Notă …
Aprobat prin ORDINUL nr. 1.055/C din 29 iunie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 637 din 12 iulie 2023. +
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 1(1)Ocuparea funcției vacante de director general/director general adjunct la Oficiul Național al Registrului Comerțului și a funcției vacante de director/director adjunct la oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale se face prin concurs/examen, în condițiile stabilite prin Legea nr. 265/2022 privind registrul comerțului și pentru modificarea și completarea altor acte normative cu incidență asupra înregistrării în registrul comerțului și prin prezentul regulament.(2)În cazul în care la concursul organizat în vederea ocupării funcțiilor menționate la alin. (1) se prezintă un singur candidat, ocuparea funcției se face prin examen.(3)Numirea în funcție a candidatului declarat admis se face prin ordin al ministrului justiției, pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit doar o dată, cu respectarea condițiilor privind numirea în funcție. +
Articolul 2Poate fi numită în funcția de director general/ director general adjunct la Oficiul Național al Registrului Comerțului persoana care îndeplinește cumulativ următoarele condiții:a)are cetățenia română și domiciliul în România; … b)are capacitate deplină de exercițiu; … c)este licențiată în drept; … d)are vechime în specialitate juridică de cel puțin 7 ani, pentru numirea în funcția de director general, respectiv de 6 ani, pentru numirea în funcția de director general adjunct; … e)are vechime în funcții de conducere de minimum 3 ani, pentru funcția de director general, respectiv de 2 ani, pentru funcția de director general adjunct; … f)nu are antecedente penale ca urmare a săvârșirii unei infracțiuni de serviciu sau în legătură cu serviciul ori a săvârșirii cu intenție a unei alte infracțiuni; … g)este aptă din punct de vedere medical și psihologic pentru exercitarea funcției; … h)nu este lucrător operativ, inclusiv acoperit, informator sau colaborator al serviciilor de informații; … i)a promovat concursul/examenul pentru ocuparea funcției. … +
Articolul 3Poate fi numită în funcția de director/director adjunct la oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale persoana care îndeplinește cumulativ următoarele condiții:a)are cetățenia română și domiciliul în România; … b)are capacitate deplină de exercițiu; … c)este licențiată în drept; … d)are vechime în specialitate juridică de cel puțin 5 ani, pentru funcția de director, respectiv de 4 ani, pentru funcția de director adjunct; … e)are vechime în funcții de conducere de minimum 2 ani, pentru funcția de director, respectiv de un an, pentru funcția de director adjunct; … f)nu are antecedente penale ca urmare a săvârșirii unei infracțiuni de serviciu sau în legătură cu serviciul ori a săvârșirii cu intenție a unei alte infracțiuni; … g)este aptă din punct de vedere medical și psihologic pentru exercitarea funcției; … h)nu este lucrător operativ, inclusiv acoperit, informator sau colaborator al serviciilor de informații; … i)a promovat concursul/examenul pentru ocuparea funcției. … +
Articolul 4(1)Pentru înscrierea la concurs candidații vor prezenta următoarele documente:a)formularul de înscriere la concurs, însoțit de acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal; … b)copia actului de identitate sau a oricărui alt document ce atestă identitatea, potrivit legii, aflat în termen de valabilitate; … c)copia certificatului de căsătorie sau a altui document prin care s-a realizat schimbarea de nume, după caz; … d)copiile documentelor ce atestă nivelul studiilor și ale altor acte ce atestă efectuarea unor specializări, precum și copiile documentelor ce atestă îndeplinirea condițiilor de vechime în specialitatea juridică; … e)copia carnetului de muncă, a adeverinței eliberate de angajator pentru perioada lucrată, ce atestă vechimea în muncă și în specialitatea studiilor solicitate pentru ocuparea funcției; … f)certificatul de cazier judiciar; … g)adeverința medicală ce atestă starea de sănătate corespunzătoare, eliberată de către medicul de familie al candidatului sau de către unitățile sanitare abilitate cu cel mult 6 luni anterior derulării concursului; … h)avizul psihologic emis de unități sanitare și cabinete psihologice acreditate potrivit legii; … i)curriculum vitae, model comun european; … j)declarația pe propria răspundere că nu este lucrător operativ, inclusiv acoperit, informator sau colaborator al serviciilor de informații; … k)chitanța de plată a taxei de înscriere. … (2)Modelul orientativ al adeverinței menționate la