru susţinerea activităţilor AN şi îl transmite Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului.(8) Preşedintele AN participă, în calitate de invitat, la şedinţele Guvernului în care se dezbat probleme din domeniul nuclear.(9) În cazul în care preşedintele AN, din diferite motive, nu îşi poate exercita atribuţiile, secretarul general exercită atribuţiile acestuia.
 + 
Articolul 7(1) Preşedintele AN are următoarele atribuţii:a) reprezintă AN în raporturile cu primul-ministru, cu Guvernul, cu organele de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, cu alte autorităţi publice, instituţii şi organizaţii, cu persoane juridice şi fizice, române şi străine, cu Comisia Europeană şi AIEA, cu alte organizaţii internaţionale, regionale sau naţionale de profil;b) aprobă strategiile, programele de activitate ale AN, precum şi proiectele naţionale de cooperare tehnică cu AIEA;c) asigură elaborarea Strategiei nucleare, a Planului de acţiune şi a PNN;d) coordonează, la nivel naţional, activităţile privind fundamentarea şi dezvoltarea performanţelor sistemelor de protecţie fizică a instalaţiilor nucleare de interes naţional, în conformitate cu legislaţia internă şi internaţională;e) coordonează la nivel naţional activităţile privind prevenirea, combaterea şi eliminarea traficului ilicit cu materiale radioactive şi materiale nucleare;f) informează periodic primul-ministru asupra stadiului implementării Strategiei nucleare, a Planului de acţiune şi a PNN;g) asigură informarea publicului prin publicaţii oficiale, comunicate de presă şi alte forme specifice de informare;h) numeşte şi eliberează din funcţie personalul AN;i) acordă delegările de competenţă şi împuternicirile de reprezentare personalului AN;j) aprobă deplasările în străinătate ale personalului AN;k) coordonează activitatea direcţiilor şi a celorlalte compartimente aflate în subordinea sa directă;l) aprobă statul de funcţii al AN în limita numărului de posturi aprobate;m) asigură elaborarea bugetului de venituri şi cheltuieli al AN, care se supune aprobării conform legii.(2) Preşedintele AN îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin acte normative sau care sunt solicitate de primul-ministru.(3) În exercitarea atribuţiilor sale preşedintele AN emite ordine şi instrucţiuni.(4) Ordinele şi instrucţiunile cu caracter normativ emise de preşedintele AN se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, în condiţiile legii.
 + 
Articolul 8(1) Pe lângă AN funcţionează un colegiu consultativ, condus de preşedintele AN.(2) Componenţa şi regulamentul de organizare şi funcţionare ale Colegiului consultativ se stabilesc prin ordin al preşedintelui AN.(3) Membrii Colegiului consultativ pot fi conducători ai agenţilor economici producători de energie, de echipamente şi prestatori de servicii, ai institutelor din domeniul nuclear, precum şi reprezentanţi ai organelor administraţiei publice centrale.(4) Organizarea şi funcţionarea Colegiului consultativ se stabilesc prin regulamentul propriu de organizare şi funcţionare, aprobat prin ordin al preşedintelui AN.
 + 
Articolul 9(1) Secretarul general al AN este funcţionar public, numit în condiţiile legii. Acesta asigură stabilitatea funcţionării AN, continuitatea conducerii şi realizarea legăturilor funcţionale între compartimentele AN.(2) Principalele atribuţii ale secretarului general sunt următoarele:a) coordonează activităţile de elaborare a Strategiei nucleare, a Planului de acţiune şi a PNN;b) coordonează activitatea de elaborare a strategiilor şi a programelor de lucru ale AN;c) monitorizează şi controlează elaborarea rapoartelor periodice, analizelor de stadiu, sintezelor sau a informărilor privind activităţile nucleare, inclusiv evoluţii internaţionale în domeniu;d) coordonează buna funcţionare a compartimentelor şi activităţilor cu caracter funcţional din cadrul AN şi asigură legătura operativă dintre preşedintele AN şi conducătorii compartimentelor.(3) Secretarul general al AN poate îndeplini şi alte însărcinări încredinţate de preşedintele AN.
