referitor la organizarea şi funcţionarea Registrului Urbaniştilor din România
+
Capitolul IDispoziţii generale +
Articolul 1(1) În conformitate cu Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare, Registrul Urbaniştilor din România este instituţie publică, având misiunea de a gestiona, ca autoritate profesională, dreptul de semnătură în domeniul urbanismului şi amenajării teritoriului, de a recunoaşte calificările profesionale în domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului conform Legii nr. 200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate în România, cu modificările şi completările ulterioare. … (2) Registrul Urbaniştilor din România se înfiinţează ca instituţie publică, autonomă, cu personalitate juridică, finanţată integral din venituri proprii, care se constituie din tarifele de atestare sau de examinare în vederea dobândirii dreptului de semnătură, de înscriere în Registrul urbaniştilor şi de exercitare a dreptului de semnătură, de recunoaştere a titlurilor oficiale de calificare, de acordare a titlurilor profesionale, precum şi din alte surse legale. … (3) Registrul Urbaniştilor din România este autoritatea profesională care atestă calitatea de expert în domeniu, conferă titlurile profesionale şi promovează calitatea profesiei. … (4) Registrul Urbaniştilor din România este autoritate competentă, utilizator al Sistemului de informare al pieţei interne (IMI), în conformitate cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2009 privind libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii şi libertatea de a furniza servicii în România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 68/2010. … (5) Registrul Urbaniştilor din România are sediul central în municipiul Bucureşti. … +
Articolul 2(1) Documentul pentru evidenţa specialiştilor cu drept de semnătură pentru documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism este Registrul urbaniştilor, denumit în continuare registru. … (2) În registru sunt înscrişi specialiştii care au dobândit dreptul de semnătură, stagiarii, precum şi profesioniştii care participă la realizarea documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism, în condiţiile legii. … +
Articolul 3(1) Registrul Urbaniştilor din România îndeplineşte, cu respectarea reglementărilor în vigoare, următoarele atribuţii: … 1. organizează examenele privind dobândirea dreptului de semnătură în domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului, conform Regulamentului privind dobândirea dreptului de semnătură pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism;2. asigură şi gestionează evidenţa specialiştilor cu drept de semnătură în domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului;3. stabileşte, în detaliu, modalităţile de exercitare a dreptului de semnătură în domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului;4. monitorizează aplicarea şi respectarea Regulamentului privind dobândirea dreptului de semnătură pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi urbanism;5. controlează exercitarea dreptului de semnătură în domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului, ca urmare a sesizării autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, a altor instituţii, a persoanelor juridice şi fizice sau din oficiu, şi stabileşte aplicarea sancţiunilor disciplinare potrivit reglementărilor în vigoare;6. elaborează Statutul profesiunii de urbanist, care se supune aprobării Consiliului Superior al Registrului Urbaniştilor din România în conformitate cu legislaţia în vigoare;7. asigură publicitatea privind specialiştii înscrişi în registru;8. propune şi participă la elaborarea de reglementări în domeniul planificării teritoriale şi de urbanism şi în cel al proiectării urbane;9. avizează din punct de vedere tehnic, la cererea instituţiilor interesate, norme metodologice privind elaborarea, avizarea, aprobarea şi conţinutul documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism;10. organizează expoziţii de specialitate şi concursuri de urbanism, naţionale şi internaţionale, şi alte manifestări profesionale de interes naţional şi internaţional;11. editează împreună cu Asociaţia Profesională a Urbaniştilor din România publicaţii de specialitate, având rol de informare şi promovare a bunelor practici şi de critică în domeniu;12. acordă sponsorizări, premii pentru cele mai bune lucrări realizate şi burse pentru formarea specialiştilor în învăţământul superior de specialitate;13. organizează şi reglementează activitatea de formare continuă a specialiştilor cu drept de semnătură în domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului;14. monitorizează procesul de formare continuă a specialiştilor cu drept de semnătură în domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului şi stabileşte criteriile de evaluare;15. desfăşoară activităţi cu caracter economic, conform legii, al căror profit va fi utilizat pentru îndeplinirea atribuţiilor;16. menţine o permanentă comunicare cu structurile sale şi cu specialiştii cu drept de semnătură în domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului înscrişi în registru;17. îndeplineşte şi alte atribuţii, conform legislaţiei în vigoare;18. promovează domeniul şi profesiunea de urbanist;19. îndeplineşte toate activităţile legale în calitate de autoritate competentă în domeniul recunoaşterii titlurilor oficiale de calificare în domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului;20. reglementează acordarea titlurilor profesionale în domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului în conformitate cu prezentul regulament.