alin. (1) lit. g) este prevăzut în anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 1.336/2022 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea și dezvoltarea carierei personalului contractual din sectorul bugetar plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare.Adeverința ce atestă starea de sănătate conține, în clar, numărul, data, denumirea/numele, prenumele emitentului și calitatea acestuia, în formatul standard stabilit prin ordin al ministrului sănătății. Pentru candidații cu dizabilități, în situația solicitării de adaptare rezonabilă, adeverința ce atestă starea de sănătate trebuie însoțită de copia certificatului de încadrare într-un grad de handicap, emis în condițiile legii.(3)Copiile de pe actele prevăzute la alin. (1) lit. b)-e), precum și copia certificatului de încadrare într-un grad de handicap prevăzut la alin. (2) se prezintă însoțite de documentele originale, ce se certifică cu mențiunea „conform cu originalul“ de către secretarul comisiei de concurs.(4)Documentul prevăzut la alin. (1) lit. f) poate fi înlocuit cu o declarație pe propria răspundere privind antecedentele penale. În acest caz, candidatul declarat admis la selecția dosarelor și care nu a solicitat expres la înscrierea la concurs preluarea informațiilor privind antecedentele penale direct de la autoritatea sau instituția publică competentă cu eliberarea certificatelor de cazier judiciar are obligația de a completa dosarul de concurs cu originalul documentului prevăzut la alin. (1) lit. f), anterior datei de susținere a probei scrise și/sau probei practice. În situația în care candidatul solicită expres în formularul de înscriere la concurs preluarea informațiilor direct de la autoritatea sau instituția publică competentă cu eliberarea certificatelor de cazier judiciar, extrasul de pe cazierul judiciar se solicită de către autoritatea sau instituția publică organizatoare a concursului, potrivit legii.(5)Dosarele de concurs se depun la Direcția resurse umane din cadrul Ministerului Justiției, ce asigură organizarea și desfășurarea concursului.(6)Prin raportare la nevoile individuale, candidatul cu dizabilități poate înainta comisiei de organizare a concursului, în termenul de înscriere, propunerea sa privind instrumentele necesare pentru asigurarea accesibilității probelor de concurs.(7)Dosarele de înscriere la concurs sunt respinse dacă nu sunt însoțite de actele prevăzute la alin. (1) sau dacă din actele depuse nu rezultă îndeplinirea condițiilor pentru ocuparea funcției.(8)Candidații se pot înscrie pentru mai multe funcții, caz în care se depune doar un singur dosar, în formularul de înscriere la concurs menționându-se funcțiile pentru care se candidează și achitându-se o singură taxă de concurs. Pentru a se asigura accesul candidaților la concurs în condițiile prezentului alineat, probele de concurs se vor desfășura în date/ore diferite, după caz. +
Articolul 5(1)Taxa de înscriere la concurs se stabilește în funcție de cheltuielile necesare pentru organizarea acestuia, se aprobă prin ordin al ministrului justiției și se achită la casieria Ministerului Justiției sau în contul indicat de Ministerul Justiției.(2)Taxa de înscriere la concurs se restituie în cazul unor situații obiective de împiedicare a participării candidatului la concurs intervenite înainte de susținerea primei probe. +
Capitolul IIOrganizarea concursului +
Articolul 6(1)Concursul pentru ocuparea funcției de director general/director general adjunct la Oficiul Național al Registrului Comerțului, director/director adjunct la oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale constă în două probe:a)interviul pentru testarea aptitudinilor manageriale; … b)proba scrisă pentru verificarea cunoștințelor juridice, teoretice și practice, din legislația aplicabilă domeniului registrului comerțului. … (2)Tematica și bibliografia pentru proba scrisă se aprobă prin ordin al ministrului justiției. +
