Notă …
Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 182 din 29 martie 2007, publicată în Monitorul Oficial nr. 253 din 16 aprilie 2007. +
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 1Promovarea în funcții de conducere de prim-grefier, grefier șef, grefier șef secție sau de grefier informatician-șef se face prin concurs de verificare a pregătirii profesionale și a aptitudinilor manageriale ale candidaților. +
Articolul 2(1)Concursul de promovare în funcțiile prevăzute la art. 1 se organizează la nivelul Înaltei Curți de Casație și Justiție, Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, Direcției Naționale Anticorupție, curților de apel și al parchetelor de pe lângă curțile de apel.(2)La concursul de promovare în funcțiile din cadrul instanțelor pot participa numai grefieri, respectiv grefieri informaticieni, de la instanțe.(3)La concursul de promovare în funcțiile din cadrul parchetelor pot participa numai grefieri, respectiv grefieri informaticieni, de la parchete.(la 23-02-2017,
Articolul 2 din Capitolul I a fost modificat de Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 140 din 7 februarie 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 136 din 23 februarie 2017
)
+
Articolul 3Concursul constă în susținerea următoarelor probe:a)prezentarea unui proiect referitor la exercitarea atribuțiilor manageriale specifice funcției pentru care candidează; … b)testare scrisă privind verificarea pregătirii profesionale. … +
Articolul 4Data concursului pentru promovarea în funcții de conducere a grefierilor, tematica și bibliografia se anunță cu cel puțin 30 de zile înainte de data desfășurării primei probe, prin afișare la sediul instanțelor sau parchetelor care organizează concursul și publicarea pe pagina de internet a acestora.(la 04-05-2009,
Art. 4 a fost modificat de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 633 din 2 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 4 mai 2009.
)
+
Articolul 5Tematica și bibliografia pentru concurs se stabilesc de colegiul de conducere al instanței sau parchetului care organizează concursul. Tematica va cuprinde subiecte din legislația care reglementează statutul personalului auxiliar de specialitate, noțiuni generale de procedură penală și/sau de procedură civilă, precum și, după caz, Regulamentul de ordine interioară al instanțelor judecătorești, Regulamentul de ordine interioară al parchetelor, Regulamentul de ordine interioară al Direcției Naționale Anticorupție.(la 04-05-2009,
Art. 5 a fost modificat de pct. 3 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 633 din 2 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 4 mai 2009.
)
+
Articolul 6(1)În cazul concursului pentru promovare în funcția de grefier informatician-șef, tematica pentru concurs va cuprinde subiecte prin care să se asigure verificarea cunoștințelor în domeniul informatic.(2)Tematica pentru concursul organizat de curțile de apel și parchetele de pe lângă acestea va fi stabilită cu sprijinul Direcției de exploatare a tehnologiei informației din cadrul Ministerului Justiției, respectiv al compartimentului informatic din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.(3)Pentru numirea în funcția de informatician-șef în cadrul Înaltei Curți de Casație și Justiție, Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție și Direcției Naționale Anticorupție tematica va fi stabilită cu sprijinul unor specialiști în domeniul informatic, desemnați de președintele instanței sau conducătorul parchetului. +
Capitolul IICondiții pentru înscrierea la concurs +
Articolul 7Poate participa la concursul pentru promovarea în funcții de conducere a grefierilor și grefierilor informaticieni persoana care îndeplinește următoarele condiții:a)are o vechime de cel puțin 3 ani în funcția de grefier, respectiv de grefier informatician; în cazul grefierilor cu studii superioare juridice este necesară o vechime de minimum 6 luni în funcția de grefier; … b)are o activitate profesională deosebită, evaluată cu calificativul "foarte bine" în ultimii 3 ani, respectiv 6 luni. … (la 04-05-2009,
Art. 7 a fost modificat de pct. 4 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 633 din 2 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 4 mai 2009.
)
+
Articolul 8Îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 7 se constată prin raport întocmit de președintele instanței ori de conducătorul parchetului unde candidatul își desfășoară activitatea. +
Articolul 9(1)Cererile de înscriere la concurs se depun la instanțele sau, după caz, la parchetele care organizează concursul, cu cel puțin 15 zile înainte de data concursului, însoțite de raportul prevăzut la art. 8, curriculum vitae, precum și de orice alte acte pe care candidatul le consideră ca fiind relevante.(la 04-05-2009,
Alin. (1) al art. 9 a fost modificat de pct. 5 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 633 din 2 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 4 mai 2009.
