privind organizarea şi desfăşurarea concursului de promovare în funcţii de conducere a grefierilor(actualizat până la data de 4 mai 2009*)
–––-*) Textul iniţial a fost publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 253 din 16 aprilie 2007. Aceasta este forma actualizată de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ până la data de 4 mai 2009, cu modificările şi completările aduse de HOTĂRÂREA nr. 633 din 2 aprilie 2009. +
Capitolul IDispoziţii generale +
Articolul 1Promovarea în funcţii de conducere de prim-grefier, grefier şef, grefier şef secţie sau de grefier informatician-şef se face prin concurs de verificare a pregătirii profesionale şi a aptitudinilor manageriale ale candidaţilor. +
Articolul 2Concursul de promovare în funcţiile prevăzute la art. 1 se organizează la nivelul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Direcţiei Naţionale Anticorupţie, curţilor de apel şi al parchetelor de pe lângă curţile de apel.––––Art. 2 a fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 633 din 2 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 4 mai 2009. +
Articolul 3Concursul constă în susţinerea următoarelor probe:a) prezentarea unui proiect referitor la exercitarea atribuţiilor manageriale specifice funcţiei pentru care candidează; … b) testare scrisă privind verificarea pregătirii profesionale. … +
Articolul 4Data concursului pentru promovarea în funcţii de conducere a grefierilor, tematica şi bibliografia se anunţă cu cel puţin 30 de zile înainte de data desfăşurării primei probe, prin afişare la sediul instanţelor sau parchetelor care organizează concursul şi publicarea pe pagina de internet a acestora.––––Art. 4 a fost modificat de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 633 din 2 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 4 mai 2009. +
Articolul 5Tematica şi bibliografia pentru concurs se stabilesc de colegiul de conducere al instanţei sau parchetului care organizează concursul. Tematica va cuprinde subiecte din legislaţia care reglementează statutul personalului auxiliar de specialitate, noţiuni generale de procedură penală şi/sau de procedură civilă, precum şi, după caz, Regulamentul de ordine interioară al instanţelor judecătoreşti, Regulamentul de ordine interioară al parchetelor, Regulamentul de ordine interioară al Direcţiei Naţionale Anticorupţie.––––Art. 5 a fost modificat de pct. 3 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 633 din 2 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 4 mai 2009. +
Articolul 6(1) În cazul concursului pentru promovare în funcţia de grefier informatician-şef, tematica pentru concurs va cuprinde subiecte prin care să se asigure verificarea cunoştinţelor în domeniul informatic. … (2) Tematica pentru concursul organizat de curţile de apel şi parchetele de pe lângă acestea va fi stabilită cu sprijinul Direcţiei de exploatare a tehnologiei informaţiei din cadrul Ministerului Justiţiei, respectiv al compartimentului informatic din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. … (3) Pentru numirea în funcţia de informatician-şef în cadrul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi Direcţiei Naţionale Anticorupţie tematica va fi stabilită cu sprijinul unor specialişti în domeniul informatic, desemnaţi de preşedintele instanţei sau conducătorul parchetului. … +
Capitolul IICondiţii pentru înscrierea la concurs +
Articolul 7Poate participa la concursul pentru promovarea în funcţii de conducere a grefierilor şi grefierilor informaticieni persoana care îndeplineşte următoarele condiţii:a) are o vechime de cel puţin 3 ani în funcţia de grefier, respectiv de grefier informatician; în cazul grefierilor cu studii superioare juridice este necesară o vechime de minimum 6 luni în funcţia de grefier; … b) are o activitate profesională deosebită, evaluată cu calificativul "foarte bine" în ultimii 3 ani, respectiv 6 luni. … ––––Art. 7 a fost modificat de pct. 4 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 633 din 2 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 4 mai 2009. +
Articolul 8Îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 7 se constată prin raport întocmit de preşedintele instanţei ori de conducătorul parchetului unde candidatul îşi desfăşoară activitatea. +
Articolul 9(1) Cererile de înscriere la concurs se depun la instanţele sau, după caz, la parchetele care organizează concursul, cu cel puţin 15 zile înainte de data concursului, însoţite de raportul prevăzut la art. 8, curriculum vitae, precum şi de orice alte acte pe care candidatul le consideră ca fiind relevante. … ––––Alin. (1) al art. 9 a fost modificat de pct. 5 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 633 din 2 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 4 mai 2009.(2) Proiectul referitor la exercitarea atribuţiilor manageriale specifice funcţiei pentru care candidează se depune la instanţa sau parchetul care organizează concursul, cu cel puţin 7 zile înainte de data desfăşurării concursului, atât pe suport hârtie, cât şi în format electronic. … +