Articolul 7(1)Anunțul de concurs pentru ocuparea funcției se publică, în același timp, pe pagina de internet a Ministerului Justiției și a Oficiului Național al Registrului Comerțului cu cel puțin 45 de zile înainte de data fixată pentru susținerea interviului. În situația în care se modifică data și locul desfășurării concursului/examenului, se va publica un nou anunț, prin aceleași mijloace, cu minimum 5 zile înainte de data fixată pentru prima probă.(2)Anunțul de concurs cuprinde informații referitoare la:a)data, locul și modul de desfășurare a concursului/ examenului, numărul și tipul funcțiilor scoase la concurs, condițiile de înscriere la concurs/examen, cuantumul taxei de înscriere, tematica și bibliografia, termenul-limită pentru depunerea actelor de înscriere la concurs/examen, datele de contact de unde se pot obține informații suplimentare; … b)documentele solicitate candidaților pentru întocmirea dosarului de concurs, locul de depunere a dosarului de concurs și datele de contact ale Direcției resurse umane din cadrul Ministerului Justiției ce asigură organizarea și desfășurarea concursului; … c)condițiile generale prevăzute la art. 3, condițiile specifice prevăzute în fișa postului, precum și cerințele specifice prevăzute la art. 542 alin. (1) și (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare; … d)termenele în care se afișează rezultatele pentru fiecare probă, termenele în care se pot depune și în care se afișează rezultatele contestațiilor, precum și termenul în care se afișează rezultatele finale. … (3)Tematica și bibliografia pentru proba scrisă se elaborează de direcția cu atribuții privind elaborarea legislației aplicabile în domeniul registrului comerțului din cadrul Ministerului Justiției și se înaintează Direcției resurse umane din cadrul Ministerului Justiției, ce le supune spre aprobare prin ordin al ministrului justiției, cu cel puțin 45 de zile lucrătoare înainte de data probei de interviu.(4)Tematica pentru proba scrisă se stabilește pe baza bibliografiei. Bibliografia pentru proba scrisă cuprinde acte normative din legislația aplicabilă domeniului registrului comerțului cu relevanță pentru funcția de director general/director general adjunct la Oficiul Național al Registrului Comerțului și director/director adjunct la oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale pentru care se organizează concursul.(5)Anunțul prevăzut la alin. (2) se menține pe pagina de internet a Ministerului Justiției și pe pagina de internet a Oficiului Național al Registrului Comerțului timp de cel puțin 2 zile lucrătoare de la data afișării rezultatelor finale ale concursului.(6)Anunțul prevăzut la alin. (2) se transmite spre publicare către portalul posturi.gov.ro, prin intermediul adresei de e-mail: posturi@gov.ro, cu respectarea termenelor prevăzute la alin. (1).(7)În situația în care Ministerul Justiției consideră necesar, poate asigura publicarea anunțului și prin alte forme de publicitate suplimentare.(8)În funcție de numărul candidaților și de opțiunile acestora, desfășurarea probei de interviu pentru testarea aptitudinilor manageriale și a probei scrise pentru verificarea cunoștințelor juridice, teoretice și practice, din legislația aplicabilă domeniului registrului comerțului se poate organiza pe durata a mai multor zile. +
Articolul 8(1)În vederea participării la concurs, candidații depun dosarul de concurs cuprinzând documentele prevăzute la art. 4 alin. (1), ce atestă îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 2 lit. a)-h) sau, după caz, art. 3 lit. a)-h), cel mai târziu cu 8 zile înainte de data susținerii probei de interviu la Direcția resurse umane din cadrul Ministerului Justiției.(2)Se pot prezenta la următoarea etapă numai candidații declarați admiși la etapa precedentă. +
Articolul 9(1)Comisia de organizare a concursului/ examenului verifică existența documentelor din dosarele candidaților ce atestă îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 2 lit. a)-h) sau, după caz, art. 3 lit. a)-h) și întocmește tabelul candidaților admiși/respinși, pe care îl publică pe pagina de internet a Ministerului Justiției, www.just.ro, și pe cea a Oficiului Național al Registrului Comerțului, www.onrc.ro, cu cel puțin 5 zile înainte de data probei de interviu.(2)În termen de 24 de ore de la data publicării tabelului candidaților, candidații pot formula contestație, ce se transmite prin fax la Direcția resurse umane din cadrul Ministerul Justiției sau la adresa de e-mail creată în acest scop.(3)Contestațiile vor fi soluționate de comisia de soluționare a contestațiilor, iar rezultatele vor fi publicate, în același timp, pe pagina de internet a Ministerului Justiției, www.just.ro, și pe cea a Oficiului Național al Registrului Comerțului, www.onrc.ro, în termen de 24 de ore de la expirarea termenului pentru depunerea contestațiilor. +