(2) Registrul Urbaniştilor din România contribuie la definirea locului şi rolului specialiştilor şi profesioniştilor în dezvoltarea teritorială şi urbană, promovează valorile profesionale şi interesul public în practica de amenajare a teritoriului şi urbanism. … +
Articolul 4În îndeplinirea atribuţiilor sale, în conformitate cu reglementările în vigoare, Registrul Urbaniştilor din România:1. cooperează cu ministerele, instituţiile centrale, prefecturile, cu autorităţile administraţiei publice locale – consilii locale, consilii judeţene, primării, precum şi cu structurile asociative ale administraţiei publice;2. cooperează cu alte organizaţii profesionale în domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului, precum şi cu asociaţiile profesioniştilor în amenajarea teritoriului şi urbanism din administraţia publică locală – Asociaţia Arhitecţilor Şefi de Municipii din România, Asociaţia Arhitecţilor Şefi de Judeţe din România – ori cu alte asociaţii similare;3. cooperează cu Universitatea de Arhitectură şi Urbanism "Ion Mincu" Bucureşti şi cu celelalte instituţii de învăţământ superior care desfăşoară programe de formare acreditate;4. se consultă cu Ordinul Arhitecţilor din România privind practica profesională în urbanism şi în amenajarea teritoriului;5. urmăreşte formaţia continuă a specialiştilor cu drept de semnătură în conformitate cu cerinţele Consiliului European al Urbaniştilor şi cooperează cu instituţiile care desfăşoară programe de formare continuă sau programe de asistenţă în domeniul urbanismului şi amenajării teritoriului din ţară şi din străinătate. +
Capitolul IIOrganizarea şi funcţionarea Registrului Urbaniştilor din România +
Articolul 5Registrul Urbaniştilor din România are următoarea structură organizatorică:1. preşedintele;2. Consiliul Superior;3. comisii de specialitate;4. Secretariatul. +
Articolul 6(1) Consiliul Superior este organul de conducere al Registrului Urbaniştilor din România. … (2) Consiliul Superior al Registrului Urbaniştilor din România (Consiliul Superior) are 13 membri titulari şi 6 supleanţi, desemnaţi după cum urmează: … a) 4 membri titulari şi un supleant, de către autoritatea publică centrală care are în coordonare domeniul amenajării teritoriului şi urbanismul; … b) 2 membri titulari şi un supleant, de către Asociaţia Profesională a Urbaniştilor din România; … c) 3 membri titulari şi un supleant, de către Universitatea de Arhitectură şi Urbanism "Ion Mincu" Bucureşti; … d) 1 membru titular şi un supleant, de către Asociaţia Arhitecţilor Şefi de Judeţe din România; … e) 1 membru titular şi un supleant, de către Asociaţia Arhitecţilor Şefi de Municipii din România; … f) 2 membri titulari şi un supleant, de către Ordinul Arhitecţilor din România. … (3) Pot fi desemnaţi pentru funcţia de membru al Consiliului Superior specialiştii şi profesioniştii în domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului, cu cel puţin 10 ani de activitate profesională în domeniu şi reputaţie profesională recunoscută, cu drept de semnătură pentru documentaţiile de urbanism şi amenajarea teritoriului, cu tarifele plătite la zi şi care nu au suferit sancţiuni penale, disciplinare sau administrative în exercitarea profesiunii. … (4) Membrii supleanţi ai Consiliului Superior înlocuiesc de drept membrii titulari în situaţia în care aceştia se află în imposibilitatea exercitării mandatului pentru o durată mai mare de 4 luni sau a nerespectării condiţiilor prevăzute la alin. (3). … (5) La lucrările Consiliului Superior participă, cu statut de invitat, un reprezentant al studenţilor urbanişti. … (6) Activitatea curentă a Registrului Urbaniştilor din România este asigurată de un secretariat subordonat Consiliului Superior, condus de directorul executiv al acestuia. … +
