privind procedura de evaluare a performanţelor profesionale individuale ale personalului contractual din cadrul instanţelor judecătoreşti, precum şi ale personalului contractual din aparatul propriu al Ministerului Justiţiei(actualizat până la data de 12 iunie 2012*)
–––––*) Forma actualizată a acestui act normativ până la data de 12 iunie 2012 este realizată de către Departamentul juridic din cadrul S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ prin includerea tuturor modificărilor şi completărilor aduse de către RECTIFICAREA nr. 1.243/C din 29 martie 2012.Conţinutul acestui act nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat pentru informarea utilizatorilor +
Articolul 1(1) Prezentul regulament reglementează evaluarea performanţelor profesionale individuale ale personalului contractual din cadrul instanţelor judecătoreşti, precum şi ale personalului contractual din aparatul propriu al Ministerului Justiţiei. … (2) Evaluarea performanţelor profesionale individuale are drept scop aprecierea obiectivă a activităţii personalului, prin compararea gradului de îndeplinire a obiectivelor şi criteriilor de evaluare stabilite pentru perioada respectivă cu rezultatele obţinute în mod efectiv. … +
Articolul 2(1) Activitatea personalului contractual din cadrul instanţelor judecătoreşti este evaluată anual şi este asigurată de către preşedintele instanţei, împreună cu conducătorii compartimentelor în cadrul cărora îşi desfăşoară activitatea. … ––––Alin. (1) al art. 2 a fost modificat de RECTIFICAREA nr. 1.243/C din 29 martie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 390 din 12 iunie 2012.(2) Documentaţia aferentă activităţii de evaluare se gestionează de către preşedintele instanţei sau de către o persoană desemnată de acesta. … (3) Activitatea personalului contractual de execuţie, precum şi a personalului contractual care îndeplineşte funcţia de conducere de şef serviciu sau şef birou în cadrul unor direcţii din aparatul propriu al Ministerului Justiţiei este evaluată anual de conducătorul compartimentului în cadrul căruia persoana evaluată îşi desfăşoară activitatea. … (4) Activitatea personalului contractual din Ministerul Justiţiei cu funcţii de conducere, altul decât cel prevăzut la alin. (3), se face, după caz, de secretarul general, subsecretarul de stat sau secretarul de stat coordonator. … (5) La evaluarea activităţii personalului contractual cu funcţii de conducere se va avea în vedere şi modul de îndeplinire a atribuţiilor manageriale. … (6) Evaluarea personalului prevăzut de prezentul regulament detaşat sau delegat la alte instituţii se face de instituţia la care acesta funcţionează, în raport cu specificul activităţii desfăşurate. … +
Articolul 3(1) Perioada evaluată este cuprinsă între 1 ianuarie şi 31 decembrie din anul pentru care se face evaluarea. … (2) Perioada de evaluare este cuprinsă între 1 şi 31 ianuarie din anul următor perioadei evaluate. … (3) În mod excepţional, evaluarea performanţelor profesionale individuale se face şi în cursul perioadei evaluate, în următoarele cazuri: … a) atunci când pe parcursul perioadei evaluate raportul de muncă al salariatului încetează, se suspendă sau se modifică în condiţiile legii. În acest caz salariatul va fi evaluat pentru perioada de până la încetarea, suspendarea sau modificarea raportului de muncă. La obţinerea calificativului anual va fi avut în vedere, în funcţie de specificul atribuţiilor prevăzute în fişa postului, şi calificativul obţinut înainte de suspendarea sau modificarea raportului de muncă; … b) atunci când pe parcursul perioadei evaluate raportul de serviciu sau, după caz, raportul de muncă al evaluatorului încetează, se suspendă ori se modifică, în condiţiile legii. În acest caz evaluatorul are obligaţia ca, înainte de încetarea, suspendarea sau modificarea raportului de serviciu ori a raportului de muncă, după caz, într-o perioadă de cel mult 15 zile calendaristice de la încetarea sau modificarea raportului de serviciu ori a raportului de muncă, să realizeze evaluarea performanţelor profesionale individuale ale salariaţilor din subordine. Calificativul acordat se va lua în considerare la evaluarea anuală a performanţelor profesionale individuale ale acestora; … c) atunci când pe parcursul perioadei evaluate salariatul dobândeşte o diplomă de studii de nivel superior şi urmează să fie promovat, în condiţiile legii, într-o funcţie corespunzătoare studiilor absolvite; … d) atunci când pe parcursul perioadei evaluate salariatul este promovat în grad profesional/treaptă profesională; … e) la sfârşitul perioadei de stagiu pentru personalul contractual debutant. … +