Articolul 10(1)Comisia de organizare a concursului/ examenului, comisia de interviu, comisia de verificare a cunoștințelor juridice și comisia de soluționare a contestațiilor se numesc prin ordin al ministrului justiției, până cel mai târziu la data publicării anunțului de concurs.(2)Comisia de organizare a concursului/examenului verifică îndeplinirea de către candidați a condițiilor de participare, asigură comunicarea rezultatelor probelor de concurs/examen și a rezultatelor finale și îndeplinește orice alte atribuții legate de organizarea și desfășurarea concursului/examenului. Comisia se compune din președinte și doi membri, desemnați din rândul personalului din cadrul Direcției resurse umane din Ministerul Justiției.(3)Comisia de interviu elaborează întrebările ce vor fi adresate candidaților și baremul de evaluare în baza căruia se face aprecierea interviului, realizează intervievarea candidaților, evaluează și notează răspunsurile candidaților. Comisia se compune din președinte și doi membri, desemnați din rândul personalului cu funcții de conducere din cadrul Ministerului Justiției.(4)Comisia de verificare a cunoștințelor juridice elaborează subiectele tip grilă pentru proba scrisă, în cel puțin 2 variante, și notează lucrările candidaților. Comisia se compune din președinte și doi membri, desemnați din rândul personalului de specialitate juridică din cadrul Ministerului Justiției. În comisie pot fi desemnate și cadre didactice din învățământul superior juridic.(5)Comisia de soluționare a contestațiilor soluționează contestațiile depuse de candidați cu privire la rezultatul verificării îndeplinirii condițiilor de participare la concurs/examen, privind rezultatul obținut la proba de interviu, inclusiv privind baremul de evaluare, și contestațiile privitoare la nota obținută la proba scrisă, inclusiv la subiectele tip grilă pentru proba scrisă. Comisia de soluționare a contestațiilor se compune din președinte și doi membri, desemnați din rândul personalului de specialitate juridică din Ministerul Justiției. Din comisie pot face parte și cadre didactice din învățământul superior juridic. Cel puțin unul dintre membri este desemnat din rândul personalului cu funcții de conducere din Ministerul Justiției.(6)Persoanele care întrunesc condițiile pentru a face parte din comisiile de concurs/examen pot deține calitatea de membru al unei singure comisii dintre cele menționate la alin. (1), în cadrul aceluiași concurs/examen.(7)Nu pot fi numite în comisiile prevăzute la alin. (1) persoanele care au soțul/soția, rude sau afini până la gradul al patrulea inclusiv în rândul candidaților. Din aceeași comisie sau din comisii diferite nu pot face parte persoane care sunt soți, rude sau afini până la gradul al patrulea inclusiv.(8)Fiecare membru al comisiilor prevăzute la alin. (1) semnează după numirea sa prin ordin o declarație pe propria răspundere, în care precizează că va respecta secretul și confidențialitatea lucrărilor comisiei și a variantelor de subiecte ce vor fi elaborate.(9)În funcție de numărul candidaților înscriși la concurs/ examen se pot constitui mai multe comisii de interviu și de verificare a cunoștințelor juridice.(10)Secretariatul comisiei de interviu, comisiei de verificare a cunoștințelor juridice și comisiei de soluționare a contestațiilor se asigură de către personal din cadrul Direcției resurse umane din Ministerul Justiției, care asigură și organizarea și desfășurarea concursului/examenului.(11)Secretarii comisiilor menționate la alin. (10) sunt numiți prin ordinul prevăzut la alin. (1), însă nu au calitatea de membri.(12)În îndeplinirea atribuțiilor prevăzute de prezentul regulament, membrii nominalizați în comisia de organizare a concursului sau examenului, comisia de interviu, comisia de verificare a cunoștințelor juridice și comisia de soluționare a contestațiilor, precum și persoanele care asigură secretariatul acestor comisii au obligația de a respecta secretul și confidențialitatea lucrărilor comisiei și a întrebărilor și variantelor de subiecte ce vor fi elaborate și confidențialitatea și regimul datelor cu caracter personal, potrivit legii. +
Capitolul IIIDesfășurarea concursului +
Articolul 11Comisia de interviu evaluează capacitatea managerială a candidaților, având, în principal, următoarele atribuții:a)stabilește planul interviului și realizează interviul; … b)notează pentru fiecare candidat proba interviului. … +