Capitolul IIIOrganizarea şi desfăşurarea concursului +
Articolul 10(1) Colegiul de conducere al instanţei sau parchetului care organizează concursul numeşte comisia de organizare, comisia de examinare şi comisia de contestaţii. Desemnarea membrilor comisiilor se face pe baza consimţământului scris, exprimat anterior. … (2) Comisia de organizare este alcătuită din preşedinte şi un număr necesar de membri. … (3) Comisia de examinare şi comisia de contestaţii sunt alcătuite din câte un preşedinte şi 2 membri, judecători sau, după caz, procurori. În aceste comisii pot fi numiţi şi formatori ai Şcolii Naţionale de Grefieri. O persoană poate face parte dintr-o singură comisie. … (4) Nu pot fi numite în comisii persoanele care au soţul sau soţia, rude ori afini până la gradul al patrulea inclusiv în rândul candidaţilor. Dacă incompatibilitatea se iveşte ulterior desemnării membrilor comisiilor, persoana în cauză are obligaţia să comunice de îndată această situaţie preşedintelui comisiei, în vederea înlocuirii sale. … (5) În comisiile prevăzute la alin. (1) vor fi numiţi şi membri supleanţi care vor înlocui de drept, în ordinea stabilită de colegiul de conducere, prin hotărârea de numire a comisiilor, pe acei membri ai comisiei care, din motive întemeiate, nu îşi pot exercita atribuţiile. Înlocuirea se constată de preşedintele comisiei din care face parte membrul înlocuit. … ––––Art. 10 a fost modificat de pct. 6 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 633 din 2 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 4 mai 2009. +
Articolul 10^1(1) În cazul concursului pentru numirea în funcţie a grefierului informatician-şef, organizat de curţile de apel şi parchetele de pe lângă acestea, unul dintre membrii comisiei de examinare şi unul dintre membrii comisiei de contestaţii vor fi specialişti în informatică din cadrul Direcţiei de exploatare a tehnologiei informaţiei din Ministerul Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti, respectiv al Compartimentului informatic din Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, desemnaţi prin ordin al ministrului justiţiei şi libertăţilor cetăţeneşti sau, după caz, al procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. … (2) Pentru numirea în funcţia de grefier informatician-şef în cadrul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi al Direcţiei Naţionale Anticorupţie, unul dintre membrii comisiei de examinare şi unul dintre membrii comisiei de contestaţii vor fi specialişti în domeniul informatic, propuşi de preşedintele instanţei sau conducătorul parchetului. … ––––Art. 10^1 a fost introdus de pct. 7 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 633 din 2 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 4 mai 2009. +
Articolul 11(1) Comisia de organizare are, în principal, următoarele atribuţii: … 1. centralizează cererile de înscriere la concurs, verifică îndeplinirea de către candidaţi a condiţiilor legale de participare la concurs, întocmeşte şi afişează lista candidaţilor care îndeplinesc şi a celor care nu îndeplinesc condiţiile legale de participare la concurs;2. controlează şi coordonează acţiunile privind organizarea şi desfăşurarea concursului;3. primeşte de la comisia de examinare subiectele de concurs şi baremele de evaluare şi notare, în plicuri distincte, închise şi sigilate, lucrările scrise, borderourile individuale de notare, borderoul centralizator şi procesele-verbale cuprinzând notele acordate de această comisie atât la proba scrisă, cât şi la susţinerea proiectului;4. asigură afişarea la sediile instanţelor sau parchetelor organizatoare, precum şi publicarea pe paginile de internet ale acestora a documentelor de publicitate a concursului prevăzute de regulament;5. calculează mediile generale şi întocmeşte listele finale;6. informează de îndată conducerea instanţei sau parchetului care organizează concursul cu privire la orice situaţie deosebită a cărei rezolvare nu este prevăzută în prezentul regulament, precum şi cu privire la orice situaţie care impune anularea unor subiecte, cum ar fi pierderea, deteriorarea ori desecretizarea unui subiect.(2) Comisia de organizare îndeplineşte orice alte atribuţii necesare bunei desfăşurări a concursului. … ––––Art. 11 a fost modificat de pct. 8 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 633 din 2 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 4 mai 2009. +
