de organizare şi funcţionare a Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi a oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale
+
Capitolul IDispoziţii generalePrezentul regulament de organizare şi funcţionare (ROF) s-a elaborat în baza art. 10 din Legea nr. 26/1990 privind registrul comerţului, republicată, cu modificările ulterioare. +
Articolul 1(1) Oficiul Naţional al Registrului Comerţului este organizat în subordinea Ministerului Justiţiei, ca instituţie publică cu personalitate juridică, finanţată integral din venituri proprii. … (2) Oficiul Naţional al Registrului Comerţului are patrimoniu propriu, autonomie funcţională şi de decizie. … (3) Oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale sunt organizate în fiecare judeţ, ele funcţionează în subordinea Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi nu au personalitate juridică. … (4) Oficiul Naţional al Registrului Comerţului are atribuţiile care îi revin potrivit dispoziţiilor Legii nr. 26/1990 privind registrul comerţului, republicată, cu modificările ulterioare, ale Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările ulterioare, precum şi cele stabilite prin alte acte normative cu incidenţa în domeniul sau de activitate. … +
Capitolul IIPrincipalele funcţiuni ale Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi ale oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale +
Articolul 2(1) Oficiul Naţional al Registrului Comerţului are sediul în municipiul Bucureşti şi tine, potrivit legii, registrul central al comerţului. … (2) La nivel teritorial, registrul comerţului este ţinut de oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale. … +
Articolul 3(1) Principala funcţie a registrului comerţului ţinut de oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale este cea de înregistrare a tuturor persoanelor juridice supuse obligaţiei de înregistrare, a persoanelor fizice şi asociaţiilor familiale care desfăşoară activităţi economice, cu sediul/domiciliul pe raza teritorială a tribunalului. … (2) Ca efect al înregistrării persoanelor juridice, persoanelor fizice şi a asociaţiilor familiale care desfăşoară activităţi economice cu sediul/domiciliul pe raza tribunalului, prin registrul comerţului se realizează evidenta datelor de identificare a persoanelor supuse înregistrării, precum şi arhiva oficială a documentelor cu caracter constitutiv sau modificator ale acestora şi a situaţiilor financiare anuale. … (3) Prin registrul comerţului se realizează publicitatea legală, înregistrările fiind opozabile faţă de terţi de la data efectuării lor ori de la publicarea lor în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, în condiţiile legii. … (4) Pe baza documentelor depuse de persoanele juridice şi fizice supuse înregistrării în registrul comerţului, oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale au competenţa de a emite potrivit art. 4 din Legea nr. 26/1990, republicată, cu modificările ulterioare, la cererea persoanelor interesate, certificate constatatoare ca un anumit act sau fapt este sau nu este înscris în registrul comerţului şi copii certificate de pe înregistrările efectuate şi/sau de pe documentele depuse. … (5) Pentru a veni în sprijinul persoanelor juridice şi fizice supuse înregistrării în registrul comerţului, în cadrul oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale funcţionează birourile de asistenţa pentru comercianţi, care au rolul de a asigura consultanţa necesară constituirii şi înregistrării, precum şi redactarea documentelor constitutive/modificatoare. … +
Articolul 4(1) În cadrul oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale au fost înfiinţate prin lege birouri unice, care, în scopul simplificarii procedurilor de înregistrare, au rolul de a asigura obţinerea autorizaţiilor de funcţionare ale persoanelor juridice, prin prezenta reprezentanţilor delegaţi ai autorităţilor publice implicate în eliberarea acestora. … (2) Oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale asigura obţinerea înregistrării fiscale a contribuabililor şi a codului unic de înregistrare de la Ministerul Finanţelor Publice. … +
Articolul 5(1) În calitate de persoana juridică ce are în subordine oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale, Oficiul Naţional al Registrului Comerţului are, potrivit legii, următoarele atribuţii: … a) tine registrele centrale ale comerţului computerizate pentru persoanele juridice, persoanele fizice şi asociaţiile familiale care desfăşoară activităţi economice, prin înregistrarea în baza de date (dematerializat) şi sub forma de documente; … b) asigura centralizarea tuturor datelor înregistrate în evidentele registrelor comerţului ţinute la nivel teritorial, pe care le înscrie în registrul central computerizat; … c) tine catalogul firmelor şi emblemelor la nivel naţional; … d) asigura îndrumarea metodologică unitară la nivel naţional; … e) asigura pe baza datelor înregistrate la nivel naţional informarea statistica; … f) asigura eliberarea de certificate constatatoare şi furnizarea de informaţii privind situaţia înregistrărilor efectuate în registrele comerţului; … g) asigura coordonarea activităţii de îndrumare şi reprezentare legală; … h) asigura proiectarea, realizarea, implementarea şi întreţinerea sistemului informatic unitar la nivel naţional; … i) asigura proiectarea formularisticii tipizate, utilizata în activitatea registrului comerţului; … j) asigura administrarea hard şi soft a reţelelor locale de calculatoare şi a comunicaţiilor cu oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale; … k) colaborează cu autorităţile şi instituţiile publice responsabile pentru elaborarea, actualizarea şi utilizarea unor nomenclatoare unitare pe plan naţional; … l) colaborează cu autorităţile şi instituţiile publice implicate în constituirea şi autorizarea funcţionarii comercianţilor, pentru simplificarea procedurilor specifice; … m) asigura organizarea în cadrul oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale a activităţii de asistenţa acordată persoanelor juridice şi persoanelor fizice supuse înregistrării; … n) asigura, când este cazul, multiplicarea materialelor şi a formularelor utilizate; … o) coordonează activitatea în domeniul bugetar, financiar-contabil, administrarea şi gestionarea patrimoniului propriu; … p) coordonează activitatea de resurse umane şi formarea profesională a salariaţilor; … q) supraveghează şi asigura liberul acces la informaţiile de interes public; … r) organizează activităţile de protecţia muncii, PSI, medicina muncii, normare şi cuantificare taxe; … s) asigura continuitatea aprovizionarii cu mijloace fixe şi obiecte de inventar specifice activităţii; … t) asigura şi executa auditul activităţii Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi al oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale. … (2) Oficiul Naţional al Registrului Comerţului exercita competente şi îndeplineşte orice alte funcţii şi atribuţii stabilite prin lege. … +
Capitolul IIIOrganizarea şi funcţionarea Oficiului Naţional al Registrului Comerţului +
Articolul 6(1) Oficiul Naţional al Registrului Comerţului funcţionează potrivit organigramei aprobate prin ordin al ministrului justiţiei şi are structura organizatorică şi numărul maxim de posturi menţionate în anexa nr. 1 la prezentul regulament. … (2) În subordinea Oficiului Naţional al Registrului Comerţului sunt organizate 42 de oficii ale registrului comerţului, care funcţionează pe lângă tribunale, având sediul în fiecare reşedinţa de judeţ şi unul în municipiul Bucureşti, a căror organigrama este prevăzută în anexele nr. 2 şi 3 la prezentul regulament. … (3) Data fiind amploarea operaţiunilor desfăşurate, Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul Bucureşti are organigrama prevăzută în anexa nr. 3 la prezentul regulament. … (4) Ponderea funcţiilor de conducere nu poate depăşi 15% din numărul total de posturi aprobate pentru oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale, inclusiv pentru Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul Bucureşti. … (5) În cazul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, ponderea posturilor de conducere se calculează la numărul total de posturi stabilit la nivel naţional. … (6) În stabilirea posturilor de conducere se va ţine seama de veniturile încasate din activitatea curenta a fiecărui an, cu obligaţia încadrării în bugetul de venituri şi cheltuieli, astfel cum este aprobat de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi avizat de Ministerul Justiţiei. … (7) Structurile interne (servicii, birouri, colective) ale oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale sunt coordonate de directorul fiecăruia şi sunt în acelaşi timp subordonate direcţiilor corespunzătoare de specialitate din cadrul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului. … (8) În cadrul fiecărui oficiu al registrului comerţului de pe lângă tribunal funcţionează câte un birou unic în vederea derulării procedurii unice de înregistrare şi autorizare a funcţionarii comercianţilor. … (9) Oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale prestează servicii de asistenţa pentru comercianţi, organizate numai în structuri distincte de biroul unic şi numai pentru operaţiuni anterioare depunerii cererilor de înregistrare şi/sau de autorizare. … (10) Salarizarea personalului se asigura, potrivit legii, din venituri proprii şi se stabileşte prin negociere, prin contractele colective de muncă sau, după caz, contractele individuale de muncă, potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 14/1998, asa cum a fost aprobată şi modificată prin Legea nr. 27/1999, şi ale Legii nr. 130/1996 privind contractul colectiv de muncă, republicată. … +
Secţiunea IConducerea Oficiului Naţional al Registrului Comerţului +