Articolul 12(1)Proba de interviu constă în zece întrebări prin care se verifică:a)capacitatea de organizare și luare a deciziilor; … b)capacitatea de coordonare și exercitare a controlului; … c)capacitatea de analiză, sinteză, previziune, strategie și planificare; … d)capacitatea de adaptare rapidă și inițiativă; … e)abilitățile de comunicare cu personalul din subordine, din alte instituții, cu mass-media; … f)condițiile de asigurare a accesului la informațiile de interes public din cadrul instituției și transparența actului de conducere; … g)evaluarea și folosirea resurselor; … h)gestionarea situațiilor de criză și rezistența la stres; … i)preocuparea pentru pregătirea și perfecționarea profesională; … j)capacitatea de repartizare a sarcinilor de serviciu în cadrul instituției. … (2)Fiecare întrebare de la proba de interviu se notează cu puncte de la 1 la 5 de fiecare dintre membrii comisiei de interviu, în baza baremului de evaluare stabilit de comisia de interviu, punctajul final reprezentând media aritmetică a punctelor acordate de fiecare membru al comisiei de interviu.(3)La proba de interviu, fiecare membru al comisiei de interviu poate adresa întrebări candidatului în conformitate cu prevederile alin. (2). Nu se pot adresa întrebări referitoare la opiniile politice ale candidatului, activitatea sindicală, religie, etnie, starea materială, originea socială sau care pot constitui discriminare pe criterii de sex.(4)Interviul se înregistrează audio, eventualele contestații urmând a fi soluționate pe baza acestor înregistrări. Suportul conținând înregistrarea audio a interviului se păstrează la Direcția resurse umane din cadrul Ministerului Justiției pe o perioadă de 1 an de la data afișării rezultatelor finale ale concursului, cu respectarea dispozițiilor privind prelucrarea și protecția datelor cu caracter personal.(5)La expirarea duratei de păstrare înregistrările se distrug sau se șterg, după caz, în funcție de suportul pe care s-au stocat, cu excepția situațiilor expres reglementate de lege sau a cazurilor temeinic justificate.(6)În cazul în care din motive tehnice interviul nu se poate înregistra audio, întrebările și răspunsurile la interviu se consemnează în scris în anexa la procesul-verbal, întocmită de secretarul comisiei de interviu și semnată de membrii acesteia și de candidat, pe baza răspunsurilor candidatului la întrebările formulate.(7)Se declară admis la proba de interviu candidatul care a obținut minimum 30 de puncte.(8)Rezultatele la proba de interviu se afișează, în același timp, pe pagina de internet a Ministerului Justiției, www.just.ro, și pe cea a Oficiului Național al Registrului Comerțului, www.onrc.ro, în termen de 2 zile lucrătoare de la data finalizării probei de interviu. În situația în care proba de interviu se derulează pe parcursul mai multor zile, rezultatele la proba de interviu se afișează în termen de 2 zile lucrătoare de la data finalizării probei de interviu raportat la ultima zi de susținere a probei de interviu.(9)În termen de 24 de ore de la data publicării rezultatelor, candidații pot formula contestație cu privire la baremul de evaluare și rezultatul obținut, ce se transmite Direcției resurse umane din cadrul Ministerului Justiției, inclusiv prin fax sau la adresa de e-mail creată în acest scop.(10)Contestațiile vor fi soluționate de comisia de soluționare a contestațiilor, iar pe baza punctajului obținut și în urma soluționării contestațiilor, după caz, se întocmește tabelul cu candidații declarați admiși la proba de interviu, ce se publică, în același timp, pe pagina de internet a Ministerului Justiției, www.just.ro, și pe cea a Oficiului Național al Registrului Comerțului, www.onrc.ro, în termen de 2 zile lucrătoare de la expirarea termenului pentru depunerea contestațiilor. +
Articolul 13(1)Proba scrisă pentru verificarea cunoștințelor juridice, teoretice și practice, se susține în termen de cel puțin 5 zile de la data publicării rezultatelor la proba de interviu.(2)Timpul destinat lucrării scrise este cel stabilit de comisia de verificare a cunoștințelor juridice și nu poate depăși 4 ore calculate din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor către toți candidații.(3)Proba scrisă constă în 50 de întrebări tip grilă din legislația în domeniul registrului comerțului.(4)Fiecare întrebare la proba scrisă se notează cu 2 puncte.(5)După înscrierea numelui și a prenumelui candidatului în colțul din dreapta sus pe fișa de completare a răspunsurilor, acesta se lipește astfel încât datele înscrise să nu poată fi identificate și se aplică ștampila Ministerului Justiției, cu excepția situației în care există un singur candidat pentru funcția vacantă, caz în care nu mai există obligația sigilării lucrării.(6)Candidații vor răspunde la întrebările tip grilă pentru proba scrisă de verificare a cunoștințelor juridice prin bifarea căsuței corespunzătoare de pe fișa de completare a răspunsurilor, ștampilată, ce va fi asigurată de Ministerul Justiției, sub sancțiunea anulării acesteia.(7)Candidații care nu se află în sală în momentul deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susține proba scrisă de verificare a cunoștințelor juridice.