Articolul 7(1) Consiliul Superior are următoarele atribuţii în dobândirea şi exercitarea dreptului de semnătură: … 1. stabileşte data şi locul de desfăşurare a atestării sau a examenului de dobândire a dreptului de semnătură;2. numeşte preşedintele şi preşedintele delegat ai Comisiei de examinare în vederea dobândirii dreptului de semnătură;3. analizează şi soluţionează contestaţiile privind respectarea regulilor de desfăşurare a atestării sau a examenului privind dobândirea dreptului de semnătură;4. hotărăşte acordarea dreptului de semnătură specialiştilor care au promovat atestarea sau examenul şi emite certificatele de atestare;5. hotărăşte înscrierea în registru;6. hotărăşte aplicarea sancţiunilor disciplinare, constată încetarea calităţii de specialist cu drept de semnătură în orice alte cazuri neimplicând răspunderea disciplinară, în condiţiile prezentului regulament şi ale celorlalte reglementări aplicabile;7. coordonează elaborarea şi aprobă procedurile privind acordarea dreptului de semnătură pentru capitole sau secţiuni ale documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism;8. arbitrează, la cerere, litigii de natură profesională între specialiştii cu drept de semnătură înscrişi în registru;9. îndeplineşte orice alte atribuţii, în condiţiile prezentului regulament şi ale celorlalte reglementări aplicabile.(2) Consiliul Superior îndeplineşte, potrivit legislaţiei în vigoare, următoarele atribuţii în domeniul practicii profesiunii de urbanist; … 1. coordonează, împreună cu Asociaţia Profesională a Urbaniştilor din România, elaborarea Statutului profesiunii de urbanist.2. avizează sau, după caz, recunoaşte programe academice de formare sau de specializare în domeniul urbanismului şi amenajării teritoriului.(3) Consiliul Superior îndeplineşte, potrivit legislaţiei în vigoare, următoarele atribuţii privind cooperarea cu alte organizaţii: … 1. încheie convenţii de cooperare cu instituţii publice sau cu alte persoane juridice române;2. încheie convenţii de cooperare bilaterală sau multilaterală cu organizaţii similare de peste hotare;3. reprezintă, prin preşedinte sau un alt reprezentant, interesele profesioniştilor români din domeniu în cadrul Consiliului European al Urbaniştilor.(4) Consiliul Superior îndeplineşte, potrivit legislaţiei în vigoare, următoarele atribuţii în activitatea curentă a Registrului Urbaniştilor din România: … 1. aprobă programe şi proiecte ce urmăresc îndeplinirea atribuţiilor Registrului Urbaniştilor din România, în raport cu resursele disponibile;2. înfiinţează comisii de lucru, altele decât cele prevăzute în prezentul regulament;3. validează componenţa comisiilor de specialitate şi de lucru;4. aprobă regulamentele de organizare şi funcţionare ale comisiilor Registrului Urbaniştilor din România, precum şi regulamentul privind formaţia continuă;5. aprobă bugetul de venituri şi cheltuieli al Registrului Urbaniştilor din România şi executarea acestuia, în condiţiile legii, cu evidenţierea resurselor şi cheltuielilor alocate în funcţie de obiectivele aprobate, defalcat pe Secretariat, birouri teritoriale şi comisii;6. aprobă numărul şi schema de personal angajat în Secretariat, precum şi cuantumul salariilor acestuia;7. hotărăşte asupra patrimoniului Registrului Urbaniştilor din România;8. stabileşte sediul central al Registrului Urbaniştilor din România, înfiinţează birourile sale teritoriale şi stabileşte sediile acestora, după caz;9. stabileşte tariful de exercitare a dreptului de semnătură, pe categorii de documentaţii;10. stabileşte tarifele de atestare, examinare şi de înscriere în Registrul Urbaniştilor din România;11. aprobă desfăşurarea de activităţi cu caracter economic ce au drept scop creşterea resurselor financiare ale Registrului Urbaniştilor din România;12. decide asupra acceptării şi folosirii de donaţii, sponsorizări în vederea îndeplinirii atribuţiilor Registrului Urbaniştilor din România;13. aprobă raportul anual al directorului executiv;14. organizează expoziţii de specialitate şi concursuri de urbanism naţionale şi internaţionale, manifestări profesionale de interes local şi naţional;15. aprobă editarea publicaţiilor de specialitate;16. hotărăşte acordarea de sponsorizări, premii care se acordă celor mai bune lucrări de specialitate şi burse pentru formarea specialiştilor în învăţământul superior de specialitate şi stabileşte cuantumul acestora;17. aprobă înfiinţarea şi acordarea unor distincţii profesionale şi propune acordarea de ordine şi medalii ale României;18. aprobă cuantumul indemnizaţiei de şedinţă pentru membrii Consiliului Superior, comisiilor şi colegiului de redacţie;19. aprobă Regulamentul privind dobândirea dreptului de semnătură pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism şi Regulamentul referitor la organizarea şi funcţionarea Registrului Urbaniştilor din România, cu avizul autorităţii publice centrale care are în coordonare domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului;20. asigură continuitatea funcţionării Registrului Urbaniştilor din România prin solicitarea nominalizărilor reprezentanţilor instituţiilor şi asociaţiilor care sunt reprezentate în Consiliul Superior. +