Articolul 4Performanţele profesionale individuale ale personalului contractual din cadrul instanţelor judecătoreşti, precum şi din aparatul propriu al Ministerului Justiţiei sunt evaluate pe baza criteriilor de performanţă stabilite potrivit prevederilor prezentului regulament, în funcţie de specificul activităţii compartimentului în care salariatul îşi desfăşoară activitatea. +
Articolul 5(1) Procesul de evaluare a performanţelor profesionale individuale ale personalului prevăzut de prezentul regulament are ca elemente de referinţă: … a) fişa postului, ca element de raportare la cerinţele, activităţile şi responsabilităţile corespunzătoare postului, prevăzută în anexa nr. 1; … b) obiectivele profesionale individuale stabilite pentru perioada evaluată; … c) criteriile de evaluare a performanţelor profesionale individuale, stabilite în condiţiile prezentului regulament. … (2) Evaluarea performanţelor profesionale individuale se face potrivit criteriilor menţionate în fişele de evaluare prevăzute în anexele nr. 2 şi 3. … +
Articolul 6Procedura de evaluare se realizează în 3 etape, după cum urmează:a) completarea fişei de evaluare de către evaluator; … b) interviul; … c) contrasemnarea fişei de evaluare. … +
Articolul 7(1) Fiecare criteriu de competenţă profesională şi de performanţă se notează cu note de la 1 la 10. … (2) Semnificaţia notelor prevăzute la alin. (1) este următoarea: nota 1 – nivel minim şi nota 10 – nivel maxim. … (3) În urma notării se poate acorda unul dintre următoarele calificative: "foarte bine", "bine", "satisfăcător" şi "nesatisfăcător". … (4) Calificativul final al evaluării se stabileşte pe baza notei finale, după cum urmează: … a) sub 6,00 – nesatisfăcător; … b) între 6,00 şi 6,99 – satisfăcător; … c) între 7,00 şi 8,50 – bine; … d) între 8,51 şi 10,00 – foarte bine. … +
Articolul 8(1) Interviul, ca etapă a procesului de evaluare, reprezintă un schimb de informaţii care are loc între evaluator şi salariat, în cadrul căruia: … a) se aduc la cunoştinţa salariatului evaluat notările evaluatorului din fişa de evaluare; … b) se semnează şi se datează fişa de evaluare de către evaluator şi de către salariatul evaluat. … (2) În cazul în care între salariatul evaluat şi evaluator există diferenţe de opinie asupra evaluării, evaluatorul poate modifica fişa de evaluare dacă se ajunge la un punct de vedere comun. … +
Articolul 9(1) După finalizarea etapelor procedurii de evaluare menţionate la art. 8, fişa de evaluare se înaintează contrasemnatarului. … (2) În sensul prezentului regulament, are calitatea de contrasemnatar salariatul aflat în funcţia superioară evaluatorului, potrivit structurii organizatorice a autorităţii sau instituţiei publice. … (3) În situaţia în care calitatea de evaluator o are şeful autorităţii sau instituţiei, fişa de evaluare nu se contrasemnează. … +
Articolul 10(1) Fişa de evaluare poate fi modificată conform deciziei contrasemnatarului în următoarele cazuri: … a) aprecierile consemnate nu corespund realităţii; … b) între evaluator şi persoana evaluată există diferenţe de opinie care nu au putut fi soluţionate de comun acord. … (2) Fişa de evaluare modificată în condiţiile prevăzute la alin. (1) se aduce la cunoştinţa salariatului evaluat. … +
Articolul 11(1) Personalul contractual din cadrul instanţelor judecătoreşti şi din Ministerul Justiţiei nemulţumit de rezultatul evaluării poate să îl conteste în termen de 5 zile de la comunicare. … (2) Contestaţia formulată de personalul contractual din cadrul instanţelor judecătoreşti se depune la preşedintele instanţei şi se soluţionează, în termen de 10 zile calendaristice de la data expirării termenului de depunere a contestaţiei, de către o comisie constituită în acest scop prin decizie a preşedintelui instanţei, iar audierea persoanei evaluate este obligatorie. … (3) Comisia prevăzută la alin. (2) are în componenţă un preşedinte şi 2 membri. … +