)
(2)Proiectul referitor la exercitarea atribuțiilor manageriale specifice funcției pentru care candidează se depune la instanța sau parchetul care organizează concursul, cu cel puțin 7 zile înainte de data desfășurării concursului, atât pe suport hârtie, cât și în format electronic.(3)În termen de 48 de ore de la data afișării la sediul instanței sau parchetului care organizează concursul a listei candidaților care îndeplinesc condițiile legale de participare la concurs, candidații respinși pot formula contestații, care vor fi soluționate de comisia de contestații.(la 04-04-2018,
Articolul 9 din Capitolul II a fost completat de Punctul 1, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 295 din 20 martie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 304 din 04 aprilie 2018
)
(4)După soluționarea contestațiilor se întocmește lista finală a candidaților care îndeplinesc condițiile de participare la concurs, care se afișează în condițiile alin. (3).(la 04-04-2018,
Articolul 9 din Capitolul II a fost completat de Punctul 1, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 295 din 20 martie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 304 din 04 aprilie 2018
)
+
Capitolul IIIOrganizarea și desfășurarea concursului +
Articolul 10(1)Colegiul de conducere al instanței sau parchetului care organizează concursul numește comisia de organizare, comisia de examinare și comisia de contestații. Desemnarea membrilor comisiilor se face pe baza consimțământului scris, exprimat anterior.(2)Comisia de organizare este alcătuită din președinte și un număr necesar de membri.(3)Comisia de examinare și comisia de contestații sunt alcătuite din câte 3 membri judecători sau, după caz, procurori, dintre care unul are calitatea de președinte al comisiei. În aceste comisii pot fi numiți și formatori ai Școlii Naționale de Grefieri. O persoană poate face parte dintr-o singură comisie.(la 26-11-2021,
Alineatul (3) din Articolul 10 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 188 din 18 noiembrie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1128 din 26 noiembrie 2021
)
(4)Nu pot fi numite în comisii persoanele care au soțul sau soția, rude ori afini până la gradul al patrulea inclusiv în rândul candidaților. Dacă incompatibilitatea se ivește ulterior desemnării membrilor comisiilor, persoana în cauză are obligația să comunice de îndată această situație președintelui comisiei, în vederea înlocuirii sale.(5)În comisiile prevăzute la alin. (1) vor fi numiți și membri supleanți care vor înlocui de drept, în ordinea stabilită de colegiul de conducere, prin hotărârea de numire a comisiilor, pe acei membri ai comisiei care, din motive întemeiate, nu își pot exercita atribuțiile. Înlocuirea se constată de președintele comisiei din care face parte membrul înlocuit.(la 04-05-2009,
Art. 10 a fost modificat de pct. 6 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 633 din 2 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 4 mai 2009.
)
+
Articolul 10^1(1)În cazul concursului pentru numirea în funcție a grefierului informatician-șef, organizat de curțile de apel și parchetele de pe lângă acestea, unul dintre membrii comisiei de examinare și unul dintre membrii comisiei de contestații vor fi specialiști în informatică din cadrul Direcției de exploatare a tehnologiei informației din Ministerul Justiției și Libertăților Cetățenești, respectiv al Compartimentului informatic din Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, desemnați prin ordin al ministrului justiției și libertăților cetățenești sau, după caz, al procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.(2)Pentru numirea în funcția de grefier informatician-șef în cadrul Înaltei Curți de Casație și Justiție, Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție și al Direcției Naționale Anticorupție, unul dintre membrii comisiei de examinare și unul dintre membrii comisiei de contestații vor fi specialiști în domeniul informatic, propuși de președintele instanței sau conducătorul parchetului.(la 04-05-2009,
Art. 10^1 a fost introdus de pct. 7 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 633 din 2 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 4 mai 2009.
)
+
Articolul 11(1)Comisia de organizare are, în principal, următoarele atribuții:1.centralizează cererile de înscriere la concurs, verifică îndeplinirea de către candidați a condițiilor legale de participare la concurs, întocmește și afișează lista candidaților care îndeplinesc și a celor care nu îndeplinesc condițiile legale de participare la concurs; … 2.controlează și coordonează acțiunile privind organizarea și desfășurarea concursului; … 3.primește de la comisia de examinare subiectele de concurs și baremele de evaluare și notare, în plicuri distincte, închise și sigilate, lucrările scrise, borderourile individuale de notare, borderoul centralizator și procesele-verbale cuprinzând notele acordate de această comisie atât la proba scrisă, cât și la susținerea proiectului; … 4.asigură afișarea la sediile instanțelor sau parchetelor organizatoare, precum și publicarea pe paginile de internet ale acestora a documentelor de publicitate a concursului prevăzute de regulament; … 5.calculează mediile generale și întocmește listele finale; … 6.informează de îndată conducerea instanței sau parchetului care organizează concursul cu privire la orice situație deosebită a cărei rezolvare nu este prevăzută în prezentul regulament, precum și cu privire la orice situație care impune anularea unor subiecte, cum ar fi pierderea, deteriorarea ori desecretizarea unui subiect. … (2)Comisia de organizare îndeplinește orice alte atribuții necesare bunei desfășurări a concursului.(la 04-05-2009,
Art. 11 a fost modificat de pct. 8 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 633 din 2 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 4 mai 2009.
