privind stabilirea grupelor de terenuri care intră în perimetrele de ameliorare, precum şi componenta, functionarea şi atribuţiile comisiilor de specialisti constituite pentru delimitarea perimetrelor de ameliorare
+
Capitolul 1Grupe de terenuri care intră în perimetrele de ameliorare +
Articolul 1Se constituie în perimetre de ameliorare toate terenurile degradate sau neproductive, indiferent de proprietar, a caror punere în valoare este necesară din punct de vedere al protectiei solului, regimului apelor, îmbunătăţirii condiţiilor de mediu şi a diversitatii biologice. +
Articolul 2Sunt considerate terenuri degradate, în înţelesul Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi al prezentului regulament, terenurile care prin eroziune, poluare sau prin actiunea altor factori antropici şi-au pierdut total sau parţial capacitatea de productie pentru culturi agricole sau silvice, şi anume:a) terenuri cu eroziune de suprafaţa foarte puternica şi excesiva, indiferent de folosinţă; … b) terenuri cu eroziune în adincime (ogase, ravene, torenti); … c) terenuri afectate de alunecari active, prabusiri, surpari şi curgeri noroioase ; … d) terenuri nisipoase expuse erodarii de către apa sau vint; … e) terenuri cu aglomerari de pietris, bolovanis, grohotis, stincarii şi depozite de aluviuni torentiale; … f) terenuri cu acces permanent de umiditate şi mlastini; … g) terenuri sărăturate şi acide; … h) terenuri poluate şi substante chimice, petroliere sau noxe; … i) terenuri ocupate cu halde miniere, deseuri industriale şi/sau menajere, gropi de împrumut; … j) terenuri neproductive; … k) terenuri şi biocenoze afectate sau distruse. … +
Capitolul 2Componenta comisiei de specialisti pentru delimitarea perimetrelor de ameliorare +
Articolul 3Delimitarea perimetrelor de ameliorare se face, în baza investigatiilor pe teren, de către o comisie de specialisti formata din:– primarul localităţii, ca presedinte al comisiei;– reprezentantul Camerei agricole;– reprezentantul filialei silvice sau al ocolului silvic;– reprezentantul Oficiului de cadastru şi organizare a teritoriului;– reprezentantul Agentiei pentru protectia mediului;– reprezentantul sectorului de imbunatatiri funciare;– pentru situaţii deosebite şi grave de degradare va participa şi un specialist în domeniu, reprezentant, după caz, al Comisiei ecologice a Academiei Române, al Regiei Autonome a Apelor "Apele Române", al Oficiului de studii pentru pedologie şi agrochimie, precum şi al altor institutii similare;– proprietarii terenurilor degradate care fac obiectul constituirii perimetrului de ameliorare;– secretarul consiliului local, care indeplineste şi functia de secretar al comisiei. +
Articolul 4Comisiile de specialisti comunale, orăşeneşti sau municipale se constituie prin ordin al prefectului, pe baza propunerilor nominale facute de consiliile locale şi de celelalte unităţi sau institutii prevăzute la art. 3.Comisiile vor lucra numai în afara perioadelor cu activitate intensa în agricultura şi silvicultura.Decontarea cheltuielilor de deplasare a membrilor comisiei de specialisti se va face de către unitatile sau instituţiile în care acestia sunt angajaţi. +
Articolul 5Sediul comisiilor de specialisti comunale, orăşeneşti sau municipale se afla la consiliul local al respectivei unităţi administrativ-teritoriale. +
Capitolul 3Atribuţiile comisiilor de specialisti +
Articolul 6Comisiile de specialisti comunale, orăşeneşti sau municipale au urmatoarele atribuţii principale:a) înregistrează sesizarile sau cererile de constituire a unui perimetru de ameliorare. … Cererea sau sesizarea de constituire a unui perimetru de ameliorare poate fi facuta de camera agricola, ocolul silvic, Agentia pentru protectia mediului, proprietarul terenului degradat sau alte persoane juridice sau fizice interesate şi se depune la secretariatul comisiei;b) constata pe teren situaţia perimetrului, identifica vecinatatile şi delimiteaza prin tarusare perimetrul de ameliorare, stabilind limitele zonelor de ameliorare-aparare şi de consolidare; … c) determina şi delimiteaza parcelele de proprietari, din cuprinsul şi din afara perimetrului, care sunt necesare pentru efectuarea lucrărilor de amenajare şi de ameliorare şi pentru