Articolul 7(1) Oficiul Naţional al Registrului Comerţului este condus de un director general numit prin ordin al ministrului justiţiei, care, potrivit dispoziţiilor legii, poate fi şi un magistrat detaşat. … (2) Directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului este ordonator secundar de credite şi totodată conducătorul şi coordonatorul activităţii specifice prevăzute de lege, iar în aceasta calitate asigura: … a) aprobarea bugetului anual de venituri şi cheltuieli; … b) angajarea, lichidarea şi ordonanţarea cheltuielilor aprobate prin bugetul de venituri şi cheltuieli; … c) realizarea veniturilor; … d) efectuarea cheltuielilor în limitele stabilite prin bugetul anual; … e) organizarea asigurărilor integrităţii bunurilor ce fac parte din patrimoniul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului; … f) organizarea activităţii pentru ţinerea la zi a contabilităţii şi prezentarea la termen a situaţiilor financiare; … g) organizarea sistemului de monitorizare a programului de achiziţii publice şi a programului de lucrări şi investiţii necesare; … h) organizarea activităţii de ţinere la zi a evidentei patrimoniului; … i) organizarea controlului financiar preventiv şi a auditului intern; … j) coordonarea activităţii sefilor de compartimente din cadrul instituţiei; … k) coordonarea activităţii directorilor oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale; … l) angajarea personalului de conducere şi de execuţie; … m) cu consultarea Comitetului de direcţie, înfiinţarea şi desfiinţarea structurilor locale ale oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale, ţinând cont de condiţiile financiare ale desfăşurării activităţii acestora; … n) are orice alte competente prevăzute de lege, stabilite de Ministerul Justiţiei şi de prezentul regulament. … (3) În realizarea atribuţiilor sale, directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului poate delega prin decizie competentele ce îi revin, precum şi dreptul de semnatura directorilor generali adjuncţi, indicând compartimentele pe care aceştia le coordonează, precum şi directorilor de direcţii, în funcţie de specificul acestora. … (4) Directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului va fi consultat cu privire la numirea directorilor oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale şi angajează restul personalului instituţiei, în limita bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat anual. … (5) Directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului aproba prin decizie normele de muncă aplicabile în activitatea specifică şi regulamentul intern, după consultarea reprezentanţilor salariaţilor. … +
Articolul 8(1) Pentru activitatea de îndrumare metodologică şi organizare ce revine Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, directorul general numeşte prin decizie Comitetul de direcţie. … (2) Comitetul de direcţie este organ consultativ şi colegial, format din directorul general, directorii generali adjuncţi, directorul Direcţiei juridice, directorul Oficiului Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul Bucureşti şi 4 dintre directorii de oficii ale registrului comerţului de pe lângă tribunale. … (3) Comitetul de direcţie se întruneşte la convocarea şi sub conducerea directorului general, iar în lipsa acestuia a unuia dintre directorii generali adjuncţi. … (4) Dezbaterile Comitetului de direcţie vor fi consemnate în procesul-verbal de şedinţa şi vor cuprinde discutiile purtate, opiniile exprimate şi hotărârile adoptate. … (5) Pentru întrunirile Comitetului de direcţie, membrii acestuia care nu domiciliază în localitatea unde se tine şedinţa au dreptul la decontarea cheltuielilor de deplasare şi cazare prevăzute de lege. … (6) Atribuţiile şi competentele Comitetului de direcţie vor fi stabilite prin decizie a directorului general. … (7) La lucrările Comitetului de direcţie pot participa şi reputati specialişti în drept, ale căror servicii de consultanţa şi asistenţa vor putea fi remunerate potrivit legii. … +
Articolul 9(1) În activitatea sa, directorul general este ajutat de unul sau mai mulţi directori generali adjuncţi, potrivit organigramei aprobate prin ordin al ministrului justiţiei. … (2) Directorii generali adjuncţi sunt numiţi potrivit legii, prin ordin al ministrului justiţiei, cu consultarea prealabilă a directorului general. … (3) Directorul general adjunct organizează, coordonează, controlează activităţile şi reprezintă Oficiul Naţional al Registrului Comerţului în raporturile cu alte instituţii publice, pe baza delegarilor de competenţa date de directorul general. … (4) În exercitarea atribuţiilor sale, directorul general adjunct analizează lucrările elaborate în cadrul compartimentelor de specialitate pentru care a fost împuternicit, propune măsuri de organizare eficienta a muncii atât în cadrul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, cat şi în cadrul oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale şi urmăreşte realizarea în termen a sarcinilor primite, în stricta concordanta cu reglementările în vigoare. … +
Articolul 10(1) Directorii oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale au atribuţii şi competente de conducere la nivel teritorial, revenindu-le obligaţia coordonării şi organizării activităţii specifice a acestora. … (2) Directorul Oficiului Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul Bucureşti este ajutat în activitatea sa de unul sau mai mulţi directori adjuncţi, potrivit organigramei aprobate prin ordin al ministrului justiţiei. … (3) Directorii adjuncţi ai Oficiului Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul Bucureşti au atribuţiile şi competentele prevăzute la art. 9 alin. (3) şi (4). … (4) Directorii oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale colaborează cu directorii direcţiilor din cadrul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi au următoarele atribuţii: … a) emit în termen şi cu respectarea actelor normative aplicabile rezoluţiile prevăzute de lege pentru soluţionarea cererilor formulate de grupurile de interes economic înregistrate în registrul comerţului pe care îl conduc; … b) dispun efectuarea lucrărilor prevăzute de lege privind acţiunile de dizolvare judiciară a societăţilor comerciale, formulate în temeiul art. 232 din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările ulterioare; … c) asigura aplicarea unitară de către personalul din subordine a legislaţiei în vigoare în materia constituirii şi efectuării modificărilor actelor constitutive ale tuturor persoanelor juridice şi fizice înregistrate în registrul comerţului; … d) controlează corectitudinea calculării de către personalul din subordine cu atribuţii în acest sens a taxelor, tarifelor şi a oricăror alte sume care se colectează prin oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunale; … e) controlează conduita personalului din subordine în relaţia cu publicul, precum şi în relaţiile specifice cu alte autorităţi sau instituţii publice şi persoane fizice sau juridice; … f) soluţionează sesizările şi reclamaţiile formulate în legătură cu activitatea specifică instituţiei pe care o conduc; … g) ţin, împreună cu compartimentul de specialitate, evidenta financiar-contabila la nivel de balanţa lunară; … h) întocmesc propuneri pentru elaborarea bugetului de venituri şi cheltuieli, iar după aprobarea acestuia executa şi urmăresc încadrarea cheltuielilor în sumele aprobate; … i) participa, împreună cu Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, la elaborarea programelor de perfecţionare a pregătirii profesionale a personalului oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale; … j) îndeplinesc atribuţiile dispuse de conducerea Oficiului Naţional al Registrului Comerţului în legătură cu toate compartimentele functionale pe care le coordonează (financiar-contabil, de personal, administrativ etc.); … k) răspund de încadrarea salariaţilor, potrivit organigramei aprobate prin ordin al ministrului justiţiei, în limita bugetului de venituri şi cheltuieli şi a normativelor de personal aprobate de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului; … l) negociaza salariile cu personalul din subordine, cu respectarea prevederilor contractului colectiv de muncă negociat anual şi cu încadrarea în bugetul de venituri şi cheltuieli prognozat pentru anul în curs; … m) întocmesc fişa postului pentru fiecare salariat, în baza fisei-cadru a postului, stabilită de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului; … n) participa şi urmăresc efectuarea cercetării administrative în cazul săvârşirii de abateri de la regulamentul intern şi propun conducerii Oficiului Naţional al Registrului Comerţului sancţiunile specifice încălcării raporturilor de muncă; … o) întocmesc trimestrial şi înaintează Oficiului Naţional al Registrului Comerţului balantele de verificare; … p) asigura respectarea normelor de ordine şi disciplina de către salariaţii din subordine, precum şi a regulamentului intern; … q) asigura efectuarea controlului financiar preventiv, potrivit legii; … r) organizează şi răspund de rezolvarea în termenul legal a cererilor cu care sunt sesizati din partea terţilor şi a personalului din subordine; … s) comunică Oficiului Naţional al Registrului Comerţului orice incidente sau disfunctionalitati apărute în activitate, precum şi necesarul de mijloace fixe şi obiecte de inventar pentru dotare; … t) organizează activitatea specifică de asistenţa acordată comercianţilor şi asigura condiţiile necesare desfăşurării activităţii de către reprezentanţii autorităţilor implicate în autorizarea funcţionarii comercianţilor; … u) comunică Oficiului Naţional al Registrului Comerţului în termen orice informaţii solicitate despre activitatea proprie; … v) asigura prin legătură cu preşedintele tribunalului pe lângă care funcţionează prezenta judecătorului delegat în ritmicitatea necesară impusa pentru eliberarea în termen a cererilor de înregistrare cu care sunt sesizati; … w) emit deciziile necesare desfăşurării activităţii proprii; … x) au orice alte competente prevăzute de lege sau stabilite prin decizie a directorului general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului. … +
Articolul 11(1) Directorii de direcţii organizate în cadrul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului sunt numiţi prin decizie a directorului general şi asigura în principal: … a) organizarea, coordonarea şi supravegherea activităţii specifice a direcţiei pe care o conduc, potrivit actelor normative aplicabile; … b) respectarea şi punerea în practica a deciziilor ce le sunt aplicabile, emise de directorul general; … c) îndeplinirea la termen a obligaţiilor prevăzute de lege sau a sarcinilor pe care le primesc; … d) coordonarea activităţii de specialitate desfăşurate de personalul din compartimentele din subordine şi de cel care lucrează în aceleaşi compartimente organizate la nivelul oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale; … e) întocmirea fisei postului pentru fiecare salariat subordonat, în baza fisei-cadru a postului, stabilită de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului; … f) informarea corecta a directorului general cu privire la problemele specifice şi la eventualele disfunctionalitati constatate în cadrul direcţiei pe care o conduc; … g) asigurarea informării celorlalte direcţii şi compartimente din cadrul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului cu privire la activitatea proprie şi la implicatiile acesteia asupra întregii activităţi; … h) iniţierea acţiunilor de instruire a personalului de specialitate din subordine; … i) au orice alte competente şi atribuţii prevăzute de lege sau stabilite prin decizie a directorului general. … +