Articolul 8(1) Consiliul Superior se întruneşte în şedinţe la sediul Registrului Urbaniştilor din România, ori de câte ori este nevoie, la convocarea preşedintelui sau a cel puţin 5 dintre membrii săi. … (2) Convocarea Consiliului Superior se face în scris, de regulă cu o săptămână înainte de data şedinţei, cu specificarea datei, a orei şi a ordinii de zi a şedinţei. … (3) Materialele ce urmează a fi analizate în şedinţele ordinare vor fi transmise membrilor Consiliului Superior odată cu convocarea pentru şedinţă. … (4) La şedinţele Consiliului Superior pot fi invitaţi specialişti cu drept de semnătură şi alţi profesionişti din domeniu, în vederea analizării problemelor de pe ordinea de zi. … (5) În activitatea ce o desfăşoară, Consiliul Superior adoptă hotărâri cu majoritate simplă de voturi. … (6) La număr egal de voturi, votul preşedintelui Registrului Urbaniştilor din România este decisiv. … (7) Lucrările şedinţelor se consemnează într-un registru special, care poate fi consultat numai de către specialiştii cu drept de semnătură înscrişi în registru. … (8) La încheierea mandatului, Consiliul Superior întocmeşte un raport de activitate ce se transmite organizaţiilor care desemnează membrii Consiliului Superior, fiind accesibil specialiştilor cu drept de semnătură înscrişi în registru. … (9) Pentru participarea la şedinţele Consiliului Superior, membrii acestuia primesc o indemnizaţie. … (10) Şedinţele Consiliului Superior se desfăşoară pe bază de regulament propriu de funcţionare. … +
Articolul 9(1) Preşedintele Registrului Urbaniştilor din România este desemnat de către Consiliul Superior dintre membrii acestuia, prin vot direct, cu majoritatea voturilor. … (2) Preşedintele reprezintă Registrul Urbaniştilor din România în relaţiile cu autorităţile publice, precum şi cu persoanele fizice şi juridice din ţară şi din străinătate. … (3) Preşedintele conduce lucrările Consiliului Superior şi coordonează activitatea directorului executiv, conducător al Secretariatului Registrului Urbaniştilor din România, precum şi a birourilor teritoriale. … (4) Preşedintele poate decide formarea de grupuri de lucru pentru problemele aflate pe agenda Consiliului Superior şi se poate implica în medierea litigiilor profesionale, în conformitate cu prevederile regulamentelor aprobate de Consiliul Superior. … (5) În situaţia imposibilităţii exercitării mandatului, pe perioade determinate, exercitarea atribuţiilor se deleagă preşedintelui delegat desemnat de către Consiliul Superior dintre membrii acestuia, prin vot direct, cu majoritatea voturilor. … (6) În activitatea pe care o desfăşoară, preşedintele emite decizii. … +
Articolul 10(1) Pentru îndeplinirea atribuţiilor Registrului Urbaniştilor din România, Consiliul Superior înfiinţează comisii de specialitate. … (2) Comisiile Registrului Urbaniştilor din România sunt: … 1. Comisia profesională;2. Comisia de examinare în vederea dobândirii dreptului de semnătură;3. Comisia de disciplină;4. Comisia de cenzori.(3) Comisiile au caracter permanent pe durata mandatului încredinţat de către Consiliul Superior. … (4) Consiliul Superior poate decide înfiinţarea unor comisii de lucru, altele decât cele prevăzute la alin. (2), cu caracter permanent sau pentru o durată limitată de timp. … (5) Membrii comisiilor trebuie să îndeplinească aceleaşi condiţii ca membrii Consiliului Superior, potrivit art. 6 alin. (3). … (6) Din Comisia de cenzori va face parte un expert contabil. … (7) Componenţa şi funcţionarea comisiilor se stabilesc prin regulament aprobat de către Consiliul Superior. … (8) Secretariatul comisiilor este asigurat de către Secretariatul Registrului Urbaniştilor din România (Secretariatul). … (9) În activitatea desfăşurată, comisiile formulează propuneri/întocmesc rapoarte, în conformitate cu prezentul regulament şi cu celelalte reglementări aplicabile. … +
Articolul 11(1) Comisia profesională are următoarele obiective principale: … a) definirea statutului şi monitorizarea stării profesiunii, precum şi a locului şi rolului profesionistului în urbanism şi amenajarea teritoriului, în raport cu evoluţia aşezărilor umane şi a teritoriului; … b) evaluarea modului în care practicarea profesiunii şi exercitarea dreptului de semnătură răspund problemelor de dezvoltare urbană şi teritorială şi respectă reglementările tehnice în domeniu; … c) creşterea gradului de adecvare a programelor de formare de bază şi continuă la necesităţile impuse de dezvoltarea urbană şi teritorială. … (2) Comisia profesională are următoarele atribuţii, în conformitate cu reglementările în vigoare: … a) participă la elaborarea statutului profesiunii şi a codului deontologic; … b) analizează şi evaluează propunerile de reglementări privind activităţile de urbanism şi de amenajare a teritoriului, precum şi pe cele referitoare la conţinutul documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism; … c) întocmeşte rapoarte privind statutul profesiunii în alte ţări; … d) propune sau, după caz, evaluează programe şi proiecte de cooperare profesională – conferinţe, seminare, ateliere; … e) emite propuneri privind dezvoltarea domeniului (participare activă, sprijinirea autorităţii centrale din domeniu) – modificări ale legislaţiei, ale documentaţiilor – şi propune noi tipuri de documentaţii; … f) analizează, la solicitarea Consiliului Superior, precum şi pe baza audierii unor