drumurile de acces, precum şi natura folosintelor agricole sau silvice existente; … d) identifica şi descrie sumar formele de degradare a terenului, amploarea acestor procese şi constata cauzele care le-au generat; … e) fac propuneri privind ordonatorul de credite pentru finantarea lucrărilor publice şi resursele de finanţare; … f) stabilesc restrictiile care sunt necesare pentru constituirea perimetrului de ameliorare şi modul de respectare a acestora pe toata durata executarii lucrărilor specifice; … h) identifica terenurile care urmeaza să fie utilizate pentru depozite de deseuri urbane. … Concluziile comisiei, ca urmare a analizei efectuate pe teren, se concretizeaza intr-o documentatie alcatuita din: schita perimetrului, acordul proprietarilor cu procesul-verbal incheiat la acest scop şi fisa perimetrului de ameliorare. +
Articolul 7Fisa perimetrului de ameliorare are modelul prezentat în anexa la prezentul regulament.O dată cu aprobarea fisei se stabileste ordonatorul de credite, finantatorul şi investitorul, colaboratorii acestuia la elaborarea programului de proiectare, sursele de finanţare şi graficul de execuţie a lucrărilor.Totodata, se va lua acordul proprietarilor beneficiari ai lucrărilor de amenajare şi de ameliorare cu privire la contribuţia în munca sau în bani pe care, eventual, ar urma sa o suporte potrivit art. 67 din Legea fondului funciar nr. 18/1991. +
Articolul 8Fisa aprobata constituie tema de proiectare pentru unitatea de proiectare care va scoate la licitaţie lucrarea şi care va elabora, pe bază de comandă, documentaţia tehnico-economica, în conformitate cu prevederile legale. +
Capitolul 4Întreţinerea şi paza amenajarilor din perimetrele de ameliorare +
Articolul 9Întreţinerea amenajarilor de combatere a eroziunii solului, corectarea torentilor şi a plantatiilor de protecţie executate în perimetrele de ameliorare se asigura din fondul de ameliorare constituit în acest scop la Ministerul Agriculturii şi Alimentatiei şi Ministerul Apelor, Pădurilor şi Protectiei Mediului.Paza perimetrelor de ameliorare, pe toata durata de execuţie a lucrărilor de ameliorare, este asigurata de către unitatea de execuţie care este obligata să asigure paza, conform regulamentelor în vigoare, şi care raspunde de integritatea lucrărilor respective până la receptia definitivă a lucrărilor.Pentru perimetrele de ameliorare situate pe terenurile aflate în administrarea Ministerului Apararii Naţionale, paza se asigura de către acest minister, contra cost, cu decontarea cheltuielilor din fondul de ameliorare.În situaţia când un perimetru de ameliorare face trup comun cu fondul forestier, paza se poate incredinta ocolului silvic pe baza unei taxe suportate de fiecare proprietar. +
Capitolul 5Dispozitii finale +
Articolul 10Proprietarii care au terenuri în perimetrul de ameliorare îşi păstrează dreptul de proprietate atit în timpul cit şi după aplicarea masurilor şi efectuarea lucrărilor prevăzute în documentaţia tehnica legal aprobata. +
Articolul 11Proprietarii vecini cu perimetrul de ameliorare, în schimbul unei despăgubiri, pot asigura libera trecere a personalului tehnic, lucratorilor, utilajelor şi masinilor pentru transportul materialelor necesare la locul de executare a lucrărilor.În astfel de cazuri, seful de proiect al perimetrului de ameliorare va stabili, cu acordul proprietarilor respectivi, caile de acces, precum şi cuantumul despăgubirilor.Despăgubirile se suporta din devizul general legal aprobat al lucrărilor prevăzute în perimetrul de ameliorare.În cazul în care proprietarul refuza, în mod nejustificat, să-şi dea acordul prevăzut la alin. 2, executantul lucrării se poate adresa instanţelor judecătorești. +
Articolul 12Comisiile de specialisti comunale, orăşeneşti şi municipale se vor constitui în termen de 90 de zile de la aprobarea prezentului regulament. +
Articolul 13Pentru urmarirea evolutiei procesului de degradare a solului, la fiecare 2 ani, Oficiul de cadastru şi organizare a teritoriului, organele silvice judetene şi agentiile pentru protectia mediului vor reactualiza situaţia terenurilor degradate care trebuie constituite în perimetre de ameliorare. +