Articolul 12Şefii de serviciu din cadrul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi din cadrul oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale sunt numiţi prin decizie a directorului general şi au următoarele atribuţii:a) stabilesc responsabilităţile şi atribuţiile personalului din subordine şi le repartizează lucrările; … b) participa şi răspund de realizarea calitativă şi la termenele stabilite a lucrărilor repartizate compartimentelor pe care le coordonează; … c) realizează efectiv o parte din lucrările repartizate compartimentului; … d) prezintă şi susţin la conducerea direcţiei lucrările şi corespondenta elaborate în cadrul compartimentului; … e) îndeplinesc orice alte sarcini primite pe linie ierarhica în legătură cu activitatea serviciului pe care îl conduc. … +
Articolul 13Şefii de birou din cadrul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi al oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale sunt numiţi prin decizie a directorului general şi au următoarele atribuţii:a) stabilesc responsabilităţile şi atribuţiile personalului din subordine şi le repartizează lucrările; … b) răspund de realizarea calitativă şi la termenele stabilite a lucrărilor repartizate; … c) avizează toate documentele care angajează activitatea biroului; … d) realizează efectiv o parte din lucrările repartizate biroului; … e) îndeplinesc orice alte sarcini primite pe linie ierarhica în legătură cu activitatea biroului pe care îl conduc. … +
Articolul 14Personalul care ocupa funcţiile prevăzute la art. 7, 9, 10, 11, 12 şi 13 beneficiază de indemnizaţia de conducere negociata şi stabilită prin contractul colectiv de muncă aprobat anual la nivelul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului. +
Secţiunea a II-aAtribuţiile direcţiilor din cadrul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi ale compartimentelor din subordinea acestora +
Articolul 15Biroul informare şi relaţii publice asigura accesul la informaţiile de interes public şi are în principal următoarele atribuţii:a) publică pe Internet şi actualizează anual un buletin informativ, care va cuprinde informaţiile prevăzute în Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public; … b) înlesneşte accesul la informaţiile de interes public prin afişare la sediul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi al oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale în spaţii special amenajate, prin publicaţii proprii, prin mass-media, precum şi prin pagina proprie de Internet; … c) asigura persoanelor solicitante furnizarea informaţiilor de interes public solicitate în scris, cu respectarea termenelor legale pentru răspuns; … d) asigura solicitanţilor, la cererea acestora, informaţiile de interes public în cadrul unui program stabilit de conducerea Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi a oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale; … e) asigura accesul mass-media la informaţiile de interes public prin intermediul purtatorului de cuvânt desemnat de directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului; … f) coordonează organizarea activităţii birourilor unice din cadrul oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale; … g) elaborează proiectul protocoalelor de furnizare a informaţiilor şi al celor privind relaţiile interinstitutionale specifice activităţii desfăşurate de oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale, inclusiv activităţilor desfăşurate de birourile unice; … h) are orice alte atribuţii prevăzute de lege sau stabilite prin decizie a directorului general. … +
Articolul 16Serviciul de audit public intern are următoarele atribuţii principale:a) certifica trimestrial şi anual, prin raportul de audit, situaţiile financiare şi contul de execuţie bugetară ale Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, prin verificarea legalităţii, realităţii şi exactitatii evidentelor contabile şi ale actelor financiare şi de gestiune, înaintea aprobării situaţiilor financiare şi a contului de execuţie bugetară de către Ministerul Justiţiei; … b) executa auditul activităţii proprii la nivel central şi teritorial, pe baza planului de audit intern aprobat de directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului; … c) examinează legalitatea, regularitatea şi conformitatea operaţiunilor financiar-contabile, identificand erorile, risipa, gestiunea defectuoasă şi eventualele fraude; … d) informează directorul general cu privire la neregulile constatate şi propune măsuri de remediere a acestora; … e) propune măsuri şi soluţii pentru recuperarea pagubelor şi sancţionarea celor vinovaţi, când este cazul; … f) întocmeşte raportul de control al inspecţiei de audit, îl prezintă spre luare la cunoştinţa directorilor oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale şi spre aprobare directorului general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului; … g) urmăreşte aplicarea măsurilor stabilite prin raportul de control şi soluţionează eventualele contestaţii în termenul prevăzut de lege; … h) executa auditul de management la oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale, cu luarea în considerare a parametrilor de economicitate, eficacitate, oportunitate temporala, acoperire a riscului intern al acţiunilor, operaţiunilor sau activităţilor obiectului auditat; … i) organizează evidenta proprie a actelor de control şi audit; … j) reprezintă instituţia în raporturile cu celelalte instituţii care au atribuţii pe linie de audit şi control. … +
Articolul 17(1) Direcţia juridică coordonează activitatea de îndrumare metodologică, de contencios şi de asistenţa din cadrul oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale şi are în subordine: … a) Serviciul îndrumare juridică şi metodologică; … b) Serviciul de contencios. … (2) Serviciul îndrumare juridică şi metodologică are următoarele atribuţii: … a) înaintează Comitetului de direcţie proiectul normelor privind modul de ţinere a registrelor comerţului şi de efectuare a înregistrărilor, care urmează a fi aprobat prin ordin al ministrului justiţiei; … b) asigura stabilirea unitară pentru toate oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale a modului de efectuare a înregistrărilor, în cazul apariţiei unor acte normative noi, cu incidenţa în activitatea specifică; … c) elaborează precizări şi instrucţiuni punctuale pentru aplicarea unitară a reglementărilor specifice, la solicitarea oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale; … d) analizează şi înaintează directorului general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului propuneri de imbunatatire a reglementărilor specifice registrului comerţului, precum şi propuneri privind procedura de autorizare a funcţionarii comercianţilor; … e) sesizează directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului cu aspectele de natura juridică ridicate de aplicarea actelor normative, în vederea gasirii unor soluţii unitare de efectuare a înregistrărilor şi de autorizare a funcţionarii comercianţilor; … f) elaborează propuneri de simplificare a procedurilor de înregistrare şi de autorizare a funcţionarii comercianţilor; … g) avizează pentru legalitate deciziile emise de directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, contractele în care Oficiul Naţional al Registrului Comerţului este parte şi orice alte acte care necesita avizare; … h) participa la negocierea contractelor ce urmează a fi încheiate de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului; … i) participa la derularea procedurilor de achiziţie publică, la întocmirea documentaţiei aferente şi la soluţionarea contestaţiilor; … j) colaborează şi acorda asistenţa de specialitate compartimentelor din cadrul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului cu privire la activităţile specifice acestora; … k) aduce la cunoştinţa compartimentelor din cadrul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului actele normative cu implicaţii în activitatea proprie; … l) colaborează cu autorităţile publice implicate în activitatea specifică instituţiei registrului comerţului; … m) formulează observaţii şi propuneri la elaborarea unor lucrări ce fac obiectul altor compartimente ale Oficiului Naţional al Registrului Comerţului; … n) la solicitarea ministerelor iniţiatoare ale unor acte normative cu implicaţii în activitatea oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale, comunică acestora punctul de vedere al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului; … o) controlează şi sprijină activitatea consilierilor juridici din cadrul oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale, a birourilor unice şi a activităţilor de asistenţa şi acorda acestora asistenţa de specialitate; … p) urmăreşte aplicarea unitară, în activitatea oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale, a legislaţiei privind înregistrarea şi autorizarea funcţionarii comercianţilor şi propune măsuri pentru organizarea instruirii profesionale a consilierilor juridici; … q) se implica în soluţionarea problemelor rezultate din aplicarea normelor privind modul de ţinere a registrelor şi de efectuare a înregistrărilor, precum şi din aplicarea procedurilor şi metodologiei de lucru pentru autorizarea funcţionarii comercianţilor; … r) elaborează nomenclatorul arhivistic conform Legii Arhivelor Naţionale nr. 16/1996; … s) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege sau stabilite de directorul general. … (3) Serviciul de contencios are următoarele atribuţii: … a) redactează şi depune în termen cererile de chemare în judecata, intampinarile, notele de şedinţa/probe şi concluziile scrise, precum şi motivele care stau la baza exercitării căilor de atac împotriva hotărârilor judecătoreşti, atunci când este cazul, în dosarele în care Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi/sau oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale sunt parte; … b) întocmeşte toate actele procedurale legate de reprezentarea Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi/sau a oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale în faţa instanţelor judecătoreşti; … c) coordonează şi urmăreşte activitatea oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale legată de litigiile în care acestea au calitatea de parte; … d) tine registrul computerizat privind evidenta litigiilor în care Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi/sau oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale sunt parte; … e) reprezintă Oficiul Naţional al Registrului Comerţului în dosarele în care este parte şi/sau propune delegarea dreptului de reprezentare; … f) prezintă informări privitoare la cazuistica în care Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi/sau oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale sunt parte; … g) asigura analiza reclamatiilor şi sesizarilor primite, participa la anchetele administrative când este cazul, solutioneaza reclamaţiile şi sesizările solicitanţilor în termenele legale; … h) asigura controlul activităţii proprii a Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi/sau a oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale; … i) colaborează şi acorda asistenţa de specialitate compartimentelor din cadrul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale, la solicitarea acestora; … j) orice alte atribuţii prevăzute de lege sau stabilite de directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului. … +
Articolul 18Serviciul pentru relaţia cu Ministerul Justiţiei este format din personal care are rolul de a asigura legătură Oficiului Naţional al Registrului Comerţului cu Ministerul Justiţiei pe linia activităţii specifice prevăzute de lege, indeplinind următoarele atribuţii:a) asigura legătură cu direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Justiţiei pe linie juridică, economică şi tehnologia informatiei; … b) sprijină oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale, în baza împuternicirii acordate de către directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, la încheierea contractelor şi protocoalelor de predare-preluare de la camerele de comerţ şi industrie a bunurilor din dotare şi a spaţiilor aferente activităţii, a bazelor de date şi a arhivelor; … c) sprijină compartimentele de specialitate din cadrul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului pentru elaborarea normelor privind modul de ţinere a registrelor şi de efectuare a înregistrărilor şi urmăreşte aprobarea acestora prin ordin al ministrului justiţiei; … d) colaborează cu compartimentele de specialitate în vederea elaborării unor avize şi/sau soluţii pentru aplicarea unitară a normelor de ţinere a registrelor comerţului, precum şi de autorizare a funcţionarii comercianţilor; … e) formulează observaţii şi propuneri la elaborarea de către compartimentele Oficiului Naţional al Registrului Comerţului a lucrărilor de specialitate (acorduri de colaborare cu alte autorităţi şi instituţii publice, proiecte de acte normative etc.) şi le supune spre analiza şi aprobare directorului general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului; … f) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege sau stabilite de directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului. … +
Articolul 19(1) Direcţia resurse umane şi formare profesională coordonează activitatea de evidenta a personalului şi de formare profesională a acestuia şi este structurată în: … a) Serviciul evidenta personal; … b) Biroul formare profesională. … (2) Serviciul evidenta personal are următoarele atribuţii: … a) tine registrul de evidenta a personalului, miscarea acestuia în cadrul instituţiei, precum şi dosarele personale ale salariaţilor; … b) eliberează, la cererea salariaţilor, adeverintele care atesta calitatea de salariat; … c) întocmeşte şi completează la zi, în ordine cronologică, registrele generale de evidenta a salariaţilor, pe fiecare oficiu al registrului comerţului de pe lângă tribunal şi pentru Oficiul Naţional al Registrului Comerţului; … d) asigura completarea, păstrarea şi evidenta carnetelor de muncă, în conformitate cu prevederile legale; … e) prezintă directorului general situaţia drepturilor salariale (sporuri şi altele) ce decurg din lege şi din contractul colectiv de muncă, în vederea dimensionarii cheltuielilor cu salariile; … f) întocmeşte formalităţile necesare inaintarii dosarelor de pensie pentru personalul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului; … g) participa la elaborarea şi negocierea contractului colectiv de muncă anual al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi asigura înregistrarea acestuia în timp util la Direcţia pentru dialog, familie şi solidaritate socială a municipiului Bucureşti; … h) întocmeşte contractele individuale de muncă ale salariaţilor nou-angajaţi şi, când este cazul, acte adiţionale la contractele individuale de muncă; … i) urmăreşte întocmirea fisei postului pentru fiecare salariat, asigura înmânarea acesteia titularului şi o arhiveaza ca anexa la contractul individual de muncă; … j) întocmeşte bilunar fişele colective de prezenta pentru salariaţii Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, verifica fişele colective de prezenta transmise de oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale şi le preda Serviciului financiar; … k) participa alături de comisiile desemnate la efectuarea cercetării administrative, în cazul săvârşirii de abateri de la regulamentul intern, şi propune directorului general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului sancţiunile specifice raporturilor de muncă; … l) primeşte şi analizează temeinicia reclamatiilor, sesizarilor şi contestaţiilor înaintate de salariaţi, făcând propuneri pentru soluţionarea lor, în condiţiile legii, şi urmăreşte comunicarea raspunsurilor; … m) urmăreşte aplicarea unor forme de salarizare stimulative, în concordanta cu importanţa şi cu rezultatele muncii depuse; … n) eliberează legitimatiile de serviciu; … o) întocmeşte fişele de lichidare pentru salariaţii care îşi încetează activitatea; … p) întocmeşte şi tine la zi statul de funcţiuni şi statul de personal al tuturor salariaţilor, după aprobarea acestora de către directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului; … q) tine la zi şi operează în statul de salarii vechimea în munca a salariaţilor; … r) tine evidenta deducerilor suplimentare ale salariaţilor, în vederea eliberării fişelor fiscale; … s) tine şi actualizează evidenta salariaţilor pe casele de sănătate de care aparţin; … t) întocmeşte şi actualizează listele cu salariaţii care beneficiază de tichete de masa, conform legii; … u) tine evidenta concediilor de odihnă, concediilor medicale şi a orelor suplimentare pentru salariaţii Oficiului Naţional al Registrului Comerţului; … v) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege sau stabilite de directorul general. … (3) Biroul formare profesională are următoarele atribuţii: … a) organizează şi coordonează activitatea de recrutare a personalului şi de angajare a acestuia, precum şi de formare profesională; … b) asigura organizarea concursurilor de ocupare a posturilor vacante şi de promovare a personalului, conform regulamentului aprobat prin ordin al ministrului justiţiei; … c) elaborează anunţurile pentru organizarea concursurilor în vederea ocupării posturilor vacante şi asigura publicarea acestora; … d) colaborează cu oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale, propunand tematica pentru concursurile organizate în teritoriu în vederea ocupării posturilor vacante; … e) elaborează planul anual de formare şi perfecţionare a personalului instituţiei, cu consultarea reprezentanţilor salariaţilor, şi urmăreşte îndeplinirea acestuia după aprobare; … f) urmăreşte actualizarea cunoştinţelor şi deprinderilor specifice fiecărui post şi loc de muncă şi perfecţionarea profesională pentru ocupaţii de baza; … g) urmăreşte încheierea actelor adiţionale la contractele de muncă ale salariaţilor care participa la programe de formare profesională; … h) colaborează cu instituţiile abilitate, anuntand periodic numărul posturilor vacante din cadrul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului; … i) colaborează cu agenţiile judeţene/a municipiului Bucureşti de ocupare a forţei de muncă, solicitând, când este cazul, sistarea plăţii ajutorului de şomaj; … j) pregăteşte documentaţia necesară eliberării paşapoartelor, obţinerii vizelor de intrare şi tranzit pentru personalul care pleacă în străinătate în interesul serviciului; … k) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege sau stabilite de directorul general. … +
Articolul 20Structurile prevăzute la art. 15, 16, 17, 18 şi 19 sunt în subordinea directa a directorului general. +
