REGULAMENT din 29 martie 2004

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL CONCURENTEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 280 din 31 martie 2004
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 389 05/08/2010
ART. 11MODIFICAT DEORDIN 130 27/05/2004
ART. 11MODIFICAT DEREGULAMENT 27/05/2004
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 11ABROGA PEREGULAMENT 28/02/1997 ART. 39
ART. 11ABROGA PEREGULAMENT 28/02/1997 ART. 40
ART. 11ABROGA PEREGULAMENT 28/02/1997 ART. 41
ART. 11ABROGA PEREGULAMENT 28/02/1997 ART. 42
ART. 11ABROGA PEREGULAMENT 28/02/1997 ART. 43
ART. 11ABROGA PEREGULAMENT 28/02/1997 ART. 44
ART. 11ABROGA PEREGULAMENT 28/02/1997 CAP. 8
ART. 11ABROGA PARTIAL PEREGULAMENT 28/02/1997 ANEXA 1
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulPENTRU APLICAREALEGE 21 10/04/1996 ART. 5
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 5
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 6
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 28
ART. 2REFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 5
ART. 3REFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 5
ART. 7REFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 5
ART. 10REFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 5
ART. 10REFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 6
ART. 11ABROGA PEREGULAMENT 28/02/1997 ART. 39
ART. 11ABROGA PEREGULAMENT 28/02/1997 ART. 40
ART. 11ABROGA PEREGULAMENT 28/02/1997 ART. 41
ART. 11ABROGA PEREGULAMENT 28/02/1997 ART. 42
ART. 11ABROGA PEREGULAMENT 28/02/1997 ART. 43
ART. 11ABROGA PEREGULAMENT 28/02/1997 ART. 44
ART. 11ABROGA PEREGULAMENT 28/02/1997 CAP. 8
ART. 11ABROGA PARTIAL PEREGULAMENT 28/02/1997 ANEXA 1
ART. 11REFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 5
ART. 11REFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 6
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 389 05/08/2010
ActulCONTINUT DEORDIN 63 29/03/2004
ART. 3REFERIT DEORDIN 231 31/07/2007
ART. 11MODIFICAT DEORDIN 130 27/05/2004
ART. 11MODIFICAT DEREGULAMENT 27/05/2004
ART. 11REFERIT DEORDIN 130 27/05/2004

privind aplicarea ari 5 alin. (2) din Legea concurenţei nr. 21/1996 în cazul înţelegerilor verticale din sectorul autovehiculelor



În temeiul art. 28 alin.(1) şi (2) din Legea concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Concurenţei adoptă prezentul regulament:IntroducerePrin înţelegere verticală se înţelege orice acord sau practică concertată convenite între doi sau mai mulţi agenţi economici – fiecare operând, în scopul îndeplinirii acordului respectiv, la niveluri diferite ale lanţului de producţie ori de distribuţie – referitoare la condiţiile în care părţile pot cumpăra, vinde sau revinde anumite produse sau servicii.Articolul 5 alin. (2) din Legea concurenţei nr. 21/1996 (denumită în continuare lege) reprezintă cadrul legal pentru abordarea înţelegerilor verticale în contextul asigurării protecţiei, menţinerii şi stimulării efective a concurenţei, având în vedere atât efectele anticoncurentiale cât şi beneficiile economice ale acestora.Referitor la sectorul autovehiculelor, particularităţile şi specificul pieţei fac necesară existenţa unor înţelegeri verticale care, însă, trebuie supuse unor reguli mai stricte decât cele aplicabile în cadrul general al înţelegerilor verticale, aşa cum a apreciat şi Comisia Europeană, care a adoptat Regulamentul (CE) nr. 1400/2002 privind aplicarea art. 81 (3) din Tratat la categorii de înţelegeri verticale şi practici concertate în sectorul autovehiculelor.În perspectiva integrării României în Uniunea Europeană şi datorită necesităţii armonizării cadrului legislativ în domeniul concurenţei cu cel european, Consiliul Concurentei a considerat necesară preluarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1400/2002 , în concordanţa cu specificul sectorului autovehiculelor şi al pieţei româneşti.Prin adoptarea prezentului Regulament se instituie, după modelul european, reguli mai stricte în sectorul autovehiculelor decât cele prevăzute în vechea reglementare, respectiv în Capitolul VIII din "Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5 şi 6 din lege privind practicile anticoncurentiale". + 