experţi, după caz, calitatea profesională a unor documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism şi, în cazul în care se constată încălcarea prezentului regulament, propune suspendarea dreptului de semnătură ca sancţiune disciplinară; … g) analizează modul în care se exercită dreptul de semnătură, iniţiind acţiuni de monitorizare; … h) structurează şi avizează conţinutul programelor de specializare şi formare continuă din domeniu, desfăşurate de Registrul Urbaniştilor din România, împreună cu autoritatea publică centrală care are în coordonare domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului şi/ori în cooperare cu instituţii de învăţământ superior sau cu alte persoane juridice; … i) analizează şi propune avizarea sau, după caz, recunoaşterea programelor academice de formare sau de specializare, precum şi a programelor de formare continuă în domeniul urbanismului şi amenajării teritoriului în vederea desăvârşirii calificării. … (3) Obiectivele, atribuţiile, componenţa şi modul de lucru ale Comisiei de examinare în vederea dobândirii dreptului de semnătură sunt stabilite prin Regulamentul privind dobândirea dreptului de semnătură pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism. … (4) Comisia de disciplină are următoarele atribuţii principale: … a) se autosesizează; … b) cercetează abaterile disciplinare pentru care a fost sesizată; … c) propune aplicarea uneia dintre sancţiunile disciplinare; … d) propune sancţiunile disciplinare prevăzute în Regulamentul referitor la organizarea şi funcţionarea Comisiei de disciplină şi le înaintează Consiliului Superior în vederea aplicării acestora; … e) formulează propuneri cu privire la fiecare cauză pentru care a fost sesizată, pe care le înaintează Consiliului Superior. … (5) Comisia de cenzori are ca principală atribuţie controlul privind modul în care sunt utilizate resursele Registrului Urbaniştilor din România, verificând: … a) modul în care este gestionat patrimoniul Registrului Urbaniştilor din România; … b) dacă operaţiunile financiare se desfăşoară în condiţiile legii, sunt conforme cu hotărârile Consiliului Superior şi dacă se înscriu în prevederile bugetului aprobat; … c) legalitatea bilanţului contabil al Registrului Urbaniştilor din România. … (6) Comisia de cenzori întocmeşte şi transmite Consiliului Superior rapoarte. … +
Articolul 12(1) Secretariatul asigură desfăşurarea activităţii curente în baza hotărârilor Consiliului Superior. … (2) Secretariatul se compune din directorul executiv şi din personalul angajat cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată. … (3) Organigrama este aprobată de Consiliul Superior. … (4) Salarizarea personalului Secretariatului şi birourilor teritoriale ale Registrului Urbaniştilor din România se face potrivit reglementărilor în vigoare, specifice instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii. … (5) Directorul executiv este numit de către Consiliul Superior, conform legislaţiei în vigoare. … (6) Directorul executiv are următoarele atribuţii principale: … a) conduce activitatea curentă a Registrului Urbaniştilor din România; … b) pune în aplicare hotărârile Consiliului Superior şi deciziile preşedintelui; … c) asigură toate condiţiile pentru desfăşurarea lucrărilor Consiliului Superior şi ale comisiilor de lucru ale Registrului Urbaniştilor din România; … d) asigură gestionarea curentă a patrimoniului Registrului Urbaniştilor din România; … e) asigură întocmirea şi execuţia bugetului Registrului Urbaniştilor din România; … f) coordonează activitatea birourilor teritoriale ale Registrului Urbaniştilor din România; … g) coordonează activităţile cu caracter economic desfăşurate de Registrul Urbaniştilor din România, conform prevederilor art. 3 alin. (1). … (7) Directorul executiv prezintă Consiliului Superior, la fiecare reuniune a acestuia, rapoarte privind activitatea curentă, precum şi informări detaliate asupra unor subiecte, ca urmare a solicitării preşedintelui sau membrilor Consiliului Superior. … (8) În activitatea sa, directorul executiv emite dispoziţii. … (9) Regulamentele de organizare şi funcţionare ale Secretariatului şi birourilor teritoriale ale Registrului Urbaniştilor din România se aprobă de Consiliul Superior. … +