Articolul 21(1) Direcţia administrare baze de date administrează registrele comerţului la nivel central, coordonează administrarea acestora la nivel teritorial şi este alcătuită din: … a) Serviciul registrul central computerizat; … b) Serviciul valorificare date din registrul comerţului. … (2) Serviciul registrul central computerizat este organizat în birouri/colective, cu următoarele atribuţii: … a) Biroul administrare registrul central computerizat desfăşoară următoarele activităţi: … a) 1. receptioneaza bazele de date transmise de oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale; … a) 2. actualizează informaţiile din registrul central computerizat al comerţului; … a) 3. validează informaţiile primite de la oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale; … a) 4. dezvolta programe pentru susţinerea activităţilor mai sus menţionate; … a) 5. preia bazele de date de bilanţ de la Ministerul Finanţelor Publice, le adapteaza şi le corelează cu evidenta privind situaţiile financiare anuale depuse de comercianţi la oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale; … a) 6. transmite şi receptioneaza înştiinţările la şi de la oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale pe probleme de registru computerizat. … b) Colectivul elaborare şi întreţinere nomenclatoare are următoarele atribuţii: … b) 1. întreţine nomenclatoarele proprii cu informaţii necesare pentru activitatea curenta de ţinere a registrelor comerţului la nivel central şi teritorial; … b) 2. preia, verifica, adapteaza nomenclatoarele preluate de la alte instituţii în vederea utilizării în activitatea curenta; … b) 3. elaborează noi nomenclatoare, potrivit cerinţelor activităţii proprii. … c) Colectivul administrare cataloage firme şi embleme care are atributia de a întreţine şi a actualiza catalogul naţional de firme şi catalogul naţional de embleme. … (3) Serviciul valorificare date din registrul comerţului organizat în birouri/colective, grupate pe activităţi astfel: … a) Colectivul prelucrari statistice are următoarele atribuţii: … a) 1. elaborează analize şi prelucrari statistice periodice (lunare, anuale etc.) pentru informarea conducerii şi a autorităţilor şi instituţiilor publice; … a) 2. elaborează analize şi prelucrari statistice pentru soluţionarea solicitărilor formulate de terţi; … a) 3. validează aplicatiile de încărcare prin analiza statistica a datelor din registrul comerţului. … b) Biroul certificate constatatoare şi furnizare informaţii are următoarele atribuţii: … b) 1. emite certificate constatatoare ca un anumit act sau fapt este sau nu este înregistrat; … b) 2. elaborează rapoarte pentru satisfacerea cerinţelor de informare ale autorităţilor şi instituţiilor publice şi persoanelor solicitante; … b) 3. elaborează programe informatice şi/sau interogari speciale pentru furnizarea de informaţii ce nu pot fi obţinute cu aplicatiile informatice existente; … b) 4. asigura tehnoredactarea, editarea şi multiplicarea documentelor necesare în activitatea proprie; … b) 5. asigura evidenta şi arhivarea documentelor privitoare la înregistrările efectuate, comunicate de oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale, depozitarea şi păstrarea acestora. … +
Articolul 22(1) Direcţia analiza-programare asigura analiza, proiectarea, realizarea şi evidenta aplicatiilor utilizate de oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale pentru activităţile de înregistrare şi furnizare de informaţii prevăzute de lege şi are în subordine Serviciul dezvoltare sistem informatic unitar al registrului comerţului. … (2) Serviciul dezvoltare sistem informatic unitar al registrului comerţului organizat în birouri/colective, grupate pe activităţi astfel: … a) Biroul analiza, proiectare, dezvoltare, întreţinere sistem informatic, care are următoarele atribuţii: … a) 1. proiectează şi realizează aplicatiile necesare oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale pentru ţinerea registrelor comerţului şi efectuarea înregistrărilor; … a) 2. proiectează şi realizează aplicatiile informatice necesare pentru informatizarea activităţii curente; … a) 3. întreţine sistemul informatic unitar al oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale şi al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului; … a) 4. actualizează aplicatiile ca urmare a modificărilor legislative cu implicaţii asupra activităţii; … a) 5. proiectează şi realizează aplicatiile necesare, pentru furnizarea de informaţii, Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale; … a) 6. realizează aplicatiile pentru schimbul automat de informaţii şi colaborare cu alte instituţii; … a) 7. realizează serviciile necesare furnizarii pe Internet a informaţiilor din registrul comerţului computerizat şi a celor privitoare la activitatea specifică; … a) 8. elaborează documentaţia de prezentare şi de utilizare a aplicatiilor informatice realizate. … b) Colectivul implementare sistem informatic are atribuţii în implementarea sistemului informatic unitar la oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale. … c) Colectivul control şi asistenţa tehnica în implementarea sistemului informatic unitar are următoarele atribuţii: … c) 1. acorda asistenţa tehnica oficiilor teritoriale ale registrului comerţului în implementarea, întreţinerea şi exploatarea sistemului informatic; … c) 2. controlează respectarea de către referenţi şi operatori a instrucţiunilor privind procesarea cererilor şi documentelor specifice. … +
Articolul 23(1) Direcţia tehnologia informatiei are în subordine Serviciul tehnologia informatiei. … (2) Serviciul tehnologia informatiei are următoarele atribuţii: … a) culege informaţiile privind configuraţia reţelei de calculatoare, nivelul de dotare cu echipamente şi produse software şi comunicaţii de la oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale; … b) propune necesarul de echipamente şi produse software pentru Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale; … c) instaleaza, configureaza şi menţine în funcţiune reţelele de calculatoare; … d) asigura securitatea funcţionarii la nivelul reţelelor şi comunicaţiilor de date în interiorul şi în exteriorul oficiilor registrului comerţului; … e) asigura administrarea serverelor, a reţelelor interne şi a echipamentelor de comunicaţii; … f) asigura auditul la nivel de reţea, servere, servicii oferite etc.; … g) instaleaza, configureaza şi administrează serviciile Internet proprii sau adresate solicitanţilor (e-mail, servere, web); … h) acorda asistenţa tehnica oficiilor registrului comerţului la instalarea echipamentelor, a software-ului de baza, precum şi clienţilor; … i) asigura ducerea la îndeplinire a măsurilor stabilite de Direcţia de exploatare a tehnologiei informatiei din cadrul Ministerului Justiţiei în ceea ce priveşte activitatea de informatica; … j) orice alte atribuţii prevăzute de lege sau stabilite de directorul general. … (3) Serviciul tehnologia informatiei este organizat în colective pe activităţi astfel: … a) Colectivul comunicaţii are următoarele atribuţii: … a) 1. asigura administrarea serverelor Internet; … a) 2. asigura instalarea, configurarea şi administrarea pachetelor software pentru servicii Internet; … a) 3. asigura instalarea, configurarea şi administrarea echipamentelor de comunicaţii; … a) 4. monitorizează, efectuează auditul (jurnalizarea) şi intervenţiile la oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale. … b) Colectivul administrare reţele are următoarele atribuţii: … b) 1. asigura administrarea serverelor de baze de date; … b) 2. asigura administrarea reţelelor interne din punct de vedere hardware şi software; … b) 3. asigura mentenanta pentru echipamentele din reţea (staţii de lucru, imprimante etc.); … b) 4. asigura instalarea şi configurarea statiilor de lucru şi a serverelor de baze de date; … b) 5. asigura salvarea periodică a datelor de pe servere; … b) 6. monitorizează activitatea în reţea. … c) Colectivul securitate şi audit are următoarele atribuţii: … c) 1. stabileşte politicile de securitate la nivelul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi al oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale; … c) 2. asigura instalarea, configurarea şi administrarea pachetelor software şi a echipamentelor care implementeaza politicile de securitate; … c) 3. asigura auditul incidentelor de securitate la nivelul întregului sistem informatic. … d) Colectivul intervenţii de urgenta acorda consultanţa şi asistenţa tehnica pentru utilizatorii din reţeaua registrului comerţului pe orice probleme de hardware, software de sistem şi utilitar, comunicaţii şi securitate. … +
Articolul 24(1) Direcţia protecţia muncii – organizare funcţionează în următoarea structura: … a) Serviciul organizare, normare şi verificare taxe; … b) Serviciul organizarea activităţii oficiilor registrului comerţului teritoriale. … (2) Serviciul organizare, normare şi verificare taxe are următoarele atribuţii: … a) elaborează nomenclatorul de operaţiuni ce se efectuează în registrul comerţului; … b) elaborează fluxul operational al activităţilor desfăşurate în cadrul oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale; … c) elaborează proiectul normelor de muncă şi îl înaintează spre consultare reprezentanţilor salariaţilor; … d) elaborează normativele de personal necesar în activitatea oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale, în raport cu normele de muncă şi numărul operaţiunilor efectuate în registrul comerţului la data de 31 decembrie a anului precedent; … e) elaborează proiectul de fundamentare a taxelor şi tarifelor, ţinând cont de nomenclatorul de operaţiuni, normele de muncă, numărul operaţiunilor efectuate în registrul comerţului şi situaţia financiară a anului anterior; … f) întocmeşte proiectul de organigrama a Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, a Oficiului Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul Bucureşti şi a oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale. … (3) Serviciul organizarea activităţii oficiilor registrului comerţului teritoriale este structurat în birouri şi colective pe activităţi astfel: … a) Biroul securitatea muncii şi PSI are următoarele atribuţii: … a) 1. răspunde, potrivit legislaţiei în vigoare şi competentei pe care o are, de îndrumarea şi controlul activităţii de apărare împotriva incendiilor; … a) 2. acorda asistenţa tehnica de specialitate coordonatorilor sectoarelor de activitate (direcţii, servicii, birouri etc.) în organizarea şi desfăşurarea activităţii de apărare împotriva incendiilor; … a) 3. verifica îndeplinirea măsurilor pentru apărarea împotriva incendiilor, a vieţii oamenilor şi a bunurilor deţinute de oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale şi de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului; … a) 4. executa controale tehnice de specialitate, verifica respectarea normelor, normativelor şi a altor prescripţii tehnice, precum şi îndeplinirea măsurilor de protecţie împotriva incendiilor, stabilind măsuri pentru înlăturarea neajunsurilor şi aplicarea întocmai a prevederilor legale; … a) 5. verifica modul de întreţinere şi funcţionare a instalaţiilor, utilajelor, aparatelor şi mijloacelor de prevenire şi stingere a incendiilor, precum şi cunoaşterea de către personalul încadrat a utilizării acestora; … a) 6. acorda asistenţa tehnica de specialitate la stabilirea măsurilor în vederea prevenirii şi stingerii incendiilor în caz de calamitati naturale şi catastrofe, precum şi în timpul funcţionarii instalaţiilor (termice, de ventilaţie, de energie electrica etc.); … a) 7. participa la acţiuni de stingere a incendiilor şi la cercetarea cauzelor care le-au determinat; … a) 8. implementeaza sistemul de depistare şi cunoaştere a oricăror situaţii sau aspecte care pot favoriza producerea incendiilor (cauze de incendii, stări de pericol, alte încălcări, scoateri din funcţiune); … a) 9. asigura formularele tipizate (permise de lucru cu foc, fise de instruire); … a) 10. întocmeşte, înaintează spre aprobare şi difuzează documentele specifice activităţii de apărare împotriva incendiilor; … a) 11. analizează cauzele producerii incendiilor şi stabileşte măsuri conform cu realitatea, precum şi împrejurările şi factorii determinanţi; … a) 12. întocmeşte şi înaintează spre aprobare documente cum ar fi: decizii, dispoziţii pe linie de PSI; … a) 13. analizează anual, cu prilejul controalelor sau după producerea incendiilor, activitatea de apărare împotriva incendiilor şi înaintează conducerii raportul de analiza; … a) 14. propune sancţiuni pentru nerespectarea măsurilor de prevenire a incendiilor; … a) 15. controlează toate locurile de muncă în scopul prevenirii accidentelor de muncă; … a) 16. participa la angajarea personalului, verificand modul în care acesta corespunde cerinţelor de securitate; … a) 17. asigura instruirea şi informează personalul în probleme de protecţia muncii; … a) 18. organizează acţiuni de propaganda de protecţia muncii; … a) 19. participa la cercetarea accidentelor de muncă şi tine evidenta acestora; … a) 20. propune sancţiuni pentru nerespectarea cerinţelor de securitatea muncii. … b) Colectivul de medicina muncii asigura securitatea şi sănătatea muncii şi are următoarele atribuţii: … b) 1. întreprinde acţiuni pentru prevenirea accidentelor de muncă; … b) 2. supraveghează efectiv condiţiile de sănătate în munca; … b) 3. asigura controlul medical al salariaţilor atât la angajarea în munca, cat şi pe durata exercitării contractului individual de muncă. … +