)
+
Articolul 11^1Comisia de examinare are, în principal, următoarele atribuții:1.elaborarea a 3 variante de subiecte de concurs și a baremelor de evaluare și notare; … 2.predarea către comisia de organizare, cu cel puțin 12 ore înainte de desfășurarea probei scrise, a subiectelor și baremelor de evaluare și notare, în plicuri distincte, închise și sigilate; … 3.corectarea și notarea lucrărilor scrise, potrivit baremului definitiv de evaluare și notare; … 4.evaluarea și notarea, conform criteriilor prevăzute de regulament, a probei constând în susținerea proiectului referitor la exercitarea atribuțiilor manageriale specifice funcției pentru care candidează. … (la 04-05-2009,
Art. 11^1 a fost introdus de pct. 9 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 633 din 2 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 4 mai 2009.
)
+
Articolul 11^2Comisia de contestații are, în principal, următoarele atribuții:1.examinează contestațiile la barem și adoptă baremul definitiv de evaluare și notare; … 2.reevaluează lucrările ale căror note inițiale au fost contestate și stabilește notele finale, conform baremelor definitive de evaluare și notare. … 3.soluționează contestațiile formulate de candidații respinși în urma verificării îndeplinirii condițiilor legale de participare la concurs.(la 04-04-2018,
Articolul 11^2 din Capitolul III a fost completat de Punctul 2, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 295 din 20 martie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 304 din 04 aprilie 2018
)
… (la 04-05-2009,
Art. 11^2 a fost introdus de pct. 9 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 633 din 2 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 4 mai 2009.
)
+
Articolul 12(1)Intrarea candidaților în sălile de concurs, pentru proba scrisă, se face pe baza listelor întocmite pentru fiecare sală și a actului de identitate.(2)Candidații care nu se află în sală în momentul deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susține proba scrisă.(3)Înainte de comunicarea subiectelor, candidații înscriu numele și prenumele pe colțul foii ce urmează să fie lipit la predarea lucrării, după care se aplică ștampila instanței sau a parchetului care organizează concursul.(4)Prin tragere la sorți, un reprezentant al candidaților alege varianta de subiecte dintre cele 3 variante stabilite de comisia de examinare.(la 04-05-2009,
Alin. (4) al art. 12 a fost modificat de pct. 10 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 633 din 2 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 4 mai 2009.
)
(4^1)După extragerea variantei de subiecte președintele comisiei de organizare a concursului și persoana care a efectuat extragerea semnează pe subiectul extras, care urmează a fi multiplicat de persoanele desemnate de comisia de organizare.(la 04-05-2009,
Alin. (4^1) al art. 12 a fost introdus de pct. 11 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 633 din 2 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 4 mai 2009.
)
(5)Pe toată durata desfășurării probei scrise, în sălile de concurs au acces numai membrii comisiei de organizare și persoanele care supraveghează desfășurarea concursului.(6)În vederea elaborării lucrării scrise, candidații primesc coli de hârtie având ștampila instanței sau a parchetului. Redactarea lucrărilor se va face numai cu cerneală sau cu pastă de culoare albastră.(7)La expirarea timpului prevăzut pentru susținerea probei scrise, candidații predau lucrarea, sub semnătură, comisiei de organizare a concursului.(8)Pe toată durata desfășurării probei scrise este interzisă părăsirea sălii de concurs de către candidați. În cazuri excepționale, părăsirea temporară a sălii de concurs se face numai cu însoțitor.(9)Orice fraudă dovedită se sancționează cu eliminarea din concurs. În aceste cazuri se întocmește un proces-verbal cu privire la constatările făcute și la măsurile luate, iar lucrarea se anulează cu mențiunea "fraudă". Procesul-verbal se comunică președintelui comisiei de organizare a concursului. +
Articolul 13(1)Baremul de evaluare și notare se afișează la sediul instanței sau parchetului cu 15 minute înainte de încheierea probei scrise.(2)În termen de 24 de ore de la afișare, candidații pot face contestații la barem, care se soluționează în termen de 48 de ore. Soluția se motivează în termen de 3 zile de la expirarea termenului de 48 de ore prevăzut pentru soluționarea contestațiilor. Baremul de evaluare și notare definitiv, stabilit în urma soluționării contestațiilor, se afișează de îndată la sediul instanței sau parchetului.(la 04-05-2009,
Art. 13 a fost modificat de pct. 12 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 633 din 2 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 4 mai 2009.