Articolul 1Prevederi generale(1) DefiniţiiÎn aplicarea prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos semnifică după cum urmează:a) "agenţi economici concurenţi" sunt furnizori actuali sau potenţiali pe aceeaşi piaţă a produsului, piaţă care cuprinde bunurile sau serviciile pe care cumpărătorul le consideră interschimbabile sau substituibile cu bunurile sau serviciile care fac obiectul înţelegerii, în considerarea caracteristicilor, preţului şi utilizării căreia ele îi sunt destinate;b) "obligaţia de non-concurenţă" reprezintă orice obligaţie directă sau indirectă care îl împiedică pe cumpărător să producă, să cumpere, să vândă sau să revândă bunuri sau servicii care sunt în concurenţă cu cele care fac obiectul înţelegerii, sau orice obligaţie directă sau indirectă care impune cumpărătorului să achiziţioneze de la furnizor sau de la un alt agent economic desemnat de către furnizor mai mult de 30% din achiziţiile sale totale – însumând atât bunuri sau servicii prevăzute în contract cât şi bunuri sau servicii interschimbabile sau substituibile pe piaţa în cauză – calculate pe baza valorii achiziţiilor efectuate de acesta în cursul anului precedent. Obligaţia impusă distribuitorului de a vinde autovehiculele altor furnizori în zone de vânzare separate în cadrul spaţiului de expunere, în scopul de a evita orice confuzie între mărci nu constituie o obligaţie de non-concurenţă în sensul prezentului regulament. Obligaţia impusă distribuitorului de a angaja personal de vânzare specific pentru fiecare marcă de autovehicule este considerată o obligaţie de non-concurenţă în sensul prezentului regulament, cu excepţia cazului în care distribuitorul decide să angajeze personal specific pentru fiecare marcă iar furnizorul suportă financiar toate costurile suplimentare implicate;c) "înţelegerile verticale" sunt acordurile sau practicile concertate convenite între doi sau mai mulţi agenţi economici – fiecare dintre ei operând, în scopul îndeplinirii acordului respectiv, la niveluri diferite ale lanţului de producţie sau de distribuţie;d) "restricţionări verticale" sunt restricţii de concurenţă care cad sub incidenţa art.5 alin. (1) din lege, atunci când acestea sunt cuprinse într-o înţelegere verticală;e) "obligaţia de vânzare exclusivă" reprezintă orice obligaţie directă sau indirectă care impune furnizorului să vândă bunurile sau serviciile care fac obiectul înţelegerii către un singur cumpărător pe piaţa românească, în vederea revânzării sau a unei utilizări specifice;f) "sistem de distribuţie selectivă" este acel sistem de distribuţie în care furnizorul se angajează să vândă bunurile sau serviciile prevăzute în contract, direct sau indirect, numai distribuitorilor sau reparatorilor selecţionaţi pe baza unor criterii prestabilite, şi în care aceşti distribuitori sau reparatori se angajează să nu vândă aceste bunuri sau servicii unor distribuitori neagreaţi sau reparatori independenţi, fără a aduce atingere facultăţii de a vinde piese de schimb reparatorilor independenţi sau obligaţiei de a furniza operatorilor independenţi toate informaţiile cu caracter tehnic, sisteme de diagnosticare, utilaje şi specializarea necesare pentru repararea şi întreţinerea autovehiculelor sau pentru aplicarea măsurilor de protecţie a mediului;g) "sistem de distribuţie selectivă cantitativă" este acel sistem de distribuţie selectivă în care furnizorul aplică, pentru a selecţiona distribuitorii şi reparatorii, criterii care limitează în mod direct numărul acestora;h) "sistem de distribuţie selectivă calitativă" este acel sistem de distribuţie selectivă în care furnizorul aplică, pentru a selecţiona distribuitorii şi reparatorii, criterii pur calitative, cerute de natura bunurilor sau serviciilor care fac obiectul înţelegerii, stabilite uniform pentru toţi distribuitorii sau reparatorii care doresc să adere la sistemul de distribuţie, aplicate în mod nediscriminatoriu şi fără a limita în mod direct numărul de distribuitori sau de reparatori;i) "drepturile de proprietate intelectuală" includ drepturile de proprietate industrială, drepturile de autor şi drepturile conexe;j) "know-how"-ul reprezintă un ansamblu secret, substanţial şi identificat de informaţii practice nebrevetate, rezultat al experienţei furnizorului şi testate de către acesta; în acest context, "secret" semnifică faptul că know-how-ul, în ansamblul acestuia sau într-o anume configuraţie sau asamblare a componentelor sale, nu este în general cunoscut sau accesibil; "substanţial" înseamnă că know-how-ul include informaţii indispensabile pentru cumpărător în scopul utilizării, vânzării sau revânzării bunurilor sau serviciilor prevăzute în acord; "identificat" reprezintă faptul că know-how-ul trebuie să fie descris într-o manieră suficient de completă ca să permită verificarea îndeplinirii de către acesta a criteriilor de confidenţialitate şi substanţialitate;k) "cumpărător": este agentul economic (indiferent că acesta este distribuitor sau reparator) care vinde bunuri sau servicii pe contul unui alt agent economic;I) "reparator agreat" înseamnă un prestator de servicii de reparaţii şi de întreţinere a autovehiculelor care activează în cadrul unui sistem de distribuţie creat de către un furnizor de autovehicule;m) "reparator independent" înseamnă un prestator de servicii de reparaţii şi întreţinere a autovehiculelor care nu activează în cadrul sistemului de distribuţie creat de furnizorul autovehiculelor pentru care el asigură reparaţiile sau întreţinerea. Un reparator agreat care activează în cadrul sistemului de distribuţie al