Articolul 13(1) Resursele financiare ale Registrului Urbaniştilor din România se constituie din tarife, donaţii, sponsorizări şi venituri din activităţile cu caracter economic, inclusiv dobânzile bancare. … (2) Cuantumul tarifelor se stabileşte în raport cu cheltuielile necesare de organizare şi funcţionare ale Registrului Urbaniştilor din România. … (3) Tarifele ce se achită Registrului Urbaniştilor din România sunt: … a) tariful de atestare sau examinare în vederea dobândirii dreptului de semnătură; … b) tariful de înscriere în registru; … c) tariful privind exercitarea dreptului de semnătură, aplicat pe categorii de documentaţii. … (4) Tariful privind exercitarea dreptului de semnătură se stabileşte în mod diferenţiat, pentru categoriile de documentaţii semnate, precum şi pentru coordonarea elaborării întregii documentaţii sau, după caz, elaborarea unor secţiuni ale acesteia. Achitarea tarifului pe categorii de documentaţii se face de către coordonatorul documentaţiei de amenajare a teritoriului sau de urbanism, după caz, la data înregistrării documentaţiei la autoritatea administraţiei publice locale care avizează şi aprobă documentaţia. … (5) Pe documentul de achitare a tarifului privind exercitarea dreptului de semnătură se vor consemna datele complete de recunoaştere a documentaţiei, precum şi numele coordonatorului; această obligaţie se referă la toate tipurile de documentaţie, indiferent dacă sunt realizate în birouri individuale sau în cadrul unor firme. … (6) Cuantumul tarifelor se stabileşte de către Consiliul Superior. … (7) În situaţia susţinerii examenului care are drept scop verificarea doar a cunoştinţelor privind reglementările în domeniu, cuantumul tarifului de examinare se reduce cu 50%. … (8) Înscrierea stagiarilor în registru se face fără încasarea tarifului de înscriere. … (9) Tarifele pot fi achitate în contul deschis de Registrul Urbaniştilor din România în acest scop sau direct la sediul acestuia. … +
Articolul 14(1) Bugetul Registrului Urbaniştilor din România este elaborat de către Secretariat şi se supune aprobării Consiliului Superior în conformitate cu reglementările în vigoare. … (2) Bugetul Registrului Urbaniştilor din România cuprinde următoarele capitole: … 1. bugetul Consiliului Superior;2. bugetul comisiilor;3. bugetul Secretariatului;4. bugetul birourilor teritoriale.(3) Consiliul Superior poate transfera unele cheltuieli sau venituri dintr-un capitol în altul, în funcţie de realizările/nerealizările respective. … (4) Bilanţul anual al Registrului Urbaniştilor din România este public, iar datele esenţiale se afişează pe pagina proprie de internet, la adresa www.rur.ro. … +
Articolul 15(1) Pentru activitatea desfăşurată, membrii Consiliului Superior, cei ai comisiilor sau, după caz, ai grupurilor de lucru primesc indemnizaţii care se acordă pentru prezenţa la şedinţe, seminare, conferinţe, ateliere, întruniri şi alte asemenea manifestări, pentru deplasări şi pentru alte activităţi legate de exercitarea atribuţiilor Registrului Urbaniştilor din România. … (2) Cuantumul indemnizaţiilor se stabileşte de Consiliul Superior. … +
Capitolul IIIEvidenţa şi înscrierea în registru +
Articolul 16(1) Înregistrarea specialiştilor cu drept de semnătură în urbanism şi amenajarea teritoriului şi a specialiştilor stagiari, precum şi evidenţa altor categorii de profesionişti în domeniul urbanismului şi amenajării teritoriului se organizează distinct în cadrul registrului. … (2) Registrul cuprinde două părţi: … 1. specialişti cu drept de semnătură;2. stagiari.(3) Partea referitoare la specialiştii cu drept de semnătură cuprinde coordonarea elaborării de tipuri de documentaţii, precum şi elaborarea unor părţi ale acestora, pentru care este acordat dreptul de semnătură. … (4) Coordonarea elaborării documentaţiei de amenajarea teritoriului şi de urbanism cuprinde: … 1. planul de amenajare a teritoriului naţional, simbol «A»;2. planurile de amenajare a teritoriului judeţean, planurile de amenajare a teritoriului regional, planurile de amenajare a teritoriului interjudeţean şi planurile de amenajare a teritoriului frontalier, simbol «B»;3. planurile de amenajare a teritoriului interorăşenesc sau intercomunal, simbol «C»;4. planurile de amenajare a teritoriului metropolitan şi planurile de amenajare a teritoriului periurban al principalelor municipii şi oraşe, simbol «C(1)»;5. planurile urbanistice generale de municipii împreună cu regulamentele locale aferente acestora, simbol «D»;6. planurile urbanistice generale de oraşe şi comune împreună cu regulamentele locale aferente acestora, simbol «D(3)»;7. planurile urbanistice zonale împreună cu regulamentele locale aferente acestora, simbol «D(z0)»;8. planurile urbanistice zonale şi regulamentele locale de urbanism aferente pentru parcelări de locuinţe şi alte funcţii asociate acestora, simbol «D(z1)»;9. planurile urbanistice zonale şi regulamentele locale de urbanism aferente care au drept subiect o parcelare nouă pentru realizarea în exclusivitate de locuinţe, cu maximum 20 parcele, nu mai mari de 1.000 mý fiecare, simbol «D(z2)»;10. planurile urbanistice de detaliu, simbol «E»;11. planurile urbanistice de detaliu care au drept subiect amplasarea unei construcţii de importanţă redusă, aşa cum este definită în Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificările ulterioare, simbol «E(1)».