(8)Plicurile cu subiectele la proba scrisă de verificare a cunoștințelor juridice elaborate în 2 variante, semnate și sigilate de către președintele comisiei de verificare a cunoștințelor juridice, sunt prezentate candidaților. Unul dintre candidați, desemnat de ceilalți candidați, alege plicul cu subiectele de verificare a cunoștințelor juridice pe care îl înmânează comisiei de verificare a cunoștințelor juridice. Candidatul desemnat cu alegerea plicului cu subiectele de concurs semnează de îndeplinirea acestei formalități.(9)Pe toată durata desfășurării probei scrise de verificare a cunoștințelor juridice, în sălile de concurs au acces numai membrii comisiei de verificare a cunoștințelor juridice și persoanele desemnate să aplice ștampila pe colțul îndoit al colilor de hârtie.(10)Dacă până la data susținerii probei scrise președintele comisiei de verificare a cunoștințelor juridice constată că vor fi mai multe săli de concurs decât membri ai comisiei de verificare a cunoștințelor juridice, la solicitarea acestuia se va desemna, prin ordin al ministrului justiției, o comisie de supraveghere a candidaților formată dintr-un număr suficient de membri cu rol de supraveghere a candidaților.(11)La expirarea timpului prevăzut, delegații care au supravegheat desfășurarea probei scrise de verificare a cunoștințelor juridice strâng toate lucrările în ordinea predării lor de către candidați, sub semnătură, după care le predau președintelui comisiei de verificare a cunoștințelor juridice.(12)Atunci când proba de verificare a cunoștințelor juridice se desfășoară în mai multe săli, ora desfășurării probei este aceeași. În fiecare sală în care se desfășoară proba de verificare a cunoștințelor juridice se va întocmi câte un borderou pentru lucrările candidaților.(13)Lucrarea se consideră predată de candidat după verificarea stării acesteia de către delegații care au supravegheat desfășurarea probei scrise de verificare a cunoștințelor juridice și după semnarea borderoului de către candidat.(14)Pe toată durata desfășurării probei scrise de verificare a cunoștințelor juridice este interzisă părăsirea sălii de concurs de către candidați. În cazuri excepționale, părăsirea temporară a sălii de concurs se va putea face numai cu însoțitor.(15)Orice fraudă sau tentativă de fraudă dovedită se sancționează cu eliminarea din proba scrisă. În aceste cazuri, delegații care supraveghează lucrările îl sesizează de îndată pe președintele comisiei de verificare a cunoștințelor juridice, care întocmește un proces-verbal despre constatările făcute și măsurile luate, iar lucrarea se anulează cu mențiunea „fraudă“.(16)Pe timpul corectării, colțul sigilat al fișei de completare a răspunsurilor nu se deschide. Fiecare membru al comisiei de verificare a cunoștințelor juridice va corecta răspunsurile fiecărui candidat, punctajul fiind trecut centralizat în borderou, sub semnătura celor care l-au acordat, și pe lucrare, sub semnătura președintelui comisiei de concurs. După efectuarea acestor operațiuni se desface colțul sigilat al lucrării și se corelează numărul lucrării cu numele și prenumele candidatului.(17)Se declară admis la proba scrisă candidatul care a obținut un punctaj de minimum 70 de puncte.(18)Rezultatele la proba scrisă de verificare a cunoștințelor juridice se afișează, în același timp, pe pagina de internet a Ministerului Justiției, www.just.ro, și pe cea a Oficiului Național al Registrului Comerțului, www.onrc.ro, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data susținerii probei, acestea fiind completate în ordinea descrescătoare a notelor.(19)Rezultatele probei scrise și/sau grila de concurs pot/poate fi contestate/contestată în termen de 24 de ore de la publicarea rezultatelor. Contestația se transmite Direcției resurse umane din cadrul Ministerului Justiției, prin fax sau la adresa de e-mail creată în acest scop.(20)Contestațiile la rezultatele și/sau subiectele tip grilă ale probei scrise se soluționează de comisia de soluționare a contestațiilor, iar, pe baza punctajului obținut, în urma soluționării contestațiilor, după caz, se întocmește tabelul cu rezultatele finale ale concursului/examenului, ce se publică, în același timp, pe pagina de internet a Ministerului Justiției, www.just.ro, și a Oficiului Național al Registrului Comerțului, www.onrc.ro, în termen de 2 zile lucrătoare de la data expirării termenului pentru depunerea contestațiilor. Funcția va fi ocupată de către candidatul care a obținut cel mai mare punctaj la proba scrisă.(21)În caz de punctaje egale, departajarea se va face avându-se în vedere punctajul obținut la proba de interviu. +