unui anumit furnizor, este considerat reparator independent, în înţelesul prezentului regulament, în toate cazurile în care el furnizează servicii de reparaţii şi întreţinere pentru autovehiculele unui alt furnizor, din al cărui sistem de distribuţie el nu face parte;n) "autovehicul" înseamnă un vehicul cu autopropulsie, cu cel puţin trei roţi, destinat a fi utilizat pe drumurile publice;o) "autovehicul pentru pasageri" înseamnă un autovehicul destinat transportului de persoane care are maximum opt locuri, în afară de locul şoferului;p) "autoutilitare uşoare" înseamnă un autovehicul destinat transportului de mărfuri sau de persoane a cărui masă totală este de maximum 3,5 tone; în cazul în care o autoutilitară uşoară este comercializată şi într-o versiune a cărei masă totală depăşeşte 3,5 tone, toate versiunile acesteia sunt considerate ca fiind autoutilitare uşoare;q) "gama vizată în înţelegere (contract)" reprezintă toate modelele de autovehicule oferite spre vânzare de către furnizor distribuitorului;r) "autovehicul corespunzător unui model din gama vizată în contract" înseamnă un vehicul care face obiectul unui acord de distribuţie cu un alt agent economic din cadrul sistemului de distribuţie creat de producător, sau cu consimţământul acestuia, Şi:i) pe care constructorul îl fabrică sau îl montează în serie, şiîi) a cărui caroserie este de formă identică şi ale cărui tren de rulare, grupmotopropulsor şi tip de motor sunt identice cu cele ale vehiculelor din gama vizatăîn contract;s) "piese de schimb" înseamnă bunuri care sunt destinate a fi montate în sau pe un autovehicul pentru a înlocui componentele respectivului vehicul, inclusiv bunuri precum lubrifianţii care sunt necesari utilizării unui autovehicul, cu excepţia benzinei;t) "piese de schimb originale" înseamnă piese de schimb care sunt de aceeaşi calitate cu componentele utilizate la montarea unui autovehicul şi care sunt produse conform specificaţiilor şi standardelor de producţie furnizate de către producătorul de autovehicule pentru fabricarea componentelor sau pieselor de schimb destinate autovehiculului în cauză, în această categorie se includ piesele de schimb fabricate pe aceeaşi linie de producţie ca respectivele componente. Se prezumă până la proba contrarie că piesele sunt piese de schimb originale dacă producătorul pieselor certifică faptul că acestea sunt de aceeaşi calitate cu cea a componentelor utilizate pentru asamblarea vehiculului în cauză şi au fost fabricate conform specificaţiilor şi standardelor de producţie ale constructorului autovehiculului;u) "piese de schimb de calitate echivalentă" înseamnă exclusiv piesele de schimb fabricate de oricare agent economic capabil să certifice în orice moment că acestea sunt de o calitate echivalentă cu cea a componentelor care sunt sau au fost utilizate la asamblarea autovehiculelor în cauză;v) "agenţi economici din cadrul sistemului de distribuţie" înseamnă producătorul şi agenţii economici însărcinaţi de acesta sau având consimţământul acestuia pentru distribuţia, repararea sau întreţinerea bunurilor care fac obiectul contractului sau a unor bunuri corespunzătoare acestora;w) "utilizator final" include şi companiile de leasing, cu excepţia contractelor de leasing care prevăd cesiunea proprietăţii sau opţiunea de cumpărare a autovehiculului înainte de expirarea contractului de leasing.(2) Termenii "agent economic", "furnizor", "cumpărător", "distribuitor" şi "reparator" vor include şi agenţi economici care sunt în legătură cu aceştia (legaţi). Sunt consideraţi ca "agenţi economici legaţi":a) agenţii economici în care o parte la contract dispune, direct sau indirect:i) de mai mult de jumătate din drepturile de vot, sauîi) de puterea de a desemna mai mult de jumătate din membrii consiliului deadministraţie, ai consiliului de supraveghere sau ai organelor care reprezintălegal agentul economic, sauiii) de dreptul de a gestiona afacerile agentului economic;b) agenţii economici care dispun, direct sau indirect, într-una din părţile la contract, de drepturile sau puterile enumerate la lit. a);c) agenţii economici în care un agent economic din cei vizaţi la lit. b) dispune, direct sau indirect, de drepturile sau puterile enumerate la lit. a);d) agenţii economici în care una din părţile la contract cu unul sau mai mulţi agenţi economici din cei prevăzuţi la lit. a), b) sau c) ori agenţii economici în care doi sau mai mulţi din agenţii economici prevăzuţi la lit. a), b) sau c) dispun împreună de drepturile sau puterile enumerate la lit a);e) agenţii economici la care drepturile sau puterile enumerate la lit. a) sunt deţinute împreună de către:i) părţile la contract sau agenţii economici legaţi cu acestea, menţionaţi la lit.a)-d), sauîi) una sau mai multe din părţile la contract ori unul sau mai mulţi agenţieconomici legaţi cu acestea, menţionaţi la lit. a)-d) şi unul sau mai mulţi terţi.