 + 
Articolul 10(1) În cadrul AN, prin ordin al preşedintelui, se pot organiza servicii, birouri şi colective temporare de lucru.(2) Preşedintele AN aprobă regulamentul intern al AN.
 + 
Articolul 11Personalul AN este format din funcţionari publici şi personal contractual.
 + 
Articolul 12(1) Structura organizatorică a AN este prevăzută în anexa nr. 2 la hotărâre.(2) AN are un număr maxim de posturi de 29, exclusiv preşedintele şi posturile aferente cabinetului demnitarului, cu încadrarea în prevederile bugetare.(3) AN preia personalul Agenţiei Naţionale pentru Energie Atomică, care se desfiinţează din cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, şi se subrogă în drepturile şi obligaţiile acestui minister, ce decurg din raporturile de serviciu şi de muncă existente la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.(4) Funcţionarii publici vor fi preluaţi prin transfer în interesul serviciului în condiţiile legii.(5) Încadrarea personalului contractual preluat potrivit alin. (3) se face în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, în condiţiile legii, potrivit structurii organizatorice a AN, pe bază de examen sau de concurs, după caz.
 + 
Articolul 13(1) În scopul îndeplinirii atribuţiilor sale personalul AN are dreptul să solicite informaţii de la celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, de la alte instituţii şi autorităţi publice, de la societăţile comerciale care desfăşoară activităţi în domeniul nuclear.(2) În exercitarea atribuţiilor de serviciu, din punct de vedere al securităţii nucleare, personalul AN are acces în orice instalaţie, laborator, incintă aparţinând agenţilor economici care desfăşoară activităţi în domeniul nuclear şi la orice fel de documente, informaţii şi date referitoare la aspectele care fac obiectul activităţii acesteia.(3) Informaţiile solicitate în scris de AN se pun la dispoziţia acesteia cu promptitudine şi în mod gratuit de către persoanele juridice care deţin aceste informaţii.(4) Personalul AN este obligat să păstreze confidenţialitatea, conform prevederilor legale, asupra informaţiilor obţinute în temeiul prezentei hotărâri.
 + 
Articolul 14(1) Patrimoniul iniţial al AN se constituie prin preluarea patrimoniului Agenţiei Naţionale pentru Energie Atomică.(2) Mijloacele fixe şi obiectele de inventar aflate în fişele de evidenţă ale Agenţiei Naţionale pentru Energie Atomică din cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului se preiau de către AN, inclusiv mijloacele fixe şi obiectele de inventar aflate în fişele de evidenţă ale personalului transferat, pe bază de protocol de predare-primire încheiat în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.(3) AN are în dotare trei autoturisme cu un consum normat, lunar, de 400 litri/autoturism.(4) Până la stabilirea unui alt sediu, AN va utiliza în mod gratuit spaţiile aflate în sediul din municipiul Bucureşti, str. D.I. Mendeleev nr. 21-25, sectorul 1, pe care le va prelua pe bază de protocol încheiat cu Regia Autonomă "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat", în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentului regulament.
 + 
Articolul 15(1) Cheltuielile curente şi de capital ale AN se finanţează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, şi cuprind categoriile de cheltuieli necesare finanţării activităţilor privind funcţionarea AN pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin.(2) Bugetul de venituri şi cheltuieli AN se aprobă în condiţiile legii.
 + 
Articolul 16(1) AN este punct naţional de contact pentru programul de cooperare tehnică a României cu AIEA.(2) Ministerele, regiile autonome, societăţile comerciale şi alţi beneficiari ai asistenţei tehnice acordate de AIEA trebuie să raporteze şi să transmită la AN copii de pe documentele de plată către AIEA privind plata contribuţiei de 8% din valoarea asistenţei tehnice primite de la AIEA.––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x