Articolul 14După ameliorarea perimetrului respectiv, investitorul va returna proprietarului, prin act incheiat cu acesta în faţa primarului localităţii, suprafaţa de teren pe care s-au executat lucrari de ameliorare, de aparare şi de consolidare, cu menţionarea fondurilor fixe şi a valorii lor.Proprietarul, în conformitate cu Legea fondului funciar nr. 18/1991, are obligaţia să asigure în continuare protectia solului şi sa nu schimbe categoria de folosinţă, atribuita prin efectul ameliorarii, decit în baza legii. +
Anexa LA REGULAMENT– MODEL –Se propune pentru aprobare1. Directia generală pentru agricultura de la judet2. Filiala silvica teritorialaSe aprobă1. Ministerul Agriculturii şi Alimentatiei (Departamentul agriculturii private)2. Ministerul Apelor, Pădurilor şi Protectiei Mediului (Departamentul pădurilor)FISA PERIMETRULUI DE AMELIORARE(Conform art. 61-67 din Legea fondului funciar nr. 18/1991)1. Denumirea perimetrului de ameliorare …………………………………………….…………………………………………………………………………………..comuna ……………., judeţul ………….., codul din Cadastrul apelor ……………….2.*) Folosinţa terenurilor cuprinse în perimetrul de ameliorare:___________*) Se anexează, prin grija Ocolului de cadastru şi organizarea teritoriului, schiţaperimetrului la scara 1:5000 – 1:10.000, cu indicarea vecinilor. La stabilirea limiteiperimetrului de ameliorare se vor avea în vedere pe cât posibil anumite limite naturale sauartificiale.2.1. Din evidenţa fondului funciar┌────┬───────────────────────────────────┬──────────────────────┬─────────────────────────────┐│Nr. │ Categoria de folosinţă │ Suprafaţa │ Observaţii ││crt.│ (din evidenţa fondului funciar) │ (ha) │ │├────┼───────────────────────────────────┼──────────────────────┼─────────────────────────────┤├────┼───────────────────────────────────┼──────────────────────┼─────────────────────────────┤├────┴───────────────────────────────────┴──────────────────────┴─────────────────────────────┤│TOTAL PERIMETRU │└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘2.2. Situaţia reală pe teren┌────┬───────────────────────────────────┬──────────────────────┬─────────────────────────────┐│Nr. │ Categoria de folosinţă │ Suprafaţa │ Observaţii ││crt.│ (reală pe teren) │ (ha) │ │├────┼───────────────────────────────────┼──────────────────────┼─────────────────────────────┤├────┼───────────────────────────────────┼──────────────────────┼─────────────────────────────┤├────┴───────────────────────────────────┴──────────────────────┴─────────────────────────────┤│TOTAL PERIMETRU │└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘3. Proprietarii terenurilor din perimetrul de ameliorare:┌──────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────┐│ │ Suprafaţa pe folosinţe din cadastrul funciar (ha) ││ Denumirea proprietarului ├──────────┬──────────┬──────────┬──────────┬──────────┤│ │ arabil │ ps │ fn │ altele │ TOTAL │├──────────────────────────────────────┴──────────┴──────────┴──────────┴──────────┴──────────┤│A. Persoane fizice ││B. Asociaţii ││C. Societăţi comerciale ││D. Consilii locale ││E. Ocoale silvice ││F. Alţi deţinători │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│TOTAL GENERAL │└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘4. Natura degradării terenurilor din perimetrul de ameliorare:┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────┬──────────────────────┐│Nr. Natura degradării terenurilor │ Suprafaţa ││crt. │ (ha) │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────┴──────────────────────┤│ 1. Terenuri cu eroziune de suprafaţă foarte puternică │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ 2. Terenuri cu eroziune de suprafaţă excesivă │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ 3. Terenuri eu eroziune în adâncime (ogaşe, ravene, torenţi) │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ 4. Terenuri cu alunecări active │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ 5. Terenuri cu prăbuşiri, surpări şi curgeri noroioase │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ 6. Terenuri nisipoase expuse erodării prin apă sau vânt │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ 7. Terenuri cu aglomerări de pietriş, bolovăniş, grohotiş, stâncării │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ 8. Depozite de aluviuni