 + 
Articolul 2Înţelegeri verticale care nu intră sub incidenţa art. 5 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996Prevederile art. 5 alin. (1) din lege nu sunt aplicabile înţelegerilor verticale convenite între agenţi economici care fac parte din acelaşi grup, aşa cum este acesta definit în "Instrucţiunile cu privire la calculul cifrei de afaceri în cazurile de comportament anticoncurenţial, prevăzute la art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, şi în cazurile de concentrare economică”.
 + 
Articolul 3Sfera de aplicare a exceptării(1) înţelegerile verticale referitoare la condiţiile în care părţile pot cumpăra, vinde sau revinde autovehicule noi, piese de schimb pentru autovehicule sau servicii de reparaţii şi întreţinere a autovehiculelor sunt exceptate de la interdicţia prevăzută la art. 5 alin. (1) din lege, în conformitate cu prezentul regulament şi potrivit art. 5 alin. (2) din lege. Exceptarea se aplică în măsura în care aceste înţelegeri verticale conţin restricţionări verticale.(2) Exceptarea prevăzută la alin.(1) se aplică şi următoarelor categorii de înţelegeri verticale:a) înţelegerile verticale încheiate între o asociaţie de agenţi economici şi membrii săi, sau între o astfel de asociaţie şi furnizorii săi, doar în măsura în care toţi membrii asociaţiei sunt distribuitori de autovehicule sau de piese de schimb pentru autovehicule sau reparatori şi sub rezerva că nici un membru al asociaţiei respective, împreună cu grupul de agenţi economici legaţi de acesta, să nu realizeze o cifră de afaceri anuală mai mare decât plafonul stabilit anual de către Consiliul Concurenţei, pentru armonizarea graduală cu nivelul plafonului din reglementările europene în domeniu; înţelegerile verticale încheiate de către aceste asociaţii sunt acoperite de prezentul regulament fără a aduce atingere aplicării art. 5 alin. (1) din lege înţelegerilor orizontale încheiate între membrii asociaţiei sau deciziilor adoptate de către asociaţie;b) înţelegerile verticale care conţin dispoziţii cu privire la cesiunea către cumpărător sau utilizarea de către cumpărător a unor drepturi de proprietate intelectuală, cu condiţia ca aceste prevederi să nu constituie obiectul principal al unor asemenea înţelegeri şi ca ele să fie legate în mod direct de utilizarea, vânzarea sau revânzarea de bunuri sau servicii de către cumpărător sau clienţii acestuia. Exceptarea se aplică sub rezerva ca respectivele dispoziţii să nu comporte restricţionări ale concurenţei vizând bunurile sau serviciile obiect al înţelegerii, având un obiect sau un efect identic celui al restricţionărilor verticale neexceptate în baza prezentului regulament.(3) Exceptarea prevăzută la alin.(1) nu se aplică înţelegerilor verticale încheiate între agenţi economici concurenţi.(4) Cu toate acestea, exceptarea se aplică în cazul în care agenţi economici concurenţi încheie o înţelegere verticală nereciprocă şi este îndeplinită una din condiţiile următoare:a) cifra de afaceri anuală totală a cumpărătorului nu depăşeşte plafonul stabilit anual de către Consiliul Concurenţei, pentru armonizarea graduală cu nivelul plafonului din reglementările europene în domeniu;b) furnizorul este un producător şi un distribuitor de bunuri, în timp ce cumpărătorul este un distribuitor care nu fabrică bunuri concurente cu bunurile care fac obiectul înţelegerii;c) furnizorul este un prestator de servicii pe mai multe niveluri de activitate comercială, în timp ce cumpărătorul nu furnizează servicii concurente (a nivelul de activitate comercială la care el cumpără serviciile prevăzute în înţelegere.