Articolul 12(1) Contestaţia formulată de personalul contractual din cadrul Ministerului Justiţiei prevăzut la art. 2 alin. (3) se soluţionează, după caz, de către secretarul general, subsecretarul de stat sau secretarul de stat coordonator, în termen de 10 zile calendaristice de la data expirării termenului de depunere a contestaţiei. … (2) Contestaţia formulată de personalul contractual din cadrul Ministerului Justiţiei prevăzut la art. 2 alin. (4) se soluţionează de către ministrul justiţiei, în termen de 10 zile calendaristice de la data expirării termenului de depunere a contestaţiei. … (3) În soluţionarea contestaţiei, secretarul general, subsecretarul de stat, secretarul de stat sau ministrul justiţiei, după caz, poate solicita evaluatorului orice informaţii pe care le consideră necesare, iar audierea persoanei evaluate este obligatorie. … +
Articolul 13(1) Rezultatul contestaţiei se comunică salariatului în termen de 5 zile calendaristice de la soluţionarea contestaţiei şi se consemnează în fişa de evaluare. … (2) Fişa de evaluare şi raportul final se ataşează la dosarul profesional. … (3) Salariatul nemulţumit de modul de soluţionare a contestaţiei formulate potrivit art. 11 şi 12 se poate adresa instanţei competente, în condiţiile legii. … +
Articolul 14Prin excepţie de la prevederile art. 3 alin. (2), evaluarea performanţelor profesionale individuale ale personalului prevăzut de prezentul regulament pentru anul 2011 se va face în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin. +
Articolul 15Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul regulament. +
Anexa 1la regulamentAprob(conducătorul instituţiei)Denumirea instanţei/instituţiei ……………Denumirea structurii/biroului/compartimentului ……..FIŞA POSTULUINr. …….A. Identificarea postului1. Denumirea postului2. Nivelul postului3. Poziţia postului din statul de funcţii4. Scopul principal al postului5. Funcţia6. Gradul/Treapta profesională7. Relaţii cu alte posturi:7.1. sfera relaţională internă:– relaţii ierarhice– relaţii funcţionale– relaţii de control– relaţii de reprezentare7.2. sfera relaţională externă:– relaţii cu autorităţi şi instituţii publice– relaţii cu organizaţii internaţionale– relaţii cu persoane juridice privateB. Cerinţe specifice pentru ocuparea postului1. Pregătire:– studii– cursuri/programe de perfecţionare/specializare– limbi străine şi nivelul de cunoaştere– cunoştinţe de operare/programe pe calculator şi nivelul de cunoaştere– autorizaţii speciale2. Abilităţi, calităţi, aptitudini necesare3. Experienţă:– vechime în muncă– vechime în specialitate4. Competenţă managerială (pentru posturile de conducere)C. Atribuţiile postului– descrierea activităţilor şi responsabilităţilor corespunzătoare postuluiÎntocmitNumele şi prenumele …………………….Funcţia de conducere ……………………Semnătura ……………………………..Data întocmirii ………………………..AvizatNumele şi prenumele …………………….Funcţia de conducere ……………………Semnătura ……………………………..Data ………………………………….Luat la cunoştinţă de către ocupantul postuluiNumele şi prenumele …………………….Semnătura ……………………………..Data …………………………………. +
Anexa 2la regulamentFIŞA DE EVALUAREa activităţii profesionale individuale Numele …………… prenumele ……….. Funcţia ……………………………… Locul de muncă/Compartimentul ………….. Perioada evaluată …………………….. Criteriile de evaluare a performanţelor profesionale individuale┌────┬───────────────────────────────────────────┬────────┬───────────────────┐│Nr. │ Denumirea criteriului │ Nota │ Observaţiile ││crt.│ │ │ evaluatorului │├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────┤│ 1. │Cunoştinţele şi experienţa │ │ │├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────┤│ 2. │Calitatea şi complexitatea activităţii │ │ │├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────┤│ 3. │Creativitatea şi diversitatea activităţilor│ │ │├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────┤│ 4. │Judecata şi impactul deciziilor │ │ │├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────┤│ 5. │Influenţă, coordonare şi supervizare │ │ │├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────┤│ 6. │Contacte şi comunicare │ │ │├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────┤│ 7. │Condiţii de muncă │ │ │├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────┤│ 8. │Incompatibilităţi şi regimuri speciale │ │ │├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────┤│ 9. │Modul de îndeplinire a atribuţiilor │ │ ││ │manageriale │ │ │├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────┤│10. │Alte criterii specifice*) │ │ │├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────┤│11. │Media aritmetică a notelor acordate │ │ │├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼───────────────────┤│12. │Calificativul rezultat │ │ │└────┴───────────────────────────────────────────┴────────┴───────────────────┘ Obiective pentru următoarea perioadă pentru care se va face evaluarea:┌───────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────┐│ 1. │ │├───────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤│ 2. │ ││ ….. │ │└───────────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────┘ Programe de instruire ce se recomandă a fi urmate în următoarea perioadă pentru care se face evaluarea:┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ 1. │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ 2. ││ ….. │└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘ 1. Numele şi prenumele persoanei care a efectuat evaluarea ………… Funcţia ………………………………………… Semnătura ………………………………………. Data …………………………………………… 2. Numele şi prenumele persoanei evaluate ……………………….. De acord cu rezultatul evaluării …….. Semnătura ……… data …….. Contest rezultatul evaluării ………… Semnătura ……… data …….. 3. Numele şi prenumele persoanei care contrasemnează ……………… Funcţia ………………………….. Semnătura ………………………… Data …………………………….. 4. Numele şi prenumele persoanei/membrilor comisiei care soluţionează contestaţia …………. Funcţia ……………… 5. Rezultatul contestaţiei …………….. Calificativul acordat după contestaţie ….. 6. Luarea la cunoştinţă a rezultatului contestaţiei Numele şi prenumele ……………….. Semnătura ………………………… Data ……………………………..–––*) Evaluatorul poate stabili şi alte criterii de evaluare în funcţie de specificul activităţii. +
Anexa 3la regulamentFIŞA DE EVALUAREa personalului contractual debutantla sfârşitul perioadei de stagiuNumele …………. prenumele ………Funcţia …………………………..Locul de muncă/Compartimentul ……….Perioada de stagiu: de la ……… la ……….Criteriile de evaluare pentru personalul contractual debutant┌────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────┐│ Denumirea criteriului │ Nota ││ │ │├────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤│Gradul de realizare a atribuţiilor prevăzute în fişa postului │ │├────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤│Calitatea lucrărilor executate şi a activităţilor desfăşurate │ │├────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤│Gradul de cunoaştere a reglementărilor specifice domeniului │ │├────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤│Gradul de adaptare şi flexibilitate în îndeplinirea atribuţiilor│ │├────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤│Capacitatea de transmitere a ideilor în scris şi verbal │ │├────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤│Capacitatea de lucru în echipă, de a se integra în aceasta, │ ││de a-şi aduce contribuţia prin activitatea desfăşurată la │ ││îndeplinirea obiectivelor echipei, respectarea regulilor │ ││stabilite de conducerea structurii din care face parte etc. │ │├────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────┤│Menţiuni privind intervalul de evaluare: ││…………………………………………………………………. ││…………………………………………………………………. │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│Calificativul de evaluare: ││…………………………………………………………………. │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│Propuneri: ││…………………………………………………………………. │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│Recomandări: ││…………………………………………………………………. │└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘1. Numele şi prenumele evaluatorului ……………..Funcţia ……………………………………….Data întocmirii ………………………………..Semnătura ……………………………………..2. Numele şi prenumele persoanei evaluate …………Semnătura ……………………………………..Data ………………………………………….3. Numele şi prenumele persoanei care contrasemnează ……….Funcţia ……………………………………….Semnătura ……………………………………..Data ………………………………………….4. Numele şi prenumele persoanei/membrilor comisiei care soluţionează contestaţia ………..Funcţia ……………………………………….Calificativul acordat după contestaţie ……………Semnătura ……………………………………..Data …………..––––