Articolul 14(1)În vederea susținerii probei de interviu și a probei scrise de verificare a cunoștințelor juridice, intrarea candidaților în sălile de concurs se face pe baza listelor întocmite pentru fiecare sală și a actului de identitate.(2)Afișarea rezultatelor obținute de candidați la probele concursului, precum și afișarea rezultatelor soluționării contestațiilor și a rezultatelor finale ale concursului se realizează folosindu-se codul numeric pentru identificare atribuit fiecărui candidat.(3)Candidatul nemulțumit de modul de soluționare a contestației se poate adresa instanței de contencios administrativ, în condițiile legii. +
Capitolul IVDispoziții speciale +
Articolul 15(1)Persoanele cu dizabilități au dreptul de a participa la concursul sau examenul pentru ocuparea funcției de director general/director general adjunct la Oficiul Național al Registrului Comerțului și director/director adjunct la oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale pentru care îndeplinesc condițiile de participare stabilite la art. 2 și 3, după caz.(2)În cazul în care la concursul sau examenul organizat se înscrie o persoană cu dizabilități, conducerea Ministerului Justiției, precum și comisia de interviu și comisia de verificare a cunoștințelor juridice au obligația de a asigura acesteia condițiile optime pentru testarea cunoștințelor teoretice necesare ocupării funcției, adaptate în funcție de tipul de dizabilitate, nevoile individuale și de proba concursului pe care urmează să o susțină. +
Articolul 16Conducerea Ministerului Justiției are obligația de a lua măsurile necesare în vederea punerii la dispoziția comisiei de interviu și a comisiei de verificare a cunoștințelor juridice a instrumentelor necesare asigurării accesibilității probelor de concurs pentru candidatul în cauză, într-un termen care să asigure desfășurarea probelor de concurs. +
Articolul 17(1)Regulile generale aplicabile desfășurării probelor de concurs, în funcție de tipul de dizabilitate și de nevoile individuale ale candidatului, pot include:a)prelungirea duratei probelor concursului cu încă jumătate din timpul maxim prevăzut; … b)posibilitatea de a susține probele concursului în altă sală de concurs decât ceilalți candidați; … c)alocarea, la cererea candidatului, pe parcursul fiecărei probe a concursului cu durata prevăzută la lit. a), a cel mult două pauze de maximum 10 minute. … (2)Candidații cu dizabilități au dreptul de a fi însoțiți pe durata probelor de concurs de către un însoțitor sau de către asistentul personal. +
Articolul 18Regulile specifice aplicabile desfășurării probelor de concurs, prin raportare la tipul de dizabilitate și la nevoile individuale ale candidatului, sunt următoarele:a)pentru candidații cu dizabilități vizuale care implică dificultăți sau imposibilitatea citirii subiectelor la proba scrisă de verificare a cunoștințelor juridice și a redactării unei lucrări scrise sau a rezolvării unui test-grilă, proba scrisă de verificare a cunoștințelor juridice prevăzută la art. 15 constă în asistență în citirea subiectelor și înregistrarea răspunsurilor sau consemnarea acestora de către secretarul comisiei într-un document semnat și datat, posibilitatea utilizării limbajului Braille ori a unui computer cu cititor de ecran sau a unei tablete, în funcție de opțiunea candidatului. În măsura în care candidatul cu dizabilități vizuale poate să citească subiectele la proba scrisă de verificare a cunoștințelor juridice și să redacteze o lucrare scrisă, respectiv poate să rezolve un test-grilă, se asigură, la cererea acestuia, materialele de examen printate într-un format cu caractere mărite; … b)pentru candidații cu dizabilități auditive se asigură un interpret al limbajului mimico-gestual; … c)pentru candidații cu dizabilități locomotorii se asigură facilitățile de acces în instituție și în sala unde se susține proba de interviu, respectiv proba scrisă de verificare a cunoștințelor juridice, precum și, la cerere, o masă de scris ajustabilă, adaptată la nevoile individuale ale acestora. Pentru candidații cu dizabilități locomotorii care implică dificultăți sau imposibilitatea redactării unei lucrări scrise sau a rezolvării unui test-grilă, proba scrisă de verificare a cunoștințelor juridice prevăzută la art. 13 constă în înregistrarea răspunsurilor sau consemnarea acestora de către secretarul comisiei de concurs într-un document semnat și datat. … +
Capitolul VDispoziții finale +
Articolul 19La finalizarea concursului/examenului, comisia de organizare a concursului/examenului va întocmi un proces-verbal final al concursului/examenului, ce conține modul de desfășurare a concursului/examenului și rezultatele obținute de candidați, semnat de membrii comisiei de interviu, de membrii comisiei de verificare a cunoștințelor juridice și de secretarii acestora, la care se anexează toate documentele individuale ale tuturor membrilor comisiilor. +