 + 
Articolul 4Condiţii generale ale exceptării(1) Sub rezerva prevederilor alin.(2) – (7), exceptarea prevăzută la art. 3 alin. (1) se aplică sub condiţia ca partea de piaţa deţinută de furnizor să nu depăşească 30% din piaţa în cauză pe care el vinde autovehiculele noi, piesele de schimb pentru autovehicule sau serviciile de reparaţii şi întreţinere. Pentru înţelegerile care stabilesc sisteme de distribuţie selectivă cantitativă pentru vânzarea de autovehicule noi, pragul referitor la cota de piaţă pentru aplicarea exceptării este de 40%. Aceste praguri nu se aplică înţelegerilor care instituie sisteme de distribuţie selectivă calitativă.(2) În cazul înţelegerilor verticale care conţin obligaţii de furnizare exclusivă, exceptarea prevăzută la art. 3 alin. (1) se aplică sub condiţia ca partea de piaţă deţinută de cumpărător să nu depăşească 30% din piaţa în cauză pe care el cumpără bunurile sau serviciile prevăzute în acord.(3) Exceptarea prevăzută la art. 3 alin. (1) se aplică sub condiţia ca înţelegerea verticală încheiată cu un distribuitor sau reparator să prevadă că furnizorul acceptă cesiunea drepturilor şi a obligaţiilor decurgând din înţelegerea verticală către un alt distribuitor sau reparator din cadrul sistemului de distribuţie şi ales de către fostul distribuitor sau reparator.(4) În scopul de a evita ca un furnizor să nu rezilieze o înţelegere verticală cu un distribuitor sau reparator din cauza unor practici care nu pot face obiect de restricţionări în cazul prezentului regulament, exceptarea prevăzută la art. 3 alin. (1) se aplică sub condiţia ca înţelegerea verticală convenită cu un distribuitor sau reparator să prevadă că un furnizor care doreşte să notifice rezilierea unui contract este ţinut să facă aceasta în scris, specificând motivele obiective şi transparente ale deciziei de reziliere.(5) Exceptarea prevăzută la art. 3 alin. (1) se aplică sub condiţia ca înţelegerea verticală încheiată de către furnizorul de autovehicule noi cu un distribuitor sau reparator agreat să prevadă:a) că înţelegerea se încheie pentru o durată de cel puţin cinci ani; în acest caz, fiecare parte trebuie să se angajeze să notifice celeilalte părţi cu cel puţin şase luni înainte intenţia de a nu reînnoi înţelegerea;b) sau că înţelegerea este încheiată pe durată nedeterminată; în acest caz, termenul uzual de reziliere trebuie să fie pentru ambele părţi de cel puţin doi ani; acest termen se reduce la cel puţin un an atunci când:i) furnizorul este obligat, în baza legii sau a unei convenţii speciale, să plăteascăo despăgubire adecvată la rezilierea înţelegerii, sauîi) furnizorul reziliază înţelegerea pe motivul necesităţii de a reorganiza întreagareţea sau o parte substanţială a acesteia.(6) Exceptarea prevăzută la art. 3 alin. (1) se aplică sub condiţia ca înţelegerea verticala să prevadă dreptul fiecărei părţi de a recurge la un expert independent sau arbitru în cazul litigiilor referitoare la respectarea obligaţiilor contractuale, dar fără a prejudicia dreptul fiecărei pari de a sesiza instanţa judecătorească competentă. Litigiile se pot referi în special, la:a) obligaţii de furnizare;b) stabilirea sau realizarea obiectivelor de vânzare;c) respectarea obiectivelor în materie de stocuri;d) respectarea unei obligaţii de a furniza sau de a utiliza vehicule demonstrative;e) condiţiile guvernând vânzarea de autovehicule de mărci diferite;f) problema de a şti dacă interdicţia de a-şi exercită activităţi într-un stabiliment neagreat limitează capacitatea distribuitorului de autovehicule, altele decât cele pentru pasageri sau autoutilitare uşoare, de a-şi extinde activităţile;g) problema de a şti dacă rezilierea unui contract este justificată de motivele menţionate în notificarea prealabilă de reziliere (preaviz).(7) Pentru aplicarea prevederilor alineatelor precedente, partea de piaţă deţinută de către agenţii economici la care se face referire în art. 1 alin. (2) lit. e) va fi calculată în fracţiuni egale pentru fiecare agent economic dispunând de drepturile sau puterile enumerate Ia art. 1 alin. (2) lit. e).
 + 
Articolul 5Restricţionări care exclud înţelegerea verticală de la exceptare(Restricţionări speciale privind vânzarea de autovehicule noi, de servicii de reparaţii şi întreţinere sau de piese de schimb)(1) Exceptarea prevăzută la art. 3 alin. (1) nu se aplică înţelegerilor verticale care, direct sau indirect, separat sau împreună cu alţi factori aflaţi sub controlul părţilor, au ca obiect:a) restricţionarea capacităţii distribuitorului sau a reparatorului de a-şi determina preţul de vânzare, fără a prejudicia posibilitatea furnizorului de a impune un preţ de vânzare maximal sau de a recomanda un preţ de vânzare, sub condiţia ca asemenea preţuri să nu reprezinte un preţ de vânzare fix sau minimal la care s-ar ajunge ca urmare a presiunilor exercitate sau a stimulentelor oferite de oricare dintre părţi;b) restricţionarea clientelei sau a teritoriului pe care distribuitorul sau reparatorul poate vinde bunurile sau serviciile care fac obiectul înţelegerii, exceptarea fiind totuşi aplicabilă înţelegerilor care conţin:(i) restricţionarea vânzărilor active într-un teritoriu exclusiv sau unei clienteleexclusive, rezervate furnizorului sau alocate de către acesta altui distribuitor saureparator, atunci când o astfel de restricţionare nu limitează vânzările făcute declienţii distribuitorului sau reparatorului;(îi) restricţionarea vânzărilor la utilizatorii finali printr-un distribuitor careoperează pe piaţă ca grosist;(iii) restricţionarea, de către membrii unui sistem de distribuţie selectivă, avânzărilor de autovehicule noi şi de piese de schimb către distribuitorii neagreaţipe pieţele unde este practicată distribuţia selectivă, sub rezerva dispoziţiilor dela pct.i);(iv) restricţionarea capacităţii cumpărătorului de a vinde părţi componente,destinate încorporării acestora, unor clienţi care ar putea utiliza acestecomponente