(5) Elaborarea unei părţi din documentaţia de amenajare a teritoriului sau de urbanism cuprinde: … 1. cadrul natural şi calitatea mediului, simbol «F(1)»;2. dezvoltarea economică a teritoriului, simbol «F2)»;3. demografia şi forţa de muncă, simbol «F(3)»;4. echiparea tehnică a teritoriului, simbol «F(4)»;5. protejarea şi dezvoltarea patrimoniului natural, simbol «F(5)»;6. protejarea şi dezvoltarea patrimoniului construit, simbol «F(6)»;7. echipare edilitară, simbol «G(1)»;8. sociologie urbană şi demografie, simbol «G(2)»;9. calitatea mediului, simbol «G(3)»;10. economie urbană, simbol «G(4)»;11. studii de istorie urbană, simbol «G(5)»;12. amenajare peisagistică, simbol «G(6)»;13. căi de comunicaţii şi transporturi, simbol «G(7)»;14. studii de teren, simbol «G(8)»;15. alte studii, simbol «G(9)».(6) Prin coordonarea documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism se înţelege şi elaborarea acelor părţi din documentaţii de către specialistul a cărui pregătire profesională corespunde prevederilor art. 10-12 din Regulamentul privind dobândirea dreptului de semnătură pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism. … (7) Evidenţa privind alte categorii de profesionişti în domeniul urbanismului şi amenajării teritoriului are caracter informativ şi este organizată pe următoarele capitole: … 1. cercetători şi elaboratori de studii de specialitate;2. specialişti în administraţia publică;3. specialişti în managementul urban;4. specialişti în formare academică şi continuă;5. specialişti în dezvoltare economică urbană şi rurală;6. specialişti în dreptul urbanismului;7. specialişti în mediere şi participarea populaţiei;8. experţi tehnici judiciari şi extrajudiciari în domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului;9. alţi specialişti stabiliţi de Consiliul Superior.(8) Evidenţa specialiştilor în coordonarea elaborării documentaţiilor, precum şi în elaborarea unor părţi ale acestora, prevăzute la alin. (4) şi alin. (5), se organizează pe domenii de specialitate. … (9) În registru şi în evidenţa privind alte categorii de profesionişti, înregistrarea se face în ordine alfabetică. … (10) Consiliul stabileşte dreptul de semnătură pentru părţi ale documentaţiilor, precum şi domenii de specialitate ale altor categorii de profesionişti, în raport cu conţinutul documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism. … +
Articolul 17Documentaţia necesară la înscrierea în registru este următoarea:a) pentru specialişti cu drept de semnătură sau alt drept echivalent pentru documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism: … – formular-tip de înscriere;– certificat de atestare a dreptului de semnătură eliberat de comisia de examinare;– dovada achitării tarifului de înscriere;b) pentru stagiari: … – formular-tip de înscriere;– cerere de admitere la stagiu;– titlul oficial de calificare – copie;– recomandarea a 2 specialişti cu drept de semnătură sau alt drept echivalent care sprijină cererea de primire în profesie ca stagiar, dintre care unul garantează îndrumarea profesională efectivă pe întreaga perioadă a stagiului, potrivit îndrumarului de stagiu aprobat de Consiliul Superior;c) pentru alte categorii de profesionişti din domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului: … – formular-tip de înscriere;– titlul oficial de calificare – copie;– diplome postuniversitare, alte titluri oficiale de calificare – copie;– listă de articole şi cărţi publicate, după caz;– curriculum vitae;– dovada achitării tarifului de înscriere. +
Articolul 18(1) Datele înscrise în registru, pe baza formularelor-tip de înscriere, vor avea următoarea structură: … a) numele, domiciliul şi data naşterii; … b) denumirea titlului oficial de calificare, anul eliberării, instituţia de învăţământ superior emitentă şi numărul acestuia; alte diplome sau acte care atestă studii postuniversitare ori specializări; … c) anul atestării dreptului de semnătură sau a altui drept echivalent, după caz; … d) numărul de înregistrare în registru, în ordinea cronologică a înregistrării; … e) forma de exercitare a profesiei; … f) lista lucrărilor efectuate; … g) distincţii acordate de statul român, de alte state, de instituţii sau autorităţi din ţară şi din străinătate; … h) diplome şi specializări, obţinute ulterior înscrierii în registru; … i) sancţiuni; … j) perioadele şi motivele de suspendare a dreptului de semnătură – când este cazul; … k) data şi motivele radierii din registru. … (2) Datele înscrise în registru, potrivit alin. (1), se vor adapta de Consiliul Superior în funcţie de categoria de specialişti cu drept de semnătură sau alt drept echivalent şi stagiari stabilită la art. 16. … +
Capitolul IVAccesul la informaţiile din registru +
Articolul 19(1) Registrul este public. Secretariatul Registrului Urbaniştilor din România are obligaţia să furnizeze terţilor interesaţi informaţii privind datele înregistrate în evidenţa specialiştilor cu drept de semnătură, care au fost publicate şi care nu au caracter confidenţial. … (2) Un exemplar din evidenţa specialiştilor cu drept de semnătură în domeniul urbanismului şi al amenajării teritoriului va fi pus la dispoziţie consiliilor judeţene şi Consiliului General al Municipiului Bucureşti, pentru a fi consultat de către cei interesaţi. … (3) Evidenţa specialiştilor se afişează în format electronic pe pagina de internet la adresa www.rur.ro şi se actualizează în fiecare lună. … +