torenţiale │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ 9. Terenuri cu exces permanent de umiditate │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│10. Mlaştini │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│11. Terenuri sărăturate şi acide │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│12. Terenuri poluate cu substanţe chimice, petroliere sau noxe │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│13. Terenuri ocupate cu gropi de împrumut, halde miniere şi deşeuri ││ industriale şi/sau menajere │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│14. Alte degradări │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│15. Terenuri neproductive │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│16. Terenuri cu biocenoze afectate sau distruse │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ TOTAL │└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘5.*) Descrierea sumară a condiţiilor pedolitologice(se vor descrie sumar tipurile – subtipurile de sol şi roca de bază)___________*) Se vor folosi cartările agropedologice şi agrochimice existente, raionările şi studiilepedoameliorative de la sistemele de îmbunătăţiri funciare, studiile existente în amenajamentelesilvice, cele de la oficiile judeţene de studii pedologice şi agrochimice de la unităţile degospodărire a apelor şi de la agenţiile pentru protecţia mediului.6. Condiţiile de relief al terenurilor degradate din perimetrul de ameliorare:– pante până la 5% ……………………………… ha– pante cuprinse între 5-15% …………………….. ha– pante cuprinse între 15-35% ……………………. ha– pante peste 35% ………………………………. ha7. Descrierea sumară a lucrărilor de ameliorare necesare:…………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………..8. Evaluarea fizică orientativă a lucrărilor necesare de ameliorare: …………………..…………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………..9. Perioada de realizare a lucrărilor (când suprafaţa în perimetru este eliberată de oricesarcini cu caracter agricol sau silvic) ……………………………………………….10. Pepiniera silvică care va asigura materialul săditor gratuit necesar, cu acordul deprincipiu al acesteia (art. 66 din Legea nr. 18/1991) ………………………………….…………………………………………………………………………………..11. Societatea comercială care va asigura seminţele de ierburi în mod gratuit, cu acordul deprincipiu al acesteia (art. 66. din Legea nr. 18/1991) ………………………………….…………………………………………………………………………………..12. Societatea comercială care va asigura amendamentele necesare în mod gratuit, cu acordulde principiu al acesteia (art. 66 din Legea nr. 18/1991) ………………………………..…………………………………………………………………………………..13. Asigurarea fondurilor necesare pentru cercetare, proiectare şi execuţia amenajărilor, înfuncţie de specificul şi ponderea lucrărilor de ameliorare şi sectorul care va beneficia, înprincipal, de aportul lor (în mod orientativ, în milioane lei):– Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei …………………………………………..– Ministerul Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului ………………………………..– Ministerul Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului ……………………………– Ministerul Transporturilor ………………………………………………………– Alte ministere sau organe de specialitate ale administraţiei publice centrale …………– Alte surse de finanţare locale …………………………………………………..……………………………….TOTAL – milioane lei –14. În vederea includerii în planul de proiectare al Ministerului Agriculturii şiAlimentaţiei sau al Ministerului Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului a perimetrului deameliorare, fişa se aprobă de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei sau de Ministerul Apelor,Pădurilor şi Protecţiei Mediului.INTOCMIT:– Reprezentantul Oficiului de cadastru şi organizare a teritoriului de la judet sau de la comuna.– Reprezentantul ocolului silvic sau al filialei silvice teritoriale.– Reprezentantul sectorului de exploatare şi întreţinere a lucrărilor de imbunatatiri funciare (de la judet sau de la sistem).– Agentia pentru protectia mediului.– Pentru cazuri deosebite, un specialist în domeniu (Regia Autonoma a Apelor "Apele Române", Oficiul de studii pentru pedologie şi agrochimie etc.).INSUSIT:– Primarul localităţii respective.– Proprietarii care au terenuri, în perimetru.–––––