pentru fabricarea unor bunuri similare cu cele produse de cătrefurnizor;c) restricţionarea livrărilor încrucişate între distribuitorii sau reparatorii din cadrul unui sistem de distribuţie selectivă, în special între distribuitorii sau reparatorii care activează pe piaţa la nivele diferite de comercializare;d) restricţionarea vânzărilor active sau a vânzărilor pasive de autovehicule pentru pasageri sau autoutilitare uşoare noi, de piese de schimb pentru toate autovehiculele sau de servicii de reparaţii şi întreţinere pentru toate autovehiculele către utilizatorii finali, realizate de către membrii unui sistem de distribuţie selectivă care operează la nivelul comercializării en-detail pe pieţele unde distribuţia selectivă este practicată. Exceptarea este aplicabilă înţelegerilor care interzic unui membru al sistemului de distribuţie selectivă să opereze printr-un stabiliment neagreat, sub rezerva totuşi a dispoziţiilor art.6 alin.(2) lit.b);e) restricţionarea vânzărilor active sau a vânzărilor pasive de autovehicule noi, altele decât autovehiculele pentru pasageri sau autoutilitare uşoare, către utilizatorii finali, realizată de către membrii unui sistem de distribuţie selectivă care operează la nivelul comercializării en-detail pe pieţe în care distribuţia selectivă este practicată, fără a afecta posibilitatea furnizorului de a interzice unui membru al sistemului să opereze printr-un stabiliment neagreat;(Restrictionări speciale privind vânzarea de autovehicule noi)f) restricţionarea capacităţii distribuitorului de a vinde un autovehicul nou care corespunde unui model din gama vizată de înţelegere;g) restricţionarea capacităţii distribuitorului de a sub-contracta furnizarea serviciilor de reparaţii şi întreţinere către reparatorii agreaţi, fără a afecta capacitatea furnizorului de a pretinde distribuitorului ca acesta să comunice utilizatorilor finali, înainte de încheierea oricărui contract de cumpărare, numele şi adresa reparatorului sau reparatorilor agreaţi în cauza şi, dacă vreunul din aceşti reparatori agreaţi nu este situat în apropierea punctului de vânzare, să informeze utilizatorii finali cu privire la distanţa la care se află respectivul/respectivele atelier/ateliere de reparaţie faţă de punctul de vânzare; cu toate acestea, astfel de obligaţii pot fi impuse numai cu condiţia ca obligaţii similare să fie impuse distribuitorilor al căror atelier de reparaţii nu se găseşte în acelaşi loc cu punctul lor de vânzare.(Restrictionări speciale privind vânzarea serviciilor de reparaţii şi întreţinere şi de piese de schimb)h) restricţionarea capacităţii reparatorului agreat de a-şi limita activităţile la furnizarea de servicii de reparaţie şi întreţinere şi la distribuţia de piese de schimb;i) restricţionarea vânzărilor de piese de schimb pentru autovehicule de către membri unui sistem de distribuţie selectivă unor reparatori independenţi care utilizează piesele respective pentru repararea şi întreţinerea autovehiculelor;j) restricţionarea convenită între un furnizor de piese de schimb originale sau piese de schimb de calitate echivalentă, de utilaje destinate reparaţiilor, de echipamente de diagnosticare sau de alte echipamente, pe de-o parte, şi un producător de autovehicule, pe de altă parte, care limitează capacitatea furnizorului de a vinde asemenea bunuri sau servicii unor distribuitori agreaţi sau independenţi, către reparatori agreaţi sau independenţi sau către utilizatori finali;k) restricţionarea capacităţii unui distribuitor sau a unui reparator agreat de a obţine la alegerea sa de la un agent economic terţ piese de schimb originale sau piese de schimb de calitate echivalentă şi de a le utiliza pentru repararea sau întreţinerea autovehiculelor, fără a afecta facultatea unui furnizor de autovehicule noi de a impune utilizarea de piese de schimb originale furnizate de acesta pentru reparaţiile acoperite de garanţie, service gratuit, sau lucrări legate de retragerea de pe piaţă a autovehiculelor;l) restricţionarea convenită între un producător de autovehicule care utilizează componente pentru asamblarea iniţială a autovehiculelor şi furnizorul componentelor respective care limitează capacitatea acestuia din urmă de a-şi aplica efectiv şi vizibil marca sau "logo"-ul pe componentele furnizate sau pe piesele de schimb.(2) Exceptarea nu se aplică în cazul în care furnizorul de autovehicule refuză operatorilor independenţi accesul la informaţiile tehnice, la echipamentele de diagnosticare şi alte echipamente, la utilaje, inclusiv la programele software necesare, sau la instruirea necesară pentru repararea şi întreţinerea respectivelor autovehicule sau pentru aplicarea măsurilor de protecţie a mediului.Acest acces trebuie să cuprindă, în special, utilizarea nerestrictionată a sistemelor electronice de control şi diagnosticare unui autovehicul, programarea acestor sisteme în conformitate cu procedurile standard ale furnizorului, instrucţiunile în materie de reparaţii şi instruire şi informaţiile necesare pentru utilizarea utilajelor şi a echipamentelor de diagnosticare şi service.Accesul trebuie acordat operatorilor independenţi fără discriminare, în mod rapid şi proporţional, iar informaţiile trebuie furnizate într-o formă utilizabilă. Dacă informaţia relevantă avută în vedere este acoperită de un drept de proprietate intelectuală sau dacă aceasta constituie un "know-how", accesul nu poate fi refuzat în mod abuziv.În acest scop, noţiunea de "operator independent" reprezintă agenţii economici care sunt angajaţi, direct sau indirect, în repararea şi întreţinerea autovehiculelor, în special reparatorii independenţi, producătorii de echipamente sau de utilaje pentru reparaţii, distribuitorii independenţi de piese de schimb, editorii de informaţii tehnice, cluburile automobilistice, operatorii de asistenţă rutieră, operatorii care oferă servicii de verificare şi testare şi operatorii care asigură pregătirea reparatorilor.