Articolul 20Comisia de organizare a concursului/examenului din cadrul Ministerului Justiției va preda documentele depuse la înscriere, lucrările scrise, procesele-verbale privind rezultatele concursului/examenului, după caz, ale candidatului/candidaților declarat/declarați admis/admiși, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data finalizării concursului/examenului, pe bază de proces-verbal, către Serviciul resurse umane din cadrul Oficiului Național al Registrului Comerțului, în vederea completării dosarului de personal. +
Articolul 21Direcția resurse umane din cadrul Ministerului Justiției pune la dispoziția candidaților interesați, la solicitarea acestora, documentele elaborate de comisia de interviu și comisia de verificare a cunoștințelor juridice, respectiv de comisia de soluționare a contestațiilor, ce sunt informații de interes public, cu excepția documentelor ce conțin date cu caracter personal ale candidaților, potrivit legii. +
Articolul 22Orice candidat poate consulta, la solicitarea sa, doar lucrarea sa scrisă redactată în cadrul probei de verificare a cunoștințelor juridice, teoretice și practice, a concursului, după corectarea și notarea acesteia, în prezența secretarului comisiei de organizare a concursului/examenului. +
Articolul 23După completarea dosarului de angajare, Serviciul resurse umane din cadrul Oficiului Național al Registrului Comerțului va transmite Direcției resurse umane din cadrul Ministerului Justiției o informare cu privire la încadrarea candidatului declarat admis și stabilirea drepturilor salariale conform legii. +
Articolul 24Numirea în funcție pentru un mandat de 4 ani a candidaților declarați admiși la concursul/examenul organizat se face conform prevederilor art. 1 alin. (3), prin ordin al ministrului justiției. +
Articolul 25(1)Candidatul admis își preia funcția în maximum 15 zile lucrătoare de la data publicării rezultatelor finale. În cazul în care candidatul admis nu poate respecta termenul menționat, acesta înaintează o cerere motivată, în scris, ministrului justiției, în care prezintă motivele întârzierii și termenul de la care își poate prelua funcția, dar nu mai târziu de 30 de zile lucrătoare de la data afișării rezultatelor finale.(2)În cazul neprezentării la termenul stabilit, funcția este declarată vacantă, urmând să se comunice următoarei persoane clasate în ordinea punctajului, dar care să nu fi obținut mai puțin de 70 de puncte, posibilitatea de a ocupa funcția respectivă sau să se reia procedura de ocupare a acesteia.(3)Candidatul căruia i se comunică posibilitatea de a ocupa funcția respectivă, în condițiile alin. (2), are obligația de a se prezenta la post în termenele stabilite la alin. (1) și (2). +
Articolul 26Dosarele, lucrările scrise, procesele-verbale referitoare la candidații care nu au fost declarați admiși și alte lucrări privind concursul/examenul organizat se arhivează și se păstrează potrivit nomenclatoarelor arhivistice de către Direcția resurse umane din cadrul Ministerului Justiției. +
Articolul 27Persoana numită în funcția de director general/director general adjunct la Oficiul Național al Registrului Comerțului sau în funcția de director/director adjunct la oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale, conform Legii nr. 265/2022 privind registrul comerțului și pentru modificarea și completarea altor acte normative cu incidență asupra înregistrării în registrul comerțului și prezentului regulament, care nu obține certificat de securitate/autorizație de acces valabil(ă) pentru nivelul de secretizare al informațiilor necesar îndeplinirii atribuțiilor de serviciu după promovarea concursului/ examenului, se eliberează din funcție prin ordin al ministrului justiției, în termen de maximum 5 zile de la comunicarea instituției cu atribuții în acest sens. +
Articolul 28(1)Termenele prevăzute în prezentul regulament se calculează avându-se în vedere inclusiv ziua când au început și ziua când s-au sfârșit.(2)Termenul de o zi lucrătoare începe de la data și ora afișării rezultatelor selecției sau a probelor de concurs și se încheie în ziua lucrătoare următoare la aceeași oră la care a început.(3)Termenul care începe într-o zi nelucrătoare sau de sărbătoare legală se consideră că începe în prima zi lucrătoare următoare.(4)Termenul care se sfârșește într-o zi nelucrătoare sau de sărbătoare legală se va prelungi până la sfârșitul primei zile lucrătoare următoare.––