Articolul 11^1Comisia de examinare are, în principal, următoarele atribuţii:1. elaborarea a 3 variante de subiecte de concurs şi a baremelor de evaluare şi notare;2. predarea către comisia de organizare, cu cel puţin 12 ore înainte de desfăşurarea probei scrise, a subiectelor şi baremelor de evaluare şi notare, în plicuri distincte, închise şi sigilate;3. corectarea şi notarea lucrărilor scrise, potrivit baremului definitiv de evaluare şi notare;4. evaluarea şi notarea, conform criteriilor prevăzute de regulament, a probei constând în susţinerea proiectului referitor la exercitarea atribuţiilor manageriale specifice funcţiei pentru care candidează.––––Art. 11^1 a fost introdus de pct. 9 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 633 din 2 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 4 mai 2009. +
Articolul 11^2Comisia de contestaţii are, în principal, următoarele atribuţii:1. examinează contestaţiile la barem şi adoptă baremul definitiv de evaluare şi notare;2. reevaluează lucrările ale căror note iniţiale au fost contestate şi stabileşte notele finale, conform baremelor definitive de evaluare şi notare.––––Art. 11^2 a fost introdus de pct. 9 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 633 din 2 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 4 mai 2009. +
Articolul 12(1) Intrarea candidaţilor în sălile de concurs, pentru proba scrisă, se face pe baza listelor întocmite pentru fiecare sală şi a actului de identitate. … (2) Candidaţii care nu se află în sală în momentul deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susţine proba scrisă. … (3) Înainte de comunicarea subiectelor, candidaţii înscriu numele şi prenumele pe colţul foii ce urmează să fie lipit la predarea lucrării, după care se aplică ştampila instanţei sau a parchetului care organizează concursul. … (4) Prin tragere la sorţi, un reprezentant al candidaţilor alege varianta de subiecte dintre cele 3 variante stabilite de comisia de examinare. … ––––Alin. (4) al art. 12 a fost modificat de pct. 10 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 633 din 2 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 4 mai 2009.(4^1) După extragerea variantei de subiecte preşedintele comisiei de organizare a concursului şi persoana care a efectuat extragerea semnează pe subiectul extras, care urmează a fi multiplicat de persoanele desemnate de comisia de organizare.––––Alin. (4^1) al art. 12 a fost introdus de pct. 11 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 633 din 2 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 4 mai 2009.(5) Pe toată durata desfăşurării probei scrise, în sălile de concurs au acces numai membrii comisiei de organizare şi persoanele care supraveghează desfăşurarea concursului. … (6) În vederea elaborării lucrării scrise, candidaţii primesc coli de hârtie având ştampila instanţei sau a parchetului. Redactarea lucrărilor se va face numai cu cerneală sau cu pastă de culoare albastră. … (7) La expirarea timpului prevăzut pentru susţinerea probei scrise, candidaţii predau lucrarea, sub semnătură, comisiei de organizare a concursului. … (8) Pe toată durata desfăşurării probei scrise este interzisă părăsirea sălii de concurs de către candidaţi. În cazuri excepţionale, părăsirea temporară a sălii de concurs se face numai cu însoţitor. … (9) Orice fraudă dovedită se sancţionează cu eliminarea din concurs. În aceste cazuri se întocmeşte un proces-verbal cu privire la constatările făcute şi la măsurile luate, iar lucrarea se anulează cu menţiunea "fraudă". Procesul-verbal se comunică preşedintelui comisiei de organizare a concursului. … +
Articolul 13(1) Baremul de evaluare şi notare se afişează la sediul instanţei sau parchetului cu 15 minute înainte de încheierea probei scrise. … (2) În termen de 24 de ore de la afişare, candidaţii pot face contestaţii la barem, care se soluţionează în termen de 48 de ore. Soluţia se motivează în termen de 3 zile de la expirarea termenului de 48 de ore prevăzut pentru soluţionarea contestaţiilor. Baremul de evaluare şi notare definitiv, stabilit în urma soluţionării contestaţiilor, se afişează de îndată la sediul instanţei sau parchetului. … ––––Art. 13 a fost modificat de pct. 12 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 633 din 2 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 4 mai 2009. +