 + 
Articolul 6Condiţii specifice de exceptare(1) În ceea ce priveşte vânzarea de autovehicule noi, sau de piese de schimb precum şi servicii de reparaţii şi întreţinere, exceptarea nu se aplică nici uneia din următoarele obligaţii convenite prin înţelegeri verticale:a) orice obligaţie directă sau indirectă de non-concurenţă;b) orice obligaţie directă sau indirectă limitând capacitatea unui reparator agreat de a furniza servicii de reparaţii şi întreţinere pentru autovehiculele furnizorilor concurenţi;c) orice obligaţie directă sau indirectă care împiedică membrii unui sistem de distribuţie să nu vândă autovehiculele sau piesele de schimb ale anumitor furnizori concurenţi sau să nu furnizeze servicii de reparaţii şi întreţinere pentru autovehiculele anumitor furnizori concurenţi;d) orice obligaţie directă sau indirectă care determină distribuitorul sau reparatorul agreat ca, după rezilierea contractului, să producă, cumpere, vândă sau revândă autovehicule sau să furnizeze servicii de reparaţii sau întreţinere.(2) În ceea ce priveşte vânzarea de autovehicule noi, exceptarea nu se aplică nici uneia din următoarele obligaţii convenite prin înţelegeri verticale:a) orice obligaţie directă sau indirectă care împiedică distribuitorul să ofere servicii de leasing referitoare la bunurile care fac obiectul contractului sau la bunuri corespondente;b) orice obligaţie directă sau indirectă impusă oricărui distribuitor de autovehicule de pasageri sau vehicule utilitare uşoare şi care activează într-un sistem de distribuţie selectivă, care restrânge capacitatea acestuia de a înfiinţa puncte de vânzare sau de livrare suplimentare în alte locaţii aflate în piaţa pe care se aplică distribuţia selectivă.(3) în ceea ce priveşte serviciile de reparaţie şi întreţinere sau vânzarea de piese de schimb, exceptarea nu se aplică nici unei obligaţii directe sau indirecte referitoare ia stabilimentul unui reparator agreat atunci când se aplică distribuţia selectivă.
 + 
Articolul 7Retragerea beneficiului exceptării pe categorii(1) Consiliul Concurenţei poate decide retragerea beneficiului exceptării prevăzute în prezentul regulament atunci când constată că o înţelegere verticală căreia i se aplică prezentul regulament are totuşi efecte incompatibile cu condiţiile prevăzute de art. 5 alin. (2) din lege, cum ar fi în special:a) restrângerea în mod semnificativ a accesului pe piaţa în cauză sau a concurenţei pe aceasta, prin efectul cumulativ al reţelelor paralele de restricţii verticale similare practicate de furnizori sau cumpărători concurenţi, saub) restrângerea concurenţei pe o piaţă pe care un furnizor nu este supus unei concurenţe reale din partea altor furnizori, sauc) existenţa unor diferenţe substanţiale de preţ sau de condiţii de furnizare a bunurilor care fac obiectul înţelegerii sau a bunurilor corespondente între pieţele geografice, saud) practicarea unor preţuri sau condiţii de vânzare discriminatorii pe o piaţă geografică.(2) Consiliul Concurenţei poate decide retragerea beneficiului exceptării prevăzute în prezentul regulament şi tratarea înţelegerilor în contextul exceptării individuale, atunci când reţele paralele de restricţionări verticale similare acoperă mai mult de 50% din piaţa relevantă, chiar dacă fiecare înţelegere verticală care comportă restricţii specifice privind aceasta piaţă relevantă îndeplineşte condiţiile de exceptare prin încadrarea în categoria definită la art. 3 alin. (1) din prezentul regulament.