Articolul 20Registrul cuprinzând evidenţa specialiştilor cu drept de semnătură se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, la începutul fiecărui an. +
Articolul 21(1) Secretariatul Registrului Urbaniştilor din România are obligaţia de a elibera, pe cheltuiala persoanei solicitante, certificate ce vor conţine datele înregistrate, care prin natura lor sunt publice, privitoare la un specialist cu drept de semnătură sau alt drept echivalent în domeniul urbanismului şi amenajării teritoriului ori la un profesionist aflat în baza de date. … (2) Certificatele vor fi înseriate, vor fi semnate de preşedintele Registrului Urbaniştilor din România, vor conţine data eliberării, precum şi timbrul sec cu sigla Registrului Urbaniştilor din România. Eliberarea lor va fi consemnată într-un registru de evidenţă. … +
Capitolul VSancţiuni disciplinare +
Articolul 22În raport cu gravitatea abaterilor săvârşite şi cu urmările acestora, Comisia de disciplină poate propune aplicarea următoarelor sancţiuni disciplinare:a) avertisment scris; … b) mustrare scrisă; … c) suspendarea dreptului de semnătură pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism, pentru o perioadă de la 6 luni la 36 luni. … +
Articolul 23(1) Suspendarea pentru o perioadă de 6-36 luni a dreptului de semnătură pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism se aplică în următoarele cazuri: … a) elaborarea documentaţiilor fără respectarea prevederilor legale; … b) nerespectarea dreptului de autor şi/sau însuşirea, fără menţionarea autorului, a proprietăţii intelectuale a acestuia; … c) neparticiparea la formele de perfecţionare continuă stabilite prin regulamentul specific; … d) alte fapte care prejudiciază grav onoarea şi prestigiul profesiei de urbanist; … e) neachitarea tarifelor privind exercitarea dreptului de semnătură; … f) furnizarea de orice fel de informaţie care se dovedeşte a fi falsă, inclusiv eliberarea unor documente fără suport real pentru stagiari; … g) aplicarea ştampilei de complezenţă. … (2) Decizia de suspendare are formă scrisă şi va conţine în mod obligatoriu motivarea sa în fapt şi în drept. … (3) Decizia de suspendare îşi produce efectele din momentul comunicării şi publicării acesteia pe pagina de internet, la adresa www.rur.ro, termenul curgând din momentul depunerii ştampilei la sediul Registrului Urbaniştilor din România. … (4) În termen de 15 zile din momentul comunicării şi al publicării deciziei de suspendare pe pagina de internet, specialiştii al căror drept de semnătură a fost suspendat sunt obligaţi să depună ştampila la sediul Registrului Urbaniştilor din România. … (5) Decizia de suspendare se comunică în termen de 15 zile celor interesaţi, se publică pe site-ul Registrului Urbaniştilor din România, se afişează la sediul birourilor teritoriale şi se înscrie în registru. … (6) În decizia de suspendare a dreptului de semnătură se precizează termenele şi procedura de contestare a acesteia. … +
Articolul 24Persoanele care se consideră vătămate pot face contestaţie la Consiliul Superior împotriva deciziilor de neacordare sau de suspendare a dreptului de semnătură şi se pot adresa instanţelor judecătoreşti competente. +
Capitolul VIRetragerea dreptului de semnătură +
Articolul 25(1) Dreptul de semnătură poate fi retras numai în următoarele cazuri: … a) prin renunţarea în scris a persoanei în cauză; … b) dacă nu mai sunt îndeplinite cerinţele în baza căruia a fost acordat; … c) prin deces; … d) dacă persoana în cauză a fost condamnată definitiv pentru o faptă prevăzută de legea penală ca urmare a unei infracţiuni în exercitarea dreptului de semnătură. … (2) Retragerea dreptului de semnătură atrage radierea din registru. … +
Capitolul VIIDispoziţii tranzitorii şi finale +
Articolul 26Consiliul Superior se desemnează pentru o perioadă de 2 ani. +
Articolul 27Comisiile de specialitate se desemnează de către Consiliul Superior pentru o perioadă de 2 ani. +
Articolul 28Prezentul regulament poate fi modificat sau completat la propunerea Consiliului Superior, cu avizul autorităţii publice centrale care are în coordonare domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului. +
Articolul 29Calitatea de expert tehnic judiciar şi de expert tehnic extrajudiciar în domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului se dobândeşte potrivit prevederilor legale în vigoare. +
Articolul 30Hotărârile Consiliului Superior privind tarifele de exercitare a dreptului de semnătură pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism, de dobândire a dreptului de semnătură şi de înscriere în registru, codul deontologic al urbanistului, componenţa Consiliului Superior, a Comisiei de examinare în vederea dobândirii dreptului de semnătură, Comisiei profesionale şi Comisiei de disciplină, precum şi a redacţiei publicaţiilor Registrului Urbaniştilor din România se afişează pe pagina proprie de internet, la adresa www.rur.ro––-