Articolul 25(1) Direcţia economică asigura şi răspunde de îndeplinirea atribuţiilor ce revin Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, potrivit legii, în următoarele domenii: … a) întocmirea şi obţinerea aprobării bugetului propriu de venituri şi cheltuieli; … b) financiar-contabil; … c) administrarea şi gestionarea patrimoniului propriu constituit la nivel central şi teritorial. … (2) Direcţia economică are următoarele atribuţii la nivel central: … a) elaborează proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului pe baza propunerilor din teritoriu şi a necesarului propriu; … b) întocmeşte situaţiile financiare anuale şi trimestriale pe baza datelor centralizate din balantele lunare de verificare din teritoriu; … c) efectuează periodic inventarierea patrimoniului, potrivit dispoziţiilor legale; … d) centralizează propunerile primite de la oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale privind veniturile şi cheltuielile acestora, în vederea elaborării proiectului de buget de venituri şi cheltuieli; … e) ordonanţează cheltuielile conform bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat pentru anul în curs; … f) asigura evidenta resurselor financiare necesare activităţii proprii; … g) urmăreşte utilizarea resurselor financiare potrivit necesităţilor proprii, cu respectarea dispoziţiilor legale; … h) tine registrele contabile prevăzute de lege; … i) tine evidenţa contabilă a întregului patrimoniu; … j) tine evidenta tuturor operaţiunilor financiare; … k) urmăreşte modul în care se gestionează patrimoniul în condiţii de maxima eficienta; … l) face propuneri de actualizare periodică (dacă este cazul) a bugetului de venituri şi cheltuieli. … (3) Direcţia economică are următoarele sarcini la nivel teritorial: … a) asigura îndrumarea metodologică a activităţii financiar-contabile desfăşurate de personalul de specialitate economică din teritoriu; … b) asigura supravegherea şi controlul activităţii desfăşurate pe linie financiar-contabila de oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale. … (4) În cadrul Direcţiei economice funcţionează următoarele servicii: … a) Serviciul financiar; … b) Serviciul contabilitate; … c) Serviciul investiţii; … d) Serviciul administrativ. … (5) Serviciul financiar are următoarele atribuţii: … a) În ceea ce priveşte operaţiunile de trezorerie, derulează operaţiunile cu Trezoreria statului, având următoarele atribuţii: … a) 1. întocmeşte facturile fiscale şi documentele de plată pentru operaţiunile financiare, potrivit reglementărilor în vigoare; … a) 2. urmăreşte decontarea sumelor încasate de oficiile registrului comerţului judeţene; … a) 3. urmăreşte decontarea altor mijloace de plată permise de lege; … a) 4. efectuează ridicările şi depunerile de numerar în conturile proprii; … a) 5. verifica toate operaţiunile consemnate de Trezoreria statului în extrasele de cont; … a) 6. urmăreşte încasarea contravalorii facturilor emise; … a) 7. efectuează plata drepturilor băneşti ale salariaţilor şi/sau colaboratorilor şi răspunde pentru corecta întocmire a formelor de plată; … a) 8. verifica şi înregistrează în contabilitate documentele care stau la baza operaţiunilor de încasări şi plati cuprinse în registrul de casa; … a) 9. urmăreşte corectitudinea încasărilor şi efectuării decontărilor cu alţi ordonatori de credite pentru care oficiul registrului comerţului colectează taxe şi/sau tarife potrivit dispoziţiilor legale; … a) 10. urmăreşte încasările şi efectuarea decontărilor cu/pentru Regia Autonomă "Monitorul Oficial" şi alte persoane fizice sau juridice; … a) 11. îndeplineşte orice alte atribuţii de natura financiară prevăzute de lege. … b) În ceea ce priveşte obligaţiile fiscale: … b) 1. răspunde de îndeplinirea obligaţiilor fiscale, atât pentru Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, cat şi pentru oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale, referitoare la taxe şi impozite locale, impozite şi contribuţii la fondurile speciale aferente drepturilor salariale; … b) 2. întocmeşte şi depune lunar declaraţiile privind îndeplinirea obligaţiilor de natura fiscală, cu respectarea dispoziţiilor legale, şi răspunde pentru corecta întocmire a acestora. … c) În ceea ce priveşte relaţia cu salariaţii, Serviciul financiar mai are următoarele obligaţii: … c) 1. întocmeşte şi depune fişele fiscale prevăzute de lege; … c) 2. calculează drepturile băneşti cuvenite salariaţilor pe baza notelor, deciziilor şi fişelor de prezenta primite de la Direcţia resurse umane şi formare profesională, în vederea achitării acestora la datele stabilite prin contractul colectiv de muncă; … c) 3. eliberează adeverintele solicitate de salariaţi pentru diverse instituţii (spitale, cabinetele medicilor de familie, policlinici etc.); … c) 4. eliberează adeverintele ce cuprind câştigurile salariale realizate de salariaţi. … d) În ceea ce priveşte controlul financiar preventiv (C.F.P.) din care deriva drepturi sau obligaţiuni patrimoniale pentru Oficiul Naţional al Registrului Comerţului faţă de persoane juridice sau fizice, acesta se exercită de către directorul Direcţiei economice prin viza de control financiar preventiv proprie, care are în principal atribuţiile de verificare sistematica a operaţiunilor supuse C.F.P. din punct de vedere al legalităţii, regularitatii şi al încadrării în limitele prevederilor bugetare stabilite. … (6) Directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului poate da prin decizie împuternicire directorului Direcţiei economice sa delege competentele de control financiar preventiv directorilor oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale. … (7) Serviciul contabilitate are următoarele atribuţii: … a) În ceea ce priveşte înregistrările în contabilitate pentru Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale: … a) 1. întocmeşte documentele justificative pentru orice operaţiune care afectează patrimoniul instituţiei. Documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitate angajează răspunderea persoanelor care le-au întocmit, vizat şi aprobat ori înregistrat în contabilitate; … a) 2. înregistrează în contabilitate operaţiunile patrimoniale în mod cronologic, cu respectarea succesiunii documentelor justificative, după data de întocmire sau intrare în instituţie şi sistematic în conturi sintetice şi analitice, cu ajutorul registrului-jurnal; … a) 3. verifica contabilizarea salariilor şi a decontărilor cu personalul, precum şi a celor privind asigurările de sănătate. … b) În ceea ce priveşte inventarierea patrimoniului pentru Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale: … b) 1. inventariaza patrimoniul care cuprinde toate elementele de activ şi de pasiv şi asigura înregistrarea acestora în registrul inventar, grupate în funcţie de natura lor, conform posturilor din bilanţul contabil şi potrivit normelor legale; … b) 2. inventariaza bunurile aparţinând altor persoane fizice sau juridice aflate temporar în păstrare (custodie) sau pentru alte scopuri în incinta; … b) 3. înregistrează în contabilitate ca plusuri sau minusuri diferenţele dintre soldurile scriptice corespunzătoare bunurilor respective şi stocurile constatate cu ocazia inventarierii, după efectuarea în prealabil a compensărilor admise, numai în cazurile în care exista riscul de confuzie între acestea, pentru aceeaşi perioadă de gestiune. … c) În ceea ce priveşte evaluarea elementelor patrimoniale cu ocazia inventarierii anuale: … c) 1. evalueaza la valoarea contabila bunurile de natura imobilizarilor, stocurilor şi celelalte bunuri la preţurile la care acestea au fost înregistrate în contabilitate la intrarea în patrimoniu; … c) 2. întocmeşte situaţia bunurilor depreciate şi fără mişcare şi înaintează propuneri pentru valorificarea lor; … c) 3. stabileşte creanţele şi obligaţiile incerte şi în litigiu şi propune măsurile corespunzătoare pentru lichidarea lor; … c) 4. evalueaza la valoarea lor nominală creanţele şi obligaţiile faţă de terţi; … c) 5. evalueaza la valoarea de utilitate fiecare element din bunurile depreciate, în funcţie de utilitatea bunului în instituţie şi de preţul pieţei; … c) 6. evalueaza la valoarea de utilitate creanţele şi obligaţiile incerte şi în litigiu, stabilită în funcţie de valoarea lor posibil de încasat, respectiv de plată; … c) 7. evalueaza la cursul în vigoare creanţele, obligaţiile, precum şi disponibilităţile în devize. … d) În ceea ce priveşte situaţiile lunare, trimestriale şi anuale: … d) 1. stabileşte totalul sumelor debitoare şi creditoare, precum şi soldul final al fiecărui cont; … d) 2. întocmeşte balanţa de verificare centralizata pe total Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi pe oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale, asigurând egalitatea dintre totalul sumelor debitoare şi creditoare şi totalul soldurilor debitoare şi creditoare ale conturilor; … d) 3. verifica şi centralizează balantele lunare ale oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale; … d) 