 + 
Articolul 8Aspecte cu privire la calculul cotei de piaţă(1) Cotele de piaţă prevăzute în prezentul regulament, se calculează după cum urmează:a) pentru distribuţia de autovehicule noi, pe baza volumului de bunuri care fac obiectul contractului şi de bunuri corespondente, cumulat cu cel al altor bunuri vândute de către furnizor şi pe care cumpărătorul le consideră ca fiind interschimbabile sau substituibile din punct de vedere al caracteristicilor, al preţului şi al utilizării căreia îi sunt destinate;b) pentru distribuţia de piese de schimb, pe baza valorii bunurilor care fac obiectul contractului, cumulat cu cel al altor bunuri vândute de către furnizor ca şi a oricărui alt tip de bunuri vândute de furnizor şi pe care cumpărătorul le consideră ca fiind interschimbabile ori substituibile din punct de vedere al caracteristicilor, al preţului şi al utilizării căreia îi sunt destinate;c) pentru serviciile de reparaţie şi întreţinere, pe baza valorii serviciilor care fac obiectul contractului furnizate de către membrii reţelei de distribuţie a furnizorului, cumulat cu serviciile vândute de către alţi membrii ai reţelei şi pe care cumpărătorul le consideră ca fiind substituibile din punct de vedere al caracteristicilor, a preţului şi a utilităţii acestora.Dacă volumul vânzărilor nu poate fi cunoscut, pentru calcularea cotelor de piaţă poate fi utilizată valoarea vânzărilor şi invers. Dacă astfel de date nu sunt disponibile, se pot utiliza date estimative bazate pe alte informaţii de piaţă credibile, în scopul aplicării art. 4 din prezentul regulament, pentru calcularea cotei de piaţă sunt utilizate fie volumul sau valoarea cumpărărilor de pe piaţă, fie estimarea acestora.(2) În scopul aplicării pragurilor prevăzute la art.4, se aplică următoarele reguli:a) cota de piaţă se calculează pe baza datelor referitoare la anul calendaristic anterior încheierii contractului;b) cota de piaţă include bunurile şi serviciile, furnizate distribuitorilor integraţi pentru a fi vândute;c) în cazul în care, iniţial, cota de piaţă nu depăşeşte 30%, respectiv 40%, dar creşte ulterior peste aceste praguri, fără însă a depăşi 35%, respectiv 45%, exceptarea pe categorii continuă să se aplice timp de doi ani calendaristici consecutivi care urmează anului în care pragul de 30%, respectiv 40% a fost depăşit pentru prima oară;d) în cazul în care, iniţial, cota de piaţă nu depăşeşte 30%, respectiv 40%, dar creşte ulterior peste aceste praguri şi depăşeşte 35%, respectiv 45%, exceptarea continuă să se aplice timp de un an calendaristic care urmează anului în care pragul de 30%, respectiv 40% a fost depăşit pentru prima oară;e) beneficiile de la literele c) şi d) nu se pot combina astfel încât să se depăşească o perioadă de doi ani calendaristici.
 + 
Articolul 9Calculul cifrei de afaceri(1) în scopul calculării cifrei de afaceri totale anuale în sensul art. 3 alin. (2) lit. a) şi art. 3 alin. (3) lit. a) din prezentul regulament se vor aplica prevederile conţinute în "Instrucţiunile cu privire la calculul cifrei de afaceri în cazurile de comportament anticoncurenţial, prevăzute la art. 5 alin.(1) din Legea concurenţei nr. 21/1996, şi în cazurile de concentrare economică”.(2) Exceptarea rămâne aplicabilă dacă, timp de doi ani financiari consecutivi, pragul cifrei de afaceri anuale totale nu este depăşit cu mai mult de 10%.
 + 
Articolul 10Exceptări individualeUrmătoarele înţelegeri verticale care cad sub incidenţa art. 5 alin. (1) din lege vor fi tratate de către Consiliul Concurentei drept cazuri individuale, urmărindu-se îndeplinirea condiţiilor de la art. 5 alin. (2) din lege şi a procedurilor prevăzute în cazul dispensei în "Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996, privind practicile anticoncurenţiale”:– înţelegerile în care furnizorul, respectiv cumpărătorul, are o cotă de piaţă care depăşeşte pragurile de 30%, respectiv 40% prevăzute la art. 4 sau– înţelegerile în care cifra de afaceri totală a agenţilor economici implicaţi depăşeşte pragurile valorice prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. a) şi art. 3 alin. (3) lit. a), cu îndeplinirea prevederilor art. 9 sau– înţelegerile care nu beneficiază de încadrarea în categoria exceptată prin prezentul regulament, în conformitate cu prevederile art. 9.
 + 
Articolul 11Dispoziţii tranzitorii şi finale(1) Exceptările acordate, prin decizie a Consiliului Concurenţei, în conformitate cu prevederile Capitolului VIII din "Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5 şi 6 din lege privind practicile anticoncurenţiale" publicat în Monitorul Oficial al României, Partea l, nr. 56 bis din 3 aprilie 1997 rămân valabile până la expirarea perioadei de exceptare acordate prin decizie.(2) Prezentul regulament intră în vigoare după 30 de zile de la data publicării sale în Monitorul Oficial.(3) La data intrării în vigoare a prezentului regulament se abrogă prevederile Capitolului VIII din "Regulamentul privind acordarea exceptării, pe categorii de înţelegeri, decizii de asociere ori practici concertate, de la interdicţia prevăzută la art.5 alin.(1) din Legea concurenţei nr. 21/1996” şi Anexa nr.1/7 din acelaşi regulament, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea l, nr. 56 bis din 3 aprilie 1997, precum şi orice alte dispoziţii contrare.––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x