)
+
Articolul 14(1)Proba scrisă se notează cu note de la 1 la 10. Nota 1 se acordă în situația în care punctajul obținut este mai mic sau egal cu această notă.(2)Pe timpul corectării, colțul lucrării nu se desigilează. Notele acordate se înscriu în borderou sub semnătura celor care le-au acordat și apoi pe lucrare. Nota dată de fiecare corector este suma punctajului acordat pentru fiecare subiect, iar nota finală a probei scrise reprezintă media aritmetică a notelor acordate de fiecare membru al comisiei de examinare.(la 26-11-2021,
Alineatul (2) din Articolul 14 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 188 din 18 noiembrie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1128 din 26 noiembrie 2021
)
(3)Lucrările corectate se predau comisiei de organizare în vederea alcătuirii listei de clasificare a candidaților la proba scrisă.(la 04-05-2009,
Alin. (3) al art. 14 a fost modificat de pct. 13 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 633 din 2 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 4 mai 2009.
)
+
Articolul 15(1)Rezultatele probei scrise se afișează la sediul instanței sau al parchetului care a organizat concursul, și se publică pe paginile de internet ale acestora.(2)În termen de 48 de ore de la data afișării rezultatelor, candidații nemulțumiți pot formula contestație cu privire la nota obținută la proba scrisă.(3)Contestațiile se depun la sediul instanței sau parchetului care a organizat concursul și se soluționează de o comisie de contestații desemnată de colegiul de conducere al instanței sau parchetului care a organizat concursul. Nota obținută la contestație nu poate fi mai mică decât nota contestată.(la 04-05-2009,
Alin. (3) al art. 15 a fost modificat de pct. 14 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 633 din 2 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 4 mai 2009.
)
(4)Rezultatele contestațiilor se afișează la sediul instanței sau al parchetului care a organizat concursul și se publică pe paginile de internet ale acestora. +
Articolul 16(1)Candidații susțin oral, în fața comisiei de examinare, proiectul referitor la exercitarea atribuțiilor manageriale specifice funcției pentru care candidează.(2)În aprecierea susținerii proiectului vor fi avute în vedere, în principal, următoarele criterii:a)capacitatea de organizare, capacitatea rapidă de decizie, autoperfecționarea, capacitatea de analiză, sinteză, previziune, strategie și planificare pe termen scurt, mediu și lung, inițiativa și capacitatea de adaptare rapidă; … b)îndeplinirea atribuțiilor prevăzute de lege și regulamente, cunoașterea acestora și capacitatea de a le pune în practică; … c)comportamentul și comunicarea cu judecătorii, procurorii, personalul auxiliar, justițiabilii, persoanele implicate în actul de justiție, alte instituții, mass-media, asigurarea accesului la informațiile de interes public din cadrul instanței și transparența actului de conducere; … d)folosirea adecvată a resurselor umane și materiale, evaluarea necesităților, gestionarea situațiilor de criză, raportul resurse investite – rezultate obținute, gestionarea informațiilor, organizarea pregătirii și perfecționării profesionale și repartizarea sarcinilor personalului auxiliar de specialitate din subordine. … (3)Nota finală la susținerea proiectului reprezintă media aritmetică a notelor acordate de fiecare membru al comisiei de examinare.(4)Rezultatele susținerii proiectului se publică pe paginile de internet ale instanțelor sau ale parchetelor care au organizat concursul, și se afișează la sediile acestora.(5)Rezultatele susținerii proiectului sunt definitive și nu pot fi contestate. +
Articolul 17(1)În termen de 48 de ore de la afișarea rezultatelor la susținerea proiectului, comisia de organizare a concursului stabilește media finală obținută de candidați, care este media aritmetică a notelor obținute la cele două probe și întocmește tabelul de clasificare a candidaților, pe care îl afișează la sediul instanțelor și parchetelor organizatoare și îl transmite spre publicare pe paginile de internet ale acestora.(2)Sunt declarați admiși, în limita posturilor scoase la concurs, candidații care au obținut cel puțin media 7, fără ca la vreuna dintre probe să fi obținut o notă mai mică de 5.(3)La medii egale vor fi declarați admiși candidații care au obținut nota mai mare la proba scrisă. +
Capitolul IVDispoziții finale +
Articolul 18Candidații declarați admiși la concursul de promovare sunt numiți în funcțiile de conducere pentru care au candidat, în condițiile legii, prin decizie a președintelui Înaltei Curți de Casație și Justiție, a procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, a procurorului șef al Direcției Naționale Anticorupție, a președintelui curții de apel sau, după caz, a procurorului general al parchetului de pe lângă curtea de apel. +
Articolul 19(la 04-05-2009,
Art. 19 a fost abrogat de pct. 15 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 633 din 2 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 4 mai 2009.
)
––