4. întocmeşte situaţia financiară anuală, incluzând situaţia patrimoniului şi a rezultatelor obţinute, respectiv a activelor şi pasivelor, precum şi a cheltuielilor, veniturilor şi a excedentului sau deficitului. … e) În ceea ce priveşte activitatea de analiza economică: … e) 1. întocmeşte pentru directorul general informări şi analize privind situaţia principalilor indicatori economico-financiari şi de eficienta (lunar şi anual); … e) 2. întocmeşte situaţia operativă a încasărilor din extrasele conturilor de trezorerie şi registrul de casa şi ia măsuri pentru urgentarea încasării facturilor; … e) 3. întocmeşte note, informări şi analize dispuse de conducerea instituţiei; … e) 4. asigura aplicarea legislaţiei în acest domeniu şi aduce la cunoştinţa conducerii apariţia unor situaţii financiare neprevăzute. … (8) Serviciul investiţii îşi desfăşoară activitatea în baza legislaţiei în vigoare privitoare la finanţele publice, achiziţiile publice de produse, servicii şi lucrări şi are următoarele atribuţii: … a) achiziţionează echipamente şi software pentru Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi pentru oficiile registrului comerţului judeţene; … b) achiziţionează celelalte mijloace fixe necesare desfăşurării activităţii; … c) întocmeşte proiectul planului de investiţii, în funcţie de obiectivele stabilite, defalcat pe trimestre şi luni, şi urmăreşte realizarea acestuia după aprobare; … d) participa la efectuarea de prospectari de teren şi de releveuri în scopul alegerii amplasamentelor pentru investiţiile imobiliare, atunci când este cazul; … e) participa la selectarea ofertelor potenţialilor proiectanţi, executanţi de investiţii şi furnizori, prin organizarea de licitaţii pe baza unor criterii obiective; … f) urmăreşte asigurarea studiilor tehnico-economice pentru investiţiile planificate; … g) analizează periodic stadiul lucrărilor, tine evidenta facturilor plătite şi justificarii notelor de plată; … h) asigura supravegherea tehnica în realizarea investiţiilor şi întocmeşte situaţiile periodice privind stadiul de realizare a acestora; … i) asigura gestionarea documentaţiei tehnico-economice pentru lucrări de investiţii; … j) încheie cu organele de specialitate procesele-verbale de recepţie şi urmăreşte funcţionarea investiţiei în perioadele de proba şi de garanţie. … (9) Serviciul administrativ are următoarele atribuţii atât la nivelul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, cat şi al oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale: … a) administrează şi gestionează bunurile mobile şi imobile din patrimoniul propriu, indiferent de titlul cu care sunt deţinute; … b) organizează gestionarea mijloacelor fixe, a obiectelor de inventar, a mărfurilor, a materialelor şi pieselor de schimb, a carburantilor, lubrifiantilor şi a altor valori materiale aflate în dotare şi asigura înscrierea numărului de inventar pe mijloacele fixe; … c) urmăreşte folosirea sau exploatarea bunurilor din dotare pentru satisfacerea nevoilor instituţiei, potrivit destinaţiei acestora şi cu respectarea normativelor în vigoare; … d) organizează şi controlează modul de ţinere a evidentei operative de către gestionari şi ia măsurile necesare pentru asigurarea condiţiilor legale de gestionare (magazii, arhive); … e) organizează întreţinerea şi efectuarea reparaţiilor pentru clădiri, dotări şi alte active din patrimoniul instituţiei, în regie proprie sau cu terţi; … f) urmăreşte încheierea şi derularea contractelor de întreţinere-reparaţii (service) pentru utilajele şi instalaţiile din dotare (copiatoare, fax, calculatoare, aparatura de birou, autoturisme, clădiri etc.), confirmand îndeplinirea obligaţiilor în vederea efectuării plăţii; … g) participa la acţiunile de inventariere a bunurilor şi valorilor pe care le gestionează, făcând propuneri de noi dotări (mijloace fixe şi obiecte de inventar) pentru asigurarea echipamentului de birou necesar şi a altor bunuri; … h) face propuneri de casare a bunurilor din dotare la comisiile de inventariere, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare, şi asigura valorificarea materialelor rezultate prin dezmembrarea bunurilor pentru care se obţine aprobarea; … i) asigura condiţii corespunzătoare de lucru pentru salariaţi; … j) organizează activităţile prevăzute la lit. i) pentru care are dotări şi personal, iar pentru alte activităţi necesare propune încheierea de contracte de prestări de servicii cu terţii şi urmăreşte realizarea acestora, confirmand plata; … k) efectuează aprovizionarea cu materiale (rechizite de birou, pentru curăţenie, formulare tipizate etc.), mărfuri, piese de schimb, carburanţi, pe care le preia în gestiune şi le eliberează pe baza bonurilor de consum; … l) organizează activitatea de exploatare a parcului auto propriu, asigurând condiţiile de garare şi urmărire a consumului de carburanţi, lubrifianţi, cu încadrarea în normele de consum, întocmind evidenta operativă; … m) organizează gestionarea arhivei activităţii proprii şi asigura condiţiile de păstrare potrivit termenelor prevăzute în Nomenclatorul arhivistic; … n) acorda viza "bun de plată" pe facturi şi alte documente de plată, conform contractelor sau referatelor aprobate, confirmand astfel prestarea serviciului; … o) organizează activitatea de registratura generală şi de secretariat; … p) orice alte atribuţii prevăzute de lege sau dispuse de directorul general. … +
Articolul 26Serviciul evidenta patrimoniului imobiliar funcţionează în subordinea unui director general adjunct şi are ca atribuţii principale evidenta, gestionarea şi conservarea întregului patrimoniu al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului. +
Capitolul IV +
Secţiunea IOrganizarea şi funcţionarea oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale +
Articolul 27(1) Oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale sunt organizate în subordinea Oficiului Naţional al Registrului Comerţului. … (2) Funcţia principala a oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale este ţinerea registrului comerţului pentru persoanele juridice şi persoanele fizice sau asociaţiile familiale supuse înregistrării, cu sediul în raza teritorială a tribunalului pe lângă care funcţionează. … (3) Oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale sunt conduse de un director care reprezintă Oficiul Naţional al Registrului Comerţului în raporturile cu terţii pe raza teritorială a tribunalului pe lângă care funcţionează, în limita competentelor delegate prin decizie a directorului general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului. … +
Articolul 28(1) Numărul de posturi şi categoriile de structuri interne care funcţionează în cadrul oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale sunt stabilite în organigrama aprobată prin ordin al ministrului justiţiei. … (2) Oficiul Naţional al Registrului Comerţului stabileşte anual, pe baza nomenclatorului de operaţiuni şi a normelor de muncă, normativele de personal necesar, precum şi structurile functionale necesare pentru fiecare oficiu al registrului comerţului, în raport cu veniturile încasate în anul anterior şi ţinând cont de proiectul de buget de venituri şi cheltuieli al anului curent, astfel cum este avizat de Ministerul Justiţiei. … (3) În acest scop, anual, până la data de 31 ianuarie, Oficiul Naţional al Registrului Comerţului va stabili, în funcţie de numărul operaţiunilor de înregistrare efectuat de fiecare oficiu al registrului comerţului de pe lângă tribunale în anul anterior şi în raport cu normele de muncă negociate cu reprezentanţii salariaţilor, necesarul de personal şi structurile functionale – servicii, birouri, colective – pentru anul în curs. … (4) Necesarul de personal astfel stabilit nu va putea depăşi numărul maxim de posturi stabilit prin organigrama aprobată prin ordin al ministrului justiţiei. … (5) Structurile interne (servicii, birouri, colective) ale oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale sunt coordonate de directorul fiecăruia şi sunt în acelaşi timp subordonate direcţiilor corespunzătoare de specialitate din cadrul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului. … (6) În cadrul fiecărui oficiu al registrului comerţului de pe lângă tribunal funcţionează câte un birou unic, în vederea derulării procedurii unice de înregistrare şi autorizare a funcţionarii comercianţilor. … (7) Oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale pot presta servicii de asistenţa pentru comercianţi, organizate numai în structuri distincte de biroul unic, şi numai pentru operaţiuni anterioare depunerii cererilor de înregistrare şi/sau autorizare. … +
Secţiunea a II-aAtribuţiile oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale +
Articolul 29(1) Oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale ţin, gestionează şi administrează registrele comerţului pentru toate categoriile de persoane fizice şi juridice prevăzute de art. 1 alin. (2) din Legea nr. 26/1990, republicată, cu modificările ulterioare, respectiv: … a) registrul computerizat al persoanelor fizice care desfăşoară în mod independent activităţi economice şi al asociaţiilor familiale, ambele categorii cu sediul pe raza teritorială a tribunalului; … b) registrul computerizat al persoanelor juridice (societăţi comerciale înfiinţate conform Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările ulterioare, sucursale şi puncte de lucru ale acestora, societăţi şi companii naţionale, organizaţii din sistemul cooperaţiei meşteşugăreşti, al cooperaţiei de consum şi al cooperaţiei de credit, regii autonome, grupuri de interes economic înfiinţate şi organizate potrivit Legii nr. 161/2003), toate cu sediul pe raza teritorială a tribunalului; … c) dosarele conţinând toate documentele pe baza cărora s-au făcut înregistrări în registrul comerţului, pentru persoanele fizice şi juridice menţionate la lit. a) şi b). … (2) Oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale mai au următoarele atribuţii prevăzute de lege: … a) ţin, gestionează şi administrează toate bazele de date şi/sau documentele prevăzute de lege; … b) au obligaţia legală de a asigura protecţia firmelor comercianţilor cu sediul pe raza teritorială a tribunalului, prin verificarea prealabilă a disponibilităţii firmelor şi/sau rezervarea acestora şi prin înregistrarea lor în registrul comerţului; … c) ţin catalogul emblemelor comercianţilor cu sediul pe raza teritorială a tribunalului; … d) ţin, gestionează şi administrează bazele de date şi documentele de autorizare a funcţionarii comercianţilor; … e) efectuează lucrările prevăzute de lege pentru obţinerea autorizaţiilor de funcţionare a comercianţilor; … f) asigura caracterul public al registrului comerţului prin eliberarea de copii certificate de pe actele aflate în dosarul tuturor categoriilor de comercianţi înregistraţi, prin eliberarea de certificate constatatoare ca un anumit act sau fapt este sau nu este înregistrat în registrul comerţului, precum şi prin furnizarea de informaţii punctuale şi/sau agregate, la cerere şi contra cost, potrivit dispoziţiilor art. 4 din Legea nr. 26/1990, republicată, cu modificările ulterioare; … g) efectuează lucrările de grefa, secretariat şi de evidenta pentru cererile de înregistrare aflate în curs de soluţionare de către judecătorul-delegat şi/sau directorul oficiului registrului comerţului, precum şi înregistrările din oficiu în condiţiile legii; … h) executa lucrările necesare pentru înregistrarea acţiunilor de radiere, a recursurilor şi a opoziţiilor, precum şi evidenta acestora; … i) păstrează, gestionează şi ţin evidenta arhivelor create în realizarea activităţilor specifice; … j) asigura integritatea şi securitatea documentelor păstrate în arhiva; … k) asigura colaborarea şi/sau comunicarea pe cale electronică cu autorităţile şi instituţiile publice implicate în procedurile de înregistrare şi de autorizare a funcţionarii persoanelor juridice înregistrate, inclusiv înregistrarea fiscală a acestora; … l) asigura comunicarea pe cale electronică cu celelalte oficii ale registrului comerţului de pe lângă tribunale în vederea efectuării operaţiunilor comune, când este cazul; … m) transmit la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului actele şi baza de date necesară înregistrării în registrul comerţului computerizat la nivel central; … n) întocmesc şi comunică lunar la tribunalul pe lângă care funcţionează situaţia privind cererile depuse şi soluţionate de judecătorii-delegaţi, precum şi situaţia taxelor judiciare de timbru şi a timbrului judiciar, achitate de solicitanţi; … o) asigura informarea iniţială a persoanelor solicitante, privind înregistrarea în registrul comerţului şi autorizarea funcţionarii; … p) eliberează, la cerere şi contra cost, duplicate de pe certificatele de înregistrare şi/sau documentele aflate în arhiva lor; … q) organizează primirea, verificarea şi înregistrarea cererilor în registrul unic de intrare-ieşire ţinut de registratura, precum şi selectarea, clasarea şi opisarea lucrărilor executate de compartimentele functionale proprii, precum şi predarea acestora la arhiva; … r) organizează şi executa operaţiunile necesare asigurării publicării în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, a actelor care, potrivit legii, se publică, precum şi ţinerea evidentei şi contabilităţii rezultate din aceste lucrări; … s) asigura atribuirea numerelor de ordine în registrul comerţului pentru toate categoriile de persoane juridice şi persoane fizice supuse înregistrării; … t) asigura, pe bază de protocol sau la cererea organelor abilitate, furnizarea de informaţii din baza de date a registrului comerţului şi/sau pune la dispoziţia organelor de cercetare/urmărire penală documente aflate în arhiva; … u) executa procedurile prevăzute de lege pentru refacerea înscrisurilor pierdute, dispărute sau degradate; … v) asigura formarea, gestionarea şi administrarea bazei de date a registrului comerţului, potrivit programelor informatice şi instrucţiunilor de operare elaborate de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului; … w) asigura tehnoredactarea şi editarea documentelor emise în soluţionarea cererilor depuse de reprezentanţii comercianţilor (încheieri, extrase ale încheierilor, rezoluţii, certificate de înregistrare şi anexe privind autorizaţii de funcţionare, certificate de înregistrare menţiuni, extrase de registru etc.); … x) asigura securitatea bazelor de date constituite pentru registrul comerţului; … y) elaborează programe informatice în scopul informatizarii activităţilor desfăşurate şi asigura actualizarea lor periodică; … z) orice alte atribuţii prevăzute de lege sau delegate prin decizie a directorului general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului. … +
Articolul 30(1) Oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale asigura organizarea şi coordonarea activităţilor biroului unic în vederea obţinerii înregistrării şi autorizării funcţionarii comercianţilor prin derularea procedurii unice, în condiţiile legii. … (2) Oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale solicita, în scris, delegarea de către autorităţile publice competente a reprezentanţilor delegaţi cu drept de semnatura şi asigura condiţiile pentru îndeplinirea de către biroul unic a obligaţiilor legale de a efectua operaţiunile prevăzute de Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 76/2001, republicată, cu modificările ulterioare, prin: … a) primirea, direct sau prin corespondenta, verificarea şi înregistrarea cererilor de înregistrare însoţite de actele doveditoare prevăzute de lege; … b) întocmirea notelor de calcul privind cuantumul taxelor şi tarifelor prevăzute de lege pentru operaţiunile efectuate, încasarea acestora şi virarea în contul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului deschis la Trezoreria Statului; … c) colectarea taxelor şi tarifelor aplicate de autorităţile publice potrivit dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 76/2001, republicată, şi virarea acestora în conturile deschise de titulari la Trezoreria Statului; … d) verificarea dovezilor privind plata taxelor şi tarifelor legale; … e) obţinerea autorizaţiilor de funcţionare prin reprezentanţii delegaţi ai autorităţilor publice competente; … f) eliberarea către comerciant a certificatului de înregistrare, a anexei la acesta şi, după caz, a celorlalte documente prevăzute de lege; … g) comunicarea în scris către solicitanţi a răspunsului motivat în cazul neeliberarii unei autorizaţii ori a refuzului înregistrării în registrul comerţului. … (3) Oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale asigura condiţiile necesare pentru constituirea, organizarea şi gestionarea bazei de date privitoare la activitatea de autorizare a funcţionarii comercianţilor. … (4) Oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale mai asigura organizarea şi coordonarea activităţii de prestare a serviciilor de asistenţa în condiţiile prevăzute de lege. … +
Capitolul VResponsabilităţile personalului salariat al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi al oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale +
Articolul 31(1) Personalul salariat are obligaţia sa îndeplinească cu profesionalism, corectitudine şi în mod constiincios toate îndatoririle de serviciu stabilite prin fişa postului şi trebuie să se abţină de la orice fapta care ar putea aduce prejudicii instituţiei din care face parte. … (2) Personalul salariat este obligat să se conformeze dispoziţiilor date de personalul cu funcţii de conducere şi căruia îi este subordonat ierarhic, conform organigramei aprobate prin ordin al ministrului justiţiei. … (3) Fac excepţie de la regula stabilită la alineatul precedent situaţiile în care personalul de execuţie este obligat de conducătorul ierarhic sa dea curs unor dispoziţii ilegale. În asemenea cazuri personalul are obligaţia sa motiveze în scris refuzul îndeplinirii dispoziţiei primite şi temeiul legal al susţinerilor sale. … (4) Personalul salariat are îndatorirea sa participe la programele de perfecţionare profesională organizate la nivel local, regional sau naţional. Rezultatele obţinute la cursurile de perfecţionare vor fi avute în vedere la cuantificarea primelor şi la evaluarea anuală a activităţii. … (5) Personalul salariat are obligaţia de a îndeplini şi alte sarcini de serviciu, dacă acestea sunt stabilite de conducătorul ierarhic, dacă sunt compatibile cu pregătirea sa profesională şi dacă au legătură cu interesele instituţiei. … (6) Conducătorii tuturor compartimentelor sunt obligaţi să asigure cunoaşterea şi respectarea de către întregul personal din subordine a dispoziţiilor prezentului regulament de organizare şi funcţionare. … +
Articolul 32(1) Constituie abateri disciplinare şi atrag aplicarea sancţiunilor disciplinare prevăzute de Codul muncii acele fapte în legătură cu munca şi care constau într-o acţiune sau inacţiune săvârşită cu vinovăţie de către salariat, prin care acesta a încălcat normele legale, regulamentul intern, contractul individual sau contractul colectiv de muncă, ordinele şi dispoziţiile legale ale conducătorilor ierarhici. … (2) Cu titlu exemplificativ şi în funcţie de împrejurările în care fapta a fost săvârşită, de gradul de vinovăţie a salariatului, de consecinţele faptei, de comportarea generală şi de eventualele sancţiuni disciplinare aplicate anterior, pot constitui abateri disciplinare următoarele fapte: … a) întârzierea sau neglijenţa repetată în efectuarea lucrărilor; … b) absentele nemotivate din timpul programului de muncă şi fără permisiunea conducătorului ierarhic; … c) refuzul nejustificat de a îndeplini sarcinile şi atribuţiile de serviciu stabilite în limitele legii şi ale prezentului regulament; … d) comportamentul necorespunzător în relaţia cu publicul sau existenta unor reclamaţii şi sesizări repetate din partea solicitanţilor de servicii specifice. … +
Articolul 33Prevederile prezentului regulament se completează cu dispoziţiile legale care privesc organizarea, funcţionarea şi atribuţiile Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale cu dispoziţiile legale referitoare la raporturile de muncă, la disciplina financiarcontabila, precum şi cu orice alte dispoziţii legale aplicabile în activitatea desfăşurată. +
Capitolul VIDispoziţii finale +
Articolul 34(1) Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale au sigla proprie, înregistrată ca marca de servicii la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci. … (2) În corespondenta purtata cu autorităţi şi instituţii publice, cu persoane fizice sau juridice, precum şi între oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale sau între acestea şi Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, folosirea siglei proprii este obligatorie. … +
Articolul 35Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul regulament de organizare şi funcţionare. +
Anexa 1la regulament
+
Anexa 2la regulament
+
Anexa 3la regulament
––––