Articolul 14(1) Proba scrisă se notează cu note de la 1 la 10. Nota 1 se acordă în situaţia în care punctajul obţinut este mai mic sau egal cu această notă. … (2) Pe timpul corectării, colţul lucrării nu se desigilează. Notele acordate se înscriu în borderou sub semnătura celor care le-au acordat şi apoi pe lucrare. Nota dată de fiecare corector este suma punctajului acordat pentru fiecare subiect, iar nota finală a probei scrise reprezintă media aritmetică a notelor acordate de fiecare dintre cei 2 corectori. … ––––Alin. (2) al art. 14 a fost modificat de pct. 13 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 633 din 2 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 4 mai 2009.(3) Lucrările corectate se predau comisiei de organizare în vederea alcătuirii listei de clasificare a candidaţilor la proba scrisă. … ––––Alin. (3) al art. 14 a fost modificat de pct. 13 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 633 din 2 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 4 mai 2009. +
Articolul 15(1) Rezultatele probei scrise se afişează la sediul instanţei sau al parchetului care a organizat concursul, şi se publică pe paginile de internet ale acestora. … (2) În termen de 48 de ore de la data afişării rezultatelor, candidaţii nemulţumiţi pot formula contestaţie cu privire la nota obţinută la proba scrisă. … (3) Contestaţiile se depun la sediul instanţei sau parchetului care a organizat concursul şi se soluţionează de o comisie de contestaţii desemnată de colegiul de conducere al instanţei sau parchetului care a organizat concursul. Nota obţinută la contestaţie nu poate fi mai mică decât nota contestată. … ––––Alin. (3) al art. 15 a fost modificat de pct. 14 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 633 din 2 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 4 mai 2009.(4) Rezultatele contestaţiilor se afişează la sediul instanţei sau al parchetului care a organizat concursul şi se publică pe paginile de internet ale acestora. … +
Articolul 16(1) Candidaţii susţin oral, în faţa comisiei de examinare, proiectul referitor la exercitarea atribuţiilor manageriale specifice funcţiei pentru care candidează. … (2) În aprecierea susţinerii proiectului vor fi avute în vedere, în principal, următoarele criterii: … a) capacitatea de organizare, capacitatea rapidă de decizie, autoperfecţionarea, capacitatea de analiză, sinteză, previziune, strategie şi planificare pe termen scurt, mediu şi lung, iniţiativa şi capacitatea de adaptare rapidă; … b) îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de lege şi regulamente, cunoaşterea acestora şi capacitatea de a le pune în practică; … c) comportamentul şi comunicarea cu judecătorii, procurorii, personalul auxiliar, justiţiabilii, persoanele implicate în actul de justiţie, alte instituţii, mass-media, asigurarea accesului la informaţiile de interes public din cadrul instanţei şi transparenţa actului de conducere; … d) folosirea adecvată a resurselor umane şi materiale, evaluarea necesităţilor, gestionarea situaţiilor de criză, raportul resurse investite – rezultate obţinute, gestionarea informaţiilor, organizarea pregătirii şi perfecţionării profesionale şi repartizarea sarcinilor personalului auxiliar de specialitate din subordine. … (3) Nota finală la susţinerea proiectului reprezintă media aritmetică a notelor acordate de fiecare membru al comisiei de examinare. … (4) Rezultatele susţinerii proiectului se publică pe paginile de internet ale instanţelor sau ale parchetelor care au organizat concursul, şi se afişează la sediile acestora. … (5) Rezultatele susţinerii proiectului sunt definitive şi nu pot fi contestate. … +
Articolul 17(1) În termen de 48 de ore de la afişarea rezultatelor la susţinerea proiectului, comisia de organizare a concursului stabileşte media finală obţinută de candidaţi, care este media aritmetică a notelor obţinute la cele două probe şi întocmeşte tabelul de clasificare a candidaţilor, pe care îl afişează la sediul instanţelor şi parchetelor organizatoare şi îl transmite spre publicare pe paginile de internet ale acestora. … (2) Sunt declaraţi admişi, în limita posturilor scoase la concurs, candidaţii care au obţinut cel puţin media 7, fără ca la vreuna dintre probe să fi obţinut o notă mai mică de 5. … (3) La medii egale vor fi declaraţi admişi candidaţii care au obţinut nota mai mare la proba scrisă. … +
Capitolul IVDispoziţii finale +
Articolul 18Candidaţii declaraţi admişi la concursul de promovare sunt numiţi în funcţiile de conducere pentru care au candidat, în condiţiile legii, prin decizie a preşedintelui Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, a procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, a procurorului şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie, a preşedintelui curţii de apel sau, după caz, a procurorului general al parchetului de pe lângă curtea de apel.––––Art. 19 a fost abrogat de pct. 15 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 